УЗБЕКИСТОН ТАЪЛИМ ТИЗИМИГА МЕДИАТАЪЛИМНИ ЖОРИЙ
ЭТИШ МАСАЛАЛАРИ
Фархад Айтмуратович Бабашев
Узбекистан Миллий университети «Педагогика ва умумий психология» кафедраси мудири. Педагогика фанлари номзоди, доцент
АННОТАЦИЯ
Маколада дунё мамлакатлари таълим тизимида уз урни эга булган, аммо юртимизда кенг жамоатчилик эътиборидан четда колиб келаётган мавзу -Узбекистан узлуксиз таълим тизимига медиа таълимни жорий этиш масаласи долзарблиги илмий асосланади.
Калит сузлар: глобаллашув, ахборот, ахборот саводхонлиги, медиа, медиатаълим, медиасаводхонлик, медиамаданият
АННОТАЦИЯ
В статье научно обоснована актуальность вопроса внедрения медиаобразования в систему непрерывного образования Узбекистана, которое имеет своего места в системе образования стран мира, но остается вне поля зрения широкой общественности в нашей стране.
Ключевые слова: глобализация, информация, информационная грамотность, медиа, медиаобразование, медиаграмотность, медиакультура
ABSTRACT
The article scientifically substantiates the relevance of the issue of introducing media education into the system of continuous education in Uzbekistan, which has its place in the education system of the countries of the world, but remains out of sight of the general public in our country.
Keywords: globalization, information, information literacy, media, media education, media literacy, media culture
Бугунги кунда инсоният микёсида ута жиддий муаммолардан бири бу минглаб йиллар давомида шаклланиб, ривожланиб келган, миллатлар ва халклар ижтимоий-иктисодий ва сиёсий хаётининг негизини ташкил килган миллий кадриятларнинг чекланиб боришидир. Глобаллашув, замонавий медиа таъсирида куплаб
April, 2023
216
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-216-220
мамлактларда ёшлар сиёсатининг тизгини кулдан чикиб кетгани хам хакикат.
асрда медиаиндустрия босимига чидаш, унинг зиёнли таъсиридан ёшларни химоя килиш учун мамлакатда мукаммал медиа сиёсат йулга куйилиши лозим. Бунинг учун ахолининг медиа саводхонлиги ва медиамаданиятини ошириш лозим.
ечимини топиш учун кандай чоралар курилган ва нима ишлар килиниши лозим, деган саволларга жавоб топишимиз керак
Медиа ва ахборот саводхонлиги масаласи XX асрнинг урталариданок ривожланган хорижий давлатлар олимларининг диккат марказида булиб келган. Жумладан, XX асрнинг 60-йиллариданок жахоннинг етакчи мамлакатларида мактаб укувчилари ва талабаларга медиамаданият оламига яхширок мослашишда, оммавий ахборот воситалари тилини урганишда, медиаматнларни тахлил килиш куникмасини эгаллашда ёрдам берувчи «медиатаълим» (media education) педагогика фанининг узига хос йуналиши сифатида шаклланган.
ЮНЕСКОнинг 1982 йил 22 январда Грюнвальдда (Германия) булиб утган халкаро симпозиумида Медиа таълими буйича декларация бир овоздан кабул килинган эди:
Декларацияда жахондаги барча ваколатли шахслар «медиа таълимнинг мактабдан университетгача булган турли даражадаги дастурларини жорий этиш ташаббуси билан чикиш ва бу каби ташаббусларни куллаб-кувватлашга», «ЮНЕСКО томонидан медиа-таълим сохасида халкаро хамкорликни ривожлантириш буйича амалга оширилаётган чора-тадбирларни куллаб-кувватлаш ва кучайтириш»га чакирилади.
ЮНЕСКО томонидан бу декларациядан кейин хам катор хужжатлар, дастур ва харакат режалари хамда тавсиялар кабул килинган.
XX асрнинг 90-йилларига келиб, медиатаълим Канада ва Австралиянинг барча умумтаълим мактабларида (1 -синфдан
12-синфгача) таълимнинг мажбурий таркибий кисмига айланди.
