КАДИМГИ ШАРК ВА АНТИК ДАВР ФАЛСАФАСИНИНГ УЗАРО ФАРК
КИЛУВЧИ ВА УХШАШ ЖИХДТЛАРИ
Жамшид Шодиёрович Элмуротов
Тошкент архитекутура-курилиш университети PhD, доц. j amshidbek82@gmail. com
Чарос Азаматовна Азимова
Тошкент архитекутура-курилиш университети катта укитувчиси
charosrose@gmail .com
АННОТАЦИЯ
Маколада антик давр - кенг маънода кадимги давр фалсафаси ва маданиятини англатувчи тушунча эканлиги алохида келтириб утилади. Том маънода Юнонистон ва Кадимги Рим тарихи ва маданиятининг эллинизм даврини англатиши ва нисбий маънода Урта Осиё тарихининг мил. авв. III -мил. IV асрларига нисбатан хам ишлатиши борасида суз боради.
Калит сузлар: космология, упанишада, етуклик, уйгунлик, социал мухит, брахмон, миф, эхтирос, куркинч, уят, мухаббат, нафрат, эзгулик, гузаллик, рух, тафаккур.
ABSTRACT
The article specifically mentions that antiquity is a concept that means the philosophy and culture of ancient times in a broad sense. In the literal sense, it means the Hellenistic period of the history and culture of Greece and Ancient Rome, and in a relative sense, the history of Central Asia. avv. III - mill. It is also mentioned about its use in relation to the IV centuries.
Keywords: cosmology, upanishada, maturity, harmony, social environment, brahmin, myth, passion, fear, shame, love, hate, goodness, beauty, soul, thought
КИРИШ
Фалсафа тарихидан маълумки, барча юнон файласуфлари ва мутафаккирлари азалдан Шарк маданиятидан бахра олиб келганлар ва аксинча, Шарк мутафаккирларининг купчилиги ислом таълимотини фалсафий асослашда олдинги динлар ва таълимотларнинг гояларини урганиб, улардан таъсирланганлар. "Х,икмат илми Мисрда шаклланган, фалсафаси - Х,индистонда, амалиёти - Марказий
May, 2023
669
Осиёда" деган карашларда хам асос бор деб хисоблаймиз. Биринчи фалсафа кишилик фалсафий маданияти тарихининг биринчи боскичида мифологиявий дунёкараш билан узвийликда булиб, у антик даврдан анча олдин, кадимги Шаркда, яъни Кадимги Миср, Бобил, Марказий Осиё, Х,индистон, Хитойда бошланган ва бу дунёкараш уз предметиниг глобаллиги, билимнинг синкретивлиги ва структурасининг монолитлиги ва мутлако сирли (мистик) характери билан ажралиб туради.
АДАБИЁТЛАР ТА^ЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯ
Кадимий Миср ривоятларида келтирилишича, одамни Энки ва Нинмох денгиз тубидаги лойдан яратган; илк одамлар майсалар, усимликларга ухшаб ер тагидан усиб чиккан. Яна бошка бир ривоятда Энлил чопик килаётганида ер, тупрок тагидан одамлар чикиб келгани кайд этилади. Шунга ухшаш мифларни Кадимги Хитой ва Кадимги Х,индистон халк огзаки ижодида хам учратамиз. Кадимги Хитой афсоналарида оламни яратган Хундун дастлаб жонсиз нарса, сув офати, дарё булгани эсга олинади. Машхур донишманд Лао-цзининг отаси ерга тушган юлдуздан тугилган эмиш. Кадимги хинд ривоятларида сувдан олов, кучли хароратдан Олтин Тухум, ундан эса оламни яратган Брахмон пайдо булгани хакида хикоя килинади. Брахмоннинг жони, кузи, кулоклари, узори, териси ва оёк бармокларидан худосифат одамлар тугилган. Халк фантастик эртакларида кахрамонлар сув, тог, дарахт, ой, куёш, юлдуз, хатто шамолдан тугилади. Ушбу содда, аммо ибтидоий давр одамлари учун реал хисобланган тасаввурлар, карашлар кейинчалик натурфалсафага утади. Натурфалсафа эса Бутун, Яхлит, Умум, Мутлак каби тушунчаларни ва уларга таянган фалсафий-назарий таълимотларни юзага келтиради. Борликнинг Яхлитлигини, инсон билан борликнинг субстанционал богликлигини бугун фалсафа хам такрорлайди ва уларни бир-бирига карши куйиш фожиаларга олиб келишини кайд этади. Кейинги асрларда юзага келган глобал экологик инкирозлар инсон билан табиий борлик уртасидаги мураттабликни бузиш натижаси экани энди купчиликка аён. Минг афсуски, инсонни, унинг хаётий максадларини, даркини табиий борликка карши куйиш анъанаси сакланиб колмокда.
