Research BIB / Index Copernicus
ЖАЪФАР МУХДММАД ТЕРМИЗИЙ МОДЕРН ШЕЪРИЯТИДА БАДИИЙ ВА ФАЛСАФИЙ ТАФАККУР УЙГУНЛИГИ
Дилафруз Мукумова,
филология фанлари буйича фалсафа доктори (PhD), Термиз ик;тисодиёт ва сервис университети доценти в.б.
АННОТАЦИЯ
Жаъфар Мууаммад Термизий замонамизнинг таницли зуллисонайн, шу билан бирга модерн ва постмодерн шоирларидан биридир. Унинг форс-тожик ва узбек тилларида яратилган шеъриятида ирфоний ва фалсафий мазмунлар чуцур акс этган. У мууаббат, инсоният ва табиатни уайратланарли тарзда тасвирлаб келаётган шоир. Шу пайтгача файласуф шоирнинг йигирмага яцин шеърий туплам ва китоблари Узбекистон, Тожикистон ва Эронда нашрдан чиццан ва бир цанча тилларга таржима булган.
Жаъфар Мууаммад Термизий шеърларида мумтоз ва замонавий шеърият, анъанавийлик ва новаторлик, бадиийлик ва фалсафийлик мутаносиб тарзда уйзунлик касб этган.
Ушбу мацолада Жаъфар Мууаммад Термизий модерн шеъриятида бадиий ва фалсафий тафаккур уйгунлиги масаласи унинг форс-тожик тилида ёзилган "Хандасаи имруз " (Бугун геометрияси ") мисолида таулил ва тадциц этилади.
Калит сузлар: Жаъфар Мууаммад Термизий, шеърият, "Хандасаи имруз ", поэма, бадиий ва фалсафий тафаккур, ирфоний ва фалсафий мазмунлар, уйзунлик.
Jafar Muhammad Termezi is a renowned contemporary bilingual poet and one of the modern and postmodern poets. His poems, created in Persian-Tajik and Uzbek languages, deeply reflect philosophical and Sufi content. He is a poet who describes love, humanity life and nature in a marvelous way. So far, about twenty collections of poems and books of the philosopher poet have been published in Uzbekistan, Tajikistan and Iran and translated into several languages.
Jafar Muhammad Termezi'spoems harmoniously combine classical and modern poetry, tradition and innovation, artistry and philosophy.
This article discusses the issue of harmony of artistic and philosophical thinking of Jafar Muhammad Termezi on the basis of his poem "Handasai imro 'z" ("Geometry today"), which is written in Persian-Tajik language.
Keywords: Jafar Muhammad Termezi, poetry, "Handasai imro 'z", poem, artistic and philosophical thinking, philosophical content, harmony.
ABSTRACT
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
АННОТАЦИЯ
Джафар Мухаммад Термези -известный современный двухязычный поэт, а также один из современных и постмодернистских поэтов. В его стихах, созданных на персидско-таджикском и узбекском языках, глубоко отражены философское и суфийское содержание. Он поэт, который удивительным образом описывает любовь, человечество жизнь и природу. До сих пор около двадцати сборников стихотворений и книг поэта философа были изданы в Узбекистане, Таджикистане и Иране и переведены на несколько языков.
В стихах Джафара Мухаммада Термези гармонично сочетаются классическая и современная поэзия, традиция и новаторство, художественность и философия.
В этой статье обсуждается вопрос гармонии художественного и философского мышления Джафара Мухаммада Термези на основе его поэма «Handasai тго Z» («Геометрия сегодня»), который написано на персидско-таджикском языке.
Ключевые слова: Джафар Мухаммад Термези, поэзия, «Handasai тго Z», поэма, художественное и философское мышление, философское содержание, гармония.
КИРИШ
Жаъфар Мухдммад Термизий бир карашда Шарк мумтоз шеъриятининг газал, касида, маснавий, рубоий, дубайтий, фард, китъа, мухаммас ва мустазод каби жанрларида калам тебратиб катта муваффакиятлар козонган шоир сифатида танилган булса, бошка жихатдан илмий ва адабий жамоатчилик томонидан эркин ва ок шеърларидаги замонавий рух ва тафаккури билан модерн шоир сифатида хам эътироф этилган. Бу холатни шоирнинг илк шеърий туплами - "Чашми борон" - "Ёмгирнинг кузи" мажмуасига суз боши ёзган таникли адабиётшунос олим филология фанлари доктори, профессор Ахмад Абдуллоев илгаб, шундай деган эди: "Жаъфар нафакат газал жанрида, балки эркин шеър бобида хам ютукларга эришган. Унинг бу кабилдаги шеърлари янги топилмалар, дилрабо ифодалар ва нотакрор мазмунлар билан тула." [1,3]
Таникли адабиётшуноснинг Жаъфар Мухаммад ижоди хакидаги ушбу башорати вакт утиши билан шоирнинг кейинги шеърий туплам ва китобларида уз исботини топди. У тупламдан тупламгача, шеърий сайланмадан сайланмагача модерн ва постмодерн шоир сифатида хам, классик услубда ижод килувчи газалнавис, касиданавис ва маснавийнавис шоир сифатида хам уз мавкейини мустахкамлаб борди. Йиллар утиб, Жаъфар Мухаммад Термизий уз
Research BIB / Index Copernicus
ижодий ва илмий изланишлари билан улуг адабиётшунос ва тасаввуфшунос олим филология фанлари доктори, профессор Нажмиддин Комилов назарига тушди. Устоз Нажмиддин Комилов шоирнинг узбек тилидаги илк шеърий китоби - "Кузгу хайрати" тупламига сузбоши ёзар экан, унинг ижодидаги анъанавийлик ва замонавийлик тамойилларининг уйгунлигини хам куздан кочирмай, жумладан, шундай бахо берди: "Жаъфар Мухаммад кадимий анъаналаримизни давом эттириб, икки тилда ижод килаётган шоирларимиздан. Тожик тилида унинг туртта шеърий туплами нашр этилди, шеъру шуур мухлислари диккатини жалб этди. Жаъфар Мухаммаднинг "Кузгу хайрати" деб номланган шеърлар тупламида эса утган асрнинг 90-йиллари бошидан хозиргача ёзилган узбекча шеърлари жамланган. Жаъфар узига хос шоир, унинг шеърларини укисангиз, кадимий газалчилик анъаналарини хам, хозирги замонда урф булган модерн услуби изларини хам, инсон ва табиат, рух ва коинот "кардошлиги"га ишора этувчи фавкулодда нозик ва хайратланарли бадиий тасвирларни хам курасиз" [2,3]
"Хдндасаи имруз" ("Бугун геометрияси") Жаъфар Мухаммад Термизийнинг форс-тожик тилида ёзган машхур поэмаси булиб, унда шоир замонавий хаёт, хаёт мохияти, хаёт мураккабликлари, утмиш ва бугун, инсон мохияти, узликни англаш, бугунги давр инсони рухиятидаги эврилишлар... каби унлаб фалсафий муаммоларни бадиий идрок этиш оркали укувчига такдим этади.
Поэмадаги "хандаса" (геометрия) атамаси рамзий маънода ишлатилади. "Х,андаса" хаётдаги тартиб, уйгунлик ва гузалликни англатади. Шоир поэмада бугунги кунда юз бераётган узгаришларни, инсоннинг ички курашлари, рухий эврилиш ва эзилишлари, инсоннинг узлигини топиш йулидаги изланишларини акс эттиради.
