Научная статья на тему 'ЖЕСТОВЫИ И СПОСОБЫ ЕГО ИЗУЧЕНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ДЛЯ ГЛУХИХ ДЕТЕЙ'

ЖЕСТОВЫИ И СПОСОБЫ ЕГО ИЗУЧЕНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ДЛЯ ГЛУХИХ ДЕТЕЙ Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
142
26
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ЖЕСТЫ / ДАКТИЛАЛОГИЯ / БИЛИНГВИСТИЧЕСКОЕ ОБУЧЕНИЯ / ПРОИЗНАЩЕНИЕ

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Кувватов Саттор

В статье автор подчеркивает важность жестов языка в обучении и воспитания глухих детей важность податного языка то основана иследованиях ученых. Автор предлагает, чтобы жеставой язык в Республике Таджикистан был признан государственным языком.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SIGN LANGUAGE AND WAYS OF ITS LEARNING IN THE EDUCATIONAL PROCESS FOR DEAF CHILDREN

In this article, the author emphasizes the importance of sign language in the teaching and upbringing of deaf children, and the importance of language is based on the idea of theoretical scholars. An author suggests that the sign language in the Republic of Tajikistan would be recognized as a state language.

Текст научной работы на тему «ЖЕСТОВЫИ И СПОСОБЫ ЕГО ИЗУЧЕНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ДЛЯ ГЛУХИХ ДЕТЕЙ»

ЗАБОНИ ИМОВУ ИШОРА ВА РО^ОИ ОМУЗИШИ ОН ДАР

РАВАНДИ ТАЪЛИМ

Кувватов С.

Донишгоуи давлатии омузгории Тоцикистон ба номи С.Айнй

Забони имову ишора забони модарии ношyнaвоён буда, xyеyеиятдои xоеи xyдpо дорад. Дар аери Х дар китоби Библия бaъзe тасвирдои aнгyштон дарч шуда, олимон мyaйян карданд,ки дар дамон солдо дар калисо ношyнaвоёнpо тарзи xондaни намозро мсомузонданд. То асрдои X1V кудакони ношyнaвоёнpо камакл ва бeсaвод арзиёби нaмyдa, ба таълим чалб нaмeкapдaнд. Дар аери XVI бошад, олими италявй Джсроламо Кардано (1501—1576), дар бораи таълими кудакони ношyнaво дар ду китоби xyд « Нозукидо» ( 1550) ва «Дар бораи зиндагии xyдaм» ( 1575) навиштаает,ки кудакони ношунаво, гapчaндe ки нaмeшyнaвaнд ва гап зада нaмeтaвонaнд, кобилияти xyби саводомузй дошта, дар долати омузиши xyб аз тарафи омузгорон мeтaвонaнд ба одамони солим баробар шаванд. Д.Кардано якчанд тасвирдои ишоравиро кашф намуда, барои таълими ношунавоён истифода мeкapд. Олимони испанй Псдро Понсс дс Лсон (1508 -1584) ва X. П. Бошта (1579—1633) алифбои дастй ва як чанд намуди ишорадоро дар болои xapеaнгдо иктироъ намуда, барои таълими кудакони ношунаво шшнидод намуданд. Х.П. Бошта дар китоби xyA «Табиати овоздо» (1620) дар бораи таълими кудакони ношунаво якчанд мстоддои таълимиро дида баромада, ба воситаи ангуштон тасвир кардани дарфдорро тадия намуда, роддои инкишофи нутки кудакони мушкилоти шунавой доштаро ба воситаи xондaн аз лаб ва талаффуз тавсия додааст. Аз чумла, ондо ба нутки дадонй адамият дода, истифодаи алифбои дастй ва ишораро дамчун воситаи ёрирасон эътироф мeкapдaнд. Дар асри XVIII аввалин мактаб барои ношунавоён дар ш Париж аз тарафи сypдопeдaгоги машдур Шарли .М^сл . Эпс ( 17121789) кушода шуд. Ш.М. Эпс тaxминaн дар сини 50 солагиаш ба таълими ду дуктарчаи ношунаво мaшFyл мсшавад. Соли ба таълими ношунавоён машгул шудани ин олим аник карда нашудааст. Дар китоби Таърши сурдопсдагогика муаллифонаш ( А.Г Бассва, С.Ф. Егоров шадри Москва с. 1984) солдои 1753 ва 1760 нишон дода шудааст.

