Научная статья на тему 'Изображение метода реализма в работе балетмейстеров'

Изображение метода реализма в работе балетмейстеров Текст научной статьи по специальности «СМИ (медиа) и массовые коммуникации»

CC BY
46
8
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
метод реализма / хореография / балетмейстер / балет / сюжет / жизненный образ. / method of realism / choreography / choreographer / ballet / plot / life image.

Аннотация научной статьи по СМИ (медиа) и массовым коммуникациям, автор научной работы — Дурдона Абдухакимова

В данной статье отражена отличительная особенность метода реализма в создании новых жизненных художественных образов в искусстве хореографии.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

The image of the method of realism in the work of choreographers

This article deals with the topic of the role of the method of realism in the creation of new artistic, choreographic images in ballet art.

Текст научной работы на тему «Изображение метода реализма в работе балетмейстеров»

Жамият ва инновациялар -Общество и инновации -Society and innovations

Journal home page: https://inscience.uz/index.php/socinov/index

The image of the method of realism in the work of choreographers

Durdona ABDUKHAKIMOVA1

State Academy of Choreography of Uzbekistan

ARTICLE INFO

ABSTRACT

Article history:

Received June 2021 Received in revised form 20 June 2021 Accepted 15 July 2021 Available online 15 August 2021

This article deals with the topic of the role of the method of realism in the creation of new artistic, choreographic images in ballet art.

2181-1415/© 2021 in Science LLC.

This is an open access article under the Attribution 4.0 International (CC BY 4.0) license (https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/deed.ru)

Keywords:

method of realism,

choreography,

choreographer,

ballet,

plot,

life image.

Балетмейстерлар ижодида реализм методининг тасвири

АННОТАЦИЯ

Калит сузлар:

реализм методи,

хореография,

балетмейстер,

балет,

сюжет,

х,аётий образ.

Ушбу мацолада хореография санъатидаги янги х,аётий бадиий образларни яратишда реализм методининг узига хос хусусияти ёритилган.

Изображение метода реализма в работе балетмейстеров

АННОТАЦИЯ

Ключевые слова:

метод реализма,

хореография,

балетмейстер,

балет,

сюжет,

жизненный образ.

В данной статье отражена отличительная особенность метода реализма в создании новых жизненных художественных образов в искусстве хореографии.

1 Lecturer, State Academy of Choreography of Uzbekistan, Tashkent, Uzbekistan. E-mail: [email protected].

Реализм методи вокелик ривожини хакконий тарихий аник; тасвирлашга асосланган ижодий услуб хисобланади. Бу услубни пайдо булишига бугун утмишдаги бадиий маданият ривожи тажрибаси ва энг аввало санъатдаги илгор реалистик йуналиш замин булиб хизмат килди. Реализм типик шароитларда типик характерларни хакконий тасвирлашни назарда тутади. XIX аср иккинчи ярмида санъатда услуб, йуналиш сифатида шаклланган танкидий реализм реализмнинг бевосита асоси хисобланади. Танкидий реализм инсонни инсон томонидан эзилишини коралади, инсоннинг ва унинг табиати мохиятига ижтимоий бахо берди. Уларни жамият хаётининг аник шароити билан таништирди. Инсон психологиясига булган чукур ;изи;иш, инсон калбининг туб-тубига кириб боришга интилиш танкидий реализмга хос булган мухим хусусият хисобланади. Халкка ижтимоий куч сифатида караш танкидий реализмнинг мухим хусусиятидир. Реализм методи танкидий реализмнинг хаёт билан, замон билан чамбарчас алока, типик характерларни типик шароитда хакконий тасвирлаш сингари энг яхши хусусиятларини узлаштира олди. Адабиётга киёсан олинса реализм услуби адабиётни факат бир гурух одамларгагина эмас, балки жамиятнинг асоси, унинг келажаги булган миллионларга хизмат килишини курсатади. Бу утмиш тажрибасини бугунги кун тажрибаси билан жонли боглайдиган эркин адабиёт булиб колади.

Реализм вокеликни фаолият, ижод сифатида таъкидлайди. Унинг максади инсоннинг бебахо индивидуал кобилиятини ривожлантириш, унинг тобора ортиб борувчи эхтиёжларини кондирувчи бу заминда яшаш катта бахт эканлигини англаш сингари гоялардан иборатдир. Гоявийлик, халкчиллик, эркинлик реализмнинг асосий принциплари хисобланади. Реализм услуби карор топиш жараёни курашларда ва изланишларда кечди. Бу кураш утмиш санъати тарафдорлари ва бугун эскиликни рад этувчи янги саньат "тарафдорлари" уртасидаги кураш эди. Бу хореография сохасида хам руй берди.

