УЗБЕК РАКС САНЪАТИДА БАЛЕТМЕЙСТЕРЛАРНИНГ ИЖОДИЙ-
УСЛУБИЙ ИЗЛАНИШИ
Гуласал Нормухаммад кизи Усманова Узбекистон давлат хореография академияси
Аннотация: Ушбу маколада бугунги кунда мамлакатимиздаги раккоса ва балетмейстерларнинг ижодида миллий халк раксларининг тутган ролини атрофлича урганиш, Республика хореография санъатидаги узига хослик, азалий кадриятлар, устувор анъаналар, колаверса, бадиий тамойиллар, балетмейстерлик ва ижрочилик санъатидаги инновацияларни тадкик этиш вазифалари урганиб чикилган.
Калит сузлар: балетмейстер, драматургия, либретто, драматург, экспозиция, богланиш, ракс, кулминация, ечим
CREATION OF THE FOUNDATION DURING THE AWAKENING OF
NATIONAL DANCE IN ART
Gulasal Normukhammad kizi Usmanova Uzbekistan State Academy of Choreography
Abstract: This article examines the role of national folk dances in the work of dancers and choreographers of our country today, the study of originality in the art of choreography, ancient values, priorities, as well as artistic principles, innovations in choreography and performing arts.
Keywords: balletmaster, dramaturgy, libretto, playwright, exposition, connection, dance, culmination, solution
Х,аётимизнинг барча сохаларида амалга оширилаётган кенг куламли ислохотлар самарадорлиги, аввало, халкимизнинг тикланиши, бой тарихий меросимизнинг чукур урганилиши, анъана ва урф-одатларимизнинг сакланиши, маданият ва санъат, фан ва таълим ривожи, энг мухими, жамият тафаккурининг узгариши ва юксалиши билан узвий богликдир. Мустакил давлатимизнинг маънавий-маърифий ислохотларида санъат ахлининг фаол иштироки ва ёшларни юртга содик, баркамол авлод килиб тарбиялаш мухим ахамият касб этади. Ана шундай маънавий етук инсонларни тарбиялашда балетмейстерлик санъатининг урни бекиёсдир.
Балетмейстер - ижодкор шахс. Унинг кулида табиат жонланади. Табиатда содир булаётган барча ходисалар инсон омили оркали сахнага кучади.
Балетмейстерлик касби ижодкордан жуда куп нарсаларни талаб этади. Эзгулик, яхшилик, гузаллик, нафосат, билим, мехнатсеварлик, одамшинавандалик, куйингки, барча эзгу фазилатларни узида мужассам этади. Айнан мана шу гузалликлар хакида харакатлар оркали инсон омилини куйлайди. Балетмейстер сахнага ижрочини чикарар экан, у нега шу хатти-харакатни килиши лозимлиги, унинг атрофида содир булаётган килмишларга аниклик киритади. Балетмейстер турли харакатлар кетма-кетлигини эмас, унинг асосини куриб чикиши шарт.
Балетмейстер сузи немисча "Ballettmeister" сузидан олинган булиб, балет устаси, балет спектакллари, хореографик чикишлар, опера, оперетта, драматик спектакллардаги ракс сахналарининг муаллифи ва сахналаштирувчиси, деган маънони билдиради1. Балетмейстер хореографик сахна асарини, раксларни, харакатлар кетма-кетлиги ва унинг системасини яратиш билан бир каторда, ижрочиларнинг пардози (грими) ва образ учун махсус танланган сахна либоси, сахна декорацияси ва сахнани ёритувчи чирокларнинг барчасига жавоб берувчи шахс хисобланади. Буларнинг барчаси албатта унинг гояси оркали сахнада намоён булади. Балетмейстер мусикий театрларда, эстрада санъатида, мумтоз ва халк сахна ракслари ансамблларида ва бал раксларини сахналаштиришда мехнат килувчи мутахассис хисобланади. Демак, шунга кура балетмейстерлик фаолияти турт кисмга булинади: тузувчи, сахналаштирувчи, репетитор, балетмейстер-педагог. Балетмейстер янги яратилаётган асарни мохиятан уйлаб чикади, ракс мусикасини, унинг либреттосини, драматургик асосини, композицион режасини тузиб чикади. Шунингдек, муайян сахна асари яратилишида нафакат балетмейстернинг мехнати, балки композитор, драматург, рассом, либослар дизайнерининг хам хизматлари бекиёс. Мазкур соха вакилларининг узаро хамкорликдаги мехнати натижасида яхлит сахна асари дугёга келади. Шунинг учун хам балетмейстернинг мусикий, адабий ва тасвирий билими бой булиши шарт.
