Холбаев Санжар Илхомович,
Жахон иктисодиёти ва дипломатия университети 2-боскич докторанти
УЗБЕКИСТОНДА РАКОБАТ МУЩИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА АНТИМОНОПОЛ КОНУНЧИЛИКНИНГУРНИ
УДК: 339.137:34 (575.1)
ХОЛБАЕВ С.И. УЗБЕКИСТОНДА РАЦОБАТ МУЦИТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА АНТИМОНОПОЛ ЦОНУНЧИЛИКНИНГ УРНИ
Макола Узбекистоннинг жахон иктисодиётига интеграциялашувининг кучайиши шароитида ички бозорда ракобат мухитини таъминлашга каратилган антимонопол сиёсатни ривожланишини тадкик этишга баFишланган. Илмий изланишда антимонопол конунчилик вужудга келишининг жахон таж-рибасига тухтаб утилган хамда Узбекистонда ушбу соханинг ривожланиши боскичларга таксимлаб тахлил килинган.
Таянч сузлар: ракобат, ракобат мухити, ракобатбардошлик, демонополизация, антимонопол конунчилик, монополия, истеъмолчи хукуклари, реклама.
ХОЛБАЕВ С.И. МЕСТО АНТИМОНОПОЛЬНОГО ЗАКОНОДАТЕЛЬСТВА В ФОРМИРОВАНИИ КОНКУРЕНТНОЙ СРЕДЫ В УЗБЕКИСТАНЕ
Статья посвящена исследованию развития антимонопольной политики, направленной на обеспечение конкурентной среды на внутреннем рынке в условиях усиливающейся интеграции Узбекистана в мировую экономику. В данном исследовании рассмотрен мировой опыт появления антимонопольного законодательства, а также изучено поэтапное развитие данной сферы в Узбекистане.
Ключевые слова: конкуренция, конкурентная среда, конкурентоспособность, демонополизация, антимонопольное законодательство, монополия, права потребителей, реклама.
KHOLBAEV S.I. THE PLACE OF ANTITRUST LEGISLATION IN THE FORMATION OF A COMPETITIVE ENVIRONMENT IN UZBEKISTAN
The article is devoted to studying development antitrust policy aimed at ensuring a competitive environment in the home market under condition of increasing integration of Uzbekistan into the world economy. In the research, world experience of developing of antitrust laws is reviewed and developing of the sphere in Uzbekistan is also investigated stage by stage.
Keywords: competition, competitive environment, competitiveness, de-monopolization, antitrust legislation, monopoly, consumer rights, advertisement.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
Кириш.
Жахон амалиётида антимонопол конунчилик бир асрдан куп тарихга эга. Дастлабки конунчилик XIX аср охирида АКШда нефт саноати ва темир йул оркали ташиш сохасида монополия ёки траст-ларни жиловлаш максадида пайдо булган. Ишлаб чикариш ва капитал концентрациясида иштирок этиш, монополиянинг усишига жавобан АКШ кон-гресси 1890 йилда Шерман конунини кабул килди. 7 моддадан иборат булган мазкур конун жуда кенг булиб, нималар савдога тусик булишини ва кандай харакатлар савдонинг монополлашувини ифодалашини тушунтирмайди. Конунни талкин килиш х,укуки судларга такдим килинган эди. Суд-лар алохида холатларни куриб чикиш асосида ушбу конун буйича уз шархларини беришган, кейинчалик, судлар прецедентни куриб чикишда бирор бир термин ёки модда кандай шархланган булса, ушани далил килиб курсатишган. Мазкур конун ижросининг назорати АКШ Адлия депар-таментига юклатилган булиб, кейинчалик Шерман конуни бузилиш холатларини куриб чикиш купайганлиги сабабли Антитрест булими ташкил килинди. Ушбу булим мохиятан АКШнинг илк антимонопол ташкилоти булди.
Аммо Шерман конунида бизнес бирлашиши сабабли юзага келадиган монополиялар хакида айтилмаган, эркин бозорда ракобатни чегара-ловчи купгина фаолият турларини камраб олин-маган хамда конун тилининг бир хил эмаслиги сабабли коидалар ноаник ва икки маъноли тушун-тирилган. Шунинг учун 1914 йил нархлардаги дискриминацияни, ракобатни кучсизланишига ва бозорларни монополлашувига олиб келувчи компанияни сотиб олиш билан бирлашувини такикловчи Клейтон конуни кабул килинди. Шу йили Федерал савдо комиссияси-Адлия департа-ментидан мустакил булган янги антимонопол таш-килот туFрисидаги конун кабул килинди.
Антитрест конунларини куллаш амалиётида Шерман ва Клейтон конунларига тузатиш-лар киритган Робинсон-Петман конуни(1936 й.), Селлер-Кифовер конуни (1950 й.) ва Харт-Скотт-Родино (1976 й.) конунлари кабул килинди. Натижада АКШ антимонопол конунчилиги АКШ иктисодиётининг динамик узгариши билан боFлик холда узгариб борди.
ХХ аср бошларида Австралия, Канада ва Буюк Британия каби бошка англосаксон дав-латларида хам антимонопол конунлар кабул килинди. Европа мамлакатларида антимонопол
конунларнинг кабул килиниши утган асрнинг 40-50 йилларида бошланди.
