Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
МАЪНАВИЙ-АХЛОКИЙ ТАРБИЯ МО^ИЯТИ ВА АСОСИЙ
ТУШУНЧАЛАРИ
М. Э. Аширматова
Profi university хусусий олий таълим муассасаси укитувчиси,
М. Х. Сирожова
Тошкент тиббиёт академияси "Олий маълумотли хдмшира" факультетининг 304 - "Б" гурух талабаси.
Маънавий-ахлокий тарбия ва унга куйиладиган талаблар, бу жамиятда маълум ижтимоий-ахлокий талабларга мос ахлокий хислатларни шакллантириш максадида укувчилар онги, хиссиётлари хамда хулкига мувофик ва тизимли таъсир этиш жихатлари муаллифлар томонидан ёритиб берилган.
Калит сузлар: Маънавий, ахлокий, ислохот, тарбия, талаб, жамият, ижтимоий, хислат, онг, хиссиёт, хулк, тизимли таъсир этиш, мафкура, маданият.
Авторами выделены духовно-нравственное воспитание и его требования, аспекты последовательного и систематического воздействия на сознание, эмоции и поведение учащихся с целью формирования нравственных качеств в соответствии с определенными социальными и нравственными требованиями в данном обществе.
Ключевые слова: Духовное, нравственное, реформа, воспитание, спрос, общество, социальное, характер, сознание, эмоция, поведение, систематическое воздействие, идеология, культура.
Avtorami vydeleny dukhovno-nravstvennoe vospitanie i ego trebovaniya, aspekti posledovatelnogo i sistematicheskogo vozdeystviya na soznanie, emotsii i povedenie uchashchixsya s tselyu formirovaniya nravstvennyx kachestv v sootvetstvii s opredelennymi sotsialnymi i nravstvenn trebovaniyami v dannom obshchestve.
АННОТАЦИЯ
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
Keywords: Spiritual, moral, reform, education, demand, society, social, character, consciousness, emotion, behavior, systematic influence, ideology, culture.
Жамиятда кечаётган ижтимоий ислохотларнинг самарадорлиги унинг фукаролари эга булган маънавиятга боглик. Булар:
- умуминсоний кадриятларга содиклик;
- халкимизнинг маънавий меросини мустахкамлаш ва ривожлантириш;
- инсоннинг уз имкониятларини эркин намоён килиши;
- ватанпарварлик.
Зеро, жамият ривожланиши факат унинг иктисодий тараккиётинигина эмас, балки маънавий юксалишини хам такозо этади.
Х,ар кандай мафкура каби Узбекистон Республикаси миллий истиклол мафкурасининг асосий гояларидан бири хам жамиятда маънавий-ахлокий карашларнинг устуворлигига эришиш саналади.
Ижтимоий тарбиянинг бошка турлари каби маънавий-ахлокий тарбия асосини хам илгор миллий, маънавий-ахлокий кадриятлар, халк педагогикаси гоялари ташкил этади. Маънавият шахс, халк, давлат ва жамиятнинг куч-кудрати, тараккиёти, имкониятлари ва истикболларини белгилаб берувчи ички ижобий, рухий омилдир.
Маънавият (арабча «маънавият» - маънолар мажмуи) мохиятига кура ижтимоий тараккиётга ижобий таъсир утказувчи фалсафий, хукукий, илмий, бадиий, ахлокий, диний тасаввур, тушунча ва гоялар мажмуи хисобланади. Жамият маънавияти уч мухим соха йуналишида амалий фаолиятни ташкил этиш асосида шакллантирилади:
Жамият маънавиятини шакллантирувчи омиллар
Маданият («cultura» сузидан олинган булиб, парвариш килиш, ишлов бериш маъносини билдиради) - ижтимоий тараккиёт давомида инсонларнинг фаолияти туфайли кулга
May 6
520
Tashkent Medical Academy Volume 4 | TMA Conference | 2023
Integration of Science, Education and Practice Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan,
in Modern Psychology and Pedagogy: ta'lim va amaliyot integratsiyasi:
KupuraguS, ygapHuHr h^thmohh эxтнe:®gapннн KoHgupumra xu3Mar KugyBnu Moggufi Ba MatHaBufi SofiguKgap th3hmh.
