УДК 378
ХОРИЖИЙ ТИЛЛАРНИ УРГАТИШДА ПЕДАГОГИК ТЕХНОЛОГИЯЛАР
А.Э. Кенжабоев1, Ж.А. Кенжабоев2
Аннотация
Ушбу маколада бугунги кунда бошлангич синфларда хорижий тилларни укитишда педагогик технологияланинг а^амияти ва кулланиши ^акида фикр юритилади. Таълим жараёнида интерфаол усуллар ва уни амалга оширишда укитувчида мавжуд булиши керак булган компетенция ^акида тавсиялар берилади.
Таянч сузлар: хорижий тиллар, педагогик технологиялар, таълим жараёни, компетенция, инновация, метод, таълим мазмуни.
Маълумки, мамлакатимизда Узбекистан Республикасининг 'Таълим тугрисида" ги конуни ва Кадрлар тайёрлаш миллий дастурини амалга оширишда хорижий тилларни укитишнинг мукаммал тизими, яъни ^ар томонлама замонавий фикрловчи ёш авлодни тарбиялаш вазифаси куйилган. Республикамизда жа^он ^амжамиятига янада интеграциялашувига йуналтирилган тизим яратиш максадида Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 10 декабрдаги "Чет тилларни ургатиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-1875-сонли карори тасдикланди. "Кадрлар тайёрлаш миллий дастури" да ^алкнинг бой интеллектуал мероси ва умумбашарий кадриятлари асосида, замонавий маданият, иктисодиёт, фан, техника ва технологияларнинг ютуклари асосида кадрлар тайёрлашнинг мукаммал тизимини шакллантириш Узбекистон тараккиётининг му^им шартидир деб ало^ида таъкидланади.
Дар^акикат, бугунги тараккиёт ^ар бир укитувчидан узига ^ос ижодкорликни малака ва тажрибани такозо этмокда. Бу уз навбатида хорижий тиллар фани укитувчилари зиммасига катта масъулият юклайди. 2012 йил 10 декабрдаги Узбекистон Республикаси Президентининг "Чет тилларни ургатиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида"ги ПК-1875 сонли карорни тизимли амалга ошириш максадида Илмий маколанинг асосий максади бугунги кунда бошлангич синфларда хорижий тилларни ургатишда педагогик технологиялардан самарали фойдаланиб эркин фикрловчи укувчиларни тарбиялаш ва уларни ижодкорликка ургатиш укувчи ва укитувчи орасидаги ^амкорликнинг мукаммаллашишига эришишдан иборатдир. Юкоридаги максаддан келиб чикиб, бугунги кунда хорижий тилларни укитиш ДТСда курсатилган "А" боскич, яъни бошлангич синфларни уз ичига олади. Демак, хорижий тил укитувчиси 1-2-3-синфларда таълим жараёнида канчалик усталик билан педагогик технологиялардан уз урнида, максадли фойдаланса, дарс самарадорлиги юкори булади.
Бугунги ^ар бир фан укитувчиси узининг фанини хусусиятидан келиб чикиб, таълим жараёнида турли интерфаол усуллардан фойдаланмокда. Бизнинг йуналишимизнинг максади бошка фанлардан фаркли равишда ноанъанавий дарсларда педагогик технологияларнинг турли интерфаол, интерактив усулларидан фойдаланиб кичик ёшдаги укувчиларни эркин фикрлашга тайёрлаш ДТСда ^ар бир синф учун масалан 1-синф учун 200та, 2-синф учун 250 суз ва ибораларни ургатиш максади куйилади, демак, хорижий тил укитувчиси педагогик технологиялар асосида юкорида таъкидланган максадларни амалга ошириши кузда тутилади.
2013 йил 8 майда узлуксиз таълим тизимида 124-карор билан ДТС кабул килинди ва бошлангич синфлар учун хорижий тил ургатишнинг А-1 бошлангич
1Кенжабаев Абдисалим Эркабаевич - доцент, Сурхандарьинский областной институт повышения квалификации и переподготовки работников народного образования, Узбекистан.
