Научная статья на тему 'Ўзбекистон барқарор ривожланиш йўлида'

Ўзбекистон барқарор ривожланиш йўлида Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
51
40
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
демократия / фуқаролик жамияти / “Янги Ўзбекистон стратегияси” / “Авесто” / глобаллашув / маданият / санъат / Шарқ Уйғониш маданияти / Шарқ Ренессанси / мусулмон маданияти / democracy / civil society / "Strategy of New Uzbekistan" / "Avesta" / globalization / culture / art / Eastern Renaissance culture / Eastern Renaissance / Muslim culture

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Муминов Алишер Гаффарович

Мақолада Янги Ўзбекистонни барпо этиш йўлидаги демократик ўзгаришлар, иқтисодий, сиёсий ва ҳуқуқий соҳалардаги ислоҳотлар, фуқароларнинг касбий, интеллектуал ва маънавий салоҳиятини рўёбга чиқаришга қаратилган ислоҳотларнинг тарихий шаклланиш босқичлари, уларнинг илмий-назарий жиҳатлари ўрганилган

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Uzbekistan is on the path to sustainable development

The article examines the stages of the historical formation of democratic changes, reforms in the economic, political and legal spheres, aimed at realizing the professional, intellectual and spiritual potential of citizens, their scientific and theoretical aspects in the way of establishing New Uzbekistan

Текст научной работы на тему «Ўзбекистон барқарор ривожланиш йўлида»

УЗБЕКИСТОН БАРЦАРОР РИВОЖЛАНИШ ЙУЛИДА

А.Г.Муминов -

УзМУ профессори, сиёсий фанлар доктори, "Барцарорривожланиш маркази" эксперти

Бугунги кунда Узбекистан узининг демократия принципларига асосланган эркин фукаролик жамияти куриш позициясини мустахкам белгилаб олган. "Янги Узбекистон стратегияси" миллий тараккиёт ривожида янги боскич хисобланиб, унда халкнинг фаровон хаёт, баркарор ривожланиш билан боглик максадлари ифодаланган. Янги Узбекистон орзуси хам жахондаги миллий тараккиёт гоялари каби асрлар давомида такомиллашиб келмокда. Шунинг учун унинг омилларини белгилайдиган гоявий-маънавий асос халкнинг бой тарихи, маънавий мероси ва кадриятларидир.

Азал азалдан инсоният турмуш шароитини яхшилаш, муносиб хаёт кечириш хакида орзу килиб келган. Жумладан, милоддан олдинги VI асрда юзага келган "урнатилган конун-коидалар, хаётнинг асосий йули" маъносини англатадиган "Авесто" даги[1,128] фикрлар хам инсоннинг ер юзидаги хаётини енгиллаштириш, уни бахтиёр килишга каратилгандир. Шу нуктаи назардан "Авесто" даги бош гоя "Эзгу суз, эзгу фикр, эзгу амал" нафакат уз даври учун ахамиятли булиб колмасдан балки, бугунги глобаллашув даврида хам кадр-киммати янада ортиб бораётганлигини хаётнинг узи яккол намоён килмокда.

"Хаёт йурикномаси" номи билан хам юритиладиган бу ноёб асарда инсон улугланиб, инсоний муносабатлар шаклланиши мухим вазифа сифатида эътироф этилган. "Авесто"нинг деярли хар бир байти мазмунида инсонлар бир-бирига хамда табиатга уйгун муносабатда булиши хдкидаги масалалар эътиборга моликдир. Бу борада "Авесто" даги "Инсон бутун умри давомида сув, тупрок, олов, умуман, дунёдаги жамики яхши нарсаларни пок ва бут-бутун асрашга бурчлидир" [1,129] деган фикрни келтириш уринлидир. Зардуштийлик фалсафаси дуализм хусусиятга эга булишига карамай, улар хаёт билан алокадорлиги, инсон ва жамият хаётига эътибор диний адолат гоясининг узагини ташкил этган. Ахлокий-фалсафий тафаккурнинг мураккаб тизимида инсонниг вазифаси, жамият манфаати учун мехнат килиш гояси акс этган. Такводор одамнинг фазилати онги ва мехнати бунёдкорлик максадида мехнат килишдир.

