Алик,улова Мах,фуза Муртозаевна,
К,ори-Ниёзий номидаги Узбекистан педагогика фанлари илмий-тадкикот институти катта илмий ходими, педагогика фанлари номзоди
ВОЯГА ЕТМАГАНЛАР ОРАСИДА МАЪНАВИЙ ЩДИДЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШДА ВАТАНПАРВАРЛИК ^ИССИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
АЛИЦУЛОВА М.М. ВОЯГА ЕТМАГАНЛАР ОРАСИДА МАЪНАВИЙ ТАЦДИДЛАРНИНГ ОЛДИНИ ОЛИШДА ВАТАНПАРВАРЛИКЦИССИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ
Маколада Узбекистонда вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларнинг олдини олишда ватанпарварлик хиссини шакллантиришга эътибор каратилган. Усмирлар орасида маънавий тахдидларга карши курашда ахборот маданиятининг урни мухимлиги ёритилган.
Таянч суз ва иборалар: усмирлар мухити, маънавий тахдид, ватанпарварлик, вояга етмаганлар, шакллантириш, тарбия, миллий, камолот, ахлок, ахборот, маданият, кадриятлар.
АЛИКУЛОВА М.М. ФОРМИРОВАНИЕ ЧУВСТВА ПАТРИОТИЗМА СРЕДИ НЕСОВЕРШЕННОЛЕТНИХ ДЛЯ ПРЕДОТВРАЩЕНИЯ МОРАЛЬНЫХ УГРОЗ
Статья посвящена вопросу формирования чувства патриотизма для предотвращения моральный угроз среди несовершеннолетних в Узбекистане. Подчеркивается важность информационной культуры в борьбе с моральными угрозами среди подростков.
Ключевые слова: среда подростков, моральная угроза, патриотизм, несовершеннолетние, формирование, воспитание, национальный, совершенство, нравственность, информация, культура, ценности.
АLIQULOVA М.М. FORMATION OF PATRIOTISM IN THE PREVENTION OF MORAL THREATS AMONG MINORS
The article focuses on the formation of patriotism in the prevention of moral threats among minors in Uzbekistan. The importance of informational culture in combating moral threats among teenagers is highlighted.
Keywords: among young people, moral threats, patriotism, minors, forming, education, national, maturity, ethics, information, culture, vaiues.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
Мамлакатимизда вояга етмаганлар орасида маънавий тацдидларнинг олдини олишга царатилган цуцуций, илмий, педагогик асос яратилган ва унинг тарбия жараёнида цулланиши учун юцори малакали кадрлар корпуси мавжуд.
Узбекистон Республикаси Конституцияси ва к,абул к,илинаётган к,онунларимизнинг барка-мол авлодни тарбиялащдаги Fоявий-тарбиявий ахамияти бек,иёс булиб, ушбу к,онун хужжат-лари вояга етмаган ёшларда садок,ат, мардлик ва дустлик-биродарлик каби инсоний туЙFу-ларни юксалтиришга хизмат к,илади. Асосий к,онунларда вояга етмаганларнинг шахсий сиёсий-ик,тисодий хамда ижтимоий х,ук,ук, ва эркинликлари кафолатлаб куйилган. Улар жа-мият ва давлат ишларини бошк,аришда тенг асосларда иштирок этадилар.
Бугунги таълим-тарбия жараёнининг асосий вазифаларидан бири, бу ватанпарвар, фидойи, билим ва интеллектуал имкониятларни ватан манфаатларига бахшида этувчи баркомол авлодни шакллантиришдир. Уз навбатида вояга етмаганларда мазкур юксак инсоний фазилат-ларни юксалтириш механизмларини ривож-лантириш янги педагогик технологиясини иш-лаб чик,ишни, уни мунтазам такомиллашти-ришни так,озо этади. Шу боис, хозирги даврда мамлакатимизда миллий маънавий камолот-нинг генезиси, эволюцияси ва трансформация-си, ватанпарвар вояга етмаганлар феномени-нинг ахлокий мазмуни, узгариш динамикаси-нинг илмий педагогик жихатларини урганиш масалаларига алохида эътибор к,аратилмок,да.
