Научная статья на тему 'ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИДА МИЛЛИЙ БАҒРИКЕНГЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ'

ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИДА МИЛЛИЙ БАҒРИКЕНГЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
209
18
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — М. М. Бафаев

Межэтническое согласие и религиозная толерантность один из основных принципов демократического общества. Толерантность обеспечивает гармонию между гражданами, предотвращает эскалацию социальных различий, естественным образом возникающих в обществе, возникновение социальных конфликтов. Сегодня не только в нашей стране, но и во всем мире национальная толерантность, взаимоуважение и взаимопонимание становятся главными жизненными принципами. С этой точки зрения большое значение имеет формирование национальной толерантности у учеников.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Inter-ethnic harmony and religious tolerance is one of the basic principles of a democratic society. Tolerance ensures harmony between citizens, prevents the escalation of social differences that naturally arise in society, and the emergence of social conflicts. Today, not only in our country, but throughout the world, national tolerance, mutual respect and mutual understanding are becoming the main principles of life. From this point of view, the formation of national tolerance among students is of great importance.

Текст научной работы на тему «ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИДА МИЛЛИЙ БАҒРИКЕНГЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ГЛОБАЛЛАШУВ ЖАРАЁНИДА МИЛЛИЙ БАГРИКЕНГЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ШАРТ-ШАРОИТЛАРИ

М. М. Бафаев

ТДПУ Амалий психология кафедраси доценти в.б., PhD

АННОТАЦИЯ

Межэтническое согласие и религиозная толерантность - один из основных принципов демократического общества. Толерантность обеспечивает гармонию между гражданами, предотвращает эскалацию социальных различий, естественным образом возникающих в обществе, возникновение социальных конфликтов.

Сегодня не только в нашей стране, но и во всем мире национальная толерантность, взаимоуважение и взаимопонимание становятся главными жизненными принципами. С этой точки зрения большое значение имеет формирование национальной толерантности у учеников.

ABSTRACT

Inter-ethnic harmony and religious tolerance is one of the basic principles of a democratic society. Tolerance ensures harmony between citizens, prevents the escalation of social differences that naturally arise in society, and the emergence of social conflicts.

Today, not only in our country, but throughout the world, national tolerance, mutual respect and mutual understanding are becoming the main principles of life. From this point of view, the formation of national tolerance among students is of great importance.

Жахон тажрибасидан маълумки, давлатнинг баркарорлиги куп жихатдан миллатлараро муносабатлардаги турли муаммоларни хал этиш кобилиятига богликдир. Кейинги вактларда, глобаллашиб бораётган дунёдаги можаролар, шу жумладан, миллатлараро низолар кучаяётган бир шароитда, бу муаммо айникса мухим уринга чикиб боряпти. Шу муносабат билан миллатлараро тотувлик хар кандай купмиллатли давлат учун хал килувчи омил сифатида ахамият касб этмокда.

Одамларнинг дунёкараш, фикрлаш тарзига асосланувчи мураккаб ходиса булмиш миллатлараро муносабатларнинг холати ва ривожланиши куп

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

жихатдан мамлакат ахолисининг багрикенглик даражасига богликдир. Миллий багрикенглик (миллатлараро багрикенглик) унинг устувор жихатларидан биридир. Бу эса миллатлараро тотувлик ва багрикенглик маданиятини умумбашарий кадриятга айлантириш масаласининг канчалик мухимлигини курсатиб турибди. 2017 йил 19 майда Узбекистон Республикаси Президентининг Миллатлараро муносабатлар ва хорижий мамлакатлар билан дустлик алокаларини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида» Фармон эълон килинганлиги билан янада ахамиятли ва Узбекистон худудида купмиллатлиликнинг шаклланиши ва узбек халки орасида бошка халк ва миллат вакилларининг тараккий этиши жараёнини курсатиб беради [1].

Айни вактда онгдаги багрикенглик, яъни толерантлик тамойиллари, Узбекистоннинг асрлар давомида таркиб топиб келаётган инсонпарварлик анъаналарига мос эканлигини таъкидлаб утмок керак. Халк турмушининг ижтимоий, сиёсий, маънавий, иктисодий, ахлокий эхтиёжлари, демократик жамиятни ривожлантириш истикболлари ана шу муносабатларга асос килиб олинган.

