УЗБЕКЧИЛИК: ИЖТИМОИЙ ХОДИСАМИ ЁКИ ЖАРАЁН?
Комил Кулахматович Каланов
Социология фанлари номзоди, профессор Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий университети
E-mail: [email protected]
Аннотация. Мацолада муаллиф жамиятдаги узига хос ижтимоий уодиса ёки жараён, яъни "ёпиц" мавзу сифатида уозирги кунгача илмий мууокамага цуйилмаган "узбекчилик" масаласини социологик нуцтаи назардан таулил этади. Унинг ёпицлиги цандайдир цензура сифатида эмас, балки социумнинг узи томонидан имкон цадар "ошкор" этилишни исталмаслиги билан диццатни узига тортади. Муаммо урганилар экан, уз ауамиятига кура унинг ижтимоий "уодиса"ми ёки "жараён" деган саволга жавоб изланган. Методологик-назарий концепция сифатида муаллиф муаммони "рамзли интеракционизм", "драматургик социология" ва "фрагментлар назарияси" ёндашуви воситасида таулил этади. Узбек жамиятида онг ва тафаккурдаги мавжуд стереотиплар, ундаги куплаб таъцицлар, ёки ижтимоий фаол уаётдаги мавжуд "табу"нинг эътибордан четда турадиган илдизи айнан "узбекчилик"дан цидирилади. Муаммонинг узига хослиги, унинг турли хил шарт-шароит ва узаро муносабатларга мослашувчанлигидадир.
Калит сузлар: ижтимоий уодиса, ижтимоий жараён, ижтимоий характер, узбекчилик, идентиклик, менталитет, табу, ижтимоий оцибат, рамзлар, белгилар, зиёратгоулар, цабртошлар.
"UZBEKCHILIK": A SOCIAL PHENOMENON OR A PROCESS?
Kamil Kulakhmatovich Kalanov
Candidate of Sociological Sciences, Professor
The National University of Uzbekistan named after Mirzo Ulugbek
E-mail: [email protected] Annotation. In the article, the author analyzes the issue of "Uzbekchilik" from a sociological point of view, as a unique social event or process in society, that is, as a "closed" topic that has not yet been brought up for scientific discussion. Its closed nature attracts attention not as a kind of censorship but as the unwillingness of society itself to be as "open " as possible. When studying the problem, depending on its importance, an answer was sought to the question of whether it is a social
"event" or "process". As a methodological and theoretical concept, the author analyzes the problem using the approaches of "symbolic interactionism",
"dramaturgical sociology" and "fragment theory". In Uzbek society, existing stereotypes in consciousness and thinking, many prohibitions in it or existing,
"taboos" in socially active life, which are ignored, are sought precisely in "Uzbekchilik".
The uniqueness of the task lies in its adaptability to various conditions and interactions.
Keywords: Social phenomenon, social process, social character, Uzbekchilik, identity, mentality, taboo, social consequences, symbols, shrines, tombstones.
"УЗБЕКЧИЛИК": СОЦИАЛЬНОЕ ЯВЛЕНИЕ ИЛИ ПРОЦЕСС?
Камиль Кулахматович Каланов
^ндидат социологических наук, профессор Национальный университет Узбекистана имени Мирзо Улугбека
E-mail: [email protected]
Аннотация. В статье автор анализирует вопрос «Узбекчилик» с социологической точки зрения, как уникальное социальное событие или процесс в обществе, то есть как «закрытую» тему, до сих пор не вынесенную
на научное обсуждение. Его закрытость привлекает внимание не как некая цензура, а как нежелание самого общества быть максимально «раскрытым». При изучении проблемы в зависимости от ее важности искался ответ на вопрос, является ли она социальным
«событием» или «процессом». В качестве методолого-теоретической концепции автор анализирует проблему с использованием подходов «символического интеракционизма»,
«драматургической социологии» и «теории фрагментов». В узбекском обществе существующие стереотипы в сознании и мышлении, многие запреты в нем или существующие
«табу» в общественно активной жизни, которые игнорируются, ищутся именно в
«Узбекчилик». Уникальность задачи заключается в ее приспособляемости к различным условиям и взаимодействиям.
Ключевые слова: Социальное явление, социальный процесс, социальный характер, узбекчилик, идентичность, менталитет, табу, социальные последствия, символы, святыни, надгробия.
КИРИШ.
Бугунги узбек жамиятида кишилик онги ва тафаккурига маркам ёпишиб олган ижтимоий-психологик стереотипларнинг узагини ташкил этувчи, ижтимоий фаол хаётдаги мавжуд "табу"нинг шу кунгача тадкикотчилар эътиборидан четда колиб кетган жихатлари куп учрайди. Шулардан бири, узига хос муаммо сифатида эътироф этаётганимиз "узбекчилик" мавзуси булиб, уни тадкик этиш давримизнинг ута долзарб масаласига айланмокда. Узбекчиликнинг узига хослиги, унинг турли хил шарт-шароит, муносабат ва вазиятларга мослашувчанлигидадир. Маколада, узбекчиликнинг даврий трансформациялашув хусусиятлари тахлил этилиб, ижтимоий "ходиса" ёки
"жараён" эканлиги социолог позициясидан туриб илмий жамоатчилик мухокамасига такдим этилмокда. Таъкидлаймиз, муаммони урганиш ва ёритиш учун социологик ёндашув асосида ментал ва идентиклик хусусиятларини эътиборга олиб, методологик ва назарий асос сифатида М.Вебер, З.Фрейд, К.Г.Юнг, Э.Фромм, Э.Дюркгейм, В.Зомбарт, Д.Рисмен [1] ва бошка олимларнинг ижтимоий характер, идентиклик ва менталитет масалаларига багишланган назарияларига таянилди.\ АСОСИЙ КИСМ.
"Узбекчилик" мавзусини социолог позициясидан туриб, илмий асосда тахлил этиш учун кутарар эканмиз, куп уйладик: ... шартмикан? Ёпиглик козон ёпиглигича колгани яхшимикан, балки. Маколани ёзиш учун бир неча марта харакатлар булди. Баъзан "калам" юрмасди, баъзида узимизда куч ва ирода етишмади. Аникроги, социологиядаги кайси методологик ёндашувга мурожаат килсак экан, деган савол билан муаммо очик колиб кетаверарди. Ва нихоят, "узбекчилик" мавзусини кутариш ва ёзиш вакти келди, деган фикрга келинди.
Баъзида узинг мансуб булган халкка берилган батога нисбатанмуносиб тарзда мос келмасанг, жуда кийин булади.
Тугилиб усган Ватанни севмасликнинг иложиси йук,
яхшиси ушбу халкка коришиб, унинг ичида аралашиб кетиш ва адашиб юриш, кайсидир аччик хакикатни эшитишдан кура афзалдир
Ренан Ричард. Romanic Reviev. 1953
Бир кулда Н,уръон-у, биттасида жом баъзида халолмиз, баъзида харом.
Фируза гумбазли осмон тагида
на чин мусулмонмиз, на кофир тамом
Умар Х,айём
Эй "Узбекчилик", айт менга, сен "Кимсан" ёки "Нимасан"!? Нима учун одамлар сендаги "уртамиёна" анъанавий тафаккур, "ма^аллийчилик" ёки "гурух,бозлик"ка асосланган турмуш тарзиниинсон шаъни, жамият тара^^иёти ва €уруридан афзал куради. Нега "истеъдод" ва "улугворлик"ни хуш курмайсан!
Токайгача узингни ва узлигингни азоблаб, ро^атланиб яшайсан. Айт, сендаги ички аъламли "к,увват" ва "таъсир кучи" нимада!?
Комил Каланов
Замонавий социология тармок йуналишларидан бири булган ижтимоий антропологияда ёзилади:
"Кайсидир бир халкни билмокчи булсанг, унинг бозорларига бориб савдолашиш жараёнларини кузат, мозорларига бориб кабртошларини уки, кабристон ва зиёратгохларида "хизмат" килиб юрган "каровчи", "чирокчи", "гурков", "суфи"лари билан мулокот кил, такси хайдовчилари билан узок сухбат кур - атроф-мухитдаги барча ички туйгуларни ифодаловчи огрикли ёки кулгули ижтимоий ходисаларни билиб оласан". Якин мозийга назар ташласак, куплаб архив маълумотлари йукотилган ёки бузибтахрир этилган, статистик ракамлари "зуравон" мафкуранинг тартибсиз коидалари буйича шакллантирилган хужжатлар билан ишланган даврлар купбулганини кузатиб бордик. Узбекчилик тугрисида мулохаза юритгунга кадар, тадкикот ишимиз хисобланган мукаддас жой ва зиёратгохлар куламида урганилаётган объект ичигачукур кириб борганимиз сари, хаёти давомида килинган хато ва гунох ишларни амалга оширган кишиларнинг тунд башарасини ифодаловчи барча маълумотлар мукаддас жойларда руйи-рост "гапириши"нинг гувохига айланиш мумкин. Бунингучун тарих гувохлари булган инсонларга мурожаат килсангиз кифоя. Бунда биз социологик фанлар тизимида хамон тадкик этилмаган "ижтимоий характер" курсаткичини хам бахолашни лозим, деб хисобладик.