Ушбу поэмада куйидаги учта фалсафий асоснинг бадиий талкинларини мушохада этиш мумкин:
1. Уйгунлик: Хдётнинг мувозанати, инсон рухининг гузаллиги ва ботиний сокинлиги.
Шоир хаётни геометрик шакллар билан солиштиради, бу оркали хаётнинг мувозанатини ва гузаллигини акс еттиради. Уйгунлик ва тартибга ургу бериш оркали, инсон хаётида хар бир нарса уз урнини топиши кераклигини таъкидлайди.
2. Цийинчиликлар: Бугунги дунёда юзага келаётган сиёсий, иктисодий, ижтимоий, маънавий ва ахлокий муаммолар ва инсоннинг глобаллашув давридаги салбий жихатларга карши кураши.
Research BIB / Index Copernicus
Кундалик хаётда инсонлар турли хил кийинчиликлар ва ноаникликлар билан юзма-юз келадилар. Бу кийинчиликлар рухий ва хиссий жихатдан инсонларни чарчатади. Шоир буларни тасвирлаб, укувчини хаётнинг реал муаммолари хакида уйлашга ундайди.
асл максадини излаш жараёни.
Шоир инсоннинг узлигини, асл максадини ва хаётдаги йулини топиш жараёнини таърифлайди. У узининг ички дунёсида амалга оширадиган изланишлар, узгаришлар ва шахсий ривожланишни ёритади.
Жаъфар Мухаммад Термизий уз поэмасида ижтимоий хаётдаги ноаниклик ва мураккабликларни бадиий тарзда ифодалаб, укувчи калбида чукур хис-туйгуларни уйготади. Ушбу асар замонавий хаётга ва ундаги муаммоларга эътибор каратади, шунинг учун поэмадаги тасвирлар хар биримизга таниш манзараларни эслатади.
Методология ва тахлил:
"Хдндасаи имруз" поэмасида Жафар Мухаммад Термизий хаётнинг мураккаблигини, инсоннинг ички изтироблари ва зиддиятларини янги ащёлар билан тасвирлайди.
Тарз ва услуб:
• Рамзий маъно: Шоир геометрик тушунчаларни, масалан, "учбурчак", "туртбурчак", "доира", "чизик", "хат".. каби унлаб хандасий шаклларни рамз сифатида ишлатиб, хаётнинг узига хослигини ва уни тушуниш заруратини таъкидлайди.
• Ташбиулар: Шоир поэмада турли хил ташбихлар ва образлар оркали хис-туйгуларни кучайтиради, бу билан укувчи эътиборини купрок узига жалб этишга эришади.
"Хдндасаи имруз" поэмасида Жафар Мухаммад Термизий фалсафий ва ирфоний мазмунларни бадиийлик билан уйгунлаштиради. Ушбу поэма бизни кундалик хаётдаги муаммолар ва кийинчиликларни янада чукуррок англашга, шунингдек, узлигимизни топишга ундайди.
Шеърни илмий тарзда тушунтирганда, бир нечта асосий жихатларини таъкидлаш мумкин:
1. Фалсафий асослар:
• Тартиб ва мувозанат: Шоир геометрик шакллар оркали хаётнинг тартиб-интизоми ва мувозанатини ифодалайди. Бу инсон хаёти ва табиатда мавжуд
3. Узликни топиш: Инсоннинг узлигини, хакикийлигини ва хаётдаги
Research BIB / Index Copernicus
булган мувозанатни англатади. Фалсафий жихатдан, бу хар бир нарсанинг уз урнини топиши ва бир-бирига алокадорлигини курсатади.
• Узлик ва узгариш: Шоир узликни англаш ва ички узгаришга эришиш жараёнини тасвирлайди. У инсоннинг ички дунёси ва унинг ташки дунё билан узаро алокадорлигини тахлил килади. Бу уз-узини англаш ва узгаришларни кабул килиш фалсафаси билан боглик.
2. Ирфоний мазмунлар:
• Рууий изтироблар ва эврилишлар: Поэмада инсон рухининг ички курашлари ва кийинчиликлари акс етади. Бу, ирфоний тушунчаларда, нафс, хис-туйгулар ва рухий холатларни енгиш оркали мукаммалликка еришиш йулидаги харакатни англатади.
• Мууаббат ва юксаклик: Шоир узининг рухий изланишларини мухабат ва узаро лик оркали курсатади. Ирфоний анъаналарда ишк-мухаббат хакикий максад ва рухий юксакликка эришишнинг асосий манбаи сифатида каралади.
3. Рамзий тушунчалар:
• Геометрик тасвирлар: Геометрик тушунчалар шоирнинг хаёт хакидаги фалсафасини янада бойитади. Поэмада хар бир геометрик шакл узига хос рамзий маънога эга булиб, хаётдаги тартиб, мувозанат (мутаносиблик, уйгунлик) ва гузаллик билан бирга уларнинг акс холати - тартибсизлик, номутаносиблик ва хунукликни хам ифодалайди.
Фалсафий-ирфоний мазмун ва мотивлар "Хдндасаи имруз" поэмаснинг туб мазмун-мохиятини очиб беришга хизмат килади. Шоир хаётнинг мураккаблигини, инсон рухиятининг куп кирралилигини ва уз-узини англаш йулидаги изланишларнинг кийинчилигини ифодалаб беришга интилади. Бу поэмани илмий жихатдан тахлил килганда, бир нечта мухим жихатларга эътибор каратиш мумкин:
1. Фалсафий назариялар:
• Инсон, жамият, уаёт ва табиат:
Жаъфар Мухаммад Термизий хаёт ва табиатни геометрик коидалар билан улчар экан, улар уртасида мувозанат ва тартиб борлигини, бу мувозанат ва тартибларга амал килиш лозимлигини таъкидлайди. Бу ерда хаётнинг фалсафий жихатлари - тартиб, мантик ва гузаллик келтирилади. Геометрик тушунчалар хаётнинг мувозанатини ифодаловчи рамз сифатида ишлатилади.
Инсон ва узлик:
Research BIB / Index Copernicus
Поэмада нсоннинг узлигини топиш жараёни, унинг ички курашлари ва ташки мухит билан алокалари куриб чикилади. Жаъфар Мухаммад Термизий инсоннинг узлигини англаш учун ички тинчлик ва мувозанатга эришиш зарурлигини ифодалайди. Бу фалсафий ёндашув, шахснинг ички холатини ва хаётий максадини аниклашга ёрдам беради.
2. Ирфоний мазмунлар:
• Рууий изланиш:
Шеърда рухий изланиш, инсоннинг маънавий усиши ва унинг улугворлигини англаш масалалари кутарилади. Шоир инсоннинг рухий ривожланишига эътибор каратиб, уз ички дунёсини кашф этишга чакиради.
• Маънавий мувозанат:
Хаётдаги турли хил кийинчиликлар ва муаммолар, рухий тинчлик ва мувозанатни йукотишга олиб келиши мумкин. Термизий, инсоннинг узлиги ва маънавияти уртасидаги мувозанатни саклаш зарурлигини таъкидлайди.
