Научная статья на тему 'ЎЗБЕКИСТОН ТУРИСТИК ХИЗМАТЛАР БОЗОРИДА МАРКЕТИНГДАН ФОЙДАЛАНИШ ВА САМАРАЛИ РИВОЖЛАНТИРИШ ШАРТЛАРИ'

ЎЗБЕКИСТОН ТУРИСТИК ХИЗМАТЛАР БОЗОРИДА МАРКЕТИНГДАН ФОЙДАЛАНИШ ВА САМАРАЛИ РИВОЖЛАНТИРИШ ШАРТЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Экономика и бизнес»

CC BY
0
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
туризм / маркетинг / БТТ / туристик салохият / иқтисодиётни диверсификациялаш / туристик инфратузилма / тарихий обидалар.

Аннотация научной статьи по экономике и бизнесу, автор научной работы — Усманова З.И.

Мақолада туризм соҳасини жадал ривожлантириш, қисқа муддатли истиқболда туризм соҳасидаги давлат сиёсатининг мақсадли вазифалари ва устувор йўналишларини хисобга олган холда, маркетингдан фойдаланиш ва самарали ривожлантириш шартлари куриб чиқилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Текст научной работы на тему «ЎЗБЕКИСТОН ТУРИСТИК ХИЗМАТЛАР БОЗОРИДА МАРКЕТИНГДАН ФОЙДАЛАНИШ ВА САМАРАЛИ РИВОЖЛАНТИРИШ ШАРТЛАРИ»

УЗБЕКИСТОН ТУРИСТИК ХИЗМАТЛАР БОЗОРИДА МАРКЕТИНГДАН ФОЙДАЛАНИШ ВА САМАРАЛИ РИВОЖЛАНТИРИШ ШАРТЛАРИ

Усманова З.И.

СамИСИ, Маркетинг кафедраси доценти, PhD

Аннотация: Маколада туризм сохасини жадал ривожлантириш, киска муддатли истикболда туризм сохасидаги давлат сиёсатининг максадли вазифалари ва устувор йуналишларини хисобга олган холда, маркетингдан фойдаланиш ва самарали ривожлантириш шартлари куриб чикилган.

Калит сузлар: туризм, маркетинг, БТТ, туристик салохият, иктисодиётни диверсификациялаш, туристик инфратузилма, тарихий обидалар.

Узбекистонда сунгги йилларда туризмни ривожлантириш, туристик махсулот бозорини шакллантириш, уни бошкариш усулларини кайта ишлаб чикиш, экспорт потенсиалини ошириш ва энг мухими, чет эл инвестицияларини жалб килиш учун методологик, методик ва амалий ёндашувлар юзага келмокда. Кейинчалик миллий туризмни ривожлантиришга доир хукумат карорлари кабул килина бошланди. Туризмни тартибга солувчи ягона марказ ташкил килиш хакидаги карорга экспертлар ижобий бахо беришди. Туркия ва Исроилнинг ижобий тажрибаси урганилмокда. БТТнинг методик тавсияларини инобатга олган холда Узбекистоннинг миллий туристик моделини яратиш хакидаги таклифлар уртага ташланди.

Давлат микёсида амалга оширилаётган чора-тадбирлар туфайли Узбекистон йил сайин туризм улкасига айланмокда. Бу, уз навбатида, халкаро алокаларни ривожлантириш, халкимизнинг бошка миллатлар билан хамкорлигини кучайтириш имконини бермокда.

Узаро хамкорликнинг кучайиши эса мамлакатимизга жалб этилаётган хорижий инвестициялар хамда туристик хизмат экспортининг усишига хизмат килади. Шу боис, Узбекистон Республикаси Президенти томонидан туризмга оид катор фармонлар ишлаб чикилиб, хаётга татбик этилди. Жумладан, Президентимизнинг 2016-йил 2-декабрдаги ПФ-4861-сонли «Узбекистон Республикасининг туризм сохасини жадал ривожлантиришни таъминлаш чора-тадбирлари тугрисида»ги Фармони алохида ахамият касб этмокда, чунки туризм сохасини жадал ривожлантиришга катта ахамият берилиб, киска муддатли истикболда туризм сохасидаги давлат сиёсатининг максадли вазифалари ва устувор йуналишларидан бири сифатида «...туризмга иктисодиётнинг стратегик сектори макомини бериш, ушбу сохада барча худудларни ва узаро боглик тармокларни комплекс равишда жадал ривожлантиришнинг етакчи кучига айланиши лозим булган иктисодиётни диверсификациялаш, таркибий

узгартириш Ba бapк;apоp pивожлaнишнинг к;yдpaтли воcитacигa aйлaнтиpиш...»1 белгатанди.

