Научная статья на тему 'Оилада толерантликни шакллантириш мухим омил сифатида:'

Оилада толерантликни шакллантириш мухим омил сифатида: Текст научной статьи по специальности «Прочие социальные науки»

CC BY
259
54
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Журнал
TECHика
Ключевые слова
Толерантлик / оила / ота-она / тафаккур / педагог / компромисс / тарбия / Tolerance / family / parents / thoughts / teacher / compromise / education.

Аннотация научной статьи по прочим социальным наукам, автор научной работы — Арипова Гулнора Шухратуллаевна

Оилада болалар тафаккурида толерантлик ва диний бағрикенглик қадриятларини шакллантириш вазифаси педагогик илм олдида турган ғоят долзарб илмий-назарий муаммолардан бири ҳисобланади. Ёшларда толерантлик тафаккурини шакллантириш давлатни мустаҳкамлаш, унинг ҳавфсизлигини муҳофаза қилиш, ёшларни турли мафкуравий ёт ғоялардан асраш, уларни бағрикенглик асосларида ҳаётга тайёрлашда муҳим аҳамият касб этиши мақолада илгари сурилади. Толерантлик дунёвий давлатнинг энг зарур ҳусусиятларидан ҳисобланади. Аммо толерантлик нима, унинг замонавий ва анъанавий моҳияти нимада деган саволга илмий жавоб жамият олдида турган ва ўз илмий ечимини кутаётган муаммолардандир.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

FORMATION OF FAMILY TOLERANCE AS AN IMPORTANT FACTOR

The task of forming the values of tolerance and religious tolerance in the family is one of the most urgent scientific and theoretical issues facing pedagogical science. Formation of a sense of tolerance in young people has been promoted in the article by strengthening the state, protecting its security, protecting young people from various ideologically unfamiliar ideas, and preparing them for life on a tolerant basis. Tolerance is one of the most important features of the secular state. But what is tolerant, the scientific answer to the question of its contemporary and traditional essence is the problem facing the public and waiting for its own scientific solution.

Текст научной работы на тему «Оилада толерантликни шакллантириш мухим омил сифатида:»

содержание довольно стабильно. В мелкой фракции (-0,074мм) оно низкое и только при содержании мелкой фракции свыше 25-30% содержание меди возрастает. В ходе технологических испытаний установлено, что получение кондиционных концентратов из вторичных руд методом перечисленных операций затруднен из-за высокого содержания пирита (до 75) и связанных с ним примесей меди, золота и серебра. Такое флотационное обогащение не эффективно без доизмельчения. Оптимальная толщина помола должна составлять 78% класса - 0,074мм.

Проведено опытное испытание концентратов, полученных из вторичных руд хвостохранилища, методом выщелачивания. Получены гидрометаллургические концентраты, содержащие медь - 35 -70%>,золото 400 - 800г/т, серебра 400-1600 г/т. При этом сквозное среднее извлечение полезных компонентов из вторичных руд составило меди 52,5%;золота 48,7%, серебра- 25,0%. Полученные технико-экономические показатели являются малоэффективными, поэтому требуется разработка принципиально новых технологических решений.

ЛИТЕРАТУРА:

1. HojiyevSh.T., Berdiyarov B.T. Sulfidli rux boyitmasini Qaynar Qatlampechida kuydirish jarayonida silikatlar va ferritlar hosilbo'lishining oldini olish chora-tadbirlari // "Fan va Texnika taraqqiyotida intellektual yoshlarning o'rni" nomli Respublika ilmiy anjumanining ma'ruzalar to'plami, I qism/ Toshkent: ToshDTU, aprel, 2015. 171 - 174b.

2. А.А. Юсупходжаев, С.Р. Худояров, Х.Р. Валиев, Ш.Т. Хожиев, И.К. Матмусаев. Взаимодействие компонентов шихты при их нагреве в металлургических печах // Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference "Modern Scientific Achievements and Their Practical Application" (October 27 - 28, 2016, Dubai, UAE). Ajman, 2016, № 11(15), Vol. 1, c. 24 -27.

3. КаримоваТ.П., СамадовА.У., СаидоваМ.С., ЮсупходжаевА.А., ХожиевШ.Т. Разработка эффективной технологи и снижения потери меди сошлаками методом автоматизации и процесса разлива конвертерных шлаков при сливе// Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference "Scientific and Practical Results in 2016. Prospects for their Development" (December 27 - 28, 2016, Abu-Dhabi, UAE).Ajman, 2017, № 1(17), Vol. 1, c. 40 -43.

