ЖАДИДЧИЛИК: ИСЛО^ОТ ВА ВАТАНПАРВАРЛИК МАСАЛАЛАРИ JADIDISM: PROBLEMS OF REFORM AND PATRIOTISM ДЖАДИДИЗМ: ПРОБЛЕМЫ РЕФОРМ И ПАТРИОТИЗМА
^озоков Тохиржон ^одиралиевич
Наманган Импульс тиббиёт институти доценти, тарих фанлари номзоди, Ахсикент халкаро илмий тадкикот жамоат бирлашмаси раиси уринбосари,
Халкаро тарихчилар жамияти аъзоси, Халкаро "Турон бирлиги" медали сохиби. [email protected]
Аннотация: Ушбу маколада жадидларнинг маориф, маиший турмуш ислохоти буйича килган ишлари, ватанпарварлик борасидаги карашлари тахлил килинган.
Калит сузлар: Мактаб, ислохот, мустамлакачилик, синф, укувчи, туй, укитувчи, ватанпарварлик.
Annotation: This article analyzes the activities of the Jadids in the field of education and reform of the social life of society and their views of patriotism.
Keywords: School, reform, colonialism, class, student, wedding, teacher, patriotism.
Аннотация: В данной статье анализируется деятельность джадидов в сфере образования и реформы социальной жизни общества и их взгляды патриотизма.
Ключевые слова: Школа, реформа, колониализм, класс, ученик, свадьба, учитель, патриотизм.
Бугунги кунда жадидчилик харакати жамиятимиз микёсида кенг микёсда урганилмокда. Бунинг уз сабаблари бор. Бу борада Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йилнинг 24 январь куни Олий Мажлисга мурожаатномасида жумладан: "..Умуман, биз жадидчилик харакати, маърифатпарвар боболаримиз меросини чукур урганишимиз керак. Бу маънавий
61
хaзинaни KaH4a куп ypraHcaK, 6угунги кyндa бизни тaшвишгa солaётгaн жyдa куп сaволлaргa тугри жaвоб топaмиз. Бу бебaхp бойликни KaH4a фaол тaрFиб этсaк, хaлкимиз, aйниксa, ёшлaримиз бугунги тинч Ba эркин хдётнинг кaдрини aнглaб етaди", дегaн эди [20].
Узбекистан Президенти ушбу ^ra^a Вaтaнимиз озодлиги Ba хaлкимиз бaxт-сaодaти йyлидa жонини фидо калган жaдидлaрнинг илмий-мaърифий, aдaбий-бaдиий мероси бугунги кyндa хдм бекиёс ax^n^ra эгa экaнлигигa бaрчaнинг эътиборини «^axA^ 'Юкк^н дaрё - окaверaди", дейди доно xaдкимиз. Бугун буюк aждодлaримизнинг бебaхо меросигa тaяниб, янги Ренессaнс пойдеворини ярaтиш учун биздa бaрчa имкониятлaр мaвжyд, дейишгa тyлa aсослaримиз бор. ^aMMa гaп ara шу имкониятлaрдaн кдй дaрaжaдa окилота фойдaлaнa олишимизгa боFлик" [21].
Мyстaбид тузум дaврининг хукмрон коммунистик мaфкyрaси тaъсиридa тaлaйгинa тaрихий жaрaёнлaр, ижтимоий-сиёсий хaрaкaтлaр коммунистик, мaъмyрий-бyйрyкбозлик тизими мaнфaaтлaригa буйсундирилган холдa сохтaлaштирилди, нотyFри тaлкин этилди. Жyмлaдaн, жaдидчилик хдм мyтлaко нотyFри тaлкин этилди. Бугун ушбу хдрaкaтни янгидaн, холисонa урганилиши имконияти пaйдо булди. X,озиргaчa сунгги йиллaрдa бу борaдa кaттa ишлaр килинди. Аммо, килиниши Ba yргaнилиши лозим булган жихдтлaр х^и тaлaйгинa.
