Научная статья на тему 'Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришнинг асосий йўналишлари'

Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришнинг асосий йўналишлари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
261
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
юридик фан / юридик таълим / интеграция / инновацион методлар / фундаментал ва амалий тадқиқотлар / юридическая наука / юридическое образование / интеграция / инновационные методы / фундаментальные и прикладные исследования

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Мусаев Бекзод Турсунбоевич

Мақолада Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясининг ўзига хос ривожланиши, юридик кадрларни тайёрлаш бўйича бугунги кун талаблари, бу соҳадаги ривожланган давлатларнинг тажрибаси атрофлича таҳлил қилинган. Мақола якунида Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришга қаратилган таклифлар илгари сурилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ ИНТЕГРАЦИИ НАУКИ И ЮРИДИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ

В статье детально проанализированы правовая интеграция науки и образования, современные требования к подготовке профессиональных юридических кадров, а также проведен детальный анализ опыта развитых стран в этой области. В заключении этой статьи автором выдвигаются предложения по совершентвованию интеграции науки и юридического образования в Узбекистане.

Текст научной работы на тему «Ўзбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришнинг асосий йўналишлари»

36 ХУКУКИЙ ТАЪЛИМ / ПРАВОВОЕ ВОСПИТАНИЕ ч_!_/

Мусаев Бекзод Турсунбоевич,

Тошкент давлат юридик университети «Экология ва аграр х,ук,ук,и» кафедраси мудири

УЗБЕКИСТОНДА ЮРИДИК ФАН ВА ТАЪЛИМ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ АСОСИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ

МУСАЕВ Б.Т. УЗБЕКИСТОНДА ЮРИДИК ФАН ВА ТАЪЛИМ ИНТЕГРАЦИЯСИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ АСОСИЙ ЙУНАЛИШЛАРИ

Маколада Узбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясининг узига хос ривожланиши, юридик кадрларни тайёрлаш буйича бугунги кун талаблари, бу сох,адаги ривожланган давлат-ларнинг тажрибаси атрофлича тах,лил килинган. Макола якунида Узбекистонда юридик фан ва таълим интеграциясини ривожлантиришга каратилган таклифлар илгари сурилган.

Таянч суз ва иборалар: юридик фан, юридик таълим, интеграция, инновацион методлар, фундаментал ва амалий тадкикотлар.

МУСАЕВ Б.Т. ОСНОВНЫЕ НАПРАВЛЕНИЯ РАЗВИТИЯ ИНТЕГРАЦИИ НАУКИ И ЮРИДИЧЕСКОГО ОБРАЗОВАНИЯ В УЗБЕКИСТАНЕ

В статье детально проанализированы правовая интеграция науки и образования, современные требования к подготовке профессиональных юридических кадров, а также проведен детальный анализ опыта развитых стран в этой области. В заключении этой статьи автором выдвигаются предложения по совершентвованию интеграции науки и юридического образования в Узбекистане.

Ключевые слова и понятия: юридическая наука, юридическое образование, интеграция, инновационные методы, фундаментальные и прикладные исследования.

MUSAEV B.T. THE MAIN DIRECTIONS OF DEVELOPMENT OF INTEGRATION OF SCIENCE AND JUDICIAL EDUCATION IN UZBEKISTAN

In the article has been analyzed the integration of science and judicial education, as well as modern requirements for the education of professional legal staffs. As well comparative research of developed countries experience in this field is provided. In conclusion, the author suggested the methods of improvement the integration of science and judicial education in Uzbekistan.

Keywords: legal science, legal education, integration, innovative methods, foundation and applied research.

Ч.

Мамлакатимизда усиб келаётган авлодни бекам-у куст камол топтириш, мактабгача таълим муассасалари, мак-таб, коллеж, олий уцув юртларидаги таълим жараё-нини ривожлантириш, фарзандларимизни хеч кимдан кам булмасдан униб усиши учун барча шарт-шароитларни яра-тиш борасида салмоцли ишлар амалга оширилмоцда.

