Научная статья на тему 'Бунёдкорлик фаолиятининг моҳияти ва унинг хусусиятлари'

Бунёдкорлик фаолиятининг моҳияти ва унинг хусусиятлари Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
303
33
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
давлат / ҳуқуқ / ижтимоий / иқтисодий / маънавий / ёшлар / онг / бунёдкорлик / миллий / педагогика / ўқувчи / ёшлар / қадриятлар / государство / право / социальный / экономический / моральный / молодёжь / креативность / национальный / педагогика / ученик / обычаи

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Халлокова Максудахон Эргашовна

Мақолада мамлакатни обод қилиш, Ватанни севиш, юрт тинчлиги, халқ фаровонлиги йўлида курашиш жараёнларининг эзгуликка хизмат қилишида бунёдкорлик фаолиятининг моҳияти муҳокама қилинган. Умумий ўрта таълим ўқувчилари онгида бунёдкорлик фаолияти тушунчасини шакллантириш энг долзарб муаммолардан бири эканлиги тўғрисидаги назарий фикрлар илмий-педагогик жиҳатдан асосланган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

СУЩНОСТЬ И ОСОБЕННОСТИ СОЗИДАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье обсуждаются вопросы сущности созидательной деятельности на пути процветания страны, любви к Родине, спокойствия края, процессы служения мечтам и чаяниям народного благосостояния. С научно-педагогической точки зрения обоснованы теоретические суждения о том, что формирование понятия созидательной деятельности в сознании учащихся общеобразовательных средних школ является одной из самых актуальных проблем

Текст научной работы на тему «Бунёдкорлик фаолиятининг моҳияти ва унинг хусусиятлари»

Халлокова Максудахон Эргашовна,

Ислом Каримов номидаги Тошкент давлат техника университети «Педагогика ва психология» кафедраси катта илмий ходим изланувчиси

БУНЕДКОРЛИК ФАОЛИЯТИНИНГ МОЩТИ ВА УНИНГ ХУСУСИЯТЛАРИ

ХАЛЛОКОВА М.Э. БУНЁДКОРЛИК ФАОЛИЯТИНИНГ МОЦИЯТИ ВА УНИНГ ХУСУСИЯТЛАРИ

Мак,олада мамлакатни обод к,илиш, Ватанни севиш, юрт тинчлиги, халк, фаровонлиги йулида курашиш жараёнларининг эзгуликка хизмат к,илишида бунёдкорлик фаолиятининг мохияти мухокама к,илинган. Умумий урта таълим укувчилари онгида бунёдкорлик фаолияти тушунча-сини шакллантириш энг долзарб муаммолардан бири эканлиги туFрисидаги назарий фикрлар илмий-педагогик жихатдан асосланган.

Таянч суз ва тушунчалар: давлат, хукук,, ижтимоий, ик,тисодий, маънавий, ёшлар, онг, бунёдкорлик, миллий, педагогика, укувчи, ёшлар, к,адриятлар.

ХАЛЛОКОВА М.Э. СУЩНОСТЬ И ОСОБЕННОСТИ СОЗИДАТЕЛЬНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ

В статье обсуждаются вопросы сущности созидательной деятельности на пути процветания страны, любви к Родине, спокойствия края, процессы служения мечтам и чаяниям народного благосостояния. С научно-педагогической точки зрения обоснованы теоретические суждения о том, что формирование понятия созидательной деятельности в сознании учащихся общеобразовательных средних школ является одной из самых актуальных проблем.

Ключевые слова и понятия: государство, право, социальный, экономический, моральный, молодёжь, креативность, национальный, педагогика, ученик, обычаи.

HALLOKOVA M.E. THE NATURE AND CHARACTERISTICS OF CREATIVE ACTIVITY

In the article discusses the essence of creative activity to the country's prosperity, love for the country, peace region, the process of serving the dreams and aspirations of the people's welfare. With the scientific and pedagogical point of view grounded theoretical proposition that the formation of the concept of creative activity in the minds of general secondary schools is one of the most pressing problems.

