DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-226-231
РУДАКИЙ АХЛОКИЙ КАРАШЛАРИДА КЕЛАЖАК АВЛОДЛАРГА
ПАНДНОМАЛАРИ
Ушбу ёзилган маколада урта асрлар Форс-тожик адабиётинит гениал шоири (шоирлар Одаматоси) Абу Абдулло Рудакий Марказий Осиё халклари бадиий тафаккури тараккиётида одил хукимдор образи ва хакида билдириб утамиз.
Калит сузлар: донишманд, амалдорлар, цукмдор, мамлакат, асар, фозил, мсир, тафаккур
In this article we will talk about the image of Abu Abdullah Rudaki, a genius poet of medieval Persian-Tajik literature (Adamatosi of poets), as a just ruler in the development of artistic thinking of the peoples of Central Asia.
Keywords: wise, officials, ruler, country, work, virtue, praise, contemplation
Форс-тожик адабиётининг буюк шоири Абу Абдуллох Жаъфар (бинни Мухаммад бинни Абдурахмон бинни Одам) Рудакий Марказий Осиё халклари, инсоният бадиий тафаккури тараккиётида муносиб урин тутади.
Уз даврининг барча фанлари, айникса тил, адабиёт, фалсафа, тарих, ахлок мантик ва мусикани чукур урганган Рудакийнинг билим доираси гоятда теран, ифода камрови кенг, тили содда ва ранг-барангдир. У шахс сифатида калбининг гузаллиги, оддий ва камтаринлиги, жушкинлиги, бадихагуйлик хофизаси юксаклиги билан ажралиб туради. Халк тили, кушик ва афсоналари билан бир каторда араб хамда хинд адабиётига хос манбаларни хам узлаштирган Рудакий санъат хамда адабиёт тараккиёти йулида фаол ижод килдигина эмас, кадимий маданий анъаналарни тиклаш ва ривожлантиришга илмий-адабий кучларнида сафарбар эта олди. Зотан у Маъруфий Балхий таъбири билан айтганда, уз даврида "шоирлар устоди", Низомий Арузий таъбирича: "шоирлар подшоси", Рашиди Самаркандий таърифича эса: "жахон шеъриятига бошлик ва шоирларга
Юсуфхон Авазхонов
Узбекистон Миллий университети магистранти
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
бош" эди.
April, 2022
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-205-208
Мазкур маколада биз учун фалсафа ва ахлокшуносликда нисбатан кам урганилган"хазор достон" - Рудакий хикматларида мужассам теран тафаккур махсули булган улугвор маъноларни яхлит холда англамок мухимдир. Зотан, шоир панд-насихатлари суз кадрини ардоклайдиган, чукур мантик залворини хис этадиган маърифатли инсонга каратилган (таржимада):
Турт нарсани берди менга окилларча уйламок: Тансихатлик , яхши одат, яхши ном, яхши фикр.
Куринадики, инсон сог-саломатлиги, килаётган амаллари ижобий сифатлар касб этиши, ижтимоий иклимдаги мавкеи юксалиши, фик-рининг умуминсонийлиги унинг тафаккур тарзига хос окилоналик билан чамбарчас богликдир. Демак, шоир олам ходисаларини зарурий богланиш ва алокадорликда, тартибли изчилликда англайди. Уз сузлари билан айтганда, "окилларча уйламок'мухокаманинг мантикий асосланганлиги, далилларга таяниш, зиддиятларни аниклаш ва хакикатни исботлаш асосига курилишини ёклайди. У хиссий билимларни инкор этмаган холда, инсон идрокининг кудратини тугри, аник хамда изчил фикрлашда куради.[1] Мантикий тафаккур кудратининг инсон камолоти жараёнидаги амалий ахамиятига алохида эътибор каратади. Рудакий эътикод кишиси сифатида бундай сифатларнинг одамзотга Яратгандан ато этилиши, яъни инсон фитратида мавжуд булишини эътироф килади:
"Одамлар калбининг чароги" ва "Балодан асраниш яроги" булган эканлигини илм-амал бебахо хазина - олам ривожи ва тараккиёт омили таъкидлаган шоир умрни билим хамда эзгу амаллар билан зийнатлашга даъват этади. Шоир тушунган ва англаган гузалликнинг чуккисини идеал уйгунликка интилиш ташкил этади. Аллох севган бандалари кунглигагина инсон имкониятлари ва фаолият майдонидан гоятда улугвор юксакликка кутарган мукаммал гузалликка ошуфталикка интилиш хиссини ато этади. Яъни, яралмиш муъжизалардан хайрат туймок оркали дунёни узига хос тарзда инкишоф этмок завки-ла сийлайди (таржимаси):
Тангри кимга килган булса бу турт нарсани насиб, Мангу шодлик билан яшаб, гам емаса хам арзир.
Назм кайдига тушдим хуш овозликдан, хусним гунохи-ла булдим зиндонда. Каттакон аъёнлар билан утирдим, Уларни синадим очик, нихонда.
