Замонавий инновацион технологияларнинг бошлангич синф укувчиларини тарбиялашдаги урни
Чориева Гулнора Кобиловна
Кизирик тумани 74-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Алладусова Феруза Рузиевна
Ангор тумани 38 -сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Абраева Ойбахор Мамаражабовна
Денов тумани 25 -сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси,
Ашурова Нилуфар Бах,одировна
Термиз шахар 12-сон умумий урта таълим мактаби укитувчиси
Бола ижтимоий мух,ит таъсирида аклий томондан ривожланиб боради. Теварак-атрофдаги кишилар билан муомала килиш жараёнида у тилни ва у билан бирга таркиб топган тушунчалар системасини узлаштиради. Натижада бола тилни шунчалик эгаллаб оладики, ундан муомала воситаси сифатида эркин фойдалана оладиган булиб колади.
Бошлангич синф укувчиларига аклий тарбия беришни тугри ташкил этиш учун уларнинг аклий ривожланиши конуниятлари ва имкониятларини билиш керак. Аклий тарбиянинг вазифаси унинг мазмуни, методи ва ташкил этилишига караб белгиланади.Педагогика ва психология фани аклий тарбия бериш вазифаларини самарали х,ал этиш йулларини топиш учун мактабгача тарбия ёшидаги болаларнинг аклий ривожланиш конуниятлари ва имкониятларини ургатиш билан шугулланади.
Бошлангич синфга келиб болалар теварак-атроф тугрисидаги каттагина х,ажмдаги оддий билим ва тушунчаларга эга булиб коладилар, асосий фикрлаш жараёнларини эгаллаб оладилар, нарса ва буюмлардаги, вокеалардаги мух,им ва мух,им булмаган томонларни ажрата оладиган, баъзи бир сабаб ва натижалардаги богланишларни билиб оладиган булиб коладилар, уларда укув фаолиятининг дастлабки куртаклари шаклланади. Факат яхши ташкил этилган фаолият жараёнидагина тулаконли аклий ривожланиш руй беради, шу сабабли педагогларнинг вази-фаси болага муайян максадни кузлаб, тарбиявий таъсир курсатиш учун керакли шароитлар яратишдир.Болаларни мактабга тайёрлашда аклий тарбиянинг роли каттадир. Болаларнинг билимларни эгаллаб олишлари уларнинг аклий фаоллигини ривожлантириш, мустакиллик, аклий малака ва куникмаларни эгаллаб олишлари уларнинг мактабда муваффакиятли укиши ва булажак мех,нат фаолиятига тайёрланишида мух,им манба булиб хизмат килади.
Бошлангич синф укувчиларини аклий тар-биялашнинг асосий вазифалари куйидагилардан иборат:
Болаларда табиат ва жамият тугрисидаги билимлар системасини, илмий дунёкарашни шакллантириш. билишга доир рух,ий жараёнларни ривожлантириш, яъни сезги, идрок, хотира, хаёл, тафаккур, нутк. билишга кизикишни ва аклий кобилиятларни, аклий мех,нат маданиятини ривожлантириш. аклий малака ва куникмаларни ривожлантириш.Бошлангич синфда укитиш жараёнида бола х,ар куни узи учун нотаниш булган нарса ва ходисаларга дуч келади. Педагогнинг вазифаси болалардаги билимларни мунтазам равишда ошириб бориш, уларни тартибга солиш, аниклаштиришдир. Бола теварак-атрофдаги нарсалар, уларнинг вазифаси, баъзи сифатлари ва асослари х,акида, уларнинг кайси материаллардан тайёрланганлиги тугрисидаги аник тасаввурга эга булиши керак. Улар табиат х,одисалари, уларнинг узаро богликлиги ва конуниятларини билиб оладилар.
Билимларни эгаллаб бориш натижасида боланинг шахси х,ам шаклланиб боради. Бола санъатнинг х,ар хил турлари тугрисидаги тасаввур ва тушунчани эгаллаб олади. Мана шу реал билимларни эгаллаши натижасида болада теварак-атрофни объектив тушунишнинг таркибий кисмлари
шаклланади.Теварак атроф, буюм ва нарсалар боланинг сезги органларига, яъни анализаторларига таъсир этади ва сезги х,осил булади. Сезги болаларга айрим хоссаларни билиб олишга ёрдам беради. Сезги атроф-мух,итни билишнинг дастлабки боскичи х,исобланади.
