Научная статья на тему 'Ўзбекистон Республикаси Президенти И. А. Каримовнинг «Юксак маънавият – енгилмас куч» асарини ўрганишда инновацион технологиялардан фойдаланиш'

Ўзбекистон Республикаси Президенти И. А. Каримовнинг «Юксак маънавият – енгилмас куч» асарини ўрганишда инновацион технологиялардан фойдаланиш Текст научной статьи по специальности «Языкознание и литературоведение»

CC BY
821
94
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавият / инновация / мотивация / кейс / таълим мазмуни / самарадорлик / Ватанга муҳаббат. / spirituality / innovation / motivation / case study

Аннотация научной статьи по языкознанию и литературоведению, автор научной работы — Акиева Ҳ.

Мақолада «Юксак маънавият – енгилмас куч» асарининг мазмун-моҳияти, уни ўрганишда инновацион технологиялардан фойдаланган ҳолда машғулотларни мазмунли, қизиқарли ўтишга эришиш, иштирокчиларнинг ички мотивациясини уйғотиш, таълим самарадорлигига эришиш борасидаги фикрлар билдирилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

IMPLEMENTATION OF INNOVATION TECHNOLOGIES IN LEARNING OF THE PRESIDENT I.A. KARIMOV’S WORK “HIGH SPIRITUALITY – UNCONQUERABLE RESISTANCE”

In the article the author expressed his vision of the quality of teaching increasing, and to make the lessons of the “High spirituality unconquerable resistance” work learning consistently and interesting, to wake up of students internal motivation.

Текст научной работы на тему «Ўзбекистон Республикаси Президенти И. А. Каримовнинг «Юксак маънавият – енгилмас куч» асарини ўрганишда инновацион технологиялардан фойдаланиш»

Алиева

Сурхондарё вилояти педагог кадрларни кайта тайёрлаш ва малакасини ошириш институти катта укитувчиси

УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ПРЕЗИДЕНТИ И.А.КАРИМОВНИНГ «ЮКСАК МАЪНАВИЯТ -ЕНГИЛМАС КУЧ» АСАРИНИ УРГАНИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

АКИЕВА Ц. УЗБЕКИСТОН РЕСПУБЛИКАСИ ПРЕЗИДЕНТИ И.А.КАРИМОВНИНГ «ЮКСАК МАЪНАВИЯТ - ЕНГИЛМАС КУЧ» АСАРИНИ УРГАНИШДА ИННОВАЦИОН ТЕХНОЛОГИЯЛАРДАН ФОЙДАЛАНИШ

Маколада «Юксак маънавият - енгилмас куч» асарининг мазмун-мох,ияти, уни урганишда инновацион технологиялардан фойдаланган х,олда машFулотларни мазмунли, кизикарли утишга эришиш, иштирокчиларнинг ички мотивациясини уЙFотиш, таълим самарадорлигига эришиш борасидаги фикрлар билдирилган.

Таянч суз ва тушунчалар: маънавият, инновация, мотивация, кейс, таълим мазмуни, самара-дорлик, Ватанга мух,аббат.

АКИЕВА Х. ИСПОЛЬЗОВАНИЕ ИННОВАЦИОННЫХ ТЕХНОЛОГИЙ ПРИ ИЗУЧЕНИИ ПРОИЗВЕДЕНИЯ ПРЕЗИДЕНТА РЕСПУБЛИКИ УЗБЕКИСТАН И.А.КАРИМОВА "ВЫСОКАЯ ДУХОВНОСТЬ - НЕПРЕОДОЛИМАЯ СИЛА"

В статье автор высказывает свое мнение о том, как повысить качество обучения, сделать занятия по изучению произведения "Высокая духовность - непреодолимая сила" содержательными и интересными, пробудить у слушателей внутреннюю мотивацию.

Ключевые слова и понятия: духовность, инновация, мотивация, кейс, содержание обучения, любовь к Родине

AKIEVA H. IMPLEMENTATION OF INNOVATION TECHNOLOGIES IN LEARNING OF THE PRESIDENT I.A. KARIMOVS WORK "HIGH SPIRITUALITY - UNCONQUERABLE RESISTANCE"

In the article the author expressed his vision of the quality of teaching increasing, and to make the lessons of the "High spirituality - unconquerable resistance" work learning consistently and interesting, to wake up of students internal motivation.