Миллий университетнинг "Социология" кафедрасида 2022 йилнинг 23 ноябрь куни утказилган навбатдаги илмий семинарларидан бирида "Узбек халкининг миллий менталитетида тарихий ва географик даврий узгаришларнинг урни" мавзусида маъруза килган Самарканд давлат университети мустакил тадкикотчиси А.Мамановга: "Узбек характери" мавжудми? - деб савол берилганда, унинг "Х,а" ёки "Йук" деган жавоби урнига, узбеклар учун "Шарк характери" хос деб айтган кескин ва катъий жавоби бизни тадкикотчи сифатида чукур уйлантириб куйди. Шу пайтгача миллий узлик, идентиклик масалаларига багишланган катор диссертация авторефератлари билан танишиш, мавзуга оид куплаб илмий маколаларни укиб, уларнинг илмий тахлили ва прогнозини килган булсакда, айнан шу куни миллий характер юзасидан жумбок булиб турган омил ёки жихат(таъбир жоиз булса)га маълум даражада аник жавобни олдик, десак муболага булмайди. Чунки, узбек характери масаласи махаллий тадкикот ишларида очик колиб, унинг "мавжудлиги"даги энг юкори изчил нуктани бизнинг фикримизча шу кунгача биронта тадкикотчи илмий асосини бермади, ёки топа олмади. Табиийки, бадиий адабиётда келтирилган мулохазаларга нисбатан социолог сифатида илмий фикр билдиришдан йирок туришни афзал курдик [2; 452-543].
Айникса, давримизнинг бугунги мураккаб кунида миллионлаб фукароларимизнинг миграциянинг турли шаклларига хеч бир иккиланмай рози булишлари, ёки фан ва таълим сохаси (бошка ижтимоий институтларни хам мисол тарикасида келтириш мумкин)даги хар кандай маъносиз карор ва ёндашувларга "казо-казо" арбоб-у, зиёлилар "тамошабин" сифатида караб турар эканлар, характертугрисида огизни тулдириб гапириладиган хар кандай мактанишлар бефойда, бесамар ва сохта чикишлар сифатида колиб кетаверади. "Ижтимоий характер" ва "миллий характер"га оид карашларимизни маколанинг кейинги сатрларида социологик тахлили ва прогнозини бериб утамиз.
Муаммони социологик жихатдан ёритиш лозим топилган бир вактда, пойтахтнинг марказий китоб дуконларидан бирида жойлашган "букинист", яъни "ноёб китоблар" булимидан 2012 йили "NOSHIR" нашриётида 384 сахифадан иборат, Бахтиёр Гайдаров каламига мансуб "Узбекчилик" китобини харид килдик. Ушбу асар бадиий-публицистик ахамият касб этиб, муаллиф уни журналистика ва адабий жихатдан юкори махорат билан ёритган. Албатта, тадкикотчи шу давр рухини четлаб утмаган булса-да, муаммонинг миллат тафаккури ва турмуш тарзида тутган ижобий ва салбий жихатларини адибларга хос дард билан объектив очиб беришга интилган [3; 384]. Жумладан, муаллиф узбекчиликка куйидаги таърифни беради: "Миллатимиз номига киёсан айтилувчи "Узбекчилик" деган тагдор мазмунли суз мавжуд. Бу сузнинг замирида факатгина миллатимизга хос булган жуда куплаб фазилатлар ва хусусиятлар ётади. УЗБЕКЧИЛИК - миллатимизнинг улуглиги, багрикенглиги, донишмандлиги, иймон-эътикоди, бегаразлиги, бекиёс мардлиги каби фазилатларини муштарак килиб ифодалаган суз" [3;54]. Б.Хдйдаров уз фикр- мулохазаларини давом эттириб, куйидагиларни ёзади: "Лекин узга миллатлар лафзида айнан салбий иллатларга киёсан (синоним сифатида!) айтилган "узбекчилик" сузи кишида аъламли хис-туйгу уйготади: нахотки шундай гузал, улуг ном салбий мазмун касб этса? ("Узбекчилик" сузи, айникса, бир-бирини чув тушириш, зугум утказиш, соткинлик, жахолат, уз юртида узини гариб хис этиш,узгаларга хаддан зиёд куллук килиш кабиларга менгзалади) [3;55].
Агар, социолог сифатида унлаб этник, диний, таълим, ёшлар муаммоси, гендер, миграция, турмуш тарзи ва кундалик хаёт, урбанизацияга оид тадкикотларда иштирок этмаганимизда, шунингдек, бир катор менталитет, идентиклик ёки рухиятга оид куплаб илмий-академик манбаларни укимаганимизда, балки ушбу муаммони ижтимоий- маданий ходиса ёки жараён сифатида хеч качон кутармаган булардик.
Аввалига, биз учун "узбекчилик" факат маиший хаётга хос булиб, кундалик хаётнинг махаллий шарт-шароитлари билан чамбарчас богланиб кетган содда ва оддий куринишдаги ижобийлик белгиси сифатида тасаввур уйготарди. Чунки, узбек жамиятида ута огир удум ва маросимлар билан уйгунлашиб кетган туй-хашамлар ва марака-маросимларда, турли хил хашарларда иштирок этиш, ёки уй-рузгор камчиликларини бутлаб беришда узбекчиликнинг ахамияти катта булиб, у купинча турмуш чоррахаларида кийналиб колган, катта хаётга кадам куяётган ёшларнинг "оёкка" туриб олишида жуда аскотарди. Узок йиллар давомида у узининг айни шу "софдиллиги" билан кишиларни кониктириб келди. Лекин, унинг узбеклар, янаям аникрок айтадиган булсак, Узбекистон хаётида ута огир "арифметик тенглама"ларга хос булган уодиса эканлигини, ачинарлиси, баъзи холатларда ундаги сурбетлик ва уятсизликнинг чукурлашиб боргани сари жараёнга айланишини англаб етиш хар бир жиддий тадкикотчи учун кийинчилик яратмайди.
Узбекчилик дунёкараш булиши мумкинми? Дунёкараш - бу инсоннинг оламга нисбатан нигохи тизими, принциплар, карашлар, маслакларнинг мажмуи булиб, улар айрим кишилар, ижтимоий гурух, синф ёки умуман жамиятнинг фаолият йуналиши ва вокеликка булган муносабатини белгилайди. Дунёкараш ижтимоий онгнинг барча формаларига тааллукли элементлардан таркиб топади.Укда фалсафий, ижтимоий, сиёсий, ахлокий ва эстетик карашлар катта роль уйнайди. Илмий билимлар дунёкараш тизимига кушилгач, инсоннинг ёки гурухнинг теварак-атрофда кечаётган социал ва табиий реалликдаги фаолиятида бевосита амалий йул тутиш максади билан хизмат килади. Бундан ташкари, фанлар тизимида инсоннинг вокеликка нисбатан муносабатини рационал ёндашувларга мослаштириб, уни турли хил бидъат-хурофотлар ва янглиш хулосалардан халос этади [4; 151].
ХХ асрнинг машхур австрия-америкалик иктисодчиси, халкаро Нобель
мукоФоти сохиби, профессор Ф.Хaйек уз мyлохaзaдaридa шyндaй дейди: "Хдкикэт бир томондaн бизнинг зaмонaвий фaнимиз конyнлaри aсосидa уз исботини топмэйди ёки конструктивизм методологияси тaдaблaригa мувофик хэм aсослaнмaйди. Лекин, шунинг билaн биргaдикдa y узимизнинг бугунги кyндaги куплэб илмий тэхминлэримизни охир-окибaтдa xaTO чикиб колиши учун кaфолaт тэтаб этмaйдигaн етaрличa aсослaрни нaмоён этиши мумкин. Aгaр кэйсидир тaълимот бизгэ юксэк ютyкдaр олиб келгaн тaкдирдa хэм, биз yнгa узимизни кэнчэлик ишонтирмэйлик, y илгэри одимлэшимиз учун хдр кэнчэ жиддийликдэги мэзмунни ифодэ этмэсин, мохиятигэ курЭ худди aввaлгилaри сингэри aнглaшилмовчиликдaй булиб колaверaди" [5;119].