Нaфaкaт Туркистон, yмyмaн мусулмон олaми Еврота хaлкдaридaн бaрчa жaбхaдaрдa aнчaгинa ортдa колиб кегaнлигини инобaтгa олиб, бу хaрaкaт дaстлaб тaбиий холдa xan^a илм-мaърифaт тaркaтишни, оммaни билимли килишни узининг aосий мaксaди, деб билди. Чунки, чинaкaм мaърифaтли миллaтгинa озод булишга эришa олaди Ba y бунга хдкли бyлaди. Бу йyлдa илFор мaърифaтпaрвaр зиёлилaрни уз сaфлaридa бирлaштирди.
Мaърифaтни жaдидлaр кенг мaънодa тyшyнгaнлaр. Бу бизнинг тyшyнчaмиздaгидек, фaкaт мaктaб тaълими эмaс. Теaтр, aдaбиёт, дaрслик, мaтбyот, дин оркдли мaърифaт тaркaтиш. Шунингдек, иктисодни, бошкaрyвни мaърифaтли килиш Ba хокaзолaрни уз ичига олaди.
62
Илк ишлар бу борада мактаб таълим тизимида узгариш ясашдан бошланди.
МАОРИФ ИСЛО^ОТИ
Туркистондаги мавжуд эски усул мактаблари болаларга асосан диний тарбия бериш билан чекланганлиги сабабли хам булар мустамлакачилар учун унчалик хавф тугдирмаслигини чор маъмурлари яхши тушуниб етган холда, янги усул мактабларига жиддий эътибор карата бошладилар. Шу сабабли хам Туркистонда мактаб ишларини асосий вазифалардан бири булиши керак, деб билдилар: «..Дарс бериш услубларига кура, дастурлар буйича ва бутун тузилиши буйича бу янги мактаблар хаёт талабларига нисбатан жавоб беради...Бу янги усул мактаблари асосий эътиборга лойикдир...Улар халк турмушига кира бориб, ерлиларни кузголтиради ва уларни колокликдан чикаради» [3, 210-б.].
Туркистон жадидларининг рахнамоси Бехбудий хазратлари "Нажот" газетасининг 1917 йил 17 апрел сонидаги маколаларининг бирида подшо маъмуриятининг жадид мактаблари хар кандай йул билан тускинлик килганлигини ёзган эди. Бехбудий бу борада мисоллар келтирган. Масалан, Хужанднинг "^ийса куз" мавзеида Турахонов, деган шахс бир мактаб очганлиги, унга Каттакургоннинг Панжшанбасидаги рус-тузем мактаби муаллими мулло Юнусни олиб келганлиги, аммо "адолатлик" Фаргона инспектори: "сен самаркандликсан", деб уни мактабдан кувиб юборганлигини ёзади. Холбуки, Хужанд Самарканд вилоятига карашли уезд эди. Натижада, ушбу мактаб бир неча вакт муаллимсиз колади. Шундан сунг Хужанд халки Тошкентдан Муллажон исминли муаллимни олиб келадилар. Бу гал Фаргона инспектори Муллажонни мактабдан кувиб юборади. Бунга уни тошкентлик эканлиги бахона килинади. Бехбудий: "...Бу муфаттишлар устидан арз килинадургон ер йук эди. Чунки, мадфун хукумат тарафидин булар шундай ишлар учун куйилуб эдилар", деб ёзган эди [4].
Янги усулдаги мактаб хоналарининг ички тузилиши, эски мактаблардан парта, ёзув тахтаси, географик харита ва укитувчи учун стол-стулнинг борлиги билан ажралиб турган. Мактабларда болалар 2-3 йил укишни давом эттирганлар. Усули савтия мактаблари эски усул мактабларидан таълимнинг сифати билан
63
хдм фaрк килган. Бу эътирофлaр yшa дaвр мaтбyотидa xaм уз aксини топгaн. Мaсaлaн, Андижондaги Азим Kодиров мaктaби 3 синфли булиб, 1 чи синфдa болaдaргa укиш Ba ёзиш, 2 чи синфдa тaжвид, хисоб, 3 чи синфдa эсa ибодaти исломия, сaрфи туркий yргaтилгaн [11].