2018 йил 28 декабрда Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёев Олий Мажлисга Мурожаатномасида худди шу масалага тухталиб: "Узбекистон миллатлараро тотувлик ва диний багрикенглик сохасида уз анъаналарига доимо содик булиб, бу йулдан хеч качон огишмасдан илгари боради. Мамлакатимизда турли миллат ва диний конфессия вакиллари уртасида узаро хурмат, дустлик ва ахиллик мухитини мустахкамлашга биринчи даражали эътибор каратилади" [2], дея таъкидладилар.

ЮНЕСКО ташкилоти дунёда тинчлик, динлар ва конфессиялараро мулокотни урнатиш, миллатлар ва элатлар уртасида хамкорликни ривожлантириш борасида багрикенгликка оид 70 дан зиёд халкаро хужжатлар, конвенциялар кабул килган. Айникса, 1995 йил 16 ноябрда ЮНЕСКО Бош конференциясининг 28-сессиясида кабул килинган "Багрикенглик тамойиллари декларацияси" дунё халклари ичида тинчлик ва тотувликни таъминлаш, инсон хукуклари ва эркинликлари устуворлигига асосланган тенг хукуклилик ва узаро хамкорлик муносабатларини карор топтириш йулида мухим омил булди. Бунинг амалий ифодаси сифатида, 1995 йил "Халкаро багрикенглик" йили деб эълон килинди.

Маълумотларга кура, бундан юз йил аввал хозирги республикамиз худудида 70 га якин миллат вакиллари истикомат килган. 1926 йилда эса республикамизда 90 та миллат ва элат яшаган булса, 1959 йилда уларнинг сони

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

113 тага, 1979 йилда 123, 1989 йилда эса 130 тага етган эди. Хрзирги вактга келиб юртимизда 130 дан зиёд миллат вакиллари истикомат килмокдалар.

Миллатлараро муносабатларни тугри йулга куйиш борасида Узбекистон узига хос тажриба орттирган. Бунда факат миллий узликни англаш, миллий гурур ва ифтихор туйгусини тарбиялаш, миллатларнинг тили, маданияти, урф-одатларини асраб-авайлаш билан чекланмаслик, балки мамлакатдаги барча миллатларнинг умумий бирдамлигига эришиш тамойилига амал килинди.

Багрикенгликнинг кенг маънодаги талкини сифатидаги Узбекистон Республикасининг бош хужжати - Конституцияда: "Узбекистон Республикасида барча фукаролар бир хил хукук ва эркинликларга эга булиб, жинси, ирки, миллати, тили, дини, ижтимоий келиб чикиши, эътикоди, шахси ва ижтимоий мавкеидан катъи назар, конун олдида тенгдирлар" (УзР. Конституцияси, 2-булим, 5-боб, 18-модда); "Фукаролар Конституция ва конунларга риоя этишга, бошка кишиларнинг хукуклари эркинликлари, шаъни ва кадр-кимматини хурмат килишга мажбурдирлар (2-булим, 11-боб, 48-модда) моддалари асосий деб тан олинган.

Укувчи-ёшларда миллий багрикенглик кадриятларини шакллантириш вазифаси ижтимоий психология олдида турган гоят долзарб илмий-назарий муаммолардан бирини ташкил килади. Ёшларда багрикенглик маданиятини шакллантириш давлатни мустахкамлаш, унинг хавфсизлигини мухофаза килиш, ёшларни турли мафкуравий ёт гоялардан асраш, уларни багрикенглик, айникса, миллий багрикенглик асосларида хаётга тайёрлашда катта ахамиятга эга. Багрикенглик дунёвий давлатнинг энг зарур хусусиятларидан хисобланади. Аммо багрикенглик (толерантлик) нима, унинг замонавий мохияти нимада деган саволга илмий жавоб жамият олдида турган ва уз илмий ечимини кутаётган муаммолардандир.