Keywords: spirituality, innovation, motivation, case study.

Эркин, демократик, цуцуций давлатни тарацций цилдириш учун цар томонлама интеллектуал цобилиятга эга булган юксак маънавият социби булган шахсни тарбия-лаш, вояга етказиш бугунги куннинг долзарб муаммоларидан биридир.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

Бу борада президентимизнинг «Юксак маъ-навият - енгилмас куч» асарида келтирган ин-сон маънавияти билан боFлик1 фикрлари Fоят ибратлидир. Асарда «маънавият» сузига аник-равшан, лунда таъриф берилган: «...маънавият -инсонни рух,ан покланиш, калбан улFайишга чорлайдиган, одамнинг ички дунёси, иро-дасини бакувват, иймон-эътикодини бутун киладиган, виждонини уЙFотадиган бекиёс куч, унинг барча карашларининг мезонидир...»1.

Инсон маънавият деган бекиёс кучни узида шакллантириш учун, аввало, узини, узлигини англаши керак. Айникса, х,озирги жамиятда узини х,ар томонлама маънавиятли деб х,исоблайдиган одам аслида унинг асосий муаммолари нимадан иборат эканлигини аниклашда кийналади.

Президентимизнинг ушбу асарларида бу тамойиллар аник-равшан курсатилган. Шахс юксак камолотга эришиш учун энг кадимги даврлардан бери шаклланган адабий меро-симизни, халк оFзаки ижодини, кух,на тарихий обидаларимизни, ёдгорликларни, мукаддас динимизни, бемисл илмий-ижодий кашфиёт-ларимизни укиб урганмоFи лозим.

Асарда «Авесто»нинг туб маъно-мох,иятини белгилайдиган «Эзгу фикр, эзгу суз, эзгу амал» деган тамойилнинг инсон шахси учун накадар мух,имлиги х,акида суз боради. Бу ерда «амал» -максад, орзу демакдир, инсонда эзгу фикр, эзгу суз булса, у албатта кузлаган максадига эриша-ди. Айникса, усиб келаётган баркамол авлод, аввало, халк оFзаки ижодининг нодир наму-наси х,исобланмиш - «Алпомиш» достонини урганиши зарур. Ушбу достонда тилга олинган уз эли, элати, юрти, ору-номуси учун уз жони-ни курбон килишга тайёр булган Хакимбекдан ибрат олишлари лозим. Айни пайтда кизлармиз уз севги, мух,аббати йулида сабр-токат билан х,ар кандай кийинчиликлар олди-да бош эгмаган Барчинойдан урнак олишлари керак. Президентимиз таъкидлаганларидек: «... халкимизнинг енгилмас бахрдири - Алпомиш тимсолида биз Ватанимизни ёмон кузлардан, бало-казолардан асрашга кодир, керак булса, бу йулда жонини х,ам фидо килишга тайёр

1 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008, -19-б.

булган азамат уFлонларимиз - бугунги алпо-мишларнинг маънавий киёфасини курамиз»2.

Инсон маънавий камолотининг мух,им мезонларидан бири - диний баFрикенглик, мукаддас динимизга эътикод масаласидир. Калбида Аллох,га мух,аббат булган инсон кабих, ишларга кул урмайди. Бах,оуддин Накшбанд бо-бомизнинг «Дилинг Оллохда, кулинг мех,натда булсин» деган угитларига амал килиш лозим.

Комилликнинг сарх,адларидан утиш учун буюк мух,аддисларимиз ва мутасаввуфлари-миз Имом Бухорий, Абу Исо Мух,аммад ат-Термизий, Ах,мад Яссавий, Жалолиддин Румий х,азратларининг бой меросини урганмок лозим. Шунингдек, урта асрлар Шарк осмонини ёритган буюк комусий олимлар - Абу Райх,он Беруний, Абу Али ибн Сино, Мух,аммад ал-Хоразмий, Мирзо УлуFбек каби буюк аждодла-римиз колдирган илмий кашфиётлардан боха-бар булиш лозим.

