INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
ЯНГИ ТАРАВДИЁТ БОСЦИЧИДА ЁШЛАРДА БАДИИЙ-ЭСТЕТИК БИЛИМ ВА КУНИКМАЛАРНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ЖАРАЁНИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ ЗАРУРИЯТИ Дурдона Муродова Раимжон кизи
Фаргона давлат университети Санъатшунослик факултети Вокал ва чолгу ижрочилиги
кафедраси укитувчиси https://doi.org/10.5281/zenodo.7187917
Аннотатция. Мацолада мусица таълимида санъатнинг назарий асосларини чуцур ургатиш ва бу орцали санъатнинг ижтимоий а^амияти ва у билан боглиц жараёнларни тушунтириш, бадиий-эстетик таъсир самарадорлигини, ижтимоий а^амиятини курсатиб берилган.
Калит сузлар: мусица, бадиий, эстетик дид, миллий анъана, тафаккур, билим, куникма, салощят
НЕОБХОДИМОСТЬ СОВЕРШЕНСТВОВАНИЯ ПРОЦЕССА РАЗВИТИЯ ХУДОЖЕСТВЕННО-ЭСТЕТИЧЕСКИХ ЗНАНИЙ И НАВЫКОВ У МОЛОДЕЖИ
НА НОВОМ ЭТАПЕ РАЗВИТИЯ
Аннотация. В статье показаны углубленное преподавание теоретических основ искусства в музыкальном образовании, а через это объяснение социальной значимости искусства и связанных с ним процессов, эффективность художественно-эстетического воздействия, его социальная значимость.
Ключевые слова: музыка, художественный, эстетический вкус, национальная традиция, мышление, знания, умения, потенциал.
THE NECESSITY OF IMPROVING THE PROCESS OF DEVELOPMENT OF ARTISTIC-AESTHETIC KNOWLEDGE AND SKILLS IN YOUTH AT THE NEW
DEVELOPMENT STAGE
Abstract. The article provides an in-depth study of the theoretical foundations of art in music education and thus explains the social significance of art and related processes, the effectiveness of artistic and aesthetic impact, the social significance.
Keywords: music, art, aesthetic taste, national tradition, thinking, knowledge, skills, potential.
КИРИШ
Ижтимоий мухитда бадиий-эстетик билим ва куникмаларни ривожлантириш жараёнига куйидаги ижтимоий-маънавий омиллар таъсир курсатади:
- анаъана ва маросимлар, урф-одат ва маънавий кадриятлар уларнинг бадиий-эстетик онги ва тафаккурига таъсир этиб, кайси сохада булмасин ижодий фаолиятга чорлаб, вокеликка завкий муносабатни шакллантиради ва ривожлантиради;
- миллий-маданий кадриятлар негизида муайян худудда яшаётган бир катор миллат ва элатлар жамият ва мамлакатнинг умумий бадиий-эстетик карашларини, миллий ва умумбашарий маънавий-эстетик кадриятларни яратишда бирлашадилар;
- бадиий-эстетик билим ва куникмаларини ривожланиш жараёни бевосита Ватан равнакига каратилган миллатлараро муносабатларни уз ичига камраб олган холда, хар бир фукарони тинч-тотув, инок, ватанпарвар, мехнатсевар, мехр-окибатли, мехрибон, садокатли, иймонли, ахлокан пок, виждонли, камтарин ва олижаноб булишга чорлайди;
БС1ТЖСТ ЛЖБ ЖЖОУАТЮЖ
ЮТЕЯМАТЮМЛЬ 8С1ЕОТ1Р1С ГОШМАЬ УОШЫЕ 1 188иЕ 6 иШ-2022: 8.2 | КБК 2181-3337
- шахс ва жамият эстетик муносабатларини юксалтиришга каратилган барча чора-тадбирлар, пировард окибатда янги Узбекиситон стратегиясини амалга оширишга кодир ижодкор инсонни тарбиялашни асосий максад килиб олади;
- бадиий-эстетик компетентликни ривожланиб бориши натижасида бадиий-эстетик хотира тикланади, узликни англаш туйгуси кучаяди, мустакил тафаккурга эга янги авлод шаклланади, замонамизга мос демократик кадриятларнинг карор топишини таъминловчи янги эстетик мерос, янгича эстетик муносабат вужудга келади. Адабиёт ва санъат уз табиатига кура утмишга, миллий узликка булган хурмат, келажакка нисбатан юксак ишонч, инсонпарварлик туйгуларини камол топтиришда катта хизмат килмокда.
