Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОННИ ЖАҲОН САВДО ТАШКИЛОТИГА АЪЗО БЎЛИШИНИНГ ДОН МАҲСУЛОТЛАРИНИ ҚАЙТА ИШЛАШ ТАРМОҒИГА ТАЪСИРИ'

ЎЗБЕКИСТОННИ ЖАҲОН САВДО ТАШКИЛОТИГА АЪЗО БЎЛИШИНИНГ ДОН МАҲСУЛОТЛАРИНИ ҚАЙТА ИШЛАШ ТАРМОҒИГА ТАЪСИРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
Всемирная торговая организация (ВТО) / пищевая промышленность / переработка пшеницы / мука / продовольственная безопасность / защиты внутренненго рынка / импорт / пшеница / Соглашение ВТО по сельскому хозяйству / мучные и хлебобулочные изделия.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Михридинов Султонмурод Нарбутаевич

Каждое присоединение к ВТО уникально, так же, как и условия членства в данной организации. Присоединяющаяся страна формирует свой подход к переговорам в соответствии с ее экономическими, геостратегическими и политическими условиями. Переговоры по сельскому хозяйству в рамках присоединения к Всемирной торговой организации (ВТО) для любой присоединяющейся страны воспринимаются как наиболее чувствительные и вызывают наиболее оживленные дискуссии как внутри страны, так и со странами-членами ВТО. Исходя из этого важно выяснить, каковы возможности стать членом Всемирной торговой организации на наиболее выгодных условиях и какие позиции должен занять Узбекистан на решающем этапе переговоров по тарифным обязательствам для защиты внутреннего рынка и пищевой промышленности.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОННИ ЖАҲОН САВДО ТАШКИЛОТИГА АЪЗО БЎЛИШИНИНГ ДОН МАҲСУЛОТЛАРИНИ ҚАЙТА ИШЛАШ ТАРМОҒИГА ТАЪСИРИ»

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

УЗБЕКИСТОННИ ЖА^ОН САВДО ТАШКИЛОТИГА АЪЗО БУЛИШИНИНГ ДОН МА^СУЛОТЛАРИНИ ЦАЙТА ИШЛАШ ТАРМОГИГА ТАЪСИРИ

Михридинов Султонмурод Нарбутаевич

Узбекистан Республикаси ^ишлок хужалиги вазирлиги ходими, мустакил тадкикотчи

https://doi.org/10.5281/zenodo.11441324 Аннотация. Каждое присоединение к ВТО уникально, так же, как и условия членства в данной организации. Присоединяющаяся страна формирует свой подход к переговорам в соответствии с ее экономическими, геостратегическими и политическими условиями. Переговоры по сельскому хозяйству в рамках присоединения к Всемирной торговой организации (ВТО) для любой присоединяющейся страны воспринимаются как наиболее чувствительные и вызывают наиболее оживленные дискуссии как внутри страны, так и со странами-членами ВТО. Исходя из этого важно выяснить, каковы возможности стать членом Всемирной торговой организации на наиболее выгодных условиях и какие позиции должен занять Узбекистан на решающем этапе переговоров по тарифным обязательствам для защиты внутреннего рынка и пищевой промышленности.

Ключевые слова: Всемирная торговая организация (ВТО), пищевая промышленность, переработка пшеницы, мука, продовольственная безопасность, защиты внутренненго рынка, импорт, пшеница, Соглашение ВТО по сельскому хозяйству, мучные и хлебобулочные изделия.

Abstract. Each accession to the WTO is unique, as are the conditions of membership in this organization. The acceding country shapes its approach to negotiations in accordance with its economic, geostrategic and political conditions. Negotiations on agriculture within the framework of accession to the World Trade Organization (WTO) for any acceding country are perceived as the most sensitive and cause the most lively discussions both within the country and with WTO member countries. Based on this, it is important to find out what are the opportunities to become a member of the World Trade Organization on the most favorable terms and what positions should Uzbekistan take at the decisive stage of negotiations on tariff obligations to protect the domestic market and the food industry.

