Научная статья на тему 'Замонавий шаҳарсозлик ансамблида монументал-декоратив ҳайкалтарошликни уйғунлаштириш асослари'

Замонавий шаҳарсозлик ансамблида монументал-декоратив ҳайкалтарошликни уйғунлаштириш асослари Текст научной статьи по специальности «Науки об образовании»

CC BY
24
3
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
монументал / декоратив / мемориал / ёдгорлик / ҳайкалтарошлик / шаҳарсозлик / боғ / мажмуа / пластика / шаҳар муҳити. / монументаль / декоратив / мемориал / монумент / скульптура / градостроительства / парк / комплекс / пластика / городская среда.

Аннотация научной статьи по наукам об образовании, автор научной работы — Tursunov Shavkat Sharibjonovjch

Мақолада сўнгги йилларда республикамизда шаҳарсозлик ва монументал-декоратив ҳайкалтарошликни ўзаро уйғунлаштириш асосида олиб борилаётган бунёдкорлик ишларини пойтахтимиз Тошкент шаҳридаги “Ғалаба боғи” мисолида ўрганиш мақсад қилиб олинган ва тадқиқ этилган.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Basics of harmonizing monumental-decorative sculpture in modern urban planning ensemble

Статья направлена на изучение творческой работы, проводимой в последние годы в республике на основе сочетания градостроительной и монументально-декоративной скульптуры на примере «Парка Победы» в городе Ташкенте.

Текст научной работы на тему «Замонавий шаҳарсозлик ансамблида монументал-декоратив ҳайкалтарошликни уйғунлаштириш асослари»

САНОАТ ЧИЗМАЧИЛИГИ

и ошибок. На практических и самостоятельных работах у студентов совместно решено боле 300 задач такого характера. 2021-22 учебного года совместно выпушено учебная пособия сборник задач такого характера по начертательной геометрии с объемам 356 страниц.

Таким образом, применение креативный подход обучение для организации самостоятельной творческой графической деятельности обеспечило успешность инженерно-технической подготовки и обусловило получение каждым студентом его собственного авторского продукта - креативно-ориентированной задачи.

Это повысило мотивацию обучения начертательной геометрии, что, в свою очередь, способствовало:

- увеличению удельного веса самостоятельной графической работы студентов, которые,

кроме обязательных заданий, выполняли творческие самостоятельные работы по

собственной инициативе, уделяя дополнительное время изучению дисциплины;

- повышению качества графической подготовки - основополагающего элемента

инженерного образования;

- формированию умений поиска нестандартных творческих графических решений при

возникновении практических проблем;

- выполнению графических построений и их оформлению в соответствии с Единой

системой конструкторской документации;

- формированию умений определить суть проблемы, сформулировать ее в вербальном виде,

поставить цели дальнейших действий, разработать условие задачи и оформить процесс

поиска ее решения в виде графического построения.

Таким образом, творческие задачи по начертательной геометрии, применяемые в учебном процессе во взаимосвязи с педагогическими мероприятиями и опытами по созданию профессиональной готовностью инженерно-графической деятельности, являются главным средством и ведущим компонентом ее формирования.

ЛИТЕРАТУРА

1. Сейтешев А.П. Формирование профессионализма инженера-педагога как научная проблема. - Алматы, Рауна, 2002 . - С.160

2. Кан-Карлик В.А. Педагогическая деятельность как творческий процесс -М., НИНВШ, 1988, -64 с.

3. С. А. Новоселов, Л. В. Туркина «Творческие задачи по начертательной геометрии как средство формирования обобщенной ориентировочной основы обучения инженерно-графической деятельности» стр 31-41

4. Токтосунов А.А., Токтобаева Г.Т. «Современные проблемы инженерной-графики» -Ош, 2016. Наука.Образования.Техника./Тезис доклад международный журнал Ош КУ №3,4. -С. 17-24

УДК: 72.03

ЗАМОНАВИЙ ШАХДРСОЗЛИК АНСАМБЛИДА МОНУМЕНТАЛ-ДЕКОРАТИВ ХАЙКАЛТАРОШЛИКНИ УЙГУНЛАШТИРИШ АСОСЛАРИ

Tursunov Shavkat Sharibjonovjch NamMQI, katta oqituvchi, sabti1975@iimail.ii/. +998945089650

Аннотация. Маколада сунгги йилларда республикамизда шахарсозлик ва монументал-декоратив хайкалтарошликни узаро уйгунлаштириш асосида олиб

борилаётган бунёдкорлик ишларини пойтахтимиз Тошкент шахридаги 'Талаба боги" мисолида урганиш максад килиб олинган ва таджик; этилган.