Мустакиллик йилларида турли даражада утказилган фестиваллар, курик-танловлар хам ракс ривожига туртки, балетмейстерлик ижодига янги мазмун берди. Айникса Навруз, Мустакиллик байрамлари, "Шарк тароналари" фестивали, кадим шахарлар ва буюк аждодлар юбилей тантаналарининг уюштирилиши бу борада ахамиятли булди. Театрлашган байрам томошалари умуман ракс санъатининг ривожи, колаверса, халк профессионал ансамбллари артистлари ва балетмейстерлари учун янги ижодий тараккиёт йулини очди.
Маълумки, катта майдон оммавий томошаларида хореографик сахналар яратиш алохида касбий малака талаб этадиган мураккаб ижод туридир. Бу даврга келиб, куплаб балетмейстерлар мазкур ишга жалб килиндилар ва айримлари ушбу йуналишда узлигини намоён этишга муваффак булди. Энди
1Г.Н.Усманова "Ракс композицияси асослари". Укув кулланма. 2022. 150 б.
574 ISSN 2181-063X/lmpact Factor 4.047 (SJIF 2021)
хореография тизимида майдон раксларини сахналаштирувчи балетмйстерлар ва улар томонидан сахналаштирилган раксларнинг сони ва сифати купая бошлади. Ана шундай балетмейстерлардан бири Шокир Ахмедовдир.
Ш.Ахмедов сахналаштирган ракслари оркали спектаклнинг гоявий-бадиий мазмунини очиб беришга харакат килди ва шу тарика "Гул ва Навруз", "Мухаббат навоси", "Юсуф ва Зулайхо", "Фотима ва Зухра", "Севги нидоси" ва "Хдсан кайфий" каби куплаб спектаклларни хореографик воситалар билан бойитди. Махоратли балетмейстер театр спектаклларидаги хар бир асар учун сахнавий образ топиш, ракснинг таянч ва воситаси сифатида талкин килиш борасида постановкачи-режиссёрлар билан мулокот килиб, уз фикр-мулохазаларини билдирган. Ана шундай хамкорлик натижаларидан бири "Лайли ва Мажнун" спектакли эди. Мукимий номидаги Узбек давлат мусикали драма театрида А.Навойнинг "Лайли ва Мажнун" достони асосида Ш.Ахмедов жозибали ракслардан иборат спектакл сахналаштиради. Балетмейстернинг гояси асосида сахналаштирилган ракс асарларининг барчаси муваффакиятли чикиб, мутахассислар томонидан яхши бахоланади. Айникса, ^айснинг Лайли ишкида чулу-биёбонларда сарсон булиб юрганлигида раккоса кизларнинг Мажнуннинг калбидаги мухаббатини нозик харакатлар билан ифода килиши сахнаси томошабинни бефарк колдирмаган. Мазкур спектаклларга куйилган раксларда мухаббатнинг буюк кучи намоён буларкан, балетмейстер постановкачи режиссёрнинг бош гоясини хореографик сахналар оркали намоён этганлиги кузатилади. Ш.Ахмедов Мустакиллик, Навруз тантаналарида балетмейстерлар гурухида иш олиб бориб, оммавий байрам томошаларининг хореографик драматургиясини яратишда хисса кушди. Мустакиллик хамда Навруз байрамлари, хар икки йилда бир утказиладиган "Шарк тароналари" Халкаро мусика ва кушик байрами каби йирик тадбирларда ракс санъати тантананинг асосий ва мухим таркибий кисмига айланди. Оммавий байрамларни ракс ва хореографиясиз тасаввур килиб булмай колди. Шу боис республикамиздаги деярли барча ракс жамоалари ва балетмейстерлар мазкур тадбирларга жалб этиладиган булди.
