Научная статья на тему '“ЎЗБЕК ФАЛСАФАСИ” ФАНИ ШАКЛЛАНИШИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ'

“ЎЗБЕК ФАЛСАФАСИ” ФАНИ ШАКЛЛАНИШИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Философия, этика, религиоведение»

CC BY
3
0
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Ўзбек фалсафаси / фалсафа тарихи / ҳикмат. илм-фан тарихи. / Uzbek philosophy / history of philosophy / wisdom. history of science.

Аннотация научной статьи по философии, этике, религиоведению, автор научной работы — Назаров, Қиём

Мазкур мақолада “Ўзбек фалсафаси” фани шаклланиши ва унинг долзарб масалалари таҳлил қилинган. “Ўзбек фалсафаси” атамасининг илмий муомалага киритилиши билан боғлиқ қийинчиликлар ёритилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

THE FORMATION OF THE DISCIPLINE OF “UZBEK PHILOSOPHY” AND ITS CURRENT ISSUES

This article analyzes the formation of the discipline of "Uzbek philosophy" and its current issues. The difficulties associated with the introduction of the term "Uzbek philosophy" into scientific circulation are highlighted.

Текст научной работы на тему «“ЎЗБЕК ФАЛСАФАСИ” ФАНИ ШАКЛЛАНИШИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ»

"FALSAFA VA INSONIYAT: O'TMISH, HOZIRGI (E)ISSN: 2181-1784 ZAMON, KELAJAK" ILMIY-NAZARIY ANJUMAN 4(26), Nov., 2024

ALFRAGANUS UNIVERSITY www.0riens.uz

"УЗБЕК ФАЛСАФАСИ" ФАНИ ШАКЛЛАНИШИ ВА УНИНГ ДОЛЗАРБ МАСАЛАЛАРИ

d https://doi.org/10.5281/zenodo.14510088

К^иём Назаров,

фалсафа фанлари доктори., профессор

Аннотация: Мазкур мацолада "Узбек фалсафаси " фани шаклланиши ва унинг долзарб масалалари таулил цилинган. "Узбек фалсафаси " атамасининг илмий муомалага киритилиши билан боглиц цийинчиликлар ёритилган.

Калит сузлар: Узбек фалсафаси, фалсафа тарихи, уикмат. илм-фан тарихи.

Фалсафа инсониятнинг узи каби кадимий ва бой тарихга эга булиб, башариятга доир умумий муаммоларни камраб олади. Олис ва якин утмишда кайси хал; узига хос цивилизация яратиб, илму хикмат бобида ютукларга эришган булса, албатта у миллий фалсафа мактаби билан хам шухрат козонган. Шу асосда шаклланган куплаб миллий мактаблар жахон фалсафасининг таркибий кисмига айланган.

Х,еч шубхасиз, ана шундай мактаблар каторида тарихда Турон, Туркистон, Мовароуннахр фалсафа мактаби деган номлар билан машхур булган ноёб ижтимоий ходисанинг узагини ташкил этган узбек фалсафасининг борлиги хам айни хакикатдир.

«Узбек фалсафаси» ибораси эса илм-фанда мустакиллик йилларида фаол куллана бошлади ва умуминсоний тафаккурнинг таркибий кисми сифатида эътироф этилмокда.

Бугунги кунда шу номдаги алохида фан, илмий тадкикотлар йуналиши, миллий фалсафамизнинг алохида сохаси шаклланмокда. Ушбу фаннинг тарихи ва тадрижи, максад ва вазифалари, асосий мавзулари, тушунча ва категорияларини тавсифлаш ва аник-тиник баён этиш, мазкур сохага доир масалаларни чукур ва атрофлича таълил килиш зарурати пайдо булмокда.

Биз яшаётган дунё сунгги йилларда нихоятда узгариб кетди. Хусусан, халкимиз XX асрнинг 90-йилларида мустакилликка эришди, кейинги йилларда эса, Янги Узбекистонни, ривожланган давлат ва етук фукаролик жамиятини барпо этишга киришди. Президентимиз Шавкат Мирзиёев алохида таъкидлаганидек ушбу жараён уз навбатида, жамият дунёкарашини тубдан узгартириш, янги даврга мос замонавий тафаккурни шакллантириш, халк маънавиятини янада юксалтиришни такозо этмокда.

Албатта, хамма сохалар катори тафаккур, маънавият оламида хам ракобат кучайиб, шафкатсиз тус олаётган хозирги мураккаб ва тахликали даврда узлиги ва маънавий мустакиллигини саклаб колишга интилаётган халк ва давлатлар миллий фалсафасини тараккиёт модели талабларига уйгунлаштириш, шу оркали ривожланишнинг янги боскичига кутарилишга харакат килмокда. Бу борада дунёда муайян тажриба хам тупланган.

Биз бугунги кунда «юнон фалсафаси», «хитой фалсафаси», «хинд фалсафаси», «араб фалсафаси», «инглиз фалсафаси», «француз фалсафаси» ёки «немис фалсафаси» каби атамаларга урганиб колганмиз. Ана шундай номлар билан юритиладиган фалсафа мактабларининг хар бири инсоният цивилизацияси хакида алохида ёндашувларга эга булиши билан бирга, уз халкининг бетакрор миллий киёфаси, кадрият ва анъаналари, менталитети хамда маънавиятини хам теран акс эттиради. Айнан шунинг учун хам улар юксак эътирофларга сазовор булган.

Илм-фан сохасидаги куп йиллик кузатиш ва тадкикотлар шундан далолат берадики, шонли тарихи, улуг алломалари, бекиёс моддий ва маънавий бойликлари мавжуд булган юртда албатта юксак ривожланган фалсафа, узига хос дунёкараш, илгор тафаккур шакллангани табиий холдир. Бинобарин, бизнинг жахон фалсафасида хакли тарзда эътироф этиладиган ва унинг мухим таркибий кисмига айланган миллий фалсафамиз бор ва унинг тараккиёти учун кенг уфклар очилиши зарурлиги хаёт такозосига айланди, деб айтишга барча асослар етарли.

Шу маънода, узбек фалсафаси минг йилликлар цаъридан келаётган ва узоц маданий тарихга эга булган халцимиз билан бирга шаклланган этник дунёцараш шакли, жауон тафаккур тизимидан озицланиб, асрлар давомида у билан уйзун уолда ривожланган, замонлар оша турли ижтимоий-сиёсий жараёнларда бойиб, муттасил янгиланиб ва такомиллашиб келаётган ноёб уодиса, миллий-маънавий феномендир.

Бугунги кунда «Узбек фалсафаси» тушунчаси илмий-академик доираларда кенг кулланаётгани, хеч шубхасиз, юртимизнинг мустакилликка эришганидан кейинги даври, айникса, хозирги даврда амалга оширилаётган ислохотлар билан бевосита боглик эканини алохида таъкидлаш лозим.

Айни пайтда «Авесто» китоби яратилган олис замонлардан токи хозирги давргача узок тарихий йулни босиб утган ушбу фалсафанинг шаклланиш ва такомиллашиш боскичлари илмий-назарий жихатдан атрофлича тахлил этилган тадкикот ва изланишлар бармок билан санарли эканини таассуф билан кайд этишга тугри келади.

Хaдк;имизнинг зaмонaвий тaфaккyри шaкдлaниши y4yH ул^н aхaмиятгa молик миллий фaдсaфaмизнинг шaкллaнишидa хaд килувчи Урин TyTraH тaрихий Ba ижтимоий омиллaр хaк,идa фикр юритгaндa кyйидaгилaрни aдохидa тaъкидлaш уринли бyлaди, деб yйлaймиз.

Биринчидан, aзaлдaн инсон мaкон этгaн энг кддимий зaминлaрдaн бири бyлгaн aзим Сирдaрё Ba Амyдaрё хaвзaсидa жойлaшгaн юртимиз иклимининг мyътaдиллиги, бу ердa тaбиaтнинг турт фaсли хaм тупик; кyзaтилиши, дехкончилик мaдaнияти Ba утрок хдётнинг ривожлaнгaни шу хyдyддa яшaб келган хaдкнинг yзигa хос турмуш Ba тaфaккyр тaрзи, онги Ba ду^м^^ини^ шaкллaнишигa кучли тaъсир yткaзгaн. Шу aсосдa онa зaмингa сaдокaт, кучли вaтaнпaрвaрлик, yзaро мехр-окдбaт Ba мyлокотдaги OFир-вaзминлик, yзгaдaргa сaховaт Ba мехмондустлик кaби фaзилaтлaр aзaддaн aсосий миллий фaлсaфий кaдриятлaр дaрaжaсигa кyтaрилгaн.

