Научная статья на тему 'Ўқитувчи медиакомпетентлиги – шахсий ва касбий ривожланишнинг муҳим омили сифатида'

Ўқитувчи медиакомпетентлиги – шахсий ва касбий ривожланишнинг муҳим омили сифатида Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
463
89
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
ўқувчи / компетенциявий ёндашув / ижтимоий ҳаёт / кундалик ҳаёт муаммолари / ахборотни излаб топиш / student competence-based approach / social life / problems of everyday life / search for information.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Усмоналиева Р.

Мақолада дарс жараёнида ўқувчиларнинг шахсий, касбий ва ижтимоий ҳаётларида учрайдиган вазиятларда эгаллаган турли типдаги малакаларини самарали равишда қўллашга ўргатиш, ўқувчиларнинг ўз фикрини бошқаларга тушунтира олиш, бошқаларни тинглаб тушуна олиш, баҳсга киришиш, кундалик ҳаётда муваффақиятларга эришиш учун ахборотни излаб топиши, таҳлил қилиши, кундалик ҳаётда учрайдиган муаммоларни ҳал этишда фойдалана олиш кўникмаларини шакллантиришда ўқитувчи медиакомпетентлиги масалалари тўғрисида атрофлича сўз юритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

MEDIA COMPETENCE OF PEDAGOG – AS A MAJOR FACTOR IN THE PRIVATE-PROFESSIONAL DEVELOPMENT

The full article covers issues about the role of media competence of teachers in the formation of students' skills in searching and the ability to analyze the necessary information needed to solve the daily problems encountered in everyday life and achieve success, the ability to communicate their ideas to others the ability to listen, hear and understand others, effective implement of skills acquired in different situations that may occur in the personal, professional and social life.

Текст научной работы на тему «Ўқитувчи медиакомпетентлиги – шахсий ва касбий ривожланишнинг муҳим омили сифатида»

Усмоналиева Р.,

Сурхондарё вилояти халк, таълими ходимларини к,айта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институти «Ижтимоий-ик,тисодий фанлар» кафедраси мудири; Аллаёров Т.,

Узбекистон жах,он тиллари университети укитувчиси

ДИТУВЧИ МЕДИАКОМПЕТЕНТЛИГИ - ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ РИВОЖЛАНИШНИНГ МУ^ИМ ОМИЛИ СИФАТИДА

УСМОНАЛИЕВА Р. УЦИТУВЧИ МЕДИАКОМПЕТЕНТЛИГИ - ШАХСИЙ ВА КАСБИЙ РИВОЖЛАНИШНИНГ МУЦИМ ОМИЛИ СИФАТИДА

Маколада дарс жараёнида укувчиларнинг шахсий, касбий ва ижтимоий х,аётларида учрайди-ган вазиятларда эгаллаган турли типдаги малакаларини самарали равишда куллашга ургатиш, укувчиларнинг уз фикрини бошкаларга тушунтира олиш, бошкаларни тинглаб тушуна олиш, бах,сга киришиш, кундалик х,аётда муваффакиятларга эришиш учун ахборотни излаб топи-ши, тах,лил килиши, кундалик х,аётда учрайдиган муаммоларни х,ал этишда фойдалана олиш куникмаларини шакллантиришда укитувчи медиакомпетентлиги масалалари туFрисида атроф-лича суз юритилган.

Таянч суз ва тушунчалар: укувчи, компетенциявий ёндашув, ижтимоий х,аёт, кундалик х,аёт муаммолари, ахборотни излаб топиш.

УСМОНАЛИЕВА Р. МЕДИАКОМПЕТЕНТНОСТЬ ПЕДАГОГА - КАК ОСНОВНОЙ ФАКТОР В ЛИЧНОСТНО-ПРОФЕССИОНАЛЬНОМ РАЗВИТИИ

В статье всестороннее освещаются вопросы роли медиакомпетентности учителя в формировании у учащихся навыков поиска и умения анализировать информацию, необходимую для решения проблем, встречающихся в повседневной жизни, а также достижения успехов, умения правильно довести свои мысли до других, умения слушать, слышать и понимать других, эффективного использования приобретённных навыков в различных ситуациях, которые могут встречаться в личной, профессиональной и социальной жизни.