Антик даврда ривожланган илм-фаннинг илдизи битта - зардуштийлик эди[2]. Файласуф Ф.Ницше "Зардушт таваллоси" асарида шундай дейди: "Биз "Авесто"га мурожаат килсак, одамлар бир-бирини яхши тушунса, калби пок булса, уйида хам покизалик булади. Инсон, авваламбор, уз ичидаги ёвузликни енгиши керак. Шунда онг хам узгариб, ривожланиб боради"[3].

Китобнинг инсон хаётининг мазмуни, максади, кадр-киммати каби мухим жихатларга диккатимизни каратиб, немис мумтоз фалсафасининг йирик намоёндаси Гегель: "Бу дин, ёруглик ва коронгуликка карши туради. Ёругликнинг ёвузлик билан кураши, хаётнинг улим билан курашидир. Зороастр (зардуштийлик) дини ривожланиши ва хдётнинг бархаёт булиши, экин экиш, уй хайвонлари бокиш ва ерга карашни талаб килади."[4] деб ёзган эди.

Айтиш жоизки, асрлар ошсада ахолида фаровон хаёт кечиришга булган интилиш асло камаймади.

Урта асрлар даврида халкларнинг шаклланиш жараёни руй берди, маданият ва санъат юксалди. Шаркда Уйгониш маданияти, Шарк Ренессанси юз берди. Урта Осиёда ислом дини туфайли мусулмон маданияти шакллана бошлади. Табиий, илмий фанлар билан бирга диний таълимот ривож топди. Ушбу даврнинг асосий гояси эса баркамол инсонни тарбиялаш ва адолатли жамият куришдан иборат булди.

Тарихий манбаларда Биринчи ва Иккинчи Ренессанс дея эътироф этиладиган даврда улуг аждодларимиз, аллома боболаримиз халкимизнинг армонлари, асрий орзу-интилишига

мос равишда улкани жахолатдан, колокликдан олиб чикиш, миллатимизни гафлат боткогидан куткариш учун бор кучи, имкониятини сафарбар этганлар.

"Илмдан бошка нажот йук ва булиши хам мумкин эмас" деган хадиси шарифни хаётий эътикод деб билган бу буюк инсонлар одамлар дунёкараши ва турмуш тарзини узгартиришга, тараккиёт ва фаровонликка, аввало, маърифат оркали, дунёвий ва диний билим, илм-хунарларни чукур эгаллаш оркали эришиш мумкин, деб хисоблаганлар.

Келгусида ижтимоий муносабатларнинг ривожи ва фан-техника тараккиёти натижасида турмуш сифатига булган кизикиш ошиб, инсоният цивилизациясини, халокатдан факат эзгуликка асосланган таълимотлар, гоялар куткариб колиши тобора аён булди.

Бу борада Буюк Британия бош вазири Уинстон Черчилльнинг: «Аник назарияга эга булган ва унга сидкидилдан ишонган киши кундалик хаётнинг узгаришлари ва кутмаган ходисаларига узокни кура билмайдиган, хамда кундан кунга пайдо буладиган табиий импульсларга кур-курона эргашадиган кишиларга нисбатан купрок даражада тайёр туради»[5] деган фикрини келтириш уринлидир.

Инсонлар турмуш сифатини яхшилашга каратилган шундай хужжатлардан бири 1995 йилнинг мартида 117 та давлат ва хукумат рахбарлари томонидан Копенгагенда имзоланган Ижтимоий ривожланиш т^рисида декларация (Копенгагенская декларация о социальном развитии) дир.[6]

Унда давлатлар уз зиммаларига фукаролар учун турли сохаларда зарур шароитларни яратиш нуктаи назаридан 10 мажбуриятни олган.