April, 20221 ©
National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022
Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities
Рухсатдан узгани талаб этмадим, Эхсонидан колдим мен пушаймонда.
Гузал калб сохиби булган Рудакийнинг лирик кахрамони учун аъёнлар давраси мисоли зиндон. Зотан у хаётни теран кузатувчигина эмас, балки хаёлотнинг бесархад кенгликлари сари интилувчи хамдир. Шу боис манфаат юзасидангина яшовчи кимсалар даврасида у узини гоятда ёлгиз сезади. Расмий колипларга сигмаган инжа гайратларининг бешафкат хаёт дагалликлари билан тукнашувидан сунгсиз изтироб чекади. Чунки даврани берухсат тарк этмок имкондан хориж. Бинобарин, у коникмаслик хиссидан тугилмиш армонлар ичра уртанади. Тафаккурида чарх урган хах сузни баланд пардаларда айтмок истаги лирик кахрамонни тинч куймайди. Муттасил давом этган узликни англаш изтироби унга маънавий-рухий куч багишлайди. Рудакий битикларида руйи-рост акс этган уша огрикди жараённинг хуш ифодалари шоир истеъдодининг даражаси ва кудратидан дарак беради. Зотан шоир олам ахлига хос очкузлик, хасислик йулидаги турфа эврилишлар илдизини таъмагирликда куради:
Дунёдан таъмани узган чогингда, Билурсан жахонни буткул карим деб.[1]
Демак, жахонга мехр ва саховат назари билан бокмок учун кунгил таъмадан холи булмоки лозим. Бунга илм-маърифат оркали эришилишини яхши англаган шоир панд-насихату хаёт ибратини уктиришдан чарчамайди:
Уз нафсини маглуб этолган марддир, гийбатдан узок-узок кетолган марддир.
Номард тепиб утар йикилганларни, Ожиз кишилар кулин тутолган марддир.
Куринадики, инсон рухий-маънавий камолоти хакидаги фикр-карашларида Рудакий одам боласини узини кайта куриш учун реал имкониятларга эга булган бунёдкор сифатида талкин килади. Шу боис инсон уз-узини англашида хушёрлик, акл-фаросат ва интуитив тафаккурни мухим санаган шоир рухий холатларга хос комиллик хамда маънавий етуклик даражасини тадкик этади. Пархез - ножуя амаллардан тийилмок, яъни нафсни маглуб этиб, гийбатдан йироклашмок, шунингдек каноат, сабр, ризо, умрни бехуда ишларга сарф килмаслик уз-узини тарбияловчи инсоннинг маънавий кудрати нишоналари эканлигини уктиради.[2] Факат яхшиликни уйлаб умрни ожизу
April, 2022
228
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-205-208
нотавонлар хизматига багишлаш, пировардида эзгу хулк-атворга эга булмок керак. Рудакий борини узгалар билан бахам куриш, мухтожларни химоя килишни ёклайди. Бу эса шоирнинг бетаъма мархамат, шафкат, мурувват, саховатни хаётий тамойил даражасига кутарганлигини курсатади:
Бундай юксак гоялар кайсидир жихатлари билан Нажмиддин Кубронинг инсонпарварлик карашларини, Пахлавон Махмуднинг жавонмардлик гояларини эслатади. Шу маънода тасаввуф оламининг забардаст алломаларидан бири Ахмад ибн Умар Абул-Жанноб Нажм-ад дин ал Кубро ал-Хоразмий (1145-1221) инсонпарварлик карашларининг шаклланишида Миср ва Табриз алломаларининггина эмас, балки уз она Ватанининг фидойи, жасур ва мард фарзанди булган Рудакий ижодининг хам маънавий озик, амалий ибрат булганлигини тахмин килиш мумкин. Эхтимол мазкур фикрларни жавонмардлик харакатининг пешволаридан бири Пахлавон Махмуд (XIII аср урталари -1322) хаёти ва ижодига нисбатан хам куллаш мумкиндир.
Рудакий инсон зотининг назарий ва амалий фаолияти нисбати билан кизикар экан, камолотга етмок муттасил интилишни такозо этишини, тажриба хаёт жумбоклари ечимини топишда нихоятда аскотишини ёклайди. Демак, илмий билиш амалий эхтиёжларга хизмат килиши, инсон фаол ижобий фаолиятда булиши керак деб билади. Бундай мукаммал амалий фаолиятни шоир "яхши иш" - ахлок ва эътикод билан чамбарчас богликликдаги максадга мувофиклик, яъни инсон фаоллигининг маънавий асослари маъносида тушунади. Унинг фикрича, амалиёт эмас, балки инсоннинг узини хам узгартириш билишнинг мезонигина кудратига эгадир:
Шу боисдан турмуш угитларидан тегишли сабок чикариш мухимлигига диккат каратган шоир реал дунёнинг нариги томони, яъни йуклик хакида хам кайгураркан, индивидуал рухнинг мутлак рух билан кушилиши ахлокий поклик оркали кечади деб билади. Рудакийнинг лирик кахрамони хаёт хикматларидан тугри хулосалар чикаради, хасад билан эмас, хавас ва шукроналик туйгуси билан яшайди:
Бадбахт эрур кимки, бермас, гам емас, Еб хам эхсон килса, хушбахт умрбод.