3. Символизм ва рамзлар:
• Геометрик рамзлар:
Хаётнинг тартиб ва гузаллигини англатадиган геометрик шакллар (масалан, доира, учбурчак) оркали Жаъфар Мухаммад Термизий хаётнинг мураккаблигини ва мувозанатини ифодалайди. Бу рамзлар, хаётнинг хар бир жихати уз урнида мухим еканлигини курсатади.
• Цийинчиликлар ва уйгунлик:
Шоир хаётдаги кийинчиликларни, турли муаммоларни акс эттирган холда, уларни енгиб утиш ва узликни англаш заруратини ифодалайди. Бу ёндашув, инсоннинг рухий ва маънавий етуклигини таъминлайди.
Жаъфар Мухаммад Термизий "Хандасаи имруз" поэмасида фалсафий ва ирфоний жихатларни уйгунлаштириб, хаёт муаммолари ва улар билан бирга хаёт гузалликларини тасвирлайди. Ушбу поэма узликни топиш ва рухий юксалиш жараёнида инсон учун мухим бир дастуруламал булиб хизмат килади, инсоннинг хаётдаги уйгунлик ва гузалликни англашига, ички осойишталик ва мувозанатга эришишига ёрдам беради.
"Хдндасаи имруз" поэмасида инсон рухияти диалектикаси тасвирланган. Жаъфар Мухаммад Термизий бу поэмада инсон ботинида кечаётган зиддиятлар, галаёнлар ва курашлар, унинг рухий-маънавий изланишлари ва хаётидаги узгаришларни тасвирлайди. Бу жараён куйидаги холатларда намоён булади:
1. Инсоннинг рухий изтироблари ва ички зиддиятлари:
Research BIB / Index Copernicus
• Шоир инсон рухиятидаги изтироблар ва ички зиддиятларни тасвирлайди. Хдётдаги кийинчиликлар, муаммолар ва уларни енгиш жараёни инсоннинг ички дунёсидаги диалектик жараённи ифодалайди. Унинг фикрича, инсон хаётда дуч буладиган хар бир кийинчиликни енгиш оркали узини янгилайди ва ривожланади.
2. Ички (зохирий) ва ташки (ботиний) мувозанат:
• Жаъфар Мухаммад Термизий инсоннинг уз "Мен"ини, узлигини топиш жараёнида ташки мухит ва ички холат уртасидаги мувозанат ва уйгунликни таъминлаши зарур омил эканлигини таъкидлайди. Унинг поэмасидаги ушбу диалектик ёндашув инсоннинг узлигини англаш учун зарур булган ички (ботиний) ва ташки (зохирий) алокадорликнинг узаро муносабати ва мутаносиблигини ифодалаш учун хизмат килади.
3. Узгариш ва ривожланиш:
• Инсоннинг рухияти доимо узгаришда ва ривожланишда. Жаъфар Мухаммад Термизий бу жараёнда хаётнинг мураккаблиги ва гузаллигини келтириб, инсоннинг харакатлари ва фаолиятларини диалектик контекстда куришга ундайди. Х,ар бир кийинчилик ёки муваффакият, инсоннинг рухиятига кучли таъсир килади ва уни янги боскичга олиб чикади. Бу уз навбатида инсонда сифатий ёки микдорий узгаришларни келтириб чикаради. Узгариш ва ривожланиш ёки юксалиш масаласи Жаъфар Мухаммад Термизий шеъриятининг асосий мавзуларидан биридир, десак хам хато булмайди. Бу мавзу унинг узбек тилида ёзилган эркин ва ок шеърларида хам алохида урин тутади. Жумладан, "Нур шахрига сафар" шеърини олайлик. Шеърнинг умумий мазмуни карахтлик, рухий ланжликдан кутулиб, ёруглик - хаёт гузаллигини хис этиш ва ундан бахраманд булиш хиссининг кузгалишидир. Бирок ана шу туйгу нур ва соя тимсоллари киёси оркали узига хос бир таъсирчан тарзу тароват билан сугорилган:
Энди мен
Соялар шаурини тарк этгум.
Сунгра Нур шаурига юзланиб
Куёшнинг илоуий шоукосасидан
Иссиц нур ичгум.
Шеър замирида Ёругликни тусиб куювчи, Ёругликдан тахликага тушувчи Соя девлари мазаммат килинади, совуклик - хаётсизлик дахшати, сукут ва жимжитликнинг огир, эзувчи мурда гавдасига нафрат ётади. Кулланган ташбехлар ана шу хаётга зид кучлар, калбни, мияни кемирувчи хашарот ва
Research BIB / Index Copernicus
®OH3OTnap TacBupuga ôyprrapHnagH Ba my 3aMHHga yHra 3ug x,aëT KyëmuHHHr
hcchk HypugaH x,apaKaTra KenraH hcchk koh KyTapunumnapu KanaMra onHHagu".
^naneKTHK ®:apaëH, yfiryHnHK Ba 3HggHAT ypTacugaru MyHocaôaraapHH y3 HHura onagu. ffloup xaëTgaru 3uggutfraap opKanu y3nuKHH aHraam Ba MyB03aHaTra эpнmнm ^apaëHHHH Kypcaragu. Ey ^apaëH hhcohhh pyxufi Ba MatHaBHH ^HxaxgaH ôoHHTagu.
YMyMaH onraHga, ^at^ap Myx,aMMag TepMH3HH "X,aHgacau HMpy3" поэмacнga hhcoh pyxuflTH guaneKTHKacHHHHr MypaKKaônHKnapuHH ry3an Tap3ga TacBHpnafigH. Hhcohhhot hhkh Kypamnapu, y3nurHHH aHraam ®:apaëHH Ba xaëTgaru y3rapumnap moupHHHr acapuga MapKa3HH ypuH Tyragu.
"X,aHgacau HMpy3" поэмacн ^at^ap Myx,aMMag TepMH3HHHH KyHugaru cu^araap Ba TaBcu^nap ôunaH TaHHTagu:
1. Oa^ca^ifl moip:
• TepMH3HH, xaëT Ba hhcoh pyxuATHHH HyKyp ^anca^ufi HyKTau Ha3apgaH Kypuô HHKagu. YHHHr acapnapuga MypaKKaô ^HKpnap, x,aëTHHHr MatHocu Ba HHCOHHHHr y3nurHHH aHraam Macananapu ypuH onagu.
2. Mp^OHHH moip:
• ^at^ap MyxaMMag TepMH3HH pyxufi ronaHHmnap Ba MatHaBHH WKcanumra KaTTa эtтн6оp ôepaguraH moup. ^at^ap TepMH3HH, y3 acapnapuga MatHaBHH fiyn Ba py^HH TO3anuKKa HaKupagu, 6y eca yHH up^OHHH moup cu^arnga a^paragu.
3. X,aëT Ba BOKefl^HKKa gua^eKTHK ëHgamyBHH moip:
"X,aHgacau HMpy3" поэмacнga guaneKTHK ^apaëHnap - 3HggH^raap, y3rapumnap, puBO^naHum Ba MyBO3aHaT aHHK KypuHagu. Y HHcoHHHHr hhkh KypamnapuHH Ba xaëTgaru Typnu ^Hx,araapu ypTacugaru MyBO3aHarnu TacBupnaô ôepagu.