Декларациянинг тарихий ахамияти хужжатнинг биринчи бандида куйидагича баён килинган. Бизлар, давлатлар ва хукуматлар рахбарлари БМТ нинг таклифи асосида биринчи бор ижтимоий ривожланиш ва фукароларнинг турмуш даражаси масалаларининг алохида ахамиятини ва уларни шу асрда булгани каби, XXI асрда хам биринчи даражага чикишини эътироф этиш учун тупландик.[6]

Декларация кабул килингандан сунг дунёда узок вакт давомида мохияти иктисодиёт ва мехнат самарадорлигининг усиш суръатлари жадал булган, ялпи ички махсулоти ва ахоли жон бошига уртача даромади юкори мамлакат фаровон хисобланиши хакидаги иктисодий ривожланиш концепцияси якка хукмрон булиб келган. Айтиш жоиз, бу концепция купчиликка тушунарли булгани сабаб, ханузгача уз таъсирчанлигини йукотган эмас.

Аммо XXI аср бошига келиб, ижтимоий ривожланишнинг максади ишлаб чикаришни чексиз купайтириш эмас, балки одамларнинг иш хажмини ошириш, билимларни эгаллаш, узок умр куриш, касалликлардан холи булиш ва хоказолар учун имкониятлар яратишдан иборат эканлиги маълум булди.

Демак, ялпи ички махсулот даражаси хам, усиш суръати хам, тараккиёт ва муваффакиятнинг асосий мезони була олмаслиги тугрисидаги хакикатни англаш, комплекс тарзда тараккиётнинг барча, яъни иктисодий усиш, ижтимоий маблаглар, одамлар асосий этиёжларни кондириш ва ижтимоий химоя тизимларини ташкил этиш, сиёсий ва маданий эркинликларини таъминлаш хамда уз ичига нафакат ишлаб чикариш ва таъксимлаш, балки инсон имкониятларини кенгайтириш ва ундан фойдаланиш масалаларини хам камраб олувчи, янгича ёндашувни - Инсон тараккиёти Концепциясини шакллантириш имконини берди. 2000 йилда БМТнинг Саммитида 192 та давлат ва 23 халкаро ташкилот 2015 йилга кадар мамлакатлар уз ривожланишида етишиши лозим булган максадларни белгилаб олган эди.[7].

Инсон тараккиёти Концепциясининг назарий асоси сифатида хиндистонлик иктисодчи, "фаровонлик иктисодий назариясига хиссаси учун" 1998 йилги Нобель мукофотининг лауреати булган Амартия Кумар Сен[8] хамда жахондаги турли мамлакатларда турмуш сифатини бахолаш ва Инсонни ривожлантириш маърузасининг асосчиси, покистонлик таникли иктисодчи Махбуб ул-Хакларнинг[9] тадкикотлари хизмат килганлигини айтиш лозим.

Бу ва бошка гоялар Бирлашган Миллатлар Ташкилоти Ривожланиш дастурининг экспертлар гурухлари томонидан умумлаштирилиб, инсонни ривожлантиришга концептуал ёндашув асосини ташкил этди ва 1990 йилги Инсонни ривожлантириш тугрисидаги глобал маърузада уз ифодасини топди.[10]

Кейинчалик, 2015 йилнинг сентябрь ойида Бирлашган Миллатлар Ташкилотининг саммитида 17 та узаро боглиц ва бир-бирини тулдирувчи Барцарор ривожланиш мацсадлари (БРМ) тасдицланди.[11]

"Кун тартиби - 2030" да инсоният, сайёра, фаровонлик, тинчлик ва шериклик учун %аракат режаси сифатида амалга ошириш борасидаги цароримиз цатъийдир, бу инсониятни цашшоцлик зулмидан халос этиши ва сайёрамизни келажак авлод учун согломлаштириш %амда %имоя цилишида му%им роль уйнаши... ,

одамзод табиат билан уйгунликда яшайдиган дунёни шакллантириш, сайёрамиздаги ер-сув ресурсларини асраб-авайлаш %амда улардан барцарор

фойдаланиш, шу жумладан ишлаб чицариш ва оцилона истеъмол %исобига атроф-му%итнинг ифлосланиш тенденцияларини ортга суриш, умрбоцийликни ошириш, офатлар хавфини камайтириш ва экотизим деградацияси %амда биологик хилма-хилликнинг йуцолиб кетишига чек цуйиш мажбуриятини олиши...[12] масаласи дунё етакчилари томонидан цуллаб-цувватланди.