MatpufoaT maxc oHrura ugMufi SuguM, axgo; Kougagapu xaMga h^thmohh MyHocaSaraapHu TapTuSra cogyBnu xyKyKufi MetepgapHu cuHrgupum, TatguM-TapSuaHu TaKOMHnnamTHpnm, Muggufi Mepoc Ba yMyMuHcoHufi KagpuaT.apHu ypraHum, ygapHu TapFuS этнm Ma;caguga aMagra omupugaguraH TagSupgap
TH3HMH.
Ma^Kypa (apaSna «Ma^Kypa» - HaKTau Ha3ap Ba эtтнкoggap th3hmh, Ma^Myu) - ^aMHATgaru MyafiaH cuecufi, xyKyKufi, axgoKufi, guHufi, Saguufi, ^agca^ufi, h.mhh ;apamgap, myHuHrgeK, MatHaBufi-axgoKufi WKcaK.um, Matpu^ufi-TapSuaBufi umgapHuHr puBO^HHH TatMHH.OBHu, y.apHHHr Ma;cag Ba fiyHagumgapuHu aHuKgamga eTaKHH ypuH TyTyBHH Foagap th3hmh.
X,ap ynaga coxaHuHr y3BHfi Supguru acocuga ^aMuaT MatHaBuaTu WKcanagu. fflyHgafi экaн, Sy coxagaru acocufi Ba3u^aMu3 - Muggufi KagpuaTgapuMroHu TuKgam, yзgнгнмнзнн aHrgam, Muggufi Foa Ba Ma^KypaHu maKggaHTupum, My;aggac gнннмнзнннг MatHaBufi xaeraMrogaru ypHuHu Ba xypMaruHu TuKgam KaSu MycTaKugguK fiuggapuga SomgaraH эзгy umgapuMroHu ronugguK SugaH gaBoM эттнpнm, ygapHu aHru Soc^unra KyTapum Ba TatcupnaHguruHu KyHafiTupumgup. ... By coxagaru umgapuMroHuHr nupoBapg Ma;cagu - ufiMoH-эtтнкogн SyTyH, upogacu Sa;yBBaT, эpкнн $y;apo MatHaBuaTuHu maKHnaHTupumgup. ^tHu, MycTa;ug gyHe;apamra эгa, a^goggapuMroHuHr SeSaxo Mepocu Ba 3aMoHaBufi Ta^aKKypra TaaHuS amafiguraH SapKaMog maxc - komu. uhcohhu TapSuagamgaH uSopar.
^eMaK, MatHaBuaT.u uhcoh SuguMgu, MatgyM KacS-xyHap coxuSu, y3 BaTaHuHuHr cogu; ^y^apocugup. Y3 gaBgaru KoHyHgapuHu SugaguraH Ba ygapra aMag KugaguraH, ropra SugaH FypypgaHa ogaguraH uhcoh. Y3 BaraHu SofiguKgapuHu caKgafiguraH, yHu aHaga SofiuTaguraH, ry3agguKgapugaH SaxpaMaHg SygaguraH maxc. Y xap KaHgafi 3apapgu uggaraapra ;apamu KypamaguraH, Muggufi Ba yMyMuHcoHufi KagpuaT.apHu aBafigaS acpafiguraH uHcoHgup.
Axgo; эca maxcHuHr xaTTu-xapaKaT.apu, wpum-Typumu, TypMym Tap3u,
xaeT Kenupum TaMofiuggapu, Kougagapu, um^Moufi MyHocaSaraap Ma3MyHuHu u^ogagafigu. Axgo; umuMoufi xoguca cu^arnga ^aMuaT MatHaBufi-pyxufi xaeTuga y3ura xoc ypuH TyTagu.