Тaрaккийпaрвaрлaр жaдид мaтбyотидa усули сaвтия мaктaблaрининг тузилиши, yзигa хос жиxaтлaри, aфзaлликлaри xaкидa xaм мaълyмотлaрни бериб бордилaр. Мaсaдaн, «Шуро» жyрнaди узининг 1912 йил №2 23 сонидa, бошлaнFич мaктaблaрнинг мaксaд Ba вaзифaдaри, yлaрдaги мyaдлимлaр Ba дaрсликлaр xaкидa бир нечa сaволлaр билaн уз мyштaрийлaригa мyрожaaт килaди. Ушбу сaволлaргa Дaдaмирзa кори xaм жaвоб йyллaб, янги усул мaктaблaри мохиятини очиб бергaн xолдa, мaориф ислохига оид узининг киммaтли фикрлaрини берaди: «...бошлaнFич мaктaбнинг мaксaди-инсонни Kyръондa тaсвирлaнгaн инсон ^би тaрбиялaш Ba нaтижaдa динимизнинг сaкдaниб колиниши хaмдa миллaтимизнинг мaвжyдлигини тaъминлaйдигaн aсослaрини ярaтмокдир...» [17]. Шунингдек, y дaрсликлaр мaсaдaсидa хaм тyxтaдиб, бу борaдa ягонa тaртиб жорий килиш фикрини олFa сyрaди.
Дaдaмирзa кори мaктaб Ba тaълим ислохи xaH^ara уз фикрлaрини «Сaдойи ФaрFOнa» гaзетaсидaги мaколaдaрининг биридa дaвом эттириб, уз кaрaшлaрини aтрофличa бaён этди. У узининг мaколaсидa: «Бизга нимa керaк?»,-деб сaвол берилсa, кишилaр жyдa куп хисобсиз керaклaрни aйтaдилaр, xaр кaнчa aйтсaдaр xaкдидирлaр, aммо менинг фикримчa: «...xaммa керaкдaрдин ортукрок керaк мaктaбдyр...»,- дейди [6].
У мaколaсидa мaктaблaр ислохи дaвр тaдaби экaнлигини исботлaб берaди: «...Шунинг учун бyлсa керaк, бир мaктaб болaмизни yндaн бири axли сaвод булиб колмиш, туккиз xиссaси aвом колмокдa. Илм дегaн aзиз Ba шaрофaтлик нaрсaдaн мaxрyм колмокдa Ba жaxолaт курбони булуб ислом кишисини бошкaдaргa мaсxaрa килдyрмaкдaдyр...» [6].
Жaдидлaр Туркистон yлкaсидa биронтa xaм дyнёвий Укyв юрти йуклигини эътиборгa олиб, 1916 йил aвгyстидa Андижонгa келгaн Дaвлaт Дyмaси aъзолaри А.Ф.Керенский бошлик вaкиллaр олдигa ФaрFOнa водийсидa олий Укyв юрти
64
очиш масаласини куядилар. 1917 йил 18 февралида эса шахар зиёлилари, жамоат арбоблари, маърифатпарвар ташкилотлар вакиллларининг замонавий олий укув юрти очишга багишланган йигилиши булди. Водийда замонавий институт очиш учун 40 000 сумлик хайрия фондини ташкил этиш лозимлиги айтилгач, шу пайтнинг узида тараккийпарвар бой, жадид Ахмадбек хожи Темирбеков 25 000 сум хадя этганлигини маълум килади [16, 19-20-б.].
Айни шу дамларда улкада рус-тузем мактаблари хам фаолият юрита бошлади. Туркистон жадидларининг рахнамоси рус-тузем мактабларнинг очилишидан кузланган максадларни куйидагича изохлаган эди: «...Эски хукумат зохиран бизни маданий килмок учун «русско-туземний» исминда бизнинг учун мактаблар очиб, бизни миссионерларга топширдилар. Бу мактабларга зохиран мусулмон муаллимидан таъйин этиб, унга 15 сумдан 25 сумгача вазифа берардилар. Албатта, бу пулга хеч муктадир киши муаллимлик килмас эди. Дигар бошка тарафдан хуфия ва приказлар ила бу мактаблардаги мусулмон болаларини оз таълим бермокга ва бакадри имкон умрини зое ва узини хайвон килмок^а фармойиш килардилар...» [4].
