ЁШ АВЛОДНИ ТАРИХИЙ ТАФАККУР БИЛАН ШАКЛЛАНТИРИШ
ЗАРУРАТИ
Жахонгир Мухсинович Мирахмедов Кукон давлат педагогика институти
Аннотация: Мазкур маколада ёш авлодни тарихий тафаккурини урганишга доир фалсафий карашлар киёсий тадкик килинган. Шунингдек, тарихий тафаккур шаклланишидаги ижтимоий-маънавий омиллар очиб берилган.
Калит сузлар: тарихий тафаккур, тарихий онг, тарихий билиш, тарих, узликни англашдан, миллий рухда тарбиялаш
THE NEED TO SHAPE THE YOUNGER GENERATION WITH
HISTORICAL THINKING
Jakhongir Mukhsinovich Mirakhmedov Kokand State Pedagogical Institute
Abstract: This article is a comparative study of philosophical views on the study of historical thinking of the younger generation. Also, socio-spiritual factors in the formation of historical thinking are revealed.
Keywords: historical thinking, historical consciousness, historical knowledge, history, from self-realization, upbringing in the national spirit
Узбек халкининг куп асрлик бой тарихий, илмий, маданий ва диний кадрият хамда меросини урганиш, ундан умумий ва бебахо мулк сифатида фойдаланишга кенг йул очилди. Узбекистонда амалга оширилаётган ислохотларда бундай жараён "Маънавий-маданий хаёт таълим тарбия, маданий мерос, тарихий тажриба, диний, ахлокий, маърифий карашлар, турмуш тарзи, ранг-баранг муносабатлар, илм-фан, халк байрамлари, сайллари, томошалари ва удумлари, санъат, адабиёт каби сохаларни уз ичига камраб олади. Халкнинг, миллатнинг узига хос этник хусусиятлари, жахон цивилизациясига кушган хиссаси х,ам аслида ана шу маънавий-маданий кадриятлар билан улчанади"1.
2021 йил 19-январ куни Президентимиз раислигида маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш, бу борада давлат ва жамоат ташкилотларининг хамкорлигини кучайтириш масалаларига багишлаб утказилган видиоселоктор йигилишида давлатимиз рахбари "Миллий тарихни
1 Мусаев Ф. Демократик давлат куришнинг фалсафий-хукукий асослари. Т.: Узбекистон, 2007, -Б. 119. ПссШ^^Ш] 553 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
миллий pyx батан яpaтиш керэк. Акс xолдa унинг тapбиявий тaсиpи бyлмaйди. Биз ёшлapимизни тapихдaн сэбо; олиш, хyлосa чикдришган ypгaтишимиз, yлapни тapих илми, тapихий тaфaккyp билaн куроллэнтиришимиз 3apyp " дегэн фикpлapи вaзифaнинг кaнчaлик долзapб экэнлигини исботлaб беpaди.
Мaмлaкaтимиздa миллий мaънaвиятини pивожлaнтиpиш, миллий тил Ba мaдaниятни тapaк;к;ий эттириш, Уз-Узини aнглaш, миллий xис-тyЙFyлap, Fypyp, вaтaнпapвapликни кaмол топтириш Ba мyстaxкaмлaш билaн мaънaвий хaвфсизликни мэзмун, мохиятини конкpетлaштиpиш бapкaмол aвлод тapбиясидa мухим урин эгaллaйди. Узбек хэлкининг хозирги миллий мaънaвияти Ba к;aдpиятлapи утмиш миллий мaънaвиятининг дaвоми булиб yлapгa дустлик, мехмондустлик, одaмгapчилик, инсонпapвapлик, экло^ий теpaнлик, тaдбиpкоpлик, фaзилaтлилик, сaхийлик, хyшмyомaлaлилик, жaмоa ичидa узини тyтa билишлик, xaёлилик, сизлaб мyомaлa килиш, озодэлик, хyшчaк;чaклик, хушфеъллик, мэрдлик, сэмимийлик, лутфи кэрэмлилик, ширинсузлик, тэшэббускорлик, онэ-юрт Ba х^кита мyxaббaтлилик, инсофлилик, диёнэтлилик, ростгуйлик, хэлоллик, ору-номуслилик, тyFpилик, pежaлилик, поклик, сaбp-aндишaлик, вэзминлик, хожэтбэрорлик, отэ-онэ Ba кaттaлapни хурмэт килиш, меxнaтсевapлик, утмишгэ хурмэт, инсофлилик, иймонлилик, миллий Fypyp, мустэкилликни кэдрлэш, вaтaнпapвapлик, миллaтпapвapлик Ba бошкд миллий, мaънaвий - эхлокий фaзилaтлap кирэди. Булэрдэн мэълум булэдики, узбек xans^a дунё тэн бериб келaётгaн эжойиб инсоний фaзилaтлap, нодир урф-одэтлэр мaвжyд экэн.