80-90 йилларда ривожланган ва ривожлана-ётган мамлакатларда ишлаб чикаришни аниклаш хамда товар ва хизматларни таксимлаш меха-низми сифатидаги давлат бошкарувидан кура бозор кучларига купрок эътибор каратилгани сари иктисодий либерализация, очик бозор ва савдони раFбатлантиришнинг умумжахон тенденцияси кузатилди. Антимонопол сиёсат мустакил сотиб олувчилар ва сотувчилар ора-сида ракобатни баъзида раFбатлантириш, баъзида талаб килиш йули билан иктисодий либерализа-цияни куллаб-кувватлайди. Шунинг учун 80-90 йиллар давомида амалда барча ривожланган мамлакатлар ракобат туFрисидаги конунларини кучайтирди. Бу вактда баъзи мамлакатлар савдо ва ракобат йулидаги тусикларни бартараф этишга каратилган янги конунларни жорий килди.
Тадцицот мавзусининг долзарблиги.
Узбекистоннинг жахон иктисодиётига инте-грациялашуви хамда ташки савдонинг либе-рализациялашуви жараёнларининг кучайиши шароитида ички бозорда ракобат мухитини таъминлаш, махаллий ишлаб чикарувчиларнинг ракобатбардошлигини ошириш талаб килинади. Бу эса мамлакатда ракобат мухитининг шак-лланиш жараёнини тадкик этиш, сохага доир конунчиликни такомиллаштириш, антимонопол сиёсатни амалга ошириш механинизмларини ривожлантиришни объектив заруратга айланти-ради. Шу боис, ракобатни ривожлантириш тар-кибий ислохотларининг амалга оширишда давлат сиёсатининг устувор йуналишига айланди. Бу хусусида Узбекистан Республикаси Президенти Шавкат Миромонович Мирзиёев: "Дунё тажри-басини урганиб, уз йулимизни топишимиз зарур. Монополиядан чикариш, ракобатни таъминлаш, истеъмолчилар хукукларини химоя килиш буйича якдил йуналишимиз булиши керак", - деб таъ-кидлаган1.
1 Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2020 йил 28 май куни иктисодиётда ракобат мухитини таъминлаш ва истеъмолчилар хукукини химоя килиш борасидаги устувор вазифа-лар мухокамасига баFишланган йиFилишдаги нутки. https://uza.uz/oz/politics/ra-obat-bozor-i-tisodiyetiga-atiУ-tish-zharayenida-printsipi-28-05-2020
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
Илмий муаммонинг цуйилиши.
ХХ асрнинг 90 йилларигача Узбекистонда барча сохаларда давлат монополияси хамда марказлашган режали иктисодиётнинг узига хос хусусияти сабабли ракобат мавжуд эмас эди. Режали иктисодиётнинг монопол эффектлари куйидаги куринишда намоён булди: 1) купчилик тармокларда 1-2 та йирик корхоналар томони-дан намойиш килинган концентрациянинг юкори даражаси; 2) нархларнинг урнатилиши ва ресурс-ларнинг таксимланиши марказлашган; 3) хар бир корхона уз товарига ортикча талаб натижасида мукаррар монопол булганда, "сотувчи бозори"ни шакллантирадиган товарларнинг умумий дефи-цити; 4) бозор иктисодиётларидаги ракобатнинг асоси - хусусий корхоналарнинг мавжуд эмаслиги.
Агар 1996 йилда Монопол корхоналарнинг Давлат реестрига 828 корхона 5186 товар ва хизматлар тури буйича кирган булса, 2020 йил-нинг 1 апрел холатига 136 корхона 11 турдаги товар ва хизматлар буйича киритилган1. Амалга оширилган катор ислохотлар монопол корхоналар сонини ахамиятли камайтирган булсада, айрим тармоклар ва фаолият турларида монополия сакланиб колмокда. Бу эса антимонопол сиёсатни амалга оширишда чекловлар мавжуд-лигидан далолат беради.
Тадк,ик,от мацсади.
Илмий изланишимизнинг максади Узбекистонда антимонопол сиёсатни амалга оши-ришнинг хукукий асосларини, ракобат мухитининг шаклланиш жараёнини тахлил килиш хамда халкаро тажрибани хисобга олган холда, мам-лакат ик,тисоди ва товар бозорларидаги холатнинг узгаришига мос жавоб кайтара оладиган ракобат мухитини шакллантиришда мухим булган хулоса-ларга эришиш.
Тадк,ик,отнинг илмий моцияти.
Узбекистоннинг жахон иктисодиётига инте-грациялашувининг кучайиши шароитида мос ракобат мухитини яратиш бозор муносабатла-рини ривожлантириш ва чукурлаштиришнинг асо-сий шарти хисобланади. Ракобат нафак,ат бозор-нинг самарали фаолият юритишига ёрдам беради, балки хужалик фаолиятини юритиш натижасида юзага келадиган турли хил диспропорцияларни табиий тартибга солувчисидир. Ракобатнинг асо-
1 Узбекистон Республикаси Монополияга карши кура-шиш кумитаси; https://antimon.gov.uz/uzb/xizmatiar/ ocNq-malumotlar/tabiiy-monopoliya-subektlarining-davlat-reestri
сий чекловчиси - бозор иштирокчиларнинг тор доирасидаги бозор концентрацияси хисобланади. Дунёнинг купгина мамлакатларида, антимонопол конунларнинг 200 йилдан ортик тарихига карамасдан, ханузгача антимонопол сиёсатни амалга оширишнинг янада самаралирок шак-лларини кидириш давом этмокда.
Тадцицот методлари.
Тадкикотни олиб боришда илмий билишнинг анализ ва синтез, так,к,ослаш, ик,тисодий статистик методларидан кенг фойдаланилди.
Тацлил ва натижалар.
Туб иктисодий ва сиёсий ислохотлар билан бир вак,тда содир булган антимонопол сиёсатни шак-лланишини куйидаги уч боск,ичга булиш мумкин2:
1-боскич (1991-1999 йиллар). Ракобатни ривожлантиришнинг институционал асосларини яратиш.
