Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
ТАЪЛИМ ТИЗИМИДА ЮЗАГА КЕЛАДИГАН НИЗОЛАР ШАХС ИЖТИМОИЙ - ПСИХОФИЗИОЛОГИК МЕЪЁРДАН ОГИШИНИНГ
КУРИНИШИ СИФАТИДА
Дилрабо Шералиевна Норкузиева
^уконДПИ тадкикотчиси [email protected]
АННОТАЦИЯ
Ма^олада таълим тизимида юзага келадиган шахслараро низоларнинг жамият ривожланишига салбий таъсири, келиб чщиш омилларининг айрим ижтимоий-психологик ва ижтимоий -психофизиологик жидатлари ёритилган. Шунингдек, таълим тизими самарадорлигининг пасайишига олиб келиши тyFрисида мулодазалар келтирилган.
Калит сузлар: шахслараро низолар, конструктив ва деструктив низолар, объектив ва субъектив омиллар, ижтимоий - психологик, ижтимоий -психофизиологик OFИШ.
АННОТАЦИЯ
В статье рассматривается негативное влияние межличностных конфликтов, возникающих в системе образования, на развитие общества, факторы возникновения, социально-психологические и социально-психофизиологические аспекты его. Также есть комментарии о снижении эффективности образовательной системы.
Ключевые слова: межличностные конфликты, конструктивные и деструктивные конфликты, объективные и субъективные факторы, социально-психологическая, социально-психофизиологическая отклонение.
ABSTRACT
The article discusses the negative impact of interpersonal conflicts that arise in the education system on the development of society, the factors of occurrence, socio-psychological and socio-psycho-physiological aspects of it. There are also comments about the decrease in the effectiveness of the educational system.
Keywords: interpersonal conflicts, constructive and destructive conflicts, objective and subjective factors, socio-psychological, socio-psychophysiological deflection.
May 6
537
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
Жамиятимизда шахслараро низолар муаммосига илмий кизикиш сезиларли даражада ортди. Бу асосан социумда замонавий низолар умумий даражасининг ошиши билан боглик холда юзага келиши, бу жамият тараккиётига сезиларли даражада салбий таъсир утказишини инобатга олиб, таълим муассасаларида низоли вазиятларнинг психопрофилактикаси ва психокоррекцион технологиялари ишлаб чикилмокда. Аксарият, шахслараро низолар таълим тизимида укитувчи-укувчи муносабатларини камраб олиб, кузга ташлансада, оилавий шахслараро муносабатларда бу ота-она ва якинлар билан юзага келган муайян зиддиятларни хам назардан кочирмаслик максадга мувофикдир.
Умуман олганда, усмирлар уртасидаги низолар мураккаб ижтимоий -психологик ва ижтимоий - психофизиологик структурага эга булган жараён эканлигини хисобга олиб, уларни хар томонлама, психологик, социологик, физиологик, тиббий хамда хукукий жихатдан тадкик килиш долзарб хисобланади. Айникса, таълим тизимида педагогик-психологик таъсирлар оркали низоли вазиятларни хал килишнинг конструктив моделини ишлаб чикиш ва амалиётга тадбик этиш соха мутахассисларини олдида турган муаммолардан бири десак муболага булмайди.
Усмир шахснинг ички зиддияти асосан ташки дунё билан узаро шахслараро муносабатлар асносида юзага чикиб, шахснинг уз эхтиёжлари, мотивлари, манфаатлари, максадлари хамда кадриятлари кураши билан тавсифланса, бошка бир тарафдан шахснинг асаб системасидаги невротизм куриниши билан характерланади.
Шу уринда Л. А. Семчукнинг фикри билан уртоклашсак, у уз тадкикотида низоларни хал килиш конструктив ва деструктив булиши мумкинлигини таъкидлайди. Конструктив усул билан шахс жамиятда кабул килинган ахлокий ва хукукий нормалар доирасида узига, атрофдагиларга ва карама-карши томонга энг кам зарар етказиш билан харакатларнинг макбул алгоритмини танлайди. Низоларни хал килишнинг деструктив усули деганда, низонинг жойидан силжиши ёки сохта-ечими, хамда низоларни жамиятнинг ахлокий-хукукий нормалари нуктаи назаридан кабул килинмайдиган харакатлар ёрдамида хал килиш кабилар тушунилади [2, 185].
Уз навбатида зиддиятлар инсон узи хохламасада объектив ва субъектив сабабларга кура хаёти давомида юзага кела жумладан, ота-она ва фарзандлар, тенгдошлар, укитувчи
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
ва бошкалар иштирокида юз бериб, натижада зиддиятлар барча иштирокчилар томонидан OFрикли тарзда бошдан кечириладики, окибатда, шахслараро муносабатларнинг бузилиши, стресс ва депрессия долатлари, психосоматик касалликлар каби комплекс бузилишлар куринишида кечади. Шу боис, жамиятда устунлик килаётган низоларга нисбатан салбий карашлар узок вакт давомида сакланиб колишлиги билан тадкикотчиларни кизиктириб келган. Шахслараро низоларга оид манбаалар тадлил килинган адабиётларга назар ташлаганимизда, психологияда купрок низоларнинг турли жидатлари урганилганки, бу тушунчалар дар бир педагогнинг укувчиси, ота-онанинг фарзандлари, тенгдошларни узаро жамоасида юзага келадиган низоларни уз вактида олдини олиш ва конструктив тарзда дал этиш заруриятининг кенглиги билан адамиятли дисобланади.