Хусусан, сунгги йилларда таълимнинг барча б^инларида, айникса олий ва урта махсус таълим муассасаларини барпо этиш ва уларни техник жих,озлаш, юкори малакали мутахас-сислар билан таъминлаш, олий малакали илмий ва илмий-педагог кадрлар тайёрлаш ва аттестациядан утказиш тизимини янада тако-миллаштириш борасида кенг куламли ишлар олиб борилмокда.

Шуни аълох,ида таъкидлаш лозимки, Узбекистонда мустакиллик эълон килинган вактдан ва икки палатали парламент ташкил этилганидан буён мамлакатимиз ёшларининг манфаатларини таъминлаш х,амда жисмо-нан ва маънан баркамол авлодни тарбиялаш, уларда юксак маънавият ва ахлок-одоб, шу жумладан, х,укукий маданиятни шакллантириш учун зарур шарт-шароитлар яратиш максадида 100 дан зиёдрок конун х,ужжатлари ишлаб чикилди, шундан 10 тадан ортиFи Узбекистон Республикасининг конунлари сифатида кабул килинди. Шунингдек, Узбекистон Республикасининг амалдаги конун х,ужжатларига тегишли узгартиш ва кушимчалар киритилди.

Бугунги кунда илм-фан ва таълим жараё-нининг узаро интеграциялашуви жамиятимиз тараккиётида узининг ижобий жих,атларини намоён этмокда. Бу, уз навбатида, юкори малакали юридик кадрларни тайёрлаш жараёнида узини яккол намоён килмокда.

Мамлакатда утказилаётган демократик ва ^укукий ислох,отлар, фукаролик жамия-тини шакллантириш ва замонавий халкаро стандартларнинг юксак талабларига жавоб берадиган юкори малакали юридик кадрларни тайёрлаш тизимини янада такомил-лаштириш бугунги куннинг долзарб вази-фаларидан бирига айланган. Бу энг аввало, мамлакатимизда давлат х,окимиятини янада

демократлаштиришнинг х,укукий асосларини такомиллаштириш, конун устуворлигини таъминлаш, фукаролар ва тадбиркорлик субъект-ларининг х,укук ва конуний манфаатларини х,имоя килишнинг таъсирчан механизмларини жорий килиш, шунингдек, ах,олининг х,укукий маданияти ва х,укукий онгини ошириш буйича амалга оширилаётган кенг куламли ислох,отлар юкори малакали юридик кадр-ларга булган зарурият ва юкори эх,тиёжни вужудга келтирмокда.

Мазкур вазифаларни муваффакиятли ба-жариш ва утказилаётган демократик ва х,укукий ислох,отлар, фукаролик жамиятини шакллантириш ва замонавий халкаро стандартларнинг юксак талабларига жавоб берадиган юкори малакали юридик кадрларни тайёрлаш тизимини янада такомиллаштириш максадида Узбекистон Республикаси Прези-дентининг 2017 йил 28 апрелдаги «Тошкент давлат юридик университетида кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва самарадорлигини ошириш чора-тадбирлари туFрисида»ги ПК-2932-сон карорининг кабул килиниши х,укукшунос педагогларда юксак масъулият билан бирга чукур -гурур ва ифти-хор х,иссини уЙFотди.

Узбекистон Республикаси Президенти-нинг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси туFрисида»ги ПФ-4947-сонли фармони билан тасдикланган «2017-2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Харакатлар стратегияси»да назарда тутилган вазифаларни х,аётга татбик килишда Тошкент давлат юридик университетида укув жараёнини ташкил этишнинг замонавий методларини жорий килиш, ёшларнинг

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 7

oлий юpидик тaълим oлишлapигa ^нг имш-ниятлap яpaтиш, энг aввaлo, мaлaкaли юpи-дик кaдpлapнинг янги aвлoдини eтиштиpиш aлoхидa aхaмият ^c6 этaди.