Поэмa hhcohhh pyxaH Ba MatHaBaH roKcarrapumga, myHHHrgeK, x,aëTga Ba ^aMH^Tga y3 ypHHHH Tonum Ba puBO^naHumra ëpgaM ôepaguraH 6up KaTop My^HM ^Hx,araapHH y3 HHura onagu:
1. Hhkh in.iaHiim, öothhhh Kam^ Ba y3^HKHH aHraam:
Поэмaga ^at^ap MyxaMMag TepMH3HH hhcohhh y3 hhkh gyHëcuHH Kam$ этнmгa, y3nurHHH aHraam Ba ôothh onaMHHH aHraamra gatBaT этagн. Ey ^apaëH HHcoHHHHr MatHaBHH ycumura xu3MaT Kunagu.
MHcoHHHHr y3nurHHH aHraam, y3 hhkh gyHëcuHH Kam$ eTum 3apypara. A^cycKH, öyryHru raoöarnamyB gaBpuga Kynnaô HHcoHnap y3nHKHHKHH HyKOTaëTraHHHH xuc KunumMafigu.
Research BIB / Index Copernicus
2. Зиддиятлар ва мувозанатни саклаш:
Инсон хаётида турли хил кийинчиликлар ва зиддиятлар мавжуд. Жаъфар Мухаммад Термизий бу зиддиятларни енгиш ва мувозанатни саклаш оркали инсоннинг рухияти ва маънавияти юксалишига кумаклашади.
Жаъфар Мухаммад Термизий бу масалани кутариб, инсонларга мураккаб вазиятларда хаётдаги зиддиятлар ва кийинчиликлар билан курашиш ва мувозанатни саклашни тавсия этади.
3. Х,аётнинг маъносини англаш:
Шоир хаётнинг мураккаблиги ва шу билан бирга гузаллигини таъкидлаб, укувчини хаётнинг хакикий маъносини англашга ундайди. Бу инсонни хаётда максад сари интилиш ва маънавий жихатдан ривожланиш борасида рагбатлантиради. Шоир замондошларини хаётнинг маъноси ва мазмун-мохияти хакида чукур уйлашга чакиради.
4. Ижтимоий масъулият хдсси:
Жаъфар Мухаммад Термизий поэмада уз ватани, уз халки ва миллатига булган буюк бир мухаббатни акс эттиради. Бу ижтимоий масъулият ва жамиятда уз урнини топиш зарурлигини англатади, чунки хар бир инсон жамиятнинг бир кисми сифатида уз роли ва масъулиятини тушуниши лозим. Шоир жамият аъзоларини уз ватани ва халки олдида булган масъулиятини хис килишга даъват этади.
5. Рухий юксалиш:
Жаъфар Мухаммад Термизий инсоннинг маънавий усиши, рухий юксалиши ва максадли хаёт кечириши заруратини уктиради. Лирик кахрамон укувчини рухий изланишлар ва маънавий сайру сафарларга чакиради. Бундай позитив ёндашув хар бир инсонни хаётда ва жамиятда самарали умр кечиришга ундайди. Жаъфар Мухаммад Термизий одамларни рухий юксалишга чакиради, бу эса бугунги давр инсонига хаётнинг маъносини англашига, рухий инкирозлардан кутулишига ёрдам беради. Файласуф шоирнинг фикрича, инсонлар купинча маънавий жихатдан юксалиш учун доимий харакат ва изланишда булишлари керак.
Умуман олганда, "Хандасаи имруз" поэмаси инсонни рухан ва маънаван юксалтиришга ёрдам беради. Поэмадаги теран фикрлар ва гоялар инсонга хаёт мазмун-мохиятини англаш, хаётда уз урнини топиш ва ривожланиш учун зарур маслахатлар беради.
"Хдндасаи имруз" поэмаси бугунги давр инсони учун узига хос ахамиятга эга. Ушбу сатрлар ва уларнинг мазмуни бугунги кун инсонининг рухий ва маънавий ривожланишига катта таъсир курсатади:
Research BIB / Index Copernicus
Инак, Айнак
Ба суроги ман Меояд. Аз ман ратман
Суол дорад.[4,15]
"Айнак" (кузойнак) тушунчаси символик маънога эга. "Айнак" инсоннинг узига караши, узини тахлил килиш жараёнини ифодалайди. Инсон уз хаёти хакида чукур уйлаши, инсон, борлик, табиат ва жамият муаммолари хакида узига узи саволлар бериб узидан жавоб топиши кераклигини таъкидлайди. "суроклаш" ва "савол бериш" тушунчалари, хаётдаги изланиш ва узини англаш заруратини курсатади. Шунингдек. "айнак" (кузойнак") "вакт" рамзидир. "Вакт" Жаъфар Мухаммад шеъриятида, айникса, унинг эркин ва ок шеърларида хам поэтик образ ва хам фалсафий категориядир. Шоир "Вакт"ни поэтик образ ва фалсафий категория сифатида модерн йуналишидаги бир катор шеърларида муваффакиятли ишлатган. Бу холатни унинг узбек тилидаги шеърларида хам кузатишимиз мумкин. Жумладан, "Жаъфар Мухаммад "Вакт анатомияси" шеърида вакт мохиятининг турли кирраларини бирмунча кенгайтирилган ва тафсиллаштирилган тарзда курсатиб беришга уринади. Унинг наздида вакт гохида шошилмаслик ва донишмандлик рамзи булган тошбакага, гохида сукунатни куккисдан бузувчи курбакага... ухшаб кетади:
Вацт -чопиш буйича чемпион булган бир цуён билан пойгага тушган
зил-замбил донишманд тошбаца. Вацт -
туннинг шап-шаффоф ойналарини чил-чил-чил синдирган цушицчи цурбаца ".[3,7]
Research BIB / Index Copernicus
Жафар Мухаммад Термизий "Хандасаи имруз" поэмасида талмех санъатидан унумли фойдаланади. Жумладан, "Пири Устура" (Асотир пири) деганда мифология устози - Фирдавсийга ишора килади. Талмех санъати асарнинг фалсафий мохияти ва тарихий контрастини кучайтирган:
Хамоса
Дар кууи пири Устура Хок шуда буд.[4,15]
Шоир утмиш ва келажакни таккослайди, улар уртасидаги умумийлик ва тафовутларни топади, инсон рухиятида кечаётган эврилишликлар, узликни англаш жараёни ва хаётдаги маглубиятларни тасвирлайди. Шоир инсон хаётидаги мураккабликлар ва рухий изланишларни чукур ёритишга эришади: Рубой
Дар суги Пири майфурушон
Майзада
Гиребончок
Синачок шуда буд.
Надорад. Газал низ Баъд аз Мавлавй
Саъдй, Хофиз...
Цавон нест...[4,15]
Бу ерда "Пири майфурушон" (майфурушлар пири) ва "рубои" тушунчалари келтирилади. "Майфурушлар пири" буюк рубоийнавис ва файласуф шоир Хайёмга киноядир. "Рубои" киска ва лунда, аммо чукур фалсафий маъноларга эга булган кичик шеърий жанрдир. "Пири майфурушон" инсоннинг ички изланиши ва рухий холатининг рамзи сифатида куринади. Бу уринда маънавий етуклик ва ички изланишлар натижасида юзага келадиган хиссиётлар назарда тутилган. "Мегиряд" (йиглайди) сузининг ишлатилиши, инсоннинг рухий огрикларини ва ички галаёнларини акс эттиради.