Мустак,илликка эришиш билан биринчи дара-жали вазифа бозор муносабатларини ривожлантириш, энг аввало, хусусий мулкчиликни шак-ллантириш йули билан таркибий кайта куришни амалга ошириш булди. Шунинг учун антимонопол сиёсат давлат тасарруфидан чик,ариш сиёса-тининг бир кисми сифатида к,аралди. Шу мак,садда 1992 йилда мулкчилик муносабатларини ислох килишнинг хукукий асосини ташкил килган "Хусу-сийлаштириш ва давлат тасарруфидан чикариш туFрисида"ги конун кабул килинди.
1992 йилнинг июль ойида Узбекистон МДХ мамлакатлари орасида биринчилардан булиб монополияни огохлантириш ва чеклаш, нохалол ракобатга йул куймаслик, антимонопол конунчиликка риоя килишни назорат килишнинг хукукий асосини белгилаб берган "Монопол фао-лиятни чеклаш тутрисида"ги конунни кабул килди. 1996 йил эса товар бозорларида монополистик фаолият ва инсофсиз ракобатнинг олдини олиш, уни чеклаш, тухтатишнинг ташкилий ва хукукий асосларини белгилаб берувчи "Товар бозорларида монополистик фаолиятни чеклаш ва ракобат туFрисида"ги конун кабул килинди. 1997 йил табиий монополия субъектлари, истеъмолчилар ва давлат органлари иштирок этадиган товар бозорларида вужудга келадиган муносабатларни тартибга солишга каратилган "Табиий монополи-ялар тутрисида"ги конун кучга кирди. Шунингдек,
2 Аналитический доклад ЦЭИ "Основные направления совершенствования антимонопольной политики в условиях углубления экономических реформ", 2017 г., № 1, стр. 6.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
ракобатни химоя килиш билан боFлик муноса-батлар бошка конунлар ва норматив хужжатлар билан хам тартибга солинади1.
Шу билан бир вактда янги институтлар - анти-монопол ташкилотлар тузилди. 1993 йил Молия вазирлиги хузурида монополияга карши ва нарх сиёсатини олиб бориш бош бошкармаси таш-кил килинди. Антимонопол сиёсат ролининг усиб боришини хисобга олган холда, 1996 йилда маз-кур ташкилотга истеъмолчи хукукларини химоя килиш, табиий монополиялар ва реклама фао-лияти туFрисидаги конунчиликка амал килишни назорат килиш буйича кушимча вазифалар юклаш билан Молия вазирлиги хузуридаги монополи-ядан чикариш ва ракобатни ривожлантириш кумитаси макоми берилди2. 2000 йилда Кумита Молия вазирлиги тизимидан чикарилиб, Моно-полиядан чикариш ва ракобатни ривожлантириш давлат кумитаси сифатида кайта ташкил килинган3.
2-боскич (2000-2010 йиллар). Демонополизация, монополистларни булиб юбориш ва кайта ташкил этиш.
Хусусийлаштириш жараёнида давлат кор-хоналарини акционерлар жамиятларига омма-вий айлантириш юз берди. Аммо давлат улуши-нинг саклаб колиниши натижасида корхоналарни кайта ташкил килиш жараёни улар асосида янги булишига карамасдан, аввалгидек монопол тузил-маларни кисман пайдо булиши билан бирга содир булди. Пировардида хусусийлаштириш амалда бозор демонополизациясига олиб келмади. Агар 2000 йилда 50 та энг йирик саноат корхоналари саноат махсулотлари умумий хажмининг 52,9% ишлаб чикарган булса, 2010 йилда бу курсаткич
1 Антимонопол тартибга солишга хавола ёки антимонопол конунчилик коидаларининг такрорланиши "Истеъмолчиларнинг хукукларини химоя килиш туFрисида"ги, "Реклама туFрисида"ги, "Банклар ва банк фаолияти туFрисида"ги, "Кимматли кс^озлар бозори TуFрисида"ги конунларда мавжуд.
2 Указ Президента Республики Узбекистан от 23 мая 1996 года №УП-1464 «Об образовании Комитета по демонополизации и развитию конкуренции при Министерстве финансов Республики Узбекистан».
3 Указ Президента Республики Узбекистан от 2 августа 2000 года №УП-2676 «Об образовании Государственного комитета Республики Узбекистан по демо-
нополизации и развитию конкуренции». (Настоящий Указ утратил силу в соответствии с Указом Президента Республики Узбекистан от 30 апреля 2005 года
№ УП-3602 «Об образовании Государственного комитета Республики Узбекистан по демонополизации, поддержке конкуренции и предпринимательства». - Ред.)
58,4 % ни ташкил килиб, бозор концентрация-сининг юкори эканлигидан далолат бермокда4.
1999 йил "Табиий монополиялар т^рисида"ги конун янги тахрирда кабул килиниб, конун маз-мунан ва хажман (10 тадан 20 моддага) кенгайди. Хусусан, истеъмолчи тушунчаси, унинг хукуклари, уларнинг химояси, кайси сохаларда табиий монополия субъектларининг фаолияти давлат томо-нидан тартибга солиниши, табиий монополия субъектларининг хукук ва мажбуриятлари бел-гилаб куйилди. 2007 йил ва 2010 йилларда хам мазкур конунга монополияга карши органнинг ваколатлари, табиий монополия субъектларининг хукуклари ва бошкаларга доир узгартиришлар ва кушимчалар киритилди.