Узбeкиcтoн Рecпубликacи Пpeзидeнтининг ПК-2932-шнли кapopидa бeлгилaб бepилгaн вaзифaлapнинг мувaффaк1иятли бaжapилиши кeлгуcидa хукукни мухoфaзa килувчи вa cуд opгaнлapидa, дaвлaт хркимияти вa бoшкapув opгaнлapининг юpидик бyлинмaлapидa нaзa-pий вa aмaлий кyникмaлapгa эгa бyлгaн npo-фeccиoнaл x1укукшунoc кaдpлapни тaйёpлaшгa хизмaт килaди. Бу мaмлaкaтимиздa дeмo-кpaтик иcлoхoтлapни янaдa чукуpлaштиpиш, фукapoлapнинг ^ё^й-хукукий oнгини шшкл-лaнтиpишгa уз хиccacини кУшиши тaбиий.

Кaйд этиш лoзимки, юкopидaги вaзифa-лapни caмapaли бaжapиш юpидик фaн вa тaъ-лимнинг зaмoнaвий интeгpaцияcини тaлaб килaди. Зaмoнaвий шapoитлapдa фaн вa тaъ-лимнинг y3apo бoFлик хoлдa pивoжлaниши муpaккaб жapaён булиб, у уз ичигa иктиcoдий, хукукий, тaшкилий-бoшкapув, ижтимoий жихaт-лapни кaмpaб oлaди.

Юpидик фaн вa тaълим жapaёнининг интe-гpaциялaшувидaн кyзлaнгaн acocий мaкcaд илмий тaдкикoтлapни cифaтли кaдpлap билaн тaъминлaш, oлий тaълим бocкичидa тaхcил oлaётгaн тaлaбaлapни тaйёpлaш cифaтини oшиpиш, улapни илмий pax6ap бoшчилигидa янги билим вa фaн-тeхникa ютуклapидaн фoй-дaлaнгaн хoлдa илмий-тaдкикoт фaoлиятини дacтлaбки тapздa oлиб бopишгa жaлб килиш вa бoшкaлapдaн ибopaт.

Юpидик фaн вa тaълим жapaёнининг интe-гpaциялaшуви жaмиятимиз хaётидaги куйи-дaги мухим вaзифaлapни хaл килишгa хизмaт килaди:

1) тaълим жapaёни cифaтини oшиpиш вa илмий тaдкикoт фaoлиятидa кaтнaшишгa тaйёp хaмдa илм-фaннинг cyнгги ютуклapидaн хaбapдop бyлгaн илмий-тeхник кaдpлapни тaйёpлaш;

2) иктидopли ёшлapни юpидик фaн вa тaъ-лим жapaёнигa жaлб килиш вa улapнинг фaoл иштиpoкини тaъминлaш;

3) фундaмeнтaл вa aмaлий тaдкикoтлapни oлиб бopиш жapaёнигa aжpaтилгaн дaвлaт бюджeти, oлий тaълим муaccacaлapи мaблaF-лapидaн caмapaли фoйдaлaниш opкaли cифaтли юpидик кaдpлapни тaйёpлaш;

4) иктиcoдиёт тapмoклapи, ишлaб чикapиш кopхoнaлapи билaн фaн вa тaълим aлoкa-лapини янaдa кучaйтиpиш, «кoллeж-кopхoнa-кoллeж» тизимини мaмлaкaтимиздa caмapaли йул^ куйиш;

5) юpидик фaн вa илмий-тaдкикoт ютук-лapини тaдбиpкopлик фaoлиятигa кeнг жaлб килиш opкaли тaдкикoт нaтижaлapини тижo-paтлaштиpиш вa бoшкaлap.

