Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
ЗАМОНАВИЙ ЭЛЕКТРОН ТАЪЛИМ МУ^ИТИДА ОЛИЙ ТАЪЛИМ ТИЗИМИДАГИ ФАНЛАРНИ УЦИТИШНИНГ ЗАМОНАВИЙ
УСУЛЛАРИ
Отабек Дилшодбекович Назаров
Андижон Машинасозлик Институти Гуманитар фанлар кафедраси Докторанти
АННОТАЦИЯ
Ушбу маколада замонавий электрон таълим му^итида олий таълим тизимидаги фанларни укитишнинг замонавий усулларини шакллантириш буйича курсатмалар бериш хакида баён этилган.
Калит сузлар: ахборот, технология, таълим, тизим, мулокот.
В данной статье описаны инструкции по формированию современной методики преподавания предметов в системе высшего образования в условиях современной электронной образовательной среды.
Ключевые слова: информация, технологии, образование, система, связь.
ABSTRACT
This article outlines the instructions for the formation of modern methods of teaching subjects in the higher education system in the modern e-learning environment.
Keywords: information, technology, education, system, communication.
Таълим тизимини такомиллаштиришнинг энг асосий элементларидан бири бу таълимга замонавий ахборот-коммуникация технологияларини жорий килиш ва унинг имкониятларидан самарали фойдаланишдир. Таълим тизимининг ахборотлашуви янги педагогик воситалар ва укитиш услубларини очиб бермокда. Мазкур узгаришларга мос равишда олий таълим муассасаларида электрон таълимни ривожлантириб бориш технологияларни ишлаб чикиш ва тадбик килиш бугунги куннинг долзарб вазифаларидан биридир.
АННОТАЦИЯ
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
"Кадрлар тайёрлаш миллий дастури"нинг олий таълим тизими кисмида таълим тизими ва таълим сифатини таъминлаш учун куйидаги талаблар куйилган:
- укишни, мустакил билим олишни индивидуаллаштириш, хамда дистанцион таълим тизими технологияси ва воситаларини ишлаб чикиш ва узлаштириш;
- янги педагогик ва ахборот технологиялари, тайёргарликнинг модул тизимидан фойдаланган холда талабаларни укитишни жадаллаштириш. [1]
Юкоридаги талаблардан келиб чикиб, таълим сохасида хукуматимиз томонидан унинг хукукий-меъёрий асослар ишлаб чикилди. Биргина мисол килиб Узбекистон Республикаси Президентининг 2012 йил 21 мартдаги "Замонавий ахборот-коммуникация технологияларини янада жорий этиш ва ривожлантириш чора-тадбирлари тугрисида"ги П^-1730-сонли ^арорини келтириб утиш мумкин.
Электрон таълим мухитлари ривожланишининг хорижий тажрибалари шуни курсатадики, мамлакатимизда таълим жараёнини ташкил килиш базавий талабларини шакллантирилган холда ишлаб чикиш ва тадбик килиш учун электрон таълим мухитларини стандартларлаштириш долзарбдир. Бунда унинг интерфаоллиги, мослашувчанлиги, узок муддатга фойдаланишга каратилганлиги, амалий ва иктисодий жихатдан амалга ошириш мумкинлиги хисобга олиниши зарур [2].
Электрон таълим мухитини моделлаштирганда куйидагиларни хисобга олиш зарур экан: 1) электрон таълим тизими архитектураси ва уларга умум талаблар; 2) таълим олувчи, таълим берувчи ва уларнинг узаро мулокоти модели; 3) укув таркибини ишлаб чикиш; 4) укув материаллари формати; ва 5) таълим жараёнини бошкариш тизими. Электрон таълим стандартлаштириш сохасида барча ишлаб чикишлар юкоридаги категорияларга хосдир. [3].
Электрон таълим мухитида фанни укитишнинг замонавий усуллари куйидагиларда уз аксини топади:
• талаба уз фаолиятини мустакил режалаштира олади;
• ахборот майдонида ишлаш куникамасига эга булади.