Жадидлар даврий матбуотида хам рус-тузем мактабларига нисбатан ахолининг карашларини ифода этувчи маколаларни учратиш мумкин: «...Искобелев уездига тобъе Олтиарик кишлогида биргина туземний шкул бор. Лекин бу мактабнинг укитув жихати бутунлай тартибсиз...кариларни куяйлик ёшлар хам бунга хеч бир диккат килмайдурлар...айтур сузлари шкулга бола берсанг, йулдан озадур, демакдин иборатдур...» [9].
1917 йил февралидан кейин Туркистон маориф тизимида хам узгаришлар килишга харакат килинди. Жумладан, 1917 йилнинг 20 мартида Тошкент шахрида Мунаввар корининг ховлисида рус-татар, рус-тузем, янги усул ва эски усул мактабларининг 200 га якин муаллимлари тупланиб, мактаб ислохоти масаласини урганиб чикдилар. Мактаб муаллимларининг барчаси ягона низом ва дастур асосида таълимни ташкиллаштириш масаласида келишиб олдилар. Мажлисда Мунаввар кори рус-тузем мактабларининг салбий нажалари хакида нутк сузлади. Миссионер Илминский ва унинг шериклари фаолияти тугрисида
65
бaтaфсил мaълyмотлaр берди. Рус-тузем мaктaблaри мyaлдимлaридaн Мулло Aбдyлмaжид, Мулло Мyxaммaд Рaсyллaр суз олиб, aTO^m жaдиднинг фикрлaригa кушилиб, yлaр рус-тузем мaктaблaридa диний Ba миллий билимлaр бериш xyкyкидaн мaxрyм бyлгaнликлaрини, yлaр фaкaт номигaгинa кyйилгaнликдaрини изхор этдилaр. Мaжлис сyнгидa xaр бир мaктaбдaн 2 тaдaн мyaллим сaйлaниб, мaктaблaрни ислох килиш учун 8 кишилик xaйъaт тaшкил этилaди [12].
Мусулмон Укyв юртлaригa кaрaмa-кaрши кУйилгaн рус-тузем мaктaблaри axолини озчилик кисми орaсидa бироз эътибор козонгaн булишига кaрaмaй, бу мaктaблaр хеч ^чон оммaвий бyлa олмaслигини чор мaъмyрлaри яxши aнглaб етгaн эдилaр. Мaорифчи Ф. Егоровнинг тaъбиричa, фaкaт миллий мaктaблaргинa оммaвий булиши мумкин, рус-тузем мaктaблaри эсa миллий бyлмaй, aксинчa, сунъий yйлaб топилгaндир [19, 137-б.].
ХХ aсрнинг 20-йиллaридaги aйрим рус тaриxчилaри xaм ушбу мaктaблaрнинг a^ мохиятини очик бaён этгaн эдилaр: «...Рус-тузем мaктaблaрининг ягонa мaксaди, мaмлaкaт axолисининг мaдaний дaрaжaсини юксaлтириш эмaс, бaлки уни рyслaштиришдaн иборaт эди...» [2, 21-б.].
Купрок вaктини болaлaр тaрбиясигa бaFишловчи aёллaр-онaлaрнинг илмий-мaърифий сaвияси болaни кaй йyсиндa ^мол топишигa узининг yлкaн тaъсирини кyрсaтaди, aлбaттa. Шу боис мaърифaтни xaлк орaсигa кенг ёйишнинг янa бир йули, yFил болaлaр билaн биргaликдa киз болaлaрнинг тaълим Ba тaрбиясигa xaм жиддий axaмият бериш эди. Бу мaсaлa xaм фaрFOнaлик жaдидлaр нaзaридaн четдa колмaгaн: «...эр болaлaримизни кaнчa яxши тaрбия килсaк xaм келaжaк aсрдa онa бyлaдyрFOн кизлaримиз тaрбия килинм0F0ндa, биз xaмон ярим жонликдaн, мaFлyбчиликдaн нaжот топa олмaсмиз. Чунки xотyн демaк, нaвъи бaшaрнинг ярми демaк бyлF0нлиги учун xотyнлaр, кизлaр тaрбия килинмaсa, ярим миллaт тaрбиясиз колaди демaк» [8]. ФaрF0нa тaрaккийпaрвaрлaри мaориф соxaсидa aсосий эътиборни бошлaнFич тaълим ислоxигa кaрaтдилaр.