Ключевые слова и понятия: ученик, компетентностный подход, социальная жизнь, проблемы повседневной жизни, поиск информации.

USMONALIYEVA R. MEDIA COMPETENCE OF PEDAGOG - AS A MAJOR FACTOR IN THE PRIVATE-PROFESSIONAL DEVELOPMENT

The full article covers issues about the role of media competence of teachers in the formation of students' skills in searching and the ability to analyze the necessary information needed to solve the daily problems encountered in everyday life and achieve success, the ability to communicate their ideas to others the ability to listen, hear and understand others, effective implement of skills acquired in different situations that may occur in the personal, professional and social life.

Keywords: student competence-based approach, social life, problems of everyday life, search for information.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

Таълим цар томонлама тарацций этаётган бугунги кунда таълим муассасаларида таълим-тарбия сифатини ошириш ва бунда илм-фан, техника тарацциётидан кенг фойдала-ниш, фойдаланганда цам унумли ва тушунган цолда фойда-ланиш, эгалланган компетенцияларни цаётда, амалиётда цуллай олиш муцим ацамият касб этади.

Укитишнинг замонавий усул ва восита-ларини амалиётга жорий этиш бугуннинг долзарб вазифаларидан х,исобланади. Шид-дат билан узгариб бораётган дунёда гло-баллашув жараёнларининг ижобий томон-лари билан бирга, унинг салбий окибатлари х,ам х,аётимизга кириб келмокда. Бундай хатарлардан х,аётимизни асраш, маънавий бушликка йул куймаслик учун, аввало, эзгу инсоний Fоялар ва юксак майорат билан яра-тилган асарлар оркали, бугунги кунда жах,он майдонида юз бераётган кескин акл-заковат ва истеъдод мусобакасида беллашувга кодир буладиган ёшларни тарбиялашни х,аётнинг узи такозо этмокдаки, бунинг учун таълим муассасаларида дарс бериб, фаолият юритиб келаётган укитувчига замон билан х,амнафас булиш, талаб даражасида мех,нат килиш, укувчи-ёшларга таълим-тарбия беришдек ва-зифа, катта масъулият юкланади.

Замонавий укитувчи бугунги «ахборот асри» деб номланган янги даврда:

• уз билимларини мунтазам ошириб бориш;

• ахборотларни туплаш;

• уларни тах,лил килиш;

• ахборотни кайта ишлаш ва уларни узатиш;

• муаммолар ва келишмовчиликларни х,ал килиш;

• мустакил карорлар кабул килиш;

• ижтимоий-иктисодий х,амкорлик килиш;

• илFор технологиялардан фойдалана олиш ва уларни амалиётга татбик эта олиши талаб этилади.

Шунингдек, у:

• мактабда мех,нат килиш лаёкатига тайёр булиши;

• олган билимларини амалиётга татбик эта олиши;

• кундалик х,аётда кулланувчи технологиялардан хабардор булиши;

• муаммо хусусида чукур фикрлаш ва уз билимини ошириб бориши;

• мех,нат жамоаси ва мутахассислар билан х,амкорлик кила олиши;

• зарурат булганда карорлар кабул ки-лиши;

• муаммоларни х,ал этиш ва янги фикрлар яратишда технологиялардан фойдалана олиши талаб этилади.

Ахборот билан ишлаш компетенцияси-ни шакллантиришда:

• мавжуд ахборот манбаларидан (интернет, телевизор, радио (аудио-видео ёзув), телефон, компьютер, электрон почта ва бошкалар) фойдалана олиш;

• медиавоситалардан зарур булган ахборотларни излаб топа олиш, саралаш, кайта ишлаш, узатиш, саклаш, хавфсизлигини таъмин-лаш ва фойдаланишда медиамаданият (турли медиа асарларни тах,лил килиш, бах,олаш, яратиш учун зарур буладиган билим, куникма ва малакалар йиFиндиси)га риоя килиш;

• маълумотлар базасини ярата олиш, асо-сийларини танлай олиш ва уларни тах,лил кила билиш;

• кундалик фаолиятда учрайдиган х,ужжат-лар билан ишлай олиш (оддий табрикномалар ёза олиш, анкеталар тулдириш, мех,монхона руйхатида узи туFрисидаги маълумотларни кайд эта олиши ва бошкалар)ни билиши ва амалда куллай олиши керак булади.