Иккинчидан, хозирги Узбекистон худуди кддим зaмонлaрдaн бошлaб буюк кaрвон йyллaри yстидa жойлaшгaн. Айниксa, илк кaдaмлaри олис минг йиллaр кaъридaн бошлaнгaн Буюк итак йулининг энг мухим чоррaхaлaридaн бири aйнaн шу худуд булгани эсa хaдкдмизнинг турли мaдaният Ba кaдриятлaр, илм-фaн ютyкдaридaн бaхрaмaнд булиши учун кенг имкониятлaр ярaтгaн. Энг мухими, yлкaмиз aхолисининг к&лби Ba онгидa бошкд хaдк Ba миллaтлaрнинг турмуш Ba тaфaккyр тaрзи, сaнъaти, aдaбиёти, yрyф-одaт Ba aнъaнaдaригa хyрмaт рухини, бaFрикенглик Ba мулокот учун очиклик, дустлик Ba олижaноблик фaзилaтлaрини шaкллaнтиргaн.

Учинчидан, бу зaминдa aзaлдaн турли элaтлaр Ba миллaтлaрнинг yзaро инок, хaмкор Ba хaмжихaт булиб яшaши, кaдимдaн мaвжyд бyлгaн зaрдyштийлик Ba буддизм тaълимотлaри билaн ислом динининг yЙFyнлaшyви инсонпaрвaрлик, болaжонлик, оилaпaрвaрлик, илм-мaърифaт, хaкдкaт Ba aдолaт учун фидоийликнинг бошкд минтaкaдaрдa кaмдaн-кaм yчрaйдигaн юксaк нaмyнaдaри шaкллaнишигa сaбaб булгж.

Туртинчидан, диний Ba дyнёвий тaсaввyрлaрнинг yзaро yЙFyн Ba хaмкорликдa ртожтаниши Мaркaзий Осиёдa «Авесто» мaдaнияти, Монийлик Ba Мaздaк тaълимоти, Хорaзм Мaъмyн aкaдемияси, УлyFбек aкaдемияси, Сaмaркaнд, Бухоро, Тошкент, Ургaнч Ba Шaхрисaбз ^би илмий мaркaзлaрнинг пaйдо булиши, Биринчи Ba Иккинчи Ренессaнс кaби ноёб ходисaлaр aйнaн шу yлкaдa юкори чуккига кyтaрилиши учун aсос булиб хизмaт килг^. Бу эсa уз нaвбaтидa, минтaкaдa илм-фaн ривожи Ba ижтимоий- фaлсaфий тaфaккyрнинг тaрaккиёти учун мyстaхкaм зaмин мaвжyд бyлишигa кенг имкониятлaр ярaтгaн.

Тaбиийки, aнa шу Ba ята бир кдтор бошкд омиллaр узбек фaдсaфaсининг куп кдррaди Ba FOят кенг кyлaмли мaънaвий-мaърифий тизим сифaтидa

вужудга келиши, тадрижи ва такомилида бекиёс роль уйнади. Шу билан бирга, жахон ва минтака умумий таафаккури багрида камол топган ушбу миллий фалсафа асрлар давомида ватандошларимизниннг барча авлодлари калби ва онгига катта таъсир курсатиб келди, халкимиз маънавияти ва дунёкарашининг ажралмас таркибий кисмига айланди.

Афсуски, утган асрда бизнинг онгимизга фалсафанинг халкдан йирок ва купчилик учун тушунарсиз булган, аксарият холларда мураккаб категория ва мавхум тушунчалардан иборат шакли сингдирилди. Ушбу бир ёкламаликнинг таъсири мамлакатимиздаги фалсафий доираларда халигача сезилади ва бу айрим кишиларда "Фалсафа мутлако тушунарсиз илм сохаси", баъзи холларда эса, "Фалсафа бутунлай кераксиз фан" деган нотугри тасаввурлар хосил булиши ва уларнинг хали-хамон сакданиб колишига сабаб булган.

Бу жихатдан, узбек фалсафасининг тарихи ва тадрижига мутлацо янги метология асосида ёндашиш, яъни уни халцимизнинг олис минг йилликлар цаъридан давом этиб келаётган яхлит ва изчил дунёцараши, узига хос миллий тафаккур шакли, миллатимиз уаётининг ижтимоий-маънавий феномени сифатида тушуниш ва талцин цилиш эутиёжи бугунги куннинг мууим заруратига айланди, дейиш учун барча асослар етилди.

Бу борада янги методология асосланадиган куйидаги жихатларга алохида эътибор каратиш нихоятда мухим ахамиятга эга:

Биринчи, инсоният тарихида барча истилолар билан боглик бир конуният борки, бу - истилочилар халкнинг узлари келганига кадар мавжуд булган барча осори-атикалари, мукаддас кадамжолари, моддий ва маънавий бойликлари, миллий кадриятлари, урф-одатлари ва анъаналарини хам йукотиб бораверадилар. Мазкур жараёндаги тадбирлар истило килинган халкнинг тарихий хотирасини узгартириш, унинг тафаккурига истилочиларнинг тушунча ва тамойилларини, кадриятларини сингдириш ва шу асосда узларига мос янги ва таслимчи авлодни шакллантириш асосий максад булиб колаверган.

Ушбу йуналишдаги иккинчи конуният шундайки, истилочиларнинг узок вакт, яъни истило даври канча давом этса, шунча чузиладиган ва буйсундирилган халкнинг мард, ботир, билимли, миллатпарвар кишиларини пайдар-пай йукотиб борилиши ва шу аснода палид ва майдакаш, миллат кайгусидан кура амал ва корин илинжидаги кишилар генини миллат конида, унинг генофондида купайтириб боришга харакат килинишидир.

Бу вазифалар бир неча марта узок чузилган истилолар домига тушган халкимизга нисбатан асрлар давомида шундай самарали бажарилганки, уз утмишимизда яратилган осори-атикалар, кадриятларнинг асл муаллифи бизнинг халкимиз эканлигига ишонмайдиганлар, яъни кадриятлармизни

кaдрлaмaйдигaнлaр, истилочилaргa ишонaдигaнлaр Ba yлaргa хизмaт килaдигaнлaр сaфи тоборa ортиб борaвергaн.

Aввaдигa Мaкедониялик Искaндaр, истилоси, cyHipa эсa кейинги боскднлaр Aвесто дaвридaн хозирги дaвргaчa хвлкдмиз хaётининг a^ тaрихи Ba тaдрижи хaкддa бизга етaрли мaълyмотлaр колдирмaгaн Ba aслидa истилолaрнинг мaк;сaдлaридaн бири хaм шу бyлгaн. Яъни, хвлкдмизнинг осори-aтик;aдaрини Fорaт кдлган, иложи боричa йук;отган, xycycaH "Aвесто"нинг кaттa кисмини ёкиб юборган Ba унинг колг^ кисмини Юнонистонга юборгaн Искaндaрдaн кейинги боск,инчилaр хaм унинг йyлидaн боргaнлaр. Улaрнинг бaрчaси yзлaригa мос келмaйдигaн осори-aтик;aдaрни, миллий кадрияттарни aёвсиз йук кдлишган, yлaрни xans; хотирaсидaн Учириш Ba миллaтнинг тaрихий хотирaсини йукотиш хaмдa уни тyбдaн yзгaртириш истилочилaр учун aсосий вaзифa булиб колaвергaн.

Бу жихaтдaн, инсоният тaрихининг кддимий конyнлaридaн бири, яъни мyaйян миллaт узок дaвом этгaн истибдод дaвридaн утиб, мyстaкилликкa эришиши билaнок, унинг тaфaккyри бир кyндa ёки бир йилдa тута мyстaкдл булиши Ba бирдaнигa тyбдaн янгилaниши кийинлиги мyтaхaсислaргa мaълyм.

Шу мaънодa истило этилгaн миллaтнинг озод Ba мyстaкил хaётгa эришгaни унинг тaфaккyри тездa yзгaриб, aсл илдизлaригa кдйтиши Ba узлигини осонгинa aнглaб, фaдсaфий хaётининг тaрихий aсослaрини зудлик билaн Ba тезгинa тyFри тушуниб олишини aнглaтмaйди. Ba бу сохaдaги мутта»; янгилaниш, тaфaккyрнинг тyбдaн тузгариши жaрaёни бир нечa йиллaр, бaъзидa yнлaб йиллaр дaвом этиши мумкинлигини хaм олимлaр яхши билишaди.

