УЗБЕКИСТОНДА МЕДИАТАЪЛИМНИ РИВОЖЛАНТИРИШ
ИСТЩБОЛЛАРИ
Ф. А. Бабашев
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети Педагогика ва умумий психология кафедраси доценти
Узбекистон Республикаси Президентининг «Узбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университетини ташкил этиш тугрисида» 2018 йил 24 майдаги 3737-сон карорида жахон ахборот макони глобаллашувининг кучайиши оммавий ахборот воситалари сохасида дунёда содир булаётган вокеаларга тез ва мос равишда муносабат билдириш, Узбекистонда амалга оширилаётган демократик кайта узгаришлар хакида республика ахолисини, дунё хамжамиятини уз вактида ва холисона хабардор килиш тизимини такомиллаштириш масаласи энг долзарб вазифалардан бирига айланиб бораётганлиги кайд этилган.1
Албатта, бу жараён бугунги XXI аср реаллигидан келиб чикиб кун тартибига куйилаётган вазифадир. Ижтимоий хаётимизнинг барча жабхаларидаги каби таълим тизимида хам ракамлаштириш, ахборотлаштириш жараёнлари камрови ошиб бормокда, соханинг эртанги кунини ушбу узгаришларсиз тасаввур килиш кийин. Жараённинг яна бир жихати - таълим ва медиа уртасидаги узаро богликлик хамда узвийликнинг тобора кенг кулоч ёйиб боришидир.
«Медиа» атамаси нимани англатади?
Бу турлича карашлар баён этилган. Куйида айрим олимларнинг бу борадаги карашларига тухталиб утамиз.
Г.П.Максимова «www.mediaeducation.ru» манбасига таяниб, «медиа» лотинча «media» (восита) сузидан келиб чиккан булиб, хозирги кунда хамма жойда ОКВ - оммавий коммуникация воситалари (матбуот, фотография, радио, кинематография, телевидение, видео, интернетни хам уз ичига оладиган
1 Узбекистон Республикаси Президентининг карори «Узбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университетини ташкил этиш тугрисида». ПК—3737. 24.05.2018 й. Электрон ресурс: https://lex.uz/pages/forpda.aspx7lact id=3748563
мультимедияли компьютер тизимлари) атамаси аналоги сифатида кулланилади, деб таърифлайди.2
А.К. Назарметова таърифида, медиа - бу алока ва ахборот узатишнинг энг кадимги турлари (имо-ишоралар, тутунлар, барабанлар, коятош битиклари)дан тортиб, глобал ахборот окимларини яратувчи энг замонавийларигача булган хилма-хил - воситаларидир.3
А.А. Федоров ушбу атамага куйидагича таъриф беради: «Медиа (media, mass media) - (оммавий) коммуникация воситалари - ахборотни яратиш, ёзиб олиш, ундан нусха кучириш, купайтириш, саклаш, таркатиш, идрок этиш ва субъект (медиаматн муаллифи) ва объект (оммавий аудитория) уртасида алмашишнинг техник воситаларидир».4
Замонавий рус тилининг хорижий сузлар лугатида «медиа» атамасига куйидагича таъриф берилган: [инглизча media оммавий ахборот воситалари] - 1) барча оммавий ахборот воситалари мажмуи, шунингдек, ОАВнинг алохида сохаси ва улар билан боглик барча нарсалар; 2) оммавий ахборот воситаларига тааллукли.5
Мазкур мавзуда турлича ёндашувлар шу кадар купки, уларнинг барчасини урганиб чикиш учун жуда куп вакт керак буларди. Аммо шуниси аникки, барча муаллифлар «медиа» атамаси деганда оммавий ахборот воситалари мажмуини (матбуот, фотография, радио, телевидение, кинематография, видео, Интернет ва ижтимоий тармоклар) назарда тутадилар.
Оммавий ахборот воситалари (ОАВ) бугунги кунда нафакат ёшлар, балки катталарнинг хам онгу-шуурига кучли таъсир курсатиб, уларнинг хулк-атвори ва хатти-харакатлари, таълим ва тиббиёт сохалари ривожига, колаверса бутун турмуш тарзига хам куплаб узгаришлар киритмокда. Жумладан, бугунги кунда Узбекистонда тиббиёт сохасида телемедицина имкониятларидан хам кенг фойдаланилмокда. Мамлакатимизда 2021 йилнинг утган 9 ойи давомида телемедицина оркали 11 минг 46 маротаба онлайн маслахатлар утказилиб, 46 минг 153 нафар беморга маслахатлар берилган.
2 Максимова Г.П. Медиапедагогика как одно из направлений современного образования. // ж. «Общественные науки», 2005. №4. 119-бет.
3 Назарметова А.К. Политический контекст масс-медийного пространства: опыт политической компаративистики. Диссертация... Республика казахстан, Алматы, 2017. - 136 с. 3-бет.
4 Федоров А.В. Словарь терминов по медиаобразованию, медиапедагогике, медиаграмотности, медиакомпетентности. Таганрог: Изд-во Таганрог. гос. пед. ин-та, 2010. 64 с. 23-бет.
5 Словарь иностранных слов современного русского языка. Составитель: Егорова Т.В. - М.: «Аделант», 2014. -800 с. 407-бет.