Мэзкур тэдкикот ишимиздэ биз Ф.Хaйекнинг концептум ёндaшyвлaригa куп мaротaбaлaб мурожээт килдик. Унинг ижтимоий ^^этта нисбэтэн кэрэшлэри узбекчилик мэвзусини ёритишдa элохидэ мэзмун кэсб этэрди. Шу боис aкaдемик социологиядэ мухим урин тутэдигэн "конструктивизм" нуктэи нaзaридaн эйрим жихэтлэрни тэхлил этэр экэнмиз, унинг нaзaриялaригa тэднилган холдэ, "узбекчилик" хеч кэндэй дyнёкaрaш эмэс, дегaн фикрни илгэри суришни лозим топдик. У оддий инсонлэрнинг турмуш тэрзидэги икир-чикирлэрдэн тортиб, уртэ вэ юкори доирaлaрдaги кишилэр уртэсидэ ижтимоий мaвкени сaкдaб туриш учун тузилгэн узэро норэсмий хэмкорлик шэртномэсини тэъминлэб турувчи яширин воситэдир. Узбекчиликдэ хэттоки социологиянинг эсосий илмий тэмойили хисоблэнгэн ^'хулк-этвор" меъёрлэрининг мэвжуд ёки мэвжуд эмэслигини кузэтиш имкони йук. Чойхонэ мaшвaрaтлaри вэ гaп-гaштaклaрдaги учрэшувлэр узбекчиликдэги бирлэмчи кэрор вэ хукмлэрни пэйдо килувчи, муросэи-мэдорэни тэъминлэб турувчи, узэро ижтимоий муносэбэтлэрни богловчи вэзифэсини утэйди [6;]. Ундэ рaционaдликдaн курэ, иррэционвлликнинг мохияти юкори.
Ижтимоий дунёни энглэш - иккилэмчи социэл тyзилмaдaрнинг мэхсули
демакдир. "Объектив" жихатдан мулохаза юритадиган булсак, биз истикомат килаётган социал олам тузилмавий (структурали) ахамиятга эга. Чунки, унда ижтимоий агент (ташувчи)лар ёки институт (давлат, дин, оила ва б.)лар билан боглик булган хусусиятларни кандайдир мустакил тарзда харакатланувчи эмас, аксинча, мутлакликка тенг булмаган комбинацияларда намоён булишинитаъкидлаш жоиз. "Субъектив" томондан эса, социал оламни кабул килиш, англашва бахолаш схемалари урганилаётган лахзаларга мослашиши сабаб тузилмага солинади. Барча акс эттирилган, жумладан, тилда намоён булган холатлар аввал хам содир булган рамзий курашларнинг махсули хисобланади. Рамзий маънодаги кучлар таксимланишининг тартибсиз, вактинчалик холатларини у ёки бу даражадаги куринишда узгарувчан шакллар ифода этади [7;21]. Демак,узбекчилик бир томондан субъектив мохиятга эга булса-да, унинг агент(ташувчи)лари хисобланган кимса (биз бунда "шахс" ёки "инсон" сузини куллашга огриндик. К.К. )лар томонидан яратилган сунъий тузилмалар натижасида, у сунъийлик тарзидаги объективликка айланади.
Гарб ижтимоий фанлари тизимида "Шарцона деспотизм " атамасига алохида ургу берилади. Деспотизм сузининг этимологик жихатига эътибор каратилса, у грекча (ôeonôrqç - хукмдор, хукмронлик килиш) ва французча (despote - ёвуз, адолатсиз хукмдор) талкинда илмий адабиётларда келиши таъкидланиб, хукмдор ва хоким (узини харизматик белгиларга эга деб ишонувчи бошкарувчи)ларнинг мазлум (бошкарилувчи)ларга нисбатан курсатадиган хар кандай жабри, шафкатсизлик, исътибдод, жабр-ситам, адолатсизлик, хар томонлама эзиш (жумладан: рухий, мафкуравий, бюрократик ва шу к. К.К.) каби сифатларни намоён этган садомазохист, нарцист ва шизофрения касаллигига мубтало булган кишиларга нисбатан кулланилади [8; 392].
Мени Шаркона деспотизмга муккасидан мубтало булган шахслардан бири 2008 йили Узбекистон Республикаси Президенти хузуридаги давлат ва
жамият бошкаруви академияси (2008 йили ушбу ташкилот шундай номланган) тингловчиларига узининг навбатдаги маърузаларидан бирини тинглаш учун таклиф этди. Бошкарув социологияси фанидан булаётган ушбу машгулотда маърузачи тингловчиларга асосий эътиборни "Бошкарувда шахсни изоляция холатида ушлаб туриш" омилига каратди. Бутун бир дарс жараёнидан хайрат (шок)да эдим, чунки ушбу машгулот тулик деспотизмга, аникроги Шаркона деспотизмга йуналтирилганди. З.Фрейд, Э.Фромм, К.Г.Юнг, Э.Саид, К.Виттфогель асарлари билан таниш булган тадкикотчи учун бу жараён мутлако бегона булмаган ходиса хисобланади.Факат унинг талкини танкидий мушохададан кура, "кахрамонимиз"нинг уз-узига махлиё булиб колган нарцистик карашларини тулик намоён этарди.
Машгулот якунига етгач, мен коридорда маърузачига "ШОК"даман дедим. У буни "юксаклик" маъносида тушунди. Аммо, у "баёнотим"ни бутунлай нотугри англаганди ва мени узининг кейинги маърузаларига хам "лутфан" таклиф этди. Энди унинг маърузаларига нафакат катнашиш, балки ундан имкон кадар узок юриш, хеч качон илмий мулокотга киришмаслик тугрисида узимга суз бериб булгандим. Нафакат тингловчиларга, балки улар оркали кечадиган давлат ва жамият бошкарувига каттик ачинардим. Чунки, тингловчилар маърузани марок билан эшитар, истикболда шахсни "изоляция" холатида ушлаб туриш, бошкарувдаги зуравонликка асосланган монополия учун деспотизмга кенг имкониятлар беришини чин маънода хис этардилар. Бу мавзу юзасидан "АВЛИЁ": ёхуд шайтоннинг малайлари уацида социологик эссе номли илмий маколамизда алохида фикрлар билдирамиз1.
1 Изох: Ижтимоий тармокларда "Узбекистон социологлари" деган гурух мавжуд булиб, унга доимий равишда социологияга оид бирламчи манбалар ёки илмий-академик адабиётларнинг тахлилий-прогностик изохларини ижтимоий тармок аъзолари билан уртоклашиш учун танкидий мушохада асосидаги мулохазаларим билан жойлаштириб бораман. Боиси, бугунги тадкикотчилар илмий манба ва асарларни укиш у ёкда турсин, хаттоки танишиб чикмасдан илмий даражалар олиш касалига мубтало булдилар. Имкон даражасида бугунги муаллак холатдаги харакатсиз булиб колган тадкикотчиларни илмий фикрлаш, мулохаза юритишга чорловчи навбатдаги изохимни колдириш учун ХХ асрнинг буюк назариётчи-методологи булган М.Вебернинг танланган асарлар тупламидаги биринчи жилдни тармок
Анъанавий хукмронликнинг икки тури мавжуд булиб, у "расмий хукук" ва шунга мос равишда "юзхотир килмасдан" харакат килиш учун тегишли талабларнинг мавжудликка хослигида уз ифодасини топади. Х,ар кандай соха ва тармокда узаро муносабатларга киришиш табиатининг ута шахсийликка асосланиши маълум манфаатларга каратилганлиги билан кузатилади. М.Вебернинг таъкидлашича, савдо сохасида фойдаланилувчилар анъанавий жамиятларнинг барча куринишидаги соф-шахсий ибтидодан уз манфаатлари йулида эркинлик кутиб яшайди. Бирок, мазкур эркинлик маълум маънода нисбий булиб, у эркин савдо билан бир каторда, доимий анъанавийликка асосланган бир томонламали эркинликнинг мавжуд булишини талаб этади.