Усимлик ва дарахтларнинг бахорда япрок чикариши, хосилга кириши, кузга келиб япрокларини тукиши, хосилдан колиши кишиларда усимликлар ва дарахтларнинг узига хос хаёти, жони бор деган фикрларни уйготган. Масалан, Бирма (^индихитой ярим ороли)да яшовчи карен халки ханузгача бугдойнинг жони, рухи бор деб билади ва уни паймол килишни каттик коралайди. ^инд фалсафасида узига
May, 2023
670
ISSN: 2181-1385 ISI: 0,967 | Cite-Factor: 0,89 | SIS: 1,9 | ASI: 1,3 | SJIF: 5,771 | UIF: 6,1
хос из колдирган жайнистлар эса нафакат усимликлар, дарахтлар жонига, рухига эга, шунингдек ён-атроф, хаво кузга куринмас жониворларга тула, уларга озор бермаслик керак деган оламсеварлик гояларини илгари сурганлар. То ханузгача диний таълимотлар, айникса астрология маълум бир дарахтлар (узум, чинор, анжир ва б.)ни илохийлаштиради, уларда инсон хаётига, соглигига ва такдирига таъсир этувчи хислат, сифат мавжуд деб билади. Демак, илк одамлар усимликларни дарахтларни мифологик образлар, кахрамонлар сифатида тасвирлаганида узлари учун реал куринган борликдан, унда хам жон, рух бор деган тасаввурларидан келиб чиккан. Жони, рухи бор нарса гапириши, мулокотга киришиши, курашиши, у ёки бу эхтиёжига эга булиши табиий хол эди. Аммо, менинг фикримча, айнан усимликлар ва дарахтларнинг бахорда гуллаши, кузда суниши одамни улиш ва тирилиш, жоннинг вактинча бошка бир нарсага утиши, одамнинг хаётга кайта-кайта келиши хакида фикр юритишга ундаган.
Кадимги Мисрда осмонда сигирга сигиниш, кадим Юнонда хосилдорлик худоси Деметри, ёки шароб худоси Дионисга сигиниш, улиш ва кайта тиришлиш ва ш.ушлар хакидаги ривоятлар. Энг машхур мифлардан бири жонларнинг хакидаги ривоят (бу ривоят, жумладан, Платон томонидан баён килинган) жонли олам билан жонсиз оламни айнийлаштириб, бир-биридан фарк килинмайди. Шунинг учун ривоятда хаётнинг келиб чикиши тугрисидаги масала аник куйилиши мумкин эмас эди. Аникроги, ривоятларда бу масалани куйишга мойиллик сезилади, холос. Хрзиргача хам одамлар ривоятлардаги ана шунга ухшаш хаёлий фикрларга ишониб келадилар.
