Научная статья на тему 'ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАРНИ ПАРА-ВОЛЕЙБОЛГА ЎРГАТИШДА ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УЧУН МАХСУС МАШҚЛАРНИНГ САМАРАДОРЛИГИ'

ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАРНИ ПАРА-ВОЛЕЙБОЛГА ЎРГАТИШДА ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УЧУН МАХСУС МАШҚЛАРНИНГ САМАРАДОРЛИГИ Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
13
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Fan-Sportga
Область наук
Ключевые слова
МАХСУС МАШқ / АДАПТИВ / ЖИСМОНИЙ ТАЙЁРГАРЛИК / МЕТОДОЛОГИЯ / ЭКСПРЕМЕНТАЛ / НОЗОЛОГИЯ / ТЕХНИКА / ТАКТИКА / ПАРА ВОЛЕЙБОЛ / АМПУТАЦИЯ / ТАЯНЧ-ҲАРАКАТ АППАРАТИ / ИНДИВИДУАЛ

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Давлатова Л.Т.

Мазкур илмий мақолада имконияти чекланган талабаларни пара волейболга ўргатишда жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машқларнинг самарадорлиги таҳлиллари келтириб ўтилган. Бундан ташқари ушбу мақолани тайёрлашда маҳаллий ва хориж адабиётларидан, интернет манбааларидан фойдаланилган. Мазкур мақолада имконияти чекланган талабаларни пара волейболга ўргатишда ҳаракат техникаларини ривожлантириш ва жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машқларнинг роли ва аҳамиятига қаратилган педагогик тажрибадан олинган маълумотлар ҳамда хулоса ва адабиётлар рўйхати билан якунлаган.В данной научной статье приводится анализ эффективности специальных упражнений в развитии их физических качеств при обучении студентов с ограниченными возможностями здоровья параболическому волейболу. Кроме того, при подготовке данной статьи была использована отечественная и зарубежная литература, источники Интернета. Эта статья завершается перечнем информации и выводов, а также литературы из педагогического опыта, направленной на роль и значение специальных упражнений в освоении техники движений и развитии их физических качеств при обучении студентов с ограниченными возможностями в параболизме.This scientific article analyzes the effectiveness of special exercises in the development of their physical qualities when teaching students with disabilities parabolic volleyball. In addition, domestic and foreign literature, Internet sources were used in the preparation of this article. This article concludes with a list of information and conclusions, as well as literature from pedagogical experience, aimed at the role and importance of special exercises in mastering the technique of movements and developing their physical qualities when teaching students with disabilities in parabolism.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАРНИ ПАРА-ВОЛЕЙБОЛГА ЎРГАТИШДА ЖИСМОНИЙ СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УЧУН МАХСУС МАШҚЛАРНИНГ САМАРАДОРЛИГИ»

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

канаву шириной 3,5 м в четырех махах галопа перед ней устанавливается высотное препятствие (около 1,1 м). Это помогает всаднику научиться определять на глаз расстояние, на котором надо сделать полуодержку лошади. Расстояние 15—16 м от точки приземления после предыдущего препятствия до места отталкивания вполне достаточно, чтобы развить ускорение, нужное для хорошего выполнения прыжка через канаву с водой. При установке этого препятствия тренер должен учитывать то, что махи галопа после приземления и до отталкивания должны быть длиннее обычных. Если место для дополнительного препятствия выбрано неправильно, лошадь будет подведена к канаве неудобно для прыжка. Чтобы избежать этого, можно выполнить на другом месте четыре маха галопа нужным темпом и замерить расстояние, так как махи у разных лошадей имеют неодинаковую длину. Если всадник и лошадь в подготовительном периоде доста-

точно часто повторяют это упражнение, у них вырабатывается определенный навык при подходе к канаве с водой. После этого дополнительное препятствие можно убрать. Чтобы сразу исключить возможную нерешительность лошади, можно включить канаву в ряд препятствий последней. Затем препятствия отодвигают постепенно от канавы на один, два, три и четыре маха галопа.

Литература:

1. Постановление Президента Республики Узбекистан от 5 августа 2021 года № ПП - 5212.