4. А.А. Юсупходжаев, С.Б. Мирзажонова, Ш.Т. Хожиев. Повышение комплексности использования сырья при переработке сульфидных медных концентратов// Proceedings of the III International Scientific and Practical Conference "Scientific and Practical Results in 2016. Prospects for their Development" (December 27 - 28, 2016, Abu-Dhabi, UAE).Ajman, 2017, № 1(17), Vol. 1, c. 45 -48.

5. Юсупходжаев А.А., Хожиев Ш.Т., Толибова Х.Г., Абдукаримова Ф.У. Комплексная переработка тонкого пыла медеплавильного производства

// Наука и инновации в XXI веке: Актуальные вопросы, открытия и достижения: сборник статей XII Международной научно-практической конференции. - Пенза: МЦНС "Наука и Просвещение". - 2019. С. 74 - 76

ОИЛАДА ТОЛЕРАНТЛИКНИ ШАКЛЛАНТИРИШ МУХИМ ОМИЛ СИФАТИДА:

Арипова Гулнора Шухратуллаевна

Тошкент кимё технология институты

Оилада болалар тафаккурида толерантлик ва диний багрикенглик ;адриятларини шакллантириш вазифаси педагогик илм олдида турган гоят долзарб илмий-назарий муаммолардан бири хисобланади. Ёшларда толерантлик тафаккурини шакллантириш давлатни мустахкамлаш, унинг хавфсизлигини мухофаза ;илиш, ёшларни турли мафкуравий ёт гоялардан асраш, уларни багрикенглик асосларида х,аётга тайёрлашда мухим ахамият касб этиши ма;олада илгари сурилади. Толерантлик дунёвий давлатнинг энг зарур хусусиятларидан хисобланади. Аммо толерантлик нима, унинг замонавий ва анъанавий мохияти нимада деган саволга илмий жавоб жамият олдида турган ва уз илмий ечимини кутаётган муаммолардандир.

Таянч сузлар: Толерантлик, оила, ота-она, тафаккур, педагог, компромисс, тарбия.

ФОРМИРОВАНИЕ ТОЛЕРАНТНОСТИ В СЕМЬЕ КАК ВАЖНЫЙ ФАКТОР

Задача формирования ценностей терпимости и религиозной толерантности в семье - одна из наиболее актуальных научных и теоретических проблем, стоящих перед педагогической наукой. Формирование чувства толерантности у молодежи способствовало в статье укрепление государства, защита его безопасности, защита молодежи от различных идеологически незнакомых идей и подготовка их к жизни на терпимой основе. Толерантность - одна из важнейших особенностей светского государства. Но то, что толерантность, научный ответ на вопрос о его современной и традиционной сущности - проблема, стоящая перед общественностью и ожидающая своего собственного научного решения.

Ключевые слова: Толерантность, семья, родители, мыщления, педагог, компромисс, воспитание

FORMATION OF FAMILY TOLERANCE AS AN IMPORTANT FACTOR

The task of forming the values of tolerance and religious tolerance in the family is one of the most urgent scientific and theoretical issues facing pedagogical science. Formation of a sense of tolerance in young people has been promoted in the article by strengthening the state, protecting its security, protecting young people from various ideologically unfamiliar ideas, and preparing them for life on a tolerant basis. Tolerance is one of the most important features of the secular state. But what is tolerant, the scientific answer to the question of its contemporary and traditional essence is the problem facing the public and waiting for its own scientific solution.

Keys words: Tolerance, family, parents, thoughts, teacher, compromise, education.

DOI: 10.24411/2181-0753/2020-10010

Хар бир шахс дастлаб оила мух,итида илк тарбия ва таълим жараёнини бошидан уткади. Шахс оилада шаклланади. Оила анъаналари ва цадриятлари шахснинг ижтимоий дунёцарашининг шаклланиши учун асос булиб хизмат цилади. Шу нуцтаи назардан, оиланинг ижтимоий функционаллигига булган замонавий талаб ортиб боради. Бугунги кунда оила - ижтимоий фаол шахс шаклланиши учун мутаносиб педагогик полигон вазифасини утамоцда. Толерантлик тафаккури х,ам илк бор оилада шакллантирилади, она сути билан гудак тафаккурига сингдирилади.