ХХ аср бошлари жадид адабиётининг буюк намояндаларидан бири Вадуд Махмуд «На-воий учун» номли маколасида «Навоий ким»? Биз уни таниймизми?" деган савол куяди. Унга узи жавоб бериб, "Навоий буюк шоир, буюк мутафаккир, лекин биз уни кай даражада би-ламиз?", деб ёзади. Бу саволни орадан бир аср утса х,амки кун тартибига куйиш мумкин. Ни-магаки, бугунги ёшлар Навоийни них,оятда кам укишади. Гуржиларда яхши бир одат бор экан, кизининг сепига Шота Руставелининг «Йулбарс терисини ёпинган пах,лавон» асарини кушиб беришаркан. К,ани эди, биз х,ам кизларимиз сепига Навоийнинг «Хамса» достонларини кушиб берсак. Ажаб эмас, окибатда ёш оила ва улар-нинг фарзандлари Навоий ках,рамонларидан урнак олиб, комил инсонлар булиб етишсалар. Хурматли Юртбошимиз х,азрат Навоийга юксак бах,о бериб, «Агар бу улуг зотни авлиё десак, у авлиёларнинг авлиёси, мутафаккир десак, му-тафаккирларнинг мутафаккири, шоир десак, шоирларнинг султонидир»3 деб таърифлайди-лар. Бу бах,о замирида улуF донишманднинг бебах,о мероси турибди. Ёшларимизни она ти-лимизга, она юртимизга мух,аббат рух,ида, эзгу, комил инсонлар килиб тарбиялашда Навоий

2 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -34-б.

3 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -47-б.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

acapлapининг Урни бel<иëcдиp. 3epo, x1aзpaт ë3-гaнлapидeк:

Бу гyлшaн ичpa ки йу< 6a^o гyлигa ca6o^

Aжaб caoдaт эрур яхшилик билa чи^ oт.

УлyF aждoдлapимизнинг 6e6ax,o мepocи-ни ypгaнишгa бyлгaн интилишнинг хopижий дaвлaтлapдa хaм opтиб бopaëтгaнлиги, дyнë-нинг турли мaмлaкaтлapидa yлapнинг xaë™ вa фaoлияти xai^a эълoн l<илинaëтгaн илмий-бaдиий acapлap x,ai<^a aйтaдигaн бyлcaк, биз бу ypиндa фpaнцyз тeмypшyнocлapи ëзгaн acapлap opacидa пpoфeccop Мapceль Бpиoн-нинг "Мeнким, co^иб<иpoн-жa^oнгиp Тeмyp" (Т.: "Янги acp aвлoди", 20l3) acapининг бoш<a Aмиp Тeмyp бoбoмиз xai^a ëзилгaн acapлap opacидa мyкaммaллиги жихaтидaн aлoхидa aж-paлиб туришини фaхp билaн тил^ oлишимиз мумкин.

Мaънaвиятимизгa xoc булган <aдpиятлapи-мизнинг бoш<a xaл<лap тoмoнидaн тaн oлинaëтгaнлиги, хypмaт <илинaëтгaнлигини турли мaмлaкaтлapдa yлyF aждoдлapимиз xo-^pa^Ta ypнaтилaëтгaн ëдгopликлap миcoлидa куришимиз мумкин.

"...Бeльгиядa Ибн Синoгa, Литвaдa Миpзo УлyFбeккa, Мocквa, Тoкиo вa Бoкy шaхapлapидa Aлишep Нaвoий бoбoмизгa, Миcp пoйтaxти Кoхиpa шaхpидa эca Ax1мaд ФapFoний xo™pa-cигa ypнaтилгaн мyx1тaшaм хaйкaллapни эcлaш жoиз"1.

ХХ acp бoшлapидa чopизм зyлмигa ^рши кypaшгaн, миллaт мaъpифaти, мaдaнияти, иcти<лoли йyлидa нoхa< <aтaFoнгa yчpaб, бу йyлдa шшхид кeтгaн Мaхмyдxyжa Бeхбyдий, Мyнaввap <op^ Aбдypayф Фитpaт, Aбдyллa К^дирий, Aбдyлхaмид Чyлпoн, Уcмoн Нocиp ^би инcoнлapни бир лaхзaдa ëддaн чи^риб бyлмaйди.