«Axgo;» (goTuHna - xyg;-aTBop MatHocuHu Suggupagu) h>kthmohh ohr HiaKjijiapHgaH önpn öyjinö, h>kthmohh
_May 6
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
MyHocaöaraap x,aMga maxc xaTTH-xapaKarHHH TapTuöra conaguraH KoHyH-Kouganap Ma^Myugup.
Axhok - MatHaBHaTHHHr TapKHÖHH khcmh cu^aruga maxc KaMonoTHHHHr WKopn öocKHHH caHanagu. 3epo, axnoK, axnoKHH Metepnapcro maxcHHHr pyxufi Ba ^HCMOHaH eTyKnnrHHHHr Me3oHH öynraH MatHaBHH KaMonoTra эpнmнö öynMaögH. fflyHHHr ynyH xaM MatHaBHH-axnoKHÖ Tapöuaga y3BHHHHK, anoKagopnuK gnaneKTHK xapaKTepra эгa öynuö, maxcHHHr MatHaBHH-axnoKHH maKmaHumuga My^HM caHanagu.
MatHaBHH-ax^oKHH TapÖHHHHHr Ma3MyHH. MatHaBHH-axnoKHÖ Tapöua Ba yHra KyfiunaguraH Tanaönap öy ^aMHaTga MatnyM H^THMOHH-axnoKufi Tanaönapra moc axnoKHH xucnaraapHH maKrnaHTHpum MaKcagHga yKyBHHnap oHrH, XHccueTnapH x,aMga xy^KHra MyBo^HK Ba th3hmhh Tatcup этнmgнp. MatHaßHH-ax^oKHH Tapöua Ba3H$anapH KyfiugarunapgaH uöopar:
1. YKyBHHnapga MatHaBHH-axroKHH oHrHH maKmaHTHpum.
2. Ynapga MatHaBHH-axnoKHH xuc-TyHrynapHH Tapöuanam Ba puBo^naH THpHm.
3. YKyBHHnapga MatHaBHH-axnoKHH xy^K-arBop KyHHKMa Ba ogaraapuHH TapKHÖ TonTHpHm.
MatHaBHH-axroKHH Tapöua MoxuaTHra Kypa hhcoh oHrHHHHr ®&MHaT öunaH anoKagopnuru, ^aMHaT onguga öypnnu экaнпнгн, y3 xy^K-aTBopuHH ®&MHaT TapaKKHeTH gapa^acura öoraHKHHrHHH TymyHHmH, ^aMH^T ToMoHHgaH TaH onHHraH axnoKHH Metep, ugean x,aMga TanaönapHH öa^apumga MactynuaTHH xuc этнmн, MatHaBHH-axnoKHH öunHMnapHHHr эtтнкogгa afinaHumu Ba öy эtтнкogпapнннг TroHMnunuru, MycTaxKaM MatHaBHH-axnoKHÖ xuc-Tynry Ba xucnaraapHH maKmaHTHpum, yKyBHHnap ToMoHHgaH MatHaBHH-axroKHH xy^K-aTBop ^aMH^T at3onapura öynraH xypMar^tTHÖopHH HaMoeH этyвнн Me3oHnapgaH экaнпнгннннг aHraaö eTHnumu, MatHaBHH-axroKHÖ ogaraapHHHr maKmaHHmu Ba öomKanapgaH uöopaT.
MatHaBHH-axnoKHH Tapöua Ma3MyHuga mh.mhh Ba yMyMHHcoHHH KagpuaraapHH THKnam MacanacuHHHr KyH TapTuöura KyHum 3apypuaTHHHHr W3ara KenraHnurH MyHocaöaTH öunaH Työ y3rapumnap W3 öepgu. 3Hr MyxuM KagpuaT hhcoh omhhh xucoönaHagu. X,aeT HHcoHra öup MapTa öepunagu, fflyHHHr ynyH x,aM MHnnHH Ba yMyMHHcoHHH Kagpuaraapga yHH Ma3MyHnu, y3ranap Ba y3HHHHr xaeTH MatHocuHH aHrnaraH xpnga yTKa3Hm KepaKnuru xaKHga Kyn puBoaT, xHKMaT Ba naHg-Hacuxaraap MaB^yg.
