SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
ЁШЛАРНИ ВАТАНПАРВАРЛИК РУ^ИДА ТАРБИЯЛАШ ВА МАЪНАВИЙ-МАЪРИФИЙ УЙГОНИШНИНГ АСОСИЙ
МУАММОЛАРИ
Мирхамид Гафурович Файзиев
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистан миллий унверситети хдрбий тайёргарлик укув маркази бошлигининг укув ишлари буйича уринбосари
АННОТАЦИЯ
Узбек миллий таълим тизими уам илгор тажрибаларни цабул цилиш билан бирга минг йиллар давомида шаклланган шарцона усуллардан воз уам кечмади. Шарц, хусусан, узбек таълим тизимида ёшлар тарбияси, ахлоци, ватанпарварлиги, меунатсеварлиги, ижодкорлиги, инсонпарварлиги каби сифатларга азалдан алоуида эътибор царатилган. Мацола ёшлар тарбиясининг мууим жщати - ватанпарварлик рууида тарбиялаш каби долзарб муаммога багишланган.
Таянч иборалар: Ватан, ватанпарварлик, ёшлар, юксак ахлоц, маънавият ва маърифат, меунатга виждонан муносабат, илм, миллий цадриятлар.
Узбекская национальная система образования, перенимая передовой опыт, не отказалась от восточных методов, которые формировались тысячелетиями. На Востоке, в частности, в системе образования Узбекистана особое внимание всегда уделялось таким качествам, как воспитание молодежи, нравственность, патриотизм, трудолюбие, творчество, гуманность. Статья посвящена актуальному аспекту воспитания молодёжи - проблеме воспитания в духе патриотизма.
Ключевые слова: Родина, патриотизм, молодежь, высокая нравственность, духовность и просвещение, сознательное отношение к труду, наука, национальные ценности.
The Uzbek national education system, while adopting best practices, has not abandoned the oriental methods that have been formed over thousands of years. In the East, in particular, in the Uzbek education system, special attention always has been paid to such qualities as the upbringing of young people, morality, patriotism, diligence, creativity, humanity.
Key words: Motherland, patriotism, youth, high morals, spirituality and enlightenment, conscientious attitude to work, science, national values.
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
КИРИШ
ХХ асрнинг сунгги ва XXI асрнинг йигирма йилида юз берган ижтимоий-сиёсий узгаришлар туфайли миллатнинг асрий орзуси демократия, озодлик, эркинлик, фаровон ва осойишта турмуш тарзини чукур англаш фурсати етди. Халкимиз уз олдига эзгу ва улуг максадлар куйиб, уз такдирини узи белгилаб, азалий кадриятларимизга суяниб, шунингдек, тараккийпарвар давлатлар тажрибасини ижодий урганиб юксак интилишлар билан яшай бошлади.
Буларнинг барчаси адабий таълимнинг максадини хам узгартирди- энди бош максад болаларни эзгу кадриятлар асосида билимли, юкори салохиятли, ватани ва халкига содик, жисмонан соглом, теран ва мустакил фикрловчи шахс этиб тарбиялашдир. Сунгги йилларда бу борада катор карорлар кабул килинди. Республика маънавият ва маърифат кенгашининг раиси Узбекистон Республикаси Президенти эканлиги белгилаб куйилди. Кенгашнинг худудий булимларига масъуллик хокимлар зиммасига юклатилди. Бу узгариш маънавий-маърифий ишларни давлатимиз сиёсатида янада юксак уринга кутарди. Давлат рахбари 2021 йилнинг 19 январь куни маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш, бу борада давлат ва жамоат ташкилотларининг хамкорлигини кучайтириш масалаларига багишлаб утказилган йигилишда, "Агар жамият хаётининг танаси иктисодиёт булса, унинг жони ва рухи маънавиятдир, ... Биз янги Узбекистонни барпо этишга карор килган эканмиз, иккита мустахкам устунга таянамиз. Биринчиси - бозор тамойилларига асосланган кучли иктисодиёт. Иккинчиси - аждодларимизнинг бой мероси ва миллий кадриятларга асосланган кучли маънавиятидир",- деди.