Бошкарувнинг рационал усули (давлат бошкарувининг рационал тури) ва анъанавий жамиятлардаги бошкарув усули уртасидаги фаркни М.Вебер замонавий Гарб мансабдори ва Хитой "мандарини" билан киёслаган холда ёркин ифодалаб беради. "Давлат" сузининг рационал маъноси факатгина
аъзоларига юбордим. Ушбу китоб айнан Шаркона деспотизм ва ундаги харизматик муносабатларнинг тахлилини танкидий асосда куриб чикишга багишланганди. Бу эса бугунги социологик фанлар тизимида кечаётган узбошимчаликлар, сохта, асоси йук илмий ёндашувларга нисбатан маълум даражада объектив карашларни шаклланишига хизмат киларди. Аммо бундан каттик "газабланган" деспотизмга мойил "харизматик" шахслар узларининг таъсир доирасида турган маддох корчалонларга топширик бериб, мени "Узбекистон социологлари" гурухидан чикариб, "кора руйхат" (черный список)га кушиб куйишди. Балким шу йул билан мени изоляцияга олишмокчи булдилар. Лекин, ахборотлар жамиятида глобал дунёга богланган шахслар учун "махаллий", тор доирадаги изоляция мутлако таъсир утказа олмаслигини жаноб "харизма"лар хали бери англай олмасалар керак. Афсуски, умр утиб бормокда. Уни хамма хам гузал, чиройли ва мазмунли турмуш билан безай олмайди. Айникса, таълим-тарбия ва илм-фанда. Бутун хаёти давомида кайта ва кайта узининг асоссиз, хатоларга бой, чукур тахлил этилмаган илмий прогнозлари ва мантиксиз таклифлари билан муаммоларпайдо килишдан бошка чора тополмайдиган бекарор "устоз"ларга кексайган чогларида узларининг маддох, хам манкурт шогирдлари билан ахборотлашган жамиятда жуда киска фурсатлар ичида шарманда булишларини хисобга олиб, маълум узок муддатга ортга чекинишларини, янаям аникроги, йиллар мобайнида тараккиёт учун мислсиз зарар ва муаммолар келтириб чикарган ахмокона хулосаларини тан олган холда, четрокка чикиб турсалар фойдадан холи булмасди. Шундок хам кенг жамоатчиликни "фаросатли (фаросатсиз) илм ахли", "... бошкарилишга мойил халк", "мехр курсатиб, мурувватга эришиш" каби ёлгон, сафсатага "бой" гоялар билан алдаб, ачиб-бичиб кетган "самозванец", "дежурный" кимсалар билан фан доктори, профессор деган унвонлар ёрдамида "отнинг калласидек" маошни бюджетдан расмийлаштириб, нисбатингизга мос келмаган бир равишда узлаштириб, еб ётибсизлар. Бунинг гунохи жудаям катта. Уни "текинхурлик"ка, "манманлик"га киёсласа булади. Мусулмончиликда нонни "халоллаб", "оклаб ейиш" керак, дейишган. Балким, "узбекчилик"да ^ам шундайдир, алк,исса, яна билмадим - шуб^а ва гумонларим жуда куп.
Гарбий Европада мавжуд ва унга хос. Хитойда уз кучини саклаб колган уруглар, гильдиялар ва цехлар устидан уз хукмронлигини намоён этиб келган эскича тартиб мансабдорларининг "нозик" катлами, яъни мандаринлар бугунгача уз кучини саклаб колган.
Мандарин - бу авваламбор "бенефиций" (лотин. beneficium -хайрихохлик)га эга булган, лекин бошкарув ишларига умуман тайёргарлиги йук,хукукшунослик билан деярли таниш булмаган, бирок каллиграфия (гузал ва бежирим хуснихат) ва шеър ёзишни билгувчи, Хитойнинг минг йиллик адабиётини узлаштирган, унинг маъносини талкин кила олувчи, гуманитар илм ва бадиий адабиётдан маълумотга эга булган шахс тушунилади. У сиёсий мажбуриятларга хеч кандай ахамият каратмайди. Бу каби мансабдорлар бошкарувни мустакил равишда амалга оширмайди: барча ишлар девонхона хизматчилари (бюрократия) кулида булади. Чунки, узи бошкараётган мамлакат ижтимоий-сиёсий "лахжа"сини тушунмаганлиги сабабли, ахоли билан хам бевосита хукукий мулокотга кириша олмайди. Бу каби мансабдорлар фаолияти Гарб мамлакатларидаги мавжуд рационал давлатчилигидан батамом фарк килади. Ушбу давлатдаги барча анъанавий жихатлар одатий шароитларда кайсидир император аёл ва унинг мансабдорлари хайр-саховати, ёки улардаги бадиий маълумотнинг гуёки мукаммалдек куриниши тасвири билан мамлакатни тартибли бошкарилаётгандек имконни такдим килади, деган диний-тасаввуфга оид эътикодга асосланади. Агар кургокчилик ёки бошка табиий офат содир булса,у холда шеър ёзиш санъатидаги синовларда каттиккулликни янада ошириш тугрисида «фармони олий» чикарилади... . Аслида эса барча нарсалар табиий оким хукмига хавола килинади..." [9;85].
Узбекчилик нуктаи назаридан ушбу холатни бошкарув ёки ижтимоий фанлар тизимига киёсласак, деярли шу каби манзаранинг гувохи буламиз. Илмий ишлар методологияси мос келиш ёки келмаслигидан катъи назар Форобий, Беруний, Ибн Халдун ёки Навоийга олиб бориб такалаверади.
Бошкарувда эса Темур тузуклари ханузгача асосий манба сифатида демагог олимларнинг столи устидан тушмайди. Вахоланки, атрофимизда ахборотлашган жамият ва глобаллашган дунё конуниятлари хукмронлик килмокда. Узбекистонда сунгги 20 йиллик ичида шаклланган узбекчилик, узининг бугунги "дунёкараши" (агартаъбир жоиз булса. К.К. )ни хамон узок утмиш Шаркининг бадиий кеча (окшом утиришлари, шеърхонлик ёки ваъзхонлик устига курилган. К.К. )ларида мужассамлашган, шунингдек, ута носамимий рухда утадиган, факат кундалик айланадиган, омма ёки оломон психологияси ва карашларига мосланган ахборотларини диккат билан кузатиб бориб, махзун кирдикорликни амалга ошириш учун тупланадиган "журабозлик" (гурухбозликка асосланган улфатчилик, чойхона ва гап-гаштак машваратлари. К.К.)ни узлаштиришдан нарига утмайди. Айнан шундай тоифадагилар, хусусан, савдо (бозор) психологиясини бошкарув ва илм-фанга анъанавийликдаги "журабозлик" оркали "фитна" назариясини жамламокчи (уйгунлаштирувчи) булган ва деспотизмга жон-дили билан хизмат киладиган кимсаларга нисбатан "мандарин" тимсолини куллаш мумкин. Мандаринлар тимсолини узбекчиликда истаганча учратасиз. Замонавий илмий жамиятда, хусусан махаллий социологияда "мандарин"лар якин келажакнинг ута хавфли фитначи ва бебурд кимсаларига айланади.
Узбекчилик оддийликдан мураккаблик сари трансформациялашиб борар экан, жамиятнинг барча тармок ва йуналишларида ижтимоий фикрни сохтатомонга йуналтира олиш хусусиятига эгаликни усталик билан узлаштира олди. Далилларга асосланган мисолларни кундалик хаётимиздан урин олган турмуш тарзимиздаги одатий хусусиятлар билан боглашдан кура, касбий фаолиятимиз булган миллий социология олами оркали илмий тахлилини ёритиб беришни лозим топдик. Глобал даражада фикрлайдиган тадкикотчи учун тушуниб, англаб етилиши мураккаб кечадиган рухиятимиздаги турли ботиний кечинма ва жихатларни узбекчилик турмуш тарзидан истаганча
топиш мумкин.
Сунги йиллэрдэ Узбекистон, эйниксэ, пойтaxтдa унлэб хориж университетлэрининг филиaллaри очилиб, улэр тyFридaн-тyFри ëки хэмкорликдэгиуз фэолиятни йулгэ куйди. Тэъсисчилэрнинг мaмлaкaтимиздa фэолият юритaëтгaн иш юритувчи, бошкдрувчи вэ сохэ проректорлэри куп XOлaтлaрдa тaдaбaдaрдaги ментэл xyсyсиятлaрни куриб мэдэний "шок", ëки купол эйтгэндэ тaлвaсa холэтигэ тушиб колишлэрини эшитэмиз. Жумлэдэн, нимэ учун кизлэр университетгэ укдшга киргэнидэн кейин, тaдaбaдик йиллэри вэктидэ турмушгэ чикиб кетэди. Олий тэълимдэн мэксэд оилэ куриш эмэс, бэлки жиддий мyтaxaссис сифэтидэ етишиб чикиш тэтаб этилэди. Хдр кдндэй чэлэ yзлaштирилгaн сохэ ëки мyтaxaссислик дэвлэт, жэмият, ижтимоий сохэ хэмдэ сэноэтни пaрокaндaдик вэ хэттоки, тaнaззyлгa олиб келэди. Aгaр оилэ куриш эсосий мэксэд булсэ, нимэ керэги бор университетдэ тэълим олишни. X,aйрaтлaнaрли тээжжуб !