Ш.М.Эпс вактс бо ин дyxтapдо мaшFyлиятдои xyдpо OFOЗ мснамояд, датто усулдои xоси таълими кардоро намсдонист. У дар OFOЗи фаъолияти xyд тандо ба назарияи чуброн намудани як узви дисси фаъолияткунанда, ки дар ин бора дар вакташ Д.Дидро дар бораи кардо ва нобиноён шшнидод намуда буд ва дамчунин ба принсипдои мутаносиби табии Я.А. Камснский такя мснамуд. Дар амалияи таълими ношунавоён бошад, вай аз имову ишорадос истифода мснамуд, ки ин ду^ар^о байни xyд истифода мскарданд. Ш.М.Эпс ба1тар гуфта буд, ки нафари ношунаво ба таълим OFOЗ намуда? алакай содиби забони xyд мсшавад, ки он барои y монанди нутки мукаррарй осону фадмо мсгардад. Кодаки кар ба воситаи забони имову ишора талаботдо, майлу, paFбaт, Faмy бсмории xyдро издор карда мставонад ва дар фадмиш ягон вакт xaто нaxодaд кард, ба монанди дигарон дамчунин диссиёти xyдpо издор намоянд. Ба воситаи ин нутк кодаки ношунаво супоришдоро кабул мснамояд ва дар бораи кордои ичронамудааш дисобот дода мставонад.

Муваффакиятдо дар кори таълими ин дустардои ношунаво Ш.М.Эпсро ба он водор намуданд,ки y барои гуруддои начандон калони кудакони ношунаво омузишгод ташкил намояд. У кудакони ношунаворо дар як дафта ду маротиба дар xонaи xyд бспул таълим мсдод. Аз дама шогирдони кaбaFaдaшpо бошад, бо маводи pyзмapa таъмин мснамуд.

Шумораи xонaндaгон дар муассисаи Ш.М.Эпс ба 75 нафар расида буд. Фаъолияти сурдопсдагогии Ш.М.Эпс таваччуди чомсаро ба xyд чалб намуда, аввал дар Фаронса, бадтар дар дигар кишвардо низ эътироф гардид. Ш.М. Эпс вакти зиёди xyдpо барои бартараф намудани мушкилидои кори ба таълими ношунавоён алокаманд сарф мснамуд ва дар катори ин дамчунин барои аз чидати назариявй асоснок намудани тачрибаи xyд кор мсбурд. Вай оид ба ин масъала ду рисолаи xyдpо навиштааст. Рисолаи якуми y «Таълими кару гунгдо ба воситаи аломатдои услубй» (1779) ва рисолаи дуюм «Воситаи аслии таълими кару гунгдо, ки тачриба исбот намудааст » (1784) ном доранд. У назари xyдpо оиди накши имову ишора. нутки xarrn ва дадонй

дар таълими кардо дар мактубдои худ, ки ба педагоги немис Самуил Гейник, ки дар асоси нутки дадонй ба таълими кудакони кар машгул буд, иброз намудааст. Ин мубодиса байни ду педагог таваччуди зиёди чомеаро нисбати системаи Ш.М Эпе ва арзишдои он ба худ чалб намуд. Академияи илмдои Олмон барои хизматдои бузургаш дар таълими ношунавоён бадои мусбй дод.

Соли 1789 муассисаи Ш.М.Эпе дамчун муассисаи миллй эътироф гардид.