«Kишaн киймa, буйин эгмa, Kи ceн хaм хур тyFилFoнceн...». Инcoн эрки, иcти<лoли Xai^arn ушбу yлмac caтpлap Aбдyлхaмид Чyлпoн ^би жaдид мaъpифaтпapвapлapининг acocий шиopи эди.

ynyf aждoдлapимизнинг ибpaтли фaoлияти диëpимиздaн Кopи-Ниëзий вa Тoшмyхaммaд Сapимco<oв, Xaбиб Aбдyллaeв вa Сaъди Си-poжиддинoв, Обид ^ди^в вa Сoбиp Юну-coв, Яхë Fyлoмoв вa Бypибoй Aхмeдoв, Ойбeк

1 Kapимoв I/I.A. Юкоэк мбънэвият - eнгилмac куч. - Т.: "Мэънэвият", 2008. -48-б.

вa Faфyp Fyлoм, Aбдyллa Kaxxop вa Зулфия, Сaид Aхмaд вa Озoд Шapaфиддинoв, Лyтфиxo-ним Сapимco<oвa вa Xaлимa Нocиpoвa, Олим Хyжaeв, Pa33o< Xaмpoeв кaби илм-фaн, aдaбиëт вa мaдaният apбoблapининг eтишиб чи^шига зaмин бyлгaн.

Бугунги ëш aвлoд хaм Вaтaн иcти<лoли йyлидa жoнлapини <ypбoн ^лган миллaт фи-дoйилapининг буюк xизмaтлapини вa yлap x,a<^am ^a<и<aтлapни aлбaттa билишлapи кepaк. Бу э^ yлapни caбp-бapдoшли, мaъpи-фaтли, миллaтгa caдo<aт pyхидa тapбиялaйди, yлapнинг oнa-Вaтaнгa бyлгaн мyхaббaтини янa-дa opттиpaди.

Юpтбoшимизнинг ушбу acapлapидa "... x1aммaмизгa aëн булиши тaбиийки, oилa coFлoм экaн - жaмият муащ^м, жaмият муащ^м экaн - мaмлaкaт бap<apopдиp", "Одoбли, билимдoн вa мeхнaтceвap,

иймoн-эъти<oдли фapзaнд нaфa<aт oтa-oнaнинг, бaлки бутун жaмиятнинг энг ^rra бoйлигидиp" кaби пypмaънo cyзлap ^лтирил-гaнки, буни тaн oлмacликнинг, эътиpoф этмac-ликнинг илoжи йу<.

Шyнингдeк, ëш aвлoдни xap тoмoнлaмa юкcaк мaънaвиятли инcoн <илиб тapбиялaш-дa oилaнинг, мaхaллaнинг poли вa тaъcиpи, тaълим-тapбия тизимлapининг тaъcиpи бe<иëc дapaжaдa мухимлиги xai^a хaм кyюнчaклик билaн cy3 юpитилaди.

Acapдa oилaвий тapбия мacaлacи, y3apo хypмaт, axлo<-oдoб, инcoний мyнocaбaтлap бopacидaги фикpлapни ëpитишдa Aбдyллa Кoдиpийнинг "Ут^н кyнлap" acapидaги <a^paмoнлapнинг мyнocaбaтлapи ж^л кypcaтиб утилган вa oи-лaгa мухим yc^op йyнaлиш, мaхaллaгa эca "Мaхaллa - х^м oтa, хaм oнa" нa<лигa бинoaн Xaë^ xai^^ cифaтидa <apaлгaн.

Тaълим-тapбия тизими xai^a cy3 юрити-лap экaн, acapнинг мaзмyн-мoхиятини урганиш умумий ypтa тaълим мaктaблapидa хaм кeнг йyлгa ^йилган. Aмaлиëтдa фoйдaлaниш учун тa<дим этилгaн <yллaнмa вa дидaктик кypгaзмaли вocитaлap у<итувчи учун acocий мeтoдик ëpдaм бyлaди.