Keywords: World Trade Organization (WTO), food industry, wheat processing, flour, food security, domestic market protection, import, wheat, WTO Agreement on Agriculture, flour and bakery products.

Жах,он Савдо Ташкилоти халкаро ташкилот булиб, ташкилотнинг барча аъзолари манфаати учун очи; савдони ривожлантириш учун куп томонлама савдо битимларини куллаш ва ривожлантиришга багишланган. Иктисодиётнинг ЖСТ доирасида давом этаётган глобаллашуви халкаро мех,нат таксимотининг чукурлашишига ёрдам беради, ракобатни ривожлантириш учун кулай замин яратади ва натижада ишлаб чикариш таннархини камайтиради.1

2024 йил 1 январ х,олатига 164 давлат ЖСТ аъзо булиб, жах,он савдосининг 98% ни ташкил килади. 24 давлат, жумладан, Узбекистон х,ам ушбу ташкилотга аъзо булиш буйича музокаралар олиб бормокда.

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

ЖСТ купгина келишувлари кишлок хужалиги ва озик-овкат мах,сулотлари билан боглик масалаларни камраб олади. Хусусан, кишлок хужалигини ички куллаб-кувватлаш буйича ЖСТ Битимининг коидалари шулар жумласидан.

^ишлок хужалиги субсидияларига нисбатан ЖСТ бир катор коидаларни ишлаб чикди, уларнинг максади жах,он савдоси учун адолатли шартларни таъминлаш буйича ташкилотнинг асосий максадларидан бирини амалга оширишдир.

^ишлок хужалиги буйича ЖСТ битимининг 6 моддаси (КХБ) умумий фойдаланишда булган ички куллаб-кувватлашга оид асосий коидаларни белгилайди.

ЖСТга х,ар бир давлатнинг аъзолиги, бу ташкилотга аъзо булиш шартлари х,ам узига хосдир. ^ушилган давлат узининг иктисодий, геостратегик ва сиёсий шароитларига мос равишда музокараларга ёндашувини шакллантиради. Жах,он Савдо Ташкилоти (ЖСТ)га аъзо булиш доирасидаги кишлок хужалиги буйича музокаралар х,ар кандай аъзо давлат учун энг нозик х,исобланади ва мамлакат ичида х,ам, ЖСТга аъзо давлатлар билан х,ам энг кизгин мух,окамаларга сабаб булади.

Шуни таъкидлаш жоизки, ^ишлок хужалиги буйича ЖСТ битимининг контекстида куллаб-кувватлаш ва субсидиялаш атамалари бир-бирини тулдиради (бир хил маьнога эга). Субсидия - бу нафакат кишлок хужалиги ишлаб чикарувчисига тугридан-тугри тулов, балки кишлок хужалиги ишлаб чикарувчисига бюджет харажатлари х,исобидан амалга ошириладиган х,ар кандай дастур ёки ёрдам чора-тадбиридир.Шунингдек, ички куллаб-кувватлаш буйича х,исоб-китобларга республика бюжетидан ташкари махдллий бюджетдан х,ам ажратилаётган субсидиялар (харажатлар) киритилади 2.

Аъзолик Битими кишлок хужалиги ва кишлок хужалиги мах,сулотлари билан савдо килиш борасидаги куйидаги йирик сохдларни тартибга солади:

A) ^ишлок хужалиги ишлаб чикаришини ички куллаб-кувватлаш чоралари (субсидиялари) сохдсидаги коидалар ва мажбуриятлар;

Б) Бозорга чикиш масалалари (тариф ва нотариф чоралар, шунингдек кишлок хужалиги мах,сулотларига нисбатан х,имоя чораларини куллаш буйича мажбуриятлар)

B) ^ишлок хужалиги мах,сулотлари экспортини субсидиялаш.