Космология Кадимги Хитойнинг «Ицзин» («Узгаришлар китоби») ва Кадимги Х,индистоннинг Упанишада (Брихадараняка)сида фалсафий-назарий караш, хатто таълимот даражасида талкин этилади. Кадимги Хитой космологиясига мувофик Борлик учлик — триграмма (Осмон, хаво, Ер; Яратувчи, одам, табиат; Космос, осмоности фарзанди - хукмдор, халк; эркак, аёл, фарзанд ва б.)лардан иборат. Ушбу триграммалар саккизлик — гексограммалар шаклидаги доирани ташкил этади. Доира етуклик, уйгунлик, бирлик тимсолидир. Демак, борликдаги барча нарсалар, мавжудотлар ва жонзодлар бир-бирига боглик, ушбу богликлик, доира бузилган захоти Космос пастга офатлар юборади, ерда, кишилар хаётида хаос бошланади. Ушбу космологик карашлар кейинчалик Лао-цзи (даосизм) ва Конфуций (конфуцийлик) таълимотида давом эттирилган, у бутун хитой
фалсафасининг назарий меросига айланган.
May, 2023
3p.aBB. XXV-XX acpnapra TaannyKnu KaguMru X,HHg эпocн "PHrBega"ga SopnHKHH apaTraH ^tayc Ba HnoHcu^aT MaB^ygoraap - acypanap Tunra onuHagu. KeftHHHanHK MaB^yM Kyn ^tayc ypHHra peanpoK npag«:aHaTH, HnoHcu^aT acypanap ypHHra aHHK KypHHHm Ba cu^araapra эгa oSpa3nap naftgo Synagu. Сoцнan My^HTga SpaxMoHnap TatcupHHHHr omumH SunaH aHru xygo — Bpa^MOH aparnnagu, epgaru SpaxMoHnap эca HnoxuftnamTHpunagH Ba xyKMpoH KaTnaMra aftnaHTHpunagH. 3Hr MyxHMH myHga эgнкн, coцнan MyxHT y3ura 3apyp MapocuMnapHH, HHcTHTyTnapHH Ba gornanapHH umnaS HHKKaH, MH^nap x,aM ynapHH MycTaxKaMnamra xu3Mar KHnraH. Oanca^HH Mymox,aganapra Moftun aKn эгanapн coцнan MyxuT ypHaTraH TapTuSnap goupacugaH HHKHmra, roxo эca ynapHH pag KHnumra ^yptaT этгaн. npoMeTeHHHHr 3eBC TapTuSnapura Kapmu HHKHmu 6y ypHHga Mucon Synumu MyMKHH. Mu^napga SyHgaH KaxpaMoHnap orup ®:a3onapra xyKM этнnagн, geMaK, MH^nap KoMMyHHTap x,aeT Tap3HHH, coцнan MyxHT MaH^aaraapuHH x,HMoa KHnagu. Acnuga coцнan MyxHT apaTraH MapocuMnap, HHCTHTyTnap, gornanap x,aM ogaMHH coцнan Myxura KapaMnurHHH aHaga MycraxKaMnamra KaparnnraH. By SunaH MH^nap ToTan 6omKapHmra mohhh coцнan My^HTHH, gapKHH KynnaS-KyBBaraaraH. Oanca^a, aHHHKca KagHMrH mhoh ^anca^acu ym6y ToTan SomKapumHHHr agyBH cu^arnga maKnnaHraH. By ypHHga mh$ SunaH $anca$a ypTacugaru ^apKgap Ky3ra TamnaHagu.
X,o3Hpru 3aMoH TatnuM-TapSuacugaH ^apKgu ynapoK, KaguMru 3aMoH TatnHM th3hmh axSopoTnapHH Sepum Ba aKnuH KoSunuaTHH MamK KHngupumgaHrHHa uSopaT эмac эgн. y x,aeT ynyH 3apyp SynraH ^hcmohhh Ba py^HH cu^araapHH TaftepnamHH Ky3ga TyTap эgн. fflyHgaft KHnuS, mhoh ^anca^acHHHHr co$ xaKHKaTHH Tonumra SynraH HyHanHmHHH HHKop этмaгaн xonga, myHH KaHg этмacgaн SynMaftgHKH, ym6y x,aKHKaT aBBano, KypunMaraH, SanKH onunraH, yHra MKnaranMaraH, SanKH SopnHKgaH KenTHpuS HHKapunraH, HKKHHHHgaH эca, SeBocura x,aeTHH axaMHaTra эгa SynuS, yHH TymyHraH cySteKT KanSuHH epHTraH, yHra goHHmMaHgnHK aTo этгaн, ca6py ToKaTra nugamHH ypraTraH, ®:acopaT SarumnaraH Ba yHHHr xarra-xapaKaraHH SenrunaS 6epraH.