Демонополизация жараёни монополия-дан чикариш ва ракобатни ривожлантириш-нинг тармок ва худудий дастурларини реализация килиш йули билан амалга оширилди. Жумладан, 2001 йилда темир йул транспорти, автомобиль транспорти, пахта тозалаш сано-ати сохасида монополиядан чикариш жараён-ларини чукурлаштириш, бозор муносабатла-рини шакллантириш, ракобат мухитини яратиш, тармокни ривожлантириш ва техник жихатдан кайта жихозлаш учун инвестицияларни кенг жалб килиш максадида катор хужжатлар кабул килинди. Шу билан бирга ракобат мухитини шак-ллантириш кичик бизнес ва хусусий тадбиркор-лик секторини жадал ривожлантириш хисобига бозорда иштирокчилар сонини купайтириш оркали содир булди5. "2002-2005 йилларда ва 2010 йилгача булган даврда ракобат мухитини шакллантиришнинг асосий йуналишлари" дасту-рини амалга ошириш доирасида устун мавкега эга компаниялар фаолиятини тартибга солиш, давлат харидлари механизмининг самарадорлигини ошириш, давлат органлари ва махаллий хокимият органларининг корхоналарнинг хужалик юритиш
4 Аналитический доклад ЦЭИ "Основные направления совершенствования антимонопольной политики в условиях углубления экономических реформ", 2017 г., № 1, стр. 7.
5 Узбекистан Республикаси Президентининг 2005 йил 30 апрелдаги "Узбекистан Республикаси Моно-полиядан чикариш, ракобат ва тадбиркорликни куллаб-кувватлаш давлат кумитасини ташкил этиш т^рисида"ги ПФ-3602-сонли Фармони. (Мазкур Фар-мон Узбекистан Республикаси Президентининг 2010 йил 26 февралдаги ПФ-4191-сонли «Монополияга карши ишларни тартибга солиш ва ракобатни ривожлантириш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида»ги Фармонига асосан уз кучини йукотган. - Тахр.)
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
фаолиятига аралашувини камайтириш буйича чоралар кучайтирилди1.
Хорижий аналоглардан фарк килувчи охирги икки йуналиш Узбекистоннинг антимонопол тартибга солишида асосий ахамиятга эга. Хорижий антимонопол сиёсатнинг асосий вазифаси бирлашиш ва сотиб олиш жараёнини назорат килишдир. Узбекистонда бирлашишни даст-лабки назорат килишни тартибга солувчи нор-малар билан бир каторда, хорижий антимонопол сиёсатларда ухшаши булмаган давлат хокимияти органларининг ракобатга тускинлик килувчи харакатларни тартибга солувчи норма-лар хам мавжуд. Бу давлат органлари норак,обат хулкининг сабабларидан бири уларнинг худудда, тармокда ёки аник, бозорга мувофик саноат сиё-сатини утказишга йуналтирилган МДХ мамлакат-ларининг узига хос хусусиятидир. Мос равишда антимонопол ва саноат сиёсати орасида ваколат-ларни белгилашда мукаррар ноаниклик мавжуд. Бу Хорижий мамлакатлар антимонопол органлари томонидан бажариладиган оддий вази-фалар туплами чегарасидан хам кенг булган, Узбекистоннинг антимонопол органлари вази-фалари руйхатида акс этади.
Хусусан, "Ракобат туFрисида"ги конунда кор-хоналарни давлат хокимияти органлари ва махаллий уз-узини бошкариш органларининг уларнинг хужалик фаолиятига аралашишидан химоя килувчи "Давлат бошкаруви органлари, махаллий давлат хокимияти органлари ва юридик шахслар бирлашмаларининг ракобатни чеклайди-ган хужжатлари хамда харакатларини такиклаш" (12-м.) хакидаги модда мавжуд. Шунингдек, ривожланган мамлакатлар антимонопол сиёса-тида кайд этилмаган, давлат ва корпоратив харид-ларни утказиш механизми, давлат ёрдамини тартибга солувчи актлар кабул килинган.
3-боскич (2011 йилдан - х.в.). Молия бозорла-рини антимонопол тартибга солиш.
2008-2010 йиллардаги глобал инкироз хатто энг тараккий этган мамлакатларнинг хам молия-вий тизими мукаммал эмаслигини яккол курсатиб, барча мамлакатларнинг ривожланиш динамика-сига салбий таъсир килди. Инкироз молия бозор-ларида "пуфак"ларни пайдо булишини олдини
1 2010 йилда Монополиядан чик,ариш, ракобат ва тад-биркорликни куллаб-кувватлаш давлат кумитасининг вазифалари ва хукукларига оид узгартириш ва кушимчалар киритилиб, Монополиядан чик,ариш ва ракобатни ривожлантириш давлат кумитаси этиб кайта ташкил килинди.
олишда мазкур бозорларни айнан антимонопол тартибга солиш мухим роль уйнашини аник курсатиб берди.
