Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN: 2181-1784
educational, natural and social sciences 4(11), Dec., 2024
Research BIB / Index Copernicus www.oriens.uz
УЗБЕКИСТОН ЁШЛАРИДА ДИНИЙ, МИЛЛИЙ, СИЁСИЙ ВА ИЛМИЙ ТОЛЕРАНТЛИК ТАМОЙИЛЛЛАРИНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ТАЪЛИМ СИФАТИНИ ОШИРИШ ОМИЛИ СИФАТИДАГИ РОЛИ
Мамиров Азизжон Ниязмухамедович
ALFRAGANUS UNIVERCITY фалсафа фанлари доктори (PhD) Тошкент, Узбекистон [email protected]
АННОТАЦИЯ
Бугунги кунда Узбекистон ёшларида толерант дунёцарашни шакллантириш ута мууим мавзулардан бирига айланиб бормоцда. Хозирги даврда таълим соуасини тузри шакллантириш орцали ёшларга толерантлик тушунчасини сингдириш мумкинлигини куриш мумкин. Мацолада таълим сифатини ошириш орцали ёшларга толерантлик зоясини сингдириш омиллари очиб берилган.
Калит сузлар. Толерантлик, миллий, сиёсат, ёшлар, барцарорлик, тинчлик, тотувлик, маънавий, цадрият, илмий толерантлик, эътицод, диний, таълим, миллат, демократия.
РОЛЬ ФОРМИРОВАНИЯ ПРИНЦИПОВ РЕЛИГИОЗНОЙ, НАЦИОНАЛЬНОЙ, ПОЛЕТИЧЕСКОЙ И НАУЧНОЙ ТОЛЕРАНТНОСТИ У МОЛОДЕЖИ УЗБЕКИСТАНА КАК ФАКТОР ПОВЫШЕНИЯ КАЧЕСТВА ОБРОЗОВАНИЯ
Мамиров Азизжон Ниязмухамедович
Доктор философских наук (PhD) университета ALFRAGANUS Ташкент, Узбекистан [email protected]
АННОТАЦИЯ
Сегодняшней день формирование толерантного мировоззрения среди молодежи Узбекистана становится одной из важнейших тем. В современную эпоху можна увидеть, что концепция толерантности может быть привита молодежи посредством правильного формирования сферы оброзования. В статье раскрываются факторы формирования идеи толерантности среди молодежи путем развитие качества оброзования.
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
Ключевые слова. Толерантность, национальная, политика, молодежь, стабильность, мир, гармония, духовная, ценность, научная толерантность, вера, религиозная, оброзование, нация, демократия.
KIRISH
Бугунги кунда, толерантликни ёшларда шакллантиришда педагогик омилларнинг мухимлигини жуда куп тилга оляпмиз. хар кандай педагогик тизим маълум бир тарихий жараёнда шаклланиб, ривожланади. Шу сабабли таълим сохаси хакида мулохазалар, толерантлик нуктаи назаридан ва толерант булмаган карашларда хам назар солиш мумкин. Таълим сохасининг илмийлиги, инсонийлиги хам ёшларни рухий оламини тушуниш ва уни ривожлантириш воситаларини максадга мувофик даражаси билан белгиланади. Барча даврларда хам таълим муассасалари инсон ва жамиятнинг илгор ривожланиш талабларига мослашишга, улардан фойдаланишга интилиб келган. Жамиятда узаро мунособатларга, ёшларга таъсир килиш ва улар билан якин алока боглаш воситалари, усул ва методларини билиш ва куллаш бу борада анча яхши самара беради.
Ёшларда толерант дунёкарашни шакллантириш масалалари ижтимоий ходиса сифатида куплаб Шарк ва Гарб мамлакатлари мутафаккирлари томонидан урганилган. Мутафаккирлар асарларида уз даври мухит ва ижтимоий иклимидан келиб чикиб, муаммонинг ижтимоий-фалсафий, маънавий - маърифий жихатлари ёритиб утишган.