Ha3apuH Kypcama-KagHMru gyHe MagaHHaTHHHHr энг MyxHM WTyKgapgaH Supu SynuS, ^khh fflapK MaMnaKaraapu opKanu y EBpona MagaHHaTH ToMoHHgaH y3namTHpHnraH. ymSy KypcaTMa Oanec H^ogugaeK y3HHH Kyn gapa^aga HaMoeH KH^guKH, y ^anca^aHuruHa эмac, SanKH pHe3HeTHH (MaTeMaTHKa) xaM Ha3apuH-namTHpumHH TaKnu$ KH^gu. Bat3H Sup x,aHgacaBHH (reoMeTpuK) axcuoManap H^ogacu yHra Terumnugup: "ToMoHnapu TeHr SynraH ynSypnaKHHHr acocHH SypnaKnapu Sup-Supura TeHrgup", "goupa y3 guaMeTpuga hkkh TeHr SynaKKa SynHHagu" Ba myHra yxmam
May, 2023
672
(хаммаси булиб бешта аксиома). Шундай туйилиши мумкинки, уларда факат тажриба ифодаланиб, умумлаштириляпти. Аммо бу шундай эмас: аксиомалар гоявий объектларга тааллукли булиб, умумий ва зарурий жихатларга эга булганлигидан уларни далил ва мулохазалар асоси сифатида фойдаланиш учун кабул килиш мумкин. Фанларни бундай тарзда тизимга солиш Бобил риёзидонларига маълум эмас эди. Улар куплаб хисоб-китоб формулаларини ишлаб чикдилар, аммо уларни исбот килишга уринмадилар.
Аклий йуналишга таяниш кадимги Юнон адабиётининг узига хос хусусиятини белгилайди. Гомерни одатда эхтирос ва гам-гуссалар дунёсига йуналган фалсафа олди анъанасининг вакили хисоблашади: огрик ва лаззат, мухаббат ва нафрат, куркинч ва уят - мана нималар банд килган Гомер хаёлини. Унинг кахрамонлари аник ва равшан тасвирланган булиб, уларнинг ташки куринишлари уз икир-чикирларигача, хамда ижтимоий бутунлигича хам аникланган. Улар гоявий макон худудларида харакат килаётган, конунийликка мувофик тарзда сугорилган ва сабабий богланишларга эга булган йуналган гавдалар сифатида намоён буладилар. Кадимги дунё кахрамонларининг рухий дунёси хам очик ва окилонадир: бирор-бир хатти-харакат килиш олдидан улар уз нуктаи назарларини муфассал мухокама килиб, далиллар келтирадилар. Х,икоячилик важларни акл тарозисига солади, вокеалар сабаб-окибат занжирини аниклайди, сузларда жисмоний ва рухий харакатларнинг хам тула ифодасини беради. Бу шундай тарзда бериладики, бунга ухшаш холат Евклид геометрияси ва Арасту метафизикасида курилган эди: келтириб чикарилаётган коидаларни аник ифодалаш, мантикий емирилишсиз, батафсил хулоса, тажриба ва соглом аклга мувофик келадиган пухта далилларга таяниш. Шундай килиб, юнон адабиёти вокейликнинг асосий мазмунини беради, унинг мохиятини аниклаб, уни иккинчи даражали тафсилотлардан тозалайди. Ушбу мохият факат аклий жихат билангина тугалланмаслиги бу бошка масала: кахрамонларнинг шаклланиши факат маърифат билан чекланмасдан, балки хотира, ирода, жасоратни машк килдириш ва Коинот конунларига мувофик равишда жамиятни кайта куриш ва уз-узини тарбиялашнинг амалий куникмаларини шакллантиришни хам уз ичига олади. Шу билан биргаликда бу ерда ундан олдинги кадимги жамиятларда расм булгани сингари ёш йигитларни балогатга етганлигини аниклаш учун утказиладиган синовлар йук. Гарчи ижтимоий хатти-харакатнинг катъий меъёрий тизимини ишлаб чикишга интилиш булмаса хам, айни вактда таълим-тарбия аклий мухокама шаклида амалга оширилади, яъни билимдон кишилар мажлисида мухокама этилган устоз ва шогирднинг далиллари эътиборга
May, 2023
673
олинади. Икки киши уртасида булиб утадиган бундай акдий мухокама булган дискурснинг замини мусобака ва сайловга асосланган рухдаги полиснинг демократик тузумидир. Бунга катта билимдон устозлар, укувчилар ва билмайдиганларни хурламасдан, балки узларининг иктидорлари, тажрибалари, окилона фикрлари билан уларга намуна булиб, улар томонидан тан олинишликка интилишлари лозим булади.