Шу максадда Узбекистан Республикаси Вазир-лар Махкамасининг 2013 йил 20 августда "Товар ва молия бозорларида монополияга карши тартибга солишни такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида"ги 230-сонли карори кабул килинди. Унда молия бозорида устун мавкеини эътироф этиш тартиби, хизматларнинг молия бозорида монопол юкори ва монопол паст нархларни аниклаш тартиби, ракобатни чеклайдиган кели-шиб олинган харакатлар ва битимларни аниклаш тартиби, хужалик юритувчи субъектларни маж-бурий тарзда булиш ёки ажратиб чикариш маса-лаларини куриб чикиш тартиби, хужалик юритувчи субъектларнинг устав фондидаги акция-ларни ва бошка мулкий хукукларини олишга доир битимларни куриб чикиш хамда бундай битимларни тузиш учун олдиндан розилик олиш тартиби белгиланди. Узбекистан Республикаси Вазир-лар Махкамасининг 2014 йил 10 майдаги "Монополияга карши органнинг табиий монополиялар субъектлари фаолияти туFрисидаги ахборотни олиши тартиби туFрисида"ги 118-сон карори билан "Монополияга карши органнинг табиий монополиялар субъектлари фаолияти туFрисидаги ахборотни олиши тартиби туFрисидаги низом" тасдикланди. Монопол махсулотлар руйхати ва турларини тубдан кискартириш хамда монополияга карши тартибга солишнинг халкаро принци-пларига утишни таъминлаш максадида Узбекистан Республикаси Вазирлар Махкамасининг 2018 йил 30 мартдаги "Товар бозорларида монополияга карши тартибга солишни янада такомиллаштириш чора-тадбирлари туFрисида" 249-сон карори кабул килинди. Мазкур карорга мувофик нархларни давлат томонидан тартибга солиш (декларация килиш, тасдиклаш, катъий белгиланган ёки чекланган нархларни (тарифларни) урнатиш, тартибга солувчи коэффициент, устама ва рентабел-ликнинг чегараланган даражаси ва нархни тартибга солишнинг бошка усуллари) факат:
- ушбу карорнинг 2-иловасида келтирил-ган нархлари (тарифлари) давлат томонидан тартибга солинадиган ижтимоий ахамиятли товар-лар (хизматлар) ва уларнинг стратегик турлари руйхатидаги товарларга (хизматларга);
- табиий монополия шароитларида ишлаб чикариладиган товарларга (курсатиладиган хиз-матларга);
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
Узбекистан, Хусусийлаштириш, монополиядан чик,ариш ва рак,обатни ривожлантириш давлат кумитаси Европа Иттифок,и, Competition Commission European Union AK,LU, Federal Trade Commission & Antitrust Department, Ministry of Justice Россия, Федеральная антимонопольная служба
Иирик сотувчилар томонидан рак,обатни чеклаш(устун мавк,е) Масъул, "Рак,обат т^рисида"ги к,онун 6,10 м. Масъул Macby/i Масъул
Рак,обатни чеклайдиган келишувлар Масъул, "Рак,обат т^рисида"ги к,онун 11 м. Масъул Macby/i Масъул
Кушиб олиш ёки кушиб юборишнинг дастлабки назорати Масъул, "Рак,обат т^рисида"ги к,онун 18 м. Масъул Macby/i Масъул
Давлат бошк,аруви органлари, махдмий давлат х,окимияти органлари ва юридик шахслар бирлашмаларининг рак,обатни чекловчи аралушуви Масъул, "Рак,обат т^рисида"ги к,онун 12 м. Масъул эмас Macby/i 3Mac Масъул эмас
Инсофсиз рак,обат Масъул, "Рак,обат т^рисида"ги к,онун 13 м. Масъул эмас Macby/i Масъул
Давлат харидлари Давлат харидлари учун масъул орган-Молия вазирлиги faзнaчилиги. Корпоратив харидлар учун масъул орган-антимонопол орган Масъул эмас Macby/i 3Mac Масъул
Далват кумаги Масъул, Тендер савдоларини утказишдаги имтиёзлар (21.11.2000даги ВМК.-456, 03.07.2003даги ВМК.-302 ) Масъул эмас Macby/i 3Mac Масъул
Истеъмолчи х,ук,ук,лари х,имояси Масъул, "Истеъмолчиларнинг хукукларини х,имоя к,илиш т^рисида"ги к,онун № 221-1, 26.04.1996 Масъул эмас Macby/i Масъул
Реклама т^рисидаги к,онунчилик Масъул, "Реклама т^рисида"ги к,онун № 723-I, 25.12.1998 Масъул эмас Macby/i 3Mac Масъул
Тармок, буйича тартибга солиш (энергетика ва/ёки транспорт) Масъул, "Табиий монополиялар т^рисида"ги к,онун № 398-I, 24.04.1997 Масъул эмас Macby/i Масъул
1 Аналитический доклад ЦЭИ "Основные направления совершенствования антимонопольной политики в условиях углубления экономических реформ", 2017 г., № 1, стр. 8; Федеральная антимонопольная служба России/ ИНр5:/Да5.доу.ги/раде5/до5и51ид1_1_!ипксИ;ИНр://ргауо.доу.ги/ргоху/ ¡р5/?аосЬос1у=&пс1 = 102087991 маълумотлари асосида муаллиф томонидан к,айта ишланган.
- Узбeкиcтон Рecпyбликacи Пpeзидeнтининг Kapоpлapидa нapxлapини (тapифлapини) тapтибгa cолиш нaзapдa тyтилгaн товapлapгa (xизмaтлapгa) ниcбaтaн aмaлгa ошиpилиши бeлгилaб куйилди.
Z01Z йилдa тaшкил этилгaн Узбeкиcтон Рecпy-бликacининг Хycycийлaштиpиш, монополиядaн чикapиш вa paкобaтни pивожлaнтиpиш дaвлaт кУмитacи Z017 йилдa Хycycийлaштиpилгaн дaв-лaт мулки нeгизидa xycycий МУЛКЧИЛИК вa тaдбиp-коpликни pивожлaнтиpиш cоx1acидa дaвлaт Œë-caтини cифaт жиx1aтдaн yзгapтиpишни тaъмин-лaш, тaдбиpкоpлик cyбъeктлapини xycycийлaш-тиpилгaндaн кeйин aмaлий кУллaб-кyввaтлaш, шуниндак, дaвлaт мyлкидaн фойдaлaниш caмa-paдоpлигини ошиpиш мaкcaдидa фaолиятининг ycтyвоp йyнaлишлapи бeлгилaниб, Хycycийлaшти-pилгaн коpxонaлapгa кyмaклaшиш вa paкобaтни pивожлaнтиpиш дaвлaт кyмитacи этиб кaйтa тaш-кил этилен эди.