Шоир Мавлоно Румий, Саъдий ва Хофиз каби буюк шоирларнинг номларини келтирар экан, шеъриятнинг бугунги кунда ахамиятсиз бир нарсага айланиб бораётганини катта таассуф ва чукур дард билан ифода этади. Бу ерда
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
"шеърият" деганда инсоний фазилатлар, инсоннинг асл табиати, покиза хис-туйгуларнинг кундан-кунга суниб бориши назарда тутилган.
Жаъфар Мухаммад Термизий инсон рухиятидаги изланиш, маънавий усиш, авлодлар орасидаги фарк ва маънавий етуклик хакида чукур фикр юритади. У буюк шоирлар ва уларнинг асарлари оркали, инсоният тарихида маънавиятнинг ахамиятини таъкидлайди. Ушбу сатрлар, укувчига узлигини англаш ва ички изланиш жараёнида самимий булиш зарурлигини эслатади:
Ман,
Эй Хамватан, Мехостам, худамонй Бо ту
Чанд калима, Чанд уицо, Чанд уарф Кладам бизанам.
Инак,
Вацте ки мууои тилой
Ва чашмуои обии як хонуми гарбй
Ба завци шарции ман,
Ки ба чашмуои тоцикона
Ошиц буд,
Хуцум мекунад,
Ман,
Чй гуна аз Газал Дам бизанам?
Бу байтларни фалсафий ва адабий нуктаи назардан кискача тахлил килиб утамиз.
Фалсафий тахлил:
1. Узлик ва идентификация:
o "Ман, Эй Хдмватан" ибораси оркали шоир узлигини ва ватандошларини хурмат килади. Бу шахсий ва ижтимоий идентификация масаласини курсатади. Инсон узига ва уз ватанига нисбатан масъулиятни хис килади.
2. Маънавий изланиш:
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784
educational, natural and social sciences 4(9), Oct., 2024
Research BIB / Index Copernicus www.oriens.uz
o "Мехостам, худамонй" (хохлардимки, узимизча...) ибораси, шоирнинг маънавий изланишларини, узлигини англаш ва ички хис-туйгуларини ифодалайди. У бир неча калима ва харф билан уз фикрларини етказиш ниятида.
3. Гарб ва Шарк; уртасидаги зиддият:
o "Мухои тилой" ("тилларанг сочлар") ва "чашмхои обии як хонуми рус" (бир рус хонимининг кум-кук кузлари) каби образли тасвирлар Гарб маданиятининг эстетик кийматини курсатади. Аммо шоир бунга узининг "завки шаркий" (Шаркона дид)ини мукобил куяди. Бу холат, Гарб ва Шарк маданиятлари уртасидаги зиддият ва мувозанатни ифодалайди.
4. Маш^ур адабий мерос:
o "Ман, / Чй гуна аз Газал / Дам бизанам?" иборалари шоирнинг узининг адабий меросига, айникса, газал жанри (яъни, миллий кадриятлар)га булган муносабатини курсатади. Шоирнинг лирик кахрамони Гарб маданияти таъсиридан кочиб, узининг шаркий илдизларига кайтмокчи.
Адабий та^лил:
1. Сатр ва ритм:
o Сатрлар уртасидаги ритм ва оким шоирнинг хис-туйгуларини ифодалашда мухим рол уйнайди. Сатрларда бир-бирига богланган фикрлар ва тасвирлар укувчини шоирнинг ички дунёсига чорлайди.
2. Рамзлар ва тасвирлар:
o "Мухои тилой" ("тилларанг сочлар") ва "чашмхои обий" ("кук кузлар") тасвирлари узига хос символик маънони вужудга кетиради. Бу тасвирлар оркали шоир гузаллик, севги ва рухий холатларни акс эттиради.
3. Тил ва услуб:
o Юзаки караганда шоир уз фикрларини осон, содда ва тушунарли тилда баён килганга ухшайди, аммо аслида бундай эмас: шоир ута фасохатли ва балогатли тилда сузлашади. Унинг баён услуби бошкаларникидан фарк килади: кутилмаган поэтик маънолар, кутилмаган образлар силсиласи, хаёлга келмаган бадиий санъатлар, жумладан, ташбех, киноя, истиора, талмех, ташхис... унинг баён услубининг мураккаб композициялардан таркиб топганини курсатади. Энг мухими, тусатдан кутилмаган фикрнинг портлаб чикиши укувчини хайратга солади.
Ушбу сатрлар Жаъфар Мухаммад Термизий ижодида узлик, Гарб ва Шарк уртасидаги зиддият ва мувозанат масалаларини, адабий мерос (миллий кадриятлар)га хурматни акс эттиради. Куйидаги сатрларда шоир уз хис-
Research BIB / Index Copernicus
туйгуларини ва рухиятини ифодалаш оркали укувчини чукур фикрлашга ундайди:
Холо Имруз
Ба уоли зазалсаро Механданд. Умри тацтеъ, Матлаъ, Мацтаъ,
Ба фано расидааст.
Замони даврауо, Доирауо, Гунбадуо, Шамсауо
Ба интиуо расидааст.
Ауди салтанати кунцуо -
Секунцауо,
Чоркунцауо,
Шашкунцауо...
Фаро расидааст.
Имруз
Доира мукаммал нест Ва Замин низ Мудаввар нест...[4,16-17]
Бу тушунчалар "Хдндасаи имруз" поэмасида чукур фалсафий ва адабий мазмунни уз ичига олади.
Фалсафий тахлил:
1. Газал ва умр:
"^оло / Имруз / Ба холи газалсаро / Механданд" иборалари шоирнинг уз ижоди ва газал санъатига нисбатан мураккаб хиссиётларини курсатади. "Умри тактеъ, / Матлаъ, / Мактаъ..." - бу газал жанри билан боглик унсурларнинг
Research BIB / Index Copernicus
бугунги техноген давридаги аянчли вазиятини англатади. Газал жанри ва у билан боглик тушунчалардан максад бугунги даврда тобора кадрсизланиб бораётган утмиш саболклари, тарихий хотира ва миллий кадриятлардир. Булардан максад эса инсон асолати ва асл табиатининг тобора бегоналашиб, узоклашиб, тубанлашиб бораётганидир.Умрнинг тугаши ва газал жанрининг уткинчилиги, хаётнинг вактинчаликлигини ифодалайди.
2. Даврлар ва цикллар:
"Замони даврахо, / Доирахо, / Гунбадхо" - бу иборалар вактнинг даврлар ва доиралар куринишида харакатланишини курсатади. Уларнинг "ба интихо расидааст" дейиши, замон ва хаётнинг маълум бир боскичга етиб келганини англатади. Хдётнинг цикллари, узгаришлари ва чекловларини тасвирлайди.
3. Геометрик рамзлар:
"Ахди салтанати кунчхо - / Секунчахо, / Чоркунчахо, / Шашкунчахо" иборалари оркали шоир геометрик шаклларни хаётнинг мураккаблиги ва тартибини акс эттиришда ишлатади. Ушбу шакллар жамият, ижтимоий тузилмалар ва инсон хаётининг структуравий жихатларини курсатади.
4. Мувозанат ва хакикат:
Имруз
Доира мукаммал нест
Ва Замин низ
Мудаввар нест...[4,17]
Бу сатрлар бугунги кунда мувозанатнинг йуколиб бораётганлигини ва хакикийликнининг сийраклашиб, сохталашиб кетаётганлигини ифодалайди. Инсоннинг уз-узини англаш жараёни ана шу аччик хакикатларни чукур англашдан бошланади.