Толерантлик феномени илдизларини, энг аввало, «Антропологик парадигма»нинг асоси булмиш, дунё тарихида тамал тоши хисобланган будда, христианлик, Шаркда ислом каби узида жуда куп инсонлар бирлигини ташкил килувчи динлар ривожи билан боглик хисобланади. Бу учта динни бошка динлар билан солиштирганда, диний карама-каршилик буйича солиштириб булмас эди, аммо улар бузгунчиликка каршилик маъносида, кабилавий ва иркий камситилишга каршилик буйича фикрлари бир хил эди[1].
Толерантлик буйича Гарб файласуфларидан Зигмунд Фрейд инсониятни глобал муаммолар кескинлашуви, инкирозларнинг кескин тус олишидан олиб чикишда маънавий-ахлокий тамойилларнинг канчалик устувор эканлигини таъкидлаб шундай дейди: «Биз бундан кейин хам инсоннинг табиий истак-майллари олдида акл-идроки ожиз эканлигини тан оламиз ва эътироф этишга хаклимиз. Аммо, акл-идроки ожизлигига карамай, одамни хайвонийликдан инсонийликка чакиришдан толмайди. Акл-идрок, доимий маглубиятларга карамай, бир замон келиб, устувор булишини узок замонлар кутишга тугри келади, аммо бундай замон чексиз узок хам эмас»[2]. З.Фрейд узининг бу
Research BIB / Index Copernicus
$HKpn ôunaH HHCOHHATHH ôyryHru KyHga Kypmaô TypraH MyaMMonapHu aKg-ugpoK, MatHaBHH-axnoKHH OMHnnapHH öhphhhh ypuHra KyfiraHgaruHa enHMHHH Tonumu MyMKHHnnrHHH TymyHTHpMOKHH ôynagu. Hhcoh x,ap KaHgafi Macanaga MatHaBHH Ba hhcohhh OMHnnapHH ycTyBop ôhhhô, my öunaH öupra, enHMHHH Tonumga öapna HHCOHnapHH x,aMKopnuKKa naKupumraH.
MYX,OKAMA BA HATH^AÏÏAP
XXI acp öomuga Fapö ^aMuaraga «TonepaffrauK» TymyHnacu CHëCHH pmopuKara MOcnamTHpunuô, öupMyHna neKnaHumnap KyöunraH. AHrauanuK MyTa^aKKup ^ohh .Hokk y3 acapnapuga EBponaga guHufi öochm KynaHHÖ ôopaëTraH gaBpga ^aMuaTga «guHufi TonepaffrauK» Ba «guHufi SarpuKeHrnuK» TymyHHanapuHH maKmaffrapum Ba puBO^naHTupum MyxuMnuruHu TatKugnaö yTraH. TonepaHTnuK, ^..Hokk Kapamu Syauna, ^aMuaTga Ha^aKar axnoKuö, Sarau н^тнмoнн-cнёcнн TatnuMoT cu^arnga MafigoHra nuKagu. Y guHufi caôp-TOKarau ëKgaô, gaBnar öapKapopnuru ynyH 3apyp öynraH ^yH^uanap Ba ynapHuHr TaBcu^uHu carnö yTum öunaH HeKnaHagu[3].
^hhhh TO^epaHT^HK MyaMMocu xo3upru gaBpuMroga, энг gon3apö, Kyn MyxoKaMa Ku^uHaguraH MacananapgaH öupu xucoönaHagu. ^uhuh TonepaHTnuKHu gyHëKapam Ba н^тнмoнн-ncнxoпoгнк MyHocaöaraap y3apo yfiryHnamuS, Kyn cohhu guHufi aHtaHanapHuHr KoHyHufinuruHu TatMuHnafigu, my öunaH öupra yHra ^aMu^T oHruHuHr MypaKKaö xpgucanapugaH öupu cu^arnga Kapam ho3um. ^uhuh TonepaHTnuK, myHuHrgeK, maxcnap, u^tumouh Ty3unManap Ba gaBnar gapa^acugaru xapaKaraap cu^arnga Kaöyn KunuHumu ho3um. BomKana afiTaguraH öyncaK, guHufi TonepaffrauK ^yKaponuK ^aMuaTuHuHr Kagpuara Ba u^tumouh HopMacu cu^araga TymyHunumu MyMKuH, 6y эca yHra Terumnu maxcnapHuHr x,ap xun guHufi KoH^eccuara MaHcyônuru Syauna HaMoëH ôynagu.