Аммо Z019 йилдa и^и^дие^ дaвлaт ишт^о-кини янaдa ^к^^иш, фонд бозоpини pивож-лaнтиpиш вa cоFлом paкобaт мухитини яpaтиш, фaол инвecтиция cиëcaтини олиб боpиш;
Биp оpгaн доиpacидa дaвлaт aктивлapини бошк^иш, монополиягa к1apши хaмдa киммaтли к1оFозлap бозоpини тapтибгa cолиш функция-лapининг жaмлaниши нaтижacидa юзaгa ^л-ган тизимли мyaммолapни1 хaл килиш: (Дaвлaт иштиpокидaги коpxонaлap (ДИK)дa дaвлaт оpгaн-лapи apaлaшyвининг к>коpилиги, бозоp тeндeн-циялapигa моcлaшyвчaнлик вa ceзyвчaнликнинг йуклиги, имтиëзлapгa хaддaн тaшк1apи боFлик1лиги;
Рeжaлaштиpиш, xaвф-xaтapлapни тax1лил килиш вa бошк^иш тизимининг йуклиги, пacт тexник дapaжa, иxтиcоcликкa киpмaйдигaн aктивлap мaв-жудлиги, ДИKлapдa инвecтициявий жозибaдоp-ликнинг пacтлиги;
Дaвлaт aктивлapини хи^бга олишнинг тap-тибcиз тизими, xycycийлaштиpиш жapaëнлapини бошк^ишнинг caмapacизлиги, инcтитyционaл ^лохиятнинг cycтлиги;
Уз ßa^^a ßa caмapaли тeкшиpyвлap ут^зиш учун вaколaтли оpгaндa xy^Map вa инcтитyци-онaл потeнциaлнинг eтapли эмacлиги;
Ноpмaтив-хyкyкий хyжжaтлapнинг xaлк1apо cтaндapтлap вa бугунги кун тaлaблapигa жaвоб бepмacлиги, yлapнинг paк1обaтгa тaъcиpини
1 Узбeкиcтон Re^yó^^^ Пpeзидeнтининг Z019 йил 14 янвapдaги "Дaвлaт aктивлapини бошк1apиш, монополиям к^ши кypaшишни тapтибгa еолиш тизимини вa кaпитaл бозоpини тyбдaн тaкомиллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5630-аэнли Фapмони.
бaхолaш тизимининг йуклиги, бозоpлapни тax1лил килиш ycyллapининг эcкиpгaнлиги;
Mонополиягa кapши кypaшишни тapтибгa cолиш, paкобaт хукуки вa cиëcaти, шунинг-дeк иcтeъмолчилap хyкyклapини х,имоя килиш cохacидa кaдpлapни тaйëpлaшнинг бapкapоp тизими йуклиги;
Kaпитaл бозоpининг хозиpги холaти инвecти-циялapни жaлб этиш бyйичa мaвжyд имконият вa ^лохия^н фойдaлaнишгa имкон бepмaëт-гaнлиги);
инcтитyционaл вa тapкибий иcлохотлapни жaдaллик билaн aмaлгa ошиpиш, дaвлaт aктив-лapини бошкapишнинг caмapaли мexaнизмлapини жоpий этиш, монополиягa ^ши кypaшишни тap-тибгa еолиш, кaпитaл бозоpининг ишончли ишлaш тизимини тyбдaн тaкомиллaштиpиш мaкcaдидa Узбeкиcтон Рecпyбликacи Пpeзидeнтининг Z019 йил 14 янвapдaги "Дaвлaт aктивлapини бошкapиш, монополиягa кapши кypaшишни тapтибгa cолиш тизимини вa кaпитaл бозоpини тyбдaн тaко-миллaштиpиш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5630-cонли Фapмони кaбyл килинди. Фap-монгa мувофик кyйидaгилap тaшкил этилди:
- Дaвлaт aктивлapини бош^иш aгeнтлиги;
- Mонополиягa кapши кypaшиш кУмитacи;
- Kaпитaл бозоpни pивожлaнтиpиш aгeнт-лиги;
- Дaвлaт aктивлapини бош^иш, тpaнcфоp-мaция вa xycycийлaштиpиш жaмFapмacи.
- Taдбиpкоpлик фaолияти acоcлapини укитиш Рecпyбликa мapкaзи Сaвдо-caноaт пaлa-тacигa бepилди.
Tyгaтилaëтгaн Дaвлaт paкобaт кУмитacининг кyйидaги фyнкциялapи:
• буш тypгaн объeктлapнинг ишлaб чикapиш фaолияти caмapaдоpлигини ошиpиш фyнкцияcи - Дaвлaт толик кУмитacи вa Еp pecypcлapи, гао-дeзия, кapтогpaфия вa дaвлaт ^ac^ дaвлaт кУмитacигa;
• буш тypгaн объeктлapнинг ишлaб чикapиш фaолиятини тик^ш^ кapaтилгaн инвecтиция лойих1aлapини ишлaб чикиш бyйичa идоpaлa-papо комиccиялapнинг ишчи оpгaни cифaти-дaги фyнкцияcи — Инвecтициялap бyйичa дaвлaт кУмитacигa ут^зилди;
• Дaвлaт aктивлapини caмapaли бош^иш бyйичa ягонa дaвлaт cиëcaтини юpитиш — Дaв-лaт aктивлapини бош^иш aгeнтлигининг;
• Tовap вa молия бозоpлapидa paкобaт мухитини тaъминлaш cох1acидa ягонa дaвлaт ^ë-
ИКТИМД ВД MОЛИЯ I ЭKОHОMИKA И ФИHAHCЫ Z0Z0, 3(135)
1-диаграмма. Саноатнинг 1991-2019 йилларда тармоцлар буйича таркиби, %1
39,8
■ 2019 йил - унг устун
фалари юклатилди. Шунингдек, агентлик судларда истеъмолчилар хукук ва манфаатларини химоя килади.
