ЗАМОНАВИИ АРАБ АДАБИЕТИДА ХИНД МИФОЛОГИЯСИНИНГ БАДИИИ ТАЛ^ИНИ
d https://doi.org/10.5281/zenodo.7393939
Му^иддинова Дилафруз Зохриддиновна
Тошкент давлат шаркшунослик университети филология фанлари доктори (DSc), доцент тел.:+998 99 829 11 80. Email:[email protected]
АННОТАЦИЯ
Замонавий араб адабиётида уозирги замон муаммоларини тасвирлаш мацсадида жауон ва миллий мифологик сюжет ва образларга, диний муцаддас китоблардаги ривоятларга ижодий ёндашув кучайиб бормоцда. Мазкур мацолада мисрлик ёзувчи Мунир Утейбанинг "Огоулантириш" уикоясида уинд халцининг цадимий мифларидан бугунги замон, бугунги инсон циёфасини, ундаги ахлоций, маънавий камчилик ва иллатларни ёритишда истифода этгани, интертекстуалликнинг узига хос хусусиятлари таулил цилинган.
Таянч суз ва иборалар: ижодий жараён, миф, мифология, халц огзаки ижоди,афсона, асотир, мифологик оцим, интертекстуаллик, мифологик образ.
ANNOTATION
In modern Arabic literature, the use of exemplary world and national mythology and legends, folk tales, fantasies and narratives, sacred religious books to reflect the problems of the era is increasingly increasing in works. The article analyzes the peculiarities of intertextuality in the story of the Egyptian writer Munir Uteiba "Warning", in which ancient Indian myths illuminate the modern image of man, his moral and spiritual world and shortcomings.
Key words: creative process, myth, mythology, folklore, myth, mythological current, intertextuality, mythological image.
Маълумки, адабий жараёнда, бадиий ижодда мифларга, афсоналарга, фольклорга мурожаат килиш тез-тез кузатиладиган хрдиса, лекин хдр бир ёзувчи уларга уз дунёкаришидан келиб чиккан х,олда ёндошади, адибнинг бадиий иктидори эса мифологик сюжетларни ва образларни асардаги турли гоя ва максадларга буйсиндиради. Адабиётда мифологик образ, сюжетларга янгича ижодий ёндашув жараёнида албатта диний дунёкараш ва халк огзаки ижоди
238
ётади. Адабий жараёнда мифларга ижодий ёндашув хар бир даврда узига хос тарзда кечган. "Мифларга ижодий ёндашув жараёнида бадиий санъат яратувчилари, биринчи уринда ёзувчилар катнашади. Улар, аввало етиб келган мифларга уз муносабатларини билдирадилар, иккинчидан узларининг шахсий мифларини яратадилар"1. Масалан, жахон адабиётидареализм ва романтизм боскичида И.Х.Гёлдерлин, И.В.Гёте, Ж.Г.Байрон, М.Де Сервантес, У.Шекспир, А.Толстой ва бошкалар, модернизм боскичида Ж.Жойс, С.Беккет, Ф.Кафка, А.Камю, Т.Манн, М.А.Булгаков, Р.М.Рильке, Р.Мерлл, Ч.Айтматов каби ёзувчилар мифларга ижодий ёндашув натижасида янги бебахо асар намуналарини яратдилар. Ва натижада "неомифологизм"2, яъни мифларга янгича ёндашув дунёга келди.
Замонавий араб шеъриятида мифологик образларнинг ифодаланиши буйича тадкикотлар олиб борган Е.Э.Ганиханованинг таъкидлашича, "Араб адабиётида мифологик образ ва сюжетларга ХХ асрнинг биринчи чорагидан, яъни араб адабиётида янги типдаги шеърият шаклланаётганда, шу билан бирга араб шеърини анъанавий услубдан чекланиш жараёни даврида эътибор каратиш бошланди"3. Янги давр араб насрий жанрларида хам XIX асрнинг охирлари ХХ асрнинг бошларида "ан-Нахда" уйгониш даврида мукаддас диний манбаларда келтирилган ривоятлардан (Мухаммад ал-Мувайлихий "Замонадан бир лахза ёки Исо ибн Хдшомнинг хикоялари", Жуброн Х,алил Жуброннинг эсселари «Исо инсоният углони», «Пайгамбар боги», «Пайгамбар улими» ва б.) уз замонасининг муаммоларини ёритишда, янгича поэтик истеъфода этиш кузатилади.
