БОШЛАНГИЧ СИНФЛАРДА ДИДАКТИК ЖАРАЁНДА БОЛАНИНГ РИВОЖЛАНИШИНИ ТАЪМИНЛОВЧИ ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ ИЛМИЙ-ПЕДАГОГИК ТАХ,ЛИЛИ
Х. К. МУХАММАДИЕВА
Низомий номидаги ТДПУ "Бошлангич таълим"факультети, Бошлангич таълим педагогикаси кафедраси, укитувчиси
Ф. Р. ИСМАТУЛЛАЕВА
Денов тадбиркорлик ва педагогика институти 1-курс магистранти
АННАТОЦИЯ
Маколада бошлангич синфларда табиатшунослик фанини укитиш жараёнида дидактик уйинлардан фойдаланиш ва унинг методологияси хакида суз юритилган.
Калит сузлар: укитиш методи, таълим технологиялари, вербал мулокот, таълим жараёни, шахс, дидактика.
ABSTRACT
In the article is lightened the place and importance of didactic game educational technologies implementation in teaching of nature studies in the primary classes and its methodics in the teaching process.
Keywords: тeaching method, educational methods, oral speech, teaching process, personality,didactics.
КИРИШ
Мамлакатимизда таълимни тубдан ислох килиш жараёнига оид педагогик технологияларни жорий килиш ижтимоий зарурат хисобланади. Бу курсатма ва маълумотларни амалда куллаш бугунги кунда таълим муаммолари билан шугулланувчи барча таълим муассасалари укитувчилари учун нихоятда мухим ва долзарб вазифадир.
Ушбу муаммоларни тахлил килишдан аввал куйидаги маълумотлар, тушунча ва атамалар устида тухтаб утиш лозим.
Замонавий педагогик технологиялар мохияти укувчига билим бериш, уларни тулик узлаштиришдан иборат. Таълим муассасаларида педагогик технологиялар асосида дарс утишда асосий талаб укувчининг хаётий
тажрибаси, аввал узлаштирган билими ва кизикишлари асосида янги билим беришни кузда тутади.
Таълим жараёнида педагогик технологиялардан фойдаланиш самарадорлиги узининг куп кирралилиги билан намоён булмокда.
«Укувчининг рухий холатлари, унинг келажакда ривожланиши (ёки пасайиши) кандай хисобга олиняпти?», деган саволларнинг ечимига боглик Шу жихатдан олганда, педагогик технология шахс ривожланиши боскичларини лойихалаштириш, ташхислаш ва дифференциялаш имкониятларига эга. Бу педагогнинг таълим технологияларидан фойдаланиш кобилиятига боглик.
АДАБИЁТЛАР ТАХЛИЛИ ВА МЕТОДОЛОГИЯСИ
Узлуксиз таълим тизимида замонавий педагогик, ахборот технологияларидан фойдаланиш укув материалларини укувчи томонидан кабул килиш ва узлаштириш самарасини оширади.
Шу боис шахсий компьютерлар таълим воситасига айланмокда. Бу шахсий компьютер укитувчининг барча функцияларини уз зиммасига олди, дегани эмас, албатта. Балки укувчининг шахсий компьютер билан ишлаши таълим жараёнини самарали ташкил килишга имконият яратади.
Бугунги кунда хар бир соханинг такомиллашиши, ривожланиши учун хилма-хил методлар кулланилаётганидек, таълим-тарбия сохасида хам турли хил методлардан фойдаланилмокда.
Шундан табиат хакидаги фан - табиатшунослик дарсларини укитишда дидактик уйинли технологияларнинг методларидан фойдаланиш максадга мувофикдир, чунки табиатшунослик дарсларида кулланиладиган методларнинг хилма-хиллиги укувчида фанни билишга кизикишини орттиради.
Х,ар томонлама етук, комил инсонни шакллантириш масаласининг куп киррали ва мураккаблиги хозирги замон тарбия назарияси ва амалиёти учун мухимлигини курсатиб беради. Бу вазифани педагог кадрлар махорати, уларнинг етуклиги, чукур касбий билими, куникма ва малакаси, махсус билимисиз амалга ошириб булмайди. Бу борада таълим ташкилотларида фаолият курсатаётган педагог кадрларнинг касбий компетентлигини хам ошириш мухим ахамият касб этади.
Узбекистон Республикасининг Биринчи Президенти И.А.Каримов таъкидлаганидек: «Аклли, заковатли, маънавиятли ёшларни тарбиялай олсаккина, олдимизга куйган максадларга эриша оламиз, юртимизда фаровонлик ва тараккиёт карор топади». Бу эса, хозирги вактда бошлангич таълим тизимида давр талабига жавоб берадиган мутахассисларни назарий
билимлар билан бир каторда жахон андозаларига мос холатда тайёрлаш, уларнинг малакасини ошириш заруриятини келтириб чикаради. Шу билан бирга, бошлангич таълимни ислох килишнинг асосий шартларидан бири - буюк маънавий фазилатларга эга, инсоний фазилатларни узида мужассамлаштирган, етук кадр сифатида фаолият юритаётган мутахассислар авлодини етиштиришни талаб этади.