Шокир Ахмедов 2001 йилдаги Мустакиллик тантаналари учун Алишер Навоийнинг 560 йиллигига багишлаб "Хамса" композициясини яратди. Унда асардаги барча беш достон сюжетини бир блокда акс эттиришга муваффак булди. "^амса" таркибига киритилган "Хдйратул аброр", "Фарход ва Ширин", "Лайли ва Мажнун", "Сабъаи сайёр", "Садди Искандарий" достонлари чукур мазмуни ва уткир фалсафасига эга. Балетмейстер зиммасида мана шу мазмун, сюжет, фалсафа, дахо шоирнинг олий максадини саклаган холда киска лавхаларни бир-бирига боглаб, ракс томошасини вужудга келтиришдан иборат. Мазкур композиция майдон томошасининг энг кульминацион чуккисига
кутарилди ва миллий ракс санъатимизнинг улкан имкониятини яна бир карра намойиш этди. Бу албатта махоратли санъаткор Шокир Ахмедовнинг ижодий изланиши самараси эди.
Шокир Ахмедов умумхалк Навруз байрами муносабати билан утказиладиган шодиёналарда хам узининг балетмейстерлик мухрини колдиришга муваффак булди. Хусусан, унинг 2001 йилда сахналаштирилган "Авесто" булими алохида урин тутади. Бу булимни тайёрлашда балетмейстер Зардуштийлик динининг мукаддас китоби хисобланган "Авесто"ни обдон урганиб, унинг "Эзгу суз, эзги фикр, эзгу амал" борасидаги чукур мазмунини мушохада этди. Мазкур булимда эзгуликнинг ёвузлик билан кураши, шиддатли драматизмга тулик тукнашувлар ва нихоят дунёни гузаллик куткаришидек улкан фалсафий ракслар ёрдамида акс эттирилган. Мазкур кисмда 200 дан ортик раккос ва раккосалар иштирок этган.
Бугунги кунда санъатнинг вазифаси нихоятда кенг булиб, янада жадаллашиб бормокда. Зеро, ахборот асри кишиларнинг уй-фикрларига таъсир этиш, уларни хаяжонга соладиган, зав;лантирадиган санъат асари яратиш учун кенг микёсда фикрлаш, дунё маданиятидаги энг тараккий этган тамойилларни билиш, урганиш ва мохиятан уз ижодига олиб кириш лозим. Уз навбатида дунё хамжамияти билан мулокотга киришар экан, хар бир санъаткор узининг азалий миллий кадриятлари, куп асрлик анъаналарини ёдда тутиши ва уларни замонавий санъат тараккиёти йулида куллай олиши мухим. Бундай мураккаб вазифа балетмейстердан уз устида тинимсиз изланишни талаб этади. Ана шундай санъаткорлар хакида суз кетганида бугунги кунаги махоратли ижодкорлардан бири Кодир Муминов куз унгимизга келади. Кодир Муминов мамлакатимиз балетмейстерлик санъатига тамал тошини куйган М. Тургунбоева, И.Окилов, КМиркаримова, шуниндек, кейинги ривожланиш даврига хизмат килган Акбар Муминов, Шокир Ахмедовларнинг шогирди.
Кодир Муминов балетмейстер сифатида иш бошлар экан уз йули ва услубини излай бошлади. "Тановар", "Дилхирож", "Муножот" раксларини кайта сахналаштирди. Энди бу ракслар битта раккоса эмас, оммавий ракс гурухи кизлари ижро этиши учун кайта сахналаштирилди. К Муминов устози М. Тургунбоеванинг якка раксларини оммавий ракс асарларига айлантирди. Кодир Муминов томонидан сахналаштирилган раксларда балетмейстерлик кобиляти ва индвидуаллигини курсатадиган энг мураккаб элементлардан фойдаланган техник ва миллий хореографик лисонлар куплиги унинг уз услубига эга балетмейстер эканлигида куринади.