Болаларнинг билимларни эгаллаб олишлари уларнинг аклий фаоллигини ривожлантириш, аклий малака ва куникма эгаллаб олишлари, уларнинг мактабда муваффакиятли укишлари учун, булажак мех,нат фаолиятига тайёрланишда мух,им манба булиб хизмат килади.Аклий тарбия жараёнида шаклланадиган акл-идрок сифатларидан бири танкидийликдир. Аклнинг танкидийлиги билиш фаолияти натижалари вазифасини х,ал этишга, танланган усулларни, хулосаларни, мулох,азаларни бах,олаш кобилиятини билдиради.
Аклий ривожланиш акл камровининг кенглигида-х,одисалар уртасидаги куп киррали алокадорликда ва мутаносибликда куриб чикиш кобилиятда намоён булади.Инновацион таълим технологияларини куллашда мух,им талаблардан бири ортикча рух,ий ва жисмоний куч сарф этмай, киска вакт ичида юксак натижаларга эришишдир. К|иска вакт орасида муайян назарий билимларни тах,сил олувчиларга етказиб бериш, уларда маълум фаолият юзасидан куникма ва малакаларни х,осил килиш, шунингдек, тах,сил олувчилар фаолиятини назорат килиш, улар томонидан эгалланган билим, куникма х,амда малакалар даражасини бах,олаш укитувчидан юксак педагогик майорат х,амда таълим жараёнига нисбатан янгича ёндошувни талаб этади.
Инновацион таълим технологияларини мажбуран куллаш оркали максадга эришиб булмайди. Аксинча, тажрибали педагоглар томонидан асосланган ёки улар томонидан кулланилаётган илгор технологиялардан фойдаланиш билан бирга уларни ижодий ривожлантириш максадга мувофикдир. Инновацион педагогик технологиялар богчада боланинг ривожланишида ижобий узгаришига олиб келади, бунда идрок этиш, миссий мотивизация жараёнида улар боланинг характерига таъсир курсатади, бу вактда таълим олувчини идрок этишга кизикиши кучаяди.
Инновацион технологияларидан фойдаланиш таълим олувчининг укув жараёнида мустакил ишлаш, уз-узини тарбиялаш, уз-узини укитиш, уз фаоллигини ошириш, узи мустакил карор кабул килиш куникмаларини шакллантиради. Бундан куриниб турибдики, укитишнинг янги педагогик технологиялари каторига компьютер технологиясини киритиш зарурати кундан-кунга ошиб бормокда. Бирок таълим жараёнида замонавий ахборот технологияларидан фойдаланган х,олда дарсларни ташкил этиш учун керакли шарт-шароитлар ва техник воситалар мавжуд булиши лозим.
Таълимни ривожлантириш, унинг самарадорлигини ошириш йуллари изланмокда, таълимда янги ахборот технологияларни жорий этиш масаласи оммалашмокда. Бу эса укитувчиларнинг уз мех,нати фаолиятига янгича ёндашувини талаб этади. Укув жараёнида янги технологияларнинг жорий этилиши, укитувчини техникавий воситалар томонидан сикиб чикарилишига эмас, балки укитувчининг вазифалари ва ролини узгартиради.Замонавий укитувчи келажак бунёдкори, янги педагогик технологиялар, назариялар, концепцияларнинг муаллифи, ишлаб чикарувчиси, тадкикотчиси, фойдаланувчиси ва таргиботчисидир.
Замонавий укитувчи томонидан укув жараёнининг ташкил этилиши жараёнида дарс мазмунидаги асосий маълумотлар ва укув материали шундай такдим этилиши керакки, у укувчининг визуал идрок килиш кобилиятини осонлаштирсин. Зеро укитувчи таълим ислох,отининг бош ижрочисидир. Бунда х,ар бир укитувчини киска вакт ичида жуда катта микдордаги ахборот тупламини узлаштириш, кайта ишлаш ва амалда куллай олишга ургатиш мух,им ах,амиятга эга. Уни х,ал килишда укитувчига укитишнинг анъанавий усуллари билан бирга замонавий ахборот технологиялари, жумладан, компьютерлардан фойдаланиш ёрдам беради.
Дарсда компьютердан фойдаланиш укитиш жараёнини кизикарли олиб бориш, х,ар бир укувчига индивидуал ёндашиш имконини беради.
Таълим-тарбия жараёнидаги инновациялар, илгор педагогик технологиялар, янгиликлар, дарс утишнинг интерфаол усуллари уз-узидан таълимга кириб келмайди. Демак,укитувчидан билим, ижодий мех,нат ва касб мах,орати талаб килинади. Чунки укитувчи фаолияти янгилан-маса таълимда
самарадорликка эришиб булмайди. Укитувчи томонидан болаларни ижодий изланиш, фаоллик, эркин фикр юритишга йуналтирувчи таълим шакли, метод ва воситаларининг тугри танланиши дарсларнинг кизикарли, бах,с-мунозараларга бой булиши, ижодий тортишувларнинг юзага келишига туртки беради. Мана шу х,олатдагина болалар ташаббусни уз кулларига оладилар, укитув-чининг зиммасида эса уларнинг фолиятини маълум йуналишга солиб юбориш, умумий фаолиятни назорат килиш, мураккаб вазиятларда йул-йурик курсатиш, маслах,атлар бериш х,амда улар фаолиятини бах,олаш каби вазифалар колади. Берилаётган билим оддийгина хотира ёрдамида эмас балки, боланинг уз фикрлаш саъй-х,аракатлари билан эгаллангандагина мустах,камланади. Боланинг эркин фикрлаш, айникса тасаввур этиш, фараз кила олиш кобилиятини ривожлантириш, куникма ва малакаларни вужудга келтириш мух,им ах,амият касб этади. Шунинг учун х,ар бир укитувчи уз дарсларида болаларга чукур билим бериши учун ахборот ва педагогик технологиялар, инновацион методлардан фойдаланиши максадга мувофикдир. Дарслар утишда замонавий педагогик технологияларни куллаш натижасида самарали натижаларга эришади.Бугунги кунда бошлангич таълимда инновацион технологиялардан фойдаланишга алох,ида эътибор берилаётганининг асосий сабаби куйидагилардир:
Биринчидан, инновацион технологияларда шахсни ривожлантирувчи таълимни амалга ошириш имкониятининг кенглигида.
Иккинчидан, инновацион технологиялар укув-тарбия жараёнига тизимли фаолият ёндашувини кенг жорий этиш имкониятини беради.
Учинчидан, инновацион технология укитувчини таълим-тарбия жараёнининг максадларидан бошлаб, ташхис тизимини тузиш ва бу жараён кечишини назорат килишгача булган технологик занжирни олдиндан лойих,алаштириб олишга ундайди.
Туртинчидан, инновацион технология янги воситалар ва ахборот усулларини куллашга асосланганлиги сабабли, уларнинг кулланилиши «Кадрлар тайёрлаш миллий дастури» талабларини амалга оширишни таъминлайди.х,ар кандай инновацион технологиянинг укув-тарбия жараёнида кулланилиши шахсий х,арактердан келиб чиккан х,олда, болани ким укитаётганлиги ва укитувчи кимни тарбиялаётганига боглик.
Инновацион технология асосида утказиладиган машгулотлар болаларнинг мух,им х,аётий ютук ва муаммоларига уз муносабатларини билдиришларига интилишларини кондириб, уларни фикрлашга, уз нуктаи назарларини асослашга имконият яратади. Шунинг учун х,ам таълим муассасаларининг укув-тарбиявий жараёнида замонавий укитиш услублари интерфаол услублар, инновацион технологияларнинг урни ва а^амияти бекиёсдир.Инновацион технология ва уларнинг таълимда кулланилишига оид билимлар, тажриба болаларни билимли ва етук малакага эга булишларини таъминлайди. Шу билан бирга таълим-тарбия жараёнларида янги педагогик технологияларни куллашда алломаларимизнинг гоя ва карашларидан фойдаланиш укувчи-талабаларни укитиш ва тарбиялашни янада сам*арали булишига олиб келади.
Хулоса, янгича фикрлаш, уз фикрига эга, бозор шароитларида муваффакиятли иш юритадиган, юксак малакали, чукур билимли ёшларни тарбиялаш юмуши укитувчиларнинг инновацион фаолияитни жадаллаштириш самараси уларок ривожланади
Фойдаланилган адабиётлар руйхати
1. Каримов И.А. Юксак маънавият — енгилмас куч. Т.: Маънавият, 2008.
2. Узбекистон Республикаси Халк таълими вазирлиги Мактабгача муассасалар ходимларини кайта
тайёрлаш ва малакасини ошириш Республика укув-методика Маркази // Болажон таянч дастури.
Т.: 2010. 213 б.
3. Баркамол авлод — Узбекистон тараккиётининг пойдевори. Т.: Шарк,
4. Р. Эргашев. Булажак укитувчи шахсида естетик маданиятни шакллантириш назарияси
ва амалиёти. Монография. — Т., «Укитувчи», 2017
5. Р. Эргашев, Х.Санакулов. Педагогик диагностика. Укув-услубий кулланма. — Т., ТДПУ, 2014
6. К. Рaхимов. Мaтeмaтикa укитиш мeтодикacи. Ук;yв-ycлyбий кУллaнмa. —Т.: 2016. 997.60 б.