Мaзкyp cохaдa хaм тypиcтлapгa cифaтли хизмaт кypcaтиш мaк;caдидa техник модepнизaция ишлapи aмaлгa ошиpилмокдa. Жyмлaдaн, мaмлaкaтимиздaги мeхмонхонaлap ^ama тaъмиpлaнмокдa хaмдa зaмонaвий тpaнcпоpт воcитaлapи сотиб олинмокдa.

Буни инобaтгa олгaн холдa, тapихий меъморий ёдгорликтар pecтaвpaция Kилинмокдa хaмдa тypиcтлap тaшpиф бyюpaдигaн, тypиcтлapгa сервис хизмaтлapини кypcaтaдигaн обeктлap ^ama тaъмиpлaнмок;дa Ba модepнизaция кдлинмокдa.

Узбекистоннинг бекиёс туристик имкониятлapини жaхонгa тaнитишдa оммaвий aхбоpот воcитaлapининг роли кaттaдиp. Шуни тaъкидлaш лозимки, мaмлaкaтимиз минтaк;aлapидaги туристик pecyp^ap, яъни вилоятлapдaги тapихий обидaлap, меъморий ёдгорликтар, мyкaддac к;aдaмжолap, зиëpaтгохлap хaмдa peкpeaция pecypcлapи, дaм олиш хyдyдлapи, cоFломлaштиpиш мacкaнлapи, экотуристик обeктлap тyгpидaн тугри бу тapмокнинг истиккболини бeлгилaйди.

Юкоpидa зикр этилгaн юкcaк мaк;caд Ba мappaлapгa эpишишдa Узбекистон туристик caлохиятининг, yндa мyжaccaмлaшгaн имкониятлapнинг aлохидa урни бор. Бу yлкaн caлохиятни pyëбгa чикдриш, кeлaжaкдa уни мaмлaкaт ижтимоий-иктисодий юкcaлишининг энг мухим омиллapидaн биpигa aйлaнтиpиш, туризм сохдсининг ялпи ички мaхcyлот Ba aхоли бaндлигидaги улушини бу cохaдa пeшк;aдaмлик к;илaëтгaн мaмлaкaтлap кypcaткичлapигa якднлaштиpиш вaзифaлapини бугунги куннинг энг долзapб мaкpоик;тиcодий мyaммолapи дapaжacигa кyтapaди.

Узбeкиcтондa бугунги кyндa туризм cохacидa, хaкик;aтaн хдм, юкcaк иктисодий caлохият мaвжyд Ba aйнaн yндaн унумли фойдaлaниш кeлaжaкдa мaмлaкaт иктисодий тapaккиëтининг eтaкчи, acоcий омилигa aйлaниши мумкин, дeгaн нaзapий хyлоcaни к;aндaй acоcлaш мумкин? Дapхaкик;aт, нaзapий илмий хyлоca aмaлиëт тaхлилидaн, yндaги дaлил Ba pean вок;eликлapни yмyмлaштиpишдaн келиб чик,моFи лозим. Шyндaгинa нaзapий хyлоca илмий жихaтдaн acоcлaнгaн Ba aйни бир пaйтдa, aмaлиëт кун тapтибигa куйган мypaккaб мyaммолapни eчишгa ярокди, яъни aмaлий нуктайи нaзapдaн фойдaли бyлaди. Туризм cохacидaги caлохиятнинг мaмлaкaт иктисодий юкcaлишидa тутган урни, aхaмияти, унинг иcтик;боллapини тaъминлaшдaги имкониятлapи тyFpиcидaги илмий FOянинг икки жихдтини acоcлaб, иcботлaб бериш лозим бyлaди: биpинчидaн, Узбeкиcтондa хозирги кyндa туризм cохacидa aллaкaчон шaкллaнгaн, хозирги боcк;ичдa pyëбгa чикдриш мумкин бyлгaн yлкaн иктисодий caлохиятнинг узи мaвжyдлигини хaмдa уни кeлaжaкдa янaдa юкcaлтиpиш имкониятлapи борлигини acоcлaш Ba иккинчидaн, бу иктисодий caлохиятни peaл

1Узбекистон Рecпyбликacи Президенти Ш.М.Миpзиëeвнинг 2016-йил 2-AeRaôpAara ПФ-4861-сонли «Узбекистон Рecпyбликacининг туризм cохacини жaдaл pивожлaнтиpишни тaъминлaш чоpa-тaдбиpлapи тyFpиcидa»ги Фapмони. Узбекистон Рecпyбликacи конун хyжжaтлapи туплши, 2016.