Тадкикот максади. Шунинг учун хам бугунги Узбекистонда кадрлар тайёрлаш тизимининг шаклланиши ва фаолият курсатишининг асосий тамойили тарзида "укувчи ёшларни Ватанга садокат, юксак ахлок, маънавият ва маърифат, мехнатга виждонан муносабатда булиш рухида тарбиялаш" алохида таъкидланган.
Мазкур тамойил асосида миллий таълим тизими ва педагогик-методик сохаларда жадал узгаришлар, шиддатли янгиланишлар юз берди. Мавжуд дарслик, кулланма ва дастурлар замон талабларига мослаштирилиб, боскичма-боскич истеъмолга чикарилмокда. Замонавий дарс тушунчаси янгитдан сайкалланди. Укувчилардан итоаткорлик, укитувчининг хар бир гапини ёдлаб олиш талаб этилмай куйилди. Энди хар бир мактаб(нинг истаган) укувчиси узининг шахсий фикри ва уни химоя килиш хукукига эгалигини, укитувчи диктатор эмас, илмга йул курсатувчи йулловчи (етакловчи) эканини билади. Берилган имтиёз ва хукуклар суиистеъмол килинмаслиги учун укитувчилар
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
nyKyp Sh^hm Ba nugep-eTaKHunuK xycycuaraapu SunaH KyponnaHumnapu no3HM. 3oTaH, "^yHëga TypMoK ynyH gyHëBHH $aH Ba hhm no3HMgyp, 3aMOHa HHMH Ba ^aHugaH SeSaxpa Munnar SomKanapra noÖMon Synyp"
MyaMMOHHHr ypraHH^raH^HK gapawaeii. negaroruKa HyKTau Ha3apugaH KaparaHga, MaB3y M3acugaH mh.mhh TatnuM th3hmh Ba negaroruK-MeToguK fiyHanurnnap goupacuga KynnaS hhmhh ronahumnap, ^yHgaMeHTan TagKHKoraap aManra omupunraH. ahhh MyaMMO $aKar Y30eKHCTOHga эмac SanKH y3 Kena^arura öe^apK öynMaraH xopu^; MaMnaKaraapuga xaM th3hmhh ypraHHnraH Ba ^uggufi TagKHKOT umnapu gyHë W3HHH KypraH. PecnySnuKaMH3ga Ba xopu^ga Hamp этнпгaн HnMHH-negaroruK agaSuëTnap Taxnunu TatnuM ^apaëHHHHHr goœapS HyHanumnapu Syfiuna KaTop hhmhh umnap onuS SopunaëTraHHHH Kypcargu. ^yMnagaH, P.^^ypaeB, P.AxnuguHoB, ^.HyngomeB, 3.Fo3ueB, ffl.KypSoHoB, 3.CefiTxanunoB, M.Mhpkochmob, Y.Hhoatob, O.MycypMoHoBa, M.CaugoB, Y.TonunoB, M.YcMoHÖoeBa, Y.^ohhmob Ba my KaSu onuMnap TatnuMHH SomKapum KoHyHuaraapu, yHHHr gaBnar Ba maxc эxтнё^н xaMga MaH^aaraapuHH KoHgupumga TyTraH ypHH, ^aMH^T puBo^ura sof^hk TanaSnapu, SapKaMon maxc Tapöuanam ycyrnapuHH TagKHK этнmгaн.
TagKHKOT oöteKTH. Y3SeKHCToH TatnuM th3hmh negaroruKacuga agaSuëT yKHTum MyxuM, H®;ogKop ëmnapHH BaraHnapBapnuK pyxuga TapSuanam, xarro acocuH WMym caHanuS, Sy MyaMMoHHHr SocKHHMa-SocKun th3hmhh puBo^naHuS SopumuHH Ka^onaraaögu.
TagKHKOTHHHr yey^apu. Ha3apuH agaSuëTnapHH ypraHum, Taxgun Kunum, TymyHnanapra Tatpu^ Sepum, Ky3arum Ba cyxSar, noFumrapum, KuëCHH Taxnun opKanu ganunnam KaSu maxcHHHr MaHTHKUH Ta^aKKyp, MycTaKun $HKp KyHHKManapuHH puBo^naHTupagu.