ХХ асрнинг иккинчи ярмига келиб замонавий араб адабиётига жахон адабиётидаги экзистенциализм, сюрреализм, символизм каби модернизм доирасидаги окимларнинг кириб келиши, реализмнинг ички табиий ривожланиши натижасида кейинги янги боскичларга (неореализм: психологик реализм, магик реализм, интеллектуал реализм) утиши натижасида янги бадиий изланишлар кузатилади. Замонавий араб ёзувчилари асарларида экзистенциализм фалсафасининг муаммоларини кутариб чикдилар, инсон мавжудлиги, инсон ва олам, инсон ва такдир, инсон ва улим каби умумбашарий, фалсафий масалаларни ёритишга эътибор каратдилар. Замонавий араб насрида (ХХ асрнинг иккинчи ярми ва охирлари), хусусан хикоянависликда мифологик
1Хализев В.Е. Теория литературы. М.: Высшая школа. 2005. С.122-123.
2Хализев В.Е. Теория литературы. М.: Высшая школа. 2005. С.123.
3Ганиханова Е.Э. Мифологические образы в современной арабской поэзии (50-70-е годы ХХ века) и их функциональная нагрузка. Диссер... на соис.. канд. филол. наук. Т. 1993. С.29.
239
oSpa3nap Ba cw^eraap, guHuft MyKaggac MaHSanapgaru puBoaTnap, naHFaMSapnap xaeTura goup xuKoaTnapra h^oahh eHgomyBnapga xaM aHru SaguuH ronaHumnap w3ara Kengu. Mucp agaSueTuga 6y ftyHanum jIjj"4 "Mu^onoruK okum"
geS xaM HoMnaHgu. Ma3Kyp oKuMgaru xuKoanapga ^aHTacTHK, cupnu, FapoftuS yHcypnap acap Marnura KupuS, x&kukkh BoKenuK SunaH yHFyHnamuS KeTagu. 3aMOHaBHH apa6 agaSueTuga Ha^uS Max$y3, Hgpuc, ^ufta am-fflapKOBHH,
^yp^; CanuM, MyHup YTeHSa, 3aKapufta TaMep, ASgypaxMoH Ma^ug ap-PySeftu, MyxaMMag fflatnaH, HSpoxuM AcnoH Ba SomKa Sup KaTop e3yBnunap Mu^onoruK cw^eT Ba oSpa3napra, guHuft MyKaggac KuToSnapgaru puBoaTnapra u^ogun eHgamyB Harn^acuga y3ura xoc, SeTaKpop ycnySra эгa acapnapuHu apaTgunap. ffly ^yMnagaH, xo3upru 3aMoH Mucp aguSu MyHup YTeHSa u^oguga SyHu aKKon MuconuHu KypumuMro MyMKuH. MyHup YTeHSa 1969 Hunu 8 ^eBpanga HcKaHgapuaga TyFunraH. YHuHr TynuK ucmu MyHup ac-Caug MyxaMMag an-YTeftSa. MyHup YTeftSa "3h onaM Kymnapu SupnamaMu3" (1998), "Aup KeTugaH wrupraH ynuM" (2000), "An-FaHuMuH xuKoaTnapu" (2001), "An-BaftSaHuft xuKoaTnapu" (2002), "CypMa eннnнmн" (2005), "Max3yHnuKHu TapKarnm" (2007) KaSu KynnaS xuKoanap TynnaMnapu, "Ken yHHaHMu3 Ba yKuHMro" (2003), "YmaHHuHr myxnuru" KaSu Sonanap ynyH xuKoa Ba Kuccanap Myannu^ugup.