^uhuh TonepaHTnuKHu puBo^naffrapum MexaHroMnapu, u^tumouh MyHocaöaraapHuHr öyTyH tu3umu, кoнcтнтyцнaвнн geMoKparuK xyKyK Ba эpкннпннпapннн Ty^uruna aManra omupum uMKoHuaTnapu, maxc Ba ^aMuarauHr MatHaBufi MagaHuara gapa^acu öunaH ôofhuk xucoönaHagu. K^aguM 3aMoHnapga nafigo öynraH guHufi TonepaffrauK MyaMMocu MytTagun Ma^Kypa xucoönaHraH, BaTaHuMu3 epuga эca Typnu эtтнкogпн xanKgap, 6ywK uMnepuanap goupacuga öupra tfmamra Ma^öyp öyngu.
TagKuKoraMro HaTu^acuga myHgafi xynocara KenguKKu, gyHë axonucuHuHr KaTTa kucmu y3uHu guHgop xucoSnafigu, my ypuHga guH ^SeKucTOHHuHr цнвнпнзaцнtfвнн xaëTugaru MagaHufi SaFpuKeHrnuK Ka^onara xucoônaHagu. Рecny6пнкaмнзga TaxgugnapHuHr KaMafiuô öopumu, энг aBBano, ®;aмнtfтнмнзga
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
баркарор диний ривожланиш принциплари мувоффакиятли амалга оширилаётганлига боглик.
- «Шахсда багрикенглик дунёкараши, энг аввало, оилада, шунингдек, мактабгача тарбия муассасасидан бошлаб, мактаб, лицей, олий укув юртларида шакллантирилиб, ривожлантирилиб борилади. Инсон дунёнинг, табиат, маданият, динлар, айни пайтда миллатларнинг турлича эканлиги ва уларнинг хаммаси хурмат килинишга муносиблигини чукур идрок этиши учун, биринчи навбатда, уз Ватани, халки, унинг тили, дини, азалий урф-одатлари, маданий узига хослигини тула идрок эта олиши керак. Ана шундагина у бошка халклар, миллатлар, динлар, маданиятларга муносиб бахо бериш, уларни хурмат килиш ва кадрлашга кодир булади»[4].
Багрикенглик бугун, кеча ёки якин утмишда пайдо булган ходиса эмас. Бу фазилат асрлар давомида халкимизнинг кон-конига сингиб кетган. Толерантлик тушунчаси чукур тарихий илдизларга эга. Масалан, Буюк ипак йулидаги мамлакатлар хаёти ёки темурийлар даврига назар ташлайдиган булсак, махобатли иморатлар курилишида турли миллат ва элат, дин вакиллари катнашганлиги тарих китобларидан яхши маълум.
Хрзирги кунда хам багрикенгликни мустахкамлаш устувор йуналишга айланган. Барча миллат ва элатларнинг тили, маданияти, урф-одат ва анъаналарини саклаш хамда ривожлантириш учун конуний шароитлар яратилган. Юртимизда турли миллатлар уртасида узаро мехр-окибатни янада мустахкамлаш давлатимизда олиб борилаётган сиёсатнинг диккат марказда булиб келмокда.
Барча фукаролар бир хил хукук ва эркинликларга эга булиб, жинси, ирки, миллати, дини, ижтимоий келиб чикиши, эътикоди, шахси ва ижтимоий мавкеидан катъи назар, конун олдида тенгдирлар, деган коида халкимизга хос фазилат булган толерантликнинг замонавий сиёсий-хукукий ифодасидир.
Шу жихатдан «миллий толерантлик» тушунчаси хар бир миллатнинг таълим тизимида уз менталитети, тарихий боскичлари, маданияти ва миллий психологиясидан келиб чиккан холда сингдириб борилади.