Буюк Британияда медиатаълим она тили дарсларига интеграция килинган булиб, хар йили 25000 юкори синф укувчилари ва 8000 нафар университет талабалари медиани якуний имтихон топшириш курси сифатида танлайдилар.
Тан олишимиз керак, Узбекистонни хам бу муаммо четлаб утмади. Зеро, XXI
Бу муаммо биз учун кай даражада долзарб? Узбекистонда мазкур муаммо
April, 2023
Россияда медиатаълим масаласига багишланган биринчи конференция 1978 йил Курган, 1992 йил Валуево шахарларида булиб утган. Россия Таълим вазирлиги томонидан «Медиатаълим» (03.13.30.) мутахассислиги 2002 йил июнда расман руйхатдан утказилган.
2012 йил 24-28 июнь кунлари Москва шахрида 40 та мамлакатдан ташриф буюрган 130 нафар мутахассислар иштирокида утказилган «Билим жамиятларида медиа ва ахборот саводхонлиги» мавзусидаги Халкаро конференцияда кабул килинган Москва декларациясида хам БМТ (шу жумладан ЮНЕСКО) тизимидаги мамлакатлар хукуматларига мурожаат килиниб, медиа ва ахборот саводхонлигини таълим, маданият, ахборот, ОАВ ва бошка сохалардаги миллий сиёсатнинг устувор йуналишига киритиш суралган эди.
Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенатининг «Интернет жахон ахборот тармогида ёшлар ва вояга етмаганлар учун миллий контентни ривожлантириш, уларнинг ижтимоий тармоклардан фойдаланиш маданияти ва зарарли ахборотдан химоя килиш масалалари юзасидан Узбекистон Республикаси Вазирлар Махкамасига юборилган Парламент сурови натижалари хакида»ги 2022 йил 28 майдаги СК-545-^-сон карорида ёшларга салбий таъсир курсатувчи хар кандай шаклдаги ахборот хуружларидан химоя килишда медиасаводхонликни ошириш масаласи ута долзарб эканлиги тулик асослаб берилган .
Карорда бу борада амалга оширилмаган ишлар кайд этилган хамда Вазирлар Махкамасига катор янги вазифалар юкланган булиб, шулардан бири куйидаги тахрирда келтирилган: «мактаб укувчиларига, олий укув юрти талабаларига медиасаводхонлик, танкидий соглом фикрлаш, ахборот манипуляцияси, Интернет жахон ахборот тармогида шахсий маълумотлар дахлсизлиги тугрисида тушунчалар бериш, уларда замонавий ахборот мухитига тугри ёндашувни шакллантириш максадида методик кулланмалар ишлаб чиксин».
Мазкур топширик ижросини таъминлаш максадида собик Олий ва урта махсус таълим вазирлиги (УзЖОКУ мутахассислари) томонидан укув дастури ва «Медиатаълим» укув кулланмаси ишлаб чикилган. Бизнинг назаримизда, киска муддат ичида тайёрланган ушбу кулланма мазмунини кайта куриб чикилиб, янада бойитилса максадга мувофик булар эди.
Узбекистон учун медиатаълим янгилик эмас. Узбекистон педагогик лугатида (2011 йил) Медиатаълимга
April, 2023
218
куйидагича таъриф берилган: «Медиатаълим (ингл. media-education) -педагогикадаги оммавий коммуникациялар (матбуот, телевидение, радио, кино, видео ва б.) конуниятларини урганадиган йуналишдир. Медиатаълимнинг асосий вазифалари куйидагилардан иборат: янги авлодни замонавий ахборот шароитида яшашга, турфа ахборотни идрок этишга ургатиш, инсонни уни тушунишга, унинг психикага таъсирини англашга, техник воситалар ёрдамида мулокотнинг новербал шаклларидан фойдаланишга ургатиш» .
Шунингдек, Узбекистонда медиатаълим хамда медиасаводхонлик мазмуни ва ривожланиши масалалари К.Абдурахманов, Х.Абдурахманова, Э.Аблазов, Б.Алимов, С.Бекназарова, Н.Гендина, Х.Дустмухаммад, А.Каримов, Б.Каршиев, Я.Маматова, А.Матякупов, М.Мирсагатова, Н.Муратова, Ф.Муминов, Б.Намазов, А.Нурматов, Р.Омонов, Д.Саримова, С.Сулайманова, М.Файзиева, Ш.Шарофаддинов, Т.Эшбек, Ш.Кудратхужа, НДосимова ва бошка тадкикотчилар томонидан урганилган.
