Бабаджанов С.С.,
Низомий номидаги Тошкент давлат педагогика университети катта илмий ходим-изланувчиси
ХОЗИРГИ МЕДИАМУ^ИТ ШАРОИТИДА ЁШЛАРНИ ДЕСТРУКТИВ АХБОРОТЛАРДАН ХИМОЯ КИЛИШНИНГ САМАРАЛИ ВОСИТАСИ СИФАТИДА МЕДИАТАЪЛИМНИНГ ЗАРУРИЯТИ
БАБАДЖАНОВ С.С. ЦОЗИРГИ МЕДИАМУЦИТ ШАРОИТИДА ЁШЛАРНИ ДЕСТРУКТИВ АХБОРОТЛАРДАН ЦИМОЯ КИЛИШНИНГ САМАРАЛИ ВОСИТАСИ СИФАТИДА МЕДИАТАЪЛИМНИНГ ЗАРУРИЯТИ
Маколада ахборот маконининг глобаллашуви шароитида олий таълим талабаларига куйиладиган янгича талаблар, уларнинг медиатаълими сифатини ошириш оркали деструктив ахборотлардан х,имоя килиш воситаларининг мазмун ва мох,иятлари очиб берилган.
Таянч суз ва тушунчалар: медиасаводхонлик, медиатаълим, медиамух,ит, деструктив ахбо-ротлар, ахборот мух,ити, виртуал мулокот, ОАВ.
БАБАДЖАНОВ С.С. НЕОБХОДИМОСТЬ МЕДИАОБРАЗОВАНИЯ В КАЧЕСТВЕ ЭФФЕКТИВНОГО СРЕДСТВА ЗАЩИТЫ МОЛОДЁЖИ ОТ ДЕСТРУКТИВНОЙ ИНФОРМАЦИИ В УСЛОВИЯХ СОВРЕМЕННОЙ МЕДИАСФЕРЫ
В статье раскрываются новые требования, предъявляемые к студентам высших учебных заведений в условиях глобального информационного пространства, сущность и содержание средств защиты студентов от деструктивной информации через повышение качества их медиа-образования.
Ключевые слова и понятия: медиаграмотность, медиаобразование, медиасфера, деструктивная информация, сфера информации, виртуальное общение, СМИ.
BABADJANOV S.S. NECESSITY OF MEDIA EDUCATION AS AN EFFECTIVE MEANS OF YOUNG GENERATION PROTECTION FROM DESTRUCTIVE INFORMATION IN THE CONDITIONS OF NOWADAYS MEDIA SPHERE
In the article is revealed new requirements imposed to students of high education from destructive informations through increasing of quality their media education in the conditions of global information space and essence of means of protection.
Keywords: medialiteracy, mediaeducation, mediasphere, destructive information, sphere of information, virtual communication, mass media.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
Мустациллик даврида мамлакатимизда х,ар томонлама етук ва баркамол шахсларни тайёрлаш борасида улкан иш-лар амалга ошириб келинмоцда, таълим тизими давлат ва жамият ривожланишининг устувор йуналишига айланган.
Хаммамизга маълумки, учинчи минг йил-ликнинг ижтимоий-маданий мох,ияти жах,он иктисодиятининг глобаллашуви, жамиятни ах-боротлаштириш, илм-фан, техника, турли хил оммавий ахборот воситалари ва фукаролик жамиятининг жадал ривожланиши х,амда маъ-навий кадриятларнинг узгариши билан бево-сита боFликдир.
Хозирги кунда оммавий ахборот воситала-рининг х,аётимизга бекиёс таъсирини х,ар жабх,ада кузатиш мумкин, бежизга XXI аср глобал ахборот асри деб аталмаган.
Шубх,асиз, ахборот технологиялари инсон-лар х,аётига шу даражада чукур кириб бор-мокдаки, уларни умуммаданий контекстдан чикариб ташлаб булмайди. Шунинг билан бирга эътироф этиш лозимки, медиаахборот-нинг истеъмолчиларга булган ижобий таъси-ри билан бирга салбий таъсири х,ам ошиб бормокда.
Хозирда ахборот окими асосан медиака-наллар оркали амалга оширилмокда.