Аннотация.Статья направлена на изучение творческой работы, проводимой в последние годы в республике на основе сочетания градостроительной и монументально -декоративной скульптуры на примере «Парка Победы» в городе Ташкенте.

Annotation. The article is aimed at studying the creative work carried out in recent years in the republic on the basis of a combination of urban planning and monumental and decorative sculpture on the example of the "Victory Park" in the city of Tashkent.

Калит сузлар: монументал, декоратив, мемориал, ёдгорлик, хайкалтарошлик, шахарсозлик, бог, мажмуа, пластика, шахар мухити.

Ключевые слова: монументаль, декоратив, мемориал, монумент, скульптура, градостроительства, парк, комплекс, пластика, городская среда.

Keywords: monumental, decorative, memorial, monument, sculpture, urban planning, park, complex, plastic, urban environment.

Кириш. Архитектура ва хайкалтарошликнинг бир-бирига уйгунлиги санъат тарихининг энг кизикарли муаммоларидан бири булиб келган. Архитектура ва тасвирий санъатнинг гоявий-бадиий композицион ечими доимо ажойиб янгилик ва ихтироларни келтириб чикаради. Замонавий шахарсозликни ривожлантиришда архитектура ва хайкалтарошликни узаро уйгунлаштириш боскичи узига хос муаммоларни олдимизга куяди. Бу уйгунлик натижасида архитектуравий лойихалашнинг янги ижодий кирраларини, узига хос бадиий ечимини хал килиш мумкин[1].

Монументал-декоратив хайкалтарошлик узининг фазовий пластик куриниши билан шахарсозликда такрорланмас шакл-шамойил билан биргаликда инсонларнинг бадиий карашларини устирувчи фаол воситадир. Хайкалтарошлик нафакат шахар атроф мухити куринишларини тулдиради, балки архитектуравий бино ва иншоотларни специфик жихатдан очиб беришда восита сифатида фаол иштирок этади. Архитектура ва хайкалтарошликнинг композицион шакл, куринишларини узаро алокаси купкирралидир [2].

Асосий кием. Маълумки, собик совет иттифоки даврида юртимиз меъморчилиги ва шахарсозлиги узининг теран томирларидан узилиб, миллий анъаналаримизга зид булган колиплар таъсирига тушиб колган эди[3].

Республикамизнинг мустакил давлат сифатидаги фаолияти, миллий меъморлик ва шахарсозлик сохаларида янги жихатларни очиб берди. Самарадор ижтимоий ва иктисодий дастурлар мамлакатимиз хаётий киёфасини узгартирди. Бу узгаришларнинг энг яккол ифодаси булмиш меъморий иншоотлар, мустакилликнинг янги маънавий гояларида, янги ижтимоий буюртма ва курилишнинг илгор усуллари асосида юзага кела бошлади.

Мамлакатимизда сунгги йилларда санъат сохасида, хусусан, монументал санъатда хам янги давр бошланди. Х,айкалтарошларимиз ижодида миллий ва маънавий тикланиш, янгиланиш жараёнлари буй курсатди. Нихоятда нозик ва мураккаб, хар бир детал, хатто энг майда булиб куринган масала хам жиддий ечим талаб этадиган ушбу сохада яратилажак хар бир хайкалда энг аввало теран фалсафий-хаётий маъно бериш, унда миллий гояларимиз тамойилларини намоён этиш масаласи гоят мухим вазифа сифатида кун тартибига куйилиб, соха ривожига катта эътибор каратилди.

Шу уринда алохида таъкидлаб утиш жоизки, бугунги кунда мамлакатимизнинг нафакат марказий шахарлари, айни пайтда барча вилоятлари обод булиб, меъморий жихатдан куркам ва замонавий киёфа касб этиб бораётгани замирида хам давлатимиз рахбарининг концептуал гоя ва карашлари мулохаза ва таклифлари асос булиб хизмат килади[4].