2Кенжабоев Жахонгир Абдисалимович - старший преподаватель, Термезский государственный университет, Узбекистан.
даражаси белгиланди. Маълумки, бугунги кунда илм-фан, техника, ахборот тизими шиддатли ривожланмокда. Укишда ва укитишда кундалик фаолиятга катнашиш учун хар томонлама мукаммал билимга, малакага ва куникмага эга булишни даврнинг узи талаб килмокда. Президентимиз И.А. Каримов бугунги кун ёшларини хар томонлама комил инсон булиб тарбияланишлари учун бош-кош булмокдалар [4].
2012 йилдан бошлангич синфларда хорижий тиллар укитиш мувоффакиятли амалга оширилмокда. Таълим муассасаларида укувчиларга билим бериш билан бир каторда хорижий тил укитувчиларининг узларини хам 2013 йил укув йилидан бошлаб хафтанинг жума кунлари - "Хорижий тил укитиш методикаси куни"да тажрибали тренерлар оркали кушимча курсларда таълим олмокдалар. Демак, укитувчиларда хорижий тилларни замонавий талаблар асосида укитиш учун компетенциялар шаклланмокда. Бугунги кунда 1-синфдан бошлаб хорижий тилларни укитишни муваффакиятли амалга ошириш учун педагогларга педагогик, психологик талаблар куйилмокда. Укитувчи кимни укитади, нимани ургатади ва кандай технологиялар асосида ургатади - деган савол куйилади. Бунинг учун хорижий тил укитувчиси, авваламбор, уз она тилини мукаммал билиши, унинг фонетикаси, грамматикасини билгандагина хорижий тилни киёслаш оркали укувчиларга ургата олади. Узлуксиз таълим тизимида фаолият юритаётган хар бир укитувчи, жумладан, хорижий тил укитувчилари тилшунослик буйича куйидаги зарурий компетенцияларга эга булишлари лозим:
Тилшуносликка оид бу компетенциялар умумий холда тавсия этилган. Уларни янада "Кластер" усули оркали кисмларга булиб урганиш мумкин. Компетенциявий ёндашувни амалиётга тадбик этиш учун тажрибали мутахассисларни 1-2 ва 3-синфларда хорижий тилларни ургатишнинг ахволини урганиш, мониторинг килиш ёки мутахассислар фаолиятини урганиш ва уларга методик ёрдам бериш бугунги асосий вазифалардан биридир.
Шу максадда Сурхондарё вилояти халк таълими бошкармасининг таълим маркази ташаббуси билан 2014 йил укув йилида вилоят хорижий тил укитувчиларининг метод бирлашмаси ташкил этилди. Методик бирлашмада вилоятда фаолият юритувчи хорижий тил укитувчилари аъзо булиб, хар ойда бир марта вилоят туманлари мактабларида очик дарслар ташкил этилиб, ёш укитувчиларга услубий ёрдам курсатилиб келинмокда. Бу эса уз навбатида бугунги ёшларга тавсия этилаётган компетенциялар кай даражада шаклланганлигини урганишга ва уларга амалий ёрдам беришга кул келмокда. XXI аср укитувчиси тобора тараккий этиб бораётган бугунги фан-техника ютукларига хар доим хозиржавоб булиши, улардан уз дарсларида самарали фойдалана олиши керак булмокда. Бу эса уз навбатида компетентли укитувчиларни купрок булиши билан богликдир. Дарсларда кулланадиган илгор педагогик технологиялар укувчиларда хорижий тил фанига булган мехр-мухаббат туйгуларини уйготиш, уларнинг чет тилига булган кизикишини ошириш ва бу тилни мукаммал билиш даражасига кутариш, мантикий аник ва тулик нутк эгаси булишига эришиш каби мухим вазифаларни бажаришга ёрдам беради. Укитувчиларимиз бугунги кунда таълимнинг анъанавий ва ноанъанавий шакллари асосида дарсларни ташкил килиб келмокдалар. Бизнинг бугунги кундаги асосий вазифамиз ДТС асосида укувчиларни хар томонлама эркин фикрловчи, узининг мустакил фикрларини тулик баён эта оладиган баркамол авлод килиб тарбиялашдир. Демак, дарс давомида шогирдларимизни "укувчи - тингловчи" сифатида эмас, балки укитувчи билан бемалол бахслашиш куникмаларига эга булган фаол укувчиларни тайёрлашимиз керак булади. Бу вазифа, албатта, ноанъанавий дарсларда педагогик технологиялардан, интерфаол усуллардан фойдаланиш оркали амалга оширилади.