Узбеклар миллий цадриятлари тизимида комил инсон, оила маънавияти, оилага муцаддас ва масъулиятли муносабат, оилани эъзозлаш, никох,ни улуглаш ва уни оила кафолати сифатида тан олиш, садоцат, маънавий баркамоллик ва етуклик, исломий ахлоц нормалари, мулоцот маданияти, мех,ру мух,аббат, адолат, инсонпарварлик, тугрилик, самимийлик, сах,оват, багрикенглик, садоцат, илмли булиш, ростгуйлик, бардошлилик, хушхулцлилик, шукр, х,аё, х,алимлик, вицор, рах,м-шавцат каби хислатлар ислом маданияти орцали тарбияланиб, инсон маънавиятининг сарчашмаси х,исобланган. Шу боис, ёшлар тафаккурини шакллантиришда диний омил, диний эътицод толерантлик асосида шакллантирилиб, жамият тарацциётида мух,им ах,амият касб этган.

Узбекистонда толерантлик билан алоцадор булган х,амда унинг замонавий мазмунига китирилган унлаб инсон фазилатлари цадимданоц тараннум этилган. Узбек оиласида миллий цадриятлар таркибида толерантлик узининг маълум босцичини утаган булиб, инсон ва комил инсон тушунчаси багрикенглик, мулойимлик, зиддиятларсиз х,аёт кечириш, кечиримли булиш каби хислатларни ардоцлаш ва фарзандлар характерида тарбиялашга йуналтирилган. Шу боис х,ам, Узбекистонда толерантлик тафаккурини оилада шакллантириш жараёни узининг тарихий-ижтимоий х,одиса эканлигини намоён

цилади хамда уз илдизлари билан цадимги давр ва ислом маданияти даврларига бориб тацалади (расм 1).3

Расм 1

Чунки оила толерантлик тафаккурини шакллантириш жараёни цадимги даврлардан бошлаб тарбияланган булиб, урта асрларда ислом маънавияти орцали сацланиб, сунг узбек маърифатпарварлари томонидан унга замонавий мазмун киритилб, то хозирги кунгача сацланиб, ривожланиб ва такомиллаштирилиб борилмоцда. Узбекистонда толерантлик тафаккурини оилада шакллантиришнинг узига хос структураси ва хусусиятлари мажмуаси педагогик жараёнда амал цилади. Узбекистонда сунгги йилларда толерантлик мавзуси буйича бир неча халцаро ва худудий илмий-назарий анжуманлар утказилди. «Ёшларда ижтимоий толерантликни юксалтиришмасалалари» илмий-амалий анжумани (Тошкент, октябрь, 2006); «Глобаллашув жараёнида жамиятни демократлаштиришнинг сиёсий, фалсафий-хуцуций масалалари» республика илмий-назарий анжумани (Тошкент, 24 ноябрь, 2006); "Миллий

;адриятлар ва ёшлар тарбияси масалалари" бутун республика семинар-конференцияси (Самарканд, ноябрь, 2006); "Миллий исти;лол гояси: миллатлараро тотувлик ва динлараро багрикенгликни у;увчи ва талаба ёшлар дунё;арашини шакллантиришдаги роли" мавзусидаги республика илмий-амалий конференцияси (Самарканд, май, 2007); "Х,озирги замон жамият тизими: миллий ва умумбашарий томонлар" минта;авий илмий-назарий конференцияси (Самарканд, сентябрь, 2005) каби анжуманлар шулар жумласидандир.

Муста;иллик йилларида диний эъти;од, динлар тарихи, диннинг жамият тара;;иёти ва инсон дунё;арашидаги урни масалалари х,ам ;айта бах,оланди. Мана шу жараёнда х,ам толерантлик масалалари алох,ида мав;е ва ах,амиятга эга булди. Толерантлик, диний багрикенглик, маданиятлар ранг баранглигини англашда таълим тизимининг турли бос;ичлари укув дастурларига киритилган динлар тарихи, диншунослик, маданиятшунослик, ислом дини асослари, дунёвий давлат ва дин, дин ва жамият муносабати борасидаги янги дарслар ва у;ув соатлари толерантлик гояларининг бугунги авлодлар тафаккурига сингдиришда жуда катта ах,амият касб этди.