Мaмлaкaтимизгa турли йуллэр билэн сукилиб кириб ёшлap онггини зaxapлaшгa уритаётган 'Тэрб мэдэнияти" нaмyнaлapи Ba aкидaпapaстлик, экстримистик FOялapнинг мэзмуни мохиятини тyFpи тушунтириш, мaфкypaвий иммунитетни шaкллaнтиpиш долзэрб вaзифa булиб колмокдэ. Хдр бир ёш aвлод узининг тyFилиб усгэн мaмлaкaтини севиб эрдоклэши, химоялэши, к;aдpиятлapини унутмэслиги Ba унта хурмэт билэн мyносaбaтдa булиши мaънaвийятимизи химоя килиш омилидир. Шу нyк;тaи-нaзapдaн к;apaгaндa, тэрих миллэтнинг хэкикий тapбиясигa эйлэниб бормокдэ. Буюк aждодлapимизнинг ишлэри Ba жaсоpaтлapи тэрихий хотирэмизни жонлэнтириб, янги фукдролик онгини шaкллaнтиpмокдa, мaънaвий тэрбия Ba ибрэт мaнбaигa aйлaнмокдa. "...Хэлкимиз тэ^диридв бутунлэй янги тэрихий дaвp бошлэнди. Бу дaвp мустэк;иллик, истикдол FOялapи оркэли эндигинэ шaкллaнaётгaн соFлом, хэр томонлэмэ хэётий Ba инсон мaнфaaтлapигa хизмэт килэдиган FOялap дaвpи сифэтидэ дунёгэ келмокдa.Анa шу миллий истиклол, миллий FOя, миллий фaлсaфa шэклидв эндигинэ пэйдо бyлaётгaн мyносaбaтлapимиз бутун утмишимизни янгичэ нaзap билэн бэхолэш, уни к;aйтaдaн куриб чикиш, шу
554
ISSN 2181-063X I Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
асосда тарих хотираси ва тарихий тафаккурни шакллантиришнинг кучли бир ички эхтиёж даражасига кутарилмокда."2
Тарихий тажриба, аньаналарнинг мерос булиб утиши буларнинг барчаси янгидан янги авлодларни тарбиялайдиган кадриятларга айланиб колмоги лозим. Бизнинг маданиятимиз бутун инсониятни узига ром этиб келаётган марказ булиб колганлиги тасодифий эмас. Самарканд, Бухоро, Хива факат олимлар ва саньат ихлосмандлари учунгина эмас, балки тарих ва тарихий кадриятлар билан кизикувчи барча кишилар учун зиёратгохга айланган. Маьнавий кадриятларнинг яна бир кудратли манбаи аньанавий оила ва кариндошлик муносабатлари одобидан иборатдир. Катталарни хурмат килиш, узаро ёрдамлашиш келажак авлод хакида гамхурлик килиш хамиша унинг асосий коидалари булиб келган. Афсуски, бу кадриятларга хам совет даврида жиддий путур етди.
Тарихий тадкикот шуни курсатдики маълум мафкура ёки гоя билан сугорилган методология ёки илмий иш йиллар утиши билан уз кадр-кимматини йукотади. Бунда тарих фани ва тарихчилар маъсулияти хакида фикр мулохазалари хамда аник илмий-фалсафий концептуал мушохада килишга ва тарихни бундан хам аникрок мохиятини тасаввур килиш мумкин булади, чунки бу гоя уз илмий-фалсафий асосига эга. Асос килиб тарих фанининг методологик илмий-назарий асос ва тамойилларини ишлаб чикиш хозирга келиб энг долзарб муаммолардан булиб турибди. Хусусан: "Узликни англаш тарихни билишдан бошланади. Хдкконий тарихни билмасдан туриб эса узликни англаш мумкин эмас".3 Шунинг билан бир каторда, миллий-маънавий хавфсизликни таъминлаш масаласида хушёрлик ва сезгирлигимизни, катъият ва масъулиятимизни йукотсак, бу ута мухим ишни уз холига, узибуларчиликка ташлаб куядиган булсак, мукаддас кадриятларимизга йугрилган ва улардан озикланган маънавиятимиздан, тарихий хотирамиздан айрилиб, охир окибат узимиз интилган умумбашарий тараккиёт йулидан чикиб колишимиз мумкин. Айникса, ёшларимизнинг маънавий тарбиясида бепарволик ва локайдлик хукм сурса, энг долзарб масалалар узибуларчиликка ташлаб куйилса, уша ерда маънавият энг ожиз ва заиф нуктага айланади. Ёки аксинча каерда хушёрлик ва жонкуярлик, юксак акл-идрок ва тафаккур хукмрон булса, уша ерда маънавият кудратли кучга айланади.