Термиз шахри хорижий тилларни ургатишга асосланган 3-таянч мактаб хорижий тил укитувчилар тажрибалари шуни курсатмокдаки, компетентли
Прагматик
хорижий тил укитувчилари педагогик технологиялардан уринли, максадли мавзуларнинг талабларидан келиб чикиб, самарали фойдалансалар куйидагиларга эришадилар:
1.укувчиларга чет тилида гаплашиш бошкалар билан коммуникатив алокага кириша олиш, тушина олиш, ва тугри жавоб кайтара олиш;
2.укувчиларда чет тилларни урганишга нисбатан мотив (кизикиш)уйготиш ва кизикишни давомийлигини, узлуксизлигини таъминлаш;
Хулоса урнида таъкидлаш жоизки, мактаб ёшидаги укувчиларда инглиз тили саводхонлигини тугри ташкил этиш ва узлуксизлик тамойиллари асосида ривожлантириб бориш уларнинг келажакда хорижий тил урганишга кизикиш билан ёндашишга ва самарали равишда инглиз тилида сузлашувга ургатади. Бу эса, хорижий тил укитувчисига узига хос машаккатли мехнатни талаб этади.
3.Кумкургон тумани 2-сонли умумий урта мактаб олий тоифали инглиз тили укитувчиси Гулсара Жумаева 1,2,3-синфларда 2012-2013 йилдан бошлаб укувчиларга инглиз тилини фидойилик билан ургатиб келмокда. Гулсара Жумаева уз дарсларида педагогик технологияларнинг интерфаол усулларидан самарали фойдаланмокда. Бугунги кунда у кишининг тажрибаси вилоят умум таълим мактаблари хорижий тил укитувчиларига кул келмокда. Хорижий тилларни самарали укитишда турли интерфаол усулларни тавсия этиш мумкин. Мураккаб мавзуларни укувчилар онгига осонгина сингдириш учун педагогик технологияларнинг турли хил метод (усуллар)дан фойдаланиш максадга мувофикдир. Масалан, "Аклий хужум", "Кластер", "Кизил ва яшил рангли карточкалар билан ишлаш", "БББ" (Биламан, билишни хохлайман, билиб олдим), "Венн диаграммаси" методлари шулар жумласидандир Дарсларни мукаммал ташкил этиш учун илгор педагогик технологияларни олиб кириш, уни таълим мазмунига сингдириш, дарс утишнинг янгидан-янги усулларини топиш, давлат таълим стандартлари талабларини бажаришга замин яратади. Бунда укитувчига дарс утиш кулай ва жонли булиши учун турли кургазмали воситалар ишлаб чикиш ва улардан дарс жараёнида оптимал фойдаланиш, замонавий илгор педагогик технологиялардан фойдаланиш лозим.
Узбекистонлик олим профессор Н.Саидахмедовнинг таъкидлашича, хозирги кунда укитувчилар укитиш методикасини куп холларда технологиялардан ажрата олмаяптилар. Методика утиш жараёнини ташкил этиш ва утказиш буйича тавсиялар мажмуасидан иборатдир, методикадан кузланган максад предмет мавзуларига оид назарияларни аник ходисалар текислигига кучиришдир. Педагогик технология (ПТ) укитиш жараёнининг узаро боглик кисмларини ташкилий жихатдан тартибга келтириш, боскичларини куриш, уларни жорий этиш, шартларини аниклаш, мавжуд имкониятларини хисобга олган холда белгиланган максадга эришишни таъминлайди. "Ёхуд, ПТ укитувчининг касбий фаолиятини янгиловчи ва таълимда якуний натижани кафолатлайдиган муолажалар йигиндисидир. Технология узининг эгилувчанлиги, натижаларнинг тугрилиги, самарадорлиги, олдиндан лойихаланиш зарурияти билан методикадан фаркланиб туради".