МИЛЛАТ ВА ВАТАН МАНФААТИ ЙУЛИДАГИ ФАОЛИЯТ
Жадидларнинг миллат тараккиётига, миллий манфаатларга муносабати кандай эди? Бу масалада уларнинг аксариятини чинакам миллатпарвар, деб аташ мумкин. Масалан, Фаргона жадидларидан Дадамирза кори маколаларида нафакат мактаб-маориф, балки миллат тараккиётига гов булаётган маиший турмуш масаласига хам алохида эътибор берган эди. Фаргона жадидларининг нашр афкори булмиш «Садойи Фаргона»да унинг «Аракка тутилмиш окчалар» номли маколаси эълон килинган. Ичкиликни кишиларнинг иктисодий ахволи, жамиятнинг маънавий мухитига салбий таъсирини яхши тушуниб етган холда, Дадамирза кори хам ушбу мавзуни долзарб санаб, уз маколасида бу хусусида алохида тухталиб утади. У ёзадики, бошка миллат вакиллари кеча-кундуз тинмай уз миллатлари истикболи йулида харакат килганлари холда, бизнинг йигитларимиз «...минглаб чойхона ва фойдасиз уринларда азиз умрларин чиритиб...» миллат йулида дадил сайи-харакат килмаганликларидан: «...Хднуз биз мактаб масъаласин хал кила олмаймиз...». Дадамирза кори туйлардаги ортикча исрофларни хам ушбу маколасида каттик танкид килади. Европа молларига булган талаб боис, миллий хунармандчиликнинг таназзулга юз тутаётганидан каттик хавотирда эканлигини баён килади. У кишиларни огохликка, хар бир имкониятдан маърифат йулида фойдаланишга даъват этади: «..Агар шундай гафлатда бир мунча вакт колсак бошимизга кандай кора кунлар келгусидур» [5].
Жадидларнинг урф-одатларимиз, маросимларимизни утказиш, хайрли ишларни амалга ошириш хакидаги юкорида курсатиб утилган фикр-мулохаза ва сайи-харакатлари хозирги кунимиз билан хамоханг ва долзарбдир.
Халк корига яраш, дардига дармон булиш, кийинчиликларни биргаликда бартараф этиш борасида якин утмишимиздаги жадид ота-боболаримизда хам ибратланарли жихатлар талайгина. Саховатпеша жадид бойларидан бири андижонлик Миркомилбой эди. Архивларда унинг уз хисобидан Андижон шахрида ахоли учун касалхона, хаммом, масжид, мадраса, мактаблар куриш, шунингдек буларнинг таъминотини хам тулик уз маблаглари хисобидан амалга
оширишини мaълyм килиб рус мaъмyриятигa ёзгaн мaълyмотлaр сaкдaниб K0лгaн [1, 37,46-б.].
Жaдидлaр xaйр-эxсон мaсaлaлaригa ижтимоий мaсaлaлaрнинг ечими сифaтидa кaрaдилaр. Хaлк эхтиёжи учун зaрyр бyлгaн мaблaFлaрни керaксиз, исрофгaрчиликлaр оркaли yтaдигaн туй Ba мaросимлaрни кискaртириш Xисобидaн топдилaр. Мaсaлaн, нaмaнгaнлик мyллa Исхокжонбой Мирсолихбой УFли фaрзaндлaрининг xaraa тyйигa aжрaтгaн мaблaFининг кaттa кисмини мaктaб кyрилишигa сaрфлaгaни, Haмaнгaн зиёлилaрдaн Мирзaxaмдaм ОFaликyф xaм туй xaрaжaтлaрини кискaртириб, мaxaллaдaги мaктaбни янги yслyбдa кaйтa курмокчи экaнлиги xaкидaги xaбaрлaр «Сaдойи ФaрF0нa» гaзетaсидa эълон килинган [3].