ТАДЦЩОТ МАТЕРИАЛЛАРИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Социологик тадкикотга кура, бугунги кунда «Ёшларнинг бадиий адабиёт ва санъатга булган кизикишларини кандай бахолайсиз?» деган саволга ёшларимиздан 65,7 фоизи «ижобий», 19,4 фоизи «салбий», 4,9 фоизи «кизикмайман» деб, 10 фоизи уз кушимча фикрини билдирган. Бундан куриниб турибдики, жамиятнинг янги ривожланиш боскичида ёшларнинг адабиёт ва санъатга нисбатан кизикишлари кучайиб, янгича эбадиий-стетик тафаккур асосида яшашга, эстетик билим ва куникмаларни юксалтиришга интилаётганлари намоён булмокда.
Мусика таълимида санъатнинг назарий асосларини чукур ургатиш ва бу оркали санъатнинг ижтимоий ахамияти ва у билан боглик жараёнларни тушунтириш, бадиий-эстетик таъсир самарадорлигини, ижтимоий ахамиятини курсатиб бериш ва илмий асосда аниклаб олиш зарур. Буларга, биринчидан, мавжуд вокеликнинг бадиий инъикос объекти ва предметига айланган нарса-ходисалари; иккинчидан, бевосита бадиий ижодкор кишилар гурухи, шунингдек, санъат кадриятларини яратадиган ва таркатадиган муассаса ва бирлашмалар тааллуклидир. Учинчи компонентни яратилган ва ижтимоий-эстетик муносабатлар тизимидан урин олган кадриятлар мажмуи, туртинчисини эса санъат, адабиёт, бадиий ва адабий танкид таъсирида шаклланган санъат ихлосмандлари ташкил этади. Бу катламларнинг истаклари, санъатни кабул килиш дунёкараши, улар талаб килаёиган асарлар хусусияти, умуман олганда улар оркали ижтимоий мухитнинг талаб ва эхтиёжларини англаши ва буни уз укувчиларига тушунтириб бера олиш куникмаларига эга булиши талаб этилади.
ТАДЦЩОТ НАТИЖАЛАРИ
Олий педагогик таълимида мусика таълими урганувчиларида бадий-эстетик компетентликни ривожлантириш учун ижтимоий муносабатларнинг куйидаги жихатларга эътибор каратиш талаб этилади:
- табиат, турмуш, ижтимоий муносабатларни эстетик жихатдан узлаш-тириш жараёнлари ва уларнинг натижалари;
- бадиий маданият, санъат тараккиёти даражаси;
- ижтимоий-эстетик идеал;
- бадиий-эстетик дид;
- турмуш эстетикаси;
- замонавий илмий-назарий ва бадиий-эстетик фаолият;
- миллий ва диний эстетик анъаналар;
- мехнат эстетикаси;
- бадиий хаваскорлик;
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
- ахлокий-эстетик эътикод ва тасаввурлар;
- эстетик караш ва манфаатлар;
- эстетик тарбия назарияси ва амалиётининг ривожланганлик даражаси;
- талабаларнинг ижтимоий-эстетик фаоллиги. МУ^ОКАМА
Аслида, бадиий-эстетик фаолият асосида оламни амалий жихатдан узлаштиришга йуналтирилган фаолият ётади, унда субъектнинг эстетик онги, эстетик муносабатларнинг мазмуни моддийлашган булади. Шундай килиб, бадиий-эстетик билим ва куникмалар биринчи галда нарса-ходисаларнинг инсонийлик мохияти, уларнинг шаклий мукаммаллиги, шунингдек, тартиб, моддий-амалий максад-манфаатларга бегараз, холи муносабатда булиш меъёрларини акс эттирувчи юксак инсоний хиссиётни уз ичига олади. Бирок нечоглик инсоний хиссиёт мухим булмасин, лекин у эстетик фаолиятни амалга ошириш учун етарли булмайди. Муайян ходисани гузаллик нуктаи назаридан бахолашда уни предметнинг мазмуни ва ахамияти билан солиштириш, унга мос меъёрлар белгилаш лозим. Бу, албатта, булажак мусика таълими укитувчиларининг интеллектуал кобилиятига хам боглик булиб, уларнинг эстетик идрок объектларини билишининг муайян даражасини англатади.