"Кун тартиби - 2030" да белгиланган барча 17 та барцарор ривожланиш мацсадлари - БМТ томонидан цайд этилган инсониятнинг глобал муаммолари, шунингдек ушбу муаммоларни %ал цилиш ва уларга эришиш йулларини белгилайдиган 169 та вазифа, БМТнинг Минг йиллик Декларациясида ифодаланган БРМ даврида бошланган ишларни изчил давом эттиришга асосланган.[13]

2015 йилнинг сентябрь ойида Узбекистон Республикаси, дунёнинг бошца мамлакатлари цаторида, "Кун тартиби-2030" ни цуллаб-цувватлади %амда барцарор, умумцамровли ва изчил ицтисодий усишни, ижтимоий уйгунлашув ва атроф-му%ит му%офазасини, шунингдек, сайёрамизда тинчлик ва хавфсизликни таъминлашга кумаклашиш мажбуриятларини уз зиммасига олди.

Уларга мувофиц равишда, Узбекистон Республикаси Вазирлар Ма%камаси томонидан 2030 йилгача булган даврда барцарор ривожланиш со^асида 17 та, Миллий мацсад х;амда уларга самарали эришиш йулида 126 та вазифа белгилаб берилди.[14]

Хрр бир инсон манфаатларини таъминлашга царатилган сиёсатни амалга ошириш мацсадида, Узбекистан Республикасини барцарор ривожлантириш со^асидаги Миллий мацсадлар ва вазифаларнинг 2030 йилгача булган даврда амалга оширилишини назорат цилиш буйича Парламент комиссияси фаолияти ташкил этилди.[15]

Шуни таъкидлаш жоизки, Узбекистондаги ислохртлар фалсафаси инсон, жамият ва давлатнинг барцарор ривожланишини таъминлаш, мамлакатнинг 2030 йилгача БМТнинг булган Глобал кун тартибининг БРМга эришиш гоясига асосланади ва шу маънода у жахрн мамлакатлари ва халцларни бирлаштирувчи мух;им омил сифатида эътироф этилади.

Иктисодий назариянинг асосчиси деб эътироф этилган Адам Смит одамларни узаро бирлаштириш учун уларнинг кенг тафаккур юритиш салохиятини кучайтириш зарурлигини таъкидлайди.[16]

Бу борада Баркарор ривожланиш максадларининг мазмун-мохияти дунё мамлакатларидаги ислохотлар негизида нафакат иктисодий натижаларни кулга киритиш, балки инсонларнинг харакатини уйгунлашириб, уларни узаро тотув килиш оркали фаровон турмуш даражасига эришишдан иборат эканлигини кайд этиш зарур.

Бу максад Давлатимиз рахбарининг Янги Узбекистонни бунёд этиш учун "Барчамиз бирлашиб, бир ёкадан бош чикариб, биргаликда харакат килишимиз лозим",[17] деган таъкидларига хамоханг эканлиги яккол намоён булмокда.

Шу нуктаи нaзapдaн Янги Узбекистонни бapпо этиш йyлидaги демо^атик Узгapишлap, иктисодий, сиёсий ва хукукий сохaлapдaги ислохотлap Бapкapоp pивожлaниш мaксaдлapигa тyлa мос келиб, пиpовapд натижада одaмлap фapовонлигини ошиpиб боpишгa, хap биp фyкapонинг касбий, интеллектуал ва маънавий салохиятини pyёбгa чикapишгa кapaтилгaнини таъкидлаш зapyp. Aйтиш жоизки, жамият тapaккиётидa биpлaшишгa бyлгaн чaкиpиклap доим хам б^ хил бyлгaн эмас. Тapихдaн жамоавий фикpни чaлFитиш ва сохта вaъдaлap беpиш хисобига одaмлapни биpлaштиpишгa эpишгaн жохил "дaхо"лap хaлклap ва инсоният бошига канчадан-канча кулфат ёFдиpгaнлиги хакида мaълyмотлap мавжуд. Шу боис, б^лашиш FOяси нечоFлик эзгу ва умуминсоний кaдpиятлap мос келишига ахамият беpиш 3apyp.

