"Oriental Art and Culture" Scientific Methodical Journal / ISSN 2181-063X Volume 3 Issue 4 / December 2022
УЗБЕК МУМТОЗ МУСЩА АСАРЛАРИ ТАЛАБАЛАР МАЪНАВИЙ МАДАНИЯТИНИ ШАКЛЛАНТИРИШНИНГ МУ^ИМ ОМИЛИ
СИФАТИДА
Б.Кенжаев
Юнус Ражабий номидаги УзММСИ
Аннотация: Булажак мусика укитувчиларини узбек халкининг бой мусикий мероси, хусусан, макомлар, мумтоз ашулалар хдмда миллий чолгу ижрочилиги намуналари билан якиндан таништириш оркали улар томонидан мумтоз мусика асарларининг пухта узлаштирилишини таъминлаш, шунингдек, зарур касбий фаолият куникма ва малакаларини хосил килиш билан бирга юксак бадиий дидни шакллантириш масалалари ёритилган.
Калит сузлар: мумтоз, мусика, маком, анъанавий, кушик, анъанавий, маъанвий, бадиий, дид, газал.
UZBEKI CLASSICAL MUSIC WORKS AS AN IMPORTANT FACTOR OF FORMING THE SPIRITUAL CULTURE OF STUDENTS
B.Kenjaev
UzINMA named after Yunus Rajabi
Abstract: By introducing future music teachers to the rich musical heritage of the Uzbek people, in particular, to ensure their deep assimilation of classical music by introducing them to maqams, classical songs, performance samples on national instruments, as well as the formation of a high artistic taste in the formation of the necessary professional skills and qualifications .
Keywords: classic, music, status, traditional, song, traditional, spiritual, artistic, taste, gazelle.
Узбек халкининг бадиий диди ва маънавиятининг шаклланиб, ривож топишида мумтоз ашулаларнинг урни бекиёсдир. Бадиий жихдтдан юксак савиядаги кушиклар асосан мукаммал шеър, таъсирчан газаллар асосида яратилади. Шеърда ифода этилган теран хдслар, фалсафий фикрлар, бадиий образлар куй оханг канотида халк орасида тез ёйилади. Теран мазмунга эга мумтоз куй ва кушиклар инсон учун идеалларига айланади. А.Навоий томонидан яратилган "Ун саккиз ёшимдадур", "Мубтало булдим сенга", "Ул сарви гулру келмади", "Шитоб айлаб", "Не наво соз айлагай", "Эй, сабо" "Дилоромимга айт", "Кушчинор", "Насруллоий", "Не ажаб" каби унлаб мумтоз кушиклар охднглар
воситасида энг эзгу хисларни уйготади. Мумтоз кушиклар Мухаммад Фузулий, Лутфий, Муслухиддин Саъдий, Абдурахмон Жомий, Атоий, Бедил, Х,офиз, Нодира, Захриддин Мухаммад Бобур, Зокиржон Фуркат, Мукимий ва бошка шоирларнинг газаллари негизида яратилди. Бугунги кунда Хдбибий, Миртемир, Мискин, Собир Абдулла, Эркин Вохидов, Абдулла Орипов, Нилуфар, Эътибор Охунова, Саида Зунунова, Нормурод Назруллаев, Расул Хамзатов, Мухаммад Юсуф ва бошкалар томонидан яратилган шеърлар асосида яратилган кушиклар халкка манзур булмокда. Замонавий кушикларнинг яратилишига узбек бастакорлари хам улкан хисса кушиб келмокдалар. Улар халк оханглари, улардаги шира ва нолалар, кушикчилик техникаси элементларини узига сингдирган мусикий асарлар яратмокдалар. Бастакорлар - Ю.Ражабий, Т.Жалилов, Д.Зокиров, С.Калонов, Д.Соаткулов, К.Жабборов, И.Икромов, Н.Хдсанов, М.Мирзаев, И.Журабоев, М.Ниёзов, Ф.Содиков, Г.Тошматов ва уларнинг издошлари - Р.Турсунов, А.Исмоилов, Б.Алиев, Т.Хдсанов, Ш.Мирзаев, Х,.Жураев, НДулабдуллаев, К^.Мамиров, У.Расулов, Т.Отабоев ва бошкалар томонидан яратилган асарларнинг муайян кисми мумтоз ашулалар каби бадиий кийматга эга.