^ишлок хужалиги буйича ЖСТ Битими (бундан буён - ^ХБ) аграр сохдга ажратилаётган субсидияларнинг халкаро савдога салбий таъсирини кайд этади ва кишлок хужалиги сохдсида адолатли хдмда бозор тамойилларига асосланган савдо тизимини яратиш максадида уларни боскичма-боскич кискартиришга чакиради.

Шу билан бирга, Битим кишлок хужалигини куллаб-кувватлашга доир барча чоралар х,ам савдога салбий таъсир курсатиши мумкин эмаслигини тан олади. Айни пайтда, бундай куллаб-кувватлаш савдо ёки ишлаб чикаришга имкон кадар салбий таъсир курсатмаслик ёки имкон кадар камрок булиши лозим деган мух,им талабга жавоб бериши керак.

Узбекистонда 2023 йилда етиштирилган кишлок, урмон ва баликчилик хужалиги мах,сулотларининг умумий хджми 426,3 трлн сумни ташкил этган. Бу курсаткич 2022 йил билан солиштирилганда 4,1 фоизга ошган. Шу жумладан, дон мах,сулотлари - 8,4 млн тоннани ташкил этади.

Республикада сугориладиган экин ер майдонининг 1 млн 200 минг гектари бошокли дон экинлари билан банд х,исобланади. Бу курсаткич 1991 йилда атиги 221,0 минг гектар булган холос.

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

Шунингдек, 2023 йилда республикада озик-овкат махсулотлари ишлаб чикариш курсатгичи 84 трлн сумни ташкил килиб, озик-овкат хавфсизлигини таъминлашдаги улуши 16,6 фоизни ташкил килди. Бу борада 2024 йилда озик-овкат махсулотлари ишлаб чикариш курсатгичини 100 трлн сумга етказиб, озик-овкат хавфсизлигини таъминлашдаги улушини 20,0 фоизга етказиш максад килинган.

Кейинги беш йилда юкори кушилган кийматли тайёр махсулотлар ишлаб чикариш хажмини 1,5 бараварга ва экспорт курсаткичини 2 бараварга оширишни таъминлаш ва ишлаб чикаришни янги боскичга олиб чикиш, давлат томонидан куллаб-кувватлашнинг самарали механизмларини жорий этиш, саноат корхоналарини модернизация килиш, техник ва технологик кайта жихозлаш, инновацион технологиялар учун инвестицияларни жалб килишни ошириш, бозорда ракобатбардош махсулотлар ассортиментини кенгайтириш, импорт урнини босувчи махсулотлар ишлаб чикаришни диверсификация килишни йулга куйиш борасида самарали ишларни ташкил килишни режалаштирилган.

Х,озирги кунда Узбекистон Республикаси ахолисининг озик-овкатга булган эхтиёжи асосан узимизда ишлаб чикарилган махсулотлар хисобидан кондирилмокда. Хусусан, галладан тайёрланган махсулотлар буйича булар ун, ёрма, нон ва нон махсулотлари, кандолат махсулотлари, озик-овкат концентратлари ва бошкалардир.

Республикада йирик ун корхоналари сони 123 тани, куввати 5,0 млн тн (кувватдан фойдаланиш даражаси 60%) ташкил этиб,

2023 йилда 3,8 млн тн. ун махсулоти ишлаб чикарилган.

Дунё ахолисининг карийб 80 фоизи озик-овкат махсулотларини импорт килувчи мамлакатларда яшайди. Айни пайтда, бугунги кунда ахоли истеъмоли учун нон ва нон махсулотлари тайёрлашда импорт эвазига бугдой олиб келинмокда. Макарон ва кандолат махсулотлари учун ишлатиладиган каттик бугдой амалда 80 фоизи импорт хисобига олиб келинмокда. ^аттик бугдой импорти 240-400 минг тн. ^аттик бугдой республикамизда етиштирилмайди. Нон махсулотлари ишлаб чикариш учун куйилган талаб -бугдой клейковина 27-30 фоиз, оксил - 14 фоиз.