Жамиятда моддий фapовонлик ва маънавий-ахлокий тaмойиллap yстyвоpлиги таъминланган холдагина одaмлapнинг yзapо тотувлиги хамда мехp-окибaт мухитини мустахкамлаш имконияти юзага келади. ^ашшоклик, ахлоксизлик хyкмpон бyлгaн жaмиятлapдa тотувликка Уpин бyлмaслигини намоён килувчи мисоллap куп.

Янги Узбекистонда б^ томондан, кaмбaFaлликни кискapтиpиш, иккинчи томондан эса маънавий-интеллектуал юксалишга yстyвоp ахамият беpилaётгaнининг асосида хам, энг аввало, эзгу ва Бapкapоp pивожлaниш мaксaдлapигa мос келадиган умуминсоний кaдpиятлapгa таяниб иш тутилаётгани, Ватанимизда бapкapоp миллий тотувликни таъминлаш, инсон кaдpини ошиpиш, одaмлapни pози килиш ва бapкapоp pивожлaнишгa эpишиш FOяси мужассам.

Мамлакатимизда утказилган Конституциявий ислохот нaтижaлapигa таяниб, инсон, унинг хаёти, эpкинлиги, шаъни, кaдp-киммaти, конуний эхтиёжлapи ва мaнфaaтлapини химоя килиш боpaсидa кенг имкониятлap яpaтилгaнлиги Бapкapоp pивожлaниш мaксaдлapигa эpишиш учун мустахкам хукукий асос яpaтгaнлигини алохида кайд этиш лозим.

Кенг имкониятлap, амалий ишлap мамлакатига айланиб боpaётгaн Янги Узбекистондаги жадал демо^атик yзгapишлap Бapкapоp pивожлaниш мaксaдлapигa тула мос келиб мамлакат давлатчилиги pивожининг уч минг йиллик тapихий тaжpибaси, жахон цивилизациясига улкан хисса кушган буюк aждодлapнинг илмий, маданий ва маънавий меpосигa таяниб амалга ош^илмокда.

Республика ахолисининг яpмидaн купини ёшлap ташкил этади. Ёшлap пapлaментлapи, Ёшлap ишлapи агентлиги фаолият кУpсaтмокдa. Узбекистон paхбapи Ёшлap хyкyклapи тyFpисидaги Биpлaшгaн Миллaтлap Ташкилоти конвенциясини кабул килиш буйича Узбекистон ташаббусини куллаб-кувватлашга чaкиpди. Бapкapоp pивожлaниш мaксaдлapигa эpишиш ва инсон хyкyклapини таъминлашда пapлaментлap pолини ошиpиш тyFpисидaги Б^лашган Миллaтлap Ташкилоти Бош Aссaмблеясининг махсус pезолюциясини кабул килишни таклиф килди[18]. Бу янги Узбекистон FOясининг хaлкapо микёсда эътиpофидиp.

Янги Узбекистон стpaтегиясини амалга ошиpишдa нодавлат ва нотижоpaт тaшкилотлapи хам муносиб хисса кушмокда. Хусусан, "Тapaккиёт стpaтегияси" мapкaзи киска вакт ичида бapкapоp pивожлaниш йуналиши буйича тaжpибaли, тахлилчи ва кучли экспеpтлapни жамлади. Aкл мapкaзи мyтaхaссислapи монитоpинг, тахлил ва тaклифлap ишлаб чикиш билан биpгa тypли идоpa, ташкилот, мyaссaсaлapдa семинap ва дaвpa сyхбaтлapи ташкил этиб, yлapдa pивожлaниш стpaтегияси, Давлат дaстypлapи ва Янги Узбекистон FOясининг мазмун-мохияти хакида кизикapли мaъpyзaлap билан иштиpок этиб келишмокда.

