Научная статья на тему 'ОИЛАДА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИ ОШИРИШ МАМЛАКАТИМИЗДА АМАЛГА ОШИРИЛАЁТГАН ИСЛОХОТЛАРНИНГ МУҲИМ ОМИЛИ СИФАТИДА'

ОИЛАДА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИ ОШИРИШ МАМЛАКАТИМИЗДА АМАЛГА ОШИРИЛАЁТГАН ИСЛОХОТЛАРНИНГ МУҲИМ ОМИЛИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Право»

74
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Область наук
Ключевые слова
жамият / оила / фарзанд / қонун / ҳуқуқий саводхонлик / ҳуқуқий маданият / ҳуқуқий онг / ҳуқуқий тарбия. / общество / семья / ребенок / право / правовая грамотность / правовая культура / правосознание / правовое образование.

Аннотация научной статьи по праву, автор научной работы — Камилова Мадина

Мақолада оилада ҳуқуқий саводхонликни оширишнинг ижтимоийпсихологик хусусиятлари муаммоси ўрганилган. Унда муаммонинг назарий ва амалий жиҳатлари, бу борада муаллиф томонидан амалга оширилган илмий тадқиқот ишлари ҳақида сўз борган. Муаллиф томонидан олиб борилган тадқиқотлар мазкур муаммони ўрганиш бугунги кунда ҳам жуда долзарб эканлигини кўрсатади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

В статье рассматривается проблема социально-психологических особенностей повышения правовой грамотности в семье. В ней рассказывается о теоретических и практических аспектах проблемы, авторских научных изысканиях в этой связи. Исследования, проведенные автором, показывают, что изучение данной проблемы остается весьма актуальным и на сегодняшний день.

Текст научной работы на тему «ОИЛАДА ҲУҚУҚИЙ САВОДХОНЛИКНИ ОШИРИШ МАМЛАКАТИМИЗДА АМАЛГА ОШИРИЛАЁТГАН ИСЛОХОТЛАРНИНГ МУҲИМ ОМИЛИ СИФАТИДА»

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar

ОИЛАДА ^УЦУЦИЙ САВОДХОНЛИКНИ ОШИРИШ МАМЛАКАТИМИЗДА АМАЛГА ОШИРИЛАЁТГАН ИСЛОХОТЛАРНИНГ

МУ^ИМ ОМИЛИ СИФАТИДА

Камилова Мадина -

^арши давлат университети Психология кафедраси тадкикотчиси

АННОТАЦИЯ

Маколада оилада хукукий саводхонликни оширишнинг ижтимоий-психологик хусусиятлари муаммоси урганилган. Унда муаммонинг назарий ва амалий жихатлари, бу борада муаллиф томонидан амалга оширилган илмий тадкикот ишлари хакида суз борган. Муаллиф томонидан олиб борилган тадкикотлар мазкур муаммони урганиш бугунги кунда хам жуда долзарб эканлигини курсатади.

Калит сузлар: жамият, оила, фарзанд, конун, хукукий саводхонлик, хукукий маданият, хукукий онг, хукукий тарбия.

АННОТАЦИЯ

В статье рассматривается проблема социально-психологических особенностей повышения правовой грамотности в семье. В ней рассказывается о теоретических и практических аспектах проблемы, авторских научных изысканиях в этой связи. Исследования, проведенные автором, показывают, что изучение данной проблемы остается весьма актуальным и на сегодняшний день.

Ключевые слова: общество, семья, ребенок, право, правовая грамотность, правовая культура, правосознание, правовое образование.

ABSTRACT

The article deals with the problem of socio-psychological features of increasing legal literacy in the family. It tells about the theoretical and practical aspects of the problem, the author's scientific research in this regard. The studies conducted by the author show that the study of this problem remains very relevant today.

Keywords: society, family, child, law, legal literacy, legal culture, legal awareness, legal education.