Аммо, бугунги глобаллашув шароити ва вазиятдан келиб чиккан холда мазкур тадкикотлар мазмуни ва камровини ошириш, назарий гояларни амалиётга, яъни узлукчиз таълим тизимига жорий этиш вакти келди. Медианинг усиб келаётган ёш авлод онги ва тафаккурига курсатаётган кучли таъсирини хамда юкорида келтирилган фактлар ва фикр-мулохазаларни инобатга олиб, таълим турлари, фанлар кесимида илмий-амалий изланишларни йулга куйиш - давр талабидир.
Бунинг учун медиатаълим буйича республикамизда ва хорижда амалга оширилган илмий тадкикотлар, амалий чора-тадбирлар натижалари тахлили асосида медиатаълимни Узбекистон узлуксиз таълим тизимига жорий этиш максадида ишчи гурухи тузиш, илмий лабораториялар ташкил килиш, мутахассислар тайёрлаш лозим. Бу ишларда нафакат Узбекистон, балки катор Марказий Осиё давлатлари учун хам куплаб журналист кадрлар тайёрлаган Узбекистон Миллий университети республикамизнинг етакчи университети сифатида бу ишларнинг олдинги каторида булиши максадга мувофик.
REFERENCES
1. Грюнвальдская декларация ЮНЕСКО по медиаобразованию (1982)
2. Московская декларация о медиа- и информационной грамотности
3. Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенатининг карори «Интернет жахон ахборот тармогида ёшлар ва вояга етмаганлар учун миллий контентни ривожлантириш,
April, 2023
219
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-216-220
уларнинг ижтимоий тармокдардан фойдаланиш маданияти ва зарарли ахборотдан химоя килиш масалалари юзасидан Вазирлар Махкамасига юборилган Парламент сурови натижалари хакида». 2022 йил 28 май. С^-545-IV-сон
4. Бабашев, Ф. А. (2021). УЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМНИ РИВОЖЛАНТИРИШ ИСТЩБОЛЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 199-203.
5. Бабашев, Ф. А. (2018). Реформы, нацеленные на дальнюю перспективу. Вопросы науки и образования, (1 (13)), 118-119.
6. Бабашев, Ф. А. (2018). Технология интеллект-карты в профессиональной компетентности будущих учителей. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (7), 99-101.
7. Хайдарова, Х. Р. (2021). ОТА ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА МЕДИАПЕДАГОГИКАНИНГ РОЛИ. In Инновационные подходы в современной науке (pp. 93-96).
8. Хайдарова, Х. Р. (2020). ПОВЫШЕНИЕ ВИРТУАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ РОДИТЕЛЕЙ НА ОСНОВЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. Новые импульсы развития: вопросы научных исследований, (2), 366-370.
9. Шомуротова Н. Н. РОЛЬ СОЦИАЛЬНАЯ КОМПЕТЕНТНОСТЬ В СИСТЕМЕ ОБРАЗОВАНИЯ//Вестник Ошского государственного университета. - 2020. - №. 1-4. - С. 299-303.
10. Педагогический словарь - справочник / Авт сост: Э.А.Сейтхашев, Б.Х.Рахимов, И.У.Маджидов. Под общ. ред. Б.Ю. Ходиева; М-во высш. и ср. спец. образования РУз. -Т. «OPTIMAL LIGHT», 2011. -704 с.
11. А. И. Туляев (2022). СТРУКТУРА ДОСУГА ГАРМОНИЧНО РАЗВИТОГО ПОКОЛЕНИЯ ИНФОРМАЦИОННЫМИ И КОМПЬЮТЕРНЫМИ ТЕХНОЛОГИЯМИ. Academic research in educational sciences, 3 (NUU Conference 2), 507-511. doi: 10.24412/2181-1385-2022-2-507-511
12. MUXAMEDJANOVA, L. (2021). Тенденции изменения этических норм в информационном обществе. https://scienceweb.uz/publication/4483
April, 2023