Keywords: state, right, social, economic, moral, youth, mind, creativness, national, pedagogy, pupil, youth, traditions.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

Узбекистон Республикасининг Биринчи Президенты Ислом Каримов мустацилликнинг дастлабки йиллариданоц мамла-катимизда узлигимизни англаш, миллий цадриятлар, урф-одатларимизни тиклаш, цаммамиз учун муътабар шу замин, цар бир хонадонда тинчлик-осойишталикни сацлаш каби бунёдкор тушунчаларни царор топтиришга алоцида аца-мият царатди.

Бунинг натижасида эл-юртимизда табиий бойликларга эгалик килиш, халкимиз кудрати, салох,ияти, ак,лу заковатига таяниб, Узбекис-тонда яшаётган х,ар бир инсон, х,ар бир оила учун муносиб х,аёт куриш, келажак авлодлар учун озод ва обод Ватан колдириш ишлари амалга оширилди.

Истиклол йилларида миллатимиз, мамла-катимизнинг жах,онда обру-эътибори, шон-шавкатини кутарадиган соFлом авлод, х,ар жих,атдан баркамол ва фидойи уFил-к1изларни тарбиялаш, уларни вояга етказиш бахтига эришиш, эркинлик, тенглик, биродарлик учун х,ар бир фукаро учун миллати, ирки ва диний эътикодидан катъи назар муносиб шароитлар яратиб берилди. Бунинг натижасида муста-киллик йилларида она заминга эгалик килиш, бунёдкорлик ишларини амалга оширишга эришилди.

Бунёдкорлик туфайли Узбекистон тупро-Fида яшайдиган х,ар бир инсон учун миллати, дини ва эътикодидан катъи назар, муносиб х,аёт яратилди. Инсоннинг фукаролик х,ак-^укукларини х,имоя килишга эришилди. Жамиятда инсоннинг фаол, ижодий, ахлокий бунёдкорлиги вужудга келди.

Бунёдкорлик фаолияти - муайян миллат-нинг этноижтимоий бирлик сифатида мавжуд булиши ва ривожланишини асослаб берувчи Fоялар ва карашлар тизимидир.

Бунёдкорлик ишлари республикамизнинг сиёсий, ижтимоий-иктисодий жараёнларида х,ам тула амалга оширилди. Узбекистон уз тараккиёт йули, миллий истиклол, узига хос ва мос булган мафкурасини яратди.

Халкимиз ва мамлакатимиз 25 йилда буюк Fалабаларга эришди. «Узбекистон келажаги буюк давлат» пойдевори мустах,кам ва бакувват килиб барпо этилди.

Бунёдкорлик ишларини амалга оширишда мустакиллигимизни куз корачиFидек асраш,

авайлаш, кадрлаш, унинг иктисодий, сиёсий, ^укукий, маданий-маънавий асосларини яра-тиш ва мустах,камлаш учун фидокорона мех,нат килиш, собиткадамлик билан кураш олиб бориш х,ар бир фукаронинг асосий бур-чига айланди.

Бунинг натижасида одамларнинг моддий турмуш шароити яхшиланди. Бунёдкорлик -она юрт заминини мустах,камлаш, уни янада баркарорлаштириш ва такомиллаштириш-нинг зарур омилларидан бирига айланди. Узбек халки тарихида бунёдкорлик фаолияти асрлардан-асрларга утиб келмокда, чунки бунёдкорлик бир умр инсонни улуглаган, унинг рух,ига канот баFишлаган. Сох,ибкирон Амир Темурнинг пароканда юртни бирлашти-риш, марказлашган давлатни барпо этиш, мамлакатни обод килиш борасидаги ибратли фаолиятига ана шундай эзгу Fоялар асос булган. Ватанни севиш, юрт тинчлигини асраш, халк фаровонлиги йулида курашиш бунёдкор Fояларнинг мазмун-мох,ияти булган.