Юртимизда оила азалдан мукаддас даргох, сифатида юксак кадрланиб келган булиб, уни асраш, бу азиз масканнинг бузилишига йул куймаслик доимо жамиятимизнинг диккат-

May 6

527

Tashkent Medical Academy Volume 4 | TMA Conference | 2023

Integration of Science, Education and Practice Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan,

in Modern Psychology and Pedagogy: ta'lim va amaliyot integratsiyasi:

эътиборида булиб келган ва бу кадрият бугунги кунда хам уз ахамиятини саклаб келмокда. Шу максадда бугунги кунда махалла тизимида олиб борилаётган ислохотлар негизида хам жамиятимизда яшаётган хар бир оиланинг мустахкамлиги, ундаги барча аъзоларнинг бахтли яшашини таъминлаш каби эзгу максад мужассамдир. Айникса, Узбекистон Республикаси Президенти Ш.Мирзиёевнинг 2020 йил 18 февралдаги "Жамиятда ижтимоий-маънавий мухитни соFломлаштириш, махалла институтини янада куллаб-кувватлаш хамда оила ва хотин-кизлар билан ишлаш тизимини янги даражага олиб чикиш чора-тадбирлари туFрисида"ги Фармони билан оилавий кадриятлар ва оила институти ривожланишнинг янги боскичига кадам куйди. Шу маънода утган давр мобайнида давлатимиз томонидан юртимиздаги оилалар, айникса, катта хаёт остонасига энди кадам куяётган ёш оилалар мустахкамлиги, уларнинг жамиятнинг бир булаги сифатида мустакил шаклланиб бориши учун куплаб амалий ишлар олиб борилмокда.

Афсуски, турмуш курган ёшлар орасида хаётни енгил-елпи тасаввур килиш, оила мукаддас эканини тушуниб етмаслик ва арзимас сабаблар билан ажралишлар купайиб бормокда. Бу хакда мамлакатимиз Президенти Ш.Мирзиёев алохида тухталиб, "турмуш курган ёшлар орасида хаётни енгил-елпи тасаввур килиш, оила мукаддас эканини тушуниб етмаслик холатлари хам, афсуски, учраб турибди. Ёш оилалар орасида арзимас сабаблар билан ажралишлар купайиб бормокда. Бегунох болалар етим булиб, мехр ва эътиборга энг ташна вактида ота-она тарбиясидан четда колмокда. Яна бир нохуш холатни бугун афсус билан айтмокчиман: оилаларда носоFлом муносабатлар, кайнона-келин, эр-хотин уртасидаги жанжаллар, хотин-кизларимиз орасида уз жонига касд килиш холатлари борлиги шахсан мени каттик изтиробга солмокда [2]", - деб таъкидлаб утган эди. Шунинг учун хам мамлакатимизда ёшларни оила - никох муносабатларига тайёрлаш мухим вазифа саналиб, бу борадаги ишларни таълим тизимининг барча буFинларида оилага оид тушунчаларни ёшларга ургатиб боришдан бошлаш максадга мувофикдир.

Маълумки, ёшларни оилавий хаётга тайёрлаш - бу физиологик, тиббий, психологик, хукукий, ахлокий, маънавий, маданий, гигиеник, ижтимоий, иктисодий ва жисмоний жихатларни уз ичида мужассамлаштирувчи мураккаб ва масъулиятли жараён булиб, улар орасида хукукий саводхонлик масаласи алохида урин тутади. Шунинг учун хам утган давр мобайнида мамлакатимизда оилада хукукий маданиятни шакллантириш, оиланинг хукукий макомини ошириш, унда яшовчи хар бир аъзонинг хукукий ва сиёсий саводхонлигини ошириш, жамият хаётида уларнинг

May 6

528

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023

Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar

фаол иштирокини таъминлаш, шу уринда хотин-кизларга кенг имкониятлар яратиб беришга алохида эътибор берилаётганлиги мухим ахамиятга эга. Бунда оилада хукукий маданиятни шакллантиришда хукукий тарбияни хаётга, нафакат хукук билан таништириш ва унга нисбатан туFри муносабатни шакллантириш мухим рол уйнайди, шу билан бир каторда инсонда хукукий курсатмаларга сузсиз итоат этиш кераклигига ишончни тарбиялаш, улар онгига оила туFрисидаги конун-коидаларга доимо хурмат билан караш куникмаларни хосил килиш мухим ахамият касб этади.