Худи дамон сол бошад дар таърихи 23 декабр Ш.М.Эпе дар синни 77 солагй аз олам мегузарад. Дар руздои охири даёти ин ходими бузурги фаронсавии илми сурдопедагогика вакилони Мачлиси муассисон ба у мурочиат намуда буданд. Дар ин мрчиатнома дамчунин кайд гардида буд, ки ин кори Ш.М.Эпе дар Фаронса инкилобй давом дода ходад шуд. «Ватан кудакони шуморо ба фарзандй кабул мекунад»,-гуфта шудааст дар ин мрочиатнома. Баъдтар дар охири садаи XIX дар назди муасисае, ки Ш.М.Эпе асос гузошта буд, мучассамаи у гузошта шуд, ки аз чониби дайкалтароши машдури ношунаво Феликс Мартин сохта шуда буд.

Оид ба забони ишора олимони сурдопедагогика то имруз бадсдои гуногун вучуд дорад. Соли 1880 дар шадри Милани давлати Италия аз 6 то 11 сентябр конфронси байналмилалии сурдопедагогдо баргузор гашт. Дар ин конфронс маърузадои гуногун оиди омузиши ношунавоён пешнидод шуд. Бинобар сабаби тезу тунд шудани бадси сурдопедагогдо ба хулоса омаданд, ки кадом метод барои кудакони ношунаво зарур аст ишора ва ё дадонй. Дар конфронс, ки ношунавоён зиёд буданд, тарчумондои забони ишора ба ношунавоён модияти ин масъаларо дуруст тарчума накарда, дар натича нущи дадонй бо бартарияти як овоз дамчун методи ягона кабул шуд. Ин карори ноодилона дар байни ношунавоён як мушкилоти сахтро оварда, зиёда аз 5 дазор ношунавоён, ки дар мактабдо кор мекарданд, аз кор ронда шуданд. Ба дамаи ин нигод накарда, тарафдорони забони ишора барои димояи забони ишора талошдои зиёд карданд аммо натичаи дилход надод. Бар дар дол Л.С. Виготский арзишмандии лингвистикй доштани забони имову ишораро икрор шудааст: "Муборизаи нутки дадонй бо забони имову ишора, бо вучуди максади нек доштани педагогдо, маъмулан бо галабаи забони имову ишора анчом ёфта истодааст, зеро он бо дама гуногунрангии адамияти функсионалии худ нутки аслй ба дисоб меравад" ва боз кайд менамояд, ки: "Мо бояд дамаи имкониятдои фаъолияти нуткии кудакони кару гунгро истифода намоем, яъне ба забони имову ишора муносибати баландназаронаву беэдтиёткорона накунем ва онро дамчун душман напиндорем".1 Яке аз ташкилкунандагони машдури тадсилоти кардо дар солдои аввали Хукумати Шуравй Н.М. Лаговский чунин навиштааст: "Чй кадаре ки забони имову ишора аз руи шакл ва мазмун зараррасон набошад дам, гарчанде барои дамдигарфадмй нокифоя бошад дам, барои каругунгдо адамияти калонеро мерасонад. Яъне забони имову ишора каругунгдоро аз мудити маддуди худ берун меоварад".2

Л.С.Виготский соли 1924 дар съезди II сурдопедагогдо бар зидди методи соф дадонй баромад намуда, чунин кайд кардааст: "Педагогика ба ин чашм пушида наметавонад, ки имову ишораро аз доираи имкони муоширати кудакони каругунг берун намоянд, зеро ин амал боиси аз доираи худ берун сохтани кисми даёти коллективй ва фаъолияти кудакони каругунг мегардад...". Гайр аз ин, у кайд намудааст, ки имову ишора ва нутк (нутки шифодй) байни худ ихтилоф набояд дошта бошанд ва дар чараёни таълими ношунавоён ондоро муттадид намудан лозим аст. 3

Соли 1938 дар мачлиси умумироссиягии сурдопедагогдо истифодаи забони ишора ва нутки дастй (дактел) дамчун воситаи ёрирасони нутк кабул карда шуд.