Бунёдкорлик фаолиятининг мазмун-мо-х,ияти, унинг тарихий тараккиёт конунияти, узига хос муаммолари, ижтимоий-иктисодий, сиёсий, маданий-маънавий, Fоявий-ахлокий асосларининг илмий-педагогик маъноси нималардан иборат эканлигини укувчиларга кенг ва атрофлича тушунтириш ва уларни тегишли хулосалар чикаришга ургатиш мух,имдир. Чунки бунинг негизида шу заминда истикомат килаётган, Узбекистонни узининг жонажон Ватани деб билган барча миллат ва элатларнинг тенг х,укуклиги, кадр-киммати, ор-номуси, миллий ^урури, жамики манфаат-ларини х,имоя килиш етакчи урин тутади. Бунёдкорлик фаолияти х,озирги пайтда х,ам, келажакда х,ам кишиларни узаро х,амкорлик, х,амфикрлик ва х,амжих,атлик, тенглик ва тенг

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

х,ук,ук,лилик, ижтимоий адолат ва инсонпар-варликка чорлайди.

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш тинчлик-осойишталик ва хавфсизлик, фукаро-лар ва миллатлараро ах,иллик ва х,амжих,ат-ликни мустах,камлаш йулидаги вазифаларни х,ал этиш демакдир. Хар бир одам тинчлик ва осойишталикни кадрига етиб, уни мустах,кам-лаши, уни х,имоялаши мух,им х,исобланади.

Бунёдкорлик фаолияти деган тушунча азал-азалдан халкимизнинг онгу тафаккури, авва-ламбор, фаровонлик, тукинлик, мул-кулчилик, кут-барака, бозорларда арзончилик маъно-сини узида мужассамлаган. Шунинг учун х,ам бугунги кунда бунёдкорлик тушунчаси Ватан равнаки ва юрт тинчлиги Fоясининг асосий мазмун-мох,иятини ташкил этади.

Бунёдкорлик фаолияти ах,оли фаровонлиги, унинг реал даромадларини ошириш, бандлик масаласини ечиш, кичик бизнес ва хусусий тадбиркорлик, фермерлик х,аракатини янада ривожлантириш, давлат томонидан берила-диган аник вазифаларни амалга ошириш демакдир.

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш-нинг яна бир мух,им омили инсон саломатли-гини мустах,камлаш билан бирга халкимизнинг х,аёт сифати ва даражасини юксалтириш, янги уй-жойлар, замонавий йул ва коммуникация тармокларини барпо этиш, ах,оли пунктла-рини тоза ичимлик суви билан таъминлаш, коммунал хизмат сох,асидаги муаммоларни ечиш каби долзарб масалаларни амалга ошириш х,исобланади.

Бунёдкорлик фаолияти турмушни янада обод килиш, х,акикатни чукур англаб олиш, ах,оли ва узини узи бошкариш тизими, ижтимоий х,имоялаш ва такомиллаштириш, ижтимоий иктисодиётни янада кучайтириш; х,аётимизни янада соFлом ва обод килиш, х,ар бир кишининг жамиятдаги урни ва нуфузи, ижтимоий фаоллигини янада ошириш, хотин-кизларнинг турли жабх,а ва йуналишларда килаётган ишларини муносиб бах,олаш каби-лардир.

Бугунги кунда мустакил республикамиз-нинг кай даражада гуркираб ривожланиши х,ар бир касб эгасининг уз ишига масъулият билан, бунёдкорлик нуктаи назардан ёндашу-

вига боFлик. Шу маънода юкори касбий мала-кали, ташаббускор ва бунёдкор шахсни тар-биялаш, такомиллаштириш республикамиз узлуксиз таълим тизимидаги долзарб муам-молардан бири х,исобланади.

