Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОН ЖАМИЯТИНИНГ ЯНГИ ТАРАҚҚИЁТ БОСҚИЧИДА ЁШЛАР БАДИИЙ-ЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ОМИЛЛАРИ'

ЎЗБЕКИСТОН ЖАМИЯТИНИНГ ЯНГИ ТАРАҚҚИЁТ БОСҚИЧИДА ЁШЛАР БАДИИЙ-ЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ОМИЛЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Искусствоведение»

CC BY
64
7
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
Science and innovation
Область наук
Ключевые слова
халқ мусиқа ижоди / мусиқа санъати / намуна / таълим-тарбия / мақом / эстетик дид / маънавият. / folk music creation / musical art / model / education / status / aesthetic vision / spirituality.

Аннотация научной статьи по искусствоведению, автор научной работы — M. Nasritdinova

Мақолада халқ қўшиқлари ва мусиқа ижодиётининг кўп қиррали жиҳатларининг талабалар шахсини камол топтиришга самарали таъсири, уларнинг маънавий-эстетик тарбиясидаги кенг имкониятлари ҳақида сўз боради..

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

SOCIO-PHILOSOPHICAL FACTORS OF DEVELOPMENT OF YOUTH ARTISTIC AND AESTHETIC CULTURE AT A NEW STAGE OF DEVELOPMENT OF UZBEK SOCIETY

The article discusses the fruitful influence of the multifaceted aspects of folk songs and musical creativity on the development of the personality of students and their wide opportunities in spiritual and aesthetic education.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОН ЖАМИЯТИНИНГ ЯНГИ ТАРАҚҚИЁТ БОСҚИЧИДА ЁШЛАР БАДИИЙ-ЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ФАЛСАФИЙ ОМИЛЛАРИ»

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

УЗБЕКИСТОН ЖАМИЯТИНИНГ ЯНГИ ТАРАВДИЁТ БОСЦИЧИДА ЁШЛАР БАДИИЙ-ЭСТЕТИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ИЖТИМОИЙ-

ФАЛСАФИЙ ОМИЛЛАРИ Насритдинова Мадина Нуруллаевна

Фаргона давлат университети Мусина таълими ва маданият кафедраси укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7195710 Аннотация. Мацолада халц цушицлари ва мусща ижодиётининг куп циррали жиуатларининг талабалар шахсини камол топтиришга самарали таъсири, уларнинг маънавий-эстетик тарбиясидаги кенг имкониятлари уацида суз боради..

Калит сузлар: халц мусица ижоди, мусица санъати, намуна, таълим-тарбия, мацом, эстетик дид, маънавият.

СОЦИАЛЬНО-ФИЛОСОФСКИЕ ФАКТОРЫ РАЗВИТИЯ МОЛОДЕЖНОЙ ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ НА НОВОМ ЭТАПЕ

РАЗВИТИЯ УЗБЕКИСКОГО ОБЩЕСТВА Аннотация. В статье рассматривается плодотворное влияние многогранных аспектов народных песен и музыкального творчества на развитие личности учащихся и их широкие возможности в духовно-эстетическом воспитании.

Ключевые слова: народное музыкальное творчество, музыкальное искусство, модель, образование, статус, эстетическое видение, духовность.

SOCIO-PHILOSOPHICAL FACTORS OF DEVELOPMENT OF YOUTH ARTISTIC AND AESTHETIC CULTURE AT A NEW STAGE OF DEVELOPMENT OF

UZBEK SOCIETY

Abstract. The article discusses the fruitful influence of the multifaceted aspects of folk songs and musical creativity on the development of the personality of students and their wide opportunities in spiritual and aesthetic education.

Key words: folk music creation, musical art, model, education, status, aesthetic vision, spirituality.