Дон ва дон махсулотларига талаб йилдан-йилга ошиб бормокда. Шу билан бирга, Узбекистон Республикасида 2023 йилда дон етиштириш хажми 8,1 млн тонна (112%) ва

2024 йил 1 январь холатига бугдой импорти 3,7 млн тн (^озогистон улуши 99%) ташкил этди (2022 йилда импорт хджми 2,8 млн тн). Узбекистон ^озогистон галласининг асосий харидори хисобланади.

^озогистон галласини етказиб беришда хам йилдан йилга усиш кузатилмокда. 2023 йилда Узбекистонга утган йилдаги 2,21 млн тонна эмас, 3,7 млн тонна бугдой етказиб берилди, бу роппа-роса 67 фоизга усди. Республикамизда умумий ички талабни кондириш учун галла импортига юкори даражада богликлик кузатилмокда.

Таъкидлаш жоизки, ахолига етказиб берилаётган арзон нархдаги колипли нон махсулоти хам асосан республикамизда етиштирилган 3- синф бугдой унидан ишлаб чикарилади.

Ушбу шарт-шароитда бугдой импорт килинаётган мамлакатдаги хавфларни диверсификациялаш озик-овкат хавфсизлигини таъминлаш нуктаи-назаридан мухим ахамиятга эга.

Масалан, 2023-йилда ^озогистонда бугдой хосили 12,11 миллион тоннани ташкил этган. Бу 2022-йилдаги курсаткичдан 26 фоизга кам. Шунингдек, 2023 йил кузидаги ёгингарчилик туфайли ушбу етиштирилган галланинг кариъиб 50 фоизи

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

сифати пасайиб синфсиз паст сифатли могорлаган бугдой уриб олинган. Айни пайтда, ^озогистонда бугдой экиладиган майдонлар жорий йилда 2023 йилга нисбатан 426 минг гектарга камайиб, 13,3 миллион гектарга (2023-йилда - 13,7 миллион гектар) етади.

Шу тарзда, Узбекистон бугдойни йирик импортёри булган долда уни етказиб берилишида турли хил табиий ва техноген (пандемия ва х.к.) шароитларга кура узилишлар руй бериши хавфини диверсификация килиши дамда бугдойни баркарор етказиб берилишини таъминлаш чораларини куриши лозим.

Тадлилларга кура республикамизга галла импорти заруриятини асословчи куйидаги омиллар мавжуд:

- Узбекистонда ер ва сув ресурсларини чекланганлиги;

- Адоли сонини дар йили уртача кариъб 800-900 минг кишига купайиши ва нон мадсулотига булган талабнинг муттасил ошиб бориши;

- Нон мадсулоти Узбекистон учун ижтимоий ва стратегик адамиятга эга булиб унинг нархини баркарор ушлаб туриш нафакат озик-овкат хавфсизлиги, шу билан бирга мамлакатдаги сиёсий баркарорликни таъминлаш учун керак. Адоли жон бошига йилига 200 кг ортик бугдой мадсулоти истеъмол килинади ва бошка давлатларга нисбатан анча куп. Узбекистонлик истеъмолчилар баркарор, кафолатланган ва арзон нон таъминотига урганишган.

Шунингдек, адолининг ун мадсулотига булган йиллик талаби 3,3 млн тн ташкил этади (таъминланиши 115%).

Ун мадсулотларини ишлаб чикариш корхоналари сони

10 мингдан ортик (нон, макарон ва бошца) куввати 5,9 млн тн.

Республикада йирик ун корхоналари сони 123 тани, куввати 5,0 млн тн (цувватдан фойдаланиш даражаси 60%) ташкил этади. 2023 йилда 3,8 млн тн. ун мадсулоти ишлаб чикарилган.