Демак, таълимда компетенциявий ёнда-шув оркали укувчиларнинг шахсий, касбий ва ижтимоий х,аётларида учрайдиган вазият-ларда эгаллаган турли типдаги малакаларини самарали равишда куллашга ургатиш, таълим муассасасида умумтаълим фанлари буйича укувчиларнинг билим, куникма ва малакалар-га эга булишлари билан биргаликда, уз фикри-ни бошкаларга тушунтира олиш, бошкаларни тинглаб уларни тушуна олиш, бах,сга кири-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

шиш, кундалик х,аётда муваффакиятларга эри-шиш учун укувчи ушбу ахборотларни излаб топиши, тах,лил килиш, билим, куникма ва ма-лакалардан кундалик х,аётларида учрайдиган муаммоларни х,ал этишда фойдалана олишла-рини шакллантириш зарур.

Буларни, албатта, х,ар бир укитувчи узининг самарадор дарслари оркали амалга оширади. Бу борада, айникса, таълим-тарбияни медиа-таълим оркали амалга оширса, амалий нати-жа яккол кузга ташланади.

Медиатаълим интерфаол, укувчига индивидуал таъсир этадиган усул сифатида таъ-лим жараёнига жадал суръатлар билан кириб келмокда. Медиатаълим укувчини шахсий фикр юритиш, ижодкорлик фаолиятларини ривожлантириш, ахборот олиш, уни кайта ишлаш, синтез килиш, шахсий хулосалар чикаришга ургатади.

Синфхоналарга матбуот, телевидение, радио, кино, видео ва интернетлар олиб кирилмокда. Буларнинг барчаси «медиа-дарслар» номи билан таълим жараёнини ташкил этишга ёрдам бермокда. Шу муноса-бат билан мактаб таълимига медиадарслар киритилмокда. Медиадарсларнинг кандай методик имкониятлари бор ва улар кандай афзалликларга эга?

• Укув жараёнида бир вактнинг узида укитувчи назарий ахборотларни бериш билан материалларни юк,ори даражадаги за-монавий техника воситасида намойиш этиш имкониятига эга булади. Укув объектлари ва вокеаларини моделлаштиради, уни автоматик равишда тест кетма-кетлигида намойиш этади, тасвирини туширади.

• Укув мех,нат фаолиятларини ташкил этишда компьютер техникаларини куллаш, фойдаланиш имкониятини туFдиради. Шахсан узлари укув материалини амалиётда синаб, бажариб бориш имкониятига эга буладилар.

• Укувчининг якка тартибда ишлаган х,олда к,изик,иш ва ижодий ишларини такомиллаш-тириш имконияти яратилади.

• Мультимедиа техникаси укувчиларнинг укув мазмунини узлаштиришларига кизи-кишини янада оширади.

• Укувчида кургазма-образли таъсирда фикр юритиш, моторик ва вербал коммуни-катив куникмаларнинг шаклланишига олиб келади.

• Ахборот билан ишлаш (ахборот кидириш, зарурларини ажрата билиш, кайта ишлаш, тартибга келтириш), ахборотлар мазмунини тушуниш, мантик,ий якинларини ажратишга ургатади. Шулар асосида ахборотни олиш ма-данияти шаклланади.

Медиатаълимнинг бош мак,сади - асосий конунларни тушунишга ёрдам бериш, оддий йуналишлардаги медиаахборотлар тилини урганиш; укувчининг бадиий усиши, ривож-ланишига х,исса кушиш, медиатекстларни малакали тах,лил эта олиш, ургатиш ва кабул килиш куникмасини шакллантиришдан ибо-рат.

Унинг педагогик стратегияси медиаматн-ларни бадиий тах,лил кила олиш, унга луFавий асосда бах,о бера олишдан иборатдир.