Шу билан бирга Узбекистон Республикаси Президентининг 2017 йил 1 майдаги ПФ-5030-сонли «Узбекистон Республикаси Давлат архитектура ва курилиш кумитаси

фаолиятини тубдан такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида»ги ва 2018 йил 11 апрелдаги ПФ-5408-сонли «Курилиш Вазирлигини ташкил этиш тугрисида»ги Фармонлари, 2018 йил 2 августдаги ПК-3895-сонли «Республика худудларида «Business city» замонавий ишбилармонлик марказларини ташкил этиш чора-тадбирлари тугрисида»ги карори, 2018 йил 14 ноябрдаги ПФ-5577-сонли «Курилиш сохасини давлат томонидан тартибга солишни такомиллаштириш кушимча чора-тадбирлари тугрисида»ги Фармони мамлакатимизда меъморчилик санъатини янада ривожлантириш, айни пайтда, шахар марказларини белгилаш, капитал курилишда иктисодий ислохотларни чукурлаштириш, архитектура лойихалаш ва курилиш фаолияти даражаси хамда сифатини ошириш, вилоятлар, шахар ва кишлокларда олиб борилаётган курилиш ва ободонлаштириш ишларини замонавий талабларга хамда миллий анъаналарга мос келадиган тарзда комплекс тараккий эттиришни таъминлаш, сохадаги бебахо меросни саклаш ва келгуси авлодларга авайлаб етказишда мухим ахамият касб этганини кайд этиш зарур.

Сунгги йилларда бизнинг шахарларимиз архитектураси мазмуни сезиларли даражада ривожланиб бормокда. Курилишларниг катталиги шахар масштабини, уни структурасини ва пластик характеристикаси узгарди. Бу эса шахар курилишидаги хайкалтарошликнинг ахамиятини узгаришига хамда монументал-декоратив пластика трансформациясига олиб келди. Уни архитектура, инсон билан узаро богликлиги характерини узгартирди, хайкалтарошликнинг пластик тилини узгаришига олиб келди. "Хайкалтарошлик ва атроф-мухит" муаммоси янада чукурлашди, янги ижтимоий ва бадиий кирраларга эга булди, шахар курилишидаги вазифаларни ечишда хайкалтарош ва архитекторлардан уз нуктаи-назарларини узгартиришни талаб килди. Бу янги шартларга жавоб юртимиз шахарлари ансамблида хайкалтарошлик ролининг ошишидир.

Шахар мухити - бу кишиларниг ижтимоий хаёти утувчи маскан булиб, шахар мухити дизайнини яратиш эса алохида эътибор каратиш лозим булган жихат хисобланади. Яратилган бу мухит шахар ахолисини шахар билан узаро муносабатини уйгунлашуви, уларнинг фаровон ва мазмунли турмуш кечиришлари учун мухимдир. Жамоат жойларида хайкалтарошлик асарларини пайдо булиши шахарни ободонлаштириш ва шахарсозлик мухити сифатини яхшилашни ечими эканлигини кайд этиш зарурдир. Жамоат жойларида хайкалтарошлик санъати асарлари инсонлар билан бевосита боглик булиб, уларнинг бевосита визуал маданиятини ва шахар мухитининг сифатини оширишга олиб келади. Бу хайкаллар шахар жойларини безашдан ташкари, шахар мухитини хисобга олишни шакллантириш, кишиларда рухий-хиссий ва аклий образни шакллантириш, маданият ва тарихни омма ичига етказиш каби ижобий ва мухим хусусиятларга эга булиб, бу эса шахар мухитида кишиларнинг кизикарли ва сифатли мухитларни яратиш оркали купрок узаро таъсирини келтириб чикаради[5].

Монументал санъат (лот. monumentum хотирлаш, ёдга олиш, ёдгорлик, moneo - эслатаман) пластик фазовий тасвирий ва нотасвирий санъат турларидан биридир. Бу тур уз ичига катта форматдаги архитектура билан ёки табиий мухит билан боглик холда яратилган, композицион бирлик ва уйгунлик билан улар гоявий-образли ечимга эга булади. Монументал санъат асарлари турли ижодий касб усталари ва турли техникалар томонидан бажарилади. Монументал санъатга ёдгорликлар ва мемориал хайкалтарошлик композициялари, тасвирий ва мозаика паннолар, биноларнинг безаги, витражлар, бошка техникалар билан бажарилган асарлар, шу билан бирга, янги технологик формациялар (баъзи тадкикотчилар фикрича архитектура асарлари) киради. Монументаллик хусусиятларига эга булган асарлар, пластик шаклда берилган дабдабали куринишга эга булган гоявий ижтимоий ахамияти ёки сиёсий мазмуни билан ажралиб туради[6].