Хрзирги даврнинг талаби бу-бошлангич таълим укувчиларини ахлокан ва маънан етук, баркамол инсон килиб тарбиялаш вазифаларини бажаришни талаб этади.
МУХОКАМА ВА НАТИЖАЛАР
Бошлангич синфларда ташкилотларидаги дидактик жараёнларда боланинг ривожланиши ва ижтимоий мослашишини таъминловчи шахсга йуналтирилган технологияларни такомиллаштиришда таълим ташкилотчининг Давлат укув дастурларини тахлил килиш, уларнинг сифатини ошириш, шу асосда бошлангич таълим укувчиларини билим, куникма ва малакасини ривожлантириш, уларнинг касбий компетентлигини мунтазам ошириб бориш, тарбияланувчиларнинг аклий, жисмоний, маънавий, эстетик ривожланишларини таъминлаш зарурдир.
Дидактик уйинли таълим технологиясининг узига хос жихати, анъанавий таълимдагидан фарк килиб, бошлангич синф укувчиларининг мустакиллиги ва укув фани фаолиятини такикламасдан, балки белгиланган максадга йуналтириш укув фаолиятини хамкорликда ташкил этишни талаб этади. Уларни фаолиятига онгли равишда йуллаш бирор-бир фаолиятни буйрук оркали амалга оширмасдан, балки самарали ташкил этиш оркали укувчиларда фан асосларини урганишга булган кизикишларини орттириш, шахснинг эхтиёжи, кизикиши имкониятларини чегараламасдан эркин танлаш хукукини бериш саналади.
Бундай дарсларни олиб боришда укувчининг табиатшунослик фанидан тулик билим олиши, ахлокли булиши, бирор-бир касб танлаш истеъдодини равнак топтириш, халкимизнинг яхши фазилатларини эгаллаши учун аввало укитувчининг ижодий мехнат килиши талаб этилади.
Укитувчи укувчига нисбатан сергак, зийрак булиб, унинг кизикиши, кобилиятини хисобга олиб, мураббийларча муомалада булиши даркор. Шундан кейингина дарсларда фойдаланиладиган дидактик уйинли технологиялар укувчиларнинг билиш фаолиятини фаоллаштириб, дарслик ва кушимча адабиётлар устида мустакил ишлаш, нутк ва мулокот маданиятини ривожлантириш, уларни онгли равишда касбга йуллаш, дидактик уйин
давомида вужудга келган кийинчиликларни бартараф этишда мулжални тугри олиш, хар хил вазиятларни тахлил килиб, тугри хулоса чикаришга замин тайёрлайди.
Методист укитувчиларнинг куп йиллик тажрибалари ва кузатишларидан дидактик уйинлар бошка фанлар катори табиатшунослик дарслари ва дарсдан ташкари машгулотларнинг мазмунли булишида энг кулай ва самарали усуллардан бири хисобланиши кайд килинган. Дарсда дидактик уйинлардан фойдаланиш укувчиларнинг кизикиши, хозиржавоблигини билишни чукур эгаллашга каратилган куникма ва малакаларни ошириши курсатиб утилади.
Шунингдек, таълим жараёнининг самарадорлигини ошириш максадида бир катор инновацион технологиялар, жумладан, табиатшунослик дарсларида ролли уйинлар, кластер, ишбилармонлар уйини ва бошкалардан фойдаланиш зарурлиги хакида хам фикр юритилган.
Дарсларда фойдаланиладиган дидактик уйинли технологиялар укувчиларнинг билим фаолиятини фаоллаштириш, дарслик ва кушимча адабиётлардан мустакил фойдаланиш, нутк ва мулокот маданиятини ривожлантириш, уларни онгли равишда касбга йуллаш, дидактик уйин давомида вужудга келган кийинчиликларни бартараф этишда мулжални тугри олиш, хар хил вазиятларни тахлил килиб, тугри хулоса чикаришга замин тайёрлайди.
Ундан ташкари маълумки, анъанавий таълимда, таълим максади, мазмуни, укитиш услублари, назорат натижаларини бахолаш каби куплаб жараёнлар маълум бир тизимсиз амалга оширилган, яъни уларни бажариш олдидан лойихалаштирилмаган.