Kелинг, энди куз олдимизгэ биринчи курсни тэмомлэб турмушгэ чиккэн вэуниверситетни тэмомлэгунчэ бир ëки бир нечтэ фэрзэндлик булгэн твлэбэ кизлэрнинг кэфедрэ ëки декэнэт эшиги тэгидэ "сaрFaйиб", тэлмовсирэб, куркув эрэлэш (турмуш курган оилэси эъзолэри, бэхо куймэй пaйсaдгa солaëтгaн профессор-укитувчилэр, турли шэкпдоги бyлaр-бyлмaс бюрокрэтик хужжэтлэрни вэж-кэрсон килиб, тaдaбaдикдaн четлэтиш оркэли рухиятгэ вэхм вэ FyлFyлa солувчи коррупциягэ мойил декэнэт xодимлaрининг босими вэ зуриктириш) бэхолэрини "ëпaëтгaн" мyтaxaссислaрни. Бундэ биз пэйдо булгэн "фобия" туфэйли хомиладэги гудэкнинг генэфондигэ yткaзилaëтгaн рухий тэъсир тyFрисидa хозирчэ бирон-бир фикр билдиришни лозим топмэдик. Лекин, кейинчэлик шу "келинчэк" тaдaбaдaрнинг ижтимоий хaëтгa "шэшт" билэн кириб келиб, уз фукэролэригэ кэнчэлик профессионал, aникроFи нопрофессионэл "xизмaт" килишидэги сифэтсиз номyтaносибликдaрни кэрийб бэрчэ сохэ вэ тaрмокдaрдa кузэтиб, гувохи
буляпмиз. Бу албатта, "мехрибон" ва "жонкуяр" узбекчиликнинг меваси. Узимизни оклаш учун хар доим сабаб бор. "узбекчилик", "мусулмончилик". Эх-хе, факатгина таълим тизимининг узида ушбу кайфият ортидан канчадан-канча коррупция, порахурлик, ёлгончилик, адолатсизлик, хиёнатлар содир булиб утмайди. Деканат ва кафедраларда булар-булмасга укитувчи ва тадкикотчилардан пул йигиш одат тусига кириб бормокда. Иш жойингизни саклаб колиш учун хам жим туришингиз шарт. Узбекчиликнинг талаби шу ва у жуда огир: "ёпизлиц цозонуамма вацт ёпизлигича цолиши керак", - тамом.
Ривожланган мамлакатлар турмуш тарзини курган, унинг университетларида таълим олган хар кандай шахс учун бу холат тушунарсиз, чалкашликларга олиб келувчи менталитет хисобланади. Энди узбеклар, хусусан,пойтахтликлар дунёкарашида оддий бир кадриятга айланган тафаккур тарзини тахлил этайлик. Жуда купчилик ота-оналар уз фарзандлари, айникса кизларининг келажак турмуши ва унинг окибатини "эртага яхши жойдан совчи келиши", келинбулиб тушган хонадонида "тинч" утириши, жуда булмаганда "ок ва кора"ниажратадиган булишлиги, кайнота ва кайноналари унинг хаттоки олий маълумотли эмаслигини юзига солмаслиги учун хам университет таълимини олишини истайдилар.
Узбекистон шароитида хеч бир муболагасиз айтиш мумкинки, педагогика, тиббиёт, фармацевтика, психология, хорижий тиллар, маданият ва санъат каби сохаларга ихтисослашган олий укув юртлари куп холатларда "мутахассис" тайёрлашдан кура, "келин"лар ишлаб чикаришга ихтисослашган "фабрика"ларга ухшайди. Шу боис хам мактаб ва университетлар таълим тизими юкори геометрик прогресс асосида "жар"га кулаб борди. Юкори синф укувчилари, айникса битирувчилар, укув жараёнларида фаол катнашишдан кура, машгулотларни имкон кадар издан чикариш, укитувчилар билан асоссиз тортишиш ёки тинчгина муросаи-мадорани танлайдиган булиб бормокдалар. Авжи балогат ёшида хам уз иродаси ва рухиятини намоён эта оладиган жиддий
узбек характерини курмайсиз.
Юкори ташкилотларда маънавий ахлоксизлиги ва маданиятсизлиги туфайли ишдан кетганларни илмий даражаси булса (нима учундир мансабдор шахслар уртасида илмий даража ва унвон олишга салохияти етса-етмаса, нима булишидан катъи назар, диссертация ишини химоя килиш одаттусига кириб булди) университетларга булим бошлиги, декан, кафедра мудири лавозимларига олиб келиб "утказиб" куйиш анъаналари авжига чикмокда. У асосан ижтимоий фанлар тизимида авж олиб, купол килиб айтганда ахмокона бир иллатга айланди. Бюрократиянинг энг бемаза "чизги"лари билан дам олишсиз, хеч бир мехнат кодексига амал килмай ишлайдиган, илмий ожизлигидан зуравонлик ва куркитишни узига касб килиб олган бу тоифаларнинг уз акл-заковати билан илмий иш ёзишларига "узбекчилик"дан бошка хеч бир узини хурмат киладиган жамият ишонмасакерак. Бундай тоифа кимсалар (улар учун авваллари педагогика сохасида илмий даражаларни олиш имконияти купрок булган, бугунга келиб эса улар ижтимоий фанларнинг барчасига муъру-малахдек ёпишдилар)ни мутахассислиги тугри келиш-келмаслигидан, интеллектуал салохияти, тафаккур килиш мушохадаси ва аклий кобилияти илмий-академик маърузалар укиш ёки тахлилга етиш-етмаслигидан катъи назар, уз "патрон"лари томонидан факультетларга декан, кафедраларга кафедра мудири лавозимига олиб келиб утказиб куйиш узбекчиликнинг оддий коидасига айланди. Ушбу "зараркунанда"лар илм ва таълимни тулик коррупция, "паразит" бюрократия, махаллийчилик ва непотизмга айлантирмагунча умуман "тинчимайдилар".
^ар кандай фан йуналишидан, фарки йук, бир амаллаб илмий даража ва унвон олганлар, аудиторияга кириб дарс утишни эплолмагач, уз мавжудликларини курсатиш, хамда диссертация химоясига сарфлаган "йирик" харажатларини бир неча баробар чикариб олиш учун бирор бир мансабга хар кандай йуллар билан жойлашиб олгач, узи шундок хам санокли
колган чин маънодаги олимларни йук килиш учун ректорат ёки вазирликдаги "хамтовок" (хамшахар)лари билан комиссия устига комиссия ташкиллаштиришдан чарчамайдилар. Комиссияга аъзо булиб олган "бечора "лар хам илмий даражага эга булиб, илмий аудиторияга кира олмагач, узларига ухшаш бошка бир "зуддайган" (шу даражада афт-башараларига аклли ва ватанпарвар киёфасини жойлаштирадиларки, узокдан кузатган мутахассис бу тоифа кимсаларни факат тараккиётнинг паразит, буззунчи кимсалари сифатида бахолайдилар, халос) сафдошлари каби узликни намоён этиш учун "бадном цилиш" операциясида тулик ва охиригача иштирок этадилар. Тулик хаос. Узбекчилик хар хил "хаос" ва "уйин"ларни хуш куради. Шармандалар. Келажак душманлари. Хоинлар. Бу холат учун шу кунгача биронта зиёли шахс миллат вакили сифатида узбек характерини намоён эта олмади. Чунки, миллий характер ва ироданинг узи йук.
Ижтимоий фанларга иккиламчи даражада караш авжига чиккани сари, у халкаро, глобал илмий мунозараларда ракобатбардошликка умуман бардош беролмайдиган, кучли босим, куркитиш, деспотизм, хайбаракаллачилик ва зурикишлар гирдобига тушиб колган манкуртликни ифодаловчи сохага айланди. Фан доктори илмий даражасини амал-такал килиб олган "казо-казо"ларнинг жуда катта кисми (мутахассисликларга караб 70-80 %, айрим сохаларда 90 % гача десак, балким муболага булмайди) илмий кенгаш ва семинарларда гуддайиб утириш, президент ва вазирлар махкамасининг кайсидир бир фармон ёки карорларидан узларига мослаштириб ёдлаб олган модда ва бандларни келтириб, асоссиз фикр- мулохазалари билан сохта карсакбозликдан бошка хеч нарсага ярамайдилар. Кучли илмий тахлил ва прогнозга асосланган маколалар ёзилиши тугрисида гапирмаса хам булади. Фикр-мулохазаларимнинг исботи сифатида, мархамат, бугунги кунда мавжуд булган фаолиятдаги илмий текшириш институти ёки марказларидан бирида (албатта, бунда адолат таъминланиши ва узбекчиликка йул куйилиши керак
эмас) ижтимоий фанлар, хусусан, социология йуналиши буйича маълум бир кунларда илмий даража ва унвонга эга булган ходимлар (биринчи навбатда фан докторлари, профессорлар)ни туплаб, икки соат ичида давримизнинг кайсидир бир глобал мавзусида илмий-тахлилий ва прогнозга оидмаълумот ёзиб беришларини сураб, тадкикот килиб курсинлар, шармандали тамошанинг "каттаси"ни курасиз. Бунда биз мазмунсиз, мантиксиз билдирилган фикр-мулохазалардан ташкари, грамматик ва стилистик хатолар тугрисида гапириб утиришни хам истамаймиз. Бу хусусда таникли адабиётшунос, маънавиятчи олим Улугбек Саидов шундай ёзади: "Тоталитар тузумшакллантирган одам ва жамиятнинг маънавий-ахлокий кайта тугилиши нихоятда мушкул. Хали-ханузгача айримларнинг фикр-мулохазаси ва юриш-туришида кузга ташланаётган мутелик аломатлари буни яккол тасдиклайди" [10;35].