Воситаи асосии ташаккули тафаккур ин муошират аст. Агар муошират набошад, раванди инкишофи тафаккури инсон низ дучори боздорй мегардад. Аз дамин нуктаи назар, барои ташаккули тафаккури кудакони ношунаво муошират лозим аст ва мо бо ондо муоширатро чй гуна ба род монда метавонем? Дар ин долат, истифодаи забони имову ишора ин як воситаи табий ё аввалини муошират ба дисоб меравад, ки хоси кудакони ношунаво мебошад. Тачрибадои гузаронидаи А.И. Дячкова дар соли 1950 исбот намуданд, ки кудакони синни 7-8- солаи кар, ки имову ишораи шакли ашёдоро медонистанд, нисбати кудаконе, ки имову ишорадои мазкурро намедонанд, 2-3 маротиба зиёдтар аниктар ин шаклдоро аниктар мешинохтанд.5

Ин тачрибадо хусусияти давасмандкунй ва дастгирикунандаи аломатдои ишораро дар раванди идроки кудакони кар исбот менамоянд. Соли 2006 Т.В. Николаева хусусиятдои фардии рудиву чисмонии кудакони ношунаворо тадкик карда, муайян намудааст, ки суръати инкишофи

маърифативу ч^монии кудакони кари волидани ношунаво ниcбати кудакони кари волидони шунаво хеле зиëдтаp аcт.

Хамчунин, cypдопедагогони олмонй Х.Крайне (1973) ва С. Приллвитс (1982) чунин кайд намуданд, ки "барои ташакули хуби аклии кудакони кар бояд аз шнни барвактии кудакй муоширатро бо ëpm имову ишора ба рох монд".

То ин замон шаxcони карро ба он водор менамуданд, ки ндабати забони худашон мyноcибати манфй дошта бошанд, ки натичаи ин ба тарбия намудани хдош нокомилии худи онхо оварда меpаcонад Кушишхо бахри якчоя намудани кархо бо шyнавоëн низ чандон натичахои дилхох надод, зеро дарки олами атроф барои шyнавоëн дигар хасту барои ношyнавоëн дигар, яъне барои ношyнавоëн дарки олами атроф аcоcан ба воштаи биной (боcиpа) мебошад. Забони ишора барои кудакони ношунаво хаматарафа ахамият дошта дар инкишофи нутки онхо накши бузург дорад. Бигёри кудакони ношунаво дар оила бинобар cабаби надониcтани ишора ба мушкилоти зиëд py ба py шуда кдоми зиëди волидайн забони ишораро намедонанд. Бо ин макcад шли 2005 дар 8 минтакаи чумхурй аз чумла нохияхои (Файзобод, Вахш, Рудакй ва шахрхои Душанбе, Х,даор, Вахдат ва Бохтар омузиш забони ишора дар оила гузаронида шуд. Ма^ад аз гузаронидани ин омузиш баланд бардоштани дониши кудакони ношунаво, баркарор кардани муошират байни кудаки ношунаво ва оила бо ишора ва ин чунин омода кардани кудакон ба мактабхои маxcyc ба хдооб мерафт. Дар ин омузиш кариби 130 кудаки ношунавои шнни 2 то 6 cола чалб карда шуданд . Натича нишон дод,ки cавияи дониши кудакон баланд шуда, муошират байни оила ва кудак баркарор гардид. Падару модар аз ин икдом рухбаланд шуда бо фарзандони худ озодона муошират менамоянд. Аз ин 130 нафар кариби 60 нафар ба мактаб-интернатхои маxcyc тавcия дода шуда, холо тахcил доранд. Баъди як шли тахcид маълум гашт,ки кудакони ношунавое,ки дар оила ба забони ишора таълим гирифтанд, аз дигар кудакон бартарияти зиëд дошта дар аз худ кардани барнома хело фаъоланд. Х,амаи cyпоpишхои муаллимро cаpи вакт дарк карда тез чавоб медиханд. Ба андешаи баъзе аз cypдопедагогхо, ryë омузиши ишора ба инкишофи нутки кудакон халал pаcонда, инкишофи нуткро боз медорад. Кудаконе,ки дар оила таълим гирифтанд дар инкишофи нутк хело фаъоланд. Бинобар ин забони ишора дар инкишофи нутк монеа нашуда, баръагс фаъол мегардонад.