• натижани кузлаган холда фаолиятни самарали ташкиллаштиради;
• тахлилий фаолият куникмаси эга булади;
• фаолият натижаларини такдимот кила олади;
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
• мувафаккиятли ишлаши учун рефлексия куникмасига эга булади. [4]
Укитишнинг замонавий усуллари юзасидан олиб борилган изланиш натижасига кура куйидаги хулосага келинди:
- таълим сифатини ошириш максадида электрон таълим мухитида педагогик жараён субъектларига зарурий шарт-шароитларни яратиш, уларнинг фаолиятини ташкил этиш, мувофиклаштириш;
- мазкур жараённи амалга ошириш учун моддий-техника базани яратиш ва мустахкамлаб бориш, янги педагогик ва ахборот технологиялари билан куроллантириш каби катор вазифаларни амалга ошириш;
- олий таълим муассасаси рахбарлари педагоглардаги ижобий индивидуал хусусиятларни ривожлантиришга йуналтирилган фаолиятни олиб боришлари керак;
- узлуксиз малака ошириш ва тажриба алмашиниш жараёнларини ташкил этиш асосида педагогларнинг касбий компетентлилигини мунтазам ривожлантириб бориш ва уларнинг хатти-харакатларини, инновацион фаолиятини мувофиклаштириш ва бунинг учун узлуксиз малака ошириш жараёнларини илмий асосда ташкил этиш, илмий-методик ва укув адабиётлари, ахборот технология воситалари, технологик жихозлар, асбоб-ускуна ва мосламалар, хамда укув-методик ва меъёрий хужжатлар билан таъминлаш;
- олий таълим тизимида оммавий онлайн очик курслардан (масофавий технологиялардан) фойдаланган холда укув жараёнини ташкиллаштириш буйича норматив-меъёрий хужжатлар кабул килиш;
- электрон таълим мухитида ОТМ педагогларининг касбий компетентлигини ривожлантириш буйича реал мавжуд булган муаммоларни Интернет технологиялари асосида оммавий онлайн очик курслардан фойдаланган холда ечимини топиш;
- олий таълим тизимидаги субъектлари профессор-педагогларнинг малакасини ошириш механизмининг йурикнома сифатида ишлаб чикиш ва малакаларини оширишни ташкиллаштириш;
- ОТМ учун яратилган сайтлар ёрдамида укитиш, маъруза, семинар ва амалий машгулотлар, лаборатория амалиёти, назорат тизими, тингловчиларнинг илмий тадкикот ва талабаларни мустакил билим олиш жараёнини самарали ташкил этиш;
- талабаларнинг педагоглар тугрисидаги фикрларт тахлил килиб боришни ташкил килиш.
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
Бу каби вазифаларнинг самарали бажарилиши хозирги кундаги асосий масалалардан бири булган таълим тизимида сифат мониторингини утказиш ва назорат килиш хамда бу жараёнларни олиб боришда АКТдан фойдаланишнинг янги механизмларини жорий этишни такозо этади. Масалан, бундай методлардан бири, бу аралаш таълим (blended learning) мухитида таълим технологияларини ривожлантиришдир. Аралаш таълим мухитидан фойдаланиш:
- фан сохаларини ахборотлаштиришга;
- укув фаолиятни интеллектуаллаштиришга;
- интеграция жараёнларини чукурлаштиришга;
- талабага касбий билимларни эгаллашига;
- урганилаётган ходиса ва жараёнларни моделлаштириш оркали фан сохасини чукур узлаштирилишига;
- укув фаолиятининг хилма-хил ташкил этилиши хисобига талабанинг мустакил фаолияти сохасининг кенгайишига;
- интерактив мулокот имкониятларининг жорий этилиши асосида укитиш жараёнини индивидуаллаштириш ва дифференциялаштиришга;
- сунъий интеллект тизими имкониятларидан фойдаланиш оркали талабанинг укув материалларини узлаштириш стратегиясини эгаллашига;
- ахборот жамияти аъзоси сифатида унда ахборот маданиятининг шаклланишига;
- урганилаётган жараён ва ходисаларни компьютер технологиялари воситасида такдим этиш, талабаларда фан асосларига кизикишни ва фаолликни оширишга олиб келиши билан мухим ахамият касб этади.
Хулоса. Келтирилган мулохазалардан шундай хулоса ясаш мумкин: мамлакатимизда билим олишга, мактаб, коллеждан кейин олий укув юртларига кириб укишга интилаётган ёшлар сони йилдан-йилга купаймокда. Бу эса, мамлакатимизда таълим сохасини ислох килиш натижасида катта ютуклар кулга киритилаётгани, ёшларнинг акл-заковати, билим олишга булган кизикиши ортиб бораётганининг исботидир. Бунда эса АКТ узининг чексиз имкониятларни такдим эта олиш кобилияти билан жозиба касб этади. Аммо, ундан окилона фойдалана олишгина жамият аъзоларини чинакам тараккиётга етаклайди.
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
REFRENCES
1. Y3PHHHr Kagp.ap Tafiep.am mh..hh gacrypn — 1997 fi. 29 aBr. ga Y36eKHCTOH Pecnyö.HKacn 0.HH Ma^nncHHHHr 9-ceccHacHga npe3HgeHT H. A. KapHMOB TamaööycH önnaH K;a6y. KH.HHraH.
2. Begimkulov, U. Sh., Djurayev, R.X., Isyanov, R.G., Sharipov, Sh.S., Adashboyev, Sh. M., Soy M.N. Pedagogik ta'limni axborotlashtirish: nazariya va amaliyot. -Toshkent: Fan-2011, 176 b.
3. Temirov, A.A., Salimova, H.R. Pedagog kadrlar tayyorlashda zamonaviy axborot-kommunikatsiya texnologiyalaridan foydalanish. "Axborot-kommunikatsiya texnologiyalarini rivojlantirishdagi innovatsiyalar" Respublika ilmiy-amaliy konferensiyasi materiallari. - Karshi, 2019. - Pp. 170-171.
4. HrnMyxaMMegoB P.^., AögyKpgnpoB A., napgaeB A. TatnnMga ннновaцнон TexH0.0rna.ap (Tat.HM Myaccacanapn negarornKa yKUTyBHunapn ynyH aMannfi TaBCHanap). - T.: «Hcretgog», 2008.
May 6
536