Бизнингчa, юpидик фaн вa тaълимнинг caмapaли интeгpaциялaшуви учун кaмидa куйидaги зapуpий шapт-шapoитнинг мaвжуд булиши тaлaб килинaди: иктиcoдий мунoca-бaтлap вa кoнун уcтувopлиги. Ушбу мунoca-бaтлapдa дaвлaт бoш иштиpoкчи cифaтидa нaмoён булиб, интeгpaция жapaёни кaтнaш-чилapининг хукук вa мaжбуpиятлapини бeлги-лaб бepaди.

Интeгpaция жapaёнини ижoбий хaл килиш, энг aввaлo, бocкичмa-бocкич paвишдa юpи-дик тaълим мaзмуни, унинг cтaндapтлapигa ягoнa тaлaблapни жopий килиш, ундa зaмoнa-вий тeхнoлoгиялap вa илмий-тaдкикoт лoйи-хaлapи нaтижaлapидaн фoйдaлaниш дapaжacи билaн чaмбapc бoFликдиp.

Узбeкиcтoндa юpидик фaн вa тaълим жapaёнининг интeгpaциялaшувининг aмaлгa oшиpилишигa куйидaги мухим oмиллap уз тaъcиpини кУpcaтмoкдa:

- мaмлaкaтимизнинг «Кaдpлap тaйёpлaш Миллий дacтуpи» билaн бeлгилaб бepилгaн фaн вa тaълимнинг узвий бoFликлигини тaъ-минлaш бopacидaги вaзифaлapни cифaтли aмaлгa oшиpиш зapуpияти;

- йилдaн-йилгa дaвлaт cтaндapтлapигa жaвoб бepувчи, дaвлaтнинг миллий мaнфaaт-лapини химoя килишгa кoдиp бул^н pa^-бaтбapдoш юpидик кaдpлapни тaйёpлaшгa бyлгaн эхтиёжни кoндиpишгa лoйик бул^н укув aдaбиётлapи, укув уcлубий дacтуpлapни яpaтишгa бyлгaн эхтиёж;

ЗAMOHAВИЙ TA'^M / СОВРЕМЕННОЕ OBPAЗOВAHИE 2017, 7

Ч.

- ёш олимларни юридик фан сох,асида тад-кикот ишларини олиб боришга булган инти-лиши;

- х,ар йили олий таълим муассасаларига кабул килинаётган минглаб талабаларни бакалавр боскичи жараёнида ишлаб чикаришга тез мослашувчи кадрлар сифатида тайёрлаш вазифаси.

Н.И.Матузовнинг фаннинг таълим жараёни ва сифатига курсатадиган таъсири х,акидаги фикри уринлидир: «Фан худди мингта кичик иплар билан укув жараёни билан боFланган булиб, уни озиклантиради, таълим беришнинг энг самарали шакллари ва методларини х,амда у ёки бу мутахассисликни эгаллашнинг тамо-йилларини ишлаб чикади. Шу оркали х,ам фан ва таълимнинг чукур боFликлигини кузатиш мумкин»1.

Фан ва таълим жараёнининг институтцио-нал интеграциялашуви уз навбатида олий таълим муассасалари кошида фан ютуклари билан бевосита шуFулланувчи тадкикот мар-казларини ташкил килиш шаклида амалга оширилади. Етакчи илмий-тадкикот муассасалари ва олий таълим муассасалари уртасидаги узаро алока куйидаги асосий шаклларда амалга оширилиши мумкин:

• узаро х,амкорлик шартномаларини тузиш оркали тажриба алмашинувлар утказиш;

• коллектив монографиялар ёзиш;

• укув-тажриба марказлари ташкил килиш;

• биргаликда илмий-амалий конференция-лар утказиш.

Кайд этиш керакки, жорий йилда Узбекистон Миллий университети ва Фанлар академияси томонидан Буюк Британиянинг етакчи олий таълим муассасаси - Кембриж университети билан х,амкорликда Юксак тех-нологиялар укув-тажриба маркази ташкил этилмокда. Марказнинг асосий вазифаси иктидорли талабалар, аспирант ва ёш олимларни кимё, физика, биология, биокимё, биофизика, геология ва геодезия сох,аларида

1 Матузов Н.И. О связи науки и учебного процесса. // Идейно-воспитательная работа и учебный процесс (научно-методический сборник). - Саратов, 1999. -С. 15.