Хореографик санъатни хаёт билан якинлаштиришга интилиш даврнинг жиддий талаби булиб колди. Бу балетмейстерлар, драматурглар олдига хореографик асарларни реалистик талкин килиш вазифасини куйди. Масалан, 1920-йилларда сахналаштирилган балет спектаклларида оддий халк вакилларидан булган курашчилар образи пайдо булди. Айнан утган асрнинг 20 йиллари хореографлар изланишларига реалистик йуналиш, халконалик нуктаи назаридан караш лозим булди. 1920 йиллар бошларидаги балетмейстерлар энг илгор демократик гояларини камраб олиб, кейинги йиллардаги балет санъатида яратилаётган асарларни халкона мазмун билан бойитиш, ракс санъатини кенг халк оммасига таълим ва тарбия берадиган таъсирчан омилга айлантириш лозим булди.

Классик балетни кадрият ёдгорлигидек саклаб колиш лозимлиги, классик балетлар лисони балетлар классик мероси лисони булиши мумкинлиги, янги сюжет, янги спектакль классик ракс лисонига умуман алокаси булмаган бутунлай янги лисон кераклиги хакидаги фикрлар кенг таркалди. Купгина санъат "назариётчилари" ва амалиётчилари классик балет лисонини утмишдаги академик сахна лисони деб хисобладилар. Уларнинг фикрича келажак балети етакчи театрлар девори ортида, янги укитиш, эркин пластика ва акробатикага асосланган элементларда, ёки машина, маиший ракслар харакатларининг элементлари имитацияга курилган студияларда вужудга келди. Аслида уша даврдаги

изланишлар табиий булган, аммо хореографик санъатнинг истикболдаги ривожининг реалистик йуналишини белгилаш, вактинчалик адашишлар ва хато-лардан кутилиш энг мух,им жихат хисобланган.

Классик мерос билимдони Ф. Лопухов уша даврларда уз ижоди хакида шундай ёзган эди: "Балетни кисман рад этилиши туфайли, менимча, хореографик санъати-нинг янги шаклини яратиш, уни эркин ва узига хос ракс асосига куриш лозим. Акс холда хореография сюжетли-аксессуар балетнинг тор доирасида колиб кетиб, хореогафик хис-туйгуларнинг бутун бойлигини оча олмайди ва оний холатларни бериш имконияти булмайди... бизнинг ракс санъатимиз - номавжудлик гимни, ердан, севгидан, юцориликка кутарилган кувонч гимнидир". Аммо бу принципларга курилган балетнинг ракс симфонияси муваффакият козонмади. Унинг шакли ута мавхум булиб колган эди. "Олам буюклиги" балети репертуардан тушиб колди. Катта театрда сахналаштирилган "Кизил лолакизгалдок" балети томошабинлар олкишига сазовор булди. У узок йиллар сахнадан тушмади. Замонавий мавзуга мурожаат килиниши томошабиннинг эътиборини тортди. Балет бутун мамлакат театри сахналарида намойиш этилди, хорижда хам эътиборга сазовор булди. Бундай муваффакият энг аввало спектакл драматургиясига ва ута охангдор мусикага боглик булди.

Балетмейстерлар классик ракс тили билан асар мазмунини ишончли тарзда очиб бердилар, инсон онгини шаклланиш жараёнини курсатиш имконига эга булдилар. Спектаклнинг пластик партитурасида классик ракс билан бирга халк хореография элементларидан хам фойдаланилди, улар биргаликда мусика материали билан яхлит бутунликни ташкил этди. "Кизил лолакизгалдок" балети-нинг муваффакияти бу балет театридаги реалистик йуналишнинг галабаси булди, унинг балет сахнасида замон мавзусини реалистик хал килиш имкониятини тасдиклади. Балетда гуманизм, дустлик, биродарлик мавзулари уз аксини топди.

Сюжети халк хаётидан, унинг озодлик ва эркинлик учун курашидан олинган балет спектакллари пайдо булди. Уларда уз халкининг озодлиги учун курашган шахслар бош кахрамон килиб олинди. "Париж олов ичида" балети ана шундай асарлардан бири булиб колди.