КИРИШ

Узбек халкининг тарихий-маданий ва диний-маърифий кадриятларини кайта тиклаш ва буюк аждодларимизнинг маънавий-ахлокий, маданий меросини урганиш бугунги куннинг долзарб масалаларидан биридир[1]. Бунда Урта Осиёда яшаб, ижод килган санъат намоёндаларининг илмий-маданий мероси, шунингдек, соглом маънавий-ахлокий мух,итни шакллантиришга ёрдам берадиган миллий маком санъати мух,им ахдмият касб этади. "Нега деганда, агар инсоннинг кулогига енгил елпи, тумтарок охднгларга урнашиб колса, бора-бора унинг бадиий диди, мусика маданияти пасайиб кетиши, унинг оламини сохта тушунчалар эгаллаб олиши х,ам х,еч гап эмас. Охир-окибатда бундай одам "Шашмаком" сингари миллий меросимизнинг ноёб дурдоналарини кабул килиши кийин булиб колади"[2;32]

Анъанавий хдёт тарзи, ахлок меъёрлари хдмда мусиканинг маънавий озукаси булган миллий маком санъатида инсонни камолотга ундайдиган дунёкарашлардан келиб чикувчи бой менталитет мавжуд. "Маком - охднгга жойлашган тафаккурдир. У когозга битилмаган, тошга уйилмаган китоб ... унинг охднглари она заминга мех,р уйготади"[2;44].

БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ

ШТЕКМАТЮМЛЬ 8С1БОТ1Р1С ГОШ1ЧАЬ УОШЫБ 1 188иБ 6 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337

Шуларни назарда тутган холда ёшларнинг маънавий-ахлокий маданиятини шакллантиришда маком санъатидан окилона фойдаланиш масалаларига алохида эътибор каратиш лозим деб уйлаймиз. Айникса, "Узбек миллий маком санъатини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"[3]ги карорнинг уз вактида эълон килинганлиги маком санъатининг тарбиявий ахамияти ута мухим эканлигидан далолат беради.

ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ

Ана шундай дурдона мусика меросимизни асраб-авайлаш, назарий ва амалий узлаштириш, уни келажак авлодга етказиб бериш хар кайси мусика назариётчиси ва амалиётчисининг зиммасидаги мухим вазифадир. Бу шарафли йулда сидкидилдан мехнат килган макомдон устозлар, мусикашунос олимлар ва саводхон ижрочиларнинг самарали илмий изланишлари хамда эришган натижаларини эътироф этиш лозим.

Халкимизнинг жуда кадимий, бой ва теран тарихий илдизларига эга булган мусика мероси хамма даврларда хам узининг тарбиявий таъсирчан бадиий гоялари билан кишиларнинг маънавий-эстетик тарбиясида мухим урин тутиб келган. Мана шундай улкан маънавий бойликдан ёшларни бадиий-эстетик тарбиялашда янада унунмли фойдаланиш оркали уларнинг калбида эзгулик, халоллик, поклик, инсонпарварлик, дустлик, ватанпарварлик, миллатга, миллий кадриятларга мухаббат хис-туйгуларини шакллантиришда самарали натижаларга эришиш мумкин.

Зеро, мусиканинг тарбиявий таъсир кучи, унинг бугунги кундаги ахдмияти хакида И.Каримовнинг айтган куйидаги сузлари хам фикримизни тасдиклайди: "Мусиканинг хаётбахш таъсирини уз хаётида сезмасдан яшайдиган одамни бизнинг юртимизда топиш кийин... Энг мухими бугунги кунда мусика санъати навкирон авлодимизнинг юксак маънавият рухида камол топишида бошка санъат турларига караганда купрок ва кучлирок таъсир курсатмокда [1].

ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ

Усиб келаётган ёш авлоднинг мусикий дунёкарашини шакллантириш билан маънавий баркамол инсон килиб тарбиялашда умумтаълим мактабларидаги мусика тарбиясининг роли нихоятда каттадир. Маълумки, умумтаълим мактаблари мусика таълими ва тарбиясининг бош максадларидан бири ёш авлодни миллий мусикамизга ворислик кила оладиган хамда умумбашарий мусикий кадриятларни теран идрок эта оладиган маданиятли инсон даражасида вояга етказишдан иборатдир. Шунинг учун хам "Умумтаълим мактабларида мусика таълими, тарбияси Концепцияси"да миллий мусика таълим-тарбиясини миллий мусика мероси негизида шакллантириш алохида таъкидланади. Купгина илмий тадкикотларда хам халк мусика мероси таркибидаги фольклор, мумтоз ва маком куй-кушикларини юксак тарбиявий-таъсирчанликка эга эканлиги, уларни ёшлар маънавий оламига чукуррок сингдириш, бадиий-эстетик тарбиясида тугри ва максадли фойдаланиш оркали юкори самарадорликка эришиши мумкинлиги асослаб берилган. Х,акикатдан хам халк мусика меросида энг оммавийлик касб этувчи кушикчилик ижодиётига оид фольклор, мумтоз ва маком асарларининг бадиий мазмуни тахлил килинса, уларда "халк донишмандлиги"нинг энг улуг ва олийжаноб гоялари мужассамланганлигини куриш мумкин. Масалан, фольклор йуналишидаги халк кушиклари уз мазмунида халк хаётининг энг мухим, узига хос турли