Бошлангич таълимда укувчиларга тайёр маълумотлар бериб, укувчилар уларни хотираларида саклаб колишларини таъминлашдан иборат булган эски таълимда кафолатланган натижага эришиш фикри юритилмаган. Бошлангич таълимда хар бир масалага чукур ёндашиб, олдиндан лойихалаштирилган маълумотларни факат укитувчи берибгина колмай, балки укувчиларни мустакил ишлаши, дарсда укитувчи билан фикр алмашишишига эътибор каратилган ва кафолатланган натижага эришиш хакида фикр юритилиб, анъанавий ва ноанъанавий таълимни таккослаб, уларнинг афзалликлари очиб берилган.
Укитувчи укувчи учун маълум булган тушунчаларга асосланган холда янги ахборотлар билан танишиб, уни тушунтириб беради. Бу жараёнда укувчилар диккатни жамлаш, тинглаш, эшитиш, англаш, идрок килиш, мантикий фикрлаш, хотирада саклаш, кайта эслаш фаолиятлари билан банд
буладилар. Бунда укувчининг кизикиши, эхтиёжи, манфаатдорлиги, кобилият, истеъдод, иктидори унинг муваффакияти асоси булади.
Купчилик олимлар таълим объекти деб,укитиш жараёнининг максади, мазмуни, конуниятлари, методлари ва тамойилларини курсатадилар.
Таълим-тарбия тизимини такомиллаштиришни бевосита замонавий педагогик технологияларни жорий килишнинг инновация жараёни деб караш мумкин. Биз бунда «инновация»ни бирор-бир синф укувчилари фаолиятини такомиллаштириш учун киритилаётган ва бу инновация субъекти томонидан янгилик деб кабул килинган ёндашувни тушунамиз.
Замонавий педагогик технологияларнинг педагогик жамоада муваффакиятли жорий килиниши ва яхши самара бериши бир катор омилларга боглик.
Уларни учта катта гурухга ажратиш мумкин:
Биринчи гурух омиллари киритилаётган янгиликнинг мазмуни, сифати ва бошка хусусиятлари билан боглик. Бунда янгиликнинг мукаммаллиги, тажрибада синаб курилганлиги ва миллий махаллий шароитга мослигини чукур урганиш ва тахлил килиш мухим ахамият касб этади.
Иккинчи гурух эса янгиликни киритишга оид ёндашув билан боглик омилларни камраб олади: янгилик киритишнинг режалаштирилганлиги, боскичма-боскичлиликка амал килинганлиги.
Учинчи гурух ижтимоий-психологик омиллар булиб, унинг таркибига янгиликка педагогик жамоа муносабати, рахбарлик услуби ва бошкалар киради. Х,ар кандай янгилик киритилиши, шу жумладан, замонавий педагогик технологиянинг жорий килиниши ва зарурий самара бериши педагогик жамоа аъзоларининг янгиликни кандай кабул килиши, унга булган муносабатига боглик.
XULOSA
Хуллас, бошлангич синфларда табиатшуносликни укитиш жараёнида фойдаланиладиган дидактик уйинли дарсларнинг куйидаги афзалликлари мавжуд:
- укувчилар дидактик уйинли дарсларга катта кизикиш билан тайёргарлик курадилар, натижада янги билимларни узлаштириш самарадорлиги сифатли булади;
- дидактик уйинли дарслар бошлангич синф укувчиларининг илк бор касб танлашида уз кучи, билими, иктидорини синаб куришда, унингдек, уларни хаётга тайёрлашда мухим ахамият касб этади. Шундан келиб чикиб, бошлангич
синфларда табиатшуносликни укитишда ёшга хос хусусиятларни эътиборга олган холда таълимнинг замонавий шакл ва методларини такомиллаштирувчи укув-методик кулланмаларни яратиш;
- халк таълими ходимларини кайта тайёрлаш ва уларнинг малакасини ошириш институтларида укувчиларнинг назарий билим, амалий куникма ва малакаларини янада такомиллаштириш максадида бошлангич синф укитувчиларининг замонавий билим, илмий-методик тайёргарлигини келтирилган услубга кура такомиллаштириш тавсия этилади.
REFERENCES
1. Бердиева О. Таълим жараёнида янги педагогик технологиялар. // «Халк таълими»журнали, 2003, 1-сон. -16-б.
2. Зикиряев А. ва бошкалар. Укувчилар билимини текширишда инновацион технологиялар. // «Халк таълими» журнали, 2001, 6-сон. -19-б.
3. Нишоналиев У. Янги педагогик ва ахборот технологиялари муаммолари ва ечимлари. // «Педагогик таълим» журнали, 2000, 3-сон. —11 -б.
4. Норбутаев Х. Межпредметные связи при обучении природоведению. // «Начальная школа». М., 2011, № 11. —С. 25.
5. Сафарова Р., Шерматов Л. Педагогиканинг тараккиёт йули. // «Халк таълими» журали, 2002, 2-сон. —14-б.
6. Холметов М. Тарбияда дидактик уйинларнинг ахамияти. // «Маърифат», 2002,6-сон. —16-б.