Булардан ташкари, хорижий тил дарсларини утишда укитувчи хар хил усуллардан; аудио дарс (тинглаб тушуниш), видео дарс, интернет дарси, саёхат дарси, мусика дарси, "модул" дарс, бахс - мунозара, мусобака дарси, "Заковат" ва интерфаол педагогик усуллардан фойдаланиш мумкин. Таълим хар доим укитувчидан уз устида ишлашни, изланишни талаб этади. Бугунги кун укитувчиси компетенциявий ёндашув асосида инновациялар жорий килиши, лойихалаштириш асосида замонавий педагогик технологиялар устида бош котириши лозимдир. Шунинг учун, бугунги кун укитувчиларидан иложи борича таълимнинг янги усуллари устида изланиш талаб этилади. Чунки укувчиларга анъанавий дарслар ёкмайди, уларни зериктиради,натижада укувчи дарс мазмунини яхши узлаштирмайди. Дар бир дарсдаги интерфаол усуллар кайта-кайта машк килиниши окибатида аник натижага эришилади. Укувчиларнинг зерикиб колмаслиги учун педагогик технологиялардаги усулларнинг турлича булиши дарс самарадорлигини янада оширади.
Дарс жараёнларида укитувчи укувчи нуткига, мустакил фикрлай олишига, уз фикрини хорижий тилда бемалол ифода эта олишга, ёзма иш, сухбат, хикоя, мустакил фикрига таяниш каби шаклларига эътибор берилиши лозим. Аслида, педагогик технологиялардан укитувчи дарс жараёнида мажбурий фойдаланиши
мумкин эмас. Айрим укитувчилар педагогик технологиялар афзалликларини узлари билмай туриб хужакурсинга фойдаланмокчи буладилар. Долбуки, буни хеч кимга кераги йук. ПТ дарснинг мазмунига, максадига караб ишлатилса, у ижобий самара беради.Хорижий тил дарслари кандай шакл, метод ва воситалар ташкил этилишидан катъий назар энг аввало педагогик технологиялар:
-педагогик фаолият таълим-тарбия жараёнининг самарадорлигини ошириш;
-укитувчи ва укувчи уртасида узаро хамкорликни карор топтириш;
-укувчилар томонидан укув предметлари буйича пухта билимларни эгаллашни таъминлаш;
-укувчиларда мустакил, эркин ва ижодий фикрлаш куникмаларини шакллантириш;
-укувчиларнинг уз имкониятларини руёбга чикара олишлари учун шарт-шароитлар яратиш;
-педагогик жараёнда демократик ва инсонпарварлик гояларининг устуворлигига эришишни кафолатлаши лозим.
Бу каби педагогик технологиялардан фойдаланилганда, укувчиларнинг билим салохияти, фанга булган кизикишлари янада ортади; билим, малака, куникмалар янада шаклланади ва узлари танлаган фаннинг асосий тушунчаларини фарклай оладилар. Укитувчи дарс жараёнида интерфаол усуллардан фойдаланишдан олдин мавзу буйича асосий тушунчалар хакида маълумот бериб утади. Шундан сунг, укувчиларнинг мустакил равишда узлаштиришлари, такрорлашлари, олган маълумотлари доирасини кенгайтиришлари ва мантикий фикр юритишлари осон кечади. Бунда интерфаол усулларнинг ахамияти янада ошади. Куйида бундай усуллардан бирининг инглиз тили дарси жараёнига тадбикини куриб чикайлик.
