r^OBA^^AmYB mAPOHTH^A Em^AP MHUHH MAtHABHATHHH mAKMAHTHPHm^A TAPHXHH OHr BA XOTHPAHHHP yphh
Жахонгир Мухсинович Мирахмедов Кукон давлат педагогика институти
Аннотация: Мазкур маколада миллий-маънавияти шакллантириш тарихий онгни ва хотирани урганишга доир фалсафий карашлар киёсий тадкик килинган. Шунингдек, глобаллашув шароитида тарихий онгн ва хотирании шаклланишидаги ижтимоий-маънавий омиллар очиб берилган.
Калит сузлар: тарихий онг, тарихий хотира, тарихий билиш, узликни англашдан, миллий рухда тарбиялаш, миллий-маънавияти
THE ROLE OF HISTORICAL CONSCIOUSNESS AND MEMORY IN THE FORMATION OF NATIONAL SPIRITUALITY OF YOUTH.
Jakhongir Muhsinovich Mirakhmedov Kokand State Pedagogical Institute
Abstract: This article is a comparative study of philosophical views on the study of historical consciousness and memory in the formation of national-spirituality. Socio-spiritual factors in the formation of historical consciousness and memory in the context of globalization are also revealed.
Keywords: historical consciousness, historical memory, historical knowledge, self-awareness, upbringing in the national spirit, national-spirituality
Маълумки, хдр бир халк, миллат уз утмишига, тарихига эгадир. Тарих оркали миллат узлигини ва миллий илдизларини англайди, ундан сабок чикаради. Тарихда юз берган хрдиса ва жараёнлар халкнинг онгида тарихий хотирани шакллантиришга олиб келади.
- Табиий равишда куйидаги саволлар пайдо булади.
- Тарихий хотира нима?
- Уни миллат, халк ва жамият онгида тутган урни кандай?
Х,озирги глобаллашув шароитида тарихий хотира миллатнинг узлигини англашда, ёшларни маънавий - рухдй тарбиялашда кандай урин тутади? Тарихий хотира - аждодлар яратган моддий ва маънавий бойликларни кишилар онги ва кундалик амалий фаолиятида кайта намоён булиши, эсланиши, кадрланишини ифодаловчи тушунчадир. Тарихий хотира утмиш, хрзирги кун ва келажакни боглаб турувчи мустахкам ришта хдсобланади. Тарихий
хотирасиз бугунги кун ва келажакни тасаввур мушкулдир. Бу борада Ислом Каримов шундай фикр билдиради: "Тарихни унутган, ундан сабок чикариб яшамайдиган халк доимо йулидан адашади. Тарихий хотирасиз келажак йук, деган гапнинг маъноси шунда. Шу нуктаи назардан Караганда, якин утмишда руй берган вокеаларни одамларнинг, айникса, ёшларнинг, эсига солиб туриш керак, деб уйлайман1".
Х,озирги глобаллашув жараёнида инсонлар миллий-маънавий, аклий камолотини ташки таъсирлардан мухофаза килишнинг мухим вазифа булиб бориши, унинг мавжудлигини таъминлайдиган зарур шароитлар яратилишини, жамиятнинг миллий-маънавий рухий жихатдан ривожлантиришни, миллий меросимиз ва бой тарихий хотирамизни ёшларимиз дунёкарашининг ажралмас кисмига айлантиришни талаб килади. Бундан ташкари, миллий мерос, миллий тил, урф-одатлар, анъаналар, кадриятлар ва тарихий карашларимизни мужассамлаштирган кучли миллий-маънавий кудрат манбаи булиб, у шахсни миллий-маънавий мухофаза килишнинг, мафкуравий иммунитетини устиришнинг зарурий шартига айланмокда. Натижада кишиларнинг миллий-маънавияти утмиш маънавий миъросимиз билан богланиб, нафакат бугунги кун маънавий карашларини ёт гоялардан мухофаза килади, балки келажак мулжалларини белгилашга хизмат килади.
Тарихий хотира - аждодлар яратган моддий ва маънавий бойликларни кишилар онги ва кундалик амалий фаолиятида кайта намоён булиши, эсланиши, кадрланишини ифодаловчи тушунчадир. Тарихий хотира утмиш, хозирги кун ва келажакни боглаб турувчи мустахкам ришта хисобланади. Тарихий хотирасиз бугунги кун ва келажакни тасаввур мушкулдир. Бу борада биринчи президентимиз Ислом Каримов шундай фикр билдиради: "Тарихни унутган, ундан сабок чикариб яшамайдиган халк доимо йулидан адашади. Тарихий хотирасиз келажак йук, деган гапнинг маъноси шунда. Шу нуктаи назардан караганда, якин утмишда руй берган вокеаларни одамларнинг, айникса, ёшларнинг, эсига солиб туриш керак, деб уйлайман2
Х,ар кандай зулм куп нарсани йук килиши мумкин, лекин халкнинг тарихий хотирасини йук килиб булмайди. Чунки тарихий хотира аждодлар яратган моддий ва маънавий бойликларнинг кишилар онги ва кундалик амалий фаолиятида кайта намоён булиши, эсланиши, кадрланишидан иборатдир. Инсон узининг тарихий хотирасига эга булмасдан туриб, хаётда содир булаётган ижтимоий узгаришларнинг мохиятини тушуниб етолмайди, уз
1 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. Т.: "Узбекистон", 2015. 119 б.
2 Каримов И.А. Она юртимиз бахту икболи ва буюк келажаги йулида хизмат килиш - энг олий саодатдир. Т.: "Узбекистон", 2015. 119 б.