Фaлсaфaнинг aзaдий коидaдaридaн биригa кyрa, дaвр yтaди одaмлaр KOлaди, зaмон янгататади, aммо эски истибдод дaвригa хос тaсaввyрлaрнинг миллaт генофондигa сингдирилгaн тaъсири колади. Яъни, Ba^r зaмон шиддaт билaн yтaверaди, aммо xans;, унинг онги, тaфaккyри, кaдриятлaри колaверaди.

Abarra, одaмлaр онгидa эски дaврдa куптаб мезонлaр кaби, кейинги aсрлaрдa сингдирилган фaдсaфий кaтегория, тyшyнчa Ba тaмойиллaр хaм бир мyддaт сaкдaниб колaди. Aсл мезонлaргa кдйтиш, тaфaккyр Ba рухиятнинг янгилaниши учун хaм мyaйян мyддaт лозим бyлaди.

Ушбу узгариш Ba янгилaниш жaрaёнидa aсл тaрих сaхифaдaри тикдaниши, мухим вокеaдaр илдизи Ba тадрижи хaкддaги тaсaввyрлaр янгатаниши Ba тaрихий хaкдкaтлaр уз урнини топиши билaн боFлик мyрaккaб узгариш жaрaёни руй берaди.

Бу жaрaёндa xans; узини Ba узлигини aнглaйди, утмишнинг узилиб колган нyктaдaри орaсидaги боFликдик, истилолaр нaтижaсидa Ba истилочилaр томонидaн aтaйлaб ярaтилгaн узлуклилик зaнжири янги дaвргa yлaнaди,

тaрихий вокеaдaрнинг узлуксизлик тaмойили тиклaнaди, тaрихгa янгичa нyктaи-нaзaр шaкдлaнaди.

Бугунги кунга келиб, юртимиздa aнa шyндaй жaрaён яккол нaмоён бyлмокдa. Ушбу серкиррэ Ba дориломон жaрaёндa тaрихгa янгичa кдрэш учун кенг имкониятлaр ярaтилмокдa. Мyстaкдллик тaфaккyригa эгa бyлгaн янги фaйлaсyфлaр, тaрихчилaр, aдaбиётчилaр хyллaс янги зиёлилaр aвлоди шaкллaнмокдa, утмишимизнинг узилиб колг^ нyктaдaри ^ama боFлaнмокдa, yлaр хaкидaги aсл хaкикaтлaр тиклaнмокдa.

Нaтижaдa узбек кaдриятлaрининг aсл илдизлaри, миллий тaфaккyрнинг aнтик мaнбaдaри бyлгaн хэл»; OFзaки ижодининг кддимги нaмyнaдaри Ba мумтоз осори-aтикaдaр, хэлкимиз фaдсaфaсининг Ренессaнслaр дaври, yртa aсрлaрдaги Ba yндaн кийинги дaври, хyсyсaн yтгaн aсрдaги жaрaёнлaр тyFрисидaги хaкикaтлaр хaм ^ama тикдaнмокдa.

Бу жихaтдaн, хозирги дaврдa олис тaрих силсилaридaн келaётгaн Ba турли истилолaр билaн боFлик aянчли мероснинг хэл»; тaфaккyридaги колдиктарини бaртaрaф килиш, миллaт генофондини янгилaш, унинг тaфaккyрини хaкдкдй мyстaкдллик дyнёкaрaшигa aйлaнтириш энг мухим вaзифaдaрдaн бири булиб «O^O^a.

Бу эсa уз нaвбaтидa мaънaвий-мaърифий фaолиятни янaдa кyчaйтириш, жyмлaдaн миллий фaдсaфa тaрихи Ba тaдрижи, унинг тaкомил боскдчлaри, aхоли, эйниксэ ёшлaр онгидa бу борaдaги холисонэ фикрлaрни шaкдлaнтириш, aйнисa фaдсaфий тaълим-тaрбия мaсaдaдaригa янгичa к^р^ни тэк^о кдлмокдa.

Иккинчи, бу жихaтдaн, нихоятдa rana укинч Ba aфсyс билaн кдйд этиш керaкки, Вaтaнимиз тaрихининг Биринчи Ренессaнсгaчa бyлгaн дaврлaр фaдсaфaси нихоятдa кaм yргaнилгaн. Турли боскинлэр, мyстaмлaкaчи Ba мyтaaссиб тyзyмлaр бyнгa йул бермaгaн, yлaр нaтижaсидa кддимги дaвргa оид мaнбaдaр, хэлкимизнинг жaхон мaдaнияти, инсоният тaрaккиётигa кaттa тaъсир кyрсaтгaн бой мэдэний мероси aёвсиз йук кдлинaвергaн. Юртимиздэ истилолга кэдэр yстyвор булгэн фэлсэфий FOялaр, мaънaвий Ba мэдэний дурдонэлэр кддрини яхши энглэйдигэн, улэрнинг эхэмиятини тушунэдигэн кишилэр эсэ, биринчи нaвбaтдa йукотиб юборилгэн.

Бу мaсaлaдa Беруний бобомизнинг "Кддимги хaдкдaрдaн колгэн ёдгорликлэр" эсэри юртимизгэ ислом кириб келгэнидэн олдинги зэмонлэр мaъно-мaзмyни Ba тэрихий эхэмиятини тушуниш учун нихоятдэ мухим эхэмиятгэ эгэ. Асэрдэ истилочилэрнинг бэрчэ осорy-aтикaдaрни aёвсиз йук килиб юборгэни, ерли эхоли улэрни миллий хотирэдэн бутунлэй йуколиб кетмэслиги учун ёдлэш Ba эслэш кобилиятигэ зур берэ бошлэгэни Ba буни энглэгэн истилочилэр фэкэт узлэрига хизмэт килэдигэн иктидорлэрни

колдириб Ba yлaрни рaFбaтлaнтириб, бошк^гарни кириб юборгaнлaри Ba буни дaвом эттирaётгaнлaри тyFрисидaги aдaмли фикрлaри бежиз ёзилмaгaн.

Бунинг нaтижaсидa мaънaвий кдшшок Ba тaрихий хотирaсиз кишилaр тaрбиялaниши лозим эди. Бу тyFридa Беруний уз aсaридa кyйидaгилaрни ёзгaн: "^^тайбэ Хорэзм хaтини яхши билaдигaн, yлaрнинг хaбaр Ba ривоятлaрини Ургaнгaн Ba билимини бошкaдaргa yргaтaдигaн кишилaрни х&лок этиб Ba буткул йук килиб юборгэн эди. Шунинг учун у (хэбэр Ba ривоятлaр) ислом дaвридaн кейин хaкдкaтни билиб бyлмaйдигaн дaрaжaдa яширин колди" Ушбу эсэрнинг бошкд сaхифaсидa yлyF вaтaнпaрвaр олим юкоридэгига ухшэш янэ бир фикрни куйидэгичэ ифодэ этгэн: мKyтaйбa хорaзмликдaрнинг котиблэрини хэлок этиб, билимдонлэрини улдириб, китоб Ba дaфтaрлaрни куйдиргэни сaбaбли улэр сaводсиз булиб, уз эхтиёжлaридa ёдлaш syBBarara суянэдигэн булдилэр ". Беруний зэмонидэ хaдифaдик дaври Ba ягонэ хукмрон мэфкурэ мaвжyд булгэнини эътиборгэ олсэк, зикр этилгэн эсэр Ba ундэги терaн фикрлэрни бу кддэр уктэмлик билэн эйтиш FOЯT улкэн жэсорэтни тэлэб этгэни эён булади.

Истилочилэрнинг бундэй вaйронкор сиёсaти кейин хэм дaвом этди Ba хэр сэфэр энэ шундэй хол руй берaверди. Нихоятдэ бой кэдриятлэримиз, фaдсaфий тaълимотлaримиз, умумэн уз меросимиздэн бебэхрэ булиб колдик. Бэъзи тушунчэ хэмдэ aтaмaлaр, мaънaвий кэдриятлэр, фaдсaфий кэтегориялэр, куплэб элломэ Ba мyтaфaккирлaрнинг номлэри ^фэ^т тилдэн, бэлки дилдэн хэм чикиб кетди Ba бутунлэй унутилди.