H^MHH MOX,HHT. 3oTaH, "... hhcoh aKgufi Ba ^hcmohhh ^uxargaH KaHnanuK eTyK Synca xaM, yHgaru Shhhm axroK HopManapura moc SynMaca, y Kumu ^aMH^THHHr xaKHKHH at3ocu Syna onMafigu" Axhokhh Metëpnap эca agaSuëT BocuTacuga By^ygra Kenagu. EyHra SaguuH agaSuëTgaru oSpa3nu Ta^aKKyp Tap3H hmkoh Sepagu. ffly coxanapga MaMnaKarHMH3 TapaKKHëTHHHr WKcaK Matpu^HÖ-MagaHHH ^aMuar capu eTaKnoBHH, Kena^aru SywK gaBnarau SyHëg Kunum fiynuHH TaHnaraHH Souc TatnuM TH3HMura эtтнSop Ba TanaS KyHgaH-KyHra KynafiuS SopMoKga. 3oTaH, a^gognap TaHnaraH fiynHH Munnufi Fypypra эгa, SapKaMon, BaTaHnapBap aBnognapruHa gaBoM эттнpa onumagu.
ACOCHH KHCM
^Hru Y3SeKHcTOH paBHaKH, Kena^aK cTpaTeruacu xaKuga $HKp wpuTunap экaн, SyTyH PecnySnuKa TatnuM TH3HMuga KaTTa y3rapumnap aManra
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
omupunMoKga. negaroraap 6y ucnoxoraap TaKguM этган axöopoT KoMMyHHKaTUB Ba Hnrop yKyB TexHonoruanapu, MogynnamTupunraH xaMga 3aMoHaBHH TatnuM ycynnapu ëpgaMuga ëmnapHH MatHaBHH-axnoKHÖ TaKoMunnamTupum, nyKyp ^yKaponuK TyfirycHHH maKmaHTupum, ëT Ma^KypaBHH TatcupnapgaH xuMoanoBHH roaBHH HMMyHHTeT xocun KH^um Ba yKHTum caMapagopnuruHH TatMHHnamgaH uöopaT. ffly 6ohc ëmnapHH mh.mhh Foa pyxuga Tapöuanam, ynapga BaTaHH Ba эпн önnaH ^axpnaHHm, xuMoacura man Typum TyHFycuHH puBo^naHTupumga agaÖHH TatnHMHHHr ypHH ôeKHëc. Ma3Kyp xonaT xaMga muggarau axöopoT okhmh Ty^afinH ëmnapHMH3ga xopn^; MaMnaKaraapu TypMym Tap3ura Hrnunum, TaKgug KHnnm, MHnnHHHHKgaH y3oKgamum, gaBnaraapapo agpoBHH эмaс, Ma^KypaBHH Kypam onuö ôopunaëTraHH y3nyKCH3 agaÖHH TatnuM TH3UMHHUHr acocuH cyöteKTH - yKyBHHnapga BaTaHnapBapnuK TyHFycuHH Tapöuanam öycHHnapHHH hhmhh negaroruK MyaMMO cu^araga TagKHK этнm gon3ap6 экaнпнгннн öenrunafigu. MaMnaKaTHMH3garn YYTM, aHHHKca H«:og MaKTaönapuHHHr WKopn cuH^napu, aKageMHK nu^H Ba Kacö-xyHap Konne^napn TatnuM onyBHunapura «3aMOHa hhmh Ba $aHH»HH cuHrgupumga agaôuëT gapcnapu MyxuM ypHH Tyragu. AgaôuëT yKHTyBHHCH yKyBHHnapHH a^gognapHMH3HHHr gyHë $aHH Ba MagaHuaTH puBo^ura xucca KymraH acapnapu öunaH TaHumTupuS öopumu 3apyp.
fflyHga ëmnapga mh.mhh u^Tuxop TyHFycu Ba y3nurHHH aHraamu ynyH hhmhh эгaппam ucTaru yHFOHagu. YYTM «AgaôuëT» gacTypuga öenrunaHraH «MaKTaöga agaôuëT yKHTumHHHr 6om MaKcagu cofhom эtтнкogпн, y3ra HHCOHHHHr TyfiFynapuHH aHrnafiguraH, yTKup xuccHëT^u, WKcaK gugnu, axnoKaH öapKaMon, aKgaH eTyK, y3 xarra-xapaKaTnapHra Mactyn 6yna onaguraH komhh hhcohhhot MatHaBHH gyHëcuHH maKmamupHm...» Tap3ugaru Ba3H$anapra aHruna pyx 6axm этнm ^ypcaTH eTgu.