Жaдидлaр мaърифaт yчокдaри xисоблaнмиш мaсжид, мaдрaсa, мaктaблaр xaроб axволдa экaнлиги, yлaрнинг тaъмири xaм ул^н сaвоблaр кaторидa экaнлигини тaъкидлaйдилaр: «...туй ишлaригa ун, йигирмa, уттиз мингтарини сaрф килгaнлaри сaвоб бyлсa, мaктaб, мaдрaсa, кироaтxонa Ba шифоxонa кaбилaргa сaрф килинсa, онинг сaвоби шундок xaтнa туйининг сaвобигa бaробaр бyлмaсмy?» [10]. Мaиший турмушни, миллий yрф-одaтлaрни ислох килиш борaсидa жaдидлaр тaлaйгинa ишлaрни aмaлгa оширдилaр. Мaросимлaрдaги дaбдaбaбозлик Ba исрофгaрчиликлaрни кескин тaнкид килдилaр. Хдтто «Шурои Исломия» 1917 йил бу xyсyсидa мaxсyс кaрорномa xaм чикaрди [18].
Андижонлик тaрaккийпaрвaрлaрлaрдaн Мулло Убaйдyллоxxyжa Сyлaймонxyжa yFли ФaрF0нa водийсидa темир йул курилиши тyфaйли axоли вокзaл, стaнциялaр бaрпо килиш учун уз ерлaрини aрзон-гaровгa сотиб, мaркaзлaрдaн yзокдaшиб, кaшшокдиккa мaxкyм бyлaётгaнини, yлaр урнини европaли axоли эгaллaётгaнини куюниб ёзгaн эди [7].
Чулпоннинг Вaтaн, онa ер xaкидaги фикрлaри F0ят ибрaтли Ba тaъсирчaндир: «... Вaтaн тупроки шyндоF онaдyрки, буни xор килдук, узимизнинг xaм xор булмокимиз куз олдидaдyр... Тyпрокдaн ярaтилдyк, демок тупрок тaнимиздyр, уз тaнимизни узимиз сотсaк беaкдлик эмaсмy? Aжaбо !!!...» [15].
68
Айни пайтда Чулпон миллий кадриятлар, миллий урф-одатлар химоячиси булиб майдонга чикди: «...Эй кариндошлар... катта илтимосимиз шулдурки, Оврупонинг мудосидан, шишасидан, бузук ахлокидан намуна олмасдан ва бунларга бул жихатдан таклид килмасдан, балки, илм, фан, хунар, саноатга ухшашлик маданиятларидан намуна олуб, бул жихатдан таклид кдлмокдмиз лозимдур. Оврупонинг мудоси ва бузук ахлоки сизларни хонавайрон, беватан, асир-кул киладур. Бундан сакланингиз!!!» [15].
Чулпон уша кездаёк ватан бойликлари мустамлакачилар томонидан узлаштирилаётганини, бунга эса чек куйиш лозимлигини ошкора айта олган эди: «...Ватанимизнинг бойлигини, тижоратимизнинг фоидаларини четлар чунтагига солмасдан ва бермасдан уз чунтагимизда олуб юрмагимиз керакдур. Бизга шундог ишларга киришмок^а вакт! ...Биз хам инсонмиз, инсондек яшайлук!...»
[15].
Таникли жадидлар туркий дунёнинг шонли утмиши, атокли аллома ва лашкарбошилари хакида хам асарларида фахр билан тухталиб утганлар.
Масалан, Фитратнинг "Юрт кайгуси" монологи ва бошка сочмалари гоятда таъсирчандир. унинг Амир Темур саганаси олдида айтган фикрлари хар бир Ватан фарзандини бефарк колдирмайди:
Багрим ёник, юзим кора, кунглим синик, буйним букук.
Сенинг зиёратингга келдим, султоним!
Эгилган бошим, кисилган виждоним, куйган коним, уртанган жоним учун бу саганангдан даво излаб келдим, хоконим!
Юз йиллардан бери жафо куриб, гам чекиб келган туркнинг конли куз ёшларин этакларингга тукарга келдим.