Куйида Кумкургон тумани 2-сон умум таьлим хорижий тил укитувчиси Гулсара Жумаева тажрибасидан намуна курсатамиз. У "Play" методидан дарсда 2-синфда инглиз тили дарсида куйидагича фойдаланади. Бу метод "Play" яъни "Уйна" деб номланади. Укитувчи дастлаб, укувчиларни икки ёки уч гурухга булади. Уларга таниш булган бир сузни айтади ва маълум бир чегараланган вакт беради. Укувчилар шу сузга алокадор булган сузларни дафтарга ёзадилар. Масалан: "write" сузини олайлик. Бу сузнинг узбекча таржимаси "ёзмок"дир. Укувчи белгиланган вакт ичида бу сузга боглик бошка сузларни ёзиши ва гаплар оркали мисоллар келтириши керак. Уйининг асосий шартларидан бири шундан иборатки, улар уйин давомида лугат, китоб ва дафтарларидан фойдаланмайдилар. Берилган вакт тугагандан кейин гурухларнинг топган мисоллари тугри ва нотугрилиги аникланади ва натижалари бахоланади. Бу методни куллаш укитувчига укувчиларнинг фикрлаш доираси ва уларнинг лугат бойлиги кай даражада эканлигини билишига ёрдам беради. Укувчиларга эса мантикий фикрлашга, гурух билан ишлаш куникмасини шакллантиришга, хар бир укувчини фаолликка ундашга, узлари билмаган ва тополмаган мисолларни гурухдошлари ёки ракиб гурух топган мисоллар оркали эслаб колишларига ёрдам беради. Бундай методлар дарс жараёнида бир неча марта фойдаланилса, албатта укувчиларнинг суз бойлиги янада ошади.Бундан ташкари дарс жараёнида укувчиларга хорижий тиллардан дарс утишда "Speak" яъни "гапирмок" методини куллаш мумкин. Бу методда укувчилар узларининг суз бойлиги ва грамматик билимига таянадилар. Укитувчи доскага битта содда феълни ёзади. Укитувчи танлаган укувчилар бу феълдан кетма-кет содда ва мураккаб гаплар тузадилар. Бу методни куллаш жараёнида укитувчи укувчиларнинг грамматик билими ва суз бойлигини яна бир бор синовдан утказади. Масалан укитувчи доскага '^о" феълини ёзади. Танланган укувчи эса уни содда гапга айлантиради. Масалан "I go" ёки "he goes", "go to s^ool" ва шу тарика кейинги танланган укувчилар бу гапни кетма-кетликда давом эттирадилар. Бу мисолни куйидаги матнда куриб чикамиз:
Укитувчи:- go
1.Укувчи: - go to school
2.Укувчи: - go to school said my father
3.Укувчи: - go to school said my barter kindly
Бу мисолларни кетма-кетлигини таъминлаш, энг аввало укувчиларнинг билимларни узлаштиришларига боглик. Бу методни укитувчи гурухлар
мисолида хам кулласа булади. Укувчиларни укитувчи иккита гурухга булиб, уларга иккита феълни доскага ёздиради ва хар бир гурух катнашчилари навбат билан феълни гапга айлантириб гаплар кетма-кетлигини давом эттирадилар. Гапларнинг грамматик жихатдан тугри ишлатилганлиги ва сузларнинг тугри ёзилиши укитувчи томонидан назоратга олинади ва улар умумлаштирилиб бахоланади. Энг яхши курсатгичга эга булган укувчилар укитувчи томонидан урнак килиб курсатилади ва рагбатлантирилади. Бу каби методлардан куплаб мисоллар келтиришимиз мумкин ва улардан хорижий тил дарсларида унумли фойдаланилса булади. Булардан келиб чикадиган хулоса шуки, укитувчи уз дарсига илгор педагогик технологияларни канчалик куп даражада олиб кирса, уларни таълим мазмунига сингдириб уз урнида фойдаланса ва узи хам бундай методларни янада ривожлантириб, янгидан-янги инновациялар кашф килса, ана шундагина у кузлаган натижага эришади. Шу уринда, буюк чех педагоги Я.А.Коменскийнинг "Буюк дидактика" асарида ёзган фикрини келтириш уринли деб хисоблайман. У шундай деганди: "Укитувчи дарсни шундай ташкил этсинки, у худди соат каби ишласин". Бу эса уз навбатида юкори компетенцияга эришган укитувчининг педагогик махоратига богликдир.