К.Отаниёзов, Ф.Мамадалиев, О.Отажонов, О.Худойшукуров, Ш.Файзуллаев, О.Хдитова, О.Хртамов, Ш.Жураев, К.Рахимов, Б.Х,амдамов, М.Тухтасинов, Н.Хдмракулов, Г.Вахобов, И.Вахобов ва бошкалар томонидан ижро этилган кушиклар гоявий мазмуни ва юксак ижро махоратига кура халк эъзозига сазовор булмокда.
Маълумки, мумтоз асар асосан уч шахс шоир, бастакор ва уни ижро этувчи хонанда хамкорлигида яратилади.
Мумтоз кушикларининг халк орасида кенг ёйилишига муносиб хисса кушган шахслар орасида хонандаларнинг хам алохида урни бор. Узбек халкининг маънавий-ахлокий тафаккурини шакллантиришга улкан хисса кушган махоратли хонандалар - Мулла Туйчи Тошмухамедов, Х,.Ибодов, Х,.Болтаев, К.Отаниёзов, Х,.Абдурасулов, Н.Ахмедова, Х,.Носирова, Ж.Султонов, М.Узоков, Тамарахоним, СДобулова, Б.Давидова, З.Полвонова, К.Исмоилова, ^.Юсупова, К.Баратов, Ф.Баратова, ТДодиров, Т.Бадинов, Ф.Рахматова, Э.Лутфуллаев, О.Алимахсумов, Ж.Султонов, М.Гофуров, С.Ярашев, Э.Йулдошев, Ш.Рахимова уларнинг издошлари - М.Дадабоева, М.Хдсанова, У.Саиджонов, М.Йулчиева, М.Сатторова, М.Тожибоев, М.Йулдошев, З.Суюнова, Х,.Ражабий ва бошкаларнинг ижоди ёш мутахассислар учун тажриба манбаи булиб колиши зарур. Булажак мусика укитувчиларининг бадиий дидини шакллантиришда куплаб созандаларнинг ижро услубларини улар уртасида кенг таргиб этиш максадга мувофик.
Шаркда Абу Наср Форобий ва Борбатнинг машхур созанда сифатида ном козонганликлари хакида афсоналар тукилган1. Улуг мутафаккир Абу Али Ибн Сино хам куй, жумладан, чанг сози ёрдамида ижро этилган мусика ёрдамида рухий касалликка чалинган бемор касалларни даволаганлиги хакидаги маълумотлар тарихий манбаларда баён этилган.
Утган асрда яшаб ижод килган созандалар томонидан ижро этилган куплаб нодир куйлар магнит тасмаларига ёзиб олинган ва улар Узбекистон миллий телерадио компонияси архивида сакланиб келинмокда.
Махоратли созандалар уртасида Уста Олим Комиловнинг номи машхур эди. Созанда доира чолгу асбобининг мохир устаси булиб хонандаларга хам устозлик килган. Созанда рахбарлигида Тамарахоним, Х,.Носирова ва бошкалардан иборат ансамбл 1936 йилда Лондонда булиб утган жахон фестивалининг "Олтин медали" га сазовор булган эди. О.Комилов юздан ортик доира усулларини яратган хамда доира чолгучилар ансамблида бош дирижёр вазифасини бажарган.
Анъанавий халк сайлларида карнай, сурнай, ногора ва доира ёрдамида куйлар янграб халкни тантаналарга чорлаган. Бу анъана асрдан асрга, аждодлардан авлодларга, устозлардан шогирдларга утиб келган. О.Комилов томонидан яратилган ва доира ёрдамида ижро этилган ракслар орасида "Катта уйин" ва "Пилла" ракслари айникса машхур булган2
О.Комиловнинг издошлари Акбар Йулдошев, Кахрамон Комилов, ака-ука Исломовлар ва бошкалар доира ижрочилигига маълум янгиликлар киритиб, доирачилик техникасини такомиллаштирганлар. Олтита доирада куй ижро этиш, жамоавий - доирачилар ансамблларининг ташкил килиниши, доира ижрочилигини такомиллаштиришда мухим ахамиятга эга булди.