К.Муминов илгаридан сахналаштирилган номерларни мунтазам куздан кечириб, сермазмун, бадиий жихатдан пухта ва халк суйган асарларни янги авлодга ургатишни уз бурчи деб билди. Бу борада умумий ва якка раксларга
бирдек муносабатда булди. Ана шундай асарлардан бири "Фаргона ёшлари ракси" репертуарда 60 йилдан буён саклаб келинмокда. Айнан мана шундай миллий асарлар билан хамиша фахрлансак арзийди. Чунки айнан шу каби раксларимиз ёшларни миллий-маънавий тарбиялашда, уларда ташаббускорлик ва завку-шавк хисларини оширишда улкан ахамият касб этади. Бундан ташкари, бу каби ракслар мухлисларни чинакам узбекона либослар, хатти-харакатлар, бир суз билан айтганда, миллатга хос барча жихатлар билан ошно килади. К.Муминов хореограф сифатида замон билан хамнафас булишни, жахон андозаларига мос саньатимиз билан дунёга чикишни уз бурчи деб билади.
Оммавий майдон ракс композицияларини сахналаштиришда К.Муминовнинг ижодий фаолияти алохида ахамиятга моликдир. ^ Муминов Мустакиллик тантанаси учун илк бор Ш.Ахмедов билан хамкорликда Бахтиёр Алиев мусикасига "Озодлик" ракс композициясини сахналаштиради. Ушбу ракс композицияси шуниси билан ахамиятлики, унда неча йиллик мустамлакадан озодликка эришган, гуё зимистондан тонгга етган халкнинг бенихоя кувончи, шодиёнаси акс этади. Юздан ортик ракс ижрочиларига куйилган бу ракс бадиий жихатдан, мазмунан байрам тантанасининг мохиятини очиб берувчи бадиий тугал асар сифатида бахоланади. Йилдан-йилга ушбу улуг байрамнинг гоясига хамоханг ракс асарларини сахналаштириш мукаммалашиб боради. Байрамда тарихий сиймоларни катта сахнада жонлантириш, худди улуг аждодларимиз мозийдан садо бераётгандай килиб театрлаштирилган томошаларга уйгун тарзда ракслар сахналаштирилди. Шунингдек, буюк алломаларимиз, фахру гуруримиз булган аждодларимиз номини тиклаш, уларнинг таваллуд айёмларини байрам сифатида кенг нишонлаш мустакиллик даври анъанасига айланди.
Кодир Муминовнинг сахналаштирган ракслари миллий ракс санъатида янгилик сифатида, ракс санъатига узгача ижодкорлик, новаторлик билан назар солингани туфайли алохида ахамиятга моликдир. Оддий халк томонидан, хаваскорлар ижросида асрлар давомида авлоддан-авлодга утиб келган раксларни урганиб, тадкик этиб, профессионал узбек миллий ракс санъатини барпо килган устозларга муносиб шогирд сифатида балетмейстерликдаги ижодий ишлари билан келажакда Узбекистоннинг етук балетмейстери, санъат арбоби булиб танилишига замин яратди.
Узбек миллий ракс санъатида замонавий воситалар олиб кириш оркали янги бадиий тамойиллар яратишга муваффак булган балетмейстерлардан яна бири Карима Узоковадир. Унинг бошка балетмейстерлардан фарки шундаки, у одатда хар битта образни яратиш учун узига мос киёфани, уша миллат характерини очиб берувчи жихатларни чукур урганишга диккат каратади.
Изланишлар давомида кулга киритилган топилмалар эса миллий киёфанинг етакчи хусусиятларини ифодаловчи жилвалар ва рафторларда акс этади.