Вояга етмаганлар орасида маънавий тахдид-ларга карши курашда ва уларда ватанпарвар-лик дунёк,арашини шакллантиришда ахборот маданияти мухим роль уйнайди. Демократик ислохотлар даврида ватанпарвар ёшлар тар-биясида ахборот маданиятининг асосий маз-муни мустак,иллик Fояси билан сузлайдиган ва умуминсоний кадриятларга содик,, инсонпар-варлик рухини тараннум этган миллий Fоя мухим ахамият касб этди. Вояга етмаганлар шахсий ахборот маданияти миллий онг, эркин-лик, тафаккур озодлиги маънавий рух барка-моллиги каби хислатларни узида ифодалаб келди. Шунингдек, мустак,иллик даври ёшлари ахборот маданияти бамисоли уларнинг маънавий-мафкуравий минбари сифатида на-моён булади.
Вояга етмаган ёшларнинг информацион маданияти - фукоралик жамияти вужудга келтир-ган демократиянинг амалда гавдаланиши хисобланади. Шунинг учун хам мамлакатимиз-да оммавий ахборот воситалари фаолияти ри-вожига эътибор берилди. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёв таъкид-лаганидек, «Бугунги кунда юртимизда 1 минг 500 дан зиёд оммавий ахборот воситаси фао-лият курсатмокда. Улар мулк шакли, йуналиши, ахборот узатиш воситаларига кура турли-чадир»1.
Таъкидлаш лозимки, Узбекистоннинг янги ривожланиш даврида вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларга к,арши курашиш, унинг хар кандай куринишларини илмий педагогик асосда фош к,илиш тарбия жараёни билан чамбарчас боFлик1Дир. Хозирги даврда вояга етмаган ёшлар орасида маънавий тахдид-ларнинг куриниши куйидагиларда намоён булмокда:
- биринчидан, хорижий ахборот воситала-рида, маънавий маданиятимизнинг тарихий илдизлари мазмунини тушунтирилиши юзаки, илмий асосланмаган ахборотлар орк,али берилмокда;
- иккинчидан, жахондаги баъзи ахборот воситаларида ислом динининг инсон тарбия-сидаги, ёшларнинг шахсий камолоти, унинг тинчликсеварлик мохиятини вояга етмаганлар орасида нотуFри талк,ин этиш холатлари мав-жуд;
- учинчидан, вояга етмаганларнинг кунда-лик, янги ахборот хабарларига к,изик,ишларини эътиборга олиб «оммавий маданият»нинг турли салбий куринишларини улар орасига олиб киришга интилмокдалар.
Шунинг учун хам Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёв таъкидлайдики, «Хусусан, ислом динининг асл инсонпарварлик мохиятини чукур очиб берадиган, барча одам-ларни эзгулик, мехр-ок,ибат ва хамжихатлик йулида бирлашишга даъват этадиган теран
1 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев-нинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. // «Халк, сузи» газетаси, 2017 йил 23 декабрь.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
V_/
маъноли фикр ва Fоялар бугун хам уз киммати ва ахамиятини йукотган эмас»1.
Вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларнинг олдини олиш масаласи ёшлар-ни ватан келажаги, тараккиётнинг асосини белгиловчи ижтимоий-иктисодий ислохотлар натижаларига ишонтириш билан чамбарчас боFликдир. Бу жараён эса ёшларда ватанпар-варлик хиссини шакллантиришни такозо килади. Чунки, ватанимизда амалга оширила-ётган ислохотларнинг бош максади хам ёшлар келажаги, уларнинг ижтимоий химоясини таъ-минлашдан иборатдир.