Кухна фалсафий матнларни тушуниш, уларнинг маданий замини булган тил, миллий узига хослик ва хаёт шакллари билан боглик булган жихатларга кура катта кийинчиликлар тугдиради. Х,ар кандай тарихий давр факат эришилган билимлар даражаси билангина ифодаланмай, балки фикр тараккиёти йуналишини белгиловчи кадриятлар йуналиши билан хам уз ифодасини топади. Ёзув столи устида амалга оширилган метафизикани далиллар тизими сифатида тушунишга карши турган М. Хайдеггер уни дунёдаги борлик тажрибаси билан боглайди.
Фалсафий тушунчаларнинг келиб чикиш маъноси рухий таркибларда хам, "онгсиз равишдаги архетипларда" хам илдиз отган. Масалан, кандай тажрибавий омиллар ёки назарий далиллар Фалесга барча борликнинг биринчи ибтидоси сифатида сувни, Гераклитга эса - оловни олишга туртки булганлигини билиш кийин иш. Вахоланки, оламнинг ушбу табиий унсурлари барча дунё халкларининг афсоналарида мавжуд. Бу шундан гувохлик берадики, улар инсон рухининг келиб чикиш тимсолининг тасвирлари булиб, уз навбатида улар фалсафий тушунчалар мазмунида хам сакланадилар. Шуни хисобга олиш лозимки, метафизиканинг рухий тажриба мажмуасининг аклий маданият сифатидаги шаклига икки томонлама таъсири уз-узини англашдан ташкари хотира, ирода, хис-туйгу, бахолаш, эътикод ва шунга ухшаш жихатларнинг ички рухий омиллари мажмуаси шаклланишини хам уз ичига олади. Бир томондан, акл рухий жазава ва эхтиросларни назорат ва тахлил килувчи восита сифатида майдонга чикса, иккинчи томондан - у уларни бузишга хавф тугдиради. Х,али яхши маълум эмаски, худонинг борлигини аклий равишда исботлашга уриниш нимага купрок кул келдийкин - эътикодни мустахкамлашгами ёки бузишгами?