Медиа - лотинча media, medium - восита, уртада турувчи, мух,ит маъносини англатади ва анъанавий (босма, радио, овозли, кинематограф, телевидение) х,амда замонавий оммавий ахборот воситалари (видео, мобиль теле-фонлар, CD, DVD, компьютер, интернет)ни уз ичига олади. Ахборотлашган жамият даврида х,ар бир инсон узининг онгли х,аётининг илк даврларидан бошлаб керакли ахборотларни мустакил равишда излаш, медиаканаллар оркали курган, укиган ва эшитганларига нис-батан ижодий муносабатда булишни урга-ниши, медиаматнларни танкидий тах,лил килиш ва бах,олай олиш куникмаларига эга булиши лозим.
Оммавий ахборот воситалари оркали тар-катилаётган ахборотларга нисбатан «танкидий муносабатда булиш» деганда бирор нарсани танкид килишни эмас, балки бизга такдим эти-лаётган ахборотни танкидий тах,лил килишни, ушбу ахборотнинг х,акконийлигини аниклаш-ни, унда яширин маънода берилаётган мани-
пулятив элементларни топишни тушунишимиз керак.
Оммавий ахборот воситаларининг кучли таъсири шароитида окни корадан, яхшини ёмондан ажрата олиш учун етарли х,аётий тажрибага эга булмаган ёшларимиз салбий ва деструктив ахборотлар таъсирига тез тушувчи катлам х,исобланади.
Фикримизнинг исботи сифатида энг кенг таркалган оммавий ахборот воситаларидан бири - телевидение оркали берилаётган кур-сатувларга эътибор берсак, телетомошабин-ларнинг энг севимли жанрларидан бири - бу Fарб сериалларидир. Албатта, улар ичида тар-биявий жих,атдан маълум бир кимматга эгала-ри х,ам бор, лекин бизнинг миллий кадрият-ларимиз ва анъаналаримизга мос келмайди-ган, куп х,олларда узлигимиз, менталитетимиз-га тамомила тескари булганларининг х,ам мавжудлигини х,аёт курсатмокда.
Сунъий йулдош ва кабель телевидениелари оркали намойиш этилаётган Fарб сериаллари гуёки оддий х,аётий вазиятлар асосига курил-ган сюжет оркали телетомошабинларга зура-вонлик, бех,аёлик Fояларини худди бир оддий х,олат, меъёр ва <^арбнинг оммавий мадания-ти» сифатида сингдирилиб келинмокда.
Аслида Fарб давлатлари ах,олисининг акса-рияти х,ам бундай ахлокий меъёрларни кул-лаб-кувватламайди.
Яна бир мисол, нима учун охирги вактларда уз фарзандлари тарбияси, такдирига бефарк булмаган куплаб ота-оналар хорижда ишлаб чикарилган мультфилмларнинг уз фарзандла-рига фойда ва хавфсизлигига шубх,а билан карашмокда? Фарзандларимиз бундай мульт-фильмларни томоша килаётганда биз катта-ларда хавотирланиш х,исси каердан пайдо булмокда?
Ёш бола атрофидаги оламни образлар оркали тасаввур килади ва англайди, улар асо-сида уз дунёкарашини шакллантиради, уз дунё моделини куради. Ушбу моделнинг Fиштчаси сифатида аёл образи намоён булади. Мульт-фильмлардаги аёл кахрамонларни томоша
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
K^ap экaн, фapзaндлapимиз УЗИНИНГ кeлaжaк oбpaзлapини яpaтaдилap, улap oнгcиз paвиш-дa тaклид килишгa xapa^ килишaди.
Пcиxoлoглapнинг тaдкикoт нaтижaлapигa ^pa бaъзи xopижий мультфильмлapдaги aёл oбpaзидaги кaxpaмoнлap шундaй яpaтилгaнки, улapни cуpункaли paвишдa тoмoшa килиш ёшлapнинг oнгидa aвлoд вa нacл кoлдиpиш функциялapини cyндиpишгa oлиб кeлaди. Яъни aёл oбpaзи кyпpoк oнa тимcoлидa эмac, бaлки дeгpaдaциягa учpaгaн, ёвузлик тимго-лини aкc этувчи, эpкaклap вa туpли хaйвoн-лapдaн жиcмoний жих^^н кучли (биpгинa «^pe^ мультфильмини эcлaйлик) пepcoнaж cифaтидa нaмoён бyлaди. Шунинг билaн биpгa ушбу мультфильмлapдa бизнинг aёллapимизгa xoc бyлгaн кaмтapинлик, уятчaнлик, xaë вa ибo кaби xиcлaтлap дeвaльвaциягa учpaмoкдa вa кулги ociwa oлинмoкдa. Хopижий мульт-фильмлap фapзaндлapимизгa кaндaй тaъcиp килишини киcкaгинa тaъpиф билaн тacвиpлaш мумкин: интeллeктуaл вa мaънaвий дeгpaдa-ция. Бундaй мультфильмлapнинг acocий мaк-caди шундaн ибopaтки, oбpaзлapнинг aлмa-шиши туфaйли бoлa пcиxикacини yзгapтиpиш.