Най хам кадимдан узбек халкининг севимли чолгу асбоби булиб келган. Шох Зулкарнайн даврида камишдан ясалган найнинг кудратли кучи хакидаги ривоятлар тукилган. Мохир найчилар - А.Исмоилов, С.Калонов, А.Кодиров, Д.Соаткулов, М.Мухаммедов, Р.Хдмдамов, уларнинг издошлари - М.Тоиров, Х,.Жураев, А.Абдуллаев ва бошкалар томонидан ижро этилган куплаб мумтоз куйлар халк маънавий мероси намуналари хисобланади. Найда якка ижро этилган "Чули ирок", "Чаман ялла", "Субхидам", "Муножот", "Чоргох", "Эй сабо", "Не ажаб" каби куплаб куйлар ёш авлоднинг маънавий маданиятини шакллантиришда мухим ахамиятга эга.
Г.Тошматов, Н.Хдсанов, К.Жабборов, И.Журабоев, М.Ниёзов, уларнинг издошлари - Г.Х,ожикулов, А.Исмоилов, У.Расулов, Ш.Йулдошев, К.Комилов ва бошкаларнинг камонида ижро этган куйлар хам инсон рухиятига ижобий таъсир
1 Кароматов Ф.М. Халк музикаси //Узбек музикаси тарихи. Тузувчи: Т.Е.Соломонова. - Т.: Гофур Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1981. - 27 - 34-б.
2 Шу манба.
курсатиш билан бирга бадиий дидининг шаклланишини таъминловчи мухим манба булиб колмокда.
Машхур чангчилар Ф.Содиков, Ф.Харратов, А.Одилов, Р.Нигматов, Ф.Шукурова, Т.Хужамбердиев, Б.Алиев, Т.Отабоев ва бошкалар толмонидан ижро этилган мумтоз куйлар хам булажак мусика укитувчиларининг касбий малакаларини ривожлантириш билан бирга улар томонидан мусикий асарлар бадиий кийматининг тугри белгиланишида мухим урин тутувчи касбий куникмаларни шакллантиради.
Кашкар рубоби Узбекистонда утган асрда оммалашган булса-да, халкнинг севимли чолгу созига айланди. Шу билан бирга, бу созда мумтоз куйларни маромига етказиб ижро этувчи созандалар гурухи шаклланди.
Рубоб сози ёрдамида М.Мирзаев ва Ш.Мирзаевлар хамкорлигида ижро этилган куйлар узининг жозибаси билан халк эътиборини козонди. Э.Шукруллаев, А.Бобохонов, А.Худойкулов, Р.Турсунов, С.Тохалов, Т.Ражабовлар рубоб имкониятларини яккол намоён эта олдилар. "Ором", "Хуррам", "Рохат", "Дутор Баёти", "Сурнай навоси", "Сой сохили" каби куйларнинг рубоб ёрдамида ижро этилганлиги бу соз имкониятларини намойиш этиш билан бирга ёшлар, шу жумладан, булажак мусика укитувчиларида ушбу чолгу ижрочилигини урганишга булган кизикишларнинг юзага келишига сабаб булди.
Дутор ва танбур хам энг кадимий чолгу созларидан булиб, у якка, чолгучилар ансамбли хамда кушикка жур булиш каби куникмаларда кулланилиб келинган. М.Тошпулатов, ОДосимов, М.Юнусов ва бошкалар дутор созида мумтоз куйларни юксак даражада ижро эта олганлар. Тургун Алиматов эса дутор, танбур ва сато созларининг мохир ижрочиси сифатида шухрат козонган.
Мумтоз узбек мусикасининг яратилиш тарихи минг-минг йилларга бориб такалади. Зафарли юришлар тантанаси, туй-хашамлари, сайллар, базмлар куй-кушиксиз утмаган. Шеърий асарлар яратилиб, уларга мусикалар басталанган, шунингдек, мусика, мусика таълими ва унинг асослари тугрисида трактатлар яратилган. Йирик хажмдаги мусика асарлари Ал-Киндий, Абу Наср Форобий,, Абу Али ибн Сино3 ва бошкалар томонидан яратилган мусикага оид трактатлар нафакат Шаркда, балки Европада хам катта кизикиш билан урганилган ва айни вактда хам узининг илмий кийматини йукотмай келмокда.