2. Коган И.Л. Практическое руководство по конному спорту. Начальная подготовка всадника и лошади. Вып. 1. Москва. 2013. 208 с.

3. Штайнкрауз В. Верховая езда и преодоление препятствий. Москва. 2004. 256 с.

4. Свифт С. Как достичь совершенства в верховой езде. Навыки центрирования верховой езды. Москва. 2012. 304 с.

5. Бачурина Е.М. Особенности двигательных и прыжковых качеств лошадей спортивного направления и их взаимосвязь с работоспособностью. Автореферат. Оренбург - 2018.

Г1

Муаллиф билан богланиш учун:

davlatovalola795@gmail.com

Катта укитувчи Л.Т. ДАВЛАТОВА1

Узбекистан давлат жисмоний тарбия ва спорт университети Чирчик ша^ри, Узбекистан

ИМКОНИЯТИ ЧЕКЛАНГАН ТАЛАБАЛАРНИ ПАРА-ВОАЕЙБОАГА УРГАТИШДА ЖИСМОНИЙ

СИФАТЛАРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШ УЧУН МАХСУС МАШ^ЛАРНИНГ САМАРАДОРЛИГИ

Аннотация

Annotation

В данной научной статье представлен анализ эффективности специальных упражнений, используемых при развитии физических качеств параволейбольной подготовки студентов с ограниченными физическими возможностями. Кроме того, при подготовке статьи использовалась местная и зарубежная литература и интернет-источники. Статья завершается информацией, полученной по результатам педагогического эксперимента, заключением и списком литературы, посвященной роли и значению специальных упражнений в развитии техники движений и развитии физических качеств при обучении студентов-инвалидов параволейболу.

Ключевые слова: специальная подготовка, адаптация, физическая подготовка, методика, эксперимент, нозология, техника, тактика, па-раволейбол, ампутация, опорно-двигательный аппарат, индивид.

Мазкур илмий маколада имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машкларнинг самарадорлиги тахлил-лари келтириб утилган. Бундан ташкари ушбу маколани тайёрлашда махаллий ва хориж адабиётларидан, интернет манбааларидан фойдаланилган. Мазкур маколада имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда харакат техникаларини ривожлантириш ва жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машкларнинг роли ва ахамиятига ка-ратилган педагогик тажрибадан олинган маълумотлар хамда хулоса ва адабиётлар руйхати билан якунлаган.

Калит сузлар: махсусмашц, адаптив, жисмоний тайёргарлик, методология, экспрементал, нозология, техника, тактика, пара-волейбол, ампутация, таянч-царакат аппарати, индивидуал.

This scientific article presents an analysis of the effectiveness of special exercises used in the development of physical qualities of para-volleyball training of students with disabilities. In addition, local and foreign literature and Internet sources were used in the preparation of the article. The article concludes with information obtained from the results of a pedagogical experiment, a conclusion and a list of literature devoted to the role and significance of special exercises in the development of movement techniques and the development of physical qualities in teaching disabled students paravoleyball.

Key words: special training, adaptation, physical training, methodology, experiment, nosology, technique, tactics, para-voleyball, amputation, musculoskeletal system, individual

Долзарблиги. Дунёда адаптив жисмоний тарбия ва пара-волейбол спорт турлари билан мунтазам шугул-ланиш учун замон талабларига мос шарт-шароитлар яратиш, имконияти чекланган талабаларни пара-во-лейболга ургатишда махсус ^аракат имкониятларини ошириш услубиятини ишлаб чикиш ^амда ушбу спорт тури оркали ёшларда уз иродаси, кучи ва имконият-ларига булган ишончни муста^камлаш, имконияти чекланган шахсларни ногиронлик назологияларидан келиб чикиб, улар орасидан иктидорли спортчиларни пара-волейбол спортига саралаб олиш ишларини ти-зимли ташкиллаштириш ^амда спорт машгулотларини

ташкил килишда кулланиладиган восита ва усулларни таянч-^аракат аппаратида шикастланган ва оёк ампута-циясидаги талабалар ^аракат фаоллигини оширишга ва уйин коидаларининг такомиллаштириб бориши билан жамоавий ракобатнинг кескинлашувига каратилган совдда ишлар олиб борилмокда.

