ЗАМОНАВИЙ ЖАМИЯТДА ЁШЛАР ТАРБИЯСИ МУАММОЛАРИ
Ш. Шодмонов
УзМУ Ижтимоий фанлар факультети, Педагогика ва умумий психология кафедраси катта укитувчиси, (PhD)
АННОТАЦИЯ:
Ахборот тизимидаги медианинг мухимлиги туфайли улар географик ва маълум даражада сиёсий ва маданий тусикларни енгиб утишди ва бутун дунё ёшлари бир-бири билан боглана олиб, дунёнинг энг чекка минтакаларидан уларга керакли булган маълумотларни олиш имконияти мавжуд. Бу имкониятлар уз навбатида маълум карама -каршиликларни хам келтириб чикариши хам табиий хол. Ушбу маколада бу муаммоларнинг келиб чикиш сабаблари ва уни ечиш йуллари хакида фикр юритилади.
Калит сузлар: медиа, таълим, тарбия, шахс, жамият, ижтимоийлашув.
АННОТАЦИЯ:
Благодаря важности средств массовой информации в информационной системе, они преодолели географические и в некоторой степени политические и культурные барьеры, и у молодых людей со всего мира появилась возможность общаться друг с другом и получать необходимую им информацию из самых отдаленных регионов мира. Естественно также, что эти возможности, в свою очередь, вызывают определенные противоречия. В этой статье мы рассмотрим причины возникновения этих проблем и пути их решения.
Ключевые слова: медиа, образование, воспитание, личность, общество, социализация.
ABSTRACT:
Due to the importance of mass media in the information system, they have overcome geographical and to some extent political and cultural barriers, and young people from all over the world have the opportunity to communicate with each other and receive the information they need from the most remote regions of the world. It is also natural that these possibilities, in turn, cause certain contradictions. In this article, we will look at the causes of these problems and ways to solve them. Keywords: media, education, upbringing, personality, society, socialization.
Жамият институтлардан бири сифатида интернетнинг роли жамиятнинг маданий ва кимматли меросини ёшларга топширищдан иборат. Бугунги кунларда
May 2024
81
интернетнинг катта ахборот ролини хисобга олган холда ижтимоий, сиёсий, маданий ва дунёкараш сохаларида, анъанавий маданиятлар ва кадриятларни янги моделлар ва моделларга алмаштиришга уринишлар килинмокда, ва бу жараёнда интернет умумэътироф этилган меъёрлар ва кадриятларни узгартириш ва трансформация килиш омиллари сифатида чикмокда.
Замонавий укувчилар интернет билан бирга усиб бормокда ва замонавий ахборот-коммуникация дунёсида бу авлод узларининг ва бошка жамиятларнинг маданияти, кадриятлари ва нормаларини катта кисмини интернетдан олади. Бошкача килиб айтганда, ахборот асри ва ахборот-коммуникация жамияти деб аталган замонавий дунёда ёшларнинг ижтимоийлашуви асосан интернет оркали руй бермокда. Интернет шу кадар таъсирчан булдики, баъзи тадкикотчиларнинг фикрига кура, аклий ва хатто хулк-атвор устуворликлари оммавий ахборот воситалари томонидан белгиланади. Интернет ёшларга кандай уйлашни, фикрлашни ургатади. Жамиятдаги интернет медиаларининг самарали ролини, айникса уларнинг укувчи ёшларга таъсирини инобатга олиб, биз маданият, кадриятлар ва меъёрларни узатишда Интернет медианинг ролини урганишга харакат килдик. "Медиа" атамаси хабарни жунатувчидан ёки жунатувчилардан адресатгга ёки адресатларга узатиш воситаси маъносини англатади ва газета, журнал, китоб, радио, телевидение, йулдошлар, янги АКТ, Интернет ва бошкаларни камраб олади.
Ушбу воситалар нотаниш кабул килувчилар, жадал суръатлар ва хабарларни таркатиш каби хусусиятларга эга. Нормалар (norms) - бу хар бир аник вазият учун адекват хатти-харакатни белгилайдиган умумий коидалар хисобланади. Айнан нормалар маълум бир жамиятда ва муайян вазиятда ёшларнинг хатти-харакатларини белгилайди, масалан, кийим шакли, никох муносабатларига кириш усули ва бошкалар.
Кадриятлар - бу унинг барча улугворлигида нормаларнинг куриниши, яъни, оксоколларни хурмат килиш каби яхши, тугри ва макбул булган нарсалар тугрисидаги кенг жамоатчилик фикридир дейди .
Лугат маъносида авлодлар орасидаги тафовут (ажралиш, таркоклик) "дустдан ёки кимлардандир ажралиш ва бегоналашиш" деган маънони англатади. Ёшлар орасидаги узилиш - бу икки ёки уч авлоднинг бир биридан аста-секин, доимий географик, хиссий ва гоявий-маънавий киймати, "Ёшларнинг масофалашиши" тушунчаси ёшлар уртасидаги узилиш билан синоним булиб, икки авлод ёшлари уртасида тажриба, кадриятлар, меъёрлар масалаларида жиддий тафовутлар мавжудлигини англатади ва умуман олганда икки авлод ёшлари уртасида маданий узилиш мавжудлигидан далолат беради.