Таъкидлаш жоизки, адолига етказиб берилаётган арзон нархдаги колипли нон мадсулоти дам асосан республикамизда етиштирилган

3- синф бугдой унидан ишлаб чикарилади.

Айни пайтда, кичик нон цехлари томонидан ишлаб чикарилаётган колипли нон мадсулотларида адоли саломатлиги учун зарур булган микронутриент моддаси меъёрий даражада кушилиши талаб даражасида эмас. Чунки кичик тадбиркорлик субъектлари ун тегирмонларида ишлаб чикарилган мадаллий ун мадсулоти сифатини тадлил киладиган лабораториялар фаолияти талаб даражасида йулга куйилмаган.

2024 йил 1 январь долатига ун мадсулоти импорти 549,7 минг тн (169,8 млн. долл) ва экспорти 1,23 млн тн (421 млн. долл) ташкил этди. Ун мадсулоти асосан Афгонистон давлатига экспорт килинди.

Узбекистон дукумати ЖСТга аъзо булиш учун 1994-йилда ариза берган. 2019-2020-йилларда бу жараён янада фаоллашди. Мамлакат Ишчи гуруд вакиллари билан мазмунли мулокотга тайёрлигини ва музокараларда миллий манфаатлар устуворлигини таъкидлади. ЖСТ билан ишлаш буйича идоралараро комиссия тузилди, унинг асосий вазифаси куйидаги асосий йуналишлар буйича музокаралар жараёнини режалаштириш, ташкил этиш ва утказишдан иборат:

(1) конунчиликни ЖСТ коидаларига мувофиклаштириш;

(2) товарлар ва хизматлар бозорига кириш;

(3) кишлок хужалигини давлат томонидан куллаб-кувватлаш.

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

ЖСТга аъзо булган мамлакатларнинг купчилигида ички бозорнинг импортдан энг каттик химоя килинадиган секторларига биринчи навбатда, кишлок хужалиги махсулотлари ва озик-овкат махсулотлари хисобланади. Бошкача килиб айтганда, кишлок хужалиги махсулотлари билан савдони тартибга соладиган ЖСТ коидалари хозирги пайтгача амалда либераллаштирилмаган. Уз навбатида, «ташкиллаштирилган» савдо худудидан ташкаридаги мамлакатларга нисбатан кулланадиган мустакил ставкалар амалда гарб бозорларига импортнинг йулини ёпиб куяди. Масала озик-овкат бозорларини каттик химоя килиш билан чегараланиб колмайди. ЖСТга аъзо-мамлакатлар саноат махсулотлари бозорларининг айрим сегментлари хам, айникса, четдан олиб кириладиган кайта ишлаш даражаси юкори булган махсулотларга нисбатан, бунда нафакат катта бож тусиклари, балки тартибга солишнинг нотариф усуллари билан хам, импорт учун «ёпилади» 4. Узбекистон Республикасида озик-овкат саноати миллий хужалик тизимининг мухим элементи булиб, мамлакат ахолисини зарур кишлок хужалиги ва озик-овкат махсулотлари билан таъминлайди, экспорт салохиятига эга. Мамлакатимизда кейинги йилларда кабул килинган кишлок хужалиги махсулотлари ишлаб чикарувчиларни давлат томонидан куллаб-кувватлаш буйича кабул килинган чора-тадбирларнинг амалга оширилиши озик-овкат саноатининг ривожланишига хизмат килмокда, бу эса кишлок хужалиги махсулотлари ва озик-овкат махсулотларини ишлаб чикариш ва экспорт килиш хажмини оширишни таъминламокда. Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 23 октябрдаги ПФ-5853- сон Фармони билан тасдикланган "Узбекистон Республикаси ^ишлок хужалигини ривожлантиришнинг 2020 — 2030 йилларга мулжалланган стратегиясини тасдиклаш тугрисида", 2024 йил 16 февралдаги "Республикада озик-овкат хавфсизлигини таъминлашнинг кушимча чора-тадбирлари тугрисида"ги ПФ-36 сонли Фармони, Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасининг "2023 йил хосилидан бугдой харид килиш ва ички бозорда нархлар баркарорлигини таъминлаш чора-тадбирлари тугрисида" 2023йил 3 июндаги 227- сон карори ва б. шулар жумласидандир.