Бугунги кунда имконияти чеканган талабалар но-зологияларини урганган ^олда адаптив спорт турлари машгулотлари назарияси ва оммавий спорт турлари методологиясининг муаммоларидан бири талабаларда жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машкларнинг самарадорлиги жараёнини ривожланти-

Жисмоний тарбия ва спортнинг тиббий-биологик ва ижтимоий-психологик асослари Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

со см о см

со

го га

0

ю

1

риш вазифасини амалга оширишдан иборатдир.

Бу вазифани амалга ошириш айникса, пара-волей-болда харакат техникаларини бажариш имконияти чекланган шахсларда бирмунча мураккаб саналади, бунда харакатлар техникасини ривожлантириш учун асосан элементар восита ва усуллар ёрдамида колаверса махус ва умумий машклар комплекси ёрдамида амалга оширилади, аклий фаолият жараёнларини сезиларли даражада узгартиришга, устиришга эришилади.

Имконияти чекланган талабаларни пара-волейбол-га ургатиш услубияти анъанавий укитиш методикаси тарзида йулга куйилган булиб, асосан катъий тартибда харакат техникаларини узлаштириш ва уларда куникма малака хосил килиш, машгулот жараёнини репродуктив характерда, укитувчи ва талаба хамкорлиги мазмунида муайян воситалар иштирокида харакатларнинг изчилли-ги максадли равишда режалаштирилади ва унда урга-тиш ва урганиш хусиятлари умумлаштирилган холатда машгулотлар давомийлиги амалга оширилади.

Имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машкларнинг самарадорлиги юзасидан педаго-гик тажриба давомида олинган маълумотларга математик статистик ишлов берилди. Бунда хар бир урганилган тест натижалари туплами учун уртача арифметик кий-мат, стандарт огиш ва вариация коэффициентлари билан бир каторда натижаларнинг тажриба давомидаги мут-лок ва нисбий усишлари хамда ушбу узгаришларнинг белгиланган эркинлик даражаси сони ва ахамиятлилик даражасидаги статистик ишончлилиги Стюдент критик кийматларини хисоблаш асосида бахоланди.

Тадкикотнинг максади имконияти чекланган талабаларни пара-волейбол спорт турига ургатишда машклар мажмуини ишлаб чикиш оркали махсус тайёргарлигини оширишдан иборат.

Тадкикотнинг вазифалари:

- имконияти чекланган талабаларнинг индивидуал хусусиятларини инобатга олиб, жисмоний тарбия воситаларини саралаш ва махсус машклар мажмуини ишлаб чикиш;

- пара-волейбол машгулотларида таянч-харакат аппарати шикастланган талабаларнинг жисмоний сифатларни ривожлантириш буйича хафталик микро-циклларни ишлаб чикиш;

- таянч-харакат аппарати шикастланган ва оёк ампу-тациясидаги талабаларнинг психологик тайёргарллиги-ни такомиллаштириш;

- имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда жисмоний, техник тайёргарлик юкламалари-ни меъёрлаш хисобига интеграл машгулот режаларини ишлаб чикиш.

Тадкикотнинг илмий янгилиги:

- имконияти чекланган талаба пара-волейболчи-ларнинг кул харакатларини ривожлантиришда махсус машклар комплекси ишлаб чикилган булиб, укув фао-лияти назариясини куллашнинг асосий услубий ёнда-шувлари очиб берилган ва асослантирилган;

-имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда жисмоний сифатларини ривожлантириш самарадорлигини оширишда пара -волейбол уйини тех-никасини укитиш ва ургатиш методикаси укув жараёни учун куллаш буйича тавсиялари ишлаб чикилди;

-пара-волейбол буйича имконияти чекланган талаба-ларни харакатга тайёрлаш ва назорат килиш самарадор-лигини оширишда бир канча усуллар ишлаб чикилган.