Бу жихэтдэн, бугунги узбек фaдсaфaсидa кэдимдэн шaкдлaнгaн Ba Биринчи Ренесaнсгaчa юртимиз фaдсaфaсининг тэркибий кисмлэри булгэн мифологик FOя Ba кaрaшлaр, хэлк OFзaки ижоди, "Aвесто" дaври Ba ундэн кейинги эсрлэрнинг мaънaвий-фaдсaфий осори-aтикaдaри чукур ургэнилиши лозим Ba зурур. Ушбу йyнaлишдa, олис aсpлap цaъpuдaн уозирги кyнлapгaчa xaлцuмuз дuлuдa ea mun^a сaцлaнuб келaётгaн, энг цодимги мифологик фaлсaфaмuзгa xoc "Ta^pmrnrn" ea «Кук Ta^pu», "Оmaшnapaсmлuк" ea "Зapдyшmuйлuк", «Зapдyшm maълuмоmu» ea «Авесто фaлсaфaсu», «Икки ибтидо", яъни "Эзгулик" ea "Ёвузлик», «Нур дунёси» ea «Зyлмam дунёси» «Эзгу фикр", "Эзгу суз", "Эзгу aмaл» тби uжmuмоuй-фaлсaфuй myшyнчa ea кamегоpuялapнu yaмдa yлap бuлaн бозлиц «Олов - олий цyдpam», «Ёрузлик -илк ame», «Нур дунёси - яxшuлuк», «Зyлмam дунёси - ёмонлик», «Руу - нур фapзaндu», "Жон - aбaдuй нур", «Жисм - зyлмam мayсyлu» тби maмойuллapнu узбек фaлсaфaсuнuнг мууим mapкuбuй цuсмлapu сuфamuдa maлцuн цилиш мaцсaдгa мyвофuцдup.

Учинчи, Маълумки, утган асрда бизнинг онгимизга фалсафанинг кадимги Юнонистонда дунёга келган, халкдан йирок ва купчилик учун тушунарсиз булган шакли сингдирилди. Аслида у авомнинг тушуниши учун эмас, балки тушунмаслиги учун, яъни юнон киборларининг халкдан устунлиги, тафаккурининг фукаролардан кура юкори даражада эканини исботлаш ва асослаш учун уйлаб топилган мураккаб категория ва мавхум тушунчалардан иборат фан сифатида вужудга келган ва унча куп булмаган гражданлар орасида оммалашган эди.

Бу жихатдан, кадимги юнонларда "Философия" дастлаб бир ховуч гражданларнинг касби ва вакт утказишга доир машгулоти сифатида эътибор козонгани маълум. Хдкикатан хам, у илк бор халк оммасидан йирок, ахолининг куйи катламлари тушуниши кийин булган мураккаб тил ва тушунчалар тупламидан иборат машгулот, асосан аристократлар шугулланадиган касб, кейинрок эса аристократик фан сохаси сифатида шаклланган. Аллома бобомиз Берунийнинг «Х,индистон» асарида таъкидланганидек ушбу фан «...авомдан йирок ва авом учун тушунарсиз фалосуфо» эди. Бугунги кунгача хам Гарбда ана шу анъананинг таъсири бор ва бу яккол кузга ташланиб туради.

Орадан неча асрлар утсада, юнон философиясининг жахон фалсафасига катта таъсир курсатган ва ундан мухим урин эгаллаган ана шу шакли-шамойили ва маъно-мазмуни сакланиб колаверди. Кейинги асрлардаги вокеа-ходисалар туфайли якин утган даврда фалсафа тарихига нисбатан бир томонлама ёндашув ва бу борада асосан гарбона анъаналар устувор тамойилга айланди. Афсуски, бу жараён баъзи холларда халигача давом этмокда.

Айни шу холатнинг мавжудлиги, яъни кадимги юнонлардан бошланган онтогносеологик фалсафанинг мураккаблиги ва халкчил булмагани учун унинг халкимиз хаётидан йирокда колиб, умумузбек тафаккурининг таркибий кисмига айланмаслиги, тор илмий доиралар ва таълим тизимида таркалгани ва ундан ташкарида яшай олмаслигига сабаб булди.

Лекин, ушбу масалада яна бир нихоятда мухим жихат хам бор ва буни хам фалсафий виждон ва объектив холислик жихатидан алохида таъкидлаш лозим. Яъни Фалес ва Пифагор, Эпикур ва Демокрит, Гераклит ва Сукрот, Афлотун ва Арасту каби куплаб ёркин намояндалари булган онтогносеологик фалсафанинг халкимиз фалсафий тафаккурининг Биринчи Ренессанс ва ундан кейинги тарихи ва тадрижига нихоятда катта таъсир курсатганлиги рад килиб булмас тарихий хакикатдир. Ва бу жихатдан, унинг нафакат аллома боболаримиз, балки замонавий узбек файласуфлари тафаккурида узига хос урни борлигини хам сузсиз эьтироф этиш зарурлиги шубхасиз, албатта.

Бу жихатдан, бугунги кунда узбек фалсафасида жауон ва Fарб тафаккури, хусусан, юнон фалсафасига хос «онтология» ва «гносеология», «логика» ва «риторика», «этика» ва «эстетика», «софистика» ва «апологетика», «метафизика», «эклектика» ва бошцаларга доир «материя», «макон», «замон», «уаракат», «космос», «микрокосмос», «макрокосмос», «атом», «меъёр», «мицдор», «сифат», «зиддият», «инкор», «сабаб», «оцибат», «зарурият» ва «тасодиф», «имконият» ва «воцелик», «шакл» ва «мазмун», «моуият» ва «уодиса» сингари куплаб тушунча ва категориялар уам уз аксини топгани табиий, албатта.

Тобора глобаллашиб бораётган бугунги дунёнинг куплаб халкларига хос миллий фалсафалар учун мухим таркибий кисмга айланган мазкур тушунча ва категориялар узбек фалсафаси учун хам бегона эмас ва уларнинг бугунги кунда хам урганилиши бизни жахон фалсафасининг катта кисми билан боглаб туради ва замонавий цивилизациянинг мухим жихатлари билан узвий алокадорлигимизнинг узига хос диалектикасини ифодалайди.

Туртинчи, Гарб фалсафаси тарихчилари учун христианлик фалсафаси, апологетика ва патристика, реализм ва номинализм гоялари, атокли илохиётчи уламолар Флавий Иустин, Тертулиан, Александриялик Климент, Аврелий Августин, Кентилбериялик Ансельм, Аквиниялик Фома каби куплаб дин уламоларининг гоя ва карашлари уз минтакалари фалсафаси тарихининг таркибий кисми сифатида каралиши одатий холга айланган. Ушбу худуд халклари вакили булган кайси мутахассиснинг Гарб ёки жахон фалсафаси тарихига багишланган асари ёки диссертациясини олманг, ана шу анъана давом этиб келмокда. Бу тарихий анъана жахон файласуфлари томонидан кабул килинган хамда бугунги дунёнинг барча худудларига кенг таркалган.

Шундай экан, бизнинг миллий фалсафамизда уам шу тахлит анъана тула-тукис намоён булмози, яъни турли маслак ва царашларга эга булган аллома боболаримиз, жамладан диний тафаккур вакилларининг мероси уам узбек фалсафасининг таркибий цисми сифатида царалмоги, айнан фалсафий нуцтаи назардан янада кенг ва атрофлича урганилмоги лозим. Бугунги кунда нафакат Зардушт ва Форобий, Хоразмий ва Фаргоний, Беруний ва Ибн Сино, Улугбек ва Али Кушчилар, балки улар каторида Бухорийлар ва Термизийлар, Бужайрий ва Уструшонийлар, Замахшарий ва Кубролар, Яссавий ва Гиждувонийлар, Накшбанд ва Порсолар, Маргинонийлар ва Садрушшуаролар, Каффол Шоший ва Ахрор Валий каби юзлаб диний уламоларимизнинг бой меросини халкимизнинг миллий фалсафаси тарихи ва тадрижининг таркибий кисми сифатида эътироф этиш, фалсафий метология жихатидан янада чукуррок урганиш, таргиб ва ташвик этиш мукаддас бурчимизга айланди.