Медиатаълим кандай шаклланади? («Медиатаълим деганда педагогика назарияси ва амалиётида махсус билим сох,аси сифатида каралаётган оммавий коммуникация воси-таларини эгаллаш учун назарий ва амалий куникмаларни шакллантиришни тушуниш лозим». ЮНЕСКО.) У муайян х,акикатни ифо-далайдими, кимнинг манфаатини кузлайди, унинг мазмуни нималардан иборат ва укув-чилар уни кандай кабул киладилар?

Таъкидлаш жоизки, медиатаълимнинг мар-казида укувчи шахси туради, унинг кизикиш, хох,иш-истаклари х,исобга олиниши, олин-ган ахборотларга танкидий куз билан караб, уларни танкидий фикрлашга ургатиш керак.

Россия ва бошка мамлакатлар олимлари-нинг фикрига кура, медиатаълим тарбиявий, таълимий ах,амиятга эга булиб, укувчиларни укув-билиш жараёнида креатив фикрлашга ургатади.

Медиатаълимнинг укув-билиш жараёни куйидаги боскичлардан иборат:

• медиатаълим тарихи х,акидаги билим-лар, унинг тузилиш назариясини урганиш-узлаштириш;

• медиаматнларни онгли кабул кила олиш, унинг тилини билиш ва «укита олиш», шу

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

х,ак,ида тасаввурларини кенгайтириш, куриш оркали хотирасини мустах,камлаш, танкидий, мантикий, ижодий, образли, муаммоли фикр юритишни урганиш;

• медиа материалларни креатив фикрлаш оркали амалиётда фойдаланиш.

Медиатаълимнинг энг мух,им вазифалари-дан бири усиб келаётган янги авлодни тобора жадаллашиб бораётган ахборотлар окимида турли ахборотларни олиш, тушуниб етиш, унинг инсон психикасига таъсирини билиш ва ундан туFри, максадли фойдаланишга олиб келади.

Медиатаълим олинган ахборотларни интеграция килиш, шу асосида шахсий фикрини билдириш ва кайта олишга чорлайди. Уз фикрини эркин билдириш, шахсий ривожланиш, турли ахборий хуружларга карши фикр билдириш оркали унинг ижтимоий жамиятдаги фаоллиги ошади. Медиа ахборотлардан фаол ва туFри фойдаланиш маданияти шаклланади. Шу оркали берилаётган ахборот х,акида фикр юритила бошлайди ва ахборот билан ишлаш компетентлиги шаклланади.

Медиатаълимда укувчи креатив фикр юри-тади, яъни янги тушунчаларни узлаштира бошлайди. Жумладан, «фабула», «сюжет», «мавзу», «конфликт», «композиция», «кадр», «план», «монтаж» каби тушунчаларни укув жараёнига алокадорликда тушуниб, амалда куллаб, узлаштириб боради.

Шунинг учун х,ам медиадарслар:

• «Бадиий имитацияли» - кичик сценарий-лар, минисценарий, медиаматнлар тузиш, уни интерфаол усулда намойиш этиш;

• театрлашган вазият х,осил килиш (медиа-матн асосида айрим эпизодларни инсценировка килиш, медиаматн жараёнини намойиш этиш);

• тасвирий-имитация тайёрлаш (афишалар яратиш, фотокургазма, маълум мавзуда асар-лардаги расмларни намойиш этиш) кабилар-ни тушуниш, куллай олиш куникмасини х,осил килади.

Юкоридаги дидактик материалларни тайёрлаш, намойиш этиш, тах,лил асосида хулоса килиш, укувчининг эмоционал кабул килиш оркали нафис санъатни тушунишига

олиб келади. Бу х,олат укувчининг умуминтел-лектуал ривожланиши, билим олиши, тарбия топишида мух,им омил булиб хизмат килади.

Медиадарслар берилаётган ахборотларни кабул килиб олиш, узлаштириб олиш жараё-нида икки янги компонент иштирокини таъ-минлайди.

Биринчидан, медиадарсларда компьютер-лар универсал х,олда кулланиши ва иштироки билан характерланади.

Иккинчидан, анъанавий технологиялар воситалари ёнига дастурли воситалар тул-дирувчи булиб киради. У х,олда айрим пред-метлар, мавзуларни укитиш, узлаштиришга кулай мух,ит яратилади. Бунда таълим маз-муни, матн аник, равон шакллантирилган булади. У таълим мазмуни тасвирланган х,олда схема, расмлар, жадваллар, видеофрагмент-лар, овозли, анимацион таъминотлар билан намойиш этилади.