Сокинони Точикистон иcтеъдоди баланди забономузй доранд. А^арияти мо ду ë хатто бештар забонхоро медонем. Дар ин чо забонхои зиëд вучуд дорад.- точикй, pycï, узбекй, бадахшонй ^нобй ва f. Созмони Миллали Муттахид хамаи ин забонхоро хамчун забонхои мухим шинохта, баëн мекунаду хамаи шахтою, ки бо ин забонхо cyxан меронанд, барои таълим гирифтан ба забони модарии худ бояд хукук дошта бошанд, акалан дар мархалаи аввали таълим. Паc забони одамони ношунаво дар чумхуриямон кадом аст?

Мушкилот дар чист?

Пештар дар методикаи таълими мо, хамчун дар агоарияти киcмхои дyнë, кудакони ношунаво дар даpc иcтифода бурдани забони имову ишораро хак надоштанд. Омузгорон кушиш мекарданд, ки ин гуна кудакон шунавоии будаашонро истифода бурда, гуш кардан ва гап заданро ëд гиранд. Баъзеи онхо cyxангyиpо ëд мегирифтанд. Савол ба мжн меояд: онхо дар бораи чй гуфтугуй мекарданд? Дар бораи душ на фикру на таcаввypот доштанд, чунки онхо танхо калимахоро аз худ мекарданд, аммо намефахмиданд, ки аcоcи онхо дар чист.Агар кудак маънои калимаро нафахмад, таълим гирифта наметавонад. Ин ушуби таълим ба даcтpаc намудани аcбобхои ëpидихандаи шунавой, овозбаландкунИ ва даpcхои алохида бо мyтаxаccиcони cохаи ношyнавоëн ва терапевтхои нутк такя карда шудааст. Ба мо маълум аcт,ки на хамаи ин имкониятхоро дар Точикистон даcтpаc намудан мумкин аcт. Солхои тулонй омузгорон кушиш мекарданд, ки шахтони ношунаво бо забони давлатй гап заданро ëд гиранд, аммо cатхи дониши кудакони ношунаво бехтар намешуд бештари онхо баъд аз хатми тахcил, навиштан ва на он кадар хуб cyxангyфтанpо метавонистанд.

Дар чойх,ои дигар чй хел аст?

Такрибан биcт cол пеш дар Аврупои шимолй, вакте ки мухочирони давлатхои гуногун чамъ шуданд, омузгорон фахмиданд, ки чй кадар мухим аст, ки аввал бо ин мухочирон бо забони модарии онхо ва баъдан бо забони давлатй таълим диханд. Онхо ба карор омаданд,ки одамони ношунаво хамчун як гурух дорои фарханг, маданият ва забони алохидаи худанд ва аз хамин

сабаб, таълими онхоро бо истифодаи забони имову ишора хамчун забони модариашон огоз намуданд. Натичахои ин таълим ба он дарача баланд расид, ки сатхи дониши кудакони ношунаво ба сатхи дониши кудакони шунаво баробар шуд.

Сабаб дар чист?

Сабаб дар он аст, ки хар як фан ба кудакон бо забоне, ки онхо дида метавонанд, фахмонда шуд. Онхо хама чизхоро фахмиданд. Баъд ба онхо забони давлатии хатиро омузонданд.

Дар инчо саволхо ба миён меоянд: оё, забони имову ишораро барои фахмонидани хамаи фанхо истифода бурдан мумкин аст? Оё мо метавонем, фанхои ба монанди чугрофия, таърих ва табиатшиносиро ба гайр аз забони дахонй, боз бо ягон забони дигар омузонем? Барои чй не ? Максад дар он аст, ки кудак барномаи таълимиро аз худ кунад ва мазмуни фанро фахмад.

Х,алли ин мушкилот дар чист?