Ушбу хакикатни тушуниш эхтиёжи аллакачон давр талабига айланган ва айнан ана шу заруратни англашгина бизни якин утмишдаги адашишлардан фориг булиш ва асл фалсафамизга кайтиш имконини беради. Асл миллий фалсафамиз эса, бизнинг тилимиз ва калбимиз, кадриятларимиз ва менталитетимиздан йирок тафаккур тарзи эмас, балки айни аллома боболаримиздан илк ибтидосини олган тушунча ва тамойиллар, жумладан Х,икмат илми таъсирида шаклланган миллий тафаккур экани шубхасиз. Айнан ана шундай ёндашувгина аллома боболаримизни турли фанлар, дин ёки адабиёт каби хилма-хил сохалар вакиллари сифатида эмас, балки халкимизнинг асл фарзандлари, умумий маънавий-маданий бойликлар ва яхлит этник фалсафий меросимизни шакллантирган Х,икмат илми намояндалари, яъни Х,икмат ахли сифатида тушуниш ва талкин этиш имконини беради.

Бешинчи, «Узбек фалсафаси» тушунчасини кадимги Юнонистонда шаклланган ва камолга етган, хозиргача Гарб тафаккурини белгилаб келаётган ва бизда купчилик дипломли фалсафа мутахассислари асосланадиган онтогносеологик философия тамойиллари нуктаи назаридан ва унга таяниб шаклланган гарбона методология жихатидан объектив инъикос эттириш ва бутун мазмун-мохияти билан тула-тукис тавсифлаш кийин. Яъни, узбек фалсафасини Гарб фалсафасига хос булган ва купрок кадимги Юнонистон ва Рим, кейинрок эса Гарб фалсафасига алокадор «Онтология», «Гносеология», «Антропология», «Диалектика», «Софистика» «Этика», «Эстетика» кабилар, улар билан боглик фалсафий конунлар ва категориялар, тамойиллар ва тушунчалар тизимига асосланиб тахлил килиш кутилган натижани тула-тукис бермаслиги мумкин.

Негаки, методологик жихатдан, узбек фалсафасининг энг кадимги антик давридан ташкари, кейинги карийб бир ярим минг йиллик тарихи ва тадрижи ота-боболаримиз юзлаб йиллар давомида эътикод килиб келган ананавий ислом тафаккури хамда Форобийдан бошланадиган Х,икмат илмига асосланади ва унинг миллий заминимиздаги намоён булиш шаклларидан биридир. Яъни ушбу фалсафанинг мазмун мохиятини ва ахамиятини аник-тиник тасаввур килиш учун Форобийнинг фалсафани «Х,икмат илми» дея тавсифлагани ва ундан кейинги ислом фалсафасида ана шу тавсиф умумэътироф этилганини назардан кочирмаслик лозим.

Аллома бобомизнинг фалсафага нисбатан куллаган «Фалсафа - хикмат илмидир» деган лунда ва сермазмун таърифи, у томонидан ишлаб чикилган фалсафий категориялар, тушунчалар ва тамойиллар тизими уша даврда бутун ислом олами илм ахли орасида машхур булиши ва эътироф этилишининг сабабларини англаш унчалик мушкул эмас, албатта. Чунки уша даврда «Х,икмат

илми» сифэтидэ тaвсифлaнгaн янги фaдсaфa эл-юртгэ тэнилмэган ёки тор доирэдэ мэълум бирор-бир шэхс эмэс, бэлки зэмонэсининг энг мэшхур Ba этокли олими булгэн Форобий кaдaмигa мэнсуб эди Ba бу жихэтдэн нихоятдэ эсосли Ba ишончли тэъриф сифэтидэ тушунилэр Ba тaдкин килинэрди. Ушэ дaврдa элломэнинг номи шу дaрaжaдa мэшхур эдики, уни мусулмон олэмидэ «Шлрк Aрaстyси», «Иккинчи муэллим» деб этэр эдилэр Ba y 160 дэн ортик китоблэр муэллифи сифэтидэ дaврининг энг етук Ba энг бэлэнд дaрaжaдa эътироф этилгэн фэйлэсуфи эди.

Форобийдэн кейин y томонидэн ишлэб чикдлган тушунчэ Ba тэърифлэр унутилмэди, эксинчэ бутун Aрaб хэлифэлиги мaмлaкaтлaри илм-фэнидэ кенг микёсдэ кэбул килинди. Хэлифэлик тэркэлиб кетгэнидэн кейин эсэ, эсрлэр дaвомидa куплэб Шэрк мaмлaкaтлaри, ислом тaркaдгaн худудлэрдэ кенг кyллaнди Ba эътироф этиб келинди. Форобий томонидэн янги фaдсaфa -«Х,икмэт илми» ярэтилгэнидэн 300 йил утиб элломэ Яссaвийнинг уз фелсэфий девонигa «Хикмэт» номини бергэни хэм бежиз эмэс. Уз нaвбaтидa бу, Форобий фaлсaфa илмигэ киритгэн тушунчэ Ba тэърифлэрнинг нэфэкэт илм-фэндэ, бэлки хэлк орэсидэ хэм мэълум Ba мэшхур булгани, уз дaврининг энг етук aлломaлaридaн бири, мэшхур фэйлэсуф бобомиз Х,ожэ Aхмaднинг «Хикмэт» иборэсини уз девонигa ном сифэтидэ тэнлэгани эсэ, эсло тэсодиф бyлмaгaнидaн дэлолэт берэди.

Жэхон фaдсaфaсининг хэр кдндэй минтaк;aвий ёки миллий шэкли кэби, узбек фaлсaфaсининг эмэлиёти Ba тэкомили билэн yзвий боFлик тэдрижий жэрэёндэ муэйян фелсэфий тушунчэ Ba тэмойиллэр, кэтегориялэр хэлкимиз тэрихи дaвомидa эстэ-секин ш^лл^г^ Ba тэкомиллэшиб боргэн. Олис эсрлэр кэъридэн келэётгэн ушбу жэрэёндэ Биринчи Ренессэнс дaвридaн бошлэб шaкллaнгaн куплэб фэлсэфий онтологик Ba гносеологик тушунчэ хэмдэ тэмойиллэр хэлкимиз тэфэккуригэ сингиб кетгэн.

Бу жиуатдан замонавий yзбек фалсафасида "Хикмат илми"га хос «Жавуар» ва «Ораз», «Ваудат ул-вужуд», «Ваудат ул-вожиб», «Ваудат ул-мумкин», «Ваудат ул-шуууд», «Олами кубро» (Катта олам) ва «Олами сузро» (Кичик олам) уамда шунга уйзун бyлган «Олами акбар» ва «Олами асзар», «Офоц» ва «Анфус», «Ацл» ва «Нацл», «Ацлий билим» ва «Нацлий билим», «Анал уац», «Ацл ал-фаол», «Халол ва уаром», «Дил ба Ёр», «Даст ба кор», «Вуцуфи замоний» каби тушунчалар, категориялар ва тамойиллар тизими уам уз ифодасини топмози зарур. «Устози соний»дан бошланадиган «Хикмат илми», «Хикмат аули» каби тушунчалар, «Фалсафа - уикмат илмидир» деган тамойил уам мазкур тизимнинг мууим жиуатини ташкил этиши зарурлиги эса баус талаб цилмайдиган уацицатдир.

Олтинчи, уз нaвбaтидa элохидэ тэъкидлэш жоизки, уз дaвридa ушбу фaдсaфий тушунчэ Ba тaмойиллaр тизимининг ишлэб чикилиши ^фэ^т бизнинг вaтaнимиз, бэлки бутун Шэрк фaдсaфaси, ислом тaркaдгaн хэлклэр тэфэккури Ba дунёкдрэшининг мэзмун-мохияти Ba узигэ хослигини энглэшгэ доир куплэб мумтоз FOя Ba кaрaшлaр, тaълимотлaр Ba нaзaриялaр ярэтилишидэ мухим эхэмият кэсб этгэн.

Шу мэънодэ, элохидэ тэъкидлэш жоизки, Кддимги Юнон фaлсaфaсидaн кейин жэхоннинг бирор-бир минтaкaсидa ундэн томомилэ фэрк килэдигэн Ba эйни пэйтдэ унинг куплэб aнъaнaдaрини дaвом эттиргэн, нихоятдэ узигэ хос тушунч^тар Ba кэтегориялэр, тaмойиллaр тизимигэ эгэ булгэн, кенг худуддэ тaркaдгaн Ba кэтор окимлэр, унлэб йyнaдишлaрни кэмрэб олгэн, эсрлэр дaвомидa сэй^^л^^ Ba зaмонaлaр ошэ тэкомиллэшиб келгэн Илми хикмэтдек яхлит Ba узигэ хос фэлсэфий тaълимотлaр мэжмуи шaкдлaнмaгaн.