Бизга маълумки хорижий тилларни урганишга нисбатан энг кулай булган давр 5-8 ёш булиб, бу даврда бола томонидан уз она тилини урганиш тизими тулик урганилган булиб, хорижий тилни эгаллашга у онгли равишда ёндашади, атрофдагилар билан хорижий тилда алокага киришиш унчалик кийинчилик тугдирмайди. Болаликда хорижий тилларни урганиш жараёни оркали ривожланадиган лаёкатлар боланинг коммуникатив кобилиятлари ривожига ижобий таъсир курсатади. 10 ёшдан сунг, хорижий тилларни урганувчи болаларнинг факат 5 фоизигина сузларни тугри талаффуз этиши мумкин. Шунинг учун хам хорижий тилларни урганишни эрта бошлаш самарали хисобланади.
Адабиётлар:
1. "Таълим тугрисида"ги конун. Т. 1997.
2. Кадрлар тайёрлаш миллий дастури. Т. 1997.
3. 2004-2009 йилларда мактаб таълимини ривожлантириш давлат умумий дастури тугрисидаги Президент фармони. Тошкент. 2004 й. 21 май.
4. 2012 йил 10 декабрдаги Узбекистон Республикаси Президентининг "Чет тилларни ургатиш тизимини янада такомиллаштириш чора-тадбирлари тугрисида" ги ПК-1875 сонли карори. Маърифат газетаси 2012 йил 12 декабрь.
5. И.А.Каримов. Юксак маънавият - енгилмас куч. - Тошкент, "Маънавият", 2008.
6. Феберман.Б "Илгор педагогик технологиялар" Тошкент "Фан" 2000 йил 128-бет.
7. Н.Саидахмедов. Педагогик технологиялар. -Тошкент, "Фан", 2006.
8. А.Кенжабоев. Педагогик технологиялар дарс самарадорлигининг мухим омили. - Тошкент, "Навруз", 2012.
9. Х.Ж. Худойкулов, А.Кенжабоев "Замонавий педагогик технология таълим самарадорлигининг асосидир" Тошкент "Навруз" 2013 йил 76-77 бетлар
© А.Э. Кенжабоев, Ж.А. Кенжабоев, 2016
УДК 378
ПРИМЕНЕНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИХ ТЕХНОЛОГИЙ В ПРОЦЕССЕ ОБУЧЕНИЯ ИНОСТРАННЫХ ЯЗЫКОВ В НАЧАЛЬНЫХ КЛАССАХ
А.Э. Кенжабоев, Ж.А. Кенжабоев
В данной статье освещены вопросы применения педагогических технологий в процессе преподавания иностранных языков в начальних классах. В процессе занятия каждому компетентному учителю даны рекомендации по применению различных интерактивных методов.
Ключевые слова: иностранные языки, педагогическая технология, процесс обучения, компетенция, инновация, метод, содержание образования.
© А.Э. Кенжабоев, Ж.А. Кенжабоев, 2016
YHeHbiH XXI BeKa • 2016 • № 3-2 (16)
UDC378
USING THE PEDAGOGICAL TECHNOLOGY IN LEARNING FOREIGN LANGUAGES IN PRIMARY CLASSES
A.E. Kenzhabaev, J.A. Kenzhabaev
This article discusses the problem of teaching foreign languages and using pedagogical technologies in the lessons. Besides here is an advice to teachers about interactive methods of teaching and teachers" competence. in primary classes.
Keywords: foreign language, pedagogical technology, competence, the process method, the meaning of education.
© A.E. Kenzhabaev, J.A. Kenzhabaev, 2016