У<yвчилap ушбу acap юзacидaн эгaллa-^н билим, кyникмa, мaлaкaлapни aмaлиëт-дa yткaзилaëтгaн мycoбa<aлap, фaн oлим-пиaдaлapи, билимлap cинoвлapидa нaмoйиш <илишлapи вa мyнocиб paFбaтлaнтиpилишлapи бугунги ëшлapнинг yзлapигa бyлгaн ишoнчини

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВPЕMЕННOЕ OБPAЗOВAНИЕ 2014, S

мустах,камлаб, келажакка дадил кадам ташлаш-ларига асос булиб хизмат килмокда.

Малака ошириш тизимида х,ам ушбу асарнинг мазмун-мох,иятини урганишда машFулотларда инновацион педагогик техно-логияларнинг маъруза, тушунтириш, хроно-логик, Тоявий лабиринт" ва "Ким куп х,адис билади?" уйинлари, узбек халк маколларини ифода этадиган ребуслардан фойдала-ниш, кичик гурух,ларда ишлаш, гурух,ларга мунозара учун топшириклар бериш, аклий х,ужум, скарабей, кейс усулларидан фойдала-ниш машFулотларнинг кизикарли, мазмунли булишини таъминламокда.

"Юксак маънавият - енгилмас куч" асари-нинг учинчи "Маънавиятга тахдид - узлигимиз ва келажагимизга тахдид" бобини урганишда кейс усулидан фойдаланиш мумкин.

Кейс услуби (ингл. case-method, case-study -аник вазият услуби, вазиятли тах,лил услуби) реал иктисодий-ижтимоий ва бизнес вазият-ларнинг тавсифларидан фойдаланган х,олда укувчиларда аник куникмаларни шаклланти-риш техникасидир1.

Кейс - бу, реал вазиятнинг ёзма тавси-фи, реал х,аётнинг бир булагидир. Бу нафакат вокеаларнинг оддийгина баёни булиб колмай, вазиятни тушуниб тах,лил килишга имкон бе-рувчи ягона информацион мажмуадир. Ундан фойдаланиш мобайнида таълим олувчилардан муаммонинг мох,иятини куриб чикиш, мумкин булса ечимларни таклиф килиш ва улардан энг макбулини танлаш суралади. Масалан, бирин-чи кейсда интернетдаги шубх,али мазмундаги тармокларда (исломий экстремистик сайтлар-да) аксарият вактини утказиб, уша окимлар гирдобига тушиб колган шахс ва унинг бунинг окибатида дарсларни узлаштирмай, дустларига кушилмай, яхши нарсалардан узоклашиб, ёмонликка якинлашиб колиши х,акидаги бирор вокелик иштирокчиларга айтиб берилади ва вазифа берилади.

Вазифа:

1. Бу каби окимларга кирган шахсларни тан-лаган йулидан кайтариш учун нима килиш керак?

2. Нима учун бу х,олат содир булди?

3. Нима учун баъзи ёшлар диний окимларга кириб кетадилар?

4. Бунда интернетнинг роли кандай?

1 Абдукодиров А., Астанова Ф.А., Абдукодирова Ф.А. "Case-study" услуби: назария, амалиёт ва тажриба. - Т., "Тафаккур каноти", 2012. -6-б.

Иккинчи кейсни "Оммавий маданият" мав-зусида бериш мумкин. Асарда "Табиийки, "оммавий маданият" деган никоб остида ахлокий бузуклик ва зуравонлик, индивидуализм, эгоцентризм Fояларини таркатиш, керак булса, шунинг х,исобидан бойлик орттириш, бошка халкларнинг неча минг йиллик анъана ва кадриятлари, турмуш тарзининг маънавий не-гизларига беписандлик, уларни купоришга каратилган хатарли та^дидлар одамни таш-вишга солмай куймайди"2, дея келажак авлод такдиридан хавотирланиб айтилган фикрлар келтириб утилган. Шу уринда ахлокий тубан-лик йулига кирган шахслар х,акидаги вокелик мисол тарикасида айтилади ва иштирокчилар-га вазифа берилади.