Асосий фалсафий муаммоларда хам худди шундай холат кузатилади. Хдкикат, борлик, эзгулик ва гузаллик хакидаги масалалар шундай бир нарсалар тугдирадики, кишини чучитиб юборади. Фалсафа донишмандлик ва хотиржамлик багишловчи хаёт санъати булмай колди. Бизнинг хозирги замон маданиятимиз камчиликлари айбини, аклни барча борликнинг асоси сифатида эълон килган илк юнон файласуфларига тункаш адолатдан булмайди. Акл гоясининг
May, 2023
674
naHgo 6ynumH - hhcohhat Tapuxnga энг MyxHM xogncagnp. EopnHK Ba HyKnHKHH, xaKHKaT Ba $HKp gyHecHHH 6Hp-6npHgaH a^parnm aKnHH Ta^pn6aHH Ha3opaT KHnnm hmkohh^thhu 6epagn. y myHHHrgeK, BoKeHnnKgaH H^ogHH xaenHH a^parnmra, amnpHH HapcanapHH MyxoKaMara onn6 HHKHmra hmkoh 6epagn. fflafiTOH, ^hh, a^HHa Ba ca^carara KapmH Kypamga aKn MeTa$H3HKacn hhcohhh Ta6HaT acnpnurngaH cyrypn6 onn6, yHH эcкнpгaн nnnarnap Ba xypo^oraapgaH 030g KH^yBHH MyTnaK KagpnaTnap tomoh 6omnafigH. Ammo onHH Hapca KyHn HapcaHH эзмacgaн, yHH caKnamn no3HM. y30K BaKT ropaK Ba aKn 6Hp-6npHgaH a^panMaraH xonga amagnnap, 6npHHHHr KyH-KyBBarn Ba HKKHHHHcHHHHr aKnHH 6omKapyBH xnc-TyHFy 6nnaH 6e3aranraH Ba aHHH 3aMOHga TapTn6ra conHHraH xaeTHH gyHeHH By^ygra KenTHpgHKH, yHga hhcoh y3HHH pye6ra HHKapa onap эgн. EyryHrn KyHga aroHa MaHTHKKa Ba TH3HMnnnHKKa HyHanrapHnraH aKn xoKHMHaT gncKypcHHH HaMoeH KHnyBHH ngpoKKa aHnaHMoKga. y 6opnHKHH 6y3n6, yHH gyHeHHHr TexHHK MaH3apacnra aftnaHTHpMoKga.
KagHM gyHe Ba ypia acpnap ^anca^acnga aKn 6omKapyB MapKa3H cn^araga MafigoHra hhkh6, xaKHKaTHH aHHKnam Macananapnga 6om xaKaM эgн. AKn, pyx Ba TaHa Ta6a^anaHraH paBHmga TymyHHnap эgн: TaHa xapaKaiHHHHr ca6a6n pyx, ge6 TymyHHnca, 6y xapaKaTHH fiyHanrapyBHH aKn xnco6naHap эgн. EnpoK, myHgaH Ta6a^anamraH HaMyHaHH aHHK 6aeH KHnraH ApacTyga xaM aKn hhcoh Ba ^aMoagaH w^opn TypyBHH KyH cn^araga MafigoHra hhkh6, 6opnHKHHHr y3 xoKHMHaTHHHHr HaMoeHgacn Ba3H$acHHH 6a^apagHKH, yHHHr TapTH6nra MyBo^HK xaeT Ba Matpn^aTHHHr xap KaHgaH maKnnapn TamKHn Tonagnnap. A^noTyHga эca, 6opnHK MoxnaTHHH aKnHH TymyHHm Tap3H 6nnaH 6np KaTopga, Ha3apnagaH TamKapnga TypyBHH KyH 6opnnrH TaxMHH KunHHagHKH, y hhcohhh poxar-^aporarra, энг axmn эpocгa 6omna6 6opagn. fflyHHHr yHyH xaKHKaT, эзгynнк Ba ry3annHK xaKngarn MacananapHH aroHa 6yTyHnHKKa 6ornamra ypHHHm whoh Myra^aKKHpnapnra xoc Hapcagnp. KonHoTra эca xaMoxaHr ToBymnap ^apaHrnaeiraH Ha^nc MyTaHocn6nHKgarH HHmooT KHe^acn 6epnnagH. y3 KHcMnapn 6Hp-6npHra MyBo^HK Ba ognnoHa ^ofinamraHnnrH Ty^afinn axmn KypnnMara эгa 6ynraH Kohhot, y3HHHHr eiyK TapTn6ga экaнnнгнgaн y3-y3HHH caKnaHgn: yHga 6np ^ofigaH HKKHHHHcnra yTHm eKH y3rapnm yHyH ca6a6 HyK, HeraKH yHga xaMMa Hapca y3 ^oftnga. OaKar eiyK 6ynMaraH HapcarHHa xapaKaT KHnagn Ba a3o6 HeKagn. fflyHHHr yHyH hhcoh Kohhothh axmn Kypagn, yHra MaHcy6nHKKa HHTHnagn, y eiyKnHKKa эpнmнmгa yMHg KHnagn.