Узбек халкининг куп асрлик илмий-педагогик тафаккурининг махсули сифатида шаклланган маънавий мероси бугунги кунда вояга етмаганлар тарбияси ва улар орасида маънавий тахдидларга карши курашда мухим урин тутади. Хусусан, халкимизнинг педагогик тафаккур тарихида учмас из колдирган, дунё тамаддуни ривожига улкан хисса булиб кушилган маънавий кадриятлари ва буюк му-тафаккирлар асарларини урганишда ватанпар-варлик хиссини тарFиб килиш мухим ахамиятга эга.
Вояга етмаган усмирларда маънавий тахдидларга карши курашиш жараёни фукаролик жа-мияти ривожлангани сари мухим ахамият касб этадиган тарбиявий педагогик ишнинг мухим булагидир. Ушбу фаолиятнинг пировард нати-жаси вояга етмаган усмирларда ватанпарвар-лик туЙFусини шакллантиришдан иборат. Ушбу тарбиявий жараённинг асосий максади халкимизнинг тарихига чукур хурмат ва кела-жагига ишонч билан карайдиган, Ватан манфа-атлари йулида фидойилик намуналарини курсатишга кодир булган ёшларга хос фазилат-ларни шакллантириш хисобланади. Узбек халки тарихига булган хурмат, унинг келажаги-га ишонч туЙFуси муайян умумий манфаатлар, максадлар асосида шаклланиб, вояга етмаган ёшларнинг калбидан чукур урин олади, ижтимоий фаолиятига ижобий таъсир килиб, улар-ни масъулиятли вазифаларни бажариш, ижтимоий-иктисодий ислохотларда фаол иш-тирок этишга сафарбар этади.
Хозирги педагогик муаммоларга бой давр-да вояга етмаган усмирларда юксак инсоний-
1 Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев-нинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. // «Халк сузи» газетаси, 2017 йил 23 декабрь.
ликка асосланган чинакам ватанпарварлик туЙFуларини шакллантиришнинг объектив шарт-шароитлари туFрисида янада чукуррок уйлаш, мамлакат ривожидаги стратегик максадлар сирасига киради. Мамлакатимиз янги ривожланиш боскичида вояга етмаган усмирларда маънавий тахдидларга карши курашиш жамият ривожланишининг асосий не-гизи сифатида таъкидланди. Улар умуминсоний кадриятларга содиклик, халкимизнинг маънавий меросини янада бойитиш, вояга етмаган-ларнинг интеллектуал имкониятларини эркин намоён килишдан иборатдир. Шунинг учун хам, Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёв таъкидлаганидек, «... Харакат-лар стратегиясида кузда тутилган максад ва вазифаларни бажариш учун давлатимиз ва жа-миятимизнинг бор куч ва имкониятлари сафарбар этилганини таъкидлаш жоиз»2.
Вояга етмаган усмирларда маънавий тахдидларга карши курашиш иммунитетини шак-ллантиришда ватанпарварлик хиссинининг роли ахлок педагогикасининг асосий тамойили хисобланади (1-чизма).
Вояга етмаган усмирлар орасида маънавий тахдидларга карши курашиш жараёнида ватанпарварлик хиссининг шаклланиши маънавий хусусият, чукур педагогик жараёндан иборат булиб, ёш авлод вакиллари томонидан предмет ва ходисаларнинг муайян фарки ёки улар билан умумийлигини ифодалайдиган ху-сусиятларни шакллантиришга хизмат килади. Маънавий тахдидларга карши курашиш жараёни бир предметнинг иккинчи предметга булган таъсирида, ижтимоий, иктисодий маз-мундаги вокеаларнинг узаро муносабатида на-моён булади. Маълумки, маънавий тахдидларга карши курашиш мазмун ва мохиятини урганиш натижасида вояга етмаганларнинг ватанпарвар шахс сифатида шаклланишида бутун олам, та-биат ва жамиятда айримлик билан умумийлик-нинг бир-бирига боFланганлигига дуч келамиз. Вояга етмаганларнинг онгида Ватан тушунча-сини фидойиларча идрок этиш тугилиб усган худудига ва халкка мухаббат хиссининг намо-ён булиши каби омиллар асосида ривож-ланади.
Вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларнинг олдини олиш ва уларда ватан-
2 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев-нинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. // «Халк сузи» газетаси, 2017 йил 23 декабрь.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
70 ТАЪЛИМ МУАССАСАСИДАГИ ТАРБИЯ / ВОСПИТАНИЕ В УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ
ч_✓
1-чизма. Маънавий тахдидларга к,арши курашиш иммунитетини шакллантиришда ватанпарварлик х,исси ва ахлок, педагогикасининг уйгунлиги.
Ватанпарварлик хусусияти сифатида
Бир катор ахлокий фазилатларни бир-бири билан ботайди.
Маънавий тахдидларга карши курашиш тамойиллари сифатида
Инсоний фазилатнинг ибтидоси, илк сабаби ва асоси.
парварлик хиссини юксалтириш жараёнида ёшларнинг яшаш жойидаги холат, миллатлара-ро муносабатларга хам эътибор бериш лозим. Маълум бир мамлакат фукароси уша мамла-катдаги асосий этник гурух вакили булмаслиги хам мумкин. Чунки бугунги кунда турли шарт-шароит такозоси билан бошка бир мамлакат-дан келиб колган фукаролар ёки уз тарихий ватанидан олисда ту-гилганлар хам мавжуд. Кайд этиш лозимки, вояга етмаганларнинг купчилигида «ватанпарварлик» тушунчаси баъзан хаёлий бир кумсаш, уткинчи интилиш тарзида ифодаланади. Хакикий ватанпарварлик эса асрлар давомида уз ватанида яшаган инсонлар манфаатларининг бирлигини англаш, уз халкининг тарихий, фалсафий, маданий утмишига хурмат, унинг ютуклари учун fурур, аждодлари, замондошларининг муваффакият-сизликлари, фалокатлари ва хатолари учун ин-сонийлик аламини хис килиш, янги, тараккий этувчи фукоралик жамиятни яратишда бевоси-та иштирок этишга булган юксак интилишнинг амалда ифодаланишидир.
Ватанпарварликнинг педагогик мазмунини умумийлик ва яккалик уртасидаги узаро бо-гликлик ташкил этади. Жумладан, маънавий тахдидларга карши курашишда ватанпарварлик хисси вояга етмаганлар маънавий дунёкараши, эзгу максадлари, ахлокий инти-лишларида мухим ва баркарор хусусият сифатида намоён булади. Ватанпарварликнинг юкори даражаси ижтимоий тафаккурнинг жа-моавий кайфиятлари, хиссиётлар, уз халки такдирига нисбатан муносабат, хаёт тарзи, миллий кадриятлар тизими, бошка халклар,
уларнинг тили, тарихи, маданиятига булган баfрикенглик хислатларида намоён булади.
Вояга етмаган ёшларда ватанпарварлик фа-зилати шаклланиши бурч ва масъулият тушунчаси билан чамбарчас бо-гликдир. Вояга етмаган ёшлардан бурч ижтимоий жараёнга буйсунишни, узини ахлокий жихатдан тако-миллаштиришни, олдидаги вазифани онгли ра-вишда бажаришни талаб этади, шунингдек, уларда шахсий масъулиятни тулик бажариш, уз миллий маънавияти куринишларини эъзозлаш билан белгиланади. Бу масъулият, айни пайтда, уз маънавиятини маънавий тахдидлардан химоя килиш, тахдидларга карши курашиш, юртни равнак топтириш ва унга садокат билан хизмат килишдек эзгу фазилатларни камраб олади. Бурчни англаб етиш эса факат чукур би-лим, тажриба, куникма, орттирилган малака оркали руй беради. Немис файласуфи Эммануил Кант бундай бурчни хукукий ва ахлокий бурчларга ухшатади. Чунончи, хукукий бурчни бажариш ташкаридан мажбур этилса, ахлокий бурч, аксинча, фазилатга, яъни ички ходиса, ихтиёр эркинлигига бо-глик. Шу боис инсон-нинг ахлокий бурчга мувофик хатти-харакат килиш кобилиятини Кант фазилат деб ата-ганди1.