Ижтимоий муносабатларда булажак мусика таълими укитувчиларининг бадиий-эстетик фаолияти турли жараёнларнинг узаро алокадорлиги асосида ривожланади. Бу ривожланиш асосида мусика таълими талабасининг онгида хосил буладиган тасаввур ва фикрлар йигиндиси муайян эстетик куринишга асосланган холда ижтимоий хаётнинг куйидаги конуниятларини ифодалайди:
- эстетик фаолият унсурларинингнотекисривожланиши;
- эстетик карашлар тараккиётинингнотекисривожланиши;
- эстетик фаолият билантабииймухитнингмутаносиблиги;
- эстетик билим ва куникмаларни маънавий эхтиёжларга мос равишда узгариб бориши;
- ижтимоийтузумбилан эстетик фаолиятнинг алокадорлиги;
- эстетик фаолият ва карашлар тизимининг ворисийлик конунияти. ХУЛОСА
Ёшларни уз мустакил фикрига, замонлар синовидан утган хаётий ва миллий кадриятларга, соглом дунёкарашга, бой маънавиятга эга инсонлар килиб вояга етказиш, уларни хар кандай мафкуравий тазйик ва маънавий тахдидларга зарба беришга тайёр этиб тарбиялаш бугунги куннинг долзарб вазифалар сирасига киради. Бу борада талаба-ёшларда юксак дидга асосланган бадиий-эстетик билим ва куникмаларни ривожлантириш хамда уларнинг эстетик дунёкарашида бушлик вужудга келмаслиги учун инновацион педагогик жараён зарурлигини, юксак эстетик дидга эгалик хиссини шакллантириш устуворлиги келиб чикмокда. Зеро, ислом динида эстетик билим ва куникмалар ва идеалларни ахлокий гоялар билан боглик холда ривожлантиришга алохида эътибор картилган. Хусусан, ^уръони Каримнинг "Шуро" сураси 23-оятида шахс бадиий-эстетик билим ва куникмаларнинг узига хос хусусиятларига доир фазилат хакида баён этилади. Чунончи, "Ким бирон чиройли амал килса, Биз унинг учун уша (чиройли амали)да яна хуснни зиёда килурмиз (яъни зиёда савоб ато этурмиз)"[1;359], - деб таъкидланади. Шунингдек, Урта аср Мусулмон Шарки мутафаккирларининг эстетик карашлари, хусусан,
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
Абу Наср ал-Форобийнинг "Бахт-саодатга эришув хакида рисола" асарини тахлил килиб
шахсдаги эстетик билим ва акл уни хакикий мукаммалликка ва гузалликка етиштиради.
Бунга бахт-саодат, илм ва маърифат ёрдамида хосил килинадиган аклий ва ахлокий
фазилатларни куллаш туфайли эришади[2;51].
REFERENCES
1. ^уръони Карим. Узбекча изохли таржима. Таржима ва изохлар муаллифи Аловуддин Мансур. -Тошкент: Чулпон, 1992.-Б.359.
2. Узбекистонда ижтимоий фалсафий фикрлар тарихидан. -Тошкент. Узбекистон., 1995-Б.51.
3. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).
4. SultonaliMannopov, A., AbdusalomSoliev, U., & TokhirShokirov, R. (2021). Development of Uzbek National Singing Art during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845-6853.
5. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096
6. Ahmadjon Nurmuhamedjanov, & Ismoiljon Rustamov (2022). YOSHLARNING IJTIMOIY FAOLLIGIDA MADANIYAT VA SAN'AT MUASSASALARIDAGI TO'GARAKLARNING O'RNI. Science and innovation, 1 (C2), 48-50. doi: 10.5281/zenodo.657842
7. Rustamov, I. (2022). The Place of Doira Instrument in Uzbek National Art. Eurasian Journal of Humanities and Social Sciences, 5, 74-77
8. Madina Nasretdinova, Ismoil Rustamov, & Oybek Karimov (2022). MUSIQA SAN'ATINING HOZIRGI KUNDAGI O'RNI. Scientific progress, 3 (2), 841-845.
9. Murodova, D. (2021). Scientific And Theoretical Aspects of Musical Thinking. Zien Journal of Social Sciences and Humanities, 1 (1), 196-199.