Бизнинг илмий тадкикот ишимиз оилада юридик тушунчаларни шакллантиришнинг ижтимоий-психологик хусусиятларини урганишга каратилган. Шу максадда тажриба-синов ишларида ^ашкадарё вилоятининг ^арши шахри ва Fузор тумани оилаларида яшовчи оила фарзандлари (100 нафар) жалб этилди. Биз тажриба-синов ишларида узбек оилалари фарзандларида юридик тушунчалар шаклланиши кобилиятларини урганишда "Пиктограмма" (А.Р.Лурия) методикасидан фойдаландик.

"Пиктограмма" методикасидан тадкикот максадида фойдалани-шимизнинг асосий сабаби, оилада фарзандларнинг эсда олиб колиш хусусиятлари ва унинг самарадорлиги, ассоциатив фикрлаш фаолияти хусусияти ва тушунчали тафаккурни шаклланганлик даражасини аниклашга каратилди. Методикада фойдаланилган сузлар ва суз бирикмалари беш тоифа белгилардан иборатдир: 1) абстракт тасвирлар (А) - чизиклар куринишидаги, аммо бирор-бир маъноли тимсолни ифодаламаганда; 2) белгили-символли (Б) - символлар ёки белгилар оркали ифодаланганда (геометрик фигура, стрелка ва бошкалар); 3) конкрет (К) -конкрет предметларда ифодаланган; 4) сюжетли (С) - предметларни ифодалаш бирор бир вазият, сюжет, бирор бир фаолият оркали ифодаланганда; 5) метафорик (М) - тасвирлар метафора шаклда ифодаланганда, масалан, "кувонч" сузи осмонга парвоз килаётган одам киёфасида тасвирланганда.

Методикани куллашдан олинган кийматларни тахлил килишда икки хил тартибда ёндашилди: биринчи уолатда, респондентлар тасвирларининг сузларни ифодалаш классификациясига; иккинчи уолатда эса катнашчилар-нинг умумий кийматлари тарзда шархлашга харакат килинди.

1-жадвал

Респондентларнинг "Пиктограмма" методикаси буйича кийматлари (фоиз

^исобида)

May 6

529

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023 Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va vechimlar

Сузларнинг тасвирий ифодаланиш турлари Умумий

1. Абстракт тасвирлар (А) 7,27

2. Белгили-символли (Б) 15,67

3. Конкрет(К) 72,43

4 Сюжетли (С) 4,30

5 Метафорик (М) 0,33

Жами: 100

Тажриба давомида синалувчиларнинг методика кийматларини биринчи йуналиш буйича куриб чикилганда, фарк килувчи кийматларни кузатишга эришилади. Иштирокчиларнинг методика буйича микдорий курсаткичларида энг мухим урин сузларнинг конкрет тасвирларда (72,43) ифодаланишидир. Методиканинг нормасига кура, респондентларда конкрет тасвирларнинг устуворлиги уларнинг конкрет-харакатли тафаккур етакчилик килганлигини курсатади. Иккинчи уринда шахсларда сузларнинг белгили-символли (15,67 фоиз) тасвирловчилар жой олган. Методиканинг хусусиятига кура, иштирокчиларда сузларнинг "абстракт" ва белгили-символли ифодалаш етакчилик килганда, уларда фикрловчи тип ва аклий фаолиятда ахборотларни синтезлаш ва умумлаштиришга интилиш, юкори абстракт-мантикий тафаккур хос деб хулосаланади.