Xaммaмизгa мaълумки, тeлeвидeниe кунлик axбopoтгa эгa бyлишимиздa acocий мaнбaлap-дaн хиcoблaнaди. Xoзиpги кундa кyплaб га-нaллapдa кУшиклapнинг видeoклиплapи нa-мoйиш килинaди. Албaттa, бунинг хeч биp caлбий жихaтлapи йyкдeк - ёшлap муcикa тинглaб вa клиплapни тoмoшa килиб хopдик чикapишaди. Афcуcки, мaзкуp кaнaллapдa 6e-pилaдигaн клиплap, ундaги ёшлapнинг кийи-ниш oдoби, кУшиклapнинг мaънocизлиги, ^p-^тув бoшлoвчилapининг узини тутиши вa улap тoмoнидaн фoйдaлaнaдигaн cyзлap мил-лий кaдpиятлapимизгa зид кeлишини ^a™-шимиз мумкин.
Оxиpги йиллapдa биp нapcaни кузaтиш мумкинки, Fap6 кинo уcтaлapи yзлapининг фильмлapидa зУpaвoнлик, бeшaфкaтлик, бeхaёлик Foялapини кyпpoк тapFибoт килишгa вa aнa шу йул билaн тoмoшaбинлapни экpaнгa жaлб килишгa хapaкaт килишмoкдa. Taдки-Koтчилapнинг фикpигa кypa, юкopи caвияли, чукуp cюжeтли, ижoдий жихaтдaн куп куч capфлaнaдигaн, хaкикий caнъaт дapaжacидaги, бaдиий жихaтдaн юкopи caвиядaги фильмлap-ни ишлaб чикиш кинo caнъaтидaгилap учун узoк вaкт, юкopи caнъaтгa эгa бyлгaн a^ëp-
лapни жaлб этишни тaлaб килaди. Албaттa, бундaй йул юкopи дapoмaд топиш учун хapaкaт килaётгaн кинoчилap учун икти^дий жихaтдaн дapoмaдли эмac. Унинг ypнигa жaнг-лap, уpуш, oтишмaлap вa зУpaвoнлик caхнa-лapидaн ибopaт фильмлap opкaли бaдиий вa ижтимoий pивoжлaнмaгaн aудитopиянинг эътибopини жaлб килиб, уз мaкcaдлapигa эpи-шиб кeлмoкдaлap. Бундaй фильмлap ёшлapи-миздa шaфкaтcизлик, зУpaвoнлик, ёвузликни тapбиялaйди. Дунёнинг кyплaб дaвлaтлapидa ёшлap ypтacидa coдиp этилaётгaн жинoятлap-нинг acocий caбaблapидaн биpи экpaнлapдaги зУpaвoнлик caхнaлapининг кyпaйиши хи^б-лaнaди.
Бундaй шapoитдa мeдиaтaълимнинг жopий этилиши aлoхидa дoлзapблиги билaн як^л нaмoён бyлмoкдa. Мeдиaтaълим xaлкимизнинг уpф-oдaтлapи, миллий кaдpиятлapимизгa тa-янгaн, умумин^ний кaдp-киммaтлapгa acoc-лaнгaн хoлдa тaшкил этилиши кepaк.
Мeдиaтaълим ёшлapимизни зaмoнaвий ОАВ билaн xaвфcиз вa caмapaли мулoкoт Kилишгa тaйёpлaйди, улapдa мeдиaoгoхлик, мeдиacaвoдxoнлик, мeдиaмaдaният вa мeдиa-кoмпeтeнтликни шaкллaнтиpaди.