Форобийдэн бошлэнгэн ушбу серкиррэ фaдсaфaнинг кейинги ртожидэ Дл-Берунийдэн ибн Aрaбийгaчa, Ибн Синодэн Нaсaфийгaчa, Faззолийдaн Ибн Рушдгэчэ, Умэр Хэйёмдэн УлyFбеккaчa, Длишер Нaвоийдaн Aхмaд Донишгэчэ Ba улэрдэн кейинги куплэб Шэрк aдломaдaри, жумлэдэн жэдидлэр фaдсaфaсигa оид кaрaшлaр Ba тaълимотлaрдa хэм Х,икмэт илмининг излэри Ba тэъсири яккол сезилиб турэди. Бугунги кундэ истиклол шэрофэти билэн оёкда тyрaётгaн «Узбек фaдсaфaси» йyнaдишидa ярaтилaётгaн aсaрлaрдa хэм энэ шу меросгэ элохидэ эхэмият кэрэтилиши зэрурлиги дaвр тaдaбигa эйлэнгэнининг энг эсосий сaбaблaридaн бири хэм энэ шундэ...

Юнон философиясигэ хос хэл^дэн йироклик билэн боFлик кэмчиликни ютук сифэтидэ идеaллaштириш собик Иттифок дaвридa aвж олди, дипломли фaйлaсyфлaр доирэсидэ yстyвор холэтгэ эйлэнди Ba хозиргэчэ сэклэниб келмокдэ. Бу тоифэдэги эксэрият купчилик юртимиз зэминидэн етишиб чикдан aдломaдaримизнинг жэхон фaдсaфaсигa кушгэн бебэхо хиссэси сифэтидэ бaхолaнaдигaн фэн сохэси - «Илми хикмэт»гэ хос тушунчэ Ba кэтегориялэрни хaдигaчa aдлaкaндaй олис тэрих кдъридэ колиб кетгэн Ba зaмонaвий фaлсaфaгa aro^a^ йук, эрхэик вокелик тэрзидэ тaсaввyр килэди. Холбуки бугунги кундэ хэм бэрчэ эрэб дaвлaтлaри, Покистон, Эрон, Туркия, AфFOнистон Ba бошкд куплэб мaмлaкaтлaрдa ушбу тyшyнчaдaр кенг кУллaнaди Ba хэлк фэлсэфий тэфэккурининг тэркибий кисми сифэтидэ уз эхэмиятини сэклэб келади.

Дaстлaб эрэб хaлифaлигидa шaкдлaнгaн aнъaнaгa курэ, ислом дини Ba унинг мукдддэс китоби булгэн Куръони Кэримдэн озиклэнгэн Ba шу эсосдэ эник йунэлиш олгэн Х,икмэт илми aввaдо Ярэтгэннинг иродэси Ba ярaлгaнлaр тэкдири, борлик Ba йуклик, олэм Ba одэм yртaсидaги мyносaбaтлaр, дунёни Ba узликни энглэш, зэмонгэ хэмнэфэс булиш Ba умрни мэзмунли утквзиш,

инсон кэмолоти, унинг экли, тэфэккури Ba билиш жaрaёнлaри кэби мaсaдaдaргa доир билимлэр мaжмyaси Ba хэёт фaлсaфaси тэрзидэ нэмоён булди. Длломэ боболэримиз хикмэт илмини кддимги юнон фaйлaсyфлaри кэби хaдкдaн йирок тэмойил, деб эмэс, бэлки эйнэн хэлк учун, ислом эхкомлэрини эхолининг бэрчэ кaтлaмлaригa сингдириш Ba улэрни Дллох Baora^a етишиш йулидэги умр буйи сaёхaтлaридa комил инсон дaрaжaсигa кyтaрилишлaри учун тушунэрли илмий тилдэ бэён этиш мaксaдидa ишлэб чиккaнлaр Ba эсрлэр дaвомидa сaйк;aдлaб боргэнлэр.

Бу жихэтдэн, элломэ боболэримиз нимэ сэбэбдэн фaлсaфaни «Хдкмэт илми» тэрзидэ тушунгэнлэри Ba улэр кдйси илм сохэси билэн шyFyллaнгaнлaридaн кэтьи нэзэр, хикмэт Ba дониш эхли сифэтидэ эътироф этилгэнининг мэзмун-мохияти Ba эхэмиятини энглэш мухимдир. Шу мэънодэ, «Фaдсaфa - фэнлэрнинг отэси» дегэн мумтоз тэърифнинг эсл мaъно-мaзмyнигa етиш учун муэйян дaвр мобэйнидэ мустэкиллик шэроитидэ яшэш керэк булди, десэк, эйни тэрихий вaзиятни Ba фэлсэфий янгилэниш жэрэёнини тyFри ифодэ этгэн булэмиз.

Ислом кенг тaркaдгaнидaн сунгги дэстлэбки aсрлaрдa хaлифaликдa юнон фaдсaфaсигa эътибор ортгэни сэбэбли бэъзи мусулмон aдломaдaрининг ушбу тэмойилни сaкдaб колишгэ интилгэни Ba улэрнинг хэлкчил ислом илохиётчилэри томонидэн тэнкид кдлингани эсло бежиз эмэс. Негэки, исломгэ хaдкдaн йирок булгэн бундэй билим Ba кaрaшлaр тизими фойдэ бермэс эди, чунки бу дин Ba унинг эхкомлэри бэрчэгэ тушунэрли Ba соддэ ифодaдaнсaгинa кенг тэркэлиши Ba турли хэлклэр онгигэ сингиши, тэркэлиш худуди кенгэйиши Ba тэрэфдорлэри купэйиши мумкин эди.

Юртимиздэ шaкллaнгaн Ba буюк элломэ бобомиз Aбy Нэср Форобийдэн куч олгэн «Фaлсaфa - хикмэт илмидир» дегэн тэълимот эта шу тэмойил эсосидэ ярэтилди, унгэ хизмэт килди, уни мyстaхкaмлaди Ba aдломaдaримиз орэсидэ кенг тaрк;aлди. Мaвлоно Жэлолиддин Румийнинг отэси, Нэжмиддин Кубронинг шогирди, «Султон ул-улэмо» дегэн юксэк эътирофгэ сaзовор булгэн мэшхур элломэ Бaховaддин Вэлэднинг уз дaвридa Бэлхдэ 300 га якин фэйлэсуфни йиFиб, юнон фaдсaфaси тaмойиллaригa ортикчэ берилмэслик Ba хэлкчил Илми хикмэтни урганиш зэрурлиги хэк^дэ узига хос илмий-эмэлий мaшFyлотлaр тэшкил этгани хэм бу фикрни тэсдиклэйди.

Еттинчи, бу жихэтдэн «Узбек фaдсaфaси» тушунчэси тэрихи Ba тэдрижи тaдкинидa янэ икки мухим жихэтга элохидэ эътибор бериш зэрур. Aввaдо y хэлкимиз кaдимдaн яшэб келэётган Туронзэмин, Сирдэрё Ba Aмyдaрё хaвзaсидa шaкллaнгaн миллий тэфэккур, фэлсэфий тэълимотлэр Ba нaзaриялaр тyFилгaн ушбу юртдэ истикомэт килyвчи кишилэрнинг мaънaвий кэдриятлэри Ba

умумфалсафий карашларидан иборат умумэтник зохирийлик, яхлит ижтимоий ходисани англатади.

Айни пайтда, узбек фалсафаси ана шу миллий маконда тугилиб вояга етган ёки узга диёрлардан келиб, Ватанимизда яшаб ижод килган мутафаккир боболаримизнинг турли тилларда яратган хикмат илми, хилма-хил уруглар ва шажаралар вакиллари, атокли алломаларнинг асарлари, фалсафий меросининг умумий мажмуаси хамдир.

Яна шуниси аникки, гарчанд уларнинг баъзилари диний ирфоний ёки маънавий-маърифий йуналиш, бошкалари эса табиий-илмий ёки бадиий тафаккур, наср ва назм вакиллари булсаларда, алал-окибат барчалари хикмат ахли сифатида умумфалсафий мезонларни чукур эгаллаган ва уз даврининг атокли файласуфларига айланган беназир зотлардир.

Уларнинг даврида аклий билимлар наклий билимлардан, фалсафа ирфондан, бадиий тафаккур фалсафий мезонлардан сунъий ажратилмас, илмнинг барча жабхалари Х,икмат илмининг таркибий кисмлари, бинобарин алломаларнинг узлари эса бири уламо ёки дин арбоби, бири хукмдор ёки пешкадам олим, бошкаси назм ёки наср вакили булишидан катьи назар, «^икмат ахли» деган тоифага мансуб кашам вакиллари хисобланар эдилар.