Tashkent Medical Academy Volume 4 | TMA Conference | 2023
Integration of Science, Education and Practice Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan,
in Modern Psychology and Pedagogy: ta'lim va amaliyot integratsiyasi:
Бундан ташкари таълим муассасасида укувчиларга кадрият сифатида муносабатда булиш хам долзарб ахамиятга эга булиб бормокда. Зеро, таълим тамойилларида энг мухим, асосий тамойиллардан бири таълимни инсонпарварлаштириш ва демократлаштириш булиб, унинг асосий мохияти укувчи шахсига инсоний муносабатда булишни, таълим жараёнини эркинлаштиришни талаб этади.
Маънавий-ахлокий тарбияда яна бир энг кимматли кадрият эркинликдир. Таълимни демократлаштириш билан бирга шахс эрки ва хукукини хурмат килиш ривожланади. Бу эса уз навбатида укувчи шахсида масъулиятни хис этиш, онгли интизомга риоя этиш куникмаларини тарбиялайди. Шунингдек, втанпарварлик, халклар уртасида дустлик ва хамкорлик, мсъулиятни хис этиш, бурч, ор-номус, виждонлилик, тартиблилик, адолатлилик ва бошка хислатлар тарбияси катта ахамиятга эга.
Бугунги кунда жинсий тарбия, мехнат тарбияси янада мухим ахамият касб этмокда. Соглом турмуш тарзини таркиб топтириш, айникса, зарурлигини кундалик хаёт тарзи янада яккол намоён этмокда.
Текинхурлик, наркомания, тамаки махсулотлари ва спиртли ичимликларни истеъмол килиш, фахш, жохиллик каби салбий иллатлар хам хаётда учраб туради. Бу иллатлар инсоннинг ахлокий киёфасинигина эмас, балки узини хам емириб боради. Инсон хам маънавий, хам жисман халок булади. Шу боис инсоннинг маънавий-ахлокий тарбиясини ташкил этиш ижтимоий тарбиянинг бошка йуналишларидан устун куйилиши зарур. Бинобарин, маънавий-ахлокий тарбия ёш авлод тарбияси билан богликдир. Агар тарбиянинг бошка йуналишларида муайян тарбия (масалан, жисмоний, хукукий ва бошкалар) у ёки бу тарбиявий тадбирлар тизимига асосланса, маънавий-ахлокий тарбияда эса хар бир тарбияланувчининг узига хос хусусиятларини, шунингдек, тарбиявий вазиятни инобатга олган холда, яхлит тарбиявий ишлар режалаштирилади ва унга мос метод хамда усуллар танланади.
Тарбиявий тадбирлар режасини ишлаб чикиш, тадбирларни ташкил этишда маънавият, ахлок инсон онгининг шакли, инсон маданиятининг бир кисми эканлиги хакидаги тушунга эга булиш назарда тутилади. Маънавият ва ахлокнинг мохияти, унинг меъёрлари ва тамойиллари мазмунини тушуниш укувчиларни маънавий-ахлокий жихатдан фикр юритишларига имкон беради. Натижада улар узлари ва бошкаларнинг хатти-харакатларини ана шу нуктаи назардан бахолайдилар. Маънавий-ахлокий тушунчалар, бахолаш ва мухокама юритиш асосида
_May 6
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
MatHaBHH-axnoKHH эtтнкog maKmaHagu Ba HHxpaT hhcoh xarra-xapaKaTH Ba xy^KH aHHK^aHagu. MatHaBHH-axnoKHH эtтнкogгa эгa hhcoh axnoKHÖ Metepnap, TanaönapHH oHrau öa^apagu Ba ynapra xypMar öungupagH. .HeKHH MatHaBHH-axnoKHH Metepnap xaKHga öunuMra эгa öynum Ba yHH TymyHHm xanu эtтнкogнн ^aonuaTra afinaHTupagu geraH ran эмac, MatHaBHH-axroKHÖ öunHMnap KanoH xaeTHH Ta^puöanapga Ky^naHH^HÖ, yKyBHHnap ToMoHHgaH ynapHHHr ^aonuaraga HaMoeH öynraHgaruHa maKrnaHraH geöum MyMKHH.