MyHup YTenSaHuHr "An-BaftSaHuft xuKoaTnapu" HoMnu TynnaMu e3yBHuHuHr ry3an, SeTaKpop xuKoanapu TynnaMnapugaH Supugup. Ma3Kyp TynnaMgaru xuKoanap Typnu ycnySga aparnnraH Ba xaeTHuHr Typnu xun ^Mxaraapu TacBupnaHraH. MyHup YTeHSa xuKoa ^aHpuga эpкнн u^og Kunap экaн, Sy ^aHpHuHr cupnapuHu эгaпnaS onraH uKTugop эгacн экaнnнгн MatnyM Synagu. Arap e3yBHu y3ura xoc ycnySura эгa SynuS, yHuHr xuKoacuga ycnySuft Kam^ueraap ^uKpHuHr TapHrnuru SunaH yHFyHnamuS KeTca Ba my ToMHnap SunaH SupnamuS xuKoa ^aHpu Kouganapura aMan Kunca, yKyBnu SyHgaH xuKoara эtтнSopннн KapaTagu, yHgaH TatcupnaHagu, yftnapra Sepunagu, e3yBHuHuHr xaen napBo3ura mepuK Synagu. MyHup YTeftSa xyggu MaHa myHgan e3yBHunapgaHgup. "An-BanSaHun xuKoaTnapu" TynnaMugaru xap Sup xuKoa KaTTa, nyKyp ^anca^un MatHoHu KaMpaS onraH y3ura apama KunKuHa onaM aparagu. By onaM y3ura xoc xucnaTnapra Tyna, yHga y3ura apama ^anca^uH-MatHaBun Kapamnap Sop, ynap Heru3uga KaHna xuccueTnap TyFeHu eTagu.
MyHup YTeHSaHuHr Ma3Kyp xuKoanap TynnaMura KucKa TaHumTupyB cy3u e3raH Mucp agaSueTmyHoc onuMu fflaBKufi Bagp Mcy^ ^uKpuna, Sy TynnaM y3
4. j ^J^^ Od^ ^^s^aaJi jiJl .^Sjj ^^JJ .^.140 .1988 .SjAliJl
240
даврининг майдонида хикоя жанри ривожи тугрисида тулик тасаввур уйготади ва хикояни ривожланаётган адабий жанр сифатида намойиш килади. Мазкур тупламдаги хикоялар ранг-баранг мавзуга, хилма-хил услубга эга. Тупламда айникса, хикоянинг замонавий араб адабиётида оммалашиб, ривожланаётган "киссатун касиратун жиддан" ("жуда киска хикоя") тури купчиликни ташкил килади. Мунир Утейба "жуда киска хикоя"лари хам бир ёки бир ярим бетни ташкил этиб, ёзувчи асарларида жахон адабиётидаги миф, асотир, афсоналарга ижодий ёндошган холда умумбашарий фалсафий, ахлокий, ижтимоий, маънавий мавзуларни мажозий, рамзий, ассоциатив тарзда баён этган.
Шу жумладан, Мунир Утайбанинг "Огохлантириш"5 хикояси бир ярим бетни ташкил этиб, хинд халки мифларига мурожаат килиб, умумбашарий муаммоларни кутариб чиккан.
Маълумки, мифология ибтидоий инсоннинг илмий, диний, фалсафий ва бадиий карашларини узида мужассамлаштирган синкретик ходисадир. Шу боис Мифология фольклор, ёзма адабиёт, санъат ва маънавий кадриятларнинг шаклланиши учун илк замин вазифасини утаган.Айникса, хинд халклари мифологияси, халк огзаки ижоди деярли бутун жахон адабиётига уз таъсирини курсатган. "Цадимий Хдндистон адабиёти диний-фалсафий карашлар ва гояларга бой булган, кадимий давр хинд халкининг дунёкараши, яшаш тарзи, урф-одатлари ва муаммолари акс этган ведалар, яхшилик ва ёвузлик уртасидаги кураш, инсон маънавияти, ахлок ва панд-насихатлар, инсон ва жамият хакидаги асосий билимлар жамланган эпослар ва эртаклардан, шунингдек, узига хос диний дунёкарашни акслантирувчи буддавийлик ва жайнийлик таълимотларига мансуб адабий мерос хамда уч китоб - брахманлар, араньяклар ва упанишадлардан иборат ведаларга якуний изохлар битилган тупламлардан ташкил топади"6.