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

куринишлари ва кирраларини акс эттирадики, мусика дарсларида уларни урганиш укувчи-ёшларни миллий узлигини англашларида бекиёс ахамият касб этади.

Халкимиз мусика меросидаги энг машхур ва кадрли булган мумтоз ва маком ашулалари мумтоз адабиётимизнинг энг сара шеърий намуналарига богланган мусикий оханглар журлигида ижро этилиб, авлоддан-авлодга утиб, хозирги кунда хам уз курки ва кимматини йукотмай келмокда. Бундай кушикларни хар кандай холатда хам инсон хиссиётига бадиий эмоционал таъсир курсатиши хакида буюк Шарк алломалари жуда куп ва хуб фикрларини айтиб утишганлиги хам хакикатдир[4].

Узбек халк мусика меросидаги ахамиятга молик кушикчилик йуналишларидан яна бири, бу танкидий рухдаги хазил ва хажвий кушиклардир. Бу мавзудаги кушиклар мазмунида салбий иллатлар, холат ва куринишлар, узига хос киноя, кочирим, хазил-мазах оркали талкин килинадики, улар хам уз урнида мухим тарбиявий кучга эгалиги билан ажралиб туради.

Куринадики, халк мусика ижодиётининг энг оммавий, хозиржавоб ва кенг камровли шакли булмиш, кушикчилик санъатининг бугунги кундаги мавкеи, таълимий ва тарбиявий масалаларни хал этишдаги роли ва урни хар качонгидан-да долзарб булиб колмокда.

МУ^ОКАМА

Лекин, умумтаълим мактабларида мусика дарсларини кузатишлар шуни курсатмокдаки, таълим жараёнида халк мусика мероси, хусусан, мумтоз ва маком санъати хакидаги мавзулар, улар буйича укувчилар эгаллаши лозим булган билим ва малакалар талаб даражасида эмас. Халк мусика ижодиётини урганишга хозирги кун талаблари даражасида ёндошилмаяпти. Бу муаммолар сирасида куйидагиларни алохида курсатиш мумкин:

- Умумтаълим мактабларининг халк мусика ижодиёти, хусусан, фольклор, мумтоз ва маком мусикаси "ёзувлари" (фонотека) билан етарли даражада таъминланмаганлиги;

- Халк мусика ижодиётига оид кенг маълумотлар олиш имконини берувчи укув-услубий кулланмаларни яратилмаганлиги;

- Аксарият купчилик мусика укитувчиларининг мумтоз ва маком мусикаси буйича етарлича мутахассислик малакаларига эга эмаслиги;

- Х,ар бир чорак ва йил мавзуси буйича тавсия этилган ва мустакил урганиш мумкин булган репертуар намуналари хакида мухтасар маълумотлар берувчи манбалар, махсус нота ёзувидаги тупламларнинг йуклиги;

- Зарур техника воситаларини такчиллиги ёки айрим мактабларда умуман йуклиги ва хоказо[4;6].

ХУЛОСА

Хулоса килиб айтганда, халк кушикчилик ижодиётидан баркамол авлод тарбиясида кенг фойдаланиш йулида таъкидлаб утилган муаммоларни ижобий хал килиш жамиятимизнинг маънавий-маърифий пойдеворини мустахкамлаш йулида куйилаётган вазифларни самаралирок амалга оширишда янги уфклар очади.

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

REFERENCES

1. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. -Тошкент.: Маънавият. 2008. Б- 143

2. Саид А^мад. Илохий неъмат. -Тошкент.: Тафаккур журнали. 1994. № 1-сон. Б- 35

3. Узбекистон Президенти Шавкат Мирзиёевнинг 2017 йил 17 ноябрдаги "Узбек миллий маком санъатини янада ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-3391 сонли карори.