Тадкикотчи ва профессор-укитувчилар орасида бир-бирларига нисбатан оркаваротдан "тупой" сузини ишлатиш оддий холатга айланиб колган. Хдттоки, чойхона машваратларида "улфатлар"нинг китоб тугрисида гаплашишдан кура, хамкасбларини гийбат килиш, кайсидир бир кишилар турмуш тарзини мухокамага куйиш, масалан, ким диссертациясини ёздирганлиги-ю, осонгина илмий даража олиш учун кимни илмий рахбар (ОАКга "тили" утадиган, ёки чойхона талаффузига кура "ВАК"нинг "эшиги"ни тепиб кирадиган) килиб олиш масаласи асосий сухбат мавзусини ташкил этади. Нима учундир мутасадди ташкилотлар, хусусан, олий таълим вазирлиги рахбарияти университетларда авжолиб бораётган тадкикотчилар ва профессор-укитувчиларнинг чойхона утиришларига шу пайтгача бефарк колиб, куз юмиб келмокда, хамон тушунарсиз. Зиёли инсонларнинг биринчи навбатдаги вазифаси илм билан шугулланиш, асосий вактларини бачканалик хаётидан кура купрок дарс килиш ва ижодга багишлаб, халкаро микёсда купрок узларини намоён этишларини яна бир бор эслатиб куймокчимиз. Узларига бино куйган олим ва тадкикотчиларимиздан узбекчиликнинг
чойxонa мaшвapaтлapидaн имкон кaдap тезpок Ba 6уткул кyтyлишлapини сypaб колгaн бyлapдик. Тapиxдaн мaълyмки, кaтaFOн йиллapи кyплaб соф ниятли инсонлapнинг x,aërara зомин бyлишдa чойxонa Ba гaп-гaштaклap институтининг pоли кaттa бyлгaн.
Тиббиëт чyкyp тaxдилий диaгноз кУйишдaн кypa фapмaцевтикa билж узок йиллapгa шapтномa имзолaгaн "ок xaдaтлилap"нинг pеклaмa кaмпaниясигa aйлaниб колди. ХУш, бу еpдa биз кучли pyx1ият тимсоли бyлгaн yзбек xapaктеpини кaндaй кypишимиз мумкин. Шaxдp кyчaдapининг деяpли бapчaси Ba куп кaвaтлиyйлapнинг биpинчи кaвaтлapи фaкaт Ba фaкaт бемоp xдмдa OFиp кaсaдлapгa xизмaт кypсaтaдигaн "Аптекa" Ba "Dorixona" пештaxтaдapи билaн "тулиб-тошиб"кетди. Куз олдингизгa yнивеpситетлapдa тaълим олиш учун киpгaн кyплaб эмaс, жyдa кyплaб кизлapимизнинг уз мyтaxaссисликдapи бyйичa эмaс, бадки "кaйнонaдap мaктaби"дa укдган "келинчaк" тaдaбa Ba aспиpaнтлapнинг сессиялap вaктидa имтиxонлapни топшиpиш жapaëнлapи, дapслap Ba мaшFyлотлapгa кaтнaши, фapзaндлapи тyFилгaндa aкaдемик тaътил олиш ypнигa "узбекчилик" йули оpкaди олингaн б^о Ba дипломлapни келтиpинг. Сукут сaкдaшдaн бошкд чоpaмиз йук. Шунинг учун хдм сукут сaкдaймизки, xapaктеp Ba тapбиямиздa yзок-yзокдapгa викоp xa^a фaxpлaниш тyЙFyси билaн кapaб, кaчонлapдиp отa-боболapимизгa тегишли бyлгaн еp-жойлapгa чyкyp тикилиб тypишгa х^ кyввaтимиз етмaйди. Хдтто, уз xyдyдлapимиздaги еpлapнинг xaм узимизга тегишли экaнлигигa ботиниб ишонa олмaймиз. Чунки сунгги aсpлap Ba йиллapнинг мaсъyм "фитнa"лapи, нaфaкaт paxбap Ba бошликдap, xarrora отaдapимиз томонидaн юкоpи дapaжaдa pyxий зypиктиpиш Ba босимдa шaкдлaнтиpилгaн тapбиямиздaги "фaкaт жисминг тypгaн еpгa эгилиб", "мyлтиpaб кapaб", "мypосaи-мaдоpa килиш" учун ëлFOнлap билaн ифоpлaнгaн "субутсизлик" кaйфияти фухияти эмaс)ни "узбекчилик" xодисaси ик^-чикиpлapигa ypaдaшиб колган тypмyш тapзи билaн кон-конимизгaчa
сингдириб бордик.
Узбекчиликни ёритиш хакида уйлар эканмиз, узимизга узимиз савол бериб курайлик: - кизик, ён кушниларимизда "коракалпокчилик", "тожикчилик", "козокчилик", "киргизчилик", "уйгурчилик", "туркманчилик" бормикан? Дунё буйлаб биз шу пайтгача "немисчилик", "инглизчилик", "французчилик", "урисчилик", "испанчилик", "хитойчилик", "корейсчилик", "арабчилик" ва х.к.лар тугрисида эшитганмизми? "Рус характери", "инглиз олийжаноблиги", "немис рухияти", "француз викори ва киборлиги", "япон иродаси" ва бошкалар тугрисида илмий ёки бадиий адабиётларда бот-бот такрорланади. Узбекчилик - бу кандай хислат? Ижобийми ёки салбий? У билан фахрланиш керакми, ёки уялиш, тортиниш ...? У ниманинг устига курилган? Диний омиллар (ислом, мусулмон турмуш ва тафаккур тарзи); миллий кадрият, урф-одат, удум, анъаналар; Шаркона хаёт ва одатлар; махаллий хусусиятлар (хулк-атвор,ижтимоий характер, кундалик хаёт ва б.), оилавий ва кариндош-уругчилик муносабатларини саклаб колишми! Эхтиёткорлик билан харакатланишми ёки пойтахтда яшашдаги ракобатми? Бизнингча, пойтахтда узбекчилик узининг энг юкори чуккисига чикгандек, гуё.
Муаммони урганиш учун, табиийки, инсон (тадкикотчи)га етарлича хаётий тажриба, жиддий илмий изланиш ва маълум маънода бирламчи адабиётлар билантанишиш зарурати керак буларди. "Узбекчилик" бу нафакат социологиянинг, шунингдек, психология, маданиятшунослик, этнография, ижтимоий антропология, диншунослик каби фанларнинг хам кизикиш доирасига киради. Уйлаймизки, ушбу масалага кизикувчи ва уни хар томонлама комплекс тадкик этиш учун истикболда академик изланишлар сони ортиб боради. Маколанинг "резюме" кисмида таъкидлаганимиздек, муаммони методологик ёритиш учун "драматургик" ва "фрагментлар назарияси" усулларига мурожаат килинди.
Социологияда "рамзли интеракционизм" мактаби вакили булган И.Гофмантомонидан илгари сурилган "драматургик социология" назарияси кейинчалик ижтимоий муносабатларда асосий методологик ёндашув сифатида тадкикотчиларнинг илмий изланишларида кулланила бошланди. "Утмиш ва келажак бугунга нисбатан олинса, у хамма вакт мутлакдаштиришга эхтиёж сезади. Аввал тартиб бор эди ва одамлар унга амал киларди. Бугун булса хамма жойда хаос (бушлик). Албатта, "бугун"ни катта босим устига курилган дунё сифатида куриш мумкин. Аммо бундай ёндашилса, умр жуда тез утиб кетади. Хдётимиз бахтсизликка тулиб кетгандек, гуёки, унда тинчлик ва хотиржамликкажой йукдек. Кундалик хаётда осуда кун кечириш учун сира имкон колмагандек. Келажак факат ажойиб орзу-истакларни ваъда килишдан чарчамайди"[11;188]. И.Гофман кундалик хаётни тасвирлар экан, унда сахналарни куради. Инсонлар ижро этадиган ролларни драматик шаклда тасвирлайди. Узбекчилик хам шундай, у узидаги мавжуд ижтимоий-психологик киёфани ролларда намоён этади.