MatHaBHH-axnoKHH Tapöua TH3HMHga MatHaBHH-axnoKHÖ xuc-Tynrynap hhcoh ToMoHHgaH, yHHHr BoKea-xpgucanap, KHmunap xaMga y3 xy^KHra HucöaraH XHc-TyfirynapHH yöroTHmra paröar naögo KH^yBHH TapöuaBHH umnap th3hmhh TamKHn этнпгaнgaгннa caMapanu Kenagu. Ma3Kyp TH3HMga xynK-areopHH maKnnaHTHpumra oug TapöuaBHH umnap aKc этagн. fflyHra Kypa MatHaBHH-axnoKHH xy^K-ogoöra goup xucnaraapHH maKmaHTupumra yHgoBHH paröaT öunaH xocun öynaguraH ^aonuaT энг acocuH öynuö xucoönaHagu.
fflyHHHrgeK, yKyBHHga MatHaBHH-axroKHÖ xucnaraapHH maKnnaHTHpumra HHcöaraH эxтнe®; öynumu mapT. ^eMaK, MatHaBHH-axnoKufi TapöuaHH TamKHn этнm ®;apaeHHga yromTHpunyBHH Tagöupnap xy^K-ogoöra goup xarra-xapaKaraap 3aH^upugaH uöopaT öynagu. MatHaBHH-axnoKHH xarra-xapaKaraap эca yKyBHH ToMoHHgaH axnoKHH Metep Ba TaMofiu^nap MoxuaTHHH ypraHHm, ynapHH aHraaö eTHmgaH HöopaTgHp.
Xarra-xapaKaraap th3hmh MatHaBHH-axnoKufi ogaraapHH TapKHÖ TornupagH. Ey öopaga KyHugaru TanaönapHH aManra omupum MaKcagra MyBo^HKgup:
- MatHaBHH-axnoKHH Tapöua axnoKcronHKKa Kapmu Kypamgaru «KoMnaHHa»ra afinaHMafi, MaKcagra MyBo^HK, y3nyKcu3, th3hmhh Ba h3hhh aManra omupunumu
- yKyBHHnapga MatHaBHH-axroKHÖ xucnaraap Ba $a3HnaraapHH Tapöuanam $aon xaeTHH Ba3uaTnap, axroKHÖ Metepnap öy3unraH xpnaraapga TapöuanaHyBHHnapHHHr y3 HyKaTH Ha3apnapuHH H^oganamnapu öunaH aManra omupunumu;
- maxcga y3 ugeanura uHTHnumura öynraH xuc-TynrynapuHH yfiroTHmra HyHanTHpunraH xarra-xapaKaraapHH TamKHn этнm öopacugaru KyHHKManapHH Tapöuanam;
- MatHaBHH-axnoKHH Tapöuara goup umnapHH TapöuanaHyBHHnapHHHr Ta^puöacu, Tapöua KouganapuHH Kaöyn Kunumnapu Ba öy
TaöepnHKnapH, axmu Ba eMoH xarra-xapaKaraapH
3apyp;
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023
Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va vechimlar
мохиятини тушунишларини хисобга олган холда амалга ошириш;
- тарбияланувчиларда юксак маънавий-ахлокий сифатлар - инсонийлик, инсонга хурмат, мехр-саховат, хушмуомалалик, ижтимоий муносабатларни ташкил этишда муомала маданияти ва ахлок коидаларига риоя килиш каби холатларни таркиб топтириш;
- фукаролик маданияти, онгли интизом, жамоани хурмат килиш ва бошка жуда куп маънавий-ахлокий сифатлар - бошкларга гамхурлик килиш, одамларнинг гам-ташвиши, кувончини тушуна олиш, уз манфаатидан узгалар манфаатларини устун куйиш, ахлокий меъёрлар хамда мавжуд конунларга зид хатти-харакатларни тухтатаолиш, маълум хатти-харакатларни амалга оширишда жамоа аъзоларининг фикри билан уртоклашиш, масъулиятни хис этиш кабиларга асосланиши керак.