ApacTy y3HHa ocmoh ryM6a3H, Ep xaMga 6apna ycHMnHKnap Ba ^orooraapHH cnrgnpraH 6opnHK gonpacn cn^aTHga Ta6naTHH (^W3nc) MoxnaTHHH ohh6 6epagn. AHHaH
May, 2023
675
ISSN: 2181-1385 ISI: 0,967 j Cite-Factor: 0,89 j SIS: 1,9 j ASI: 1,3 j SJIF: 5,771 j UIF: 6,1
am шу тaбиий доирa, сунъийгэ кэрши улэрок (тэxнэ), билим мaвзyси (эпистеме) сифaтидa мaйдонгa чикиб, пaйдо 6улиш Ba зaвол топиш, борликнинг бир 6утунлиги, aйрим олингaн aшëлaрнинг ички моxияти, биринчи xaрaкaтлaнyвчи куч, рyx Ba шунта yxшaш мaсaдaлaр xaкндaги кaрaшдaрни yртaгa куяди. Вокейлик xaëлий FOялaр дyнëси ëки мушек шифр сифaтидa эмaс, бэдки мyстaxкaм, уз-узини сaклaниши учун тaшки кyчдaргa эxтиëжи бyлмaгaн, yргaнилиши лозим булгэн объектив тaртиб сифaтидa кaрaдaди. Акд рyxгa ëra FOядaр сaдтaнaтигa кaрaб эмaс, бэдки aйнaн yнгaгинa кaрaтилгaн. Унинг биринчи шэди - aйрим aшëлaрни кэбул килиш булиб, ундэн кейингинa узининг тэфэккур, xотирa, aжaблaниш, тушунтириш вэ шунта yxшaш меxaнизмлaрини ишгэ солэди.
Афлотунчилэр нaзaридa рyx бевоситa уз-узини тушунгэн вэктдэ, рyxнинг Арэстучэ тэдкини коидэси тэнэнинг xиссий тaжрибaсини, мэнтикий конунлэр вэ кaтегориядaрни xaм xисобгa олэди. Pyx xaкндaги бэрчэ мyлоxaзaлaр сэбэб-окнбaт вэ эйни зэмондэ мaксaдли кэторлэрдэ xaрaкaт кидaдилaр. Акд мaсaлaсидa Арэсту унинг фэол вэ фaолиятсиз кисмлaрини бир-биридэн фэрк киники, бу устоз вэ шогирд муносэбэтини эслэтэди. Анэ шу жиxaтдaн Стэгиритнинг рисолaдaри Афлотуннинг диaдоглaридaн фэрк ки^и. Афлотундэ уз-узини бидиш xaм, шунингдек ургэниш xaм, сyxбaт куриш эсосига куйидгэн. Арэсту aсaрлaридa бaxс юритиш унсурлэри жонди бaxс сифэтидэ эмэс, бэдки илмий тэикин вэ объектив нэклу кэвл (цитэтэ) вэ бошкэдэр эйтгэн фикрлэр вэ нуктэи нaзaрлaрни бир-бирига солиштириш сифэтидэ мэвжуд. Афтидэн, aсaрлaрининг ara шундэй шэкди уртэ эср yниверситетлaридa вэ Шэрк мaмлaкaтлaридa FOят дaрaжaдa мaшxyр булиб кетишигэ сэбэб булди.
Тэфэккур Арэсту томонидэн фэол экднинг фaолиятсизигa нисбэтэн тэъсири сифэтидэ тушунилэди. Биринчиси инсонгэ тaaдлyкди эмэс, у ягонэ вэ умумий бyлгaнлигидaн, кимки фикр юритсэ, бэрчэ учун xaкнкaтни ягонэ тушунишни шэрт килиб куяди. Стэгирит тaдкиничa, инсон экдли вэ xaдок булиши мукэррэр xaйвон, инсонгэ эдокэдор булгэн экдгинэ мэнгудир.