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш укувчи фаолиятида шахснинг барча рух,ий ^олатлари ва жараёнлари, куйилган масалани ижобий х,ал килишга каратилган. Бунёдкорлик фаолиятини шакллантиришда укувчи тафаккури, фаоллиги каби мух,им омиллар юзага чикади. Бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш жараёнида укитувчилар х,амкорлиги ва рах,барлигида укув-тарбиявий муаммоларни ^ал килиш, педагогик натижага эри-шиш кабилар амалга ошади. Укувчиларнинг онгида бунёдкор фаолиятини тарбиялаш, бунёдкорлик фаолияти тизимини шакллантириш таълим-тарбия сох,асида энг долзарб муаммога айланмокда. Давлат томондан яра-тиб берилган х,укукий, ижтимоий, иктисодий, маънавий, ташкилий имкониятлардан фойда-ланиб, ёшларимиз онгига бунёдкорлик Fоя-ларини сингдириш бугунги кундаги миллий педагогикамизнинг асосий муаммоларидан бири х,исобланади. Чунки бунёдкорликнинг жамият тараккиёти ва шахс камолотидаги роли ва ах,амиятини укувчиларга тушунтириш, тарFиб-ташвик килиш асосида уларни олижа-ноб ишларга жалб этиш умумий урта таълим муассасаларининг мух,им вазифаларидан биридир.

Бу эса бугунги таълим тизими олдига ёш авлодни бунёдкорлик рух,ида тарбиялаш ва ривожлантириш вазифасини куяди. Бу, уз навбатида, умумий урта таълимда дарс бера-ётган укитувчиларнинг ^ар томонлама етук, малакали булишини талаб килади. Бунда укитувчи уз илмини укувчиларга ургата олиши уларда бунёдкорлик фаолиятини ривожлантиришни такозо этади. Шундагина укувчиларда бунёдкорлик фаолиятини ривожлантириш, укув жараёнида олган билимлари х,ар томонлама чукур ва мустах,кам булиши юкори боскичга кутарилади.

Бунёдкорлик фаолиятини ташкил этувчи фикрлаш, кобилият, истеъдод, иктидор каби тушунчалар ва уларни ривожлантириш шаро-итлари, усуллари х,амда бошка куплаб маса-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

лалар кадим-кадимдан файласуфлар, социо-логлар, физиологлар, психолог ва педагоглар диккатини тортиб келган.

Бунёдкорлик фаолияти бу бизни ураб тур-ган дунё (табиат)нинг объектив конунларини очиб берувчи жараён булиб, фикрлаш ва кашфиёт фаолиятлари савиясига мос х,олда билиш ва излаш х,исобланади. Демак, бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш асосини фикрлаш жараёнлари ва уни ечишга йуналти-рилган Fоялар, муаммолар, иш тажрибалар ташкил этади.

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантиришда х,ар бир ишни чукур тах,лил ва тафаккур килиш, кучли хотира ва илмий истеъдодга эга булиш катта ах,амиятга эга. Бунёдкорлик фаолияти табиатан канчалик кучли кобилият кур-тагига эга булиб туFилмасин, агар у мос, кулай шароитда булмаса, унинг ривожланиши кийин. Демак, бунёдкорлик фаолиятини шакллантиришда унга мос шароит яратувчи мух,ит ва тарбиянинг роли них,оятда юксак. Мактаб шароитида укувчиларда бунёдкорлик фаолиятини шакллантиришда танланган касбига нисбатан кенг билимларни ривожлантириш, улар учун номаълум кирраларни очиш, фикрлаш ва фаол мех,нат кобилияти мух,им урин тутади. Чунки туFма кобилият ва истеъдод сифатларига эга кишилар доимий, машаккатли мех,нат билангина муваффакиятга эришган-лар.

Мактаб укувчилари онгига бунёдкорлик фаолиятининг узагини Узбекистондаги турли миллат ва элат, дин ва эътикод вакилларини мамлакатимизда озод ва обод Ватан барпо этиш учун бирлаштириш, халкларни узаро х,урмат ва х,амкорликка чорлаш, олижаноб максадларни кузлаш каби умуминсоний тамо-йилларга айланган Fояларни сингдириш зарур. Бу йусинда укитувчи-педагог тарихий анъаналарга бой миллий истиклол Fоясига таянади.