Араб ёзувчиси Мунир Утейба "Огохлантириш" хикояси фалсафий, дидактик хусусиятларни узида мужассамлантириб, замонавий масални яратган.Муаллиф хикояда хинд халкининг "Вишну" маъбуди хакидаги мифларга ижодий ёндошиб эркин мурожаат килади. "Х,индларнинг мукаддас диний китоби Ведаларда ва хинд мифологиясида Худоларнинг учлиги мавжуд булиб, биринчиси Брахма - яратувчи, Вишну - химояловчи, сакловчи, Шива -бузиб ташувчилардир. Бу уч Худо хинд мифологиясида бош ахамият касб этиб,
5.51-49 .2002 A^UJl Ajj.^all '¿LygJl .Sj>läJl .j^ - .Arne jjj^
6"Кддимги шарк адабиёти". - Т.: ТошДШИ, 2016. - Б. 191.
241
асосий ролни ижро этади7 .Мунир Утайба хикоясида хинд мифологиясининг Вишну маъбудининг инсониятни туфондан, сув босишидан куткариб, химоялаб колиш учун балик, тунгиз киёфаларида келиб иблислар билан олишгани хакидаги асотирий вокеаларданкелтириб хикоя мазмун-мохиятини очишга хизмат килдиради.
"Xиндларнинг эзгулик маъбуди "Вишну"га шундай шуур хос. Вишну туфондан инсонни эутиёт булиши учун балицца айланган, у инсоннинг кемасини нажот ерига бошцариб бориш учун чучцага айланган, у инсонни океан тубида беллгиланган ерда чуктириш учун уаракат цилган иблисни улдирган чучцага айланган..."8
Мунир Утейба хикоя бошида келтирилган хинд мифларидаги талкин оркали хинд мифологиясига кура Вишну маъбудини инсониятни куткариш учун ерга бир неча бор бошка - бошка куринишларда келиши, яъни аватарларини келтириб утади. Бу оркали биз араб адиби Мунир Утейбанинг жахон маданияти, адабиёти, шу жумладан, кадимги хинд мифологиясини накадар яхши билишидан, багрикенглик хослиги кузга ташланади.Таникли узбек адабиётшунос танкидчиси Акмал Саидов Ж.Жойснинг "Улисс" романининг узбек тилидаги таржимасига кириш сузида "Жойс афсонага берилиб кетган, аммо уз дунёкараши ва ижодини кандайдир тайёр афсонада жойлашда хаддан ташкари мустакил, узига хос тарзда, янгича иш тутади. Жойснинг уз етук афсонаси бор, у "Улисс"нинг бош кисмида хали кузга ташланмайди, кейинги вокеаларда сезила бошлайди..." 9 [3.C.10] Мисрлик ёзувчи Мунир Утайба хам узининг жуда кискагина хикояси сюжетида интертекстуаллик хос булиб хикоя бошида хинд мифологиясидан келтиради, лекин ёзувчининг шахсий афсонаси хикоя сюжетининг кейинги тизимида кузга ташланади. Мунир Утайбанинг афсонаси шуки, унда хам асотирий тасвир, хам модернистик, яъни экзистенциалистик гоя мавжуд. Х,инд мифологиясига кура Вишну инсониятни сув бостириб чуктириб юборишга чогланган иблис, ёвуз кучлардан саклаб колишга харакат килган булса, М.Утайбанинг хикоясида инсониятнинг бир-бирига нисбатан килган ёвузликлари, тубанликлари, фахш, зулм, адолатсизлик, шавкатсизлик каби бутун ёмонликлари учун туфонга учраши акс эттирилади ва шу мазмундан келиб чикиб ёзувчи хикоя
7Каранг: Нарайан Р.К. Боги, демоны и другие. М.:Наука, 1975. С.13-14.