Толерантлик бирор-бир "омилларнинг" механик жараёни (ташки ёки ички) натижаси хисобланмайди; хакикий толерантлик - бу инсоннинг маълум муносабатларни (экзистенциал-инсонпарвар муносабат) ташкил этишдаги эгаллаган урни, унинг шахсий позицияси ва фаоллигини онгли, англанган ва масъулиятли танловининг намойиши булиб хисобланади.

Тадкикот мавзуси юзасидан олиб борилган изланишлар асосида миллий багрикенглик тамойилларининг узбек халки миллий кадриятлари тизимида толерантлик тушунчаси таркибига анъанавий тарзда куйидаги инсоний хислатлар киритилганлиги ва шакллантирилганлиги маълум булди.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Толерантликни ёшларда шакллантиришнинг мураккаб жихатларини, унинг мазмунининг серкирра жихатларини биз тадкикотда куйидагича белгиладик (2-расм):

Мотивацион компонент - маданий тафовутларни тан олиш ва шу асосда бошка маданият вакиллари билан ижобий муносабатларни урнатиш. Ушбу тузилма шахснинг ёши, мавкеи, маълумоти, моддий фаровонлиги, тарбия даражаси ва хаттоки яшаш жойининг узгариши билан боглик булган устун мотивларнинг узгариши билан тавсифланади. Ва шубхасиз, маълум мотивларнинг устунлиги тугридан тугри маълум бир шахснинг йуналишига боглик.

Когнитив-информацион компонент - кадриятли йуналишларга асосланган мутахассисларнинг профессионал алока моделлари буйича маданиятлараро билим ва бошка маданиятларга нисбатан салбий стереотиплар ва догмаларнинг йуклиги. Шахсга узи ва дунё хакидаги когнитив тасаввурларнинг уйгунлигига интилиш хосдир. Когнитив диссонанс пайдо булиши номувофикликдан халос булиш истагини келтириб чикаради, кочиш мотивини вужудга келтиради ва кадриятлар тизимининг узгаришига олиб келади. Диссонанс когнитив тузилиш элементларини узгартириш учун туртки вазифасини бажаради. Масалан, рад этиш, жазолаш ва бошкалар куркуви туфайли ижтимоий гурухларнинг эътикодлари, кадриятларини мажбуран кабул килиш. Г.М. Андрееванинг фикрига кура, келишмовчилик, утмишдаги шахсий тажрибанинг мавжудлиги ва хозирги замондаги объектив вазият уртасидаги фарк туфайли юзага келади. Бошка томондан, когнитив элементларнинг маданий "накш"лар, меъёрларга мос келмаслиги, шунингдек когнитив элементнинг кенгрок тасвирлаш тизимига мос келмаслиги когнитив келишмовчиликни келтириб чикаради [4].

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

1-расм. Миллий баFрикенглик тушунчасининг компонентлари.

Аффектив эмпатия ва хулц-атвор компоненти - Мулокотнинг ижобий асосини яратиш кобилияти, хиссиётларни тартибга солиш кобилияти, бошка маданиятларда касбий хулк-атвор маданиятига эга булиш. А.В. Козина, мулокот жараёнида эмпатияни урганиб, уни мураккаб тузилишга эга булган акдий жараён деб атайди. У учта таркибий кисмни уз ичига олади: аффектив (эмпатия элементи); когнитив (бошканинг позициясини тушуниш ва уни оклаш) ва хулк-атвор (шерикка хакикий самарали ёрдамни ифодалаш, хамдардликнинг такдид ва огзаки шакллари) [7]. А.Е. Ахметзянова (2011) эмпатиянинг психологик тузилишини (жараён сифатида) куйидагича таърифлаган: бошка одамнинг хиссий холатини тушунишга йуналтирилганлиги асосида; унга нисбатан хамдардлик, яъни унга унга ухшаш туйгуни бошдан кечириш; огзаки ёки огзаки булмаган мулокот оркали куллаб-кувватлаш. Эмпатия (инсоннинг сифат характеристикаси сифатида) инсоннинг шахслараро мулокотда эмпатия жараёнини амалга оширишга тайёрлиги ва кобилиятидан иборат. Шахслараро узаро муносабатларда эмпатик жавоб беришнинг асосий психологик механизмлари, дейди А.Е. Ахметзянова, куйидагилар: интерпретация, идентификация, децентрация ва эмоционал (хисларни юктириш). Ушбу механизмлар эмпатик жавобнинг турли даражаларида амалга оширилади [5]