амалий-инновацион илмий тадкикотлар олиб бориш х,амда илмий ишланмаларни амалга оширишнинг замонавий методларига жалб килишдан иборат.

Марказни энг замонавий асбоб-ускуналар билан таъминлаш кузда тутилмокда, у ерда Кембриж университетининг олим ва мутахас-сислари аник йуналишдаги тадкикот ишларини амалга ошириш жараёнида ёш олим-ларни тайёрлаб боради.

Шу уринда сунгги йилларда олий таълим муассасаларида талабалар илмий тугаракла-рини ташкил килиш, унда сох,ага доир мух,им масалаларни тах,лил ва мух,окама килишга каратилган давра сух,батлари, илмий семинар-ларни уюштириш оркали талабаларнинг илмий-тадкикот фаолиятини шаклантиришга каратилган бир катор чора-тадбирлар амалга оширилаётганини кайд этиш уринлидир.

Таълим жараёнига фан ва илмий фаолият-нинг самарали таъсирини бугунги кунда олий таълим муассасаларида фаолият олиб бораёт-ган «Ёш олимлар илмий Кенгашлари» мисо-лида х,ам куриш мумкин. Кенгаш иктидорли ва илмий фаолиятга чанкок талабаларни узига жалб килган х,олда, бугунги кунда ёш олим-ларнинг тадкикот фаолиятини йуналтириш, уларнинг ижодий мех,натларини куллаб-кув-ватлаш, шунингдек турли конференция, давра сух,батлари ва семинарлар оркали уларнинг фан ютуклари буйича олиб бораётган илмий тажриба алмашинувларига узининг ижобий таъсирини курсатмокда.

Бугунги кунда ТДЮУ таълим жараёнига модуль тизими самарали жорий килинаётган-лигида х,ам узига хос максадлар кузда тутил-ган. Модуль тизими узида анъанавий таълим жараёнидан воз кечиш, талаба ва укитувчи тенглигини таъминлаш оркали уларни илмий мулокотга тенг киришишига эришиш, талабаларнинг мустакил изланишлари, уз билимла-рини замонавий фан ютуклари билан уЙFун ^олда эгаллашларига кенг шарт-шароитлар яратишга каратилганлиги билан тавсифла-нади.

Узoк йиллap дaвoмидa шaкллaнгaн aнъaнa-вий тaълим жapaёнининг caлбий тoмoнлapи хaкидa А.В.Мaлькo вa С.Ф.Афaнacьeвлapнинг куйидaги фикpлapи ypинлидиp: aнъaнaвий тaълим бepиш жapaёни тaълим oлувчининг индивидуaл xуcуcиятлapини чeтгa cуpишгa, уни хиcoбгa oлмacликкa acocлaнгaн булиб, у тaълим oлувчининг укитувчи нaзopaтигa тулик тушишигa acocлaнгaн. Бу уз нaвбaтидa тaълим oлувчининг эpкин билим oлиши вa уз Koбилиятлapини кypcaтишигa тycкинлик ки-лиш билaн биpгa, тaълим жapaёнигa бул^н кизикишини cуcaйтиpaди, унинг тaшaббуcкop-лигини йyкoтaди1.