Юкоридаги фаолиятни амалга ошириш-да компьютер ва дастурлар бир-бири билан уЙFунлашган, мослашган х,олда бир-бирини тулдириши керак; таълим максади, мазмуни, шакли, укитиш методлари, укитувчи ва укувчилар фаолияти мувофиклаштирилади.

Бундай х,олда ташкил этилган медиатаълимнинг дидактик тамойиллари, имконият-лари кенгаяди, бойиб боради. Бу эса таълим-ни янги тамойил - индивидуаллаштирилган, фаоллаштирилган х,олда ташкил этишни таъ-минлайди.

Медиадарсларнинг энг афзал томони шундаки, таълим жараёнида укувчиларнинг х,озирги ахборот окимлари жадаллашаёт-ган бир вактда мустакил ижод кила олиш имкониятлари, кобилиятларини ривожлан-тириб боради. Шу муносабат билан медиадарслар мазмунини белгилаш, ташкил этиш-да факатгина предмет ёки мавзу мазмунига караб колмай, балки унинг таълимий, тарбия-вий, умумривожлантирувчи жи^атларини х,ам ^исобга олиш керак булади. Улар ахборотдан фойдаланиш маданиятини шакллантириш-га йуFрилган (йуналтирилган) булмоFи, яъни керакли ахборотни олиш кобилияти, уларни янги техникалар ёрдамида кайта ишлаш, ама-

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

лиётда куллаш куникмаларини ривожланти-ришга каратилиши талаб этилади.

Медиадарслар компьютерлашган, мультимедиа проекторлар билан жих,озланган синф-ларда утказилади.

Бу дарсларни ташкил этишнинг узига яра-ша санитар-гигиеник меъёрлари, узлуксиз ишлаш меъёрлари мавжуд. Масалан:

1-синфларда - 10-12 дакика;

2-5-синфларда - 15-16 дакика;

6-7-синфларда- 20-22 дакика;

8-9-синфларда 25-28 дакикагача ишлаш

мумкин.

Компьютерлашган синфларда укув фао-лиятининг намунали-самарали кечиши учун у ерда кушимча жойлаштирилган укув столла-ридан фойдаланиш максадга мувофик булади. Бу х,олат санитар меъёрларга риоя этиш, укувчининг укув фаолиятини бошка жойда ташкил этиш имкониятини яратади.

Агар укитувчи кургазмали тасвирлардан-гина фойдаланса, уларни компьютер оркали экранга намойиш этиш билан чекланади. Синфда укувчилар билан ишлашни куйидагича ташкил этиш мумкин:

- топширик, машкларни бажаришда амалий машFулотларни индивидуал ишлаш;

- умумий укув лойих,аларини модели таж-рибасини бажаришда кичик гурух,ларда иш-лаш;

- медиадарсларни ташкил этишда х,ам укув жараёнининг барча компонентлари уз аксини топиши, фаолият компьютер ва компьютер-сиз алмашиниб туриши мумкин;

- фаоллаштириш (укув материалини так-рорлаш, материални компьютерда ёки компь-ютерсиз илк бор узлаштириш);

- билим, куникма, малакаларни шаклланти-риш, укув ахборотлари блокининг мох,иятини билиб, тушуниб олиш ва уни мустах,камлаш (компьютерда ёки унинг иштирокисиз);

- укув материалларини амалда куллай олиш, укув материалиниузлаштирилганлигини назорат килиш (компьютер ва компьютер-сиз).