Монументал-декоратив хайкалтарошлик архитектура билан маълум бир

муносабатда булади. Шунинг учун замонавий шахар курилишида алохида курилмалар композициясига хайкалтарошликни киритилиши уз-узидан маълумдир. Узбек монументал санъатининг замонавий боскичи турли хил пластик композицияларни ривожи билан бахоланади. Юксак гоявий-тарбиявий функциялардан келиб чиккан холда, бир катор жанрлар мухим тарихий вокеалар, хозирги ва утган замон буюк алломалари сиймосини яратиш ва абадийлаштиришдир. Буларга ёдгорликлар, мемориал лавхалар, рамзий декоратив хайкалтарошлик композициялари, мемориал комплекслар киради. Декоратив хайкалтарошлик алохида мустакил жанр хисобланади. Унга болаларга мулжалланган "уйин" хайкалтарошлиги якинлашиб келади.

Бугунги техника ва инновацион технологияларларнинг глобаллашуви даврида хорижда замонавий шахарсозлик амалиётида янги замонавий йуналишлар хам кулланиб келинмокда. Бунга мисол килиб: "паблик арт", "ленд арт", "арт объект" ва хоказоларни курсатишимиз мумкин.

Public-art мунозарали. Шундай килиб, у галереядан то жамоат мулкига айланган санъат булиб, бу албатта осон жараён эмас. Public-art - шахар мухити санъати булиб, шахар мухитида томошабинга кутилмаган мулокотни назарда тутади. Public-art турли хил оммавий жойларни уз ичига олиши мумкин: шахар боглари, лекин жуда табиий; парклар, кутубхоналар, шифохоналар, кучалар, турар-жойлар, жамоат бинолари, савдо марказлари ва хоказо яъни инсонлар каерда яшаса, ишласа, дам олса. Public-art^ хар хил шаклда кабул килиш мумкин. Public-art англатиши мумкин: кичик хайкаллар, катта хайкаллар, фрескалар, картиналар, куча мебеллари, бинолар, трамвай ёки автобуслар, фонтанлар, куприк ва аркалар, алока миноралари, спорт инфраструктуралари.... Буларнинг баъзи бирларини бадиий хусусиятларига караб ёдгорлик, бошкасига асар сифатида каралади. Public-art турли хил вазифаларни бажариши мумкин: байрам ва халк сайлларини утказиш, визуал ландшафтни яхшилаш, туризм ва инвестиция киритиш оркали иктисодий ривожлантириш, кишиларни жамоат жойларида узларини бошкариш, сиёсатни турмуш сифати билан узаро алокасини мослаштириш [7].

Хар бир жанр маълум бир пластик хусусиятларга, маълум бир сифатларга эгадир. Монументал-декоратив хайкалтарошлик шаклларидан шахар курилишида фойдаланиш купрок монументал хисобланади. Буни кейинги беш йилликда ёдгорликлар сонини ошганида хам куришимиз мумкин. Мухим монументал санъат асарларини яратилиши мухим ижтимоий-бадиий вокеа хисобланади ва замонавий шахар куринишини узгартиради. Хайкалтарошлик ва архитектуранинг мураккаб бир-бирига богликлиги, аввало, хайкал композициясида ва уни пластик шаклида намоён булади. Бундан ташкари монументнинг атроф-мухит билан муносабати хам ахамиятлидир. Уз вазифасига кура бир гурух ёдгорликларга уз ахамиятига кура мемориал лавхалар якинлашиб келади. Бу анъанавий шакл монумент билан таккослаганда мавзуси буйича локал характерга эга ва конкрет вокеалар билан богликдир. Замонавий тажрибада мемориал лавхаларни энг куп таркалгани пластик равишда бино билан богликлигидир. Бу хусусиятдан маълум бир пластик узаро богланиш келиб чикади: лавха композицияси чегарасида хайкалтарошлик ва архитектура шаклини алокаси(богликлиги), лавхани маълум бир бинони архитектураси билан богликлигидир.