4. БАРКМОЛ АВЛОД ТАРБИЯСИДА ХАЩ МУСИНА ИЖОДИЁТИДАН ФОЙДАЛАНИШ ^удратов Исматилла, п.ф.номзоди, ЖДП.,Норбекова Ш., Жиззах педагогика коллежи укитувчиси

5. Nurmuhammadovich, R. O., & Nurullaevna, N. M. (2021). Social And Spiritual Importance of Lessons of Musical Culture. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 50-52.

6. Nasritdinova, M., & Khokimova, K. (2021, October). LANGUAGE IS THE MIRROR OF THE NATION. In Archive of Conferences (pp. 92-94).

7. Nurullayevna, N. M., & Muhlisa, T. (2021, December). SOME PROBLEMS AND SHORTCOMINGS IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM. In Archive of Conferences (pp. 61-62).

8. Nasretdinova, M., Isakov, U. B., & Orziboyev, R. (2022). XALQ IJODIYOTINI RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI. Scientific progress, 3(2), 851-856.

9. Nasritdinova, M. (2021). PEDAGOGICAL COMPONENTS AND STAGES OF HEALTH OF DEVELOP CHILDREN THROUGH MUSIC EDUCATION. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 251-258.

10. Мадина Насритдинова (2022). МУСЩА ТАЪЛИМИ ОР^АЛИ РИВОЖЛАНИШИДА СОЕЛОМ БОЛАЛАРДАН ОРТДА ДОЛГАН БОЛАЛАРНИ СОЕЛОМЛАШТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ДОИР ТАЖРИБА-СИНОВ ИШЛАРИ НАТИЖАЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 538-549.

11. Jo'Rayev Xamidjon, & Madina Nasritdinova (2022). DOIRA CHOLG'USIDA IJRO MAHORATINI YUKSALTIRISH (BOLALAR MUSIQA VA SAN'AT MAKTABLARI MISOLIDA). Science and innovation, 1 (C2), 26-28. doi: 10.5281/zenodo.663646

12. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).

13. SultonaliMannopov, A., AbdusalomSoliev, U., & TokhirShokirov, R. (2021). Development of Uzbek National Singing Art during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845-6853.

14. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096

15. Ahmadjon Nurmuhamedjanov, & Ismoiljon Rustamov (2022). YOSHLARNING IJTIMOIY FAOLLIGIDA MADANIYAT VA SAN'AT MUASSASALARIDAGI TO'GARAKLARNING O'RNI. Science and innovation, 1 (C2), 48-50. doi: 10.5281/zenodo.657842

16. Rustamov, I. (2022). The Place of Doira Instrument in Uzbek National Art. Eurasian Journal of Humanities and Social Sciences, 5, 74-77

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

17. Madina Nasretdinova, Ismoil Rustamov, & Oybek Karimov (2022). MUSIQA SAN'ATINING HOZIRGI KUNDAGI O'RNI. Scientific progress, 3 (2), 841-845.

18. Murodova, D. (2021). Scientific And Theoretical Aspects of Musical Thinking. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 1 (1), 196-199.

19. Durdona, M. (2021, May). ABOUT DUTOR AND HIS PERFORMANCE. In Archive of Conferences (Vol. 25, No. 1, pp. 29-31).

20. Nasritdinova, M., Nigora, M., & Murodova, D. (2022, February). UZBEK FOLK ART AND ITS PLACE IN PUBLIC LIFE. In Archive of Conferences (pp. 44-48).

21. Nasretdinova, M., Toshaliyev, D., & Murodova, D. R. Q. (2022). AN'ANAVIY IJROCHILIK SAN'ATINING HOZIRGI DAVR MUAMMOLARI. Scientific progress, 3(2), 846-850.

22. Murodova, D. (2021). THE CONCEPT OF MUSICAL THINKING AND ITS STAGES OF DEVELOPMENT. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 245-250.

23. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096

24. SultonaliMannopov, AbdulhayKarimov, AbdusalomSoliev, UlugbekIsakov, TokhirShokirov, RustamOrziboev. (2021). Development of Uzbek National Singing Art during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845 -. Retrieved from https://www.annalsofrscb.ro/index.php/journal/article/view/3280

25. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).