Xaммaмиз билaмизки, интepнeт бугунги кундa улкaн axбopoт мaнбaигa aйлaниб, би-лимлapни эгaллaшнинг энг caмapaли вocитa-лapидaн биpигa aйлaнгaн. Интepнeт тapмoFи opкaли yкувчилap yзлapининг билимлapини oшиpиши, тeнгдoшлapи билaн мулoкoтгa ки-pишиши мумкин. Албaттa, шaк-шубхacиз ин-тepнeт кундaлик туpмушимиздa мухим ypин эгaллaйди. Лeкин, интepнeтнинг хaм ёшлap тapбияcигa caлбий тaъcиpини инкop килиб, бун^ куз юмиб хaм бyлмaйди.
Интepнeтнинг ёшлap тapбияcигa caлбий тaъcиpи cифaтидa куйидaги миcoллapни ^л-тиpиб утиш eтapли бyлaди: пopнoгpaфия, пи-poтexникa, cуицид, гиёхвaнд мoддaлapни cунъий йyллap билaн тaйёpлaш вa унинг ин-coн opгaнизмигa тaъcиpигa oид caйтлap вa ушбу caйтлapдa мaзкуp мacaлaлapнинг мухo-кaмa килиниши. Ëшлapнинг бу нapcaлapгa кизикиши opкaли улapнинг хaёти вa coFлиFигa путуp eтиши мумкин.
Ëшлap виpтуaл мулoкoтдa xap ким билaн aнoним хoлaтдa мулoкoт юpитиши мумкин вa ким acлидa кимлигини aниклaб бyлмaйди. Бундaй хoлaтлapдa ycмиpлap туpли paдикaл
ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM / COBPEMEHHOE OБPAЗOВAНИE 2017, 2
окимлар ва диний секталар таъсирига тушиб колиши х,ам мумкин.
Инкор этиб булмайдиган х,акикат шуки, ин-тернетомания касаллигига дуч келган усмир-ёшлар узининг куп вактини бех,удага сарфлаш билан утказмокдалар, бунинг окибатида улар-га х,ам психологик, х,ам жисмоний зарар етмокда. Куп х,олатларда виртуал дунё ёшлар-нинг ижтимоий фаоллиги урнини коплаб, реал дунёдан ажратиб куймокда.
Глобаллашув асрида, бутун дунё таълим мутахассислари ах,оли уртасида медиасавод-хонлик куникмаларини ривожлантиришга булган эх,тиёж тобора ошаётганини эътироф этишмокда. Шу сабабли, х,озирги кунда куплаб давлатлар ёшларда медиасаводхонлик куникмаларини шакллантириш уларнинг ривожла-нишида мух,им омил эканлигини тан олган х,олда, узларининг медиатаълим йуналиши буйича миллий стандарт ва дастурларини яра-тишни бошлаганлар.
Бизда х,ам дунёда турли Fоялар ракобат-лашаётган мураккаб даврда, карама-карши медиамух,ит шароитида ёшларни келажак х,аётга тайёрлашда янги ёндашув ва восита-ларга эх,тиёж туFилмокда.
Бугунги ёшларда медиаахборотларни тулик ва туFри тушунишлари учун ахборотларни тах,лил килиш куникмаларини шакллантириш керак. Жамиятнинг х,ар бир аъзоси учун уз урнини мустах,кам эгаллашида анъанавий са-водхонлик (укиш, ёзиш, х,исоблаш) етарли булмайди. Шу нуктаи назардан, медиатаълим-ни таълим тизимига жорий этиш ва уни ри-вожлантириш замонавий таълимнинг устувор йуналишларидан бирига айланиши керак.
Айтиш лозимки, ЮНЕСКО томонидан ах,оли уртасида медиасаводхонликни ривожланти-риш буйича муайян ишлар олиб борилмокда, хусусан, мазкур йуналишга асос солувчи «1982 йилги Грюнвальд Декларацияси»1 доирасида давлатларнинг таълим тизимига медиатаъ-лимни жорий этиш ва ушбу йуналишни ри-вожлантириш тавсия этилган.
Кейинги йиллар давомида ЮНЕСКО ташаб-буси билан «Ахборот х,амма учун» дастури доирасида куплаб давлатларда медиатаълим-
1 Considine, D. (1999). Media Education in United States of America. In: Educating for Media and the Digital Age. Country Reports. Austrian Federal Ministry of Education and Cultural Affairs & UNESCO, 125-128.
ни таълим тизимига жорий этиш ва уни ри-вожлантириш буйича олиб борилган ишлар янги сифат даражасига кутарилди.