82
May 2024
Девид Райзман (Raizman), америкалик назариётшунос олим "Бир туда таналар" асарида жамият ривожланиши ва трансформациясини алока воситаларининг трансформациям билан боглайди. У инсониятнинг хаётини уч боскичга ажратди, уларнинг хар бирида медиа анъаналарнинг узгаришида ва авлодлараро узилиш пайдо булишида уз ролини уйнаган. У биринчи босккични "Анъананинг устунлиги боскичи" деб номлади. Ушбу боскичда урф-одатлар маданиятни етказади ва хар бир авлод олдинги авлодлар билан богликлиги ва идентиклигини таъминлайдиган анъаналарнинг умумийлиги туфайли олдинги авлодлар билан узаро богликлигини топади. Анъаналар ва воситалар сифатида харакатлар усули ва ота-боболар мероси мукаддасдир ва бу уларга нисбатан хеч кандай шубха колдирмайди. Келажак йулининг ушбу боскичида хам, асрлар давомида аввалги авлодлар худди шу йулларни босиб утган. Анъанавий устуворлик даврида кандайдир анъаналарга асосланган ижтимоий тартиб одамларнинг хатти-харакатларини мувозанатли ва прогноз килиб булмаган килган ва уларга тинчлик ва баркарорликни таъминлаган.
Райзманнинг фикрича, индивидуал тарбия биринчи боскичда одамга огзаки равишда етказиладиган эпик баёнлар, эртаклар ва мифологиялардан фойдаланиш туфайли амалга оширилади. Ушбу шаклдаги тарбиянинг ахамияти шундаки, у анъаналарнинг ахамиятини таъкидлаб ва кандай килиб буюк ва тенгсиз кахрамонлар абадий булиши мумкинлигини курсатди.
Иккинчи боскич - бу ички дунёнинг устунлиги боскичидир. Бу анъаналар маъносининг заифлашиши билан бошланди бу эса хулк атвор ва харакатларнинг ухшашлигини заифлаштиришга олиб келди. Шу вактда жамиятнинг барча аъзолари жамоат хаётида ягона мисол намунага амал килмайди; индивидуаллик ривожланади ва хар бир киши уз елкасига жавобгарлик ва уз килмишининг юкини олади.
Учинчи давр - бу бошкаларнинг устунлиги даври ва телебошкарув, бутсимонларга сигиниш, нарса буюмларнинг бошкаруви ва шахснинг инкирози, каби вокеалар билан белгиланадиган оммавий коммуникация воситаларининг пайдо булиши даври. Бу даврда бир туда одамлар ОАВнинг сехрли кучидан фойдаланадилар, оммага таъсир килиб, узларининг махсус мафкуравий ва ижтимоий моделларини сингдиришади. Одамлар анъанавий, баркарор оилавий, кариндошчилик, кушничилик муносабатлари ва узок муддатли дустликни йук килиш хакида уйлашади. ОАВ, уларнинг кудратли воситачилари ва улар билан боглик куркув олдида одам жиддий заифликни хис килади.
Укувчи ёшларнинг индивидуал ва умумий кадриятларини узгартиришдаги Интернет-медианинг роли билан боглик холда 60-70-йилларда Интернет медиаси кадриятларни узгартириш учун мотор
Мау 2024
83
сифатида куриб чикилган алока ва ривожланиш сохасидаги доминант парадигмалардан бирини таъкидлаш мумкин. Ушбу концепцияга кура, Интернет-медиа новаторлик, харакатчанлик, ютуклар ва истеъмолни куллаб-кувватлайдиган айнан шундай кадрият тизимини таркатишни куллаб-кувватлайди. Ушбу позицияни эгаллаган америкалик социолог Даниель Лернер жамиятдаги анъанавий кадриятларни узгартириш ва янги кадриятларнинг илдиз отишида медианинг ахамиятини таъкидлайди.
У узининг "Анъанавий жамиятдан утиш: Урта Шаркнинг модернизацияси" номли китобида медиа модернизация учун тусик булган анъанавийлик бузилишига туртки беришга кодир эканлигини таъкидлайди. Бунга кутишнинг усиши, янги уфкларнинг очилиши, ахолининг фантазия килишга кобилияти, шахсий ва оилавий хаётини яхшилаш истаги каби омиллар хамрох булади.
Аслида, энг катта душман хар доим, хар сония, хар соат узгариб кучайиб борадиган душман хисобланади. Бунака душман билан курашиш ута кийин булгани учун, у билан буладиган жангда кучингиз хар доим, ривожланиб бориши керак. Ижтимоий тармоклар туфайли укувчилар узларининг асосий ишларини эртанги кунга колдириб боради, чунки ижтимоий тармоклар укувчиларнинг кунлик информацион нормасини тулдириб куяди ва бу хар кун такрорланади.