26. Professor Sultanali Mannopov, Abdulkhay Karimov, Shohida Ataboeva, Alijon Ergashev, & Shokhista Usmanova. (2021). Development Of Symphonic Music in Uzbekistan. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 53-56. Retrieved from http s://zi enj ournals.com/index.php/jpip/arti cl e/ view/ 259

27. Маннопов, С., & Сулейманова, Д. К. (2019). Музыкальное наследие узбекского народа. Проблемы современной науки и образования, (10 (143)), 82-84.

28. Mannopov, S. (2004). Uzbek folk music culture.(Study guide) Tashkent. New Age Generation.

29. Маннопов, С. (2018). Навобахш оханглар. Т.: IJOD-PRESS нашриёти.

30. Маннопов, С. У. Л. Т. О. Н. А. Л. И. (2004). Узбек халк мусика маданияти. Янги аср авлоди.

31. Rahmonov, U., Ergashev, A., Nazhmetdinova, M., & Usmonova, S. (2021, November). IN THE FORMATION OF THE SOCIO-SPIRITUAL THINKING OF YOUNG PEOPLE IN THE MUSICAL ART OF THE GREAT SCHOLARS OF THE EASTERN RENAISSANCE POSITION HELD. In Archive of Conferences (pp. 36-39).

32. Abduvositovich, Y. F., Suleymanova, D., Rakhmonov, U., Ergashev, A., Kurbanova, B., & Axmadbekova, M. (2021). The role of the great scholars of the Eastern Renaissance in the art of music in shaping the socio-spiritual thinking of young people. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2846-2850.

33. Юлдашев, Фахриддин Абдуваситович (2022). ИЗУЧЕНИЕ НАСЛЕДИЯ АЛЬ-ФАРАБИ КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО САМОСОЗНАНИЯ В

INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337

НОВОМ УЗБЕКИСТАНЕ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (Special Issue 23), 81-87. doi: 10.24412/2181-1784-2022-23-81-87

34. Д.Намозова

35. Аскарова, M., Намозова, Д., Мадаминов, Н., & Алихонова, Д. (2020). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF PREPARING CHILDREN FOR SCHOOL. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(7), 402-407.

36. Nomozova, D. (2020). THE IMPORTANCE OF TEACHING VOCABULARY IN STAGES. Архив Научных Публикаций JSPI.

37. Namozova, D. T. (2021). MUSIQA DARSLARIDA O'QUVCHILARNI KREATIVLIK HAMDA ERKIN TAFAKKURINI SHAKLLANTIRISHNI TASHKIL ETISH. Scientific progress, 2(2), 1313-1315.

38. Namozova Dilorom, & Astanova Zumradxon Tohirovna (2022). BRAYL NOTA TIZIMINING MUSIQA TA'LIMIDAGI ILK QADAMLARI. Science and innovation, 1 (C2), 36-38. doi: 10.5281/zenodo.656980

39. Ulugbek Rahmonov Karimovich, Najmetdinova Mavluda Mamasodikovna, & Ergashev Alijon Abdullaevich. (2021). The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 47-49. Retrieved from http s://zienjournals.com/index.php/jpip/articl e/ vi ew/ 257

40. Najmetdinova, M., & Odinahon, S. (2021, October). HISTORY OF TRADITIONAL PERFORMING ARTS. In Archive of Conferences (pp. 89-91).

41. Kirgizov, I., Imyaminovich, K. I., Nurmuhammedjanov, A., Sotvoldievich, S. B., Mamasodikovna, N. M., & Juraevna, A. S. (2021). The Pleasure of Singing, Listening and Understanding Navoi. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 2410-2413.

42. Камбаров, А. А., & Нажметдинова, М. М. (2019). НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕЛИГИОЗНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ МОЛОДЕЖИ. In Условия социально-экономического развития общества: история и современность (pp. 148-151).

43. Нажметдинова, М. (2022). Общественно-культурные мероприятия теоретические основы. Общество и инновации, 3(3/S), 473-479. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss3/S-pp473-479

44. Kirgizov, I., Kirgizov, I., Najmetdinova, M., & Atabayeva, S. (2022, February). THE GENESIS OF THE DEVELOPMENT OF MUSIC CULTURE. In Archive of Conferences (pp. 57-60).

45. Нажметдинова Мавлуда Мамасодиковна (2022). ОММАВИЙ-МАДАНИЙ ТАДБИРЛАРНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 892903. doi: 10.5281/zenodo.653977

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.