Респондентлар сузларни эсда олиб колишида, эсга туширишида сюжетли (4,30) ва метафорик (0,33) тасвирлаш бошка турлардан анча фарк килмокда. Иштирокчиларнинг кийматларидаги бу холат бошка тафаккур турларига нисбатан тушунчали тафаккурни шаклланганлик холати образли тафаккурдан далолат беради. Бу уларда бадиий кобилияти ва бадиий ижодиётга кизикишларини англатади. Тадкикотнинг микдорий кийматлари иштирокчиларда тушунчали тафаккур шаклланганлик даражасини мавхум тушунчалар ва тасвирлар уртасида эркин муносабатни ифодалай олганлиги белгилайди.

Ушбу методика синалувчиларда тушунчали тафаккур шаклланганли-гини эмас, балки унинг проектив ахамияти шахслилик хусусиятларини тавсифлашга хизмат килади. Масалан, синалувчиларнинг тасвирида одам сурати куп учрайдиган холатлар, уларнинг OFзаки маълумотларни мохирона ифодалашлари ва мулокотмандликларидан хабар беради. Бундан куринадики, бу борада хам кийматларни ифодалаш синалувчиларнинг кичик мутахассис сифатида шаклланишлари ва танлаган касб-хунар

May 6

530

Tashkent Medical Academy Integration of Science, Education and Practice in Modern Psychology and Pedagogy: Problems and Solutions

Volume 4 | TMA Conference | 2023

Zamonaviy psixologiya, pedagogikada fan, ta'lim va amaliyot integratsiyasi: muammo va yechimlar

сохасига мос келишларини ифодалашга хизмат килади. Аммо юкорида тушунчаларнинг шаклланишига таъсир курсатувчи омиллар хакида суз юритилганда, бошка психик жараёнларнинг ахамияти мухимлиги эътироф этилганди. "Пиктограмма" методикасини куллашдан максаднинг бир жихдти хам хотира билан тушунча шаклланишини узаро боFлашдан иборат эди.

Хулоса килиб айтганда, келажагимиз ворислари булган ёшлар онгида хукукий тарбияни шакллантириш бугунги кундаги долзарб муаммолардан бири булиб, бу борадаги ишларни таълим тизимининг барча буFинларида оилага оид тушунчаларни ёшларга ургатиб боришдан бошлаш максадга мувофик хисобланади. Ёшларнинг хукукий саводхонликка эришишлари, юксак даражадаги хукукий онгга эга булишлари хамда хукукий билимларини кундалик хаётда куллай олишлари учун тизимли ва кенг камровли хукукий тарFибот тадбирларини ташкил килиш таълим муассасалари, давлат органлари ва ташкилотларнинг устувор вазифаларидан бири хисобланади. Бунда ёшларда хукукий маданиятни шакллантиришда уларни нафакат хукук билан таништириш, балки шу билан бир каторда хукукий курсатмаларга сузсиз итоат этиш, амалдаги конун-коидаларга доимо хурмат билан муносабатда булиш куникмаларини хам хосил килиш мухим ахамият касб этади.

REFERENCES

1. Узбекистан Республикаси Президентининг 2020 йил 18 февралдаги "Жамиятда ижтимоий-маънавий мухитни соFломлаштириш, махалла институтини янада куллаб-кувватлаш хамда оила ва хотин-кизлар билан ишлаш тизимини янги даражага олиб чикиш чора-тадбирлари туFрисида"ги ПФ-5938-сонли Фармони// URL: http://www.lex.uz.

2. Мирзиёев Ш.М. 2018 йил 7 март куни халкаро хотин-кизлар куни муносабати билан утказилган тадбирдаги нутки. www.uza.uz. 09.03.2018 й.

3. Каримова В.М. Оила психологияси.- Т.: ТДИУ.- 2007.-157б.

4. Шоумаров F.Б. Оила психологияси. (Академик лицей ва касб-хунар коллежлари укувчилари учун укув кулланма.) - Т.: "Шарк", 2008. -296-б.

May 6

531

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.