Нега бугунги кун укувчилари китоб кам укийди? Чунки бугун чалгитувчи омиллар жуда куп ва жуда якинда жойлашган, аввал эса бу омиллар нисбатан кам булган. Аввалги даврда чалгитувчи омиллар бугунги кундагидек осон эга буладиган ва жуда катта доирада булмаган, шунинг учун аввал куп китоб укилган. Демак, бугун биз китоб укишни купрок таргиб килишимиз керак. Албатта бугунги замонда когоз китобни укишга мажбур килиш кийин, шундай экан биз китобларни, керак булса (эксперимент тарикасида) дарсликларни электрон куринишда чоп килишга утишимиз керак.
Одатда, 17 ёшдан 30 ёшгача булган давр психологлар томонидан ёшлик даври сифатида белгиланади ва у олий таълимга тайёргарлик вакти ва мантикий фикрлаш билан купрок танишиш вакти сифатида кабул килинади. Ушбу давр укувчиларнинг бошка хусусиятлари: ташвиш ва рухий ташвишга карши чоралар куриш, хукуклар, имтиёзлар, маънавий жавобгарлик ва жамиятга аъзолиги билан белгиланади.
"Ёш" тушунчаси асосан физиологик тушунчадир, аммо у ижтимоий тушунчани хам англатади. Ёшликнинг турли хил таърифлари шахснинг ёшига караб касб, дам олиш вакти, оилавий холат, тенгдошлар билан жамоавий алокалар ва авлодлар уртасидаги карама-каршиликларни хисобга олган холда берилади.
84
May 2024
Баъзи олимлар ёшликни биологик усиш боскичи ва болаликдан кейинги ва урта ёшгача ривожланиш боскичи деб билишади. Бу ёшга уйламай хатти-харакат ва узокни кура олмаслик (танкидий боскич) характерлидир. Ёш одам узини ва бошкаларни канчалик куп англаса, унинг эхтиёжлари ва умидлари шунчалик купаяди, чунки уз-узини билиш билан параллел равишда, унинг хаёт фалсафаси узгаради ва натижада, у балогат ёшига мос келадиган максадларни куяди.
Ижтимоий таълим жамият учун жуда мухим нарса, чунки айнан у укувчиларни жамиятнинг фойдали ва муносиб аъзосига айлантиради. Тадкикот натижалари, социологлар хам, психологлар хам, ижтимоийлашув инсон хаётида катта ахамиятга эга эканлигини курсатмокда.
Ахборот узатиш ва бошкаларни хулк-атвор усулига ишонтириш деб номланади. Одатда ишонтириш объекти онгсиз равишда ишонтирувчи томонидан амалга оширилади. Ишонтириш вербал шаклга эга булиши мумкин, бу холда тил самарали восита деб хисобланади. Бошкача килиб айтганда, вербал ишонтиришда, маданий узаро богликлик асосан тил воситасида амалга оширилади. Ишонтириш шунингдек расмлар (расмлар, образлар) ва воситалар ва бошкалар оркали амалга оширилиши мумкин. Ишонтириш вояга етганларга ва катталарга кучли таъсир килади. Шунинг учун хокимият ва жамият турли хил ишонтириш воситаларини куллайдилар. Байрамлар, диний маросимлар, ёдгорликларни урнатиш, тижорат рекламаси, санъат, адабиёт ва хк. бу турли хил ишонтириш усулларининг куринишидир.
Ташкаридан инсонни меъёрлар ва кадриятларга риоя килишга ундайдиган ишонтиришдан фаркли уларок, таклид (имитация) бу шахснинг узи томонидан бошка одамларнинг хатти-харакатларини таклид килиш ва уларнинг вазифалари бажарилишини таклид килиш учун килинган харакатдир. Шунинг учун хам замонавий жамиятда ижтимоий тармоклар укувчи ёшларни ижтимоийлаштириш ва дунёкарашларини ривожлантиришда самарали омилдир.
REFERENCES:
1. Young K. What makes the Internet Addictive: potential explanations for pathological Internet use // CyberPsychology and Behavior. - 1999. - №2 1. - P. 56-60.
2. Абдуазимова Д.Ф., Кучукбаев Ф.М., Джураев Р.Х., Диванова М. Руководство по обеспечению информационной безопасности детей в условиях глобализации телекоммуникацияных систем (часть вторая - Интернет). - Т.: УзНИИПН, 2014.
85
May 2024
3. Абдукадыров А., Тайлаков Н., Болтаев Б. и др. Основы информатики и вычислительной техники. 9 класс. Учебник. — Ташкент: Издательско-полиграфический творческий дом имени Чулпана, 2006. — С. 128.
4. Абдукодиров А., Пардаев А., Педагогик технологияларга оид атамаларнинг изошли лугати. - Т.: Фан ва технологиялар, 2012. - 44 б.
5. Азимова, З. Э. (2018). Олий укув муассасаси маънавий-маърифий ишларининг педагогик назария ва амалиётда тутган урни. Современное образование (Узбекистан), (2), 26-35.
6. Azimova, Z. E., & Bakiyeva, M. K. FROM THE FOREIGN EXPERIENCE OF THE METHODOLOGY OF EDUCATION OF SOCIO-ACTIVE PERSONALITY IN GIRLS (on the example of site materials Parents. com). SCIENTIFIC BULLETIN, 14.
86
May 2024