Вояга етмаган ёшларда маънавий тахдидларга карши курашиш ва уз ватанпарварлик бурчига содиклик масъулиятини талаб килади. У ёшлардан сабрли, чидамли, катъиятли, мато-натли, жасурлик ва мардлик фазилатларига эга
1 Кант И. Критика способности суждения. - М.: «Мысль», 1982. -С. 216
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
V_/
булишни шарт килиб белгилайди. Вояга етма-ган ёшларда ватанпарварлик хиссининг ортиб бориши мохиятан инсоннинг кундалик майда ташвишлардан юксакликка, улуFворликка кутарилишидир. Маънавий тахдидлардан ёш-ларни химоя килиш, бу йулда жонини фидо килиш юксак ахлокийлик хисобланиб, бундай ахлок худбинликдан бурчни англашга утишдир. Зеро, ватанпарвар ёшларнинг бурчи - жамият-да хайрли ишлар килиши, яъни бирор-бир му-кофотга умид боFламасдан, ватан манфаатлари йулида хизмат килиш, имкон кадар одамларга ижтимоий муаммолар ечимида ёрдам бериши ва уларнинг бахтли булишига кумаклашувидан иборатдир. Бу жараён вояга етмаган ёшлардан чукур билим сохиби булиш, дунёвий ва зарур холларда диний билимларни чукур эгаллашни талаб килади. Вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларга карши кураш жараёнида, уларда ватанпарварлик хиссининг шакллани-шида Узбекистон Республикаси Президенти асарлари, нутклари, фармонлари ва карор-ларининг тизимли урганилиши мухим методо-логик асос, илмий манба ролини бажариб, тар-бия жараёнида назарий, амалий ахамият касб этади.
Бугунги кунга келиб дунёнинг мафкуравий манзараси жуда мураккаблашиб бормокда. Унда кучли таъсирга эга булишнинг энг макбул йули, хар канча маблаF талаб этилишидан катъий назар, йирик ахборот таркатувчи мавкеини эгаллаш булиб колди. Жахонда «ахборот уруши» давом этмокда. Ахборот алма-шувнинг глобаллашуви туфайли, ривожланган хорижий давлатларнинг турмуш тарзи, кадриятлар тизимини улуFловчи кинофиль-млар таркатилмокда. Табиийки, бундай ахбо-ротлар жамиятда, жумладан, вояга етмаганлар орасида маълум ижтимоий фикр шаклланиши-га таъсир этмай колмайди.
Таъкидлаш жоизки, бугун мамлакатимиз-нинг барча худудларида «интернет клуб»лар фаолият курсатмокда. Интернет клубларнинг асосий мижозлари вояга етмаган болалар хисобланади. Улар интернет оркали дунёнинг исталган еридан керакли маълумотларни со-ниялар ичида билиб олишлари мумкин. Бирок, интернетнинг салбий томони шундаки, у оркали вояга етмаганлар маънавий дунёсига салбий таъсир этувчи ахборотларнинг тарка-лаётганлигидир. Мактаб ёшидаги болалар ком-
пьютерларда асосан уйин уйнашга кизикади, лекин хорижда компьютерлар оркали махсус намойиш килиш учун ишлаб чикарилаётган уйинларнинг узи хам вояга етмаганлар тарбия-сига салбий таъсир курсатади. Усмир-ёшла-римизнинг интернетдан кандай фойдаланиши-ни ота-оналар ва катталар мунтазам назорат килиши лозим. Акс холда, бу холат болалар онгига оддий холат тарзида жойлашиб олса, кейинчалик бундай салбий холатни узгартириш кийин булади.