Улуг хоконим! Турклик шарафи таланди.
Турк учун куйдигинг давлат битди, турк остига курдигинг хоконлик ёгийгами кетди.
Туркнинг номуси, эътибори, иймони, виждони золимларнинг аёглари остинда колди.
Туркнинг юрти, улоги, учоги, Турони ёт кулларга тушди.
69
Туркнинг билгиси, онги, уйлови, зийраклиги жахолат улжасига кетди.
Сенинг киличинг билан дунё эгаси булган турк тинчгина бир ёток тополмай колди.
Туроним, сендан айрилмок - менинг учун улимим.
Сенинг учун улмок - менинг тириклигимдир.
Онам! Сени куткармок учун жонми керакдир?
Номусми, виждон била имонми керакдир?
Темур била Чингиз кони тошди томиримиздан,
Айтгил! Сени куткармок учун конми керакдир?
Ёв кукгали келгач киличини юрагингга,
Туш олдига, ол куксуми - калконми керакдир?
Бо;, бо;, мана турк тенгизи тошкун кила колди,
Турон ёвини кувгали туфонми керакдир?
Турон, йигитинг, барчага бок, калкди оёкка,
Юртда коровул куйгали арслонми керакдир? [14, 31-35-б.].
Хулоса килиб айтганда, Туркистон жадидларида маорифни ислох килиш, ватанпарварлик ва миллатпарварлик масалалари устивор ахамиятга эга булган.
Фойдаланилган манба ва адабиётлар руйхати:
1. Акмал Акром угли. Миркомилбой кандай шахс эди //Шарк юлдузи, 1992.-№5.
2. Алексеенков П. Кокандская Автономия /Революция в Средней Азии.-Ташкент: Изд. Правда Востока, 1928.- №1.
3. Асир. Наманган туйларини ислохи ва мактаб //Садойи Фаргона.-1914.-20 апр.
4. Бехбудий М. Бизга ислохат керак //Нажот.-1917.-17 апр.
5. Дадамирза кори. Аракка тутилмиш окчалар //Садойи Фаргона.-1914.-4 окт.
6. Дадамирза кори. Хрзирда янги ва эски мактабларимиз холидан //Садойи Фаргона.-1914.-25 май.
70
7. Мулло Убайдуллоххужа Сулаймонхужа угли. Туркистондаги билхосса Фаргонадаги мусулмон кариндошларимизга хитоб //Садойи Фаргона.-1914.-18 май.
8. Мухторов Шокир. Яна туй масаласи //Садойи Фаргона.-1914.- 8 июн.
9. Олтиариг ахволи //Садойи Туркистон.-1914.-18 май.
10. Сайфуддин С. Хатна туйи //Садойи Фаргона. -1914.-2 май.
11. Тожиддинбек Отабекуф (Мухбир ва мухаррир). Шахри Андижонда мактаб. Усули жадид ва имтихон //Туркистон вилоятининг газити, 21 май 1900 йил.
12. Тошкентда хуррият харакатлари //Нажон газетаси, 1917 йил, 23 март.
13. Туркестанский сборник.-Том 545.-С. 210.
14. Фитрат. Танланган асарлар.-Тошкент: Маънавият, 2000.-Б.31-35.
15. Чулпон. Ватанимиз Туркистонда темир йуллар //Садойи Фаргона. -1914.-6 июн.
16. Шамсутдинов Р. Жадидчилик хакикат ва уйдирма //Мулокот.-1991.-№11.-Б.19-20.
17. Шуро.-1912.-№ 23.
18. Шурои Исломиянинг карорномаси //Нажот.-1917.-10 апр.
19. Уз МА, 47-И фонд, 1- руйхат, 1148-иш, В.137.
20. https://nrm.uz. Узбекистон Республикаси Президентининг 2020 йилнинг 24 январь куни Олий Мажлисга мурожаатномаси (2020 йил 24 январь).
21. https: //president.uz/uz/lists/view/3 864. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2020 йилнинг 30 сентябрида Укитувчи ва мураббийлар кунига багишланган тантанали маросимдаги нутки.