Озик-овкат саноатининг миллий иктисодиёт тизимидаги ахамиятини ва Узбекистон Республикасининг ЖСТга аъзо булиши муносабати билан унинг турли хавф -хатарларга дучор булишини инобатга олган холда, ушбу сохага кулайлик яратиш ва химоялаш чораларини куриш мухим ахамиятга эга. Шу туфайли, хорижий етказиб берувчиларнинг мамлакат ички бозорига киришига оид ЖСТ билан музокаралар жараёнларида ушбу омилни эътиборга олиб республикамиз озик-овкат саноати, хусусан донни кайта ишлаш корхоналарини куллаб-кувватлашнинг самарали механизмларини яратиш

Асосий хавф омиллари:

I - ^ишлок хужалигида фойдаланиладиган ер-сув ресурсларининг чекланганлиги ва табиий-иклим хавфлари. Бу эса кишлок хужалиги ва озик-овкат махсулотлари етиштиришнинг кискариб боришига, кишлок хужалиги сохасида фаолият юритувчи субъектларнинг иктисодий самарадорлигининг пасайишига олиб келиши мумкин.

II - Озик-овкат махсулотларини ишлаб чикариш, шунингдек, кишлок хужалиги махсулотлари ва озик-овкат махсулотларини импорт килиш хажмини муттасил ошиб бориши.

II - Савдо-иктисодий хавфлар, шу жумладан ички кишлок хужалиги махсулотлари бозоридаги нархларнинг узгариши, кишлок хужалиги ва озик-овкат махсулотларини

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

реализация килиш каналларининг чекланганлиги. Бу озик-овкат саноати корхоналарининг молиявий баркарорлигини пасайишига олиб келиши мумкин.

III - Жадондаги молиявий бекарорлик, урушлар, логистика маршрутларини издан чикиши, иктисодий инкирозлар, Узбекистон Республикаси иктисодиётининг усиш суръатлари ва инвестицион фаоллик даражасининг пасайиши, юкори инфляция, миллий валютанинг девальвацияси, энергия ресурсларига тарифлар ва нархларнинг ошиши натижасида юзага келадиган макроиктисодий рисклар. Хусусан, кишлок хужалиги ва озик-овкат саноати ишлаб чикарувчиларини режалаштирилган дажмларда турли манбалар дисобидан давлат томонидан куллаб-кувватлаш имкониятига, шунингдек, мадаллий кишлок хужалиги ва озик-овкат мадсулотларининг нарх ракобатбардошлигига салбий таъсир курсатиши мумкин булган техника, минерал угитлар, озука ва бошка техник воситалар нархининг ошиб кетиши.

VI - Жадон кишлок хужалиги-озик-овкат бозори шароитларининг номакбул узгаришлари (ракобатнинг кучайиши, нархларнинг кутарилиши, глобал эпидемиологик долатлари) намоён буладиган ва кишлок хужалиги дамда озик-овкат мадсулотларини экспорт килиш буйича максадли курсаткичларга эришишни кийинлаштириши мумкин булган ташки савдо хатарлари. Шунингдек, Узбекистон Республикасининг ЖСТга аъзо булиши режалаштирилганлиги муносабати билан савдо-иктисодий режимининг (тариф ва нотариф сиёсати) кутилаётган узгариши билан боглик.