Узбекистон Республикасининг конун хужжатларига мувофик, 18 ёшга тулмаганлар вояга етмаган шахс хисобланади. Каровсиз ва назоратсиз колган вояга етмаганлар тарбияси-га алохида эътибор каратиш зарур. Айтиш жоизки, бундай вазиятлар вояга етмаганлар шах-сида уз-узидан девиант (жамиятда кабул килинган хукукий ва ахлок-одоб коидаларига зид булган) хулк-атворни шакллантиради. Ин-сон яралибдики, яхшилик, эзгуликка интилиб яшайди, хамиша эртанги кунидан умидвор булиб, хаётдаги барча орзу-хавасларга эри-шишни истайди ва харакат килади. Азалдан халкимизнинг узига хос орзуси - ота-оналар фарзанд куришни ва уларни одоб-ахлоки гузал, яхши касб эгаси килиб тарбиялашни истайди. Шу уринда хар бир бола бир нихол каби хамиша эътибор ва парваришга мухтож экани хакида куплаб тарихий манбалар ёки бугун-нинг асосланган фикрларини кайд этиш мум-кин.
Шунинг учун юртимизда «Кадр-кимматим, таянчим ва ифтихоримсан, мустакил Узбекистон!», «Мустакиллик - энг улу^ энг азиз неъмат!», «Такдиримсан, бахтимсан, эркин ва обод Ватан!», «Бу мукаддас Ватанда азиздир инсон!», «Ватан озодлиги - олий саодат!», «Мустакиллик - Fуруримиз ва ифтихоримиз!», «Бетакроримсан, ягонасан, она Ватаним -Узбекистоним!», «Гузал ва бетакроримсан мустакил Ватаним, жоним сенга фидо -Узбекистоним!», «Фидойинг булгаймиз сени -Узбекистон» каби шиорларнинг муомалага ки-ритилиши вояга етмаганларда ватанпарварлик хиссини шакллантиришга хизмат килади.
Маънавий тахдидларга карши курашиш бугунги ёшларнинг амалий фаолияти хамдир. Чунки баркомол авлод вакиллари ватан кела-жагини уйлаб, унинг тараккиёти йулида мехнат килса, курашса ватанпарварлик амалий фаоли-
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
72 ТАЪЛИМ МУАССАСАСИДАГИ ТАРБИЯ / ВОСПИТАНИЕ В УЧЕБНОМ ЗАВЕДЕНИИ ч_/
ятга айланади. Бу фаолият эса барча халк,лар хаётида юксак инсоний фазилат сифатида кадрланган. Булар - шарафлилик, хушхулклик, олижаноблик. Шу маънода, «чинакам ватан-парвар» деганда уз маънавий дунёсини турли тахдидлардан химоя киладиган, миллат маъна-вияти учун курашадиган, халк манфаатларини кузлаб иш тутадиган ёшларни тушуниш максадга мувофик. Маънавий тахдидлар, вояга етмаган ёшлар орасида, баъзи холларда намо-ён булаётган Fайри-ижтимоий хатти-харакат, яъни мунтазам равишда спиртли ичимликлар, гиёхванд воситаларни истеъмол килиш, фохишалик, дайдилик ёки тиланчилик билан шуFулланиш, шунингдек, узга шахсларнинг хукуклари ва конуний манфаатларини поймол киладиган бошка хатти-харакатларни содир килишга мойиллик холатини юзага келтириши мумкин. Шунинг учун, Узбекистон Республика-си Президенти Шавкат Мирзиёв таъкидлагани-дек, «Биз ёш авлодни ^ар томонлама соглом ва баркамол этиб тарбиялаш борасидаги ишларимизни янги боскичга кутариш макса-дида «Ёшларга оид давлат сиёсати туFрисида»ги конунни янги тахрирда кабул килдик. Шу асос-да янгича ёндашувлар хаётга фаол жорий этилмокда»1. Зеро, ушбу конун ёшларни химоя килишнинг меъёрий-хукукий базасини тако-миллаштириш, вояга етмаганлар уртасида на-зоратсизлик ва хукукбузарликлар профилакти-касини амалга оширувчи органлар, муассаса-лар, ота-оналарнинг васийлик ва хомийлик органларининг ёш авлод учун масъулиятини оширишга каратилган.