10. Durdona, M. (2021, May). ABOUT DUTOR AND HIS PERFORMANCE. In Archive of Conferences (Vol. 25, No. 1, pp. 29-31).
11. Nasritdinova, M., Nigora, M., & Murodova, D. (2022, February). UZBEK FOLK ART AND ITS PLACE IN PUBLIC LIFE. In Archive of Conferences (pp. 44-48).
12. Nasretdinova, M., Toshaliyev, D., & Murodova, D. R. Q. (2022). AN'ANAVIY IJROCHILIK SAN'ATINING HOZIRGI DAVR MUAMMOLARI. Scientific progress, 3(2), 846-850.
13. Murodova, D. (2021). THE CONCEPT OF MUSICAL THINKING AND ITS STAGES OF DEVELOPMENT. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 245250.
14. Abdulhay Karimov Tursinovich, & Alijon Ergashev Abdullayevich. (2022). MILLIY-AN'ANAVIY MUSIQIY CHOLG'U SOZLARINING TASNIFI. Archive of Conferences, 245-248. Retrieved from https://conferencepublication.com/index.php/aoc/article/view/2096
15. SultonaliMannopov, AbdulhayKarimov, AbdusalomSoliev, UlugbekIsakov, TokhirShokirov, RustamOrziboev. (2021). Development of Uzbek National Singing Art
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
during Independence. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 6845 -. Retrieved from https://www.annalsofrscb.ro/index.php/journal/article/view/3280
16. Mannopov, S., Karimov, A., Qurbonova, B., & Dilobar, J. (2022, February). THE EMERGENCE AND DEVELOPMENT OF MUSIC. In Archive of Conferences (pp. 49-52).
17. Professor Sultanali Mannopov, Abdulkhay Karimov, Shohida Ataboeva, Alijon Ergashev, & Shokhista Usmanova. (2021). Development Of Symphonic Music in Uzbekistan. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 53-56. Retrieved from http s://zienjournals.com/index.php/jpip/arti cl e/ view/259
18. Маннопов, С., & Сулейманова, Д. К. (2019). Музыкальное наследие узбекского народа. Проблемы современной науки и образования, (10 (143)), 82-84.
19. Mannopov, S. (2004). Uzbek folk music culture.(Study guide) Tashkent. New Age Generation.
20. Маннопов, С. (2018). Навобахш оханглар. Т.: IJOD-PRESS нашриети.С.
21. Маннопов, С. У. Л. Т. О. Н. А. Л. И. (2004). Узбек халк мусика маданияти. Янги аср авлоди.
22. Rahmonov, U., Ergashev, A., Nazhmetdinova, M., & Usmonova, S. (2021, November). IN THE FORMATION OF THE SOCIO-SPIRITUAL THINKING OF YOUNG PEOPLE IN THE MUSICAL ART OF THE GREAT SCHOLARS OF THE EASTERN RENAISSANCE POSITION HELD. In Archive of Conferences (pp. 36-39).
23. Ulugbek Rahmonov Karimovich, Najmetdinova Mavluda Mamasodikovna, & Ergashev Alijon Abdullaevich. (2021). The Role and Importance of Music Clubs in The Leisure of Young People. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 47-49. Retrieved from http s://zienjournals.com/index.php/jpip/articl e/ vi ew/ 257
24. Najmetdinova, M., & Odinahon, S. (2021, October). HISTORY OF TRADITIONAL PERFORMING ARTS. In Archive of Conferences (pp. 89-91).
25. Kirgizov, I., Imyaminovich, K. I., Nurmuhammedjanov, A., Sotvoldievich, S. B., Mamasodikovna, N. M., & Juraevna, A. S. (2021). The Pleasure of Singing, Listening and Understanding Navoi. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 2410-2413.
26. Камбаров, А. А., & Нажметдинова, М. М. (2019). НЕКОТОРЫЕ ОСОБЕННОСТИ РЕЛИГИОЗНЫХ ЦЕННОСТЕЙ В ФОРМИРОВАНИИ ЗДОРОВОГО ОБРАЗА ЖИЗНИ МОЛОДЕЖИ. In Условия социально-экономического развития общества: история и современность (pp. 148-151).
27. Нажметдинова, М. (2022). Общественно-культурные мероприятия теоретические основы. Общество и инновации, 3(3/S), 473-479. https://doi.org/10.47689/2181-1415-vol3-iss3/S-pp473-479
28. Kirgizov, I., Kirgizov, I., Najmetdinova, M., & Atabayeva, S. (2022, February). THE GENESIS OF THE DEVELOPMENT OF MUSIC CULTURE. In Archive of Conferences (pp. 57-60).