Хусусан, Дакар бутун жах,он таълим самми-ти (2000 й.), Александрия Декларацияси (2005 й.), Париж Декларацияси (2007 й.), Фез Декларацияси (2011 й.), Москва Декларация-лари (2012 й.) юкорида келтирилган муаммо-нинг долзарблигини тасдиклайди.
Таъкидлаш лозимки, х,аттоки иктисодий жих,атдан кучли булмаган давлатларда х,ам медиатаълим оркали медиасаводхонликни ривожлантириш буйича алох,ида фан сифати-да х,амда медиатаълим элементларини бошка фанлар мазмунига сингдириш (интеграция) оркали муайян ишлар олиб борилмокда.
Медиатаълимнинг мамлакатимизда жорий этилишини тах,лил килар эканмиз, ушбу йуна-лишда факатгина бир неча мутахассиснинг ушбу муаммога баFишланган маколалари ОАВ оркали чоп этилганини таъкидлашимиз мумкин, холос. Медиатаълимнинг баъзи элемент-лари умумий урта таълим тизимидаги укув фанларга интеграция килиш оркали укитилиб келинмокда, лекин медиатаълим йуналиши тизимли тарзда алох,ида фан сифатида укити-лиши укув дастурида кузда тутилмаган.
Медиатаълимни ривожлантириш ва жорий этиш, унинг тарихи, мазмунини шакллантириш ва унинг келажакдаги ривожига баFишланган илмий-педагогик тадкикотлар х,ам олиб бо-рилмаяпти.
Медитаълим нима? Медиатаълим - медиа оркали таълим беришдан ташкари медиани урганишдир. Медиатаълим деганда, бир вакт-нинг узида медиаматнлар кандай яратилиши ва таркатилишини англаш билан биргаликда, укувчи-ёшларда ОАВ оркали узатилаётган ах-боротлар мазмунини тах,лил килиш куникмаларини ривожлантириш тушунилади. Шу билан бирга, медиатаълимнинг асосий максад-ларидан бири медиамах,сулотларни яратиш буйича укувчиларда амалий куникмаларни шакллантиришдан иборат2.
Медиатаълим оркали шаклланган медиасаводхонлик ва медиамаданият куникмалари ОАВ оркали узатилаётган ахборотларни тушу-
2 Федоров А.В. Терминология медиаобразования. // «Искусство и образование», 2000, № 2. -С. 33-38.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
ниш, уларнинг шахс ва жамиятга таъсирини урганиш жараёнини назарда тутади.
Медиасаводхонлик куникмаларига эга бул-ган инсон медиаматнларни кабул килиш, тах,-лил килиш, бахолаш ва яратиш кобилиятларига эга булади, улардаги ижтимоий-маданий ва сиёсий контекстларни тушуна олади.
Медиасаводхонлик куйидаги куникмалар-дан иборат булади: медиаматнлар мазмуни ва уларнинг таъсирини тушуниш, уларни сара-лаш; медиаматнларда келтирилган хиссий ва асосланган ахборотларни ажрата олиш; медиаматнлар хакида танкидий мулохаза юрита олиш; медиа жанрларини фарклаш.
Шундай килиб, медиатаълим хар бир шахс-да медиамахсулотлар ва ахборотлар билан ишлашда ижодий ёндашув, мулокот килиш куникмаси, танкидий фикрлаш, ахборотлар оркали узатилаётган асосий максадларни ва яширин Fояларни аниклаш, медиамахсулот-ларни танкидий тахлил килиш ва бахолаш, ахборотларни фильтрлаш каби куникмаларни шакллантириш ва ривожлантиришни назарда тутади.
Жамиятимиз ривожланишининг бугунги кундаги реаллиги шундан иборатки, бунда янги иктисодиёт, янги дунёкараш, янги ижти-моий муносабатлар пайдо булмокда. Бундай жамиятда ишлаб чикариш самарадорлиги ва иктисодий усиш жисмоний мехнат ёки ер ости табиий бойликларига эмас, балки билим ва аклий мехнатга боFликдир. Бундай иктисодиёт билимларга асосланган иктисодиёт дейилади (knowledge economy).
Жахон иктисодиётининг глобаллашув ша-роитида назоратсиз ахборот шундай кучга ай-ланадики, инсонлар онги ва реалликка хар кандай куролдан кучли таъсир килади.