вокеликка айлантириш, уни руёбга чикариш, ундан унумли фойдаланиш йуллари, шунингдек, пировард натижада, ундан кутиладиган амалий натижалар (ялпи ички махсулот усиш суръатлари, ахоли бандлиги, турмуш даражаси ва бошка макроиктисодий курсаткичлардаги жиддий ижобий силжишлар) куламини бахолашдан, яъни у кандай амалий натижалар бериши мумкинлигини асослашдан иборат.

Узбекистоннинг туризм сохасидаги иктисодий салохияти ундаги мавжуд туристик ресурслар хамда талаб туристик хизматлар хажмига бевосита таъсир курсатадиган сиёсий, иктисодий, ижтимоий, маданий, маънавий, илмий, техник ва бошка омиллар билан изохланади.

Узбекистон туристларнинг диккат-еътиборини тортадиган тарихий обида ва ёдгорликларга, турли хил меросларга, узига хос анъана ва кадриятларга бой мамлакат. Хрзирги кунда Узбекистон худудида таникли ташкилот - ЮНЕСКО томонидан утмишдан колган маданий ва уз тарихига эга булган мерос сифатида руйхатга олинган турт мингдан зиёд ёдгорликлар, моддий ва маънавий кадриятлар мавжуд. Булардан аксариятининг тарихи узок утмишга, яни 2000, 3000 йиллар олдинги даврларга бориб такалишини эътиборга олсак, дунёнинг камдан кам мамлакатлари бу сохада Узбекистонга тенглаша олиши мумкинлигига амин буламиз. Узбекистоннинг купгина шахарлари, айникса, Самарканд, Бухоро, Хива, Тошкент, Термез Шарк сивилизациясининг бешиги, илм-у фан маркази булганлиги, дунёга машхур буюк шахсларнинг (А.Темур, М.Улугбек, Ибн Сино, А.Навоий, Ал-Хоразмий ва бошкалар) хаёти ва ижоди билан узвий богликлиги мамлакатни сон-саноксиз туристлар учун дилкаш, жозибали, узига тортувчи, катта кизикиш уйготишга молик туристик маскан сифатида тан олинишига асос була олади.

Дунёда Узбекистоннинг оламга машхур кадимий шахарларини бир куриш, буюк инсонлар кадамжолари ва макбараларини бир марта зиёрат килиш иштиёки билан яшаб юрган инсонларнинг сон-саноги йук. Буларнинг барчаси Узбекистонда туризмни ривожлантириш учун катта имконият тугдиради.

Мустакиллик йилларида Узбекистонда туризм инфратузилмасининг шакллантирилиши хам мамлакат туристик салохиятини оширишда мухим урин тутди. Ушбу инфратузилма туризм сохасининг амал килиши учун мулжалланган ишлаб чикариш, социал ва рекреацион ахамиятга эга иншоот ва шахобчалар мажмуидан иборат. Туристик инфратузилма иктисодиётга бевосита ва билвосита таъсир курсатади. Унинг иктисодиётга бевосита таъсири - хизматлардан тушган даромадларнинг туристик корхоналарга жалб этилиши, туризм ишчи-хизматларининг даромадларини таъминлаш, янги иш уринлари яратиш, буджетга соликлар тушумининг купайишида намоён булади. Билвосита таъсири эса тармоклараро алокалардан олинадиган мултимпликатив самара билан изохланади.

Узбекистондаги тарихий, меъморий ва археологик ёдгорликларнинг хозирги кундаги ахволи, уларнга туристлар бора олиш даражасига кура бахоланиб, турт гурухга булинган. Йодгорликларни бундай гурухларга булиш

республикада мавжуд ёдгорликлардан тугри фойдаланиш даражаси кандай эканлигини, улардан самарали фойдаланишни йулга куяолмаслик мамлакатга кушимча валюта келишига тускинлик килишини акс эттиради.