Вояга етмаган ёшларда маънавий тахдид-ларга карши курашиш туфайли ватанпарвар-ликни шакллантириш ва юксалтириш комплекс тарзда тизимли амалга ошадиган жараёндир. Ватанни асраш, унинг кудратини ошириш жа-миятдаги барча ижтимоий-тарбиявий инсти-тутларнинг саъй-харакатлари оркали руёбга чикади. Бирок, хамма хам юксак ватанпарвар-лик туЙFусига эга булавермайди. Шу маънода, ватанпарварлик моддий таъминланганликда эмас, балки шахснинг ички рухий-маънавий оламида субъектив хислатлардир. Юксак ва-танпарварлик рамзи сифатида Узбекистон Ре-спубликасининг биринчи Президенти Ислом
1 Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Мирзи-ёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. - «Халк сузи» газетаси, 23 декабрь 2017 йил.
Каримов томонидан Узбекистонни - мустакил давлат, узбек халкини - озод халк, деб эълон килганлигини мисол сифатида келтириш мум-кин.
Шу маънода, вояга етмаган ёшлар орасида-ги ватанпарварлик хар кандай шароитда хам улуFворлигини, келажакка ишончни йукотмай-диган, инсон калбида доимий яшайдиган туЙFу булишини талаб килади. Мамлакатимиздаги янги ривожланиш боскичи ёшларнинг шахсий фазилатлари тараккиётига йул очиб бериш функциясини бажаради. Бундай тарихий давр вояга етмаганлар умрининг бир кисми, бир боскичи хисобланади. Ватанпарварлик - инсон умрининг доимий хамрохи булганлиги учун хам хар бир давр унга эхтиёж сезиб бораверади.
Хулоса урнида кайд этиш лозимки, вояга етмаганлар орасида маънавий тахдидларнинг олдини олишда ватанпарварлик хиссини шакллантириш мухим педагогик ахамият касб эта-ди ва нафакат назарий, балки прагматик хусу-сиятга эга. Чунки вояга етмаганларнинг тарби-явий хусусиятлари сузда эмас, балки амалий ишларда намоён булганидагина тараккиётнинг хал килувчи омилига айланиши мумкин. Мам-лакат тараккиётининг янги ривожланиш боскичидаги имкониятлари, шон-шухрати, обру-эътибори хам узбек халки вакилларида ватанпарварлик туЙFусининг юксаклик дара-жаси шаклланганлигига боFлик. Таъкидлаш лозимки, хозирги даврда маънавий тахдидларга карши курашиш, пировард натижада вояга ет-маганларни ватанпарвар шахс сифатида тарбиялаш, миллий ва умуминсоний маънавий кадриятларнинг мамлакатимиздаги уЙFунли-гини тасдикловчи омил сифатида инсон фао-лиятида намоён булади. Уз такдирини Ватан, миллат такдири билан боFлаган ёшларга хос булган инсоний фазилатлар вояга етмаганлар орасида ватанпарварликнинг мазмунини бел-гилайди.