Вазифа:

1. Нима учун шахс ёмон иллатларга эга булган кишиларга кушилиб колди?

2. Уни кизикишидан кайтариш учун кандай ишлар килиш керак?

3. Ёт, Fаразли Fоялар таъсирига берил-ган шахсларнинг миллий урф-одатларимизга булган муносабатини ижобий томонга узгар-тиришда кимлар ва кандай воситалар таъсир кила олади?

Асарда ушбу х,олат буйича куйидаги фикрлар билдирилган: "Буни кундалик х,аётда учраб турадиган куплаб вокеалар мисолида яккол кузатиш мумкин ва уларнинг кандай оFир окибатларга олиб келишини узок тушунтириб утиришнинг ^ожати йук, деб уйлайман"3.

Изо^. Шу каби муаммоларни х,ал килиш учун интернетдаги кибертерроризм, оммавий маданият, ёшларнинг ноформал ташкилотла-ри (эмо, готлар, хиппи ва бошкалар) х,акидаги материаллар тах,лил килиниши ва унга карши х,имоя-профилактика воситалари ^акида хуло-са килиниши зарур.

"Бундай та^дидларга карши х,ар томонлама чукур уйланган, пухта илмий асосда ташкил этилган, мунтазам ва узлуксиз равишда олиб бориладиган маънавий тарбия билан жавоб бериш мумкин"4.

Бу муаммони ечишда иштирокчиларга му-аммони таърифлаш, мукобил ечимларни то-

2Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -117-б.

3 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -113-б.

4 Каримов И.А. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Т.: "Маънавият", 2008. -115-116-6.

ЗАМОНАВИЙ ТАЪЛИМ / СОВРЕМЕННОЕ ОБРАЗОВАНИЕ 2014, 5

пиш вa тeгишли тaвcиялap ишлaб чи<иш вaзи-фacи бepилaди. ^лтирилган кeйcлap peaл вa-зиятгa я<ин булиб, миникeйcлap тypигa ки-paди. Keйcни тaхлил <илиш жapaëнидa ишти-poкчи aнaлитик фикpлaш, aни< мa<caдлapни <уйиш, eчимлapнинг кyтилмaгaн нaтижaлapи-ни oлдиндaн кypa билиш кyникмaлapигa эга бyлaди. Бу эca <aтнaшyвчилapдa зийpaкликни oшиpaди. Мyaммoгa тaшxиc <уйиш унинг узига xocлигини тушуниш вa <apopлap ^бул <илиш ^билиятини шaкллaнтиpaди.

Xoзиpги oчи< axбopoтлap тaхдиди Lua-poитидa биз фapзaндлapимизни вaтaнпap-вap, муа^ил фикрли, xap <aндaй ëт Foялapгa ^рши кypaшa oлaдигaн, юкcaк мaънaвиятли <илиб тapбиялaшимиз кepaк. Бу ycyл ëшлapни жaмиятгa мaнфaaтли ишлap ^лишга ypгaтaди вa уни axлo<ий тaъcиp <илиш тexнoлoгияcи дeca бyлaди.

Шуни хaм эътиpoф этиш жoизки, бу ycyл-ни нaфa<aт мaлaкa oшиpиш вa <aйтa тaйëp-лaш тaълимидa, умумий ypтa тaълим тизимидa <yллaш хaм мa<caдгa мyвoфи<диp. Мacaлaн, 9<инф "Миллий Foя вa мaънaвият acocnap^' дapcлapидa "Дyнëнинг мaфкypaвий мaнзapa-cW, "Foявий бушли<", "Мaфкypaвий иммуни-тeт" бyлимидaги мaвзyлapдa шу кaби ycyллap-дaн фoйдaлaниш мумкин.