Биринчи даражада (когнитив эмпатия) когнитив механизм назарда тутилади, унинг давомида субъект уз холатини узгартирмасдан эмпатия объектининг хиссий холатини шархлайди. Иккинчи даражада (эмоционал эмпатия) эмпатия объекти билан субъектнинг идентификациясини таъминловчи проекция ва интроекция механизми оркали амалга оширилади. Шартли равишда субъект бошканинг позициясига онгли тарзда тура олиши ва унга хамдард булиши билан эмпатия объектига децентрация мулжалини олади.

Учинчи даражада (когнитив, хиссий ва фаол эмпатия) шахслараро идентификация ("кабул килинадиган", "тушуниладиган", "хамдард була оладиган", "самарали") хиссий кучиш механизми фаоллашади. Субъект эмпатия объектига ёрдам беради ва куллаб-кувватлайди.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

МИЛЛИЙ БАГРИКЕНГЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ ТЕХНОЛОГИЯСИ

Мотивацион компонент

Когнитив-информацион

Аффектив эмпатия ва хулк-атвор компоненти

Ижтимоий-перцептив компонент

Маданий тафовутларни тан олиш ва шу асосда бошка маданият вакиллари билан ижобий

^адриятли йуналишларга асосланган мутахассисларнинг профессионал алока моделлари буйича маданиятлараро билим ва

Мулокотнинг ижобий асосини яратиш кобилияти, хиссиётларни тартибга солиш кобилияти, бошка маданиятларда касбий

Одамларнинг бир-бирини тушуниши, билиши, узаро тушуниш ва низоларни хал килиш кобилияти

Укувчи-ёшларда миллий багрикенгликни шакллантириш

Шахс сифатлари: N

• Бошка одамларнинг турмуш тарзига, хулк-атворига, маданиятига нисбатан багрикенглик.

• Ксенофобия, эгоцентризм ва бошка иллатларга муросага келиш кобилияти /

2-расм. Ёшларда миллий баFрикенгликни шакллантириш мазмуни

Ижтимоий-перцептив компонент - одамларнинг бир-бирини тушуниши, билиши, узаро тушуниш ва низоларни хал килиш кобилияти. Ижтимоий-перцептив компонентда инсоннинг ижтимоий объектларни (бошка одамлар, узлари, ижтимоий гурухлар, жамоалар ва бошкаларни) идрок этиш, тушуниш ва бахолаш жараёнлари ва механизмларини, шунингдек улар уртасидаги муносабатларни узлаштириш кобилияти ва тайёрлиги тушунилади. Мазкур компонент доирасида шахсдаги ижтимоий перцепция компетенциясининг ривожланишини хам куриш мумкин.

Материалы международной конференции. g^ Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Мазкур компонентлар таркибида миллий багрикенгликни шакллантириш мазмуни миллий багрикенгликни шакллантириш технологияси оркали шахсда туркум ижобий сифатларни (бошка одамларнинг турмуш тарзига, хулк-атворига, маданиятига нисбатан багрикенглик, ксенофобия, эгоцентризм ва бошка иллатларга муросага келиш кобилияти кабиларни) шакллантириш мумкин булади ва пировардида, ушбу шаклланиш жараёни натижасида бошка миллат вакилларига булган ижобий муносабат таркиб топади ва мустахкамланиб боради.

Шунингдек, тадкикот давомида биз миллий багрикенгликнинг баъзи индикаторларини хам аниклаб, унга нисбатан уз мулохазаларимизни кискача баён килмокчимиз:

Миллий багрикенгликнинг асосий курсаткичи сифатида бошка миллат вакилларига нисбатан ижобий муносабатни асосий килиб курсатдик. Тенглик ва узаро хурмат эса бирламчи курсаткич сифатида, хамкорлик ва бирдамлик ва шу билан бирга тенг имкониятларга эга булиш иккиламчи курсаткич сифатида кайд килинди. Охиргисида эса диний эркинлик ва хар бир миллатнинг уз анъаналарига риоя килиш имкониятини киритдик. Ана шулар биргаликда миллий багрикенгликни таъминловчи етакчи омиллар сифатида кузга ташланади.