Акл xaкндaги бу икки нэзэрия уртэ эсрлэр фaдсaфaсидa кэйтэдэн жондaнтирилиб, диний эътикодга боFлик рэвишдэ ушбу энъэнэ ривожлaнтирндди. Шу жиxaтдaн xyдони борлигини исбот килиш билэн шyFyллaнгaн, эътикод эсослэри вэ мукэддэс Китоб тaxлнди билэн бэнд булгэн илоxиëтчилaр экдий йунедиш шaкллaнишигa кэстэ xиссa кушдитар. Maсaдaн, В.Оккэмнинг xристиaнчa тэбиэт фaдсaфaси вэ коинот xaкидaги кaрaшдaри Коперник FOядaри вэ Импето физикэсини олдиндэн пaйкaгaндиги aжaблaнaрли эмэс.
Худди шу тэрздэ уртэ эср сxолaстлaри тринитэр вэ
евxaрист муэммолэрини мyxокaмaси чоFидa шундэй
May, 2023
ISSN:2181-1385_^Si^
дискурсни ишлаб чикдиларки, у куплаб илмий тушунчаларни пайдо булишини белгилаб берди: жавхар ва ораз муаммоси, бирламчи ва иккиламчи сифатлар, имконият ва вокейлик. Булар Янги давр фалсафаси ва илм-фани учун хос тушунчалар булиб, айнан схоластикада биринчи марта уртага куйилган ва мухокама килинган эди.
Афлотуннинг рух хакидаги коидаси христианлик учун айникса якин эди. Тасодифий эмаски, Августин тан олиб кайд этган эдики, айнан Афлотун асарларини укиш уни ягона худо акидасига, рух эса абадий бахт-саодат манбаи эканлигига олиб келган эди. Сукрот васиятларига амал килган холда, у худо ва рухни тушунишга интилди ва бу билан абадий рохат-фарогатни кулга киритмокчи булди. Худо - рухда яшовчи хакикатдир ва шунинг учун барча куч-кувватлар уни билишга каратилмоги лозим. Инсон - бу тана кобигидаги рух булиб, унга купрок ёрдам беришдан кура, хакикатда унга халал беради. Шунинг учун билиш коидаси ва айни замонда диний тажриба шундай асосга курилади: инсон рухни урганишга чукур киришиб боради, негаки, унда абадий гоялар мавжуд булиб, уларга мувофик равишда худо оламни яратган; бу гояларни очик булганлиги туфайли вокейликнинг коронги ва чигал ходисаларига кириб боришнинг имкони борки, улар худонинг намоён булиши сифатида талкин килиниб, бу билан христиан дунёкарашининг тимсолларини белгилайди.
REFERENCES
1. Тогаев Ш. Миллий гоянинг давлат ва жамият курилишига доир мазмунини ёритиш масаласи. Укув услубий кулланма.- Т.,2008.
2. Носиров Р.Н., Сирожиддинов Ш.С., Зияутдинова Х.А. Урта Осиёлик алломаларнинг фалсафий карашлари. -Т:2007.
3. Шермухамедов С. Фалсафа ва ижтимоий тараккиёт. -Т: Фан.2005.
4. Шермухамедов С. Инсон фалсафаси. -Т: Фан.2007.
5. Камю А. Бунтующий человек. - М.: 1992.
6. Рассель Б. Мудрость Запада. М. 1998.
7. Сартр Ж.П. Философские пьесы. - М.: 1997.
8. Ясперс К. Всемирная история философии. - М.: 1996.
9. Юнг К. Психологические типы. - М.: 1999.
10. Фромм Э. Иметь или быть. - М.: 1990.
11. Ницше Ф. Сочинения в двух томах. - М.: Мысль, 1990.
May, 2023