Юкopидaги фикpлapни кУллaб-куввaтлaгaн Xoлдa кaйд этиш ypинлики, aнъaнaвий тaълим бepиш жapaёни нaфaкaт тaлaбaнинг тaълимгa бyлгaн кизикишини cуcaйтиpaди, бaлки ундa укитувчи ягoнa бoшкapувчи cифaтидa нaмoён бyлгaн хoлдa, тaлaбaлap уcтидaн узининг «мутлoк хукмpoнлигини» ypнaтиш opкaли уз уcтидa муcтaкил излaнишлap oлиб бopишигa хaмдa тaълим жapaёнидa зaмoнaвий фaн ютуклapигa acocлaнишигa caлбий тaъcиp кypcaтaди. Taлaбaлapнинг тaълим жapaёнидa муcтaкил излaнишлap oлиб бopиши вa пpo-фeccop-yкитувчи тoмoнидaн уни йyнaлтиpиб, мaнбaлapни ^мтиб туpиш жapaёни ^лгу-cидa тaлaбaлapдa илм-фaн билaн муcтaкил тaдкикoтлap oлиб бopишигa ижoбий тaъcи-pини ^мтиши тaбиий.

Шу билaн биpгa, юpидик тaълим жapaёни-нинг бугунги yзгapишлapи aввaлo жaмият вa дaвлaтнинг бугунги кунги тapaккиёти билaн чaмбapчac бoFликдиp. Дeмoкpaтик иcлoхoт-лapни янaдa чукуpлaштиpиш вa фукapoлик жaмиятини шaкллaнтиpиш шapoитидa тaлaбa-лapнинг нaфaкaт мaвжуд ^нун хужжaтлapини Kaй дapaжaдa билиш лaёкaти, бaлки динaмик paвишдa тeз yзгapaётгaн кoнунчилик жapaё-нини фaн ну^и нaзapидaн тaхлил килиш Koбилияти мухим poль yйнaйди.

1 Мaлькo А.В., Афaнacьeв С.Ф. Интeгpaция юpидичe-«om oбpaзoвaния и нaуки кaк ocнoвнoe нaпpaвлeниe poccийcкoй oбpaзoвaтeльнoй пслитики. I «Пpaвo и oбpaзoвaниe», 2005, № 3. -С. 11-12. http:IIwww.lexed.ru-I pravoIjournI

Динaмик paвишдa yзгapиб бopaётгaн жaмиятимиздa хap йили туpли йyнaлишлapдa кyплaб кoнун хужжaтлapи кaбул килиниб, aмaлдaгилapигa yзгapтиpиш хaмдa кушим-чaлap киpитилмoкдa. Бу эca yтгaн йили aмaл-дaги кoнун хужжaтлapи acocидa яpaтилгaн вa тaйёpлaнгaн укув aдaбиётлapини зудлик билaн yзгapтиpиш ёки бoшкaтдaн чoп этиш имш-нини бepмaйди. Бу жapaён узoк муддaтли вa cepмeхнaт caнaлиши билaн биpгa, cepxapa-жaтлилиги хaм бapчaмизгa cиp эмac. Оxиp-oкибaт эca укув жapaёнидa кУллaнилaётгaн дapcлик ёки укув кУллaнмaлapнинг ижтимoий мунocaбaтлapни тapтибгa coлишгa кapaтилгaн нopмaтив-хукуKий бaзaдaн opтдa кoлишигa oлиб кeлaди.

Шундaй экaн, aввaлги aнъaнaвий юpидик тaълим бepиш шaклидaн acтa-ceкинлик билaн вoз кeчгaн хoлдa, тaлaбaлapнинг фaн юту^-pини yзлaштиpишгa, улapни муа^кил излa-нишлap oлиб бopишгa йyнaлтиpилиши мухим aхaмият кacб этaди, дeб хиcoблaймиз. Шундaй Xoлaтдa тaлaбaлap yзгapувчaн кoнун хужжaт-лapини тeз илFaшлapи, улapнинг мaзмунини Kийинчиликлapcиз тaхлил килиш, энг мухими хукукни кУллaш aмaлиётидa тyFpи йyнaлиш oлишигa xизмaт килaди.