849 .2002 '¿Ц^И .'%jaIÜI .AJJJC JJLI
9Жойс Ж. Улисс саргузаштлари. Рус тилидан Иброхим Fофуров таржимаси. Т.:Узбекистон, 2013. Б.10
242
сарлавхасини "Огохлантириш" деб номлади. Мунир Утайба хикоя бош кахрамонининг монолог-мулохазалари оркали уз фикрларини баён этгандек гуё:
"Туфон бизларни чуктиради, шауримизни вайрон цилади. Даруацицат, биз камолга етишмадик, гуёки хатоларимизни тузрилаш учун цоламиз.Эй, одамлар... Эй, одамлар... Эй одамлар...У узини тубсиз жарликка ташлаб юборилгандек уис цилди."10
М.Утайба "Вишну маъбуди улди, у уам улади, даушатдан улади"11 жумласида фалсафий фикрни мужассамлайди. Инсониятнинг тубанликлари натижасида хатто маъбуд хам дахшатга тушиб, унга ёрдам беришга кодир эмас. Ёзувчи бу ерда экзистенцилистик гояни илгари суради, яъни инсон уз килган ишига узи жавобгар, у уз хатоларини узи тугрилаши керак, уз ишига узи масъул ва жавобгардир. Х,икоя ечими "Шауар ахолисини жавоби йуц савол цийнайди: "Туфон буладими ёки...?!"" каби савол жумласи билан якунлаши оркали масал жанридаги "киссадан хисса чикариш" каби инсониятни булажак туфондан огохлантириш, туфоннинг булмаслиги учун инсон уз килган хатоларини вактида тугрилаши лозимлиги ва огох булиши кераклиги уктирилади.
Хулоса килиб айтганда, арабадабиётида замонавий муаммоларни бадиий аск эттиришда жахон мифологияси, миллий афсона ва асотирларга, халк ривоятларига, фантазияларга, мукаддас диний китобларда келтирилган ривоятларга мурожаат килиш кучайди. Мисрлик ёзувчи Мунир Утейба "Огохлантириш" хикоясида хинд халкининг кадимий мифларидан бугунги замон, бугунги инсон киёфасини, ундаги ахлокий, маънавий камчилик ва иллатларни ёритишда истеъфода этди ва бу оркали инсониятни огохликка даъват этмокда.
REFERENCES
1. .51-49 .2002 .ч^ A^Ull AJJ^JI sL&li .SJAISII JJ^
2. Ганиханова Е.Э. Мифологические образы в современной арабской поэзии (50-70-е годы ХХ века) и их функциональная нагрузка. Диссер... на соис.. канд. филол. наук. Т. 1993. С.29.
3. Нарайан Р.К. Боги, демоны и другие. М.:Наука, 1975. С.13-14.
10.51.^ .2002 A^Ull AJJ^^II '¿U^Jl .ejAtfll .^^a .Ашс jn*
П.51.<^ .2002 A^Ull AJJ.^H eljj^Jl .ejAlall .j^- .AJJJC jn^
243
4. Mukhiddinova, D., Saidova, N., Sh, K., Shermatova, G., & Egamberdieva, M. (2022). Features of The Development of Drama in the Easterncountries. International Journal of Social Science Research and Review, 5(3), 31-41.
5. Мухиддинова, Д. З. (2015). Жанр "очень короткого рассказа" в современной арабской литературе. Социосфера , (3), 57-60.
6. Мухиддинова, Д.З. (2021). Тенденции развития иорданского новеллы ХХ века. ACADEMICIA: Международный междисциплинарный исследовательский журнал, 11 (3), 1695-1704.