Туристларда катта кизикиш уйготувчи, энг оммабоп ёдгорликлар 140 тани ташкил килади. Улар аъло даражада сакланган булиб, тулик фаолият курсатади. Йил давомида Узбекистонга Йевропадан келувчи туристларнинг деярли 80% уларга ташриф буюришга харакат килишади.

Йил давомида фаолият курсатмаганлиги сабабли туристлар томонидан баъзида зиёрат килиниши мумкин булган ёдгорликлар 180 тани ташкил килади. Мазкур гурухдаги тарихий ва меъморий ёдгорликлар хорижий туристларда уртача кизикиш уйготади. Улар мавсумий фаолият курсатиб, зудлик билан таъмирлашни талаб килади.

Таъмирлаш ишлари олиб борилаётганлиги сабабли якин 3-5 йил давомида фаолият курсатмайдиган ёдгорликларни хозирги кунда таъмирлаш учун маблаглар етишмаяпти. Улар тахминан 500 тадан ортикни ташкил килади. Лекин келажакда улар туристларда кизикиш уйготиши лозим. Хукумат томонидан мазкур ёдгорликларни таъмирлаш учун молиявий манбаларни шакллантириш ишлари олиб борилмокда. Ушбу ёдгорликларнинг куплари археологик обектлар булиб, олдин изланишлар олиб бориш, сунгра эса таъмирлашни талаб килади. Масалан, Афросиёб, Варахша, Чуст ва х.

Расмий маълумотларга кура, Узбекистон йилига 8,2 млн. сайёх ва мехмонларни кутиб олиш имкониятига эга булиши мумкин. Бунинг учун зарурий моддий-техник база яратиш, биринчи навбатда, саёхатчиларнинг бундай окимини кутиб оладиган отеллар, кемпинг, мехмонхоналар ва турбазалар куриш лозим. Бу обектларнинг факатгина Тошкент, Самарканд, Бухоро ва Хива шахарларида курилиши кифоя килмайди. Узбекистонда туризм учун кизикарли булган бошка жойлар хам етарлича. Лекин у жойларга туристик маршрутлар жуда кам ташкил килинган. Бунга сабаб уша минтакаларда туризм хизматининг ташкил килинмаганлигидир. Шунинг учун, республикамизнинг куплаб вилоятлари туристик сохадан четда колмокда. Узбекистонда турмахсулот ривожланиши дастуридан аэропортлар, темир йул вокзаллари, автобус бекатларини кайта куриш, замонавий телекоммуникация воситаларини яратиш масалалари урин олган.

Деярли хар бир мамлакат туризм сохасининг миллий иктисоддаги урнини кучайтиришга интилади. Бу максадни руёбга чикариш учун хукукий ва иктисодий база яратилади, кадрлар тайёрланади, туристик махсулот ва анъанавий товарлар ишлаб чикарилишига рагбат оширилади. Айни вактда, жахон тажрибасининг курсатишича, куп мамлакатлар шу сохани шакллантириш, бошкариш механизмларини ишлаб чикишда муайян кийинчиликларни бошдан кечирадилар. Бундай холат Узбекистон учун хам хосдир. Сохани ривожлантириш учун ташланаётган илк кадамлар, шубхасиз, кузланган муддаони беради, деб уйлаймиз. Мамлакатимиз келажакда анъанавий туристик окимлар генератори булган А^Ш, Япония, Германия, Италия, Хитой, Франсия,

Буюк Британия, Испания, Россия сервис хизмати каби давлатлар сафидан жой олади.

Foydalanilgan adabiyotlar ro'yxati

1. Анн Х., Багиев Г.Л., Тарасевич В.М. Маркетинг: Учебник для вузов. 3-е изд. / Под общ. ред. Г.Л. Багиева. - СПб.: Питер, 2005. - 736 с.

2. Баранова Н.А. Маркетинг (часть 1). Учебное пособие. - Костанай: КГУ им. А. Байтурсынова, 2016. - 103 с.

3. Баранова Н.А. Маркетинг (часть 2). Учебное пособие. - Костанай: КГУ им. А. Байтурсынова, 2016. - 114 с.

4. Голубкова Е.Н. Интегрированные маркетинговые коммуникации: учебник и практикум для вузов / Е.Н. Голубкова. - 3-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательство Юрайт, 2020. - 363 с.

5. Григорьев, М.Н. Маркетинг: учебник для прикладного бакалавриата / М.Н. Григорьев. - 5-е изд., перераб. и доп. - М.: Издательство Юрайт, 2019. -559 с.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.