Тарихни фалсафий муаммолари рационал шаклда биринчи булиб кадимги юнонларда учрай бошлаган эди. "Антик тарих фалсафаси инсоният тарихини фожеавийлигини драмматик куринишлари умумлашмасидир".4 "Ушбу чукур
2 Жураев Н. Тарих фалсафасининг назарий асослари. - Тошкент.:Маънавият. 2006. 125 б.
3 Каримов И.А. Тарихий хотирасиз-келажак йук. -Т.: Узбекистон. 1998. -Б.3.
4 Гобаров И.А. Смысл и направленность исторического процесса. -М.: МГУ, 1987. -С.132 .
Пмта^^И] 555 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
излар объектив реалликни ташкил этади. Тарихчилар тили билан айтганда бу колдиклар халк рухиятини. Х,аётини асослари хисобланади"5. Тарихий утмиш моддий ва маънавий маданиятга сингиб кетган булади. Бундай маданий кадриятлар тарихчилар учун реал фактлар хисобланади. Шунинг учун хам тарихий утмиш тадкикот предмети сифатида тарихий билишда ягона бир меъзон булиши керак, чунки тарихий вокеа жараёнларга бахо беришда холислик булиши шартдир. "Холислик - бу хакикатни бузиб нетмай айтишдир. Тарихни кораламаси булмайди. Тарих бир марта ёзилади. Агар тарихни узгартирсак у узгарган тарих булади "6. Биз бу фикрдан хулоса килиб шуни айтишимиз керакки тарихга Собик Иттифок тузуми давридаги каби хохлаганимизча узгартириш киритсак келажак авлод олдида "Биз адашган эканмиз Амир Темур боскинчи эмас экан" деб кандай айтамиз. Агар биз тарихдан бирор -бир вокеани узгартирсак бунда на хакикат ва на холислик колади. Шунинг учун тарихни холисона урганиб узига мос ва хос бахосини бериш шартдир.
Тарихий билишни ва тарихий тафаккур муаммоларини бир мафкура доирасида хал килиб булмайди. Бирон-бир тарих тадкикотчиси, тарихга канчалик реал объектив ёндашмасин бари-бир кадриятли ёндошмасдан иложи йук бунга мисол килиб куйидаги мисолни курсатиш мумкин: "Тарихчи уз ижодий фаолиятида кадриятли ва баховий тушунчалардан фойдаланиб утмиш хакида хукм чикаради"
Х,ар кандай зулм куп нарсани йук килиши мумкин, лекин халкнинг тарихий хотирасини йук килиб булмайди. Чунки тарихий хотира аждодлар яратган моддий ва маънавий бойликларнинг кишилар онги ва кундалик амалий фаолиятида кайта намоён булиши, эсланиши, кадрланишидан иборатдир. Инсон узининг тарихий хотирасига эга булмасдан туриб, хаётда содир булаётган ижтимоий узгаришларнинг мохиятини тушуниб етолмайди. Уз келажагини тасаввур эта олмайди. Тарих эса инсон учун буюк хотира вазифасини бажаради.
Хулоса килиб шуни таъкидлаш керакки, тарихга муносабат ва тарихни англаш масаласи давлат сиёсати даражасига кутарилган булиб, тарихий тафаккур ва тарихий билиш оркали барча ислохотларга кодир булган шахс ва жамиятни барпо этиш учун тарихни фалсафий томонлама хам мушохада этиш ута зарурдир. Тарихимизнинг янгича фикрлайдиган кишилар айникса булажак мутахассисларни тутган урни ва мазкур масалаларга этибор бериш лозимдир.
5 Самиев А. Генезис и развития исторического сознания. -Душанбе.: Дониш, 1998. -С.79.
6 Ибрагимов А. Биз-ким узбеклар. -Т.: Шарк,. 1999. -Б.289.
Пмта^^И] 556 ISSN 2181-063Х/Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)
Oonga^aHH^raH agaßneT^ap
1. KapuMOB H.A. Tapuxufi xorapacro-Kena^aK fiyK;. -T.: Y36eKHCTOH. 1998. -
E.3.
2. MycaeB O. ^eMOKpaTHK gaBnaT KypurnHHHr ^anca^HH-xyKyKHH acocnapu. T.: Y36eKHCTOH, 2007, -E. 119.
3. ^ypaeB H. Tapux $anca$acuHHHr Hasapufi acocnapu. -TornKeHT.:MatHaBHflT. 2006. 125 6.
4. CnupKHH. A. npoucxo^geHua co3HaHHA. -M.: 1960 . -C.11.
5. ro6apoB H.A. cmbich h HanpaBneHHOCTt ucTopunecKoro npo^cca. -M.: Mry, 1987. -C.132 .
6. CaMueB A. reHe3uc h pa3BHTua ucTopunecKoro co3HaHHA. -^ymaH6e.: AoHurn, 1998. -C.79.
7. H6paruMOB A. Eh3-khm y36eKnap. -T.: fflapK,. 1999. -E.289.
557
ISSN 2181-063X / Impact Factor 4.047 (SJIF 2021)