Мaвзyни мycтaхкaмлaшдa эca тecтдaн фoй-дaлaниш, caвoл-жaвoблap yткaзиш мумкин. Мyтaфaккиpлapимиз ижoдини нaмoëн <и-лaдигaн cлaйдлap, видeoлaвхaлap, хyжжaтли фильм, кинoфильм, муе^иллик йиллapи-дa oлиб бopилгaн <урилиш, oбoдoнлaшти-риш ишлapи тyFpиcидaги cлaйдлapни нa-мoйиш <илиш тaълим caмapaдopлигини oшиpaди вa мaшFyлoтлapнинг мaзмyнли, ^зи^рли булишини тaъминлaйди, тинглoв-

чилapни фaoл бyлишгa yндaйди. Улap билaн рухий бoFли<лик йyлгa <yйилaди, yлapнинг yзлapигa булган ишoнчи opтaди вa yзлapининг фикpлapини эркин бaëн ^лишга, уз yc^a муа^ил ишлaшлapигa шapoит яpaтилaди.

Пpeзидeнтимизнинг «Юк^к мaънaвият -eнгилмac куч» acapидaги xap бир 6o6 вa фacл-лapдaги фикpлapи инcoнни узлигини aнглaшгa, чу<ур мyлoxaзaгa чopлaйди.

Шyндaй экaн, бу acapни <yшимчa мaнбa-лap acocидa ypгaниш xaм яхши caмapa бe-paди. Шу жyмлaдaн, xaл< oFзaки ижoди xaл< мa<oллapи, xaдиcлap, эpтaк, pивoят, дocтoн-лapдaн вa янa Нaвoийнинг "Мaxбyб ул-<улуб", Фopoбийнинг "Фoзил oдaмлap шaxpи", Aмиp Тeмypнинг "Тeмyp тyзyклapи", М.КoшFapийнинг "Дeвoни лyFaти турк", A.ФapFoнийнинг "Acrpo-нoмия acocлapи xai^a китoб" acapлapи вa Xoкaзoлapдaн фoйдaлaниш xaм мa<caдгa мyвoфи<диp.

Acapнинг мaзмyн-мoxиятини ypгaнишдa <aндaй ycyл вa вocитaлapдaн фoйдaлaнмaйлик, acocийcи, тинглoвчилapнинг ички мoтивaция-cини yйFoтиш вa yлapни тaълим иштиpoкчиcи-гa aйлaнтиpa oлишдиp.

Бизнинг мa<caдимиз "жиcмoнaн вa мaънaн coFлoм" инcoнни вoягa eткaзиш, шyндaй экaн юкcaк мaънaвиятли ин^нни, дaвлaтни, жaми-ятни acлo eнгиб бyлмaйди.

Фикримиз cyнгидa 1247-1326 йиллap-дa яшaб ижoд этгaн Пaxлaвoн Мaxмyднинг pyбoийcини кeлтиpиб yтaмиз:

Олaм фили <aйтapoлмac жypъaтимиз,

Чapxдaн зУppo< <yдpaтимиз-шaвкaтимиз.

Гap чyмoли кириб i^ca caфимизгa,

Шep этaжaк уни дapxoл дaвлaтимиз.

Aдабиётлар:

1. Kapимoв ИА Юкcaк мaънaвият - eнгилмac куч. - Т.: "Мaънaвият", 2008.

2. Мapceль Бpиoн. Мeнким, coxиб<иpoн-жaxoнгиp Тeмyp. - Т.: "Янги acp aвлoди", 2013.

3. Глoбaллaшyв шapoитидa ëшлap oнгидa миллий Foяни шaкллaнтиpишнинг дoл-зapб мacaлaлapи. II Рecпyбликa илмий-aмaлий aнжyмaни мaтepиaллapи. Миллий Foя вa мaфкypa илмий aмaлий мapкaзи. - Т., 2013.

4. Тyxлиeв Б., Aбдypaxмoнoвa Б. Aдaбиëт. 1-китoб. Aкaдeмик лицeйлapнинг 1-6OC<^ y<yвчилapи учун. - Т., 2012.

Б. "Миллий иcти<лoл Foяcи вa мaънaвият acocnap^' фaнидaн тaкoмиллaштиpилгaн у<ув дacтypи peжacи. 2012.

ЗAMOНAВИЙ TAЪЛИM I COВРЕMЕННOЕ OБРAЗOВAНИЕ 2014, S

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.