By Ba3H$anapHH xan KunumHHHr MyxuM mapraapugaH ôupu agaôufi TatnuMga ëmnap MatHaBuaTHHH puBo^narnupum Ta^puôanapuHH chhhkobhhk Ba KyHT öunaH ypraHum, aHtaHaBHH TatnuMHHHr öyryHru KyH ynyH y3 gon3ap6nurHHH HyKoTraH TaMofiunnapugaH bo3 Kenum, 3aMoHaBHH, Ta^puöaga y3HHH oKgaraH ycyn Ba TexHonoruanapra Mypo^aaT KH^umgaH uöopaTgup. ammo 6y Kyp-KypoHa nnaruaTopnuK geraHH эмac. YYTMgaru Ky3aTyBnapuMH3 opKanu 6up ^HKp «... negaroruK ®;aMoanap TaHKuguH KapaMaH Typuö, xageö Fapö MeToguKacuHH, TeneBH3uoH ycynnapHH, öeroHa öafipaMnap Ba maKnnapHH Kynupum 6unaH myFynnaHumagu. MeH aMHHMaHKH, 6u3ga y3 HHTenneKTyan KynuMH3 6op, MagaHuaTHMH3 Ba TanaHTnapuMH3 6op. Bu3 ^aKaT ynapgaru axmu ^uxaTnapHH ohhö, ypraHHÖruHa KonMafi, y3HMH3 ëmnap öunaH öupra aHru, KH3HKapnu,
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
мазмунли, узига тортувчан, педагогик жихатдан максадга мувофик куп нарсалар яратишимиз мумкин».
Узбек миллий таълим тизими хам илгор тажрибаларни кабул килиш билан бирга мингйиллар давомида шаклланган шаркона усуллардан воз хам кечмади. Шарк, хусусан, узбек таълим тизимида ёшлар тарбияси, ахлоки, ватанпарварлиги, мехнатсеварлиги, инсонпарварлиги каби сифатларга азалдан алохида эътибор каратилган. Бунда «^обуснома», «^утадFу билиг», «Х,ибат-ул хакойик», «Махбуб-ул кулуб» каби дурдона асарларга таянилган.
Бизнингча, хар кандай таълим ва тарбияни "Тарбия нимадан бошланади?" суроги билан бошлаган маъкул. Бунда укитувчи шахси, имкониятлари, унинг укувчиларга ва укувчиларнинг укитувчиларга муносабатлари каби жиддий масалаларга жавоб изланади. Чунки ёшлар мухаббатига эга булмаган ва табиатан ихтисослашмаган укитувчининг бакириб-чакириши болаларни «улдириши», тарбия айнан укув фаолияти билан богланган холда дарсда бошланиши ва уша ерда тугаши олиб бораётган илмий тадкикотимиз мобайнида аёнлашди.
Укитиш жараёнига технологик бефарк ёндашилса, укитувчи лаёкатсиз булса ёки тарбиялаш максадида уз имкониятларини вактида, уринли ишга солмаса, укувчи, эхтимол, фанни узига керакли жихатига кура кисман узлаштириши мумкиндир, бирок бу холат мамлакат миллий хавфсизлигига тахдид солади. Х,ар бир таълим муассасаси рахбар ва педагоглари давлат микёсидаги бу хавфнинг олдини олиш ва бартараф этиш чораларини куришлари шарт. Улар, энг аввало, миллий гурур туйгусига эга булишлари лозим. Масалан, Алишер Навоий туркий тил (узбек тили) бойликларини намойиш этиш оркали пайдо килган бу тилдан гурурланиш хисини укувчиларга англатиш, туйдириш лозим. Укувчилар эътиборини Алишер Навоий нутк ва тилни уша даврдаёк бир жумла ёрдамида («Тил шунча шарафи билан нуткка хизмат килади») фарклаб берганлигига каратиш керак. Ибн Сино эса Трубецкойдан 900 йил илгари товушларни унли ва ундошларга ажратгани, коррелятив товушларни белгилаб бергани хакида билиш укувчида миллий ифтихор хисини мустахкамлайди. Адабий таълим давлатнинг ички сиёсатига фаол таъсир этадиган ижтимоий ходисадир.