"Buyuk Kelajak" Хaлкapо нодавлат нотижоpaт ташкилоти (ХННТ) Экспеpт Кенгашининг асосий мaксaдлapи бapкapоp pивожлaниш буйича амалга ош^илаётган кенг куламли ислохотлapни куллаб-кувватлаш ва yлapгa кумаклашиш хамда инсон капиталининг сифатини яхшилашга, узок муддатли инвестициялap бозоpини pивожлaнтиpишгa ва давлат хокимияти инститyтлapини ислох килишга ypFy беpгaн холда, «BUYUK KELAJAK» Экспеpт Кенгаши томонидан ушбу мaксaдлap учун Узбекистон Республикасининг 2035 йилгача булган узок муддатли pивожлaниш моделини тaйёpлaш хисобланади. «Юксалиш»

умуммиллий харакати - нодавлат нотижорат ташкилоти хам баркарор ривожланишнинг долзарб масалалари билан шугулланмокда.

Узбекистонда баркарор ривожланиш ижтимоий тараккиёт ва халкаро хамкорликни такомиллаштиришда миллий манфаатлар устуворлигини таъминлаш, тинчлик ва баркарорликни мустахкамлаш, халк фаровонлигига эришишнинг бош омили сифатида амал килмокда. Уларни тизимли жорий этиш учун таълим сифати ва самарадорлигини оширишнинг такомиллашган механизмлари ишлаб чикилмокда. "Халк давлат органларига эмас, давлат органлари халкка хизмат килади"[19] гояси ахолининг турли даражадаги муаммолари ечимини топишида устувор ахамият касб этиб, фукаролар онгида келажакка ишонч рухи юксалмокда. Учинчи ренессанс пойдеворини куриш, "Мамлакатимизнинг замонавий ва жозибадор киёфасини яратиш, Янги Узбекистонни барпо этиш"[20] гояси одамларнинг тафаккурида ватанпарварлик туйгусини юксалтирмокда, бу миллий гоя ривожида баркарор ривожланиш мезони сифатида долзарб ахамият касб этади.

АДАБИЁТЛАР:

1. Авесто: Яшт китоби. -Тошкент: Шарк, 2001. - 128 б.

2. Сулаймонова Ф. Шарк ва Гарб. -Тошкент: Узбекистон, 1997. -Б. 206-211.

3. Ницше Ф. Зардушт таваллоси // "Тафаккур" журнали, 1995, 1-сон. -Б. 91.

4. Гегель Г.В. Лекции по философии истории. - СПб. 1993. - С. 63.

5. Мудрые и проницательные цитаты сэра Уинстона Черчилля https://fit4brain.com/7195

6. Копенгагенская декларация о социальном развитии https://www.un.org/ru/documents/declconv/dedarations/ copdecl. shtml

7. Муаллифлар жамоаси. Баркарор ижтимоий-иктисодий ривожланишнинг ва инсон тараккиёти принципларини амалга оширишнинг парламент томонидан таъминланиши // Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенати Узбекистондаги БМТ Тараккиёт дастури. Узбекистон: Амалий кулланма. - Тошкент: Узбекистон Республикаси Олий Мажлиси Сенати, 2011. -Б. 8.

8. Amartya Kumar Sen, 1933 йилда тугилган - хиндистонлик иктисодчи. Асосий асарлари: "Камбагаллик ва очлик" ("Poverty and Famines", 1981), "Тенгсизлик муаммосига кайтиш" ("Inequality Reexamined", 1992), "Ривожланиш эркинлик сифатида" ("Development as Freedom", 1999).), 1989 йилда "Ривожланиш имкониятларини кенгайтириш сифатида" асари эълон килинган.

9. Махбуб ул-Хак (1934-1996) - покистонлик иктисодчи. "Иктисодий режалаштириш стратегияси", "Инсонни ривожлантириш тугрисида мулохазалар", "Ривожлантириш максадларида хамкорлик учун янги асослар" асарларининг муаллифи.

10. Неопределенные времена, неустроенные жизни Создавая будущее в меняющемся мире // Доклад о человеческом развитии за 2021/2022 гг. - 2 С.