Адабий тахлил:
1. Ритм ва хиссиёт окими:
Байтлар орасидаги ритм ва хиссиётнинг кучли окими шоирнинг хис-туйгулари ва фикрларини талофатсиз такдим этишда мухим рол уйнайди. Х,ар бир ибора ва суз укувчини чукур фикрлашга ундайди.
2. Символизм:
Шоир геометрик рамзлар ва газал шаклларидан фойдаланиб, хаёт ва маънавиятнинг мураккаблигини ифодалайди. Бу символизм куп маъноларни уз ичига олган рамзий тасвирлар тизимини яратади.
3. Тил ва услуб:
Research BIB / Index Copernicus
ffloup y3 ^HKpnapHHH aHus; Ba Kynnu ycnyôga u^oganafigu. X,ap 6up cy3 Ba uôopa, y3 MatHaBHH Ba ^anca^ufi Ma3MyHH ôunaH 6ofiHTHnraH. By, y^yBHHHHHr TacaBBypHHH KeHrafiTupagu.
By carpnap ^at^ap MyxaMMag TepMH3ufiHHHr u^oguga xaëT, Ba^T, ra3an caHtaru (Munnufi Kagpuaraap) Ba MatHaBuaT xasugaru nyrçyp $anca$ufi ^HKpnapuHH u^oganafigu. Y uhcoh xaëTuHuHr Ba^TuHnanuruHu Ba MyB03aHarau fiyKOTraHuHu Kypcaragu. By xonar ôyryHru gaBp uHCOHura Terumnugup.
ffloup nupuK KaxpaMOHHuHr xuc-TyfiFynapu, pyxufi эвpнпнmпapн Ba UHKU KypamnapuHu 6aëH этгaн xonga yKyBHuHu UHCOH xaëTu, MatHaBuaT Ba yзпнкннн aHraam xasuga yfinamra nopnafigu:
MMpy3
Раeандагони mapu^am Ka^uyn
Ba nu6ocu wanda Hadopand.
MMpy3
Mabmy^ae 6a no3 HoMayou dypy dapo3 HaMexonad: 3epo
Mn гуna noMayo Xonanda nadopand.
MMpy3
Eo3opyo гyёмnд, Ammo
Mayfyunyo ne.
MMpy3
Mo6uxyo,
E-mail-yo
W^audomd,
Ammo
flmyo ne.
MMpy3
Research BIB / Index Copernicus
Xomupayo, Mamapayo, MabHoyo flap öucKyo, CD yo DVD yo Caümyo, 0Aemyo May$y3aHÖ, Ammo flap mo He.
flyHë
Tapyu yaHÖacauu xyöpo Mea3 Kapöaacm. mhcoh HU3.[4,17-18]
By caTpnapga moup nupuK KaxpaMOHHHHr hhkh KenuHManapu Ba öyryHru hhcoh pyxuaTHgarH эвpнпнmпapнн TacBupnafigu. KenuHr, xap 6up khcmhh ^anca^HH Ba agaôufi ^HxaTgaH Taxnun KHnafinuK. Oa^ca^HH Tax^H^:
1. PyxuH нзо^aцнн:
"PaBaHgaroHH Tapu^aT / Ka^xyn / Ba nuôocu ^aHga / HagopaHg" - 6y uöopanap oprçanu moup, pyxuH ronaHumgaru HHCOHnap, atHH TacaBBy^ Ba MatHaBH^T fiynuga wpyBHunap, y3napuHHHr xaKHKHH KHMnuruHu HyKOTraHHHH KypcaTagu. ByryHru KyHga öyHgaö HHCOHnap ynyH aHtaHaBHH MatHaBuaT Ba guHHH Kagpuaraap axaMuarro 6ynu6 KonraH.
2. MyHocaöaT^ap Ba MyxaööaT:
HMpy3
Mabmy^ae 6a ho3 HoMayou öypy öapo3 HaMexoHaö: 3epo UH гyнa HoMayo HaeucaHöa HaöopaHö. [4,17]
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
Шоир бугунги инсонлар орасидаги муносабатларнинг сиртига эътибор каратади. Анъанавий севги ва самимийлик урнини замонавий алока воситалари босиб олмокда, бу эса мухим хиссиётларнинг сунишини англатади.
3. Ижтимоий муносабаталар:
"Имруз / Бозорхо гуёянд, / Аммо / Махфилхо не" — шоир бугунги жамиятда ижтимоий муносабатларнинг узгаришини курсатади. Иктисодий муносабатлар ва савдо-сотик одамлар орасида ривожланиб бораётган булса-да, соглом ижтимоий мухит ва самимий дустликлар йуколиб бормокда.
4. Маънавий ракамлашув:
"Хотирахо, / Манзарахо, / Дар дискхо.../ Сайтхо, / Флешхо / Махфузанд, Аммо / Дар мо не" — бу сатрларда маънавий хис-туйгуларнинг ракамли мухитга узгариши ифодаланади. Инсонларнинг хакикий ва табиий хис-туйгулардан махрум колиши, муносабатлар ва алокаларнинг замонавий технологияларга кучиши инсон рухий холатини огирлаштиради.
5. Дунё ва Инсон:
"Дунё / Тархи хандасаии худро / Иваз кардааст. / Инсон низ" - бу кисмда шоир дунёнинг узгаришларини ва инсоннинг бу узгаришларга кандай мослашишини курсатади. Инсон рухияти замон муаммолари билан бирга эврилади, лекин бу эврилишлар янги муаммоларни келтириб чикаради.
Адабий та^лил:
1. Ритм ва услуб:
Сатрлар уртасидаги ритм, шоирнинг фикрларини самарали тарзда ифодалашга ёрдам беради. Тизимли тузилиш ва бир хил услуб, укувчини лирик кахрамоннинг ички курашларига жалб килади.
2. Символизм:
Шоир "мобиллар", "дисклар", "сайтлар"... каби замонавий атрибутлар оркали узининг маънавий масалаларини ифодалашда мухим символларни куллайди. Бу рамзлар замонавий хаётда маънавиятнинг йуколишини акс эттиради.
3. Таккослаш ва контраст:
Шоир анъанавий хаёт ва замонавийликни бир-бири билан поэтик тарзда таккослайди. Бу контраст укувчида маънавий изланиш ва узликни англаш заруратини тугдиради.
Жаъфар Мухаммад Термизий поэмасида бугунги инсоннинг рухий эврилишлари, умуминсоний ва миллий кадриятларнинг кадрсизланиши, инсониятнинг маънавий инкирози тасвир этилади. Лирик кахрамон давр
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
gapguHH u^oga этгaн xonga, 3aMOHaBHH xaëTga MatHaBuaT, ceBru Ba hhcohhh MyHOcaôaTnapHHHr canÔHH TOMOHra Kapaô y3rapaëTraHHgaH H3THpo6 HeKagu. ffloup yKyBHHHH y3 hhkh xonaTHHH nyKyp ugpoK этнmгa, xuc-TynrynapuHH aHraam Ba 3aMOHaBHH gyHëgaru xaKUKHH MatHaBuaTHH Tonumra yHgaHgu:
Xap hü öap ey^yö,
3eyH,
Sycoc,
Ba mybypu UHcoHyo Ea maKMU Mycammay Byyyö öomm, HMpy3
Ea maKxu HaHösymaü 3yyyp MeKyHaö.