Мамлакатдаги таълим масканлари муваффакият ва фаровонлик тимсоли булиш баробарида келажак ворисларини яхши амаллар сари етаклайди. Таникли сиёсатчи Франсуа Миттеран таълим масканини "жамиятни харакатлантирувчи куч"- деб хисоблаганда жуда хак эди. Бинобарин, мустакил жамиятимизни харакатга келтирадиган, биз кузлаган манзилга элтадиган
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
таълим масканлари ижтимоий хаётдаги энг кичик узгаришни хам сезади ва унга муносабат билдиради.
Ижтимоий тафаккур янгилангани таълим тизимини узгартиради, бу эса уз навбатида, яна ижтимоий тафаккурга таъсирини утказади. Шу каби илдизини аниклаш мушкул таъсир туфайли адабий таълимнинг мазмуни узгарди. Илгари амал килган тамойиллар, мезонлар истеъмолга ярамай колди. Узбек адабиётини даврлаштириш таянадиган асослар эскиргач, янгиларини жорий этиш зарурати тугилди. Профессор К.Йулдошев адабий даврларни, янги узбек адабиётининг илдизи, асосий белгилари ва тараккиёт боскичларини аниклаш, бу атаманинг кулланиш чегарасини белгилаш баробарида жуда мухим булган куйидаги турт боскични курсатиб утади:
1. Узбек маърифатчилик адабиёти.
2. Узбек жадид адабиёти.
3. Шуро даври узбек адабиёти.
4.Мустакиллик даври узбек адабиёти.
Бу уринда ёшларда ватанпарварлик туйгусини шакллантиришда халк огзаки ижоди намуналарини, албатта, хисобга олиш лозимлигини таъкидлашни истардик. Муаллиф «Янги узбек адабиёти» атамасини баъзан «ХХ аср адабиёти», баъзан эса «Жадид адабиёти» истилохининг мукобили тарзида куллаб, ушбу атама миллат адабий тафаккуридаги тамомила узига хос хусусиятларни ифодалаши, XIX асрнинг иккинчи ярмидан бугунгача булган замоний ораликда яратилган миллий асарларни англатишини эътироф этади. Маълумки, утган асрда адабиётнинг вазифаси, ижтимоийлиги мудом эврилишда булди. XIX асрнинг 60-йилларида узбек адабиётида эстетик анъаналар узгарди, бадиий ижод рухият кирраларини акс эттириш, комиллик сифатларини улуглаш, маъшука азобларини тасвирлашдангина иборат булмай колди. Муаллиф яна XIX аср иккинчи ярмидан адабиёт тирикчилик юмушларига аралашиб, ижтимоий-сиёсий таъсир воситасига айлангани, публицистик рух касб эта бошлагани хакда сузлаб, оддий одамлар хам бадиий кахрамонга айлангани, адабиётга узгача рух, булакча муаммо, янгича хаёт тарзи кириб келгани, бундай йусин бадиий тил ифодасида туб ислохотлар булишини юзага келтирмай колмаслигини айтади. Шу тарика, омманинг фикрини уйготиш, бунинг бирдан-бир йули маърифат таркатиш, атрофга назар солиш, уз «мен»и билан узгалар «мен»ини солиштириш, киёслаш, шу зайлда миллат ахли тафаккур оламини уйготиш, колокликдан халос килиш узбек адабиётининг бош максадига айланган. Хрзирги кунимизда хам 1920 йилларда юз берган жараён каби холат руй бермокда. Адабиёт ва уни укитиш борасидаги педагогиканинг
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
MaKcagu, Ba3H$acu SyTKyn y3rapgu. Hnrapu Ty3yMHHHr coguK, SyHpyKHH yfinaMafi cy3cu3, Sa^apaguraH Kagp eTumTupum KepaK SynraH yMyMHH TatnuM энgнnнкga yKyBHura SunuMnapHHHr 3apypufi x&^mhhh Sepumu SunaH Supra yHga MycTaKun ^HKpnam, TamKHnoTHunuK KoSunuaTH Ba aManufi Ta^puSa KyHHKManapuHH puBo^narnupagu, TatnuMHHHr HaBSargaru Sockhhhhh TaHnamra ëpgaMnamagu Ba KacSra gacTnaSKH nyHanum Sepagu.