Мемориал лавхалар композициясида замонавий архитектурага мос турли хил услубларни кузатиш мумкин, яъни декоративликни кучайиши, хайкални архитектура фони билан муносабатини мураккаблашуви, метални кенг кулланилиши ва бошкалар. Алохида турувчи мемориал лавхалар катта кизикиш уйготади.

Архитектура ва монументал-декоратив хайкалтарошлик якинлиги мемориал комплексларда намоён була бошлади. Кенг ижтимоий ахамиятга, жамиятдаги катта тарбиявий ахамиятга эгалиги, абадийлаштирилаётган вокеани маъносини очишдаги катта

имкониятига караб мемориал комплекслар мухим урин тутади. Купгина вазифаларни ечишда мемориал комплексларнинг ташкилий роли узининг фаол ифодасини топади.

Узбекистан Республикаси Президентининг 2019 йил 23 октябрдаги "Иккинчи жахон урушида козонилган Галабанинг 75 йиллигини муносиб нишонлаш тугрисида"ги карори асосида Тошкент шахриниг Олмазор туманида 'Талаба боги" ёдгорлик мажмуаси хамда унинг худудида "Шон-шараф" давлат музейи бунёд этилди. Мажмуани барпо этишдан максад Улуг Ватан уруши даврида узбекистонликларнинг фронт ва фронт ортида курсатган жасоратлари, буюк хизматларини нафакат бугунги ёшларга балки келажак авлодга намуна сифатида курсатиш, уларда Ватанга булган садокат, олий инсонийлик туйгулари ва тинч ва эркин хаётга булган шукроналикни сингдиришдан иборатдир.

Бог 12 та худуддан ташкил топган булиб, хар бир худуд узининг тематикаси ва маълум бир вокеани очиб берувчи инсталляциялар, хайкаллар ва рельефлардан иборат[8]:

- "Урушнинг дахшатли киёфаси" майдони;

- "Х,арбий техникалар" майдони;

- "Марказий хиёбон";

- "Фронт орти худуди";

- "Темир йул вокзали";

- "Мотам ва гам-андух худуди";

- "Шод-хуррамлик худуди";

- "Шукроналик худуди";

- "Амфитеатр худуди";

- "Шон-шараф" музейи.

Мажмуа композицияси уруш ва тинчлик, яхшилик ва ёмонлик, биродарлик, ватанпарварлик, жасорат, сабр-каноат каби умумбашарий муаммоларни хакконий тасвирлаш оркали маълум бир кадриятлар кетма-кетлигида курилган дейиш мумкин. Мажмуа композициясидаги рамзий худудлардаги монументал-декоратив хайкалтарошлик намуналарига "Урушнинг дахшатли киёфаси" майдонидаги Амерсфорт конслагеридаги 101 узбек асири инсталлциялари, уруш майдонида Ватан учун жон бераётган аскарлар, "Фронт орти худуди" майдонида Узбекистонга уруш булаётган улкалардан эвакуация килинган ва узбек оилалари томонидан асраб олинган болалар хайкаллари, фронт ва фронт орти худудини ажратиб турувчи девордаги 12 вилоят нонларини ифодаловчи рельефлар, аскарларининг кул излари, яраланган биродарини жанг майдонидан олиб чикаётган жангчи ва бошка куплаб образларни киритиш мумкин[8].

Марказий хиёбон. Х,иёбоннинг икки томонида уруш даврини ифодаловчи, 1941-1945 йилларнинг хронологик тартибда курсатилган вокеалари рельеф куринишида акс этган. Унда урушнинг хар бир машаккатли йилларига хос вокеа ва ходисалар рельеф композицияларида кахрамонларининг турли холатлари оркали очиб берилган. Марказий хиёбоннинг композицион марказида генерал-майор Собир Рахимов хайкали урнатилган ва "Шон-шараф" музейи жойлаштирилган.

"Мотам ва Fам-андух" худудидаги майдон иккига ажратилган булиб, унг томонда бешта забардаст угилларини урушдан кайтишини интизорлик билан кутаётган Зулфия ая Зокирова ва келинларига багишланган «Матонат мадхияси» ёдгорлик мажмуаси урнатилган(2-расм). Майдоннинг чап томонида "Куз ёши" мажмуаси инсон кузини шартли равишда ифодаловчи портал жойлашган булиб, унинг ичида кабр тошлари урнатилган(З-расм). Кабр тошларида учта йирик дунё динлари: Ислом, Яхудийлик ва Насронийлик рамзлари туширилган. Ёдгорликнинг олд кисмида кичик кулмакча булиб, у уруш туфайли тукилган куз ёшларниг рамзий маъносини англатади.

"Шон-шараф" музейи. Музей кургон куринишида бунёд этилган булиб, бунда хам маълум бир рамзий маъно бор. Кадимги халк ва элатларда хусусан туркий кабилаларда

жанг майдонларида халок булган саркарда ва йулбошчиларга атаб кургонлар барпо этилган. Бошка бир маънода эса хар бир эр киши оиласи, Ватанни, яъни рамзий кургонини химоя килиши унинг бурчи эканлиги уктирилгандай. 'Талаба боги" композициясининг кульминацион маркази шу кургон ва унинг устки касмида 14 та Иккинчи жахон уруши кахрамонлари шарафига урнатилган хайкаллар булиб, марказда генерал Собир Рахимов хайкали кад ростлаган. Унинг атрофида жангларда мардлик ва кахрамонлик курсатган ватан фидоийлари уз салобати билан томошабинни хайратга солади. Х,айкаллар гурухи уртасидаги стелла эса уларнинг мардлик рухини кукка олиб чикиб кетаётгандек туюлади ва хайкалтарошлик композициясининг улугворлигини янада оширади. "Шон-шараф" музейига олиб кирувчи йулакнинг икки ён томонига уруш даври фронт ортида Узбекистон халкини фидокорона мехнатлари ва багрикенгликлари рельеф композициялари оркали очиб берилган.

Хулоса. Юртимизда яшаб ижод этган атокли илм-фан, санъат намоёндаларини номини абадийлаштириш ва уларнинг илмий-адабий меросини келажак авлодга етказишда давлатимиз томонидан улкан ишлар амалга оширилмокда. Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий боги мустакиллик йилларида халкимизнинг бунёдкорлик салохияти билан тобора чирой очиб бормокда. Кайд этиш лозимки, 1991 йили Миллий бог худудида буюк шоир ва мутафаккир Алишер Навоийнинг муаззам хайкали барпо этилиб, утган давр мобайнида улуг аждодимиз тараннум этган юксак гуманистик гояларга хамоханг равишда, аник меъморий режа асосида кенг куламли курилиш ва ободонлаштириш ишлари амалга оширилган эди. Ушбу худудда 2007 йили Узбекистон халк ёзувчиси Абдулла Каххор, 2010 йили Узбекистон халк ёзувчиси Ойбек, 2013 йили Узбекистон Кахрамони, Узбекистон халк ёзувчиси Саид Ахмад ва таникли шоира Саида Зуннунова хотираларига багишлаб ёдгорлик мажмуалари урнатилди. Миллий богни халкимиз, авваламбор, ёшларимизнинг маданий-маърифий савиясини юксалтиришга хизмат киладиган, нафакат юртимиз, балки жахоннинг турли мамлакатларидан мехмонлар ва сайёхлар ташриф буюрадиган хар томонлама гузал ва бетакрор масканга айлантириш, маънавий хаётимизда учмас из колдирган атокли суз санъаткорларининг тарихий хотирасини абадийлаштириш максадида юртбошимизнинг ташаббуслари билан "Алишер Навоий номидаги Узбекистон Миллий боги худудида адиблар хиёбонини барпо этиш тугрисида" 2017 йил 18 апрелдаги ПК-2894-сон карори кабул килиниши хам бу борада олиб борилаётган улкан ишларнинг ёркин далилидир. Тошкент шахрида бунёд этилган 'Талаба боги" эса юкорида келтирилган улкан ишларнинг мантикий давоми ва аждодларимизга булган юксак хурмат, эхтиромнинг намунасидир.

Ушбу чора-тадбирлар айрим одамларнинг онгида котиб колган тушунчаларни, умуман, эски тузум асоратларини бартараф этиб, барча ижодкорларни маънавий уйгокликка, хаётга янгича назар билан карашга, Ватанимиз ва мехнаткаш халкимиз хакида, унинг шонли тарихи хаёти ва эзгу орзу-интилишлари хакида хикоя килувчи етук асарлар яратишга ундади. Шу асосда юртимизнинг турли гушаларида узида миллий ва умуминсоний кадриятларни акс эттирган, бой маданий меъросимиз ва буюк аждодларимиз тимсолларини гавдалантирган мухташам монументал асарлар бунёд этила бошланди ва бу жараён давом этмокда.

Шахарсозлик мухитида бу каби бог ва паркларнинг пайдо булиш шахар ахолисини шахар билан узаро муносабатини уйгунлашуви, уларнинг фаровон ва мазмунли турмуш кечиришлари, шахарни ободонлаштириш ва шахарсозлик мухити сифатини яхшилашни оптимал ечимидир, жамоат жойларида хайкалтарошлик санъати асарлари инсонлар билан бевосита боглик булиб, уларнинг бевосита визуал маданиятини ва шахар мухитининг сифатини оширишга, бу хайкаллар шахар жойларини безашдан ташкари, кишиларда рухий-хиссий ва аклий образни шакллантириш, миллий ва умуминсоний маданият ва

тарихни омма ичига етказиш каби ижобий ва мухим хусусиятларга эга булиб, бу эса шахар мухитида кишиларнинг кизикарли ва сифатли мухитларни яратиш оркали купрок узаро таъсирини келтириб чикаради. Бундай богларни республикамизнинг бошка худудларида хам бунёд этиш, хар бир вилоят ва туман марказларида барпо этилиши нафакат шахар мухитини балки кишиларнинг эстетик ва гоявий жихатларини устиришга ички ва ташки туризмни ривожлантириш учун мухим омиллардан бири булиб хизмат килиши мумкинлиги бугунги куннинг долзарб масаласи сифатига караш учун хизмат килади.

АДАБИЁТЛАР

1. Гармония монументальной скульптуры и архитектуры в современном градостроительстве. Ш.Ш.Турсунов, Д.К.Бегматов -Высшая школа, 2015 - elibrary.ru

2. Иванова И.В. "Скульптура и город" М., 1975 г.

3. "Мустакиллик даври узбек меъморчилик ва монументал хайкалтарошлик санъати" Т., 2011 й.

4.Интерьер деворий суратлари: утмиш, анъана ва замонавийлик Ш.Ш.Турсунов -Научное знание современности, 2019 - elibrary.ru

5.http://dergi.cumhuriyet.edu.tr/ojs/index.php/fenbilimleri © 2015 Faculty of Natural Sciences, Jumhuriyet University. The Role of Urban Sculptures in Improving and Improving the Quality of Urban Space (Example: Fuman County).

6.Турсунов Ш.Ш., Абдухакимов У. Монументаль санъат ва унинг узига хос хусусиятлари. НамДУ, 2019 й.

7A.Remesar (Ed) Urban Regeneration A Challange for Public Art. 2005 EDITION ISBN 84475-1737-3. © PUBLICACIONS DE LA UNVIERSITAT DE BARCELONA.

8.Ы*р://т^.^/2020/05/галаба-боги-ва-шон-шараф-музейи-в/.

УДК 515.16: 744.32

БАРИЦЕНТРОГРАФИЯ - ВЫЧЕРЧИВАНИЕ АКСОНОМЕТРИЙ ЦЕНТРОИДАМИ

КООРДИНАТНЫХ СИМПЛЕКСОВ ТОЧЕК

Абдурахманов Шерзод НамМКИ, к.п.н., доцент +99(890) 690 1866

Аннотация. В статье содержание работ автора по многомерной начер-тательной геометрии, изложено как вычерчивание аксонометрий центроидами координатных симплексов точек.

Аннотация. Маколада муаллифнинг куп улчовли фазолар чизма геомет-риясига оид ишлари мазмуни аксонометрияларни нукта координаталари симп-лексларининг центроидлари билан чизиш сифатида баён этилган.

Annotation. In the article, the content of the author's works on multidimensional descriptive geometry is described as the drawing of axonometries by centroids of coordinate simplices of points. Ключевые слова: симплексы, центр тяжести (центроид), пантограф, цен-троидограф симплекса, N-мерное пространство, координатный параллеле-пипед, барицентрические координаты, суппорты, аксонограф многомерного пространства.

Калит сузлар: симплекслар, огирлик маркази (центроид), пантограф, сим-плекс цетроидографи, N-улчовли фазо, координаталар параллелепипеди, бари-центрик координаталар, суппортлар, куп улчовли фазо аксонографи.

Keywords: simplex, center of gravity (centroid), pantograph, centroidograph simplex, N-dimensional space, coordinate parallelepiped, baricentric coordinates, supports, axonograph of

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.