Xamme
Ee pyüu xomup flap yyцaüpayou 3eyH Xymyp MeKyHaö.
floupayou eacnpo
A3 6oxo
Ea noüuH,
A3 pocm
Ba Han
Y6yp MeKyHaö... [4,18-19]
"X,aHgacaH HMpy3" metpuHHHr ymôy KucMuga moup hhcoh pyxuaTHgaru y3rapumnap Ba 3aMOHaBHH xaëTHHHr MatHaBHH KypuHumnapuHH nyKyp Taxnun Kunagu. KenuHr, xap 6up khcmhh ^anca^ufi Ba agaôufi ^uxaTgaH Kypuô nuKaMH3.
Oa^ca^HH Tax^H^:
1. ÏÏHCOHHHHr pyxHH xo^aTH:
o "X,ap hh gap Bynyg, / 3exH, / 3xcoc, / Ba mytypu hhcohxo" uôopanapu HHCOHHHHr OHr Ba pyxuaTugaru ôapna ^uxaraapHH aKC errapagu. By 6aÖTga moup, HHCOHHHHr hhkh xonaTHHHHr xap 6up ^uxaTHHH, atHH 3hxhh, xuc-Tyfiry Ba ugpoKHH TacBupnafigu, 6y eca pyxuH y3rapumnap Ba Kena^aKgaru eBpunumnapHH KypcaTagu.
2. fflaK^ Ba CTpyKTypaBHH y3rapHm^ap:
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784
educational, natural and social sciences 4(9), Oct., 2024
Research BIB / Index Copernicus www.oriens.uz
o "Ба шакли мусаттах / Вучуд дошт, / Имруз / Ба шакли чандгушай Зухур мекунад" - бу ерда шоир, анъанавий шакл ва тузилмаларнинг узгаришини курсатади. Мусаттхах шакли (туртбурчак) ва бундан кейинги "чандкунжа" (куп бурчак) тушунчалари, замонавий хаётдаги мураккаблик ва тартибсизликни англатади. Бу, инсон рухиятининг замонавийизацияга мос равишда узгаришини ифодалайди.
3. Унг ва чап, юкори ва паст:
o "Доирахои васлро / Аз боло / Ба пойин, / Аз рост / Ба чап" - бу иборалар узаро алокалар ва ижтимоий структураларнинг узгаришини акс эттиради. Улар, инсоннинг ички ва ташки мухитдаги узаро богланишларини курсатади. Бу узгаришлар, хаётнинг мураккаблигини ва инсон рухиятидаги кийинчиликларни ифодалайди.
Адабий та^лил:
1. Ритм ва сифат:
o Байтлар уртасидаги ритм, шоирнинг хис-туйгуларини ва фалсафий фикрларини такдим етишда кучли рол уйнайди. Улар бир-бирини тулдирувчи маъноларни уз ичига олади ва укувчини лирик кахрамоннинг ички холатига жалб килади.
2. Символизм:
o Шоир геометрик шаклларни (мусаттхах ва чандкунжа) рамз сифатида ишлатиб, маънавий хаётдаги узгаришларни ифодалайди. Бу символизм укувчини хаётнинг мураккаблигини ва инсон рухиятининг узгарувчанлигини англашга ундайди.
3. Тил ва услуб:
o Шоирнинг тили фасохатли ва таъсирчан. У хар бир иборани уз маънавий ва фалсафий мазмуни билан бойитади. Бу укувчининг тасаввурини кенгайтиради ва уни чукур фикрлашга ундайди.
Юкоридаги сатрлар инсон рухиятидаги узгаришларни, замонавий хаётнинг мураккаблигини ва маънавий-ахлокий меъёрларнинг узгарганини курсатади. Шоир куйидаги сатрларда уз хис-туйгуларини гузал тарзда ифодалаш оркали укувчини замонавий дунёда хакикий маънавиятни излашга, ички рухий муаммоларни англашга ва хаётнинг мураккаб томонларини куришга ундайди:
ХоЛО
Ту куцой,
эй Хамватан!
Нишеманат
Дар кадомин цазира аст?
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
Цазираат Сабти ном
Дар кадом як харита аст?
Нишоният Дарцшуда
Дар кадом як царида аст? Ман
Дар ин баури тауамтан Цоице тануоям.
Ман Хатман Ба суроги ту, Эй Хамватан, Меоям!
...Аммо
Ту куцой? [4,20]
"Хдндасаи имруз" поэмасининг охиридаги ушбу сатрлар шоирнинг фалсафий ва эстетик фикрларини кучли тарзда ифодалайди. Уларни фалсафий ва адабий жихатдан кискача тахлил килиб утамиз:
Фалсафий тахлил:
1. Идентификация ва излаш:
o "Ту куч,ой, эй Хдмватан?" ибораси шоирнинг ватан ва миллатга нисбатан чукур изланишини акс еттиради. Бу савол инсоннинг узлигини англаш ва хаётда уз урниини топиш заруратини ифодалайди. Лирик кахрамон уз ватандошини излаш оркали ижтимоий ва маънавий бирлашувни истайди.
2. Мавжудлик ва узлик:
o "Ч,азираат / Сабти ном / Дар кадом як харита аст?" Инсонлар яккалиниб, ёлгизланиб, беганалашиб бормокда. Лирик кахрамон эса уз ватандоши ва замондошини излаш иштиёкида. "Жазира" ва "харита" тушунчалари шахсий ва ижтимоий идентификация масалаларини курсатади. Инсон уз жойини, уз тарихини ва маънавиятини кидиради.
3. Ёлгизлик ва изланиш:
o "Ман / Дар ин бахри тахамтан / Крике танхоям". Бу сатрда шоир узининг ёлгизлигини ва ички курашини акс эттиради. "Бахр" (денгиз) ва "коик"
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784
educational, natural and social sciences 4(9), Oct., 2024
Research BIB / Index Copernicus www.oriens.uz
(кема) тасвирлари, хаётдаги максад ва йулни излаш жараёнидаги кийинчиликларни курсатади.
4. Умид ва карор:
o "Ман ратман / Ба суроги ту, / Эй Хдмватан, / Меоям". Шоир умидни ва максадга эришиш ниятини ифодалайди. У уз ватандошини топишдан ноумид эмас. Бир куни албатта уни топишга умид боглайди.
Адабий та^лил:
1. Ритм ва структура:
o Сатрлар уртасидаги уйгунлик ва узаро алокадорлик, ритм ва структура мутаносиблиги шоирнинг хис-туйгуларини ва мураккаб фикрларини кучлирок ва таъсирчанрок тарзда ифодалашга ёрдам беради. Х,ар бир савол ва байт укувчини ички рухий холатга жалб килади.
2. Символизм:
o Шоир символлар - рамзларнининг бадиий жилваларини яратади. Истиора ва киноя санъатларидан унумли фойдаланади. "Жазира"(орол) ва "харита" каби сузлар символик маънога эга. "Жазира" бугунги давр инсонининг ёлгизлиги ва изланишлари жараёнини, "харита" эса уз урнини англашда мухим булган йулни англатади.
3. Мавзу ва мотивлар:
o Шоир, миллат, узлик, умид ва ёлгизлик каби мавзулар хакида суз очади. Бу, укувчини замонавий инсоннинг ички муаммолари ва изланишлари хакида уйлашга ундайди.