Балетмейстер В.Вайнонен мусикий материалга таяниб, озодлик учун курашган кишиларнинг умумлашма образани яратди. Сахнада у фарандолу, овернуча, баскларнинг кахрамонлик раксларидан фойдаланди. Халкона ракслардан фойдаланиб, у ушбу классик балетнинг узига хос хореографиясини ярата олди. Хореография санъатининг барча ифодавий воситаларидан, жумладан актёр ижросидан хам мохирона фойдаланиш спектаклни бошкалардан ажратиб турувчи хусусияти булиб колди.

Аста-секин балет миллионлаб томошабинларга тушунарли булиб колди, уларнинг фикрлари, хислари ва интилишларини ифодалаб берди. Балет спектакллари энди нафакат эртакона сюжетлар, балки бугунги кун мавзуларини хам очиб берди.

В. Вайнонен, Р. Захаров, Л. Лавровский сингари балетмейстерлар узларининг санъатини чукур гоявий булишига интилдилар, уз ижодида улар халк анъаналарига таяндилар, хаёт хакикатини акс эттиришга харакат килдилар. Бу ажойиб санъаткорларнинг ижоди балет театри томонидан реализм методини узлаш-тирилишига имкон яратди. Бу метод сахнада вокеаларни, инсоний муносабатларни,

маиший хислатларни, шунингдек либосларни хакконий тасвирлашни назарда тутади. Албатта сахна жанри хусусиятини хисобга олиб, балетмейстер, энг аввало, хакконий хаётий бадиий образлар яратишга интилиши лозим. Бу хам муаллифдан, хам ижрочидан бир томондан хаётни чукур билишни, иккинчи томондан жанр хусусиятини яхши англашни, ;ахрамонларнинг ички оламига ва хис-туйгуларига кира олишни талаб килади.

Утган асрнинг 30 йиллари ва кейинги 40-50 йиллари балет санъатида улкан силжиш кузатилди, яъни у катта адабиёт билан ошно булди, спектакллар кенг фантазия, кудратли нафасга эга булди. "Ромео ва Жульетта" балети реалистик балет йуналишида янги сахифа очди. Балетмейстер ва артистлар буюк асарнинг мазмуни ва гоясини нозик ва ёр;ин очиб бера олдилар. Шекспир яратган образлар ва характерлар балет сахнасида янада жонланиб кетди. Бу спектакль устида ишлаш чогида реализм принципларининг самарадорлиги яна бир бор исботланди. У кахрамонлар кечинмаларига чукур ;изи;ишда, уларнинг такдирини курсатишга интилишда, сахнада ишончли тарихий вазиятни яратишда, унинг конуниятларини англашга интилиши кабиларда куринади. Буларнинг барчасига хореографик ифодавий воситалар, ра;с ва пантомима кабиларни органик уйгунлаштириш билан эришилди. Катта театр бу спектаклни Лондонда намойиш этди ва у жуда катта мувафа;ият козонди.

Тарихийлик санъатдаги йуналиш сифатидаги реализмнинг мухим хусусияти хисобланади. Реализм тарихийлиги хал;оналик методологиясига таянади, бу санъаткорга хаётни ижтимоий тара;;иёт йулида харакатда курсатишга ёрдам беради.

30-50 йилларда миллий балет театрларининг репертуарлари сезиларли кенгайди. Улар курсатган спектакллар хореографияда реализмни ;арор топишига катта хисса булиб кушилди. У санъаткорларни (либреттачилар ва балет-мейстерлар) хал; характери, хал; хаётидан сюжетларга мурожаат ;илиш, сахна-лаштиришлари учун миллий композиторлар муси;асидан фойдаланишни назарда тутади. Миллий материаллар асосида бир ;атор спектакллар яратилди.

Балетмейстерлар уз асарларида инсоннинг ички оламини очиб бериб, унинг сахнавий образини яратиб, бу одамнинг ;алби, психикаси, миллий рухи ва онги, мазкур миллат, хал;;а хос булган хусусиятлардан иборат миллий хислатини хам курсатиб бериши керак булди. Шу билан бирга хар бир худуддаги кишиларнинг хаёти бош;а хал;лар хаёти билан хам чамбарчас богли;, улар бирга мехнат килади, бир бирига ёрдам беради, иктисодий ва маданий бунёдкорликни бир-биридан урганади. Халклар маданиятларини узаро бойиши хореографик санъатда хам уз ифодасини топади.

ФОЙДАЛАНИЛГАН АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ

1. Смирнов И. Искусство балетмейстера. Учебное пособие. - М., 1986.

2. Захаров Р. Сочинение танца. Учебная литература. - М., 1983.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.