-имконияти чекланган талабаларни утирган холда харакат имкониятларини текшириш максадида тажриба ва назорат гурухига куйидаги танланган машклар тан-ланган булиб унда:

1-жадвал

Имконияти чекланган тажриба гурухи талабаларини пара-волейболга ургатишда жисмоний тайёргарлигини ривожланлиги курсаткичлари (п=12)

Машклар

Утирган Утирган Полга Теннис Утирган Утирган

холда холда таянган копто- холда холда

волейбол волейбол холда бир гини 30 волейбол волейбол

Си тупини тупини дакика сония тупини бир

1 унг кулда чап давомида даво- бир дакика

¡г олдинга кулда кулларга мида дакика давомида

а о узатиш олдинга таяниб деворга давомида узат^ган

и бир узатиш тирса- отиб икки тупга

дакика бир кларни ушлаш кулда тугри

давомида дакика букиб (марта) олдинга зарба

(марта) давомида езиш тугри бериш

(марта) (марта) узатиш (марта) (марта)

№ х ± а х ± а х ± а X ± а х ± а х ± а

1 20±3.12 18±2.48 20±2.07 8±0.98 13±1.24 13±1.24

2 20±3.14 17±2.14 21±2.23 9±0.69 14±8.85 14±8.78

3 19±3.14 18±2.47 22±2.39 10±9.8 12±1.79 14±1.23

4 18±2.24 19±3.12 21±2.23 11±0.78 13±1.28 15±1.23

5 21±0.1 16±1.85 20±2.18 9±0.64 14±7.78 18±2.48

6 24±2.48 20±1.44 19±3.15 9±0.61 12±1.69 16±1.23

Имконияти чекланган тажриба гурухи таянч-ха-ракат аппаратида шикастланиши булган талабаларни пара-волейболга ургатишда махсус тайёргарлигини ва харакат имкониятларини оширишда тезкор-куч сифатларини ривожланганлиги курсатгичлари учун олиб борилган тадкикот олди илк назорат курсаткичлари буйича 6 нафар таянч-харакат аппаратида шакастланиши булган талабаларни махсус машклар ёрдамида тезкор-куч сифатлари синовдан утказилди.

Имконияти чекланган оёк ампутациясидаги тажри-ба гурухи талабаларини пара-волейболга ургатишда тезкор-куч сифатларини ривожлантириш учун махсус тестларни кулланилишини натижасида нисбатлари-нинг бир-бирига мувофиклиги аникланди.

2- жадвал

Имконияти чекланган назорат гурухи талабаларини пара-волейболга ургатишда жисмоний тайёргарлигини ривожланлиги курсаткичлари (п=12)

Машклар

ар чи Ё Е и Утирган холда волейбол тупини унг кулда олдинга узатиш бир дакика давомида (марта) Утирган холда волейбол тупини чап кулда олдинга узатиш бир дакика давомида (марта) Полга таянган холда бир дакика давомида кулларга таяниб тирсакларни букиб ёзиш (марта) Теннис коптогини 30 сония давомида деворга отиб ушлаш (марта) Утирган холда волейбол тупини бир дакика давомида икки кулда олдинга тугри узатиш (марта) Утирган холда волейбол бир дакика давомида узат^ган тупга тогри зарба бериш (марта)

76

www.fansports.uz

№3-2023

Медико-биологические и социально-психолгические основы физической культуры и спорта

№ г ± а г ± а г ± а г ± а г ± а г ± а

1 10±1.45 9±0.97 20±2.01 5±0.48 8±0.67 8±1.19

2 9±0.98 9±0.92 12±1.2 3±0.21 7±0.57 8±1.09

3 8±0.98 9±0.89 11±1.18 4±0.48 9±0.97 9±0.95

4 9±0.95 10±0.98 12±1.87 4±0.41 10±0.57 8±1.06

5 10±0.87 11±1.25 14±1.84 3±0.37 10±0.87 10±0.87

6 8±0.95 9±0.87 20±1.85 4±0.24 11±1.19 8±1010

Имконияти чекланган талабаларни пара-волей-болга ургатишда махсус тайёргарлигини ва харакат имкониятларини оширишда уларни жисмоний сифатларини ривожлантириш учун махсус машклар-нинг кулланилиши натижасида тадкикот олди илк

назорат курсаткичлари самарадорлигини ошириш учун саралаб олинган махсус машкларни танлаш оркали айнан уларнинг индивидуал имконияатлари-ни инобатга олиб уларни жисмоний курсаткичлари синовдан утказилди.