Мумтоз ашулалар ва маком шуъбалари бой миллий мусикий мероснинг бебахо намуналаридир. Ашулалар нафакат куйи, мусикий матни, балки чукур мазмунга эга шеърий матни билан хам бадиий кийматга эга. Мумтоз ашулалар фольклор кушиклардан фаркли равишда кенг камровли булиб, мураккаб шаклда ёзилган.
3 Макомы, мугамы и современное композиторское творчество. - Т.: Изд.лит.и искусства им.Г.Гуляма, 1978. 134 с. ГГлЦ^^Ш! 691 http://oac.dsmi-qf.uz
Мумтоз ашулалар учун танланган шеърий матнларга масъулиятли ёндошув даражасини Комил Авазнинг "Бир харф мажораси"4 номли асаридаги куйидаги фикрлардан хам англаш мумкин.
Унда ёзилишича, шоир Партовнинг "Ишк" радифли газалига мухаммас богламокчи булган, аммо "Фирок ёри аро лаззат саво Партов, кутармиш бок нигоринг ой жамолидин никоби ишк" байтидаги "саво" сузининг мазмунига тушунмаган, шу боис муаллифдан бу хакида сураганида "саво" бу "сабо" булса керак деб жавоб беради. Бирок шоир ойлаб бу сузнинг мазмунини аниклай олмайди. Кунлардан бир кун Сиддик махсум ва машхур хофиз Хржихон Болтаев билан сухбатда уларга булган вокеани айтиб беради. Шунда Сиддик махсум: "Домуллангиз хато айтибдилар. "Саво" эмас, "суво" деб укимок лозим. "Мосуво", яъни барча лаззатлардан четда колган деган маънони англатади"5 - деб жавоб беради.
Мусика таълими жараёнида бундай ибратли ходисалардан мисоллар келтириш талабаларда мумтоз кушикларда кулланилган хар бир сузга ута жиддий ва масъулиятли ёндашиш зарурлиги хакидаги тушинчаларни шакллантиради.
Хулоса урнида шуни айтиш лозимки, олий таълим муассасаларида "Анъанавий хонандалик" буйича дастурларида куплаб мумтоз ва макомлар шуъбаларининг урганилишига алохида эътибор каратилган. Булажак мусика укитувчиларида юксак бадиий дидни шакллантиришда мазкур дастур талабларига тула риоя килиниши ижобий натажаларга эришишни кафолатлайди.
Фойдаланилган адабиётлар
1. Кароматов Ф.М. Халк музикаси //Узбек музикаси тарихи. Тузувчи: Т.Е.Соломонова. - Т.: Гофур Гулом номидаги Адабиёт ва санъат нашриёти, 1981. - 27 - 34-б.
2. Макомы, мугамы и современное композиторское творчество. - Т.: Изд.лит.и искусства им.Г.Гуляма, 1978. - 134 с.
3. Файзуллаев Э. Шарк халклари мумтоз мусикасини урганишда бадиий дидни тарбиялаш //Халк таълими ж. - Т.: 2004. 1-сон. - 147-149-б.
4. Рахимов Б.Х. Булажак укитувчида касбий-маданий муносабатларнинг шаклланиши: Пед.фанл.номз. ... дисс. автореф. - Т.: 2005. - 20 б.
5. Ражабов И. Макомлар масаласига доир. - Т.: Бадиий адабиёт нашриёти, 1963. - 300 б.
4 Авлоний, Абдулла. Туркий гулистон ёхуд ахлок. - Т.: Укитувчи, 1992. - 160 б
5 Авлоний, Абдулла. Туркий гулистон ёхуд ахлок. - Т.: Укитувчи, 1992. - 62-64 б
6. Ревес И.Г. Взаимосвязь музыка и литературы в формирования эстетического идеала подросков: Автореф.дисс. ... канд.пед.наук. - Т.: 1991. - 17 с.
7. Романова С. Мусика укитувчиларини тайёрлашда миллий анъаналардан фойдаланиш //Хал; таълими ж. - Т.: 2004. 5-сон. - 129-б.
8. Ромоновская Е.Е., Акбаров И.А. Узбекские народные песни. - Т.: УзГИЗ, 1939. - 144 с.