Юкоридагилардан маълум булдики, медиадарсларни тайёрлаш, самарали утказиш, укитувчиларнинг компетентлик даражаси

юкори булиши учун куйидагилар талаб эти-лади:

- юкори даражадаги касбий майорат ком-петентлигига эга булиш;

- замонавий методик тайёргарликка эга булиш;

- укувчи билан мулокотга киришиш, ма-лакали психологик, педагогик билимларга, яъни коммуникативлик компетенциясига эга булиш;

- юксак маънавий-маърифий маданиятга эга булиш - умуммаданий компетенцияга эга булиш;

- замонавий ахборот-коммуникация тех-нологияларини узлаштириб олиш ва интер-нетдан фойдаланиш - ахборот билан ишлаш компетенциясига эга булиш;

- укув фаолиятида инновация, педагогик технология, интерфаол усулларни узлаштириш - математик саводхонлик, фан-техника янги-ликларидан хабардор булиш компетенцияси оркали укув жараёнини ташкил эта билиш ва амалга ошира олиш.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Бир суз билан айтганда, мактаблар малака-ли медиапедагогларни кутмокда.

Мактабларда фаолият курсатаётган уки-тувчилар кайта тайёрлаш ва малака оши-риш курсларида медиадарс назарияси, ди-дактикаси, методикаси, амалиётини укиб узлаштиришлари шу куннинг талабларидан бирига айланди.

Фикримизча, укитувчилар узларининг индивидуал дастурларида медиадарс нима, унинг мох,ияти, мазмуни нимадан иборатлиги-ни шахсан узлаштириш оркали, таянч ва хусу-сий компетенцияларга эга булиш оркали мактабларда медиатаълимни йулга куйишлари, шунингдек, таълим тараккиётига узларининг катта х,иссаларини кушишлари мумкин.

Шулардан келиб чикиб, республикамиз таълим тизимининг кадрлар салох,иятини ри-вожлантириш учун медиатаълим асосларини укитиш максадида кайта тайёрлаш ва малака ошириш таълим муассасалари тизимида педагогик ходимларни укитиш жараёнига касб-х,унар таълим дастури буйича «Медиатаълим асослари» укув курсини киритиш тавсия этилади. Ушбу курс таълим дастурини ишлаб

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

чикишда таълим тизими учун педагогларни тайёрлаш ишлари буйича халкаро тажриба-дан фойдаланиш мумкин.

Медиатаълимнинг устуворликларидан ма-лака ошириш таълими сох,асида тулаконли фойдаланиш учун куйидаги шарт-шароитларни таъминлаш зарур:

1. Медиа ва ахборот саводхонлиги бир бу-тун жараён сифатида кабул килиниши ва уз ичига компетенциялар мажмуи (билим ва куникмалар)ни олиши лозим.

2. Медиатаълим тингловчиларни медиа ва ахборот каналлари билан узаро х,амкорлик килиш учун касбий саводхонликни шакллан-тиришга максадли равишда йуналтириши керак.

3. Укитувчилар ахборотни кидириш, сара-лаш, бах,олаш ва узатиш куникмаларига эга булишлари лозим.

4. Медиатаълим укитувчилар томонидан укувчилар ва уларнинг шахсини тушуниш, х,амкорлик педагогикасининг х,аётий зарурати сифатида кабул килиниши лозим.

Хулоса килиб айтганда, кайта тайёрлаш ва малака ошириш таълим муассасалари тизи-мида педагогик ходимларни укитиш жараё-нига касб-х,унар таълим дастури буйича «Медиатаълим асослари» укув курсини киритиш ва ундан таълим сох,асини янада такомил-лаштиришда самарали фойдаланиш давр та-лабидир. Зеро, медиатаълим педагогларнинг интеллектуал салох,иятини ошириш билан бир каторда дарс жараёнида укувчиларнинг билим, маълумотнинг тез, тушунарли ва ёдда коларли булишини таъминловчи таълим усу-ли эканлиги билан ^ам мух,им урин тутади.

Адабиётлар:

1. Бекназарова С.С., Абдурахманов, К.П. Разработка медиаобразовательных курсов на примере дистанционной обучающей среды - медиаобразовательного портала www.mediaedu.uz. - М.: «Mediaeducation», 2012.

2. Луман Н. Медиа коммуникации. - М.: «Логос», 2005. -С. 280.

3. Макаров М.М. Массовая коммуникация в современном мире. - М., 2000.

4. Федоров А.В. Медиаобразование в зарубежных странах. - Таганрог: «Изд-во Кучма», 2003. -С. 238.

5. Новикова А.А. Современные тенденции развития медиаобразования в США. // «Медиаобразование», 2006, №3. -С. 54-61.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2015, 9

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.