Рамзли интеракционизмнинг бир кисми хисобланган "ижтимоий драматургия" ёки "драматургик социология" бевосита шахслараро муносабатларни ва унда инсонлар ижро этадиган ролларни акс эттиради. Интеракционизм намоёндаси Ж.Мид таъкидлаганидек: "Индивид, шахс хар доим ижтимоий ходиса сифатида намоён булади. Жамиятсиз, узга одамлар билан мулокотга киришмасдан, улар инсоний сифат ва кечинмаларни хеч качон ривожлантира олмайдилар. Ижтимоий муносабатлар жамият билан узвий боглик булганидек, шахслараро муносабатлар узаро коммуникация, яъни ижтимоий алокаларга киришишда амалга ошади". Рус тадкикотчиси В.Винокуров фикрларига кура "инсонлар инсонлар билан хисоблашишдан кура, ноинсоний воситалар билан кунгилдагидек чикишадилар [12;431].
Узбекчилик масаласини социолог позициясидан туриб тахлил этишни таклиф этар эканмиз, муаммонинг узбек жамиятида чигал ва мураккаб тарзда
"илдиз" отиб кетганлигини кузатиш мумкин. Уни социологик тадкикот объекти сифатида олиб чикаётганимиз учун, мохиятни факат социология ва социологлар фаолиятида курсатиб утишни лозим топдик. Зеро, айрим кутарилган масалалар ижтимоий фанлар доирасида хам тахлил этилади. Узбекчилик кундалик хаётнинг бир кисми, узаро муносабатлар, алока ва фаолиятни ташкил этувчи ходиса сифатида гавдаланади, гуё. Нима учундир унга шу пайтгача тадкикот объекти сифатида каралмаган. ХХ аср узбек фалсафаси, жадидлар карашлари, совет жамиятшунос олимлари асарлари, ёки, сунгги юз йилликнинг хассос ёзувчи, шоирлари чикишларида "узбекчилик" мавзуси ёпик турди.
Таъбир жоиз булса, ишонч билан таъкидламокчимиз, мустакиллик йилларида "узбекчилик" кундалик хаётдан бутун бир ижтимоий-сиёсий тизим, миллий рухиятга "таниш-билишчилик", "куз кузга тушади", "сиздан угина, биздан бугина", "коса тагида нимкоса", "куллаб юбориш керак, колиб кетмайди", "куз юм, утказиб юбор", "сен билан "бир дастурхон"дан овкатландик, энди хамтовокмиз" ..., тугриси узбекчиликни ифодаловчи яна унлаб, юзлаб шиор ва маколларни куллаган холда ёзилмаган конун сифатида жойлашиб олди. Узбекчилик миллий чегарани бузиб утиб, бутун бир мамлакатнинг фукаровий идентиклигини ифодалашга интилаётган "монстр"га айлана бошлади. Унингёзилмаган конунларини мамлакатда яшовчи хар бир инсон, миллат ва элат вакиллари хеч бир нарса булмагандек узлаштира бошладилар. Нима учундир, у хеч кимда ёкимли жозиба хосил этмаса-да, аммо хаммани кониктирадиган "мафтункор" туйгуга айланиб борди.
Дабдабали туйларда ёшлар учун таклид булишга арзиб-арзимайдиган "маъносиз" кушикчиларнинг улугланиши; таълим ва бошкарувда уртамиёна, каззоб, коррупцияга мойил, аммо "олим" (диссертация ишини ёздириб, кейин уялмасдан илмий маслахатчилик килишни факат узбекчилик маъкуллайди, бошка характердаги оламда буни муттахамлик, ёлгончиликка киёслашади)
рутбасига эга булиб олган жохил кишилар ва рахбарлар сонининг ёмгирдан кейин чиккан кузикориндек купайиб бориши; конунларни бузиш ёки айланиб утиш (асосийси кулга тушиб колинмаса булди); сифатсиз тадкикот ишлари, маъносиз бадиий адабиёт, мантиксиз кино, сериал ва спектакллар; тутуриксиз ашула ва кушиклар, уйчан кишининг гашини келтирадиган ТВ курсатувлари ва радиоэшиттиришлар; хеч бир эстетик дидга эга булмаган "санъат" асарлари (хайкалтарошлик, рассомчилик ва б); 100 йиллик дарахтларни инсофсизларча кесиб юбориб, кейин сурбетларча, айб иш килиб куйган гудакдек, иккиюзламачилик билан кечирим сураш; кучли ёмгир ва селлардан кейин агдар- тунтар булиб кетган асфальт кучаларни курганларнинг жудаям катта йул солиги туловчиларининг олдида умуман виждонларини кийналмасликлари каби иллатларнинг пайдо булишига атрофда хамма жимгина "ха, энди узбекчилик-да",деб бош силкиб куядиган булди.
Узбекчилик хаммани бирдек кониктира бошлади ... - маъмурият, махалла,диний муносабатлар, оилавий муносабатлар; богча, мактаб, олий укув юртлари, тиббиёт, харбийлар ва ички ишлар идораларини, судьялар ва адвокатлар, транспорт ходимлари ва тадбиркорлар, санъаткорлар ва маданият ходимларини; узбеклар билан биргаликда шу мамлакат фукаролари булган руслар, козоклар, тожиклар, коракалпоклар, араблар, лулилар, уйгурлар, кдргизлар, туркманлар, корейслар, татарларни; кексалар, урта ёшлилар, эркаклар ва аёллар, мактаб укитувчилари ва укувчилар ..., хуллас, у хаммага бирдек маъкул келарди ва хаммани кониктирарди. Ёки биз билан буласан, айтганимизни киласан, ёки "^олингга маймунлар йиглайди".
Мазкур холатда биз тадкикотчилар эътиборини фалсафий экзистенцияга каратмокчимиз. Экзистенция - хеч качон тадкикот объекти булолмайди ва шу сабабли нафакат илмий англаш, балки фалсафий тафаккурнинг хам предметига даво килолмайди. Биринчидан, уни энг яхши холатда мавжуд эмпирик мохиятга - умуман, "тафаккур" билан тенглаштиришга, иккинчидан
эса, рух билан киёслашга мойиллик сезилади. Экзистенцияни моддий дунё орасидан кидириш керак эмас, экзистенция - бу эркинлик демакдир. Узликнинг мавжудлиги айнан эркинликка боглик[13;15]. Ушбу фикрлар экзистенциал фалсафа намоёндаларидан бири К.Ясперсга тегишли булиб, экзистенцияда максимал даражада узгаришсиз шакллантирилган тамойил келиб чикади. Тадкикот предмети куринишида келтирилган инсон, бир вактнинг узида «эркинлик» сифатидаги инсон эътикодига айланади.
Х,ар кандай эътикодни иррационал ходиса сифатида ифодалаш асло мумкин эмас. Рационал ва иррационалнинг бу каби кутблилиги эса, аксинча, экзистенция муаммосини чалкаштириб юборган... Рух узини онгли равишда иррационаллик негизида яратганлиги учун рухнинг якунидир... . Эътикоднинг асоси уз мохиятига кура салбий, иррационал, онгсизлик ва конунсизликка етакловчи омил була олмайди. Фалсафий ишонч, тафаккур кила олувчи инсон эътикоди доимий булиб, у факатгина билим билан бирга мавжуд эканлиги учун ажралиб туради. У англаш мумкин булган ва узини кайта англаш имконини берувчи нарсаларни билишга интилади [14; 17].
"Эътикод бизни бошкарувчи оркали барча нарсалар билан узида камраб олади ва хатто бизнинг онгимиз факатгина уз конунларига таянган холатида хам, у бизни бошкариб туради. Эътикод муайян мохият ёки таълимотларга ухшаш эмас, балки ундаги таълимот эътикоднинг тарихий мохияти ифодаси булиши мумкин, бирок шу билан бирга у турли хил чалгишларга олиб келади. Эътикод инсоннинг кунгил тубида яширинган, уни бошкариб турувчи, инсонни мавжудлик сарчашмалари билан бирлашган холда уз имкониятларидан хам юкорирокка олиб чикувчи ходисадир. Бу эса нигилизмни келтириб чикаради.