Вояга етмаган ёшларда ватанпарварлик хиссининг шаклланиши жараёни мамлакати-мизда олиб борилаётган модернизациялашув ва чукур демократик ислохотларнинг мухим булагидир. Ижтимоий, иктисодий ислохотлар жараёнининг кенгайиб бориши, эришилган ва кутилаётган ижобий натижалар бевосита бу-гунги ёшларнинг юксак ватанпарварлиги, жа-миятда вужудга келган вазифалар ечимига онгли муносабатда булишининг натижасидир.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5
Вояга етмаган ёшларнинг онги, шуурини эгаллашга каратилган маънавий тахдидлар ку-чайиб бораётган хозирги даврда улардаги ва-танпарварлик хиссини шакллантиришда куйи-дагиларга эътибор бериш максадга мувофик:
- маънавий тахдидларнинг асосий йуна-лишлари, келиб чикиш сабалари, асосий ман-балари, таркатилаётган ахборотлар мазмунини фош килиш ва вояга етмаганларга янги педа-гогик технологиялардан самарали фойдаланиб, илмий-услубий асосда, юкори малакали педа-гоглар томонидан тушунтирилиши лозим;
- таълим муассасаларида вояга етмаган-ларда интернетдан фойдаланиш маданиятини юксалтиришга каратилган тизимли тарбиявий соатлар ташкил этиш, дарсдан ташкари вакт-ларда, фанлар буйича ташкил этилган укув-чилар илмий тугаракларида малакали педаго-глар томонидан интернетдан кандай фойдала-нишини тарFиб килиш;
- маънавий тахдидларнинг мазмуни, мак-сади, таркатилишини вояга етмаганларга тушунтириш учун таълим ва тарбия жараёнида педагогик технологияларнинг янги авлоди имкониятлари, жумладан, компьютер техника-сидан самарали фойдаланиш;
- Узбекистан Республикаси телерадиоком-паниясининг таълим ва фан дастурлари оркали вояга етмаганларга мулжалланган, интернетдан фойдаланиш усули, маънавий тахдидларнинг зарарли натижаларига баFишланган курсатувлар ташкил этиш;
- вояга етмаганлар орасида буш вактни мазмунли утказишнинг имкониятларини мун-тазам урганиш ва махалла-мактаб-Узбекистон ёшлар иттифоки, хомийлар хамкорлигида ташкил этиладиган тарбиявий йуналишдаги тад-бирларнинг юксак даражада утказилишини таъминлаш лозим;
- вояга етмаганлар орасида «Энг яхши китобхон», «Китоб менинг дустим», «Ким куп бадиий китоб укиган» номинациялари буйича синф укувчилари, махаллада яшаётган усмир ёшлар орасида танловлар утказиб, натижасини туман, вилоят, республика газеталарида чоп этиш максадга мувофик;
- вояга етмаганларни хомийлар иштироки-да мунтазам суратда мамлакатимизда муста-киллик даврида вужудга келган иншоотлар, маданият масканлари, ишлаб чикариш корхо-налари, юртимиз тарихини тараннум этувчи музейлар, бадиий кургазмалар, театрларга ташрифини уюштириш зарур.
Адабиётлар руйхати:
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномаси. // «Халк сузи» газетаси, 23 декабрь 2017 йил.
2. Мирзиёев Ш.М. Буюк келажагимизни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Т.: «Узбекистон», 2017.
3. Мирзиёев Ш.М. Конун устуворлиги ва инсон манфаатларини таъминлаш - юрт тараккиёти ва халк фаровонлигининг гарови. - Т.: «Узбекистон», 2017.
4. Мирзиёев Ш.М. Танкидий тахлил, катъий тартиб интизом ва шахсий жавобгарлик - хар бир рахбар фаолиятининг кундалик коидаси булиши керак. - Т.: «Узбекистон», 2017.
5. Атамуродов С. Жамиятни янгилаш жараёнида миллий маданият ва миллий узликни англаш (ижтимоий фалсафий аспект). Фалс. фан. док. дисс. автореферати. - Т., 1992.
6. Султонов Х., Каршибоев М. Ватан туЙFуси. - Т.: «Узбекистон», 2006.
7. Кант И. Критика способности суждения. - М.: «Мысль», 1982.
8. Кахрамонлар мангу яшайди. Узбекистон Республикаси ИИВ Бирлашган тахрияти кутубхонаси. - Т.: «Шарк» нашриёт матбаа акциядорлик компанияси бош тахририяти, 2004.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2018, 5