Бошка миллат вакилларига нисбатан ижобий муносабат

Тенглик

Узаро хурмат

Х,амкорлик ва

бирдамлик

Диний эркинлик

Миллатлараро толерантлик (миллий баFрикенглик)

Анъаналарга риоя килиш имконияти

3-расм. Миллий багрикенглик индикаторлари

Тадкикот максадларидан келиб чикиб, глобаллашиб бораётган жамиятда миллий багрикенгликни шакллантирувчи омилларни аниклаб, куйида "Миллий багрикенглик шаклланаётган шахс модели"ни такдим этмокчимиз. Унга кура:

шахснинг маънавий-аклий салохияти ва умуминсоний кадриятлар ижтимоий-ахлокий меъёр сифатида ушбу моделнининг таркибий кисми

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

сифатида, унинг марказида эса талаба шахсининг ривожланиши мохияти акс этади. Зеро, юкоридаги фикрларимизга таянган холда шуни айтиш лозимки, мактабларнинг юкори синфларида хамда олий таълим муассасаларининг дастлабки боскичларида миллий багрикенгликни шакллантириш технологиясини куллаш бир мунча самара беради ва айни мазкур даврдаги ёш психологик хусусиятлари хам ушбу билимларни узлаштириш учун айни муддао булиб хисобланади. Шундай экан, таълим муассасаларида талаба шахсини ривожланишини моделлаштириш вазифаси куйилган экан, биз унинг марказида табиий равишда назарий маълумотлар ва билимларни келтирамиз. Унинг назарий асослари таркибига фалсафий, психологик, педагогик, технологик билимларни мужассам этамиз. Унда талабаланинг ижтимоийлашув жараёни, маданий мувофиклик холати хамда бевосита таълим жараёнидаги иштироки асосий принцип сифатида мухим ахамият касб этади. Моделнинг компонентларига алохида тухталамиз:

мацсадли-цадриятли - шахснинг максадли-кадриятли жабхаси уз навбатида 2 та асосий компонентни уз ичига олади: шахс маънолари тизими ва кадриятлар йуналганлиги. Иккаласи хам шахсият тушунчаси билан узвий богликдир. Умумилмий тушунча сифатида тадкик этилувчи объектларни бирлаштиришга хизмат килади.

субъект-субъектли - субъет-субъект муносабатлари таълим муассасасида укув-тарбиявий жараёнда узаро хамкорлик фаолиятини паритет (тенглик)асосида ташкил этишдан иборат муносабатлар тури булиб хисобланади.

мазмунли - психологик маданиятнинг мазмунли таркибий кисми инсон психикаси ва унинг фаолияти, бошкалар билан булган муносабатлари сохасида шахсий ахамиятга эга ва шахсий ахамиятли хамда шахсий кадриятли интилишлар, идеаллар, эътикодлар, карашлар, позициялар, эътикодлариннг умумийлиги тизими билан изохланади.

процессуал-фаолиятли - фаолият субъектнинг олам билан узаро таъсирининг динамик тизими сифатида тушунилади: фаолиятдаги объектив дунёни узгартириб, субъект узини узи узгартиради (унинг онги ва шахсияти узгаради). Фаолият тизимига мотивлар, максадлар, шартлар ва тегишли харакатлар ва операциялар киради. Ушбу тузилма функционалдир, яъни тизимнинг хар бир таркибий кисми уз фаолиятида аник функцияларни бажаради.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Диагностик - психодиагностика усули учта асосий (объектив, субъектив, проектив) диагностик ёндашувларда конкретлаштирилган булиб, улар амалда мавжуд диагностик техникаларнинг бутун мажмуасини камраб олади, диагностик фаолиятнинг муваффакияти (самарадорлиги) ва усули (хусусиятлари) асосида амалга оширилади.