Бугун республикамиз турфа маданиятлар гуллаб-яшнаётган мамлакатлардан бири эканлиги хар бир узбекистонликка фахр-ифтихор туйгуларини бахш этади. Куп миллатлилик ва куп маданиятлилик - бизнинг маънавий бойлигимиз хисобланади. Узбекистонни уз Ватани деб билиб, унинг тараккиёти йулида фидокорона мехнат килаётган турли миллатга мансуб ёшларимизнинг хар бири буни теран хис килади.
Research BIB / Index Copernicus
Мамлакатимиз ахолисининг 60 фоизи 30 ёшгача булган ёшлардан иборат булиб, бой маънавий меросимиз, анъаналаримизни келажак авлодга асл холатда етказувчилар хам ёшлардир.
Х,ар бир шахснинг толерантлиги, унинг таърифи жамиятдаги ролини белгилашда куплаб ёндашувларга карамай, биринчи навбатда ижтимоий муносабатлар ва уни тартибга солувчи ва низоларни камайтириш механизми хисобланади. Шу муносабат билан багрикенглик тамойилининг кенг таркалиши ёшлар тарбиясида янада долзарблашади. Ижтимоий ёндашув нуктаи назаридан сиёсий толерантлик - шахслар ва узаро муносабатларни тартибга солувчи кадрият ва меъёрларнинг маълум тизими.
Моддий нуктаи назардан, давлат ва ижтимоий гурух уртасидаги муносабатлар хар хил турдаги сиёсий бирлашмаларга (Сиёсий партиялар, жамоа бирлашмалари) бирлашиш оркали фукароларнинг турли норозилик куринишларини (сиёсий харакатлар, жамоавий норозиликлар, мухолиф партиялар харакати) давлат томонидан хал килиниши даражасини уз ичига олади.
«...Узбекистоннинг ён-атрофида хавфсизлик, баркарорлик ва ахил кушничилик мухитини шакллантириш»[5] тугрисидаги устувор максад мамлакатимизнинг кушни давлатлар билан ижтимоий хамкорлик ва толерантлик муносабатларини ривожлантиришга катта хизмат килмокда.
Турли хилдаги кадриятларга булган хурмат - узга маданиятлар билан ижобий муносабатда булиш оркали шахсий кадриятлар йуналишлари доирасини кенгайтиришга хизмат килади. Ижтимоий мухитнинг серкирра эканлиги сабабли унга булган карашлар турли туман булиши табиий жараён. Сиёсий толерантликнинг узига хос жихати - инсон фикр эркинлигини хурмат килгани холда, халк талабларини розилик ёки розиликсиз, бир хиллик ёки кимнингдир фойдасига огишмаган холда нейтрал карор кабул килишга тайёрликни англатади.
«Ижтимоий багрикенгликнинг мухим куринишларидан бири сиёсий багрикенгликдир. Мазкур тушунча ижтимоий фанлар тизимидаги янги атамалардан бири хисобланади. Сиёсий багрикенглик сиёсий демократиянинг ажралмас атрибутив кисмларидан биридир. Зеро, у кишиларнинг давлат ахамиятига молик масалалар юзасидан аник ва пухта ишлаб чикилган карашларини, соглом сиёсий ракобат майдонида узини намоён килишга кодир ижтимоий бирлашмаларнинг фаолиятини, фаол ижтимоий интеракцияни англатади»[6]
Research BIB / Index Copernicus
«Илмий толерантлик» тушунчасининг узига хослиги шундаки, унда бу мухитнинг аъзолари хар хил хатти-харакат сохиблари, турли миллат вакиллари, айникса, эътикод эркинлиги кафолатланган турли диний конфессия аъзолари булишлари билан бирга, дунёкараш ва фикрлаш даражасига кура хилма-хилликни куриш мумкин. Уларнинг турмуш тарзи, хулк-атвори, одатлари, хис-туйгулари, фикр-мулохазалари, гоя ва эътикодлари турлича булгани боис бир-бирларига нисбатан токатли, чидамли булиши, турли дунёкарашга эга талаба ёшлар ва профессор-укитувчиларнинг бирга ахилликда фаолият курсатиши, ижод килиши, укиб-урганиши учун махсус макон, илму ижод мухитидир. Бу эса уз урнида «илмий толерантлик» тушунчасининг фан ва маънавият ривожида накадар мухим роль уйнашини курсатади.