Умуман олганда, 1996-2020 йиллар давомида Табиий монополия субъектларининг Давлат рее-стридаги корхоналар руйхатига кирувчи корхона-лар сони 6 баробарга камайди. Шу билан бирга-ликда, баъзи тенденциялар айрим тармокларда ва фаолият турларида монопол холатнинг сакланиб колаётганидан далолат бермокда.
Саноат тармоцлари таркибида хом ашё тармоцлари улушининг ортиши. Мазкур тармоклар юкори концентрацияси ва бозорга янги иштирокчиларнинг кириш имкониятлари-нинг чекланганлиги билан ажралиб туради. Маъ-лумки, канча юкори концентрация булса, сотув-чилар юкори нархларни саклаб колинишини куллаб-кувватлаш хисобига ракобатдан воз кечишга шунча мойил булади. Саноат тармоклари таркибида 1991-2019 йиллар давомида хом ашё тармоклари (металлургия, ёкилFи, энергетика)нинг улуши 16,9% дан 26,8% гача ошган. Шунингдек, саноат махсулотларини ишлаб чикариш хажми 2010 йилга нисбатан 2019 йилда карийб 8 баро-
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
1991 йил - чап устун
сатини амалга ошириш — Монополияга карши курашиш кумитасининг;
• Кимматли ^озлар бозорини шакллан-тириш, ривожлантириш, тартибга солиш ва кор-поратив бошкарув сохасида ягона давлат сиёса-тини амалга ошириш — Капитал бозорни ривожлантириш агентлигининг асосий вазифалари хисобланади.
Шу билан бирга, Узбекистон Республикаси Президентининг 2019 йил 11 сентябрдаги "Истеъмолчилар хукукларини химоя килишнинг хукукий ва институционал тизимини тубдан такомиллашти-риш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5817-сон Фармонига кура Монополияга карши курашиш кумитаси хузурида Истеъмолчилар хукукларини химоя килиш агентлиги ташкил этилди.
Кумитанинг янги булинмасига истеъмолчилар хукукларини химоя килиш, реклама бозорини тартибга солиш, товарлар хавфсизлиги ва сифати устидан назорат килиш, ахолининг истеъ-мол саводхонлиги ва маданиятини ошириш вази-
1 Узбекистон Республикаси Давлат статистика кумитаси. 80-ofytsyalnaia-
statystyka-uz/6570-523523
Мух,им товарларнинг жах,он ва ички бозорлардаги нархлари (08.06.2020 - 12.06.2020 х.олатига)1
Эслатма: Ички нархларни АК,Ш доллары эквивалентида кайта цисоблаш 18.06.2020 цолатидаги алмашинув курси (10151.9 сум 1 АК,Ш доллари) буйича амалга оширилди. http://cbu.uz. Шу билан бирга куйидаги улчов бирликларидан фойдаланилди: 1 тонна кунгабокар ёги = 1081.08 литр кунгабокар ёги, 1 тонна бензин = 1293 литр бензин, 1 галлон бензин = 3.78литр бензин.
барга ошганига карамасдан, саноат таркибида хом ашё тармокларининг улуши юкорилигича колмокда2.
Катор му^им товарлар буйича ички нарх-ларнинг жа^он нархларидан ошиб кетиши.
Коидага кура бундай вазият мос бозорларда ракобат мухити кучсиз эканлигини курсатади. Бу мазкур бозор иштирокчиларига товар ва хиз-матларнинг ички нархларини кутариш имко-нини беради. Жахон нархларидан юкори булган нархларда хом ашёни сотиб олиш махаллий ишлаб чикарувчиларнинг айникса кайта ишлаш тармокларининг ракобатбардошлигини туширади.
Хулосалар.
Жахон тажрибаси антимонопол
конунчиликнинг ривожланиши иктисодиётнинг динамик узгариши хамда бозор механизмла-рига таянилган сари либерализация, савдонинг эркинлашуви, ^лом ракобат ва истеъмолчи х,укуки химояси жараёни билан кечганлигини курсатмокда.
1 Жахон нархлари - https://www.indexmundi.com/ commodities/. Ички нархлар - http://uzex.uz/uz/pages/ weekly-quotes.