11. Харакатлар стратегияси - Баркарор ривожланиш максадларини бажариш буйича миллий "йул харитаси". https://strategy.uz/i ndex.php?news=956

12. Резолюция Генеральной Ассамблеи ООН A/RES/70/1 от 25 сентября 2015 года. Преобразование

нашего мира: Повестка дня в области устойчивого развития на период до 2030 года https://

documentsddsny.un.org/doc/UNDOC/GEN/N15/291/92/PDF/N1529192.pdf?OpenElement

13. Декларация тысячелетия Организации Объединенных Наций. Принята резолюцией 55/2

Генеральной Ассамблеи от 8 сентября 2000 года. - URL: https://www.un.org/ru/documents/ded_conv/dedamtiom/summitdecLshtml

14. Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан № 841 от 20 октября 2018 г. «Омерах по реализации Национальных целей и задач в области устойчивого развития на период до 2030 года». - URL: https://lex.uz/ru/docs/4013358;

Постановление Кабинета Министров Республики Узбекистан № 83 от 21 февраля 2022 г. «О дополнительных мерах по ускорению реализации Национальных целей и задач в области устойчивого развития на период до 2030 года». - URL: https://lex.uz/ru/docs/5873508.

15. Совместное Постановление Кенгаша Законодательной палаты Олий Мажлиса и Кенгаша

Сената Олий Мажлиса Республики Узбекистан «О Парламентской комиссии по контролю

за реализацией Национальных целей и задач в области устойчивого развития Республики

Узбекистан на период до 2030 г.». - URL: https://lex.uz/ru/docs/4773639

16. https://ru.wikipedia.org/wiki/%D0%A1%D0%BC%D0%B8%D1%82,_%D0%90%D0%B4 %D0%B0%D0%BC

17. Шавкат Мирзиёев «Янги Узбекистан ва Янги ^оракалпогистонни биргаликда барпо этамиз» https://bugun.uz/2022/07/03/yangi-ozbekiston-va-yangi-qoraqalpogistonni-birgalikda-barpo-etamiz-shavkat-mirziyoev/

18. Шавкат Мирзиёевнинг 2020 йил 23 сентябрь куни БМТ Бош Ассамблеясининг 75-сессиясидаги нутки // Янги Узбекистон, 2020 йил 24 сентябрь, № 183.

19. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катьият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. 1-жилд. - Тошкент: Узбекистон, 2017. - Б. 116.

20. Мирзиёев Ш.М. Янги Узбекистон стратегияси. - Тошкент: Узбекистон, 2021. - Б. 6.

РЕЗЮМЕ:

Маколада Янги Узбекистонни барпо этиш йулидаги демократик узгаришлар, иктисодий, сиёсий ва хукукий сохалардаги ислохотлар, фукароларнинг касбий, интеллектуал ва маънавий салохиятини руёбга чикаришга каратилган ислохотларнинг тарихий шаклланиш боскичлари, уларнинг илмий-назарий жихатлари урганилган.

Калит сузлар: демократия, фукаролик жамияти, "Янги Узбекистон стратегияси", "Авесто", глобаллашув, маданият, санъат, Шарк Уйгониш маданияти, Шарк Ренессанси, мусулмон маданияти

РЕЗЮМЕ:

В статье рассматриваются этапы исторического становления демократических перемен, реформ в экономической, политической и правовой сферах, направленных на реализацию профессионального, интеллектуального и духовного потенциала граждан, их научно-теоретические аспекты на пути становления Нового Узбекистана

Ключевые слова: демократия, гражданское общество, «Стратегия Нового Узбекистана», «Авеста», глобализация, культура, искусство, культура Восточного Возрождения, Восточное Возрождение, мусульманская культура

RESUME:

The article examines the stages of the historical formation of democratic changes, reforms in the economic, political and legal spheres, aimed at realizing the professional, intellectual and spiritual potential of citizens, their scientific and theoretical aspects in the way of establishing New Uzbekistan.

Key words: democracy, civil society, "Strategy of New Uzbekistan", "Avesta", globalization, culture, art, Eastern Renaissance culture, Eastern Renaissance, Muslim culture

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.