келажагини тасаввур эта олмайди. Тарих эса инсон учун буюк хотира вазифасини бажаради.
Тарихий онг оркали «узлигини йукотган, уз кадру-кимматини буткул унутган фукарони уйготишга, узлигини англашга, уз хак-хукукини химоя кила оладиган баркамол шахс сифатида шаклланишга даъват этади»3. Аввало, мактаб укувчилари онгида ватанга мухаббат туйгусини сингдириб, уларда уз тарихимизга булган кизикишни уйготишимиз даркор. Шундагина келажак авлод ватанга муносиб фарзанд булиб етишади. Таълим-тарбия ёшлар камолотида етакчи уринга эга. Бундан ташкари махаллий материаллар хам тарихий онгни ривожланишида мухим ахамият касб этади.
Тарихий хотира ва тарихий онг бир-бирини коплайдиган тушунчалардир. Биринчи концепция, тарихий хотира ривожланган тарихий онгга караганда илгари пайдо булган деган маънода иккинчисидан кенгрок; иккинчиси факат утмишни эмас, балки вактнинг учта режимига тааллукли булган маънода кенгрок даражада намоён булади.
Тарихий онг куп миллатли жамиятнинг кадрият йуналишларини шакллантиришга таъсир килади. Зеро, тарихшунос олима М.Н.Меликова тугри айтганидек, «Тарихий билимлар ва тасаввурлар оркали ёш авлодда уз Ватани тарихига булган кизикиш ортади, унинг огир дамларига хамдард булиш ёки муваффакиятларидан гурурланиш, миллат рахнамолари хатти-харакатларидан коникиш ёки норози булиш хисси пайдо булади, яъни бунда тарихнинг кадрият сифатидаги белгиси намоён булади. Натижада тарихий онгнинг ажралмас кисми булмиш тарихий хотира шаклланадики, унингсиз инсон рухий-маънавий дунёсини ёхуд амалий фаолиятини тасаввур этиши мумкин эмас»4.
Тарихий билимлар тарихий фактларни таълим тизими оркали урганишга асосланган. Улар мамлакат тараккиётининг тарихий йули, унинг жахон хамжамиятидаги урни ва роли тугрисида гояларни яратишга хисса кушадилар. Тарихий билим ва гоялар тарихга кизикишни шакллантириш ва тарихий хотирани шакллантиришнинг зарурий кисмидир.
Тарихий онгдан мосуволик узликни англашдан йироклашганликни билдиради. Якин утмишда халкимиз уз тарихи ва аждодлари меросидан айро тутиш сиёсати туфайли тарихий онгида кемтик пайдо булди. Унинг урнига узга бегона утмиш, узига ёт кадриятлар билан тулдиришга, миллий узлигидан йироклаштиришга ва сохта идеалларга ишонтиришга харакат килинди. Вахоланки, инсон тафаккури оркали дунёни англайди, билади. Тарих тафаккур сархадларини кенгайтиришда, билишда идрокнинг, ижодкорликнинг кенг фойдаланилиши илм манбаини теранлаштиради.
3 Жураев Н. Тарих фалсафасининг назарий асослари. - Тошкент: Манавият, 2008.-Б.326.
4 Меликова М.Н. Узбекистан ёшларининг тарихий онги (ижтимоий-фалсафий тахлил). -Самарканд, 2019. -Б. 14. ГГлЦ^^Ш! 649 http://oac.dsmi-qf.uz
Xynoca KHHH6 aHTaguraH 6yncaK, SupuHnugaH, HCTHKHOH mapo^arn 6unaH Tapuxra, TapuxuH OHrra MyHOcaSaraMro y3rapgu. EyryHru KyH Tapux xaKuKaraHu THKnam, TapuxuH ^apaeHnapra hhmhh, xonuc 6axp 6epum 6unaH 6upra TapuxuH ®;apaeHHH ^anca^HH-MaHTHKHH TymyHumHH x,aM TaKO3O этмoкga. TapuxuH OHrga MatHaBHH Mepoc, MycTaKu^ Ta^aKKyp Tap3u Ba MaH^aaraapu 6unaH y3Buft 6OOHK yMyMHHCOHHH geMOKpaTHK TaMoftunnapra acocnaHumu 6unaH xapaKTepnaHagu. Tapuxra MyHOca6aT Ba TapuxHu aHraam Macanacu gaBnar cuecara gapa^acura KyTapunraH 6ynu6, TapuxuH Ta^aKKyp Ba TapuxuH 6unum opKanu 6apna Hcnoxpraapra Kogup 6ynraH maxc Ba ^aMHtfrau 6apno этнm ynyH TapuxHH ^anca^HH TOMOHnaMa x,aM Mymox,aga этнm yTa 3apypgup.
Oonga^aHH^raH agaSneT^ap
1. KapuMOB.H.A. TapuxuH xorapacro Kena^aK HyK,. -T.: Y36eKucTOH, 1998.
2. KapuMOB H.A. TapuxuH xorapacro-Kena^aK HyK. -T.: Y36eKucTOH. 1998.
3. AnuKynoB X. Oanca^ufi Metpoc Ba MatHaBuH-axnoKuH $uKp puBO^u. -TomKeHT: Oanca^a Ba xyKyK uHCTuTyTu HampueTu, 2009. -
4. Ha3apoB K,- Oanca^a acocnapu (yKyB KynnaHMa). - T.: Y36eKucTOH ^afinacy^napu Munnufi ^aMu^m, 2018