Шахслараро муносабатлар тизимидаги низоларнинг узига хослик жидатларини рус тадкикотчиларидан бири А. Г. Здравомислов тадлил килиб, "конфликт - бу жамиятдаги одамларнинг узаро таъсирининг энг мудим томони, ижтимоий даётнинг узига хос дужайрасидир. Бу ижтимоий даракатнинг потенциал ёки субъектлари уртасидаги муносабатларнинг бир шакли булиб, унинг мотивацияси эса карама-карши кадрият ва меъёрлар, манфаат ва эдтиёжлар билан шартланган" [1. 94], дея таъкидлайди.
К. Хорни узини асарларида душманликни "базал(илдиз отган) ташвиш" -дея таъкидлаб, болаларда юзага келадиган бундай ташвиш хавф туЙFусини дис килишига олиб келиши мумкин. Бунинг асосий омилларига тyFридан-тyFри ёки билвосита буйсундириш, ота-оналарнинг низолари, бефарклик, бекарор хатти-даракатлар, боланинг шахсий эдтиёжларига эътибор бермаслик, дамда душманлик мудити ва бошкаларни киритади. Шунингдек, у дастлабки неврозлар маданий омиллардан келиб чикишини, бу эса аникроFи, неврозлар шахслараро муносбатлардаги номутоносиблик туфайли юзага келишини англатади [3, 11].
Шунингдек, куп сонли душманлик тарзидаги ташки омиллар болада илдиз отган ички карама-каршиликларни пайдо булиши учун зарурий шарт дисобланиб, агар у дал этилмаса, ташвиш даражасининг ошишига олиб келади, бу эса уз навбатида янги низоларнинг пайдо булишига замин яратади [4, 33 ].
Яна шуни таъкидлаш мумкинки, шахснинг невротизация даражаси канчалик баланд булса, одамлар шунчалик куп и зурикишни, узларига, уз келажагига ишончсизликни
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
киладилар, атрофдаги хаётдан тобора купрок четланиб, ташки оламдаги вокеаларни етарлича англамай, камрок кизикишади. Натижада, уларнинг хатти-харакатлари уз сифатларига тобора мос келмайдилар. Невротизация даражаси юкори булган шахснинг онгидаги субъектив ва объектив вокеликларнинг тукнашуви бекарорлик, импульсивлик, карорсизлик, кайфият узгаришига, хамма нарсани юрагига кабул килишга мойилликка олиб келиб, хафа булиш осон, ташвишли, стереотипларга мойиллик, шубхаланиш, узига нисбатан норозиликни намоён килади. Юкори даражадаги невротик реакцияларга эга булган шахсларга хос булган таъкидланган шахсий хусусиятлар нафакат ички дунёнинг уйгунлигини бузади, балки ташки дунёда хам намоён булиб, субъектнинг бошкалар билан булган салбий муносабатлари тизимини акс эттиради.
Тушунчалар умумлаштирилганда шахснинг невротик холати шахслараро муносабатлар тизимида низоларни бахолашга олиб келишлигини англаб етдик. Шунинг учун биз низоларни пайдо булишига нейротизм холати кучли омил сифатида эканлигини таъкидлашимиз хакикатга якин хисобланади.
Тадкикотимизда Д. Б. Элькониннинг усмир етакчи фаолияти сифатида тенгдошлари билан мулокоти асосий фаолият тури эканлиги тугрисидаги карашлари алохида тахсинга эга булиб, бунда муаллиф тенгдошлар гурухига кушилиш усмир ижтимоийлашувининг асосий усулига айланмокда, деб хисоблайди. Мулокот жараёнида шахслараро муносабатларнинг асосий вазифалари шундан иборатки, бунда мотивлар, меъёрлар устунлик килиб, мотивацион-эхтиёж сохасининг ривожланишига асос булиб хизмат килишлигини келтириб утади [5, 47-61].
Аксарият, усмирлар уртасида юзага келадиган шахслараро низоларнинг келиб чикиши ота-оналар билан бирга, тенкурлари орасида булган муносабатларда тулик кондирилмаган эхтиёжлар натижасидир десак муболага булмайди. Шунга асосланиб, биз мактаб укувчилари томонидан юз берадиган зиддиятли вазиятларни хал килишда улар ёрдамга мухтож деган хулосага келишимизга, укувчилар уртасида мавжуд низоларни психологик тадкик килишимизга, шунингдек, профилактик ва психокоррекцион ишлар тизимини ташкиллашимизга асос булиб хизмат килади.
Юкорида келтирилган шахслараро низоларни келиб чикишига сабаб булувчи мулокотнинг салбий жихати, усмир шахсин фазилатлари, аклий функцияларини шаклланишига таъ
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
утказиб, ижтимоий меъёрлар хамда кадриятларни узлаштириш ва умуман барча ижтимоийлашув жараёнида бузилишларни келтириб чикаради. Бизнинг фикримизча, бундай ходисаларнинг олдини олиш учун усмирларнинг коммуникатив ва ижтимоий-психологик мавкеини ошириш, бошкалар билан шахслараро узаро муносабатларнинг конструктив моделлари ва усулларини шакллантириш, айникса, зиддиятли вазиятларда мухим уринни эгаллайди.
REFERENCES
1. Здравомыслов А.Г. Социология конфликта. Учеб. пособие. — М.: Аспект Пресс, 1995.- с. 118
2. Семчук Л.А. Понимание учителем ученика и самого себя в конфликте. Дисс... канд. психол. наук. - Гродно, 1992.
3. Хорни К. Невротическая личность нашего времени. "Самоанализ" /К.. Хорни. - М.: Прогресс, 1993. — С. 11
4. Хорни К. Наши внутренние конфликты. Конструктивная теория невроза. СПб.: Лань, 1997. - С. 33
5. Эльконин Д.Б. Возрастные и индивидуальные особенности подростков // Избранные психологические труды. - М.: Педагогика, 1989. - С. 47-61.