MatnyMKH, TatnuMHHHr HHgHBHgyan, paKuSnHK xaMga xaMKopnHK KaSu yH Typu MaB^yg. HHguBugyan TatnuM ëpgaMHga negaror TapSuanaHyBHHHHHr KanSura, pyxuaTura TyFpu Tatcup этagн. Cofhom paKoSaT ëpgaMuga yKyBHHHHHr maxcuH Ba hhmhh cu^araapuHH KaMonra eTKa3agu. X,aMKopnuKgaru TatnuM yKyBHHHH yKHTum ëKH TapSuanamgaH Kypa, yHH yKHHguraH, TapSuanaHaguraH xonarra KenTupagu. EyHga xap Sup yKyBHH y3 ycTuga thhhmch3 umnai onagu, y3HHH y3H Taxnun KunuS, MyBa^aKuaT Ba HyKcoHnapugaH xynoca HHKapagu. MHcoHHHHr onuH KagpuaTra aönaHraHH TatnuMHH WKopugaru yH Typu SunaH TatMHHnagu. ^KcaK KagpuaT xucoSnaHMum yKyBHH MatHaBuaTH Ba maxcura KyHunaguraH acocuH Ba SupuHHH TanaS BaraHnapBapnuKgup. By TanaSHH KoHgupumHHHr энг caMapanu Ba umoHHHH ycynu yHH agaSuH TatnuM opKanu pyëSra HHKapum xucoSnaHagu. 3oTaH agaSuëT HHcoHnapHH axmunuKKa HopnoBHH, ëMoHHHKgaH KaÖTapyBHH unMgup. AöHaH y ry3an axnoKHH maKnnaHTHpagu, hhcohhh MatHaBHH KaMonoTra eTKa3agu. "AxnoK - Sy xynKnap Ma^Myu. XynK эca эзгynнк ëxyg pa3unnuKHHHr MyafiaH Sup HHcoHga HaMoëH Synum maKnu. BuHoSapuH, xap Sup xynK эзгynнк Ba onu^aHoSnuKHHHr ëKH pa3unnuK Ba SagSuHnuKHHHr thmcohh. ffly ^uxargaH ynap axmu Ba ëMoHra SynuHagunap. .HeKHH Synap Kumuga y3-y3ugaH naHgo SynMafigu. YnapHHHr maKnnaHumu yHyH MatnyM mapouT, TapSua KepaK. Kumunap TyFunumgaH ëMoH SynuS TyFunMaHgunap. YnapHH MyafiaH mapouT ëMoH Kunagu... TapSua TyFunraH KyHgaH SomnaHagu Ba yMpHHHr oxupura Kagap gaBoM этagн. Y hkkh SocKHHgaH -yfi Ba MaKTaS TapSuacugaH TamKHn TonraH".