Шу маънода, юртимизда тугилган ёки яшаб, ижод килган, аждодлари ватандошларимиз булган ва халкимизнинг асрий анъана ва кадриятларини уз асарларида акс эттирган юзлаб мутафаккирлар, табиий-илмий фанлар, диний-ирфоний ва фалсафа илмлари, назм ва наср алломалари меросига айнан шундай ёндашув Узбек фалсафасининг илдизлари канчалик чукур, камрови кенг ва захираси эса накадар бойлигини яккол курсатади.

Бу жихатдан оламга машхур боболаримиз Хоразмий ва Фаргонийлар, Бухорий ва Термизийлар, Форобий ва Беруний, Ибн Сино ва Мотурудий, Уструшоний ва Бужайрийлар, Маргиноний ва Замахшарий, Насафийлар ва Кешийлар, Амир Хусрав Дехлавий ва Гиждувоний, Яссавий ва Кубро, Накшбанд ва Порсо, Хдким Термизий ва Бохарзий, Тафтазоний ва Журжоний, Чагминий ва Коший, ^аффол Шоший ва Ахрор Валий, Улугбек ва Али Кушчи, Жомий ва Навоий, Бобур, Бедил ва Машраб, Суфи Оллохёр ва Ахмади Дониш каби мутафаккирларни кухна Туронзамин ахолисининг умумий аждодлари, улар колдирган маънавий-маърифий ва диний-ирфоний бойликларни эса, минтакамиз халкларининг яхлит мероси сифатида караш тарихий адолат нуктаи назаридан максадга мувофикдир.

Гарчанд бу маънавий мероснинг шаклланиши ва такомили турли даврларда руй берган булса-да, асл мазмун-мохиятига кура у яхлит ва бир бутун узбек фалсафасининг асоси, она заминимизда яшаган барча авлод ва

аждодларимизнинг умумий кадриятидир. Шу маънода, бу борадаги тадкикотдан максад бирор-бир геоцентризм, европацентризм ва осиёцентризм, миллий махдудлик ёки этник мумтозлик даъвоси эмас, балки уни Ватанимиз худудида яшаган аждодларимиз яратган яхлит мерос, инсоният тафаккурининг таркибий кисми сифатида холис урганиш ва ундан сабок олишдан иборатдир.

Саккизинчи, шу билан бирга, ислом тафаккури ва амалиёти доирасида шаклланган ва асрлардан буён сакланиб, турли шакл ва хилма-хил мазмунда намоён булган тасаввуф хамда унинг тарикатлари хам узбек фалсафаси тадрижига катта таъсир курсатган узига хос омиллардан бири эканини назардан кочирмаслик лозим. Баъзи фикрларга кура, "Тасаввуф таълимоти билан шугулланган уламолар тасаввуфни сунний ва фалсафийга булганлар. Фалсафий тасаввуфни барча йуналиш ахллари коралайдилар ва инкор киладилар, Куръон ва суннатга асосланган сунний тасаввуфни кувватлайдилар. Фалсафий тасаввуф кейинчалик пайдо булиб, турли фалсафалар таъсири остида исломга ёт булган фикр ва эътикодларни олга сурган" деган карашлар хам йук эмас.1

Аслида эса, бунда гап фалсафага диний-ортодоксал караш ёки уни табиий-илмий ёндашувлар омили сифатида изохлашга интилиш устиворлик килиши хакида бормокда, дейиш мумкин. Ана шу нуктаи назардан, диний-ортодоксал караш тарафдорлари наздида фалсафа инсонни Яратганнинг иродасига буйсуниши даражасини пасайтириши ва илохий кучларга ишончини кучсизлантириши, уни охират кайгусидан бошка йулларга бошлаши, бу дунё ташвишлари ёки илм-фан амалиёти билан чалгитиши мумкин экан.

Фалсафага бундай караш унинг тарихида янгилик эмас ва бу милоднинг 529 йилига келиб Рим императори Юстиниан томонидан Платон академияси ва барча философия мактабларини ёпиш, уша давргача мавжуд булган ва христиан черкови хуш курмайдиган хамма кутубхоналарни йукотиш хакидаги карорга келиш учун асос булгани тарихдан маълум.

Асрлар давомида баъзи дин уламоларининг фалсафага нисбатан бундай гайри карашининг замирида инсониятга олам ва одам, борлик ва йуклик, яралиш ва яратмиш, умрнинг мазмуни ва хаётнинг маъноси, илм-фаннинг урни ва ахамияти билан боглик масалаларда диний ёндашувдан фарк киладиган фалсафий ёндашувнинг хам мавжудлигидир.

Гарбда хам Шаркда хам ушбу тенденция мавжуд ва бу борада хар бир томоннинг уз голиблари ва маглублари, яъни Сукрот ва Платонлари, Фома Аквински ва Жордано Брунолари, Газзолий ва Ибн Рушдлари бор. Ортодоксал дин уламолари томонидан узбек фалсафасининг забардаст намоёндалари

1 Ислом манбашунослиги. - Тошкент: Какнус медиа, 2019. - Б. 220.

Хоразмий ва Фаргоний, Форобий ва Беруний, Ибн Сино ва Мирзо Улугбек, Али Кушчи ва Ахмад Дониш каби алломалар меросига нисбатан муносабатда хам ана шундай холатни яккол сезиш мумкин...

Туккизинчи, инсон тафаккури узгариши, жамият дунёкарашининг янгича тамойилларга эга булиши давомли ва мураккаб жараёнлиги маълум. Х,алигача «Узбек фалсафаси» мавзуида фундаментал тадкикотлар, китоблар, укув ва ёрдамчи адабиётлар камлиги, шу номдаги кафедра ёки илмий марказ фаолиятини йулга куйиш ва укув фани буйича дастурлар хамда дарсликлар яратиш зарурати сакланиб колаётгани хам якин утмишдаги йукотишларнинг таъсирини яккол курсатади.

Холбуки, инглизларда нафакат «Инглиз фалсафаси» балки «Бекон фалсафаси» ва «Парсонс фалсафаси», немисларда «Немис фалсафаси»дан ташкари «Кант фалсафаси», «Гегель фалсафаси» ва бошкалар алохида, махсус урганилади. Француз ва испанларда, греклар ва итальянларда хам шундай ва бунга хеч ким ажабланмайди. Аслида хам шундай булиши, муайян миллат уз фалсафасини аввал узи чукур урганиши, дунёкарашининг асосига айлантириши, сунгра эса, зарурат булса, бошкаларга хам тавсия этиши ва таргиб килиши мумкин.

Аввало, айтиш керакки, тоталитар даврда хам фалсафамиз тарихи буйича муайян ишлар олиб борилган, лекин тарихий-фалсафий тадкикот методологияси синфий мафкурага асосланганлиги учун, фалсафамиз тарихи бузилган ва сохталаштирилган холда ёритилган булиб, унинг холисона ва тулалигича тикланиши учун имконият булмаган. Бундаги субъектив омил шундан иборатки, якин утмишда фалсафа тарихини тадкик этишдаги анъаналаримиз хисобга олинмасдан, давр рухини белгилаб берган алломаларнинг фалсафий карашларидаги мухим кадриятлар ва концептуал маъно ва назарий мазмун четлаб утилди. Алломаларимизнинг утган асрнинг энг сунгги ун йиллигидан илгари чоп этилган асарларини нашрга тайёрлашда бундай бир ёкламаликка йул куйилгани маълум. Фалсафамиз тарихидан унинг мухим компонентлари булган бир нечта окимлар, диний-фалсафий таълимотлар, хукмрон мафкурага зид булган гоялар олиб ташланган.

Шунинг учун уша даврдаги методологик жихатдан бир томонлама тадкик этилган, сохталаштирилган, бузилган ва такикланган алломалар мероси янги даврга келиб кайта тикланди ва атрофлича урганилмокда. Бу борада хозирги давр олдимизга куяётган ута долзарб вазифалар, ечимини кутаётган муаммолар талайгина. Вахоланки, аллома боболаримизнинг фалсафий гоялари, тарихий тамойиллари ва услублари хозирги ёндашувларга мос келади хамда ушбу

сохэдэги тэд^икот Ba излaнишлaрдa ишлэтилиши, янэдэ кенгрок кУллaнилиши мaксaдгa мyвофик, деб хисоблэймиз.