Узбекистон Республикасида ёшларда толерантлик тафаккурини шакллантириш тизими давлат ва шахс, давлат ва фукаролик жамияти, давлат ва оила устуворлиги, оила ;имояси, давлат ва миллий ;авфсизлик, давлат ва мафкура, давлат ва таълим-тарбия, давлат ва а;оли саломатлиги, давлат ва хотин-кизлар, давлат ва ёшлар каби узаро ало;адор ва мутаносиб ижтимоий-сиёсий йуналишлардан иборат ;илиб белгиланди.

Дунё ми;ёсида х,ам толерантлик XXI асрнинг умумбашарий гояларидан бири сифатида тал;ин ;илинмо;да. ЮНЕСКО ташкилотининг 28 - Сессиясида (16 ноябрь, 1995, Париж) мазкур анжуманда иштирок этган 185 та давлат иштиркочилари ва масъуллари "Толерантлик тамойиллари Декларация"сини имзоладилар. Шунингдек, БМТ томонидан 2003 йил дунё ми;ёсида хал;аро толерантлик йили деб эълон ;илинди. 16 ноябрь эса хал;аро толерантлик куни сифатида эълон ;илиниб, бутун жах,онда нишонала бошланди. Толерантлик мавзусига багишланган турли хал;аро конференцияларни утказиш анъанага айланди. Масалан, Россияда В.В.Путин президентлиги даврида "Ёш авлодни толерантлик тафаккурида шакллантириш" давлат дастури ;абул ;илинди ва уни амалиётга жорий этиш молиявий таъминланди.

Толерантлик узида бир неча миллий ва умумбашарий ахло;ий нормалар ва эстетик ;адриятларни, шунингдек ижтимоий долзарб тушунчаларни мужассам этади. Шу боис, толерантликни куп ;иррали ижтимоий-психологик категория сифатида тал;ин ;илинади.

Демак, педагогика учун, бир томондан, толерантлик тушунчасининг умумий ми;ёсдаги замонавий мазмунини белгилаш мух,им булса, иккинчи томондан, х,ар бир таълим бос;ичи учун ;айси хусусиятлар ва ;ай даражада шакллантирилиш лозим деган вазифа мух,им ах,амият касб этади. Ёш дифференциясини назарга олмасдан туриб, толерантликнинг барча хусусиятларини тула;онли шакллантириб булмайди.

Толерантликни анъанавий тушуниш билан, уни замонавий тал;ин этишда жуда катта илмий ва информацион фар; мавжуд. Агар оилаларда толерантлик купро; анъанавий хусусиятлар ва ахло;ий меъёрларнинг шакллантирилишига асосланса, бугунги давр талаби мана шу анъанани такомиллаштириб, толерантликнинг замонавий мазмунига доир билим ва малакаларни х,ам оила таркибига олиб киришни долзарб вазифага айлантиради.

Толерантлик турли одамларнинг тинчлик ва осудаликда яшаш санъати хисобланади. Толерантлик - соф инсоний ва гуманитар фазилат хисобланади. Толерантлик уз хуцуц ва озодликларини узгаларга зиён етказмаган холда сацлаб цолиш деганидир. Шу билан бирга, толерантлик узгаларга буйсуниш, узлигидан воз кечиш булмай, балки фаол хаётий позиция хисобланади. Аммо мана шу фаол хаётий позиция агрессия ва таъйиц билан эмас, балки узгалар хуцуцларига хурмат ва англаш жараёнида аниц, тугри, айёрликсиз, очиц баён цилинади. Бу жараён хар икки томон учун хам компромисслар жараёни хисобланади. Компромисслар томонлар уйгунлигини вужудга келтириш учун хизмат цилади. Компромиссга бора олмайдиган одам - толерант одам хисобланмайди.