VII - Адоли даромадлари даражасининг пасайиши, кишлок жойларида турмуш шароитининг ижтимоий номакбуллигининг кучайиши, шадар ва кишлокда турмуш даражаси уртасидаги тафовутнинг ошиши натижасида юзага келадиган ижтимоий хавфлар.

Бозорга кириш имкониятини таъминлашнинг навбатдаги муаммоси тариф линияларини танлашдир. ЖСТ тариф мажбуриятлари бажарилиши керак булган мадсулотларни таксимлаш даражасини расмий равишда белгиламайди. Натижада, мамлакатлар турли даражадаги тафсилотларга эга булган ташки савдо мадсулоти номенклатурасидан фойдаланадилар. Кенг таксимланган тариф линиялари шароитида Узбекистон Республикаси учун хавф шундаки, у ёки бу мадсулотнинг спецификацияси шу кадар тор булиши мумкинки, бу мадсулот етказиб берувчилар сони чекланган булади. Бундай вазиятда энг кулай шарт-шароит яратиш тамойилига риоя килмаслик хавфи мавжуд булиши мумкин (бу тамойил мамлакат барча савдо шериклари - ЖСТ аъзолари савдо муносабатларида бир хил режимни таъминлаши кераклигини англатади).

Узбекистонда озик-овкат саноатининг имкониятлари асосан сув ресурслари билан таъминланиш муаммолари, сугориш тизимларининг эскирганлиги ва кишлок хужалиги ишлаб чикаришининг кургокчилик, дул, сув тошкини, зараркунандалар ва касалликлар каби табиий офатлар хавфига кучли богликлиги билан чекланган. Эпидемиялар ва глобал иклим узгариши таъсири ортиши кишлок хужалиги ишлаб чикарувчилари учун кушимча табиий хавфлардир.

Шунингдек, кишлок хужалиги ва озик-овкат хомашёсини саклаш ва ташиш буйича имкониятлар етарли эмаслиги, озик-овкат етказиб бериш занжирларидаги нобаркарор алокалар дамда кишлок хужалиги ишлаб чикарувчилари ва кайта ишловчилар уртасидаги иктисодий алокаларни такомиллаштирилиш зарурияти мавжуд.

Таъкидлаш жоизки, кишлок хужалиги ишлаб чикаришини ривожлантириш ва шунга мос равишда озик-овкат саноатини ривожлантириш учун кулай табиий-иклим шароитлари минтаканинг кушни давлатлари - ^озогистон, ^иргизистон, Тожикистон, Туркманистонда

«GLOBALLASHUV VA IQLIM O'ZGARISHI SHAROITIDA OZIQ-OVQAT XAVFSIZLIGINI TA'MINLASH: MUAMMO VA YECHIMLAR» RESPUBLIKA ILMIY-AMALIY ANJUMANI 2024 YIL 15 - MAY

хам салохиятга эга булиб келмокда. Узбекистоннинг усиб бораётган истеъмол бозори ва айрим турдаги махсулотлар буйича хакикий ракобатчилари - ^озогистон бугдой-уни ва ёг-мой махсулотлари, ^иргизистон гушт-сут махсулотлари, Тожикистоннинг куритилган мевалари ва зираворлари ва б. Истеъмолчиларнинг озик-овкат махсулотларининг сифати ва хавфсизлигига булган талабларининг узгариши билан бир каторда, булар Узбекистон озик-овкат саноати корхоналари махсулотларига булган талаб баркарорлиги учун асосий тахдидларга айланади.

Ишлаб чикариш технологиялари ва хом ашёни илгор кайта ишлашнинг етарли даражада ривожланмаганлиги, кишлок хужалиги махсулотларини ишлаб чикариш ва уларни кайта ишлашда маркетинг, логистика ва кооперация усуллари ва воситаларини етарли даражада кулланилмаслиги озик-овкат саноати махсулотлари сифати, шунингдек, ишлаб чикариш даражасига уларнинг нархи ва рабокобатбардошлигига салбий таъсир курсатмокда.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.