Бундан ташкари, 3412 та онлайн консилиумлар; 493 та семинар; 689 та онлайн мастер класс дарслари; 234 та онлайн намойишли жаррохлик амалиётлари ташкил этилди. Шуни таъкидлаш лозимки, телемедицина бир катор афзалликларга эга булиб, у оркали бемор ва шифокор уртасидаги масофа хамда даволаш харажатлари сезиларли даражада кискаради.6
Узбекистонда медиатаълим хамда медиасаводхонлик мазмуни ва ривожланиши масалалари К.Абдурахманов, Х.Абдурахманова, Э.Аблазов, Б.Алимов, С.Бекназарова, Н.Гендина, Х.Дустмухаммад, А.Каримов, Б.Каршиев, Я.Маматова, А.Матякупов, М.Мирсагатова, Н.Муратова, Ф.Муминов, Б.Намазов, А.Нурматов, Р.Омонов, Д.Саримова, С.Сулайманова, М.Файзиева, Ш.Шарофаддинов, Т.Эшбек, Ш.Кудратхужа, Н.Косимова ва бошка тадкикотчилар томонидан урганилган.
МДХ, давлатларида медиатаълимнинг ривожланиш суръати ва даражаси буйича А.Федоров ва бошка олимлар томонидан утказилган урганишлар Россия ва Украинада бу курсаткич нисбатан юкори, Белоруссия, Козогистон ва Арманистонда уртача, Молдова, Озарбойжон, Тожикистон, Туркманстон, Киргизистон давлатлари каторида Узбекистонда хам медиатаълимнинг ривожланиш суръати ва даражаси нисбатан паст деб топилган.7
Шунга карамасдан, муаллифлар Украинага нисбатан Россиядаги медиа ва ахорот саводхонлигининг юкори даражаси сунги йилларда амалиёт майдонини кенгайтиришга булган интилишнинг усишига карамасдан, купрок амалиётга татбик этиш эмас, назарий ва услубий даражаларда намоён булаётганини кайд этадилар. Украина эса узок йиллар давомида (1992-2013) Россия медиатаълим тажрибаси ва (А.Федоров-Ф.Б.) илмий мактаби илмий ишланмалари таъсиридаги мамлакат холатида эди. Муаллифлар томонидан Россия ва Украина укитувчилари уртасида утказилган суровлар натижалари юзасидан турли киёсий тахлиллар натижалари хам баён этилган. Жумладан, Россия укитувчиларнинг 63 фоизи, Украина укитувчиларининг 65 фоизи укувчилар учун медиатаълим мажбурий укитилиши керак деб хисоблайди.8
6 Shohruh Rahimov. Sharh va fikr-mulohazalar. http://uz.infocom.uz/2015/12/14/media-talimning-asosiY-tushunchalari/
7 Федоров А.В., Левицкая А.А., Челышева И.В., Мурюкина Е.В., Сальный Р.В., Селиверстова Л.Н. Массовое медиаобразование в странах СНГ. М.: ОД «Информация для всех», 2020. 273 с. 17-бет.
8 Федоров А.В., Левицкая А.А., Челышева И.В., Мурюкина Е.В., Сальный Р.В., Селиверстова Л.Н. Массовое медиаобразование в странах СНГ. М.: ОД «Информация для всех», 2020. 273 с. 18-20 - бетлар.
Узбекистонда медиатаълим узок муддатли шаклланиш холатида булгани кайд этилиб, ушбу йуналишда изланиш9лар олиб бораётган Абдурахманова, Бекназарова каби узбекистонлик олимлар санаб утилади. Муаллифлар уз фикрлари тасдиги сифатида «Узбекистон медиатаълимни ривожлантириш йулида» номли укув кулланмаси (Маматова, Сулайманова, 2015)нинг яратилганини, аммо номига карамасдан, унда айнан Узбекистонда медиатаълим сохасида нима янгиликлар юз бераётгани тугрисида ёзилмагани кайд этилган. Муаллифлар 2015 - 2017 йилларда ЮНЕСКО ва А.Навоий номидаги Узбекистон Миллий кутубхонаси ташаббуси билан «Ахборот-кутубхона сохасида ислохотларни чукурлаштириш даврида ахборот-кутубхона муассасалари мутахассисларининг ахборот маданияти ва медиасаводхонлигини шакллантириш» мавзусида бажарилган лойихани ижобий бахолаганлар.10
Юкорида келтирилган маълумотлар хам Узбекистонда медиатаълим сохасига оид тадкикотларни амалга ошириш, амалий тадбирларни ташкил килиш натижасида ушбу йуналишни ривожлантириш зарурати мавжудлигидан далолат беради. Узбекистон Президентининг юкорида кайд этилган карорида хам Узбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университети республикада медиатаълим тизимини яратиш, соха ходимларини кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш, мазкур йуналишларда илмий ва укув-методик материалларни ишлаб чикиш буйича таянч олий таълим муассасаси хисобланиши кайд этилган.11
Юкоридагилардан келиб чикиб, куйидаги хулосаларга келиш мумкин:
- МДХ, ва ривожланган давлатларда медиатаълимнинг йулга куйилиши тажрибасини тадкик килиш зарур;
- республикамизда бу борада амалга оширилган илмий-назарий ишлар сархисоб килиниб, келгусида амалга ошириладиган вазифалар белгиланиши лозим;
- юртимизда медиатаълимга оид илмий тадкикотларни тизимли амалга ошириш вакти келди;
9 Уша жойда, 20-бет.
10 Федоров А.В., Левицкая А.А., Челышева И.В., Мурюкина Е.В., Сальный Р.В., Селиверстова Л.Н. Массовое медиаобразование в странах СНГ. М.: ОД «Информация для всех», 2020., 29-бет.
11 Узбекистон Республикаси Президентининг карори «Узбекистон журналистика ва оммавий коммуникациялар университетини ташкил этиш тугрисида». ПК-3737. 24.05.2018 й. Электрон ресурс: https://lex.uz/pages/forpda.aspxlact id=3748563
- MegnaTatnHM y3nyKCH3 TatnHMHHHr TapKHÖHH kucmh экaнпнгннн Tanaöa-ernnap OHrara CHHrgnpHÖ öopnrn 3apyp.