Шу боис, биз уз тадцицотимизда толерантлик куникмаларининг мазмуни борасида суз кетганда, унинг куйидаги асосий англаш ва цабул цилиш позицияларини танладик:

Тан олиш - бошца инсонда айнан бошца инсонни кура билиш, бошца инсоннинг эса уз цадриятлари, фикрлаш тарзи, тафаккури, характери, ацидалари, эътицоди, маданияти, урф-одатлари, мантици ва масъуллик даражаси борлигини назарда тутиш ва тан олиш;

Кабул цилиш - мана шу узга инсонларнинг узига хослигига нейтрал муносабат курсата олиш, уларнинг борлигини цабул цилиш, инсонлараро мавжуд фарцларга ижобий ва тугри муносабат курсата олиш;

Тушуниш - узга инсонни ичдан кура билиш, унинг фикрлари, хиссиётларини кура олиш, уни англай билиш, унинг хиссиётларига икки мавце, уз шахсий мавцеи, ва узга инсон мавцеидан царай олиш, муаммоларни мана шу икки-мавцеилик талабидан келиб чиццан холда ечишга интилиш, компромиссларга тайёрлик.

Бугунги кунда толерантликни миллий педагогик ва умумий педагогикада мавжуд булган авторитар методика асосида, яъни "уцитувчи устунлиги", "уцувчи пассивлиги" асосида шакллантириб булмайди.

Толерантлик тафаккурини шакллантиришнинг барча босцичларида педагог ролини уйнаётган ва бажараётган инсондан таълим жараёнини мацсадли равишда демократлаштириш ва либераллаштириш усуллари ва методикаси яхши эгаллаб олиш талаб этилади. Айнан оилада демократ муносабатлар, либерализм, фикрлар ва эътицодлар эркинлиги мухитини вужудга келтириш лозим.

Оиладаги муносабатларни эркинлаштирмай туриб, либерал ва демократ булган инсонни тарбиялаб булмайди.

Шу боис, оиладаги тарбиядан бошлаб болани узгалар фикрини мутаносиб цабул цилишга, уз фикрини хам мутаносиб англатишга ургатиш лозим. Шу боис, бугунги кунда оилавий педагогикада бола манфаатлари ва унинг захирадаги фикрлаш жараёнини англаб етиш мухимлик касб этади. Шундай экан, оилада толерантликни шакллантириш "ота-она + бола + педагоглар + му;ит" тизимида ташкил этилиши лозим.

АДАБИЁТЛАР:

1. Фитрат. Оила. -Т.: Маънавият. 1998;

2. Иномова М.О. Оилада болаларнинг маънавий-ахлоций тарбияси. -Т.: ТДПУ, 1999;

3. Мунавваров А.К. Оила педагогикаси. -Т.: Уцитувчи, 1994;

4. Шоумаров Г.Б., Шоумаров Ш.Б. Мухаббат ва оила. -Т.: 1994;

5. Мусурмонова О. Оила маънавияти - миллий гурур. -Т.: Уцитувчи, 2000;

6. Сафаров О., Махмудова М. Оила маънавияти.-Т.: Маънавият, 1998;

7. С.Очил. Мустациллик маънавияти ва тарбия асослари. -Т.: Уцитувчи, 1997;

8. Юсупов Э. Инсон камоллигининг маънавий асослари. - Т.: Университет, 1998;

9. Нишанова С. Маънавият дарслари. -Т.: Уцитувчи, 1994;

10. Куронов м. Мактаб маъмурияти ва миллий тарбия. -Т.: Фан, 1991;

11. Холматова М. Оилавий муносабатлар маданияти ва соглом авлод тарбияси. -Т.: Узбекистон, 2000;

12. Холматова М., Муравьева Н. Ёшлар оилавий х,аёт бусагасида.-Т.: Узбекистон, 2000;

13. Тураева О. Х,аёт сабоклари.-Т.: Узбекистон, 2005;

14. Тураева О. Оилавий х,аёт этикаси ва психологияси. -Т.: Уцитувчи. 1990;

15. Багрикенглик тамойиллари Декларацияси. ЮНЕСКО ваколатхонаси нашри. Нашр учун масъуллар: А.Саидов. К.Жураев.-Т.: 1999;

16. Декларация принципов толерантности. // http://toleration.bsu.edu.ru/Publicatsii/Declaration.htm;

17. Декларация принципов толерантности // М.: -Учительская газета, 2000, 12 сент. № 35. -С. 20 - 21.

18. Об организации работы по реализации федеральной целевой программы «Формирование установок толерантного сознания и профилактика экстремизма в российском обществе (2001 - 2008гг)». Приказ Министерства образования 01.10.01 № 3250. // Вестник образования 2001. Ш № 20; http://www.tolers.ru/

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.