Мактаб укувчилари онгида бунёдкорлик фаолияти тизимини шакллантиришда кандай узига хос хусусиятлар мавжуд?

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш-нинг асосий хусусиятлари куйидагилардан иборат: ватанпарварлик, миллий ифтихор,

инсонпарварлик, мех,натсеварлик, иймон-эътикодлилик, х,алоллик, эркинлик, маънавий поклик, одиллик, байналмилалчилик, тарак-кийпарварлик, ижодкорлик, билимдонлик, онглилик, жисмоний камолот.

Юкоридаги хислатларни шакллантириш учун, авваламбор, таълим-тарбия ишлари-нинг самарадорлигини таъминлаш зарур.

Албатта, инсонни бунёдкорлик ишларига тайёрлашда мактабгача таълим муассасалари, оила, мах,алла, бошланFич таълимда х,амда таълимнинг кейинги боскичларида х,ам узлук-сиз ва тизимли таълим-тарбияни олиб бориш зарур.

Келажак жамият тараккиётига мос булган миллий бунёдкорлик фаолиятини шаклланти-ришнинг турли хил илFор шакллари, восита-лари, усулларини ишлаб чикиш, замон ва макон билан х,амнафасликда урганиш, яратиш ва х,аётга татбик этиш талаб килинади. Шу жих,атдан х,ам укитувчи мактаб укувчиларида бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш учун уларнинг ота-оналари ёки х,омийлик килган шахслар билан якин ва илик муносабатларни урнатиши зарур. Айникса, укувчиларда китобга мех,р уЙFотиш, уни севишга ундаш, уларга демократия асосларини сингдириш, фукаролик бурчини адо этишга кумаклашиш, халкларимизнинг урф-одатлар ва анъанала-рини тушуниш ва х,урмат килишга ургатиш, толерантлик х,ис ва туЙFуларини шакллантириш мух,им ^исобланади. Укув ишларида укитувчи томонидан берилган вазифаларни тизимли равишда бажариш, жисмоний тарбия ва спорт билан шуFулланишга ёрдам бериш, укувчиларда бунёдкорлик фаолиятида ма-х,алла, мактаб ва оила хамкорлигига эришиш укитувчининг асосий вазифаси х,исобланади.

Мактаб ички коидаларига амал килиш, намунали укувчи булишга интилиш, узидан кичикларни х,имоя килиш, ватандошларининг ютуклари билан фахрланиш, Шаркнинг буюк мутафаккирлари карашлари ва насих,атлари-дан фойдаланиш, оила, мах,алла ва юрт-тинч-лиги кадрини англаб яшаш, орзу-интилиш, дилдаги истак, эзгу умидлар, эзгу ишларни амалга ошириш, ижобий, тарихий шахсларни узига идеал килиб, уларнинг даражасига

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

етишга харакат килиш, атрофида яшаётган кишиларга доимо факат яхшилик килиш, мак-таб ва махалланинг ободонлаштириш ишла-рида фаол иштирок этиш, узида жамиятга керакли ва фойдали булиш хислатларини шакллантириш, уз кечиримлилиги билан ибрат булишга интилиш, устоз-укитувчиларига ёрдам бериш мухим хисобланади.

Агар мактаб маъмурияти укитувчилар, оила ва махалла хамкорлигида укувчи шах-сини бунёдкорлик дунёсига олиб кирса ва барча шарт-шароитлар яратиб берса, жамия-тимизда уз Ватанига мехр-мухаббатини беришга тайёр булган, миллий кадр ва хар кандай хавф-хатарни бартараф килишга тайёр булган бунёдкор шахс шакллана олади.