"Миллий багрикенглиги шаклланаётган шахс" модели

/\_/\

-V-

Шахснинг маънавий-ахлокий салохияти

Талаба шахсининг ривожланиши мохияти

Умуминсоний кадриятлар ижтимоий-ахлокий меъёр сифатида

Таълим муассасасида талаба шахсини ривожланишини моделлаштириш

4-расм. "Миллий баFрикенглиги шаклланаётган шахс" модели

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Рефлексив - мазкур холатда рефлексив механизмларнинг субъектнинг узига йуналганлиги, конструктив узини узи такомиллаштиришга

Материалы международной конференции. g^ Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

каратилганлиги ва фаолиятининг оралик ва якуний натижаларини тахлил килишлиги билан бахоланади.

Моделнинг натижаси сифатида талаба шахсида ривожланишнинг базавий курсаткичи ва ахлокий кадрият намунаси сифатида миллий багрикенгликни шакллантиришни кайд этиш мумкин. Талаба шахсида ушбу феноменнинг таркиб топиши, такомиллашуви келгуси фаолиятида баркарор рухий холатига ижобий таъсир курсатиши билан ахамиятли хисобланади.

Бизнинг фикримизча толерантлик тушунчаси ва куникмаларининг шаклланганлик хусусиятлари куйидагилардан иборат килиб белгиланди:

- инсон кадриятлари тизимидан урин олиши натижасида ёшлар хатти-харакатлари ва амаллари мазмунига таъсир этиши;

- инсоннинг узига ишончини орттириши, унинг карорлар кабул жараёнига ижобий таъсир этиши, унинг эркин яшаш тарзини кучайтириши;

- инсоннинг узга инсонлар билан мулокот даражасини шаклантириши, бойитиши ва ижобий мезонлар асосига курилишига ёрдам бериши;

- инсон маънавиятига дахлдор гуманитар тамойилларнинг асоси була олиши;

- инсонлараро мулокот учун хизмат килиши натижасида ижтимоий-сиёсий мазмун касб этиши, натижада инсон хукук ва эркинликларининг амал килиши учун хизмат этиши;

- ёшлардаги ижобий толерант хусусиятларнинг давлат ва жамият ижтимоий-сиёсий ахволига таъсир утказиши, булиши мумкин булган ижтимоий-сиёсий зиддият ва тукнашувларнинг олдини олишга хизмат цилиши.

Миллий багрикенгликни психологик нуктаи назардан шакллантириш масаласини биз ёшларда узиникидан бошкачарок фикр, талаб, орзу-хавас, кенгрок олиб каралганда маданият, дин, ирк, халк борлигини тан олиш, тушуниш ва англаш, уз фикрлари катъийлигини инкор этмаган холда узгалар фикрларига хам эътиборли булиш, узгалар дини ва маданиятини хурмат кила олиш, жамият таркибида ёшларни хар томонлама баркамол булишини таъминлашнинг зарур меъёри сифатида бахоладик.

REFERENCES

1. Узбекистон Республикаси Президентининг «Миллатлараро муносабатлар ва хорижий мамлакатлар билан дустлик алокаларини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида» Фармон. //"Халк сузи" газетаси. 2017 йил 20 май.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

2. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёевнинг Олий Мажлисга Мурожаатномасини урганиш ва кенг жамоатчилик уртасида таргиб этишга багишланган илмий-оммабоп кулланма. - Т.: Маънавият, 2019. 264-265-бетлар.

3. Асмолов А.Г. На пути к толерантному сознанию. - М.: Смысл, 2000. - 255 с.

4. Умарова, Н. Ш. (2021). ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ЩТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВ ХАКИДАГИ КАРАШЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(11), 1225-1233.

5. Umarova, N. S. (2019). Economic socialization of the individual in the context of

age periods. Bulletin of Science and Education,(22-3 (76)).

6. Умарова, Н. Ш. (2021). СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ

СПОРТИВНОЙ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.

7. УМАРОВА, Н. (2020). СПОРТЧИЛАРНИ ПСИХОЛОГИК ТАЙЁРЛАШ ЖАРАЁНИДА ИРОДА КУЧИНИ НАМОЁН БУЛИШИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан^портга, (3), 42-44.

8. Умарова, Н. Ш., & Каримова, В. М. (2020). ШАХС ЩТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВИДА ПУЛГА БУЛГАН УСТАНОВКАЛАРИНИ АНЩЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ТАДЛИЛ. Science and

Education, 1 (Special Issue 4), 51-63.

9. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте

возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)), 60-64.

10. Atabaeva, N. B. (2019). Psychological factors affecting the development of altruism in humans. Central Asian Journal of Education, 3(1), 98-119.

11. Атабаева, Н. Б. (2018). Психологические особенности проявления

альтруизма у детей. Вестник интегративной психологии, 27-30.

12. Taskarevna, N. Z., Yuldibaevna, B. G., Batirovna, A. N., & Ziyodullayevna, J. D.

(2020). National features which are necessary to be developed in a

person. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 548-564.

13. Атабаева, Н. Б. (2020). The formation of altruism as a national feature in students. In Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном образовании (pp. 176-177).

14. Атабаева, Н. Б. (2020). ДИНАМИКА РАЗВИТИЯ АЛЬТРУИЗМА КАК НАЦИОНАЛЬНОЕ СВОЙСТВО У МОЛОДЁЖИ. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 37-40).

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

15. Atabaeva, N. B. (2019). THE GENDER DIFFERENCES OF ALTRUISM BUILDING UP IN A PERSON. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 168-172).

16. Абдуллаева, Д. У. (2021). Психокоррекция во взаимоотношениях матери и подростка. Наука и образование сегодня, (4 (63)), 114-115.

17. Ubaydullayevna, A. D. (2019). IMAGINATIONS OF MOTHER ABOUT WOMAN SOCIAL ROLES AS A FACTOR OF ATTITUDES TOWARDS CHILDREN. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).

18. Абдуллаева, Д. У. (2018). ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИЕ ОТНОШЕНИЯ КАК

ФАКТОР РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ ДЕТЕЙ. In Развитие

интеллектуально-творческого потенциала молодежи: из прошлого в

современность (pp. 335-336).

19. Абдуллаева, Д. У., & Маткаримова, Н. Б. (2017). ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ

ПСИХОЛОГА-ПЕДАГОГА В ИНФОРМАЦИОННОЙ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ

СИТУАЦИИ XXI ВЕКА. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (6-2), 127-130.

20. Абдуллаева, Д. У. (2016). Взаимодействие психолог-педагог: от парадигмы

исследования к парадигме обеспечения. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (5-4), 11-13.

21. Абдуллаева, Д. У. (2016). СУЩНОСТИ И ЗАКОНОМЕРНОСТИ ПРОЦЕССА СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (5-6), 64-66.

22. Махмудова, Д. А. (2017). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧЕСКИХ МЕТОДОВ ПРИ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 2(5), 96-97. '^VLQQYil* *

23. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ОСОБЕННОСТИ ПРИМЕНЕНИЯ ПСИХОТЕРАПИИ ПРИ РЕАБИЛИТАЦИОННОЙ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 3(1), 130-132.

24. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАБОТЫ С НЕВРОЗАМИ У ДЕТЕЙ. Наука и мир, 3(6), 4142.

25. Эгамбердиева, Н. М., & Махмудова, Д. А. (2013). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОЩУЩЕНИЯ СЧАСТЬЯ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ В УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. SCIENCE AND WORLD, 77.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

26. Махмудова, Д. А. (2013). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ РАБОТЫ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. SCIENCE AND WORLD, 116.

27. Реджабаева, М. З., Махмудова, Д. А., & Газиханова, Ш. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОКАЗАНИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ПОМОЩИ ОДАРЕННЫМ ДЕТЯМ.

28. Khasanova, A. R., & Ismailova, N. I. Mutual coordination of sensorimotor activity for physical development of children with autism spectrum disorders.

29. Kurbanova, F. K. (2022). METHODS OF DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE CONDITION OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2022(2), 202-213.

30. Kurbanova, F. (2021). PECULIAR FEATURES OF ENGLISH AND UZBEK SPEECH ETIQUETTE. Academic research in educational sciences, 2(4), 18501855. f/ ^^

31. Kurbanova, F. K. (2020). LANGUAGE UNITS DENOTING CULTURAL FEATURES OF A NATION. Academic research in educational sciences, (3), 980984.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.