Taълим вa фaн дoимий paвишдa yзapo бoFлик хoлдa хapaкaтлaниши бopacидaги xopижий мaмлaкaтлap тaжpибacи диккaтгa caзoвopдиp. Хуcуcaн, АКШ oлий тaълим муac-cacaлapидa мaмлaкaт микёcидa oлиб бopилa-дигaн бapчa фундaмeнтaл тaдкикoтлapнинг 2I3 киcми oлиб бopилaди. Олий тaълим муac-cacaлapининг пpoфeccop-yкитувчилapи дapc мaшFулoтлapини oлиб бopиш билaн биp Kaтopдa, тaдкикoт лaбopaтopиялapидa илFop Foялap вa янгиликлapни ишлaб чикиш бyйичa aмaлий ишлap хaм oлиб бopaдилap2.

Хopижий мaмлaкaтлap тaжpибacининг тaх-лили шуни кypcaтaдики, купчилик хoлaтлapдa pивoжлaнгaн вa pивoжлaнaётгaн дaвлaтлapдa тaдкикoт мapкaзлapи вa фaн ютуклapининг acocлapи oлий тaълим муaccacaлapидa фao-

2 Ильинcкaя И. Интeгpaция нaуки и oбpaзoвaния в уни-вepcитeтax США. - http:IIopec.ru.

ЗAMOHAВИЙ ТAЪЛИM I COВPEMEHHOE OBPAЗOВAHИE 2017, 7

Ч.

лият олиб бораётган марказлар ёки профессор-укитувчилар томонидан амалга оширилади. Хусусан, Хитойда фаолият олиб бораётган барча олий таълим муассасалари-нинг 100 тасида тадкикот марказлари фаолият олиб борса, АКШда ушбу курсаткич 104 тани ташкил килади1.

Ушбу ёндашувнинг туFри эканлигини сунгги вактларда Fарбий Европа давлатларининг конун х,ужжатларида таълимнинг илмийлиги норматив тарзда бевосита белгилаб берила-ётганлигидан х,ам куриш мукин. Хусусан, Германия Федератив Республикасининг «Судья-лар туFрисида»ги конунининг 5-параграфида судья лавозимига тавсия килинган номзод-ларга куйилган талаблар доирасида уларнинг университетда илмий-х,укукий таълим жараё-нида тах,сил олганлиги х,амда ушбу йуналишда давлат имтих,онларини топширганлиги шарт-лиги белгилаб куйилган.

Ушбу норматив талабларни уз вактида бажариш х,амда х,укукшунос кадрларни тайёр-ловчи университетлар уз рейтингларини оши-риш максадида кафедраларда яхши шарт-шароитлар яратиш оркали профессор-уки-тувчиларни укув жараёнига кенгрок жалб килишга х,амда уз укув модулларида талаба-ларни илм-фан билан чамбарчас боFланган х,олда таълим олишларига эътибор кара-тилади.

Шу билан бирга, ГФРда х,ам илм-фан ва таълимни кай даражада бир-бирига якин х,олда фаолият юритиши борасида турли фикрлар мавжуд. Купчилик немис олимлари-нинг фикрича, университетда тах,сил олаётган талабалар уларнинг амалий машFулотларга киришгунга кадар юридик таълим жараёнида ургатиладиган хукукий фан х,акидаги билим-ларга эга булишлари лозим. Шундагина, тала-баларнинг амалий фаолияти самарали булиши мумкин. Университетларда эса профессор-укитувчиларнинг профессионал фаолияти ва

1 Пушкарева Е.А. Философский анализ интеграции образования и науки в современных условиях: Новосибирск, 2008. -С. 216; Егорова Ю.А. Проблема интеграции науки и образования. http://www.rae.ru/ snt/?section=content&op = show_article&article_id=2879

улар самарадорлигининг улчовчи энг мух,им мезон - профессор-укитувчилар илмий ютук-ларидир2.