УFил болаларнинг бунёдкорлик карашлари, албатта, куролли кучларда хизмат килиш, жамоатчиликка узини тайёрлаш, миллий ках,-рамонлар тарихига кизикиш каби харакатлар билан боFлик булса, кизлар бировнинг уйида бир умр келинлик вазифаларини бажариш, садокатли булиш, севимли келиндан кизга айланиш, севиб ва севилиб яшашда узига хос тозаликни саклаш унсурларини яратиш, ширин таомларни пишириш, янги оилада узининг бунёдкорлик ишлари билан ажралиб туришга харакат киладилар.

Айнан, бундай хусусий карашлардан эзгу ишлар амалга оширилади.

Шунингдек, бунёдкорлик фаолиятига интилиш мактабнинг оддий коидаларини хурмат килишдан бошланади. Чунки бурч, бунёдкорлик, масъулият узини узи назорат килиш, адо-лат, тинчлик, биродарлик, тенглик, тараккиёт, фаровонлик каби фазилатларни шаклланти-ради. Ушбу жараёнлар укувчиларни яхши-ликка интилиш, дустликка эришиш, кечи-римли булиш, мехр-мурувват курсатишни билиш, билимга интилиш, уз билимлари, куникмалари ва малакалари билан Ватанга хизмат килиш, халол яшаш, харомдан узокрок булиш, нохуш вокеаларга аралашмаслик, адо-латли булиш, камтарин булиш кабиларни ривожлантиради.

Демак, хар бир укувчида бунёдкорлик фао-лиятини шакллантириш она юрт бахт-икболи учун хизмат килишнинг асосий негизи хисоб-ланади.

Бунёдкорлик фаолиятини шакллантиришда ижодкорлик кобилияти, иктидор, истеъдод, ирода, хаётда мустакил урин эгаллаш, интилиш кабилар бошка жамики хислатлардан устун туради. Мехнат килиш оркали юкори чуккига эришиш мумкин. Бунёдкорлик ишла-рида жон-жахд билан харакат килиш асосий уринни эгаллайди.

Хулоса килиб айтганда, хозирги кунда мактаб олдида укувчиларда бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш учун кулай мухит яратиш, укувчиларда ирода ва ишонч туЙFу-ларини камол топтириш вазифаси туради. Шундагина бугунги укувчиларни бунёдкорлик рухида тарбиялаш, уларда ихтирочилик ва кашфиётчилик куникмаларини шакллантириш каби мухим масалалар уз ечимини топади. Бундай фаолиятга тайёрлаш аввало укитув-чиларнинг зиммасига катта масъулиятлар юклайди.

Укувчиларда бунёдкорлик фаолиятини шакллантириш максадида куйидагиларни таклиф этиш мумкин:

- укувчиларга хар бир ишни чукур тахлил килишни ургатиш;

- укувчиларда турли миллат ва элат, дин ва эътикод вакилларига нисбатан хурмат хис-сини шакллантириш;

- укувчиларнинг ота-оналари билан якин ва илик муносабатларни урнатиш;

- машFулотларда бунёдкорлик, масъулият, узини узи назорат килиш, адолат, тинчлик, биродарлик, тенглик, тараккиёт, фаровонлик каби фазилатларни укувчиларда шаклланти-риш;

- укувчиларда ижодкорлик кобилияти, иктидор, истеъдод, ирода, хаётда мустакил урин эгаллашга интилиш, мехнатсеварлик каби хислатларни шакллантириш.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

Г МАКТАБ ТАЪЛИМИ / ШКОЛЬНОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 35 У

Адабиётлар руйхати:

1. Каримов И.А Биздан озод ва обод Ватан колсин. - Т.: «Узбекистон», 1996.

2. Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: «Маънавият», 2008.

3. Каримов И.А. Утганларни хотирлаш, кексаларни эъзозлаш - бизнинг фарзандлик бурчимиздир. // «Халк сузи», 2015 йил 10 май.

4. Абдурашид Уринбоев. Маънавият - миллатнинг куч-кудрати. - Т., 2006.

5. Миллий истиклол Fояси. Асосий тушунча ва тамойиллар. - Т.: «Узбекистон файла-суфлари миллий жамияти нашриёти», 2003.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 8

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.