Карима Узокова купрок имитатив услубда фаолият юритади. У уз раксларида мехнат жараёнларини, хайвон ва кушларнинг харакатларига таклид килиб, ракс чизмаси ва унинг хореографик лисони уйгунлигида ракс сахналаштиради.
К.Узокова турли миллат раксларини чукур урганганлиги, улардаги харакатлар семантикасини теран тушуниши кейинчалик узбек раксида узига хос йулни излашига омил булди. Бу изланишлар самарасиз кетмади. У халк раксларидан фойдаланиб, миллий ижрочиликдаги харакатларни бойитди. Янги жилвалар, ифодалар, тимсоллар киритди. К.Узокова сахналаштирган "Товус", "Калдиргоч" каби ракслар чукур узбекона рухда булиши билан биргаликда, бетакрор нафис харакатларда кушларнинг табиатига хос муъжизаликни талкин этгани билан кимматли булди. Карима Узокованинг узбек миллий санъати, колаверса, жахон халклари ракс санъати асосларини чукур билганлиги унинг импровизация килишига имкон беради. Хореография санъатида "импровизация" дейилганида бирор бир мусикага мос оразни тулаконли яратиш учун унга мувофик воситалар излаш ва топиш тушунилади. Бу хусусият барча балетмейстер ва раккосаларда хам булавермайди. К.Узокова ана шундай ноёб истеъдод эгаси. У исталган мусика учун турли гоялар уйлаб, уйлаган образига мос харакатларни яратиб, юксак асар яратиш кобилиятига эга инсонлар тоифасидандир.
Мустакилликнинг 22 йиллиги муносабати билан ташкил этилган концерт дастурида у хонанда Гулсанам Мамазоитова ижросидаги "Ватан" кушигига ракс сахналаштиради. Мазкур кушик сузларида "Каъба" сузи хам ишлатилган эди. Ижодкор ракснинг кульминация кисмида мана шу "Каъба"га ургу бериб, 150 нафар ижрочидан орнаментал ракс чизмаси оркали статик ракс чизмасини сахнада жонлантиради. Кушикнинг хар бир сузига мос узбек миллий ва мумтоз ракс харакатларини уйгунлаштирган холда харакалар бирикмасини яратади. Унинг бундай сахналаштирган ракси барча балетмейстерлар, колаверса, бошка мутахасислари томонидан юксак бахоланади.
Мустакиллик йилларида миллий ракс санъатимизда узликка кайтиш, меросий кадриятларимизни чукур урганиш борасидаги улкан вазифалар билан бир пайтда, жахон санъатида эътироф этилган замонавий воситаларни олиб кириш, янгича талкин йулларига эришилди. Мустакиллик шарофати билан Узбекистонда илк бор миллий ракслар асосида спектакллар яратишдек кутлуг ишга кул урилганлиги балетмейстерлар махорати ва юксак малакасини курсатди. Ракс театри ва хореографик сахналар яратиш узбек миллий ракс санъатининг янги имкониятларини намоён этди.
Бугунги кун узбек балетмейстерлигида услублар, йуналишлар, ижодий тамойиллар нихоятда купайиб бораётганлиги ракс санъатида катор муваффакиятлар келтириш билан бирга, айрим муаммоларни хам тугдирмокдаки, уларни бартараф этиш санъатимиз эртаси учун нихоятда мухимдир. Мазкурм маколада узбек балетмейстерлик санъатида узининг профессионал имзоси, услуби, новаторлиги билан ажралиб турадиган Ш.Ахмедов, КМуминов, К.Узаковаларнинг ижодий фаолиятлари урганилиб, улар томонидан сахналаштирилган ракс асарлари илмий тахлил килинди ва келгуси авлод балетмейстерларига ушбу ижодкорлар фаолияти мактаб сифатида тавсия этилади.
Фойдаланилган адабиётлар
1. И.В. Смирнов Искусство балетмейстера. М.: Искусство, 1986-192с.10 ст.
2. Г.Н.Усманова "Ракс композицияси асослари". Укув кулланма. 2022. 150
б.