3-жадвал

Имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда уларни жисмоний сифатларини ривожлантириш учун махсус

тестларни цулланилиши (n=12)

№ 1-тест 2-тест 3-тест 4-тест 5-тест 6-тест

г а г а г а г а г а г а

Назорат гурухи 22,82 2,76 21,22 2,41 6,14 0,81 22,71 2,33 27,02 3,55 35,88 3,98

Тажриба гурухи 25,93 3,19 23,59 2,66 6,76 0,89 25,64 2,63 30,38 4,05 40,24 4,52

Ишонч t =2,94 t =2,52 t =2,08 t =3,18 t =2,46 t = 2,83

лилик даражаси p<0,01 p<0,05 p<0,05 p<0,01 p<0,05 p<0,01

Имконияти чекланган талабаларни пара-волейбол-га ургатишда ва жисмоний сифатларини ривожланти-ришда махсус тестларни кулланилишини натижасида нисбатларининг бир-бирига мувофиклиги аникланди.

Хулоса. Илмий услубий адабиётлар тахлили ва имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда харакат техникаларини ривожлантириш ва жисмоний сифатларини шакллантиришда махсус машкларнинг самарадорлиги учун утказилган педаго-гик кузатишлар натижасида мазкур спорт тури билан шугулланувчиларнинг ёш хусусиятини инобатга олган холда уларнинг жисмоний, функционал техник-тактик ва психологик тайёргарлигида оптимал восита ва усулларни ишлаб чикиш зарурати мавжудлигидан далолат беради.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Юкорида утказилган тажрибалардан олинган натижаларга кура имконияти чекланган талабаларни пара-волейболга ургатишда жисмоний сифатларини ривожлантиришда махсус машкларнинг кулланилиши натижасида улардаги харакат техникаларини такомил-лашганлигини куришимиз мумкин. Тажриба давомида кулланилган тест машклари ва пулсометрик киймати аникланган тезкорлик машкларини адаптив спорт уйинларини (волейбол) укитиш методикаси машгу-лотларига жорий этиш амалий ахамиятга лойикдир.

Жисмоний ривожланишнинг йуналиши, характе-

ри, даражаси, шунингдек, инсон узида камол топти-радиган фазилатлари ва кобилиятлари турмуш шаро-ити ва тарбияга куп жихатдан боглик хисобланади. Жисмоний ривожланиш конунларини эгаллаш, улар-дан уз жисми тарбияси максадларида фойдаланиш, адаптив жисмоний тарбия назарияси ва амалиётининг мухим вазифасидан бири хисобланади.

Адабиётлар:

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2021-йил 18-майдаги "Паралимпия харакатини ривожлантиришга доир кушимча чора-тад-бирлар т^рисида"ги П^-5114-сон ^арори.

2. Узбекистан Республикаси Президентининг 2017-йил 3-июндаги "Жисмоний тарбия ва оммавий спортни янада ривожлантириш чора -тадбирлари г^рисида"ги карори

3. Пулатов А.А.Волейбол назарияси ва услубияти Дарслик Ч-2020.

4. Собирова Л.Б. Эффективность использования специальных упражнений для предупреждения сколиоза учеников начальных классов Замонавий таолим (илмий - назарий журнал) № 10, Чирчиы, 2019 69-74-б

5. Жиленкова В. П. Адаптивный спорт для лиц с поражением опорно-двигательного аппарата / В.П. Жиленкова - СПб.: Просвещение, 2002.

6. Роль психологической подготовки паралимпийцев пауерлифти-ров высокой квалификации. Фан - Спортга(илмий - назарий журнал) № 3, Чирчик, 2020

7. Светличная Н.К. Интегральный подход в оценке функционального состояния занимайущихся адаптивной и оздоровительной физической культурой // Материалы ХХВИ Международного научного Конгресса «Олимпийский спорт и спорт для всех». - Казань, 2021. -С.412-414..Л.М. Иванова, Г.С.

8. Ковтун Волейбол сидя и баскетбол на колясках как средства реабилитации инвалидов с нарушениями опорно-двигательного аппарата Учебно-методическое пособие 2015.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.