Агар мо хохем, ки кудакони ношунавои Точикистон босавод, сохибмаълумот, ва мустакил шаванд, падару модарон,, муаллимон, ношунавоёни калонсолу пуртачриба дар якчоягй бо вазорати маориф ва илми Чумхурии Точикистон бояд мухокима ва маслихат карда ба хулосае биёем, ки чй тавр сатхи дониши кудакони ношунаворо баландтар кардан мумкин аст. Агар мо хохем, ки ба самти Аврупо ва аксарияти давлатхои тараккикардаи дунё кадам занем ва ба услуби таълими билингвистй ( яъне омухтани хамаи фанхо бо забони имову ишора) такя кунем, мо бояд кушиш зиёд ба харч дихем, ки дигаргунихои зеринро чорй намоем;

Чй бояд кард?

- алокаи шахсони ношунаворо бо кудакони ношунавое, ки дар оилахои шунаво таваллуд шуданд, зиёд ва зич намоем;

- аъзоёни оиларо ухадор намоем, ки забони имову ишораро аз худ кунанд, чун ки омухтани ин забон барои онхо хам лозим ва хам осонтар аст, барои кудакони ношунаво бошад, гап заданро ёд гирифтан душвор аст.

- муаллимону мураббиён бояд забони имову ишораи ношунавоёни махаларо аз худ намоянд.

- муаллимон бо Вазорати маориф ва илми Чумхурии Точикистон хамкори намуда, маълумотномахо ва китобхое,ки усулхои навро дар бар мегиранд, тайёр карда аз чоп бароранд.

- ба муаллимону мураббиён методхои нави таълим омузонда шавад.

Бо кадом пешрави\о кудакон метавонад баъд аз омухтани забони имову ишора ноил шаванд:

- ин, пеш аз хама, бо ёрии забони имову ишора кудакони ношунаво метавонанд хамаи дониш ва маслихатхои лозимаро аз худ кунанд,

-тасаввуроти боигарихо ва коидахои зиндагиро дарк созанд, онхо хам аз чихати ичтимой ва хам аз чихати рухй инкишоф меёбанд ва хиссиёту дарёфтхои худро изхор карда метавонанд.

-бо воситаи забони имову ишора ба кудак хамаи он расму оинхои фархангии хам одамони шунаво ва хам одамони ношунаворо фахмонидан мумкин аст.

АДАБИЁТ

1. Живина А.И. Основные этапы развития системы подготовки учителей-дефектологов в СССР.-Дефектология,

1974, № 2.

2. Зыков С.А. Обучение глухих детей языку по принципу формирования речевого общения. М., 1961.

3. Зыкова Т.С., Колтуненко И. В. Страна, где учатся все.-В едином строю, 1977, № 8.

4. ИваницкийА.И. Из истории обучения глухих детей в Молдавской ССР.-Дефектология, 1971, № 2.

5. Касымов С.А. Развитие сети специальных школ в Азербайджанской ССР.-Дефектология, 1970, № 4.

6. Корсунская Б.Д. Обучение речи глухих дошкольников. М., 1960.

7. Красновский А.А. Из истории методов обучения глухонемых.—Известия АПН РСФСР, 1947, вып. 9.

8. Лубовский В.И. Обучение детей с недостатками слуха в США.-Специальная школа, 1968, вып. 2.

9. МанасянА.М. Обучение и воспитание аномальных детей в Армянской ССР.-Дефектология, 1970, № 1.

10. Масюнин А.М. 150 лет школьного обучения глухих в Польше.-Специальная школа, 1968, вып. 2.

11. Радищев А.Н. Избранные философские сочинения. М., 1949.

12. Р а у Ф.Ф. Обучение глухонемых произношению. М., 1960. Pay Ф.Ф. Устная речь глухих. М., 1973.

ЖЕСТОВЫИ И СПОСОБЫ ЕГО ИЗУЧЕНИЯ В УЧЕБНОМ ПРОЦЕССЕ ДЛЯ ГЛУХИХ

ДЕТЕЙ

В статье автор подчеркивает важность жестов языка в обучении и воспитания глухих детей важность податного языка то основана иследованиях ученых. Автор предлагает, чтобы жеставой язык в Республике Таджикистан был признан государственным языком.