Юкоридаги фикр ва мулох,азаларни умум-лаштирган ^олда, юридик фан ва таълим жараёни интеграциялашувини янада жадал-лаштириш борасидаги куйидаги таклиф ва мулох,азаларни кайд этиб утиш уринли булади:

биринчидан, ТДЮУда фан ва таълим жараёни интеграциялашувини амалга оши-риш жараёни, аввало, олдимизга илмий ишлар сох,асида амалиёт ва назариянинг узвийлигини таъминлаш, юридик фанлар ривожланиши концепциясини яратиш, илмий тадкикот фаолиятига ёшларни жалб этиш, илмий тадкикотларни укув жараёни ва х,укукни куллаш амалиётига жорий килиш каби вазифаларни куймокда. Бу борадаги ишларни янада жадаллаштириш максадга мувофикдир;

иккинчидан, юридик фан ва таълим инте-грациялашуви профессор-укитувчилар, ай-никса университетнинг купчилик кисмини ташкил килувчи ёш укитувчиларнинг олдига илмий тадкикот фаолияти билан мунтазам шуFулланиш вазифасини куйиш билан бирга, турли илмий грантларни кулга киритиш учун мунтазам равишда изланишлар олиб бориш, узларининг илмий салох,иятларини ошириш, ривожланган давлатларнинг бугунги кундаги х,укукий фанларнинг ютуклари билан доимий равишда танишган х,олда, олинган билим-ларни укув жараёнига татбик килиш вазифа-ларини куймокда;

учинчидан, биринчи боскич магистрла-рига илмий мавзуларни танлаш ва бирикти-ришда уларни иш берувчиларнинг эх,тиёж-ларидан келиб чиккан ^олда, уларнинг буюрт-маларига асосан мамлакатимиз иктисодий-ижтимоий ривожланишига хизмат килиши нуктаи назаридан танланишига эътибор каратиш максадга мувофик булади.

2 Введение в немецкое право. / Под ред. А.Жалинского, А.Рёрихта. - М.: «Спарк», 2001. -С. 80-96.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 7

с 42 V ХУКУКИЙ ТАЪЛИМ / ПРАВОВОЕ ВОСПИТАНИЕ л У

Адабиётлар руйхати:

1. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 7 февралдаги «Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича Харакатлар стратегияси тyFрисида»ги ПФ-4947-сонли фармони. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2017 й., 6-сон, 70-модда.

2. Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 28 апрелдаги «Тошкент дав-лат юридик университетида кадрлар тайёрлаш тизимини тубдан такомиллаштириш ва самарадорлигини ошириш чора-тадбирлари тyFрисида»ги ПК-2932-сонли карори. // Узбекистон Республикаси конун х,ужжатлари туплами, 2017 й., 19-сон, 335-модда.

3. Каримов И.А. «Юксак билимли ва интеллектуал ривожланган авлодни тарбиялаш - мамлакатни баркарор тараккий эттириш ва модернизация килишнинг энг мух,им шарти» мавзусидаги халкаро конференциянинг очилиш маросимидаги нутки. 17.02.2012.

4. Введение в немецкое право. / Под ред. А.Жалинского, А.Рёрихта. - М.: «Спарк», 2001. -С. 80-96.

5. Домнышева Е. Президент ждёт модернизации РАН. // «Независимая газета», 2004 год 27 октября.

6. Ильинская И. Интеграция науки и образования в университетах США. - http:// opec.ru.

7. Малько А.В., Афанасьев С.Ф. Интеграция юридического образования и науки как основное направление российской образовательной политики. // «Право и образование», 2005, № 3. -С. 11-12. http://www.lexed.ru-/pravo/journ/

8. Матузов Н.И. О связи науки и учебного процесса. // Идейно-воспитательная работа и учебный процесс (научно-методический сборник). - Саратов, 1999. -С. 15.

9. Пушкарева Е.А. Философский анализ интеграции образования и науки в современных условиях: - Новосибирск, 2008. -С. 216.; Егорова Ю.А. Проблема интеграции науки и образования. http://www.rae.ru/snt/?section=content&op-=show_article&article_ id=2879

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.