Жаъфар Мухаммад Термизий ушбу сатрларда инсон рухиятидаги узгаришларни, идентификация ва изланишларни, шунингдек, умид ва умидсизликни кучли ифодалашга муваффак булади. Укувчи шоирнинг ички галаёнлари оркали узининг маънавий холатини англашга, узлигини топишга ва хакикатни тушунишга ундайди. Шоир лирик кахрамон оркали замонавий дунёда хаётнинг мураккаблигини ва шахсий максадларни излаш заруратини курсатади.
Жаъфар Мухаммад Термизий шеъриятининг бугунги давр Шарк бадиий ва фалсафий тафаккуридаги урни ва ахамиятини бахолашда бир неча жихатларни куриб чикиш мумкин. Жумладан: 1. Фалсафий асослар:
Жаъфар Мухаммад Термизий асарларида уз замонасидаги фалсафий фикрлар ва тасаввуфий гояларни чукур бадиий тахлил килади. Унинг асарларида рухият, маънавият ва инсоннинг ички изланишлари каби мухим
Research BIB / Index Copernicus
мавзулар уз ифодасини топган. Бу фалсафий асослар Шарк шеъриятининг куплаб вакиллари учун илхом манбаи булиб келган.
2. Ижоддаги узига хослик:
Жаъфар Мухаммад Термизий уз шеъриятида куп бурчакли геометрик шаклларни символ сифатида ишлатиши оркали хаёт ва рухиятнинг мураккаблигини акс эттиришга эришади. Бу бадиий усул унинг шеърларига замонавийлик бахш этади. Бугунги глобаллашув даврининг салбий узгаришларига карши туришда Жаъфар Мухаммад Термизий ижодининг узига хос бадиий шакллари мухим рол уйнайди.
3. Инсон ва жамият:
Шоир инсоннинг рухий холати ва ижтимоий алокаларига алохида эътибор каратади. У, бугунги кунда узлигини йукотган инсон ва замонавий муносабатлар хакидаги фикрларини баён этади, укувчиларга узлигини англаш ва маънавий ривожланиш учун янги йуналишлар тавсия этади.
4. Анъанавий ва замонавийлик:
Жаъфар Мухаммад Термизий асарлари анъанавий Шарк шеъриятининг модернистик талкинидир. У анъанавий фалсафий гояларни бадиият билан уйгунлаштириб, уз укувчиларига такдим этади.
5. Х,акконийлик ва маънавият:
Жаъфар Мухаммад Термизий асарлари хакдкдйлик ва маънавият уртасидаги алокадорликни ифодалайди. У замонавий технологиялар ва ижтимоий муаммолар хаётимизга жадал суръатлар билан кириб келганида хам, хакдкдй маънавиятни сакдаб колиш зарурлигини таъкидлайди.
Жаъфар Мухаммад Термизий шахсияти ва инсоний фазилатлари куйидаги жихатлар билан ажралиб туради:
1. Илм-фан ва маънавиятга интилиш:
Жаъфар Мухаммад Термизий билимга ва маънавиятга юксак эътибор берган инсон сифатида танилган. У, тасаввуф ва фалсафага кизикиш билдирган, бу оркали узининг маънавий сайру сулукини ривожлантирган.
2. Инсонийлик ва хамдардлик:
Шоир уз асарларида инсониятнинг турли сиёсий, иктисодий, ижтимоий ва маънавий муаммоларига эътибор каратган. Унинг лирик кахрамони хар доим бошкаларнинг дардини тушунишга, уларга хамдардлик курсатишга интилади, лирик кахрамонидаги бу хусусият эса Жаъфар Мухаммад Термизийни инсонпарвар шоир сифатида намоён этади.
3. Ижодий салохият:
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
Жаъфар Мухаммад Термизий шеъриятда узига хослиги ва чукур бадиий ифодалари билан ажралиб туради. Унинг асарларида маънавий изланишлар, замонавийлик ва анъанавий кадриятларнинг уйгунлиги ифодаланади. У шеърият оркали уз фикрлари ва хис-туйгуларини самимий тарзда ифодалайди.
4. Тинчлик ва сабр-каноат:
Шоир сабр-токат ва тинчликни кадрловчи инсон сифатида танилган. У хаётдаги кийинчиликларга карши курашишдан тухтамас экан, тинчлик, баркарорлик ва сабр-каноатни инсониятнинг асосий кадриятларидан деб билади.
5. Умид ва изланиш:
Жаъфар Мухаммад Термизий уз асарларида доимо умид ва изланишни таъкидлайди. У инсонларга узликни топиш, яшашдан максадни англаш ва хаётда уз мавкеини топиш йулларини курсатади. Бу унинг ижтимоий ва маънавий кадриятларга булган ихлос ва ишончини акс эттиради.
6. Мухторият ва узликни англаш:
Жаъфар Мухаммад Термизий узининг фалсафий-ирфоний ва ижтимоий-ахлокий гояларини, шоирона хис-туйгуларини бадиий тарзда ифода этиш жараёнида фикр эркинлигига алохида эътибор каратади, мухторият ва дахлсизликни кадрлайди.
ЯКУНИЙ ХУЛОСА
Жаъфар Мухаммад Термизий илм-фан, маънавият ва инсонийликни уйгунлаштирган модерн ва постмодерн шоир сифатида танилган. Шоирнинг улуг фалсафий гоялар ва маънавий кадриятларни акс эттирган бадиий ижоди куплаб тадкикотчиларнинг эътиборини жалб этиб келган. Унинг асарлари, фалсафий-ирфоний гоялари узбек, тожик, эрон ва мисрлик адабиётшунос ва файласуф олимлар томонидан тахлил ва тадкик этилган.
Жаъфар Мухаммад Термизийнинг бадиий ва илмий ижоди бугунги давр Шарк шеърияти ва фалсафий тафаккурида мухим урин эгаллайди. Унинг асарлари инсон рухиятининг мураккаблигини, ижтимоий муаммоларни ва маънавий юксакликка эришиш жараёнини акс эттирган.
Жаъфар Мухаммад Термизий факатгина уз ижодида анъанавийлик ва замонавийликни уйгунлаштирган зуллисонайн шоир эмас, балки замонамиздаги етук фалсафий ва ирфоний тафаккур сохиби хамдир.Унинг бадиий-эстетик ва фалсафий-ирфоний карашлари замонавий Шарк адабиётига сезиларли даражада ижобий таъсир курсатиб келмокда.
Research BIB / Index Copernicus
OOH^AHH^rAH A^ABHËT^AP (REFERENCES):
1. AögynnoeB A. ^aHg cyxaH. / ^,at$ap MyxaMMag. ^amMH öopoH. Ma^Myau amtop. - THpMH3:"^afixyH", 1997.
2. KoMHnoB H. Hyp maxpu MagxuacH. / ^at^ap Myx,aMMag. Ky3ry xaöpara. ffletpnap. - TomKeHT: "Tamaddun", 2010.
3. ffloKHp®;oH OHHMOB. ropaK ropragaH Ba^T canTaHararana./ ^at^ap MyxaMMag. BaKT TatMH. ffletpnap. - TomKeHT: "^Hru Hamp", 2018.
4. ^at^ap MyxaMMag. OmuKH umK;. Ma^Myau metp ("Hm^ omuFu" ffletpnap TynnaMH, to^hk Tunuga). - TomKaHg: "^Hru Hamp", 2011.