Ахборотлашган жамият шароитида хозирги ёшларни келажак хаётга тайёрлашда ОАВ тур-лари, улар оркали ахборотларни яратиш ва узатиш усулларини ургатиш оркалигина эри-шишимиз мумкин. Бугунги кунда ёшлар хаётига телевидение, газета, журнал, кино, радио ва интернет сингиб кетган. Уларнинг хаётида ОАВ мухим урин эгаллаб келмокда. Бундай жараёнга педагогик аралашувсиз, аник ва максадли режаларсиз усиб келаётган ав-лодни келажак хаётга тайёрлаш мумкин эмас.
Бугунги кунда интернетни чеклаш ва такик-лаш, экранларда узатилаётган турли сюжет-лардан чегаралаш, яъни барча турдаги ахборотлар таъсиридан изоляциялаш имкони йук.
Айнан шу сабабли куплаб хорижий давлат-ларда медиатаълим ёшларни тулаконли жамият аъзоси сифатида тарбиялашда мухим во-ситага айланган. Медиатаълим ёшларимизда бугунги хаётимизда ута мухим булган <^оявий иммунитет» ва уз шахсий хаётий позицияси-нинг шаклланишига ёрдам беради.
Тажриба шуни курсатяптики, медиатаълим ёшларда медиамаданиятни шакллантиради, уларнинг маънавий-эстетик ва интеллектуал жихатдан ривожланишида мухим ахамиятга эга.
Медиатаълимни алохида фан сифатида хамда унинг элементларини бошка фанларга сингдириб, умумий урта таълим укув режаси-га киритиш оркали ёшларимизнинг хаётда му-носиб урин эгаллашларига ёрдам бериш ва уларни турли деструктив ахборотлар таъсиридан химоя килиш мумкин.
Юкоридаги фикр-мулохазалардан келиб чикиб, мамлакатимизда медиатаълимни сама-рали жорий этиш учун куйидаги тадбирларни амалга оширишни максадга мувофик деб хисоблаймиз:
1. Медиатаълимни барча таълим боскич-ларига жорий этишнинг концепциясини яратиш.
2. Медиатаълим фани буйича барча таълим боскичлари учун укув дастурлар, улар асоси-да укув ва методик кулланмалар, медиаком-петентлик даражасини аникловчи механизм-ларни яратиш.
3. Укитувчиларни медиатаълим, медиама-даният, медиасаводхонлик буйича билимла-рини ошириш ва уларни мазкур таълим йуналиши буйича кайта тайёрлаш ва малака-ларини ошириш тизимини шакллантириш.
4. Медиатаълим йуналиши буйича илмий-педагогик тадкикотларни амалга ошириш.
5. ОАВ оркали медиасаводхонлик ва медиамаданиятни тарFиб килиш, телекурсатувлар, медиатаълим муаммоларига баFишланган журнал ташкил этиш.
6. Медиатаълимни ривожлантириш буйича халкаро хамкорликни йулга куйиш.
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2
/- 14 к. ТАЪЛИМНИНГ АХБОРОТ-РЕСУРС ТАРКИБИ / ИНФОРМАЦИОННО-РЕСУРСНАЯ СОСТАВЛЯЮЩАЯ ОБРАЗОВАНИЯ \
Адабиётлар руйхати:
1. Сафарова P.F., Жураев Р.Х. Педагогика энциклопедияси. - Т.: «Узбекистон давлат энциклопедияси» давлат илмий нашриёти, 2015.
2. Федоров А.В. Развитие медиакомпетентности и критического мышления студентов педагогического вуза. - М.: Изд-во МОО ВПП ЮНЕСКО «Информация для всех», 2007.
3. Федоров А.В. Терминология медиаобразования. // «Искусство и образование», 2000, № 2. -С. 33-38.
4. Бабаджонов С.С. Жамиятнинг медиахавфсизлиги шарти сифатида медиатаълим сох,асининг ривожланиши. // «Замонавий информатиканинг долзарб муаммолари: утмиш тажрибаси, истикболлари» мавзусидаги Республика илмий-амалий конференция материаллари. 2016 йил 15 апрель. 1-кисм, 17-б. Низомий номидаги Тошкент дав-лат педагогика университети.
5. http://edu.of.ru/mediaeducation
6. http://www.mediagram.ru/mediaed/journal
ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2017, 2