2 Узбекистан Республикаси Давлат статистика Kумитаси/https://stat.uz/uz/180-ofУtsyalnaia-statystyka-uz/6570-523523
Узбекистонда бозор муносабатларини ривож-лантиришга йуналтирилган антимонопол сиё-сат хусусий мулкчиликни шакллантириш, моно-полияни чеклаш, ракобатни таъминлашнинг институционал асосларини яратиш билан бош-ланиб, тармокларда юкори концентрацияни саклаб колиниши, тадбиркорликни ривожланти-риш муаммолари билан тукнашди. Шунингдек, соханинг хорижий давлатларникига ухшамаган корхоналарда ракобатни чекловчи аралашув-ларни камайтириш, давлат харидлари механизм-ларини тартибга солиш каби узига хос жихатлари хам вужудга келди. Товар ва молия бозорларида монополияга карши тартибга солишни такомил-лаштириш билан давом этган соха ривожланиши-нинг жорий боскичи, пировардида бир органнинг куп профиллиги туфайли юзага келган муаммо-ларни ечиш, иктисодиёт тармоклари ва тадбиркорликни ривожлантириш, ракобатбардошликни ошириш, эркин ракобат мухитини шакллантириш, инвестицияларни жалб килиш, истеъмолчи хукукларини химоя килиш максадида вазифалар-нинг янги ташкил килинган хамда бошка орган-лар орасида таксимланишига олиб келди.
Шунингдек, бир катор тармоклар ва фаолият турларида монопол холатнинг саклаб колиниши амалдаги монопол сиёсатнинг чекловлари мав-жудлигидан далолат беради.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ / ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)
Фойдаланилган адабиётлаp pyйxати:
1. Узбeкиcтoн Pecпyбликacи Пpeзидeнти Шaвкaт Mиpзиëeвнинг 2020 йил 28 мaй куни иктиcoдиëтдa paкoбaт мух,итини тaъминлaш вa иcтeъмoлчилap хук,ук,ини х,име>я килиш 6opa-cидaги ycтyвop вaзифaлap мyx1oкaмacигa бaFишлaнгaн йиFилишдaги нутки. - https:||uza.uz| oz|politics|ra-obat-bozor-i-tisodiyetiga-atiy-tish-zharayenida-printsipi-28-05-2020
2. Укaз Пpeзидeнтa Pecпyблики Узбeкиcтaн йт 23 мaя 1996 ^a №УП-1464 «O6 oбpaзo-вaнии Koмитeтa no дeмoнoпoлизaции и paзвитию кoнкypeнции пpи Mиниcтepcтвe фи^н-тов Pecпyблики Узбeкиcтaн».
3. Укaз Пpeзидeнтa Pecпyблики Узбeкиcтaн йт 2 aвгycтa 2000 гoдa №УП-2676 «O6 oбpa-зoвaнии Гocyдapcтвeннoгo кoмитeтa Pecпyблики Узбeкиcтaн пй дeмoнoпoлизaции и paз-витию кoнкypeнции». (Нacтoящий Укaз yтpaтил ^лу в cooтвeтcтвии c Укaзoм Пpeзидeнтa Pecnyблики Узбeкиcтaн йт 30 aпpeля 2005 гoдa № УП-3602 «O6 oбpaзoвaнии Гocyдapcтвeн-нсгс кoмитeтa Pecпyблики Узбeкиcтaн пй дeмoнoпoлизaции, пoддepжкe кoнкypeнции и пpeдпpинимaтeльcтвa». - Peд.)
4. Узбeкиcтoн Pecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2005 йил 30 aпpeлдaги "Узбeкиcтoн Pe^y-бли^и Moнoпoлиядaн чикapиш, paкoбaт вa тaдбиpкopликни кyллaб-кyввaтлaш дaвлaт кyмитacини тaшкил этиш тyFpиcидa"ги ПФ-3602-coнли фapмoни. (Maзкyp Фapмoн Уз6eкиcтoн Pecпy6ликacи Пpeзидeнтининг 2010 йил 26 фeвpaлдaги ПФ-4191-coнли «Moнoпoлиягa к1apши ишлapни тapтибгa coлиш вa paк1oбaтни pивoжлaнтиpиш тизимини янaдa тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги Фapмoнигa acocaн уз кучини йyкoтгaн. - Tax,p.)
5. Узбeкиcтoн Pecпyбликacининг 2012 йил 6 янвapдaги УPK-319-coнли "Paкoбaт тyFpиcидa"ги кйнуни.
6. Узбeкиcтoн Pecnyбликacи Пpeзидeнтининг 2019 йил 14 янвapдaги "Дaвлaт aктивлapини бсш^иш, мoнoпoлиягa кapши кypaшишни тapтибгa толиш тизимини вa кaпитaл базс-pини тyбдaн тaкoмиллaштиpиш чopa-тaдбиpлapи тyFpиcидa"ги ПФ-5630-coнли Фapмoни.
7. Aнaлитичecкий дoклaд ЦЭИ "Ocнoвныe нaпpaвлeния coвepшeнcтвoвaния aнтимoнo-пoльнoй пйлитики в ycлoвияx yглyблeния экoнoмичecкиx peфopм", 2017 г., cтp. 6, 7.
8. Фeдepaльнaя aнтимoнoпoльнaя cлyжбa Poccии| https:||fas.gov.ru|pages|gosuslugi_i_ funkcii;http:||pravo.gov.ru|proxy|ips|?docbody=&nd=102087991
9. Узбeкиcтoн Pecnyбликacи Moнonoлиягa к1apши кypaшиш к1yмитacи; https:IIantimon.gov. uz|uzb|xizmatlar|ochiq-malumotlar|tabiiy-monopoliya-subektlarining-davlat-reestri
10. Уз6eкиcтoн Pecпyбликacи Дaвлaт cтaтиcтикa кyмитacи|https:||stat.uz|uz|180-ofytsyalnaia-statystyka-uz|6570-523523
11. Myнди индeкcи|https:||www.indexmundi.com|commodities|
12. Уз6eкиcтoн Pecпy6ликa тoвap-xoм aшë 6иpжacи http:||uzex.uz|uz|pages|weekly-quotes.
ИКТИСОД ВА МОЛИЯ I ЭКОНОМИКА И ФИНАНСЫ 2020, 3(135)