Узбекистонда «Виждон эркинлиги ва диний ташкилотлар тугрисида»ги ^онуннинг 4-моддаси «Фукароларнинг динга муносабатидан катъи назар тенг хукуклилиги» деб номланган булиб, хар бир шахснинг миллати, ирки ва ижтимоий келиб чикишидан катъи назар, конун олдида тенг эканлиги таъкидланган.
Хозирги кунда толерналикка факатгина ижтимоий тушунча сифатида караш нотугри хисобланади. Толерантлик бугунги кунда инсоният ахлокий нормаларида талаб этилаётган энг мухим тушунчалардан биридир. Инсон хулк-атвори концепциясининг энг мухим кадриятларидан бири хиаобаланади. Бу жараён уз ичига Ватанатимизнинг миллий кадриятларига умумбашарий кадриятлар тизимини бирлаштириш ва мувофиклаштириш оркали амалга оширилади. Шундай экан хозирги ёшлар онгига толеранлик тамойилларини миллий ва умумбашарий хулк-атвор ва ахлокий нормалар оркали сингдириш унинг мохиятини тугри англашга олиб келади. Шу жихатдан олиб карайдиган булсак толерантлик сиёсий, ижтимоий, диний, маърифий ва маънавий билимлар, урф-одат ва кадриятлар оркали намоён булади хамда ёшларни замонавий жамиятда яшаш нормаларини белгилаш оркали ривожлантирилиб, жамиятга тадбик этилади.
ХУЛОСА
Хулоса урнида шуни айтиш мумкинки таълим-тарбия жараёнида ёшларда толерантлик, тенглик, сабрлилик тушунчаларини шакллантириш ва бунга амал килишга ёшларни жалб килиш муаммоси энг долзарб масалаларидан бири хисобланиб, хозирда толерантлик тамойилининг глобаллашув жараёнидаги ахамиятини турли хил миллат ва элатлар, халклар, маданиятлар, мафкуралар ва карашларнинг хилма-хиллигини тан олган холда уларни бир-бирини
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
Research BIB / Index Copernicus
тушуниши, бир-бирига сабрли булиши учун ва тинчлик, тотувлик ва баркарорликни таъминлаш учун мухим ахамият касб этади.
Толерантлик тамойилини ёшлар онгига сингдириш максадида таълим жараёни иштирокчиларининг дунёкараши ва маънавиятига тегишли маълум бир педагогик талабларни, умумий ахлокий-эстетик ва миллий кадриятлар асосида шакллантириш ва сингдиришни асосий тушунчалари ва тамойилларини ишлаб чикиш имконини берди.
ФОЙДАЛАНИЛГА АДАБИЁТЛАР.
1. Белозёрова М.В. Проблема толерантности в межкультурной коммуникации: методологический аспект. Весиник Кем ГУКИ 24/20013. Стр.20.
2. Цвейг С. Зигмунд Фрейд. Рухий тахлил санъати.//Жахон адабиёти.2000, №3.
3. Локк Дж. Соч.в 3 т. -М., 1988. Стр.-81-90.
4. Саифназаров И.Тошкент давлат иктисодиёт университетида Узбекистон "Адолат" социал-демократик партияси билан хамкорликда "Талаба-ёшларда толерантлик дунёкарашини шакллантиришнинг инновацион усуллари" мавзусидаги булиб утган республика илмий-амалий конференцияси. № 20 // 2019.
5. Узбекистон Республикаси Президентининг "Узбекистон Республикасини янада ривожлантириш буйича харакатлар стратегияси тугрисида"ги фармони. -Тошкент.: Адолат, 2017. 27-б.
6. Кушаев.У.Р. Жахон динларида багрикенглик гояларининг уйгунлиги. Фалсафа фанлари буйича фан доктори (DSc) диссертация автореферати. Тошкент. 2017.-Б 18.