Жахон дарё эрур, яхши ишингдан, Кема ясаб утгин нари томонга.
Деди: уздан баландрокни куриб гам ема, Куп киши бор, сен булишни орзу килур.
April, 20221 ©
DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-205-208
Чунки тириклик ширин туш янглиг уткинчи ва улим хак. Бу ёруг оламдан фоний дунёга бойлигу шохи-ипак матолар олиб кетилмагай. Бинобарин, унга каттик кунгил богламок дуруст эмас:
Кексалик чогида шоир: "Яна кадам куйдим йигитлик сари" мисрасини битади. Чунки Рудакий дунёни "икки эшикли курук бир толзор",- деб билади. Дил оромини илму донишда кургани учун оламни одамдан юксак санайди. Инсон хамиша урганишга мухтож. Унинг умри рохату кулфат алмашинувига гувох. Такдирга тадбир йук деб хисоблайди. Шунинг учун андухдан озод, шод-хуррам, кунгил хотиржамлигини тилаб яшамок лозим, деган тухтамга келади. Шоир Муродий Бухорий вафоти муносабати билан битган марсиясида: "Бунчалик улугнинг улмоги кийин",- деб ёзган Рудакий умр мазмунини йиллар саноги билан эмас, балки инсон билимининг даражаси билан белгилайди. "Азадорга" номли касидасида эса инсонга умр факат бир марта ато этилиши, нола-фигон билан утганни кайтариб булмаслиги таъкидланади. Фалакнинг бало-офатларига бардош килмок хушёр ва фозил кишиларга хос улухворлик саналади.
Рудакий хаётининг сунгги йилларида битилган "Шикоят аз пири"("Кариликдан шикоят")касидаси нафакат форс-тожик, балки Шарк адабиётида илк хасби хол йуналишида битилган касидадир. Хдсби хол (арабча - уз холини билдириш) - шоирнинг, асосан, уз девонида алохида бир шеър оркали уз ахволини, кечирган, кечираётган хаётини баён килишидир, бибиблиографиясидир. Хдсби хол хам бадиий адабиёт, хам бадиий-адабий танкид жанри сифатида иш куради. Шу маънода Рудакий касидасини кузатар эканмиз, шеър шоирнинг муайян даврига оид хаётини махорат билан акс эттиргани маълум булади. Шеърда шоир умрнинг уткинчилиги, инсон хаётда беш кунлик мехмон эканлиги, яшашнинг кадрига етиш ва умрни хайрли ишларга багишлаш хакидаги фалсафий умумлашмаларини шоирона ифода этади. Кдсидада Рудакий "дурри галтон" (юмалок холда тизилган ), " чароги номзоди тобон" (чирокдай нур сочувчи), "дурри маржон" (маржондай тизилган), "тонгда чулпон" (юлдуздай ёркин) тишларининг бари тукилганидан сузларкан, мазкур ходисани "нахси Кайвон" деб атайди.
Бу дунё омонат, хаммамиз мехмон, Хасисларча кунгил богламок хато.
April, 2022
National University of Uzbekistan Volume 3 | NUU Conference 2 | 2022
Google Scholar indexed Current Issues of Social Sciences and Humanities
REFERENCES
1. Мирзаев А.М. Рудакий,Москва,1968. Б-187
2. Мухамеджанова, Лалихон Ашуралиевна (2019) «РОЛЬ НРАВСТВЕННОСТИ В ОБЩЕСТВЕННОМ СОЗНАНИИ», Научный вестник Наманганского государственного университета : Вып. 1: Вып. 9 , статья 17
3. Lalikhon Mukhamedzhanova, THE EMERGENCE OF THE JADID MOVEMENT IN THE LATE XIX TH - EARLY XX TH CENTURIES AND THEIR SIGNIFICANCE AS A NATIONAL AWAKENING. Look to the past. 2021, Special issue 3, pp.32-46
4. Мухамеджанова Л.А. (2022) ОТРАЖЕНИЕ КОНЦЕПЦИИ ЧЕЛОВЕКА В УЧЕНИИ ДРЕВНОСТИ. ИЛМ САРЧАШМАЛАРИ (2), 47-51
5. THE APPEARANCE OF NEW AESTHETIC CRITERIA IN MODERN ART Авторы Dilbar Salihovna Kadirova Дата публикации 2019 Журнал Scientific Bulletin of Namangan State University Том 1 Номер 12 Страницы 72-78
6. Qaxxarova, M., & Raximshikova, M. (2020). MORAL CONTINUITY IS A SOCIAL-PHILOSOPHICAL, HISTORICAL PHENOMENON. The Light of Islam, 2020(3), 103-112.
7. Qaxxarova, M. (2021). SOCIAL-SPIRITUAL ENVIRONMENT OF SOCIETY AND SPIRITUAL IDEAL. Oriental Journal of Social Sciences, 30-36.
April, 2022
231