Ключевие слава: жесты, дактилалогия, билингвистическое обучения, произнащение

SIGN LANGUAGE AND WAYS OF ITS LEARNING IN THE EDUCATIONAL PROCESS

FOR DEAF CHILDREN

In this article, the author emphasizes the importance of sign language in the teaching and upbringing of deaf children, and the importance of language is based on the idea of theoretical scholars. An author suggests that the sign language in the Republic of Tajikistan would be recognized as a state language.

Keywords: gestures, dactylology, bilingual learning, inference

Сведение об авторе:

Кувватов Саттор - старший преподаватель факультета психология, дошкольный обучения и инклюзивная образавании Таджикский государственный педагогический университет имени Садриддина Айни.

About the author:

Kuvvatov Sattor - senior teacher in the Department of Psychology, preschool and inclusive education, Tajik State Pedagogical University named after Sadriddin Aini

РОЛЬ МЕТАФОРЫ В СОЗДАНИИ ОБРАЗНО-ЭСТЕТИЧЕСКОЙ СОСТАВЛЯЮЩЕЙ ХУДОЖЕСТВЕННОГО ПРОИЗВЕДЕНИЯ: ЯЗЫКОВОЙ И МЕНТАЛЬНЫЙ

МЕХАНИЗМЫ

Гулямов Х.К.

Педагогический колледж Кулябского государственного университета им. А.Рудаки

Наиболее часто используемыми изобразительными средствами в нашей речи являются метафора и сравнение. Метафора исключительно практична. Она может быть применена в качестве орудия описания и объяснения в любой сфере: в психотерапевтических беседах и в разговорах между пилотами авиалиний, в ритуальных танцах и в языке программирования, в художественном воспитании и в квантовой механике. Метафора, где бы она нам ни встретилась, всегда обличает понимание человеческих действий, обогащает знания языка. Роль метафоры весьма важна для нас, что подчеркивается многими учеными, исследующими язык с различных точек зрения [1, с. 92; 2, с. 90-94; 3, с.74; 4, с.123]. Сфера выражения эмоций и эмоционального давления вносит в нашу повседневную речь элемент артистизма, а следовательно, вместе с ним в нашей речи весьма широко используется и метафора, которая представляет собой не только принцип необычайного словоупотребления и способ художественного мирооформления. Метафора отражает индивидуально-творческие особенности в субъективном содержании мира поэтических видений. Задача построения теории метафоры, имеющей достаточную объяснительную силу, не может быть решена лишь в рамках лингвистики и требует выхода в область познавательных процессов.

Наиболее ярко языковые традиции отображаются в образных средствах. В художественных произведениях широко употребляются метафоры. Это объясняется тем, что метафора очень тесно связана с художественным видением мира. Ведь даже само понимание художественного произведения и отношение к миру часто дается через обращение к метафоре. «В последнее время проблема метафоры стала, расширяясь подобно кругам по воде от брошенного камня, волновать специалистов по семантике, логической семантике и науковедению. В их исследованиях, проведенных с позиции этих отраслей знания, были получены новые сведения о роли метафоры в процессах познания и в организации знаковых систем науки, техники, искусства и естественного языка» [5, с. 173]. Л.Л. Нелюбин подчеркивает, что «цель метафоры заключается не в простом названии предмета или явления, а в его экспрессивной характеристике» [6, с.97]. По мнению Н.Д. Арутюновой, суть метафоры - «это транспозиция идентифицирующей (дескриптивной и семантически диффузной) лексики, предназначенной для указания на пред- мет речи, в сферу предикатов, предназначенных для указания на его признаки и свойства» [7, с.149]. Метафора представляет собой ментальный и языковой механизм, состоящий во взаимодействии или сопоставлении двух сущностей, явлений на основании сходства, аналогии между ними, т.е. нахождения их общих признаков. Роль метафоры в репрезентации знаний можно усмотреть в древнейшем методе научного познания, который заключается в установлении связей, сравнений самых различных сущностей. Это позволяет за одной вещью увидеть, угадать другую, на первый взгляд с ней не сходную, и таким способом углублять и расширять процесс

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.