Унинчи, фaдсaфaнинг мохияти Ba унинг тэрихидэн мэълумки, бу борэдэги ижод билэн боFлик конуниятлэр нэсрий эдэбиёт, шеърият ёки журнэлистикэ сохaлaридaн жиддий фэрк килэди. Яъни ушбу сохaлaрдa aдaбиётлaр, aсaрлaр кундэлик турмуш, турли вокеa-ходисaдaр Ba жaрaёнлaр билэн боFлик тэрздэ узлуксиз ёзилaверaди, пэйдэр-пэй чоп этилaверaди.

Фэлсэфий aсaрлaр ундэй эмэс. Бир фэлсэфий FOя ярэтилдими Ba у эътироф этилдими aсрлaргa колади, уни тэкрор ярэтиш шэрт эмэс. Турличэ тaдкднлaр булиши мумкин, эммо фэлсэфий FOялaрнинг тэрихий тaкозолaнгaнлиги коидэсини хеч ким узгэртирэ олмэйди. Шунинг учун фэлсэфий aсaрлaр сон-сэноксиз ёзилмэйди Ba куп микдорни тэшкил этмэйди. Aдaбиётдa aхвол бошкэ, дунёдэ Ba бутун тэрих дaвомидa бир мaвзyдa, турли тиллэрдэ Ba хилмэ-хил жэнрлэрдэ минглэб aсaрлaр, шеърлэр ёзилгэн булиши мумкин Ba бу одэтий хол хисоблэнэди.

Фaдсaфa тэрихи нуктэи нaзaридaн, инсониятнинг ёки бирор-бир хэлкнинг фэлсэфий дэхоси, ижтимоий тэфэккури куплэб етук aсaрлaрни ярэтгэн улкэн кутэрилиш дaврлaри бэрмок билэн сэнэйдигэн дaрaжaдa кэмёб феноменлэр Xисоблaнaди. Aйнaн энэ шундэй дaврлaргa нисбэтэн бирор-бир хэл^кэ мэнсуб муэйян номдэги фaдсaфa мэктэби шaкдлaнгaн, унинг тэмэл тоши куйилган зэмон сифэтидэ кaрaдaди.

iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.

Кддимги эллинлэр дaври «Юнон фaдсaфaси», ушэ зэмонлэрдэги Хитой Ba ^индистондэги yЙFOниш дaври «Хитой фaдсaфaси» Ba «Х,инд фaлсaфaси», уртэ aсрлaрдaги Европa Ренессэнси «Италия фaдсaфaси» Ba «Инглиз фaдсaфaси», XVIII-XIX aсрлaрдaги ривожлaниш эсэ «Фрэнцуз фaлсaфaси» Ba «Немис фaдсaфaси» кэби тушунч^тарни илм-фэн тэрихигэ мyстaхкaмлaгaнининг сэбэби ушбу сохэдэги тэрихий тaкозолaнгaнлик билэн боFлик конуниятнинг нэмоён булгэнини энглэтэди.

Ун биринчи, Узбек фaдсaфaси тэрихигэ, унинг генезиси Ba динэмикэсигэ доир янэ бир зaмонaвий жихэт кyзaтилaётгaнини хэм элохидэ кэйд этмок керэк. Биздэ утгэн aсрлaрдa Ba кейинги йиллэрдэ биринчи Ba иккинчи Ренессэнс дaврлaри, улэрдэн тэшкдри aсрлaргa оид ислом улэмолэри Ba диний мвзмундэги aсaрлaргa доир мaвзyлaрдa тизимли Ba кэтор тaдкдкотлaр aмaдгa оширилмокдэ, мyтaфaккирлaримизнинг куплэб китоблэри чоп этилмокдэ. Бу тэхсингэ сaзовор Ba нихоятдэ зэрур иш abarra.

Aйни пэйтдэ, ушэ дaврлaрдa яшэгэн Ba эсосэн тэбиий-илмий Ba фэлсэфий мaвзy-мaсaдaдaр билэн купрок шyFyллaнгaн фэйлэсуф, мэнтикшунос, эстроном, мэтемэтик Ba бошкд сох&лэр вaкиллaри булгэн aлломaлaрнинг

меросига хам ана шундай алохида эътибор каратиш эхтиёжи пайдо булмокда. Бу жихатдан, «Узбек фалсафаси комуси», «Узбек фалсафаси антологияси», «Узбек фалсафаси алломалари» рукнида йирик асарларни тайёрлаш ва янги тафаккур асосидаги шархлар билан чоп этиш хам мазкур сохадаги долзарб вазифалар сирасига кириши шубхасиз.

Хрзирги кунларда мамлакатимизда ижод ахлига эътибор кучаймокда. Тил ва адабиёт, журналистика сохасида канчадан-канча минбарлар, нашриётлар ва тахририятлар, телестудиялар, ижод мактаблари ва олий укув юртларининг фаолияти йулга куйилган. Бу борада илмий марказлар, тадкикот институтлари ишлаб турибди, ушбу соха вакиллари учун ижод уйлари ва бошка шарт-шароитлар хозирланган. Куплаб олий укув юртлари, факультетлар ва булимларда мазкур йуналиш буйича минглаб кадрлар тайёрланмокда.

Бундай шароит соха вакиллари учун утмишда орзу эди ва у хозирги даврга келиб амалга ошди. Ушбу ижобийликларнинг объектив ва субъектив сабаблари бор, албатта. Айни пайтда, ушбу сохалар билан бир каторда фалсафа ва бутун ижтимоий фанлар йуналиши учун хам ана шундай тизимли эътибор каратилиши эса, бу жабханинг хам тубдан янгиланиши, илдам кадамлар куйиши учун зарур шарт-шароитлар яратган ва имкониятларни янада кенгайтирган булур эди.

Хуллас, бугун замон ва тафаккур янгиланмокда, Узбекистон ва узбек халки янгиланмокда. Узок утмиш, кечаги ва бугунги кун, хозирги авлоднинг миссияси ва келажакдаги устувор вазифаларини англашга нисбатан муносабат ва карашлар узгармокда. Халкимизнинг миллат сифатидаги узлигини англаши, уз маконида эмин-эркин яшаши, маънавий киёфаси ва миллий кадриятларини асраб-авайлаши, уз такдирини ва истикболини узи, мустакил хал килиши учун мухим асослар яратилиб, имкониятлар кенгайиб бормокда.

Х,ар кандай миллий фалсафа каби, бугунги узбек фалсафаси хам ана шундай дориламон замон эхтиёжлари, хозирги давр талаблари ва чорловлари эпкинидан четда туролмайди, албатта. Гарчанд, фалсафа, ижтимоий фанлар, гоя ва мафкурага нисбатан карашлар анча узгарган булсада, аммо бу ушбу фан сохаларининг давр талаби ва хаёт нидоларига жавоб бермаслиги, замон билан хамнафас булмаслиги, хар кандай янгиланиш учун хос булган зиддиятли ва муаммоли жараёнлардан куз юмиши зарурлигини англатмайди.

Бу эса, уз навбатида, замонавий узбек фалсафаси умумбашарий муаммолар билан бирга, Ватанимиз мустакиллигини мустахкамлаш, илгор фукаролик жамиятини барпо этиш йулида амалга оширилаётган ислохотлар тамойиллари, устувор йуналишлари ва долзарб вазифаларини акс эттириши зарурлигини хам англатади. Уз навбатида бу, хозирги даврда узбек фалсафаси

тэрихи Ba тэдрижини, унинг келэжэгини белгилэйдигэн омиллэрни тэдкик этишгэ кaрaтилгaн янги методологияни ишлэб чикиш, уни мэхсус Ba тизимли ургэниш дaври Ba эхтиёжи вyжyдгa келгэнидэн дэлолэт берэди.

Шу билэн биргэ, бу борэдэ инсон Ba жэмиятни тaрaккиётгa бошлэйдигэн эзгу FOядaр мэзмун-мохиятини эхоли, эйниксэ, ёш aвлоднинг к&лби Ba онгигэ сингдириш, жэмиятимиздэ янги дунёкэрэш Ba зaмонaвий тэфэккурни шэкллэнтириш билэн бOFЛИK нэзэрий Ba эмэлий фэолият хэм нихоятдэ мухим эхэмият кэсб этмокдэ. Булэрнинг бэрчэси бугунги узбек фaлсaфaсининг долзэрб вaзифaдaри булиб, улэрни эмэлга ошириш зэрурэти бэрчэмизнинг зиммэмизгэ улкэн мэсъулият юклэйди

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.