"Нигилизм - бу ишончсизлик каърига чумиш демакдир. Инсон бевосита узининг хайвоний ("мавжудотга хос" таржимаси мукаммалрок чикарди. К.К.) жихатлари сабабли уз инстинктига эргашган холда яшаши мумкин, деган фикр
хдм шaкллaниши мумкин. Б^ок бунинг имкони мaвжyд эмaс. Инсондa, Apистотель aйтгaнидек, xaйвондaн оpтикpок ëки кaмpок нимaдиp (хyсyсиятлap) булиши мумкин. Aгap y оддийгита тaбиaт конyнлapигa буйсуниб яшэшгэ интилгaн холидэ хэм бyйсинyвчaнликни инкоp этсa, y холдэ ушбу йyлдa фaкaтгинa онгли paвишдaги нигилизмни кдбул килади. Яъни, соф бyлмaгaн виждон Ba уз якунини тaн олган ишончсизликни тaнлaйди. Б^ок, инсон уз нигилизмини ифодaдap экaн, y уз фикpлapи Ba xapaкaтлapидaги истехзо, нaфpaт, свлбийлик, ëки доимий ноpозилик ифодaси билaн мaвжyдот эмaс, бадки инсон экэнлигини исботлaйди" [15; 227].
Нигилизмга кypa "бу инсоннинг истеъдоди боp" десaнгиз, aтpофдaгилap томонидaн yнгa эътибоp кдлинмaслиги, кyлгyгa колиши, ëки инкоp этилиш имкониятлapи куп булиши мумкин. Aммо, унинг кимгaдиp "тегишли" экaнлиги,мaнфaaтлap дyнëсидa бемадол иштиpок этa олиши, yддaбypонлиги, мyaммоли юмyшлapни биp текисдa х&л этa олaдигaнлapини узбекчилик кдбул килади. Aхоли сонининг ошиб боpиши, иклимнинг кескинлaшyви, зиддиятли олэм, aхбоpотлaшгaн жэмиятдэ куп тилли янги aвлоднинг киpиб келиши жэмият олдига бутунлой янги тaдaбни куяди: ëки илмий-инновaцион жэмиятгэ мослэши6, aдолaтли конунчилик эсосидэги шapт-шapоитлapгa мослэшэмиз, ëки узбекчилик дaвом эттиpилиб, миллэтнинг энг сapa, фойдади имкониятлap келтиpaдигaн кисмининг юкоди сypъaтлapдa хоpиж дaвлaтлapигa чикиб кетишигa "pозилик" беpaмиз.
ХУЛОСА.
Илмий ëндaшyв объекта жихэтдэн дaдиллapни хуш кypaди. Aммо, социологиядэ сифэтли тaдкикотлap эсосидэ субъект^там оpкaди утэ OFpикди вaдолзapб мyaммолap эниклэниши мумкин. 2022 йили узбек тилидэ ëзилгaн "Ёшлapнинг тэълим мигpaцияси" деб номлэнгэн моногpaфия чоп этилган булиб, ундэ куйидэги иктибослap келтиpилaди: "Мaмлaкaт фэн Ba тэълим тизимини буткул коppyпциядaн холи булиши, унинг истикболи Ba
интеллектуал салохиятини белгилаб беради. 2000 йиллардан кейин миллий таълим сохасида жуда катта хажмдаги коррупция тизими сунъий ташкил этилиб, унда иштирок этган кишиларни кенг жамоатчиликка "таништириш" вакти келди. Миллий стратегик тараккиётга тусик куйган, илмий-технологик тараккиётни бир неча йилларга ортга сурган, унлаб кутубхоналарни талон-тарож килган, минглаб нодир китоб ва асарларни йук килган кишиларни аниклаб, килган айбини буйнига куйиш кейингилар учун сабок булади. Уларнинг миллатга, мамлакатга келтирган зарарларини ифодаловчи мониторинг ишларини олиб борадиган махсус комиссия тузиб, исм-фамилияларини расмлари билан "Узбек халкининг кора китоби" дастури доирасида авлодлар хукмига колдириш. Бугунги кунда хаёт булганларини, уларнинг каерда булишидан катъи назар (айримлари хорижий давлатларга чикиб кетган) узбек халкидан кечирим сурашини ташкил этиш ута мухим ва долзарб масала хисобланади" Кушимча сифатида, таъкидлаймиз: "академик тадкикотларни сохталаштириб, "бизнес"га айлантираётганларни хам "Узбек халкининг кора китоби руйхати"га киритиш масаласини уйлаб куриш керак.
Узок йиллар бункер тизимида коррупцияга айланган таълимнинг давомини "плагиат", "штамповка", "суз уйинлари" кабилидаги илмий кенгашлар эгалламокда. Ёки хушёр тортамиз, ёки чин маънодаги олимларни турли бахона ва айбловлар билан бадном киламиз. Танлов узингиздан. Бунда узбекчилик жудакул келади. Чойхоналар ва гап-гаштакларда карорлар кабул килиб, киска тадбирларда расмийлаштириб олсак, кифоя. Бизнинг фикр-мулохазаларимиз барча ижтимоий фанларга тегишли булиши мумкин.
Асосий кароргохи Париж шахрида жойлашган Халкаро Социологлар Ассоциацияси (International Sociological Association (ISA)^^ навбатдаги Конгрессида "Узбекистонда социологиянинг инкирози ва унда "узбекчилик" жараёнларининг устуворлиги омилларига чек куйиш" масаласи кутарилишини халкароилмий жамоатчиликдан сураш. Илм-фан "игна билан
кудук казиб" амалга оширилади. Унда хеч качон зуравонлик ва зуриктиришга асосланган "мафия" тизими ишламаслиги керак. Чунки, унинг киска фурсатлар ичида етказган зарарли окибатларини бартараф этиш учун, кейинчалик юз йиллар хам етмайди.
Бугунги кунда илм фанда кечаётган инкирозли холат, хусусан, "фан доктори" касаллигига мубталоликни "журналист суриштируви" оркали урганиш,унинг давлатчилик ва жамиятга келтираётган салбий окибатларини кенг жамоатчиликка объектив етказилишини таъминлаш. Бунда илмий жараённи тизимли тахлил эта оладиган, академик тадкикотларнинг халкаро даражадаги урнини даврий жихатдан бахолай оладиган юкори касбий махоратга эга булган журналистларнинг иштирокини таъминлаш фойдадан холи булмайди, деб хисоблаймиз.
ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ
1. Холмирзаев Ш. Танланган асарлар. Тошкент, «Шарк», 2020 - 760 бет.
2. Гайдаров Б. Узбекчилик: бадиий публицистика. Тошкент: "NOSHIR", 2012. - 384 бет.
3. Абдурахмонов Р. Философия лугати. Тошкент: "Узбекистон", 1976. - Б. 151.
4. Хайек Ф.А. Пагубная самонадеянность. Ошибки социализма. - Пер. с англ. - Москва, «Новости». 1992. - С. 119.
5. Каранг: Каланов К.К. Гап-гаштаклар узаро муносабат ва алокаларни шакллантирувчи норасмий ижтимоий институт сифатида / Ижтимоий тадкикотлар журнали / 2020. - 3 жилд, 4 сон. - 56-65 бетлар.
6. Бурдье П. Социология социального пространства / Пер. с франц. Отв. ред. перевода Шматко Н.А. - СПб.: «Алетейя», 2007. - С. 21.
7. Каранг: Иванов М. Феномен восточного деспотизма: структура управленияи власти. М.: Наука, 1993. - 392 стр.
8. Саидов У. Хурлик ва маъсулият // Тафаккур журнали. 1/2016. - Б. 35. 10.Sheraliev B. Maqsadidan uzoqlashib ketgan oliy ta'lim yoxud bog'cha bolasi
9. holidagi talabalar // https://kun.uz/uz/03670474
10. Гайденко П.П., Давыдов Ю.Н. История и рациональность: Социология М.
Вебера и веберовский ренессанс. - М.: «Политиздат», 1991 - С. 85.
11. Гофман И. Представление себя другим в повседневной житии / Пер. с англ.
12. Ковалева А.Д. М.: Канон-Пресс-Ц; Кучково поле, 2000. - С. 188.
13. Винокуров В.В. Феномен сакрального, или восстание богов. // В кн: Социо-логос. М.: Прогресс, 1991. - С. 431.
14. Ясперс К. Смысл и назначение истории / Пер. с нем. - М.: Политиздат, 1991. - С. 14-15.
15. Ясперс К. Смысл и назначение истории / Пер. с нем. - М.: Политиздат, 1991. - С. 17.