Хулоса килиб шуни айтиш жоизки, маънавий-ахлокий тарбияни ташкил этишда укувчилар хатти-харакатларида кузга ташланадиган салбий одатлар -жамоа жойларида каттик гапириш, купол сузларни ишлатиш, хиссиётга берилиш, уйламай гапириш, ишончли булмаган хамда далиллар билан тасдикланмаган вокеа-ходисалар хакида фикр юритиш, бошкаларнинг сухбатини булиш, кулини силкитиб гапириш кабиларнинг бартараф этиб борилишига алохида эътибор каратиш зарур. Арзимас булиб куринган, лекин шахснинг келажак хаёти ва касбий фаолиятини ташкил этишда, муваффакиятга эга булиш йулида, зарур булган бу каби одатлардан холи булишда укувчиларга ёрдам курсатиш укитувчиларнинг мухим вазифаларидан саналади.
REFERENCES
1. Ахмедова, М. (2017). Педагогик конфликтология. Укув кулланма, 2016.
2. Axmedova, M. T. (2014). Pedagogik konfliktologiya. T.: TDPU.
3. Akhmedova, M. T., Umarova, M. K., & Polatova, M. S. (2022). THE ROLE OF MODERN METHODS AND TECHNOLOGIES IN IMPROVING THE EFFICIENCY OF THE SOCIAL SERVICES SYSTEM IN THE COUNTRY. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(11), 784-787.
4. Akmedova, M. T., & Ugli, J. D. E. (2022). Representations are Emotional-Psychological Visual Images of Reality. European Multidisciplinary Journal of Modern Science, 5, 188-192.
5. Akhmedova, M., Narmetova, Y., & Alisherov, B. (2021). Catigories of person in conflict and methods of conflict resolution in the occurrance of conflicts between medical personnel.
May 6
525
Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions
Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar
y
6. Нарметова, Ю. (2020). Актуальные проблемы организации психологической службы у больных с психосоматическими заболеваниями.
7. Нарметова, Ю. (2020). Оила хотиржамлиги-болалардаги психосоматиканинг олдини олиш омили сифатида. Бола ва замон.
8. Нарметова, Ю. К. (2023). ВИДЫ ПСИХОСОМАТИЧЕСКИХ РАССТРОЙСТВ И ИХ ХАРАКТЕРИСТИКА У ДЕТЕЙ. Gospodarka i Innowacje., 33, 221-224.
9. Мелибаева, Р. Н. (2018). Проблема умственного развития в трудах психологов советского периода. In International scientific review of the problems and prospects of modern science and education (pp. 127-129).
10. Nasirovna, M. R. (2022). THE ROLE OF PSYCHOLOGICAL DIAGNOSIS IN CLINICAL PRACTICE. Conferencea, 4-6.
11. Мелибаева, Р. (2018). ТАЛАБАЛАР ТАФАККУРИНИ РИВОЖЛАНТИРИШНИНГ ПСИХОЛОГИК МЕХАНИЗМЛАРИ.
12. Салохиддинова Газалхон Бекмирзаевна (2018). Профессиональная социолизация будущих педагогов вуза. Вопросы науки и образования, (1 (13)),
13. Salokhiddinova Gazalkhon Bekmirzayevna (2018). Social pedagogue's responsibilities in cooperation with a family to increase child sociability. Достижения науки и образования, (19 (41)), 59-61.
14. Karimovna, N. Y., Nasirovna, M. R., Tursunaliyevna, A. M., Abduvaliyevna, A. N., & Ravshanovna, U. S. (2023). Psychodiagnostics of psychosomatic diseases. Journal of Survey in Fisheries Sciences, 10(2S), 2903-2911.
15. Abdunasimovich, I. S. (2022). KONFLIKTOLOGIYADA TANA ZABONI. Scientific Impulse, 7(2), 633-637.
124-126