29. Нажметдинова Мавлуда Мамасодиковна (2022). ОММАВИЙ-МАДАНИЙ ТАДБИРЛАРНИНГ УЗИГА ХОС ХУСУСИЯТЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 892-903. doi: 10.5281/zenodo.653977
30. Abduvositovich, Y. F., Suleymanova, D., Rakhmonov, U., Ergashev, A., Kurbanova, B., & Axmadbekova, M. (2021). The role of the great scholars of the Eastern Renaissance in the
INTERNATIONAL SCIENTIFIC JOURNAL VOLUME 1 ISSUE 6 UIF-2022: 8.2 | ISSN: 2181-3337
art of music in shaping the socio-spiritual thinking of young people. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 25(6), 2846-2850.
31. Юлдашев, Фахриддин Абдуваситович (2022). ИЗУЧЕНИЕ НАСЛЕДИЯ АЛЬ-ФАРАБИ КАК ФАКТОР ФОРМИРОВАНИЯ НАЦИОНАЛЬНОГО САМОСОЗНАНИЯ В НОВОМ УЗБЕКИСТАНЕ. Oriental renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences, 2 (Special Issue 23), 81-87. doi: 10.24412/21811784-2022-23-81-87
32. Аскарова, M., Намозова, Д., Мадаминов, Н., & Алихонова, Д. (2020). PSYCHOLOGICAL FEATURES OF PREPARING CHILDREN FOR SCHOOL. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(7), 402-407.
33. Nomozova, D. (2020). THE IMPORTANCE OF TEACHING VOCABULARY IN STAGES. Архив Научных Публикаций JSPI.
34. Namozova, D. T. (2021). MUSIQA DARSLARIDA O'QUVCHILARNI KREATIVLIK HAMDA ERKIN TAFAKKURINI SHAKLLANTIRISHNI TASHKIL ETISH. Scientific progress, 2(2), 1313-1315.
35. Namozova Dilorom, & Astanova Zumradxon Tohirovna (2022). BRAYL NOTA TIZIMINING MUSIQA TA'LIMIDAGI ILK QADAMLARI. Science and innovation, 1 (C2), 36-38. doi: 10.5281/zenodo.656980
36. Nurmuhammadovich, R. O., & Nurullaevna, N. M. (2021). Social And Spiritual Importance of Lessons of Musical Culture. Journal of Pedagogical Inventions and Practices, 2(2), 5052.
37. Nasritdinova, M., & Khokimova, K. (2021, October). LANGUAGE IS THE MIRROR OF THE NATION. In Archive of Conferences (pp. 92-94).
38. Nurullayevna, N. M., & Muhlisa, T. (2021, December). SOME PROBLEMS AND SHORTCOMINGS IN THE HIGHER EDUCATION SYSTEM. In Archive of Conferences (pp. 61-62).
39. Nasretdinova, M., Isakov, U. B., & Orziboyev, R. (2022). XALQ IJODIYOTINI RIVOJLANTIRISH ISTIQBOLLARI. Scientific progress, 3(2), 851-856.
40. Nasritdinova, M. (2021). PEDAGOGICAL COMPONENTS AND STAGES OF HEALTH OF DEVELOP CHILDREN THROUGH MUSIC EDUCATION. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 9(05), 251-258.
41. Мадина Насритдинова (2022). МУСЩА ТАЪЛИМИ ОР^АЛИ РИВОЖЛАНИШИДА СОЕЛОМ БОЛАЛАРДАН ОРТДА ДОЛГАН БОЛАЛАРНИ СОЕЛОМЛАШТИРИШНИНГ ПЕДАГОГИК ТИЗИМИНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШГА ДОИР ТАЖРИБА-СИНОВ ИШЛАРИ НАТИЖАЛАРИ. Science and innovation, 1 (1), 538-549.
42. Jo'Rayev Xamidjon, & Madina Nasritdinova (2022). DOIRA CHOLG'USIDA IJRO MAHORATINI YUKSALTIRISH (BOLALAR MUSIQA VA SAN'AT MAKTABLARI MISOLIDA). Science and innovation, 1 (C2), 26-28. doi: 10.5281/zenodo.663646