^eMaKKH, ëmnapHH BaraHnapBapnuK pyxuga TapSuanam gacTnaS ouna ynoFuga SomnaHagu, cyHr SoFHa, MaKTaS. Onufi TatnuM Myaccacu KaSu TatnuM SocKH^napuga gaBoM эттнpнnagн. AfiHaH ounaga Sona BaraHnapBapnuKHHHr SanaHgnapBo3 HaKupuK эмacnнгннн, yHH Tyfium MatnyM MatHaBHfi TafiëprapnuKgaH cyHrruHa MyMKHH SynumuHH, BaTaHHH «nyn» ëKH Supop MaH^aaT MaHSau Tap3uga KypMacnuK KepaKnuruHH ypraHagu. Akc xonga TatnuMHHHr Typnu SocKH^napuga SepunaëTraH Shhhm yKyBHHHH Ha^c rupgoSura TymuS KonumgaH, MatHaBufi KagpuaTnapHH cyuucTetMon KunumgaH acpafi onMafigu. AgaSuëTHH TatnuMHHHr Typnu TH3HMnapuga yKHTum MeToguKacuHH мogepннзaцнanam,
Oriental Renaissance: Innovative, educational, natural and social sciences
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
(E)ISSN:2181-1784 www.oriens.uz 3(11), November, 2023
миллий педагогикамизнинг бор имкониятларини ватанпарварликка йуналтириш зарур. Шу эхтиёж юзасидан 1988 йилдан то 2007 йилгача булган давр оралигида адабий таълимнинг УУМКХТ боскичлари учун ундан ортик дастурлар эълон килинди. Бирок бу чоралар бир ёклама эканлиги, факат шу билангина адабий таълим мазмунини узгартириб булмаслиги, бугунги кун талаблари доирасида аён булди. Адабий таълим концепцияси, давлат таълим стандарти, замонавий талаблар асосидаги дарслик, укув кулланмаларининг яратилиши шу англаш (англам) махсулидир. Аммо уларни талабга тула жавоб берадиган укув воситалари дейиш мушкул.
Дастур ва дарсликлар тахлили уларда асрлар давомида кадрлаб келинган инсоний фазилатлар, хусусан, ватанпарварлик, халкпарварлик каби кадриятларни асраш ва шакллантиришга ундовчи материаллар, аникроги, бадиий матнлар кунгилдагидек эмаслиги куринади. Фикримизча, ёшларни ватанпарварлик рухида тарбиялашга йуналтирилган бадиий асарларни кайта саралаш лозим. Асарлар таянган маънавий ва назарий асослар соглом аклга, хакикий санъатнинг табиати хамда миллий кадриятлар тизимига мувофик булгандагина илмий ахамият, амалий кимматга эга булади. Аслини олганда, бадиий асарни яратишда хам, уни укиб тушуниш ва тахлил этишда хам таяниладиган фалсафий-методологик асос мухим урин тутади. Чунки бу оламни эстетик идрок этиш, ундан таъсирланиш, уни тушуниш ва тасвирлаш йуналишини тайин этади. Фалсафий асоснинг тугри ё нотугрилиги яхши билан ёмон, хунук билан гузал тушунчаларига ёндашувнинг мохиятини, мантикий ё асоссизлигини белгилайди. Истиклолга кадар узбек адабиётшунослиги асар модернизм фалсафа асосида тахлил этиларди. Натижада узгача тафаккур тарзи махсули булмиш бадиий ходисаларнинг асл мохиятини англаш ва сиру синоатларини тугри изохлаш имконсиз буларди. Адабиёт илми Арастунинг «Поэтика» китобида таърифланган «мимесис», яъни таклид назариясига таянарди. Куп кирралари тугри булган бу карашни ягона ва хар кандай адабий ходисага истисносиз татбик этса булаверадиган универсал акида хисоблаш унчалик маъкул эмас. Бизнингча, агар бадиий асар мимесис натижаси булса, оламдаги барча халклар адабиётида бир хил тур ва жанрлар кулланиши лозим эди. Негаки, барча халкларни деярли бир хил ёки бир-бирига гоят ухшаш борлик ураб туради. Инсон хамма жойда хам яшаб колиш, тирикчилик утказиш учун бир-бирига ухшаш йусинда харакат килади. Демакки, хаётга таклид хам деярли бир хилда амалга оширилган буларди. Узбек адабиёти эса XX асрга кадар хам драматик турдан бехабар эди. Агар жадидлар бу жанрни миллий адабий амалиётга киритмаганларида у таклид натижасида узи пайдо булиб
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
колмасди. Шунингдек, «Алпомиш»дай йирик халк достони хам барча миллатларда мавжуд эмас. Бадиий ижодда атроф-мухит, инсоннинг тирикчилик ва турмуш тарзи мухим урин тутгани холда адабиётни факат хаёт ходисаларига таклид натижасигина, деб кабул килишга асос бермайди. Фикримизча, адабиётни идрок этиш «мимесис» натижасида юз беради. Дейлик, туркий адабиёт намуналари исломдан олдинги даврда тамомила узига хос йуналишда ