Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОННИНГ УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ИМКОНИЯТЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛИ ЖАРАЁНИДА ТАРАҚҚИЁТ ДИНАМИКАСИ'

ЎЗБЕКИСТОННИНГ УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ИМКОНИЯТЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛИ ЖАРАЁНИДА ТАРАҚҚИЁТ ДИНАМИКАСИ Текст научной статьи по специальности «История и археология»

25
14
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
баркамол авлод / тарбия / таълим / ватанпарварлик / мутафаккир / мустақиллик / harmoniously developed generation / upbringing / education / patriotism / thinker / independence.

Аннотация научной статьи по истории и археологии, автор научной работы — Нишонов Сарвар Жасур Ўғли

Мазкур мақолада баркамол авлоднинг шахс сифатида шаклланиш йўллари акс эттирилган. Шунингдек барқарорлик, фаровонлик, миллатлар ўртасида дўстлик-қардошлик муносабатларини кенгайтириш, миллатлар тотувлиги ва аҳиллигини янада ривожлантириш, миллий қадриятларни ҳурмат қилиш, ҳар бир миллатнинг тили, урф-одатлари ва анъаналарини мунтазам равишда амалга ошириш, муайян мамлакатга ном берган миллат билан унда яшайдиган бошқа миллат ва элатлар ўртасидаги ҳамжиҳатлик жамият тараққиѐтининг энг муҳим омилларидан бири эканлигига оид таклиф ва тавсиялар ѐритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article is about the ways of the formation of the individual of the harmonious generation. The article focuses on stability, prosperity, expansion of friendly and fraternal relations between nations, further development of peace and harmony among nations, respect for national va lues, regular implementation of the language, customs and traditions of each nation, naming a particular country, proposals and recommendations that solidarity between the nation and other nations and peoples living in it is one of the most important signs of the development of society

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОННИНГ УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ИМКОНИЯТЛАРИ ВА ИСТИҚБОЛИ ЖАРАЁНИДА ТАРАҚҚИЁТ ДИНАМИКАСИ»

УЗБЕКИСТОННИНГ УЧИНЧИ РЕНЕССАНС ИМКОНИЯТЛАРИ ВА ИСТЩБОЛИ ЖАРАЁНИДА ТАРАВДИЁТ ДИНАМИКАСИ

Нишонов Сарвар Жасур ^ли

Узбекистон Миллий университети таянч докторанти

АННОТАЦИЯ

Мазкур маколада баркамол авлоднинг шахс сифатида шаклланиш йуллари акс эттирилган. Шунингдек баркарорлик, фаровонлик, миллатлар уртасида дустлик-кардошлик муносабатларини кенгайтириш, миллатлар тотувлиги ва ахиллигини янада ривожлантириш, миллий кадриятларни хурмат килиш, хар бир миллатнинг тили, урф-одатлари ва анъаналарини мунтазам равишда амалга ошириш, муайян мамлакатга ном берган миллат билан унда яшайдиган бошка миллат ва элатлар уртасидаги хамжихатлик жамият тараккиётининг энг мухим омилларидан бири эканлигига оид таклиф ва тавсиялар ёритилган.

Калит сузлар: баркамол авлод, тарбия, таълим, ватанпарварлик, мутафаккир, мустакиллик.

Annotation: This article is about the ways of the formation of the individual of the harmonious generation. The article focuses on stability, prosperity, expansion of friendly and fraternal relations between nations, further development of peace and harmony among nations, respect for national va lues, regular implementation of the language, customs and traditions of each nation, naming a particular country, proposals and recommendations that solidarity between the nation and other nations and peoples living in it is one of the most important signs of the development of society.

Keywords: harmoniously developed generation, upbringing, education, patriotism, thinker, independence.

Баркамол авлодни тарбиялаш гояси миллий ва умуминсоний характерга эга булиб, у башариятни маънавият ва маърифатга, эзгулик ва юксакликка олиб борувчи комиллик сари йулдир. Шу сабабли хам инсоният пайдо булдики, шахс масаласи кишилар, оилалар, жамоалар, давлатлар олдида мухим муаммо булиб келмокда ва улар куп турли йуллар, воситалар

April, 2022

839

билан турлича шаклларда, услубларда амалга оширилмокда. "Таълим тугрисида"ги конун ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурининг бош масалаларидан бири - ёш авлодни баркамол этиб тарбиялашдан иборат. Президентимиз Шавкат Мирзиёев таъкидлаганидек: "Ёшлар уз даврининг талаблари билан уйгун булсин, лекин айни пайтда узлигини хам унутмасин. Биз киммиз, кандай улуг зотларнинг авлодимиз, деган даъват уларнинг калбида доимо акс-садо бериб, узлигига содик колишга ундаб турсин. Бунга ниманинг хисобидан эришамиз? Тарбия, тарбия ва факат тарбия хисобидан"[1].

Шу жихатдан хам баркамол шахсни тарбиялаш, узининг маънавий, маърифий, ташкилий-услубий, ижтимоий-иктисодий жихатлари билан мураккаб ва масъулиятли жараёнлари кундан-кунга такомиллашиб бормокда. Баркамол шахсни шакллантиришда узлуксиз таълим тизимининг урни ва роли бенихоядир. Демак, бугунги кунда баркамол авлод шахсини вояга етказиш давлат сиёсати даражасида амалга оширилмокда. Шуни алохида таъкидлаш керакки, тарбия шахс камолотининг узлуксизлиги ва узвийлигини муваффакиятли таъминлайди. Шу жихатдан хам тарбия шахс камолотининг энг мухим ва зарурий омилларидан бири хисобланади. Албатта, бунда тарбияланувчининг ёш хусусиятларини эътиборга олиш мухимдир[2].

Соглом хаёт, соглом турмуш тарзи, соглом эътикод, баркамоллик кабилар шахс фаолиятининг асосига айланади. Шахс фаолиятининг мазмунида миллий кадриятларга садокат, жамиятдаги тинчлик, хотиржамликни саклашга онгли муносабатда булиш, тинч ва фаровон хаётни яратиш, ижтимоий маънавиятни юксалтиришга интилиш каби омиллар асосий урин эгаллайди. Шу сабабли бугунги ёшлар дунёкарашида миллат, Она тупрок, Она ватан, халк ва унинг тарихий илдизлари асосидаги бой миллий-маънавий меросимиз хакидаги маълумотлар ривожланиб бормокда. Ёшлар онгида миллат, миллий ахлок, миллий гурур, миллий тарбия, миллий салохият, Ватан туйгуси, Ватан кайгуси, Ватан согинчи ва шу каби тушунчалар сингдириб бориш уларнинг миллий дунёкарашини кенгайтириш тарбия жараёнининг асосий омилларидан хисобланади. Шу жихатдан хам ёшлар камолотида миллий узликни англаш, миллий онг, миллий гурур, узбек миллати, миллий-маънавий камолот тушунчаларини шакллантириш имконини яратади. Бунинг натижасида ёшларимиз мунтазам равишда камол

April, 2022

840

топиб, жамият тараккиётининг пойдевори сифатида фаолият курсатмокда. Уларнинг уз фаолиятида жамият ва давлатнинг маънавий мухитига муносиб хисса кушишни узининг мукаддас бурчи деб билиб, иймон, эътикод, мехр, ватанпарварлик, дустлик инсонга чексиз мухаббат, мурувватлилик, каноатлилик, сабр- токатлилик, сахийлик, миллий Fурур каби фазилатларни узларида мужассам этмокдалар. Бу мислсиз тенги йук ишда укитувчиларнинг, тарбиячиларнинг, таълим сохасида масъул ходимларнинг хизмати бенихоят каттадир. Чунки, тарбиячи тарбияланувчиларни баркамол шахс булиб, етиштиришда хар томонлама таъсир курсатади. Тарбиячи укувчилар жамоасининг тарбиявий даражасини урганиб, унга таъсир курсатиш махоратига эга булиши тарбиявий тадбирларни укувчиларнинг рухиятига канчалик ижобий таъсир этганини кузатиб, уни янада ривожлантириши, такомиллаштирилиши, тарбиявий ишлар самарадорлигини оширишда уз билимини бойитиб бориши лозим. Тарбия уч нарсага эхтиёж сезади: истеъдодга, илмга ва машкка деган эди, улуг олим Арасту. Ана шу гояларга асосланган холда тарбиячилар куйидагиларга амал килишлари лозимдир:

-тарбияда улгаяётган инсон шахсини олий ижтимоий кадрият деб тан олиш, хар хослигини хурматлаш, унинг ижтимоий-хукукий ва эркинлигини этиборга олиш;

-миллийликнинг узига хос анъана, воситаларга таяниш, жахон маданиятининг илгор тажрибаларига асосланиш.

Укувчилар фаолиятида тарбиявий жараённинг асосини ташкил килиш, кизикарли, тулаконли болалар ёш жихатларига мос хаёти иклимини яратиш, мехнат, хайрия, ижтимоий фойдали, ижтимоий кунгилочар ва шунга ухшаш тадбирларни ташкил этиши лозим.

Укитувчи узининг тарбиячининг махоратида миллий истиклол гояси озод ва обод Ватанга мухаббат ва инсонпарварлик, маънавий ахлокий, иктисодий, экологик, нафосат, жисмоний тарбиялашга ва баркамол шахсни шакллантиришга эътибор бериши лозим. Демак, укитувчи жамият хаётида етакчи урин тутувчи мураккаб шахс структурасига эга булган инсоннинг касбий киёфасидир. Ижтимоий турмушнинг барча сохаларида эришилган ютукларнинг заминида унинг мехнат натижалари ётади. Укитувчиларнинг педагогик психологик тайёргарлиги ва билимлар интеграцияси,

April, 2022

841

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-839-843

муомала маданияти, психологик вазиятларни эътиборга олиш кабилар кучли булиши керак.

Юксак савияли зур махоратли тарбиячиларгина халк орзусидаги баркамол шахсни тарбиялайди. Халкимизда тарбиячилик санъати кадимдан жуда юксак даражада ривожланган. Шарк мутафаккирлари, педагогик олимлар баркамол инсонни етиштириш учун тарбия накадар зарурлигини, унинг мохияти ва мазмунини асослаб берганлар.

Илм инсонни юксаклик сари олиб боради. А.Авлоний айтганидек: "Илм инсонларнинг мадори, хаёти, порлок келажаги, рахбари нажотига айланган". Илм инсон учун гоят олий ва мукаддас фазилатдир. Шунинг учун авваламбор илмли, тарбияли булмок хар бир ёш инсоннинг бурчи[3]. Шу максадда кунглида энг олий орзуларни жамлаб, укитувчи тер тукиб ишлайди. Уларнинг мехнатини хурмат килиб, берган билимларини эгалламок керак. Бехбудий айтганидек: "Дунёда турмок учун дунёвий фан ва илм лозимдир". Ибн Сино таъкидлаганидек: "Кимга кандай панду насихат килсанг, унга аввало узинг амал кил".

Тарбиявий ишларни ташкил килишнинг миллий ва назарий асослари мавжуд булиб, укитувчилар узларининг фаолияти жараёнида:

-мустакиллик туфайли узбек халкининг миллий, диний гояларининг кенг руёбга чикиши;

-маърифатпарварлик ва жадидчилик харакатининг тарихий асослари;

-она тилимиз ва унинг софлигини асраш;

-халкимиз яратган миллий урф-одатлар ва анъаналаримиздан кенг фойдаланиш;

-^уръони карим ва ^адиси шарифда инсон камолоти хакидаги гояларини ёшларга ургатиш;

Юкоридаги йуналишлардан бизга маълум буладики, буюк аждодларимиз юксак тараккий топган давлат барпо этгани ва бу мамлакатда "Куч адолатда" деган бош шиор давлат сиёсатининг, жамият хаётининг асоси булганини яхши биламиз. Биринчи Юртбошимиз, "бу ибораларни бошка тилларга айнан таржима килишнинг узи мушкул бир муаммо"[4]. Бу гоя одамларга куч берган, уларда инсоф-диёнатга, эзгуликка ишонч уйготган. Чунки жамиятда адолат баркарор булса, миллат хеч качон адашмайди. Эртами кечми фаровон

April, 2022

DOI: 10.24412/2181-1385-2022-2-839-843

турмушга эришади. Адолат биз кураётган жамият мезони булмоги даркор. Албатта, бунда укитувчининг билими, махорати бекиёсдир.

билан харакатнинг бирлиги мактаб укувчиларининг ижодий фазилатларини такомиллаштиришда мухим урин тутади. Тарбиянинг етакчи максади сифатида асрлар давомида шахснинг хар томонлама камолотга эришувчи гояси асоси булиб колади. Шахснинг хар томонлама камолотга эришиши, бу унинг айрим кирралари ёки хислатларининг тулаконлилигини, жисмоний, ахлокий, сиёсий, эстетик карашлари йигиндисини уз ичига олади. Ёшларни фалсафий дунёкарашга тайёрлаш, хаёт мазмунини тушуниб олишга кумаклашиш, уз-узини идора ва назорат кила билишни шакллантириш мухим ахамиятга эга.

Бундай узбек халки менталитетига хос хусусиятлар нафакат исломий кадриятларни, балки миллийликни хам камраб олган холда маънавиятни бойитишга хизмат килган. Бунинг учун ёшларимиз билан купрок гаплашиш, уларнинг калбига кулок солиш, дардини билиш, муаммоларини ечиш учун амалий кумак беришимиз керак[5].

REFERENCES

1. Ш.М. Мирзиёев: "Ижтимоий баркарорликни таъминлаш, мукаддас динимизнинг софлигини асраш — давр талаби" мавзуидаги анжуманда сузлаган нутки Т—2017.

2. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. —Г.1997-йил.

3. А.Авлоний. "Туркий гулистон ёхуд ахлок" асари.

4. Каримов И.А. Юксак маънавият -енгилмас -Тошкент: Маънавияг, 2009. 135— 6.

5. "Халк таълими" журнали.2018 йил 1-сон.

6. Мухамеджанова, Лалихон Ашуралиевна (2019) «РОЛЬ НРАВСТВЕННОСТИ В ОБЩЕСТВЕННОМ СОЗНАНИИ», Научный вестник Наманганского государственного университета : Вып. 1: Вып. 9 , статья 17.

7. Мухамеджанова Л.А. (2021). РОЛЬ НРАВСТВЕННОГО ВОСПИТАНИЯ В РАЗВИТИИ ЛИЧНОСТИ. Вестник Евразийского национального университета имени Л. Н. Гумилева. Серия: Исторические науки. Философия. Религиоведение, (2 (135)), 123-133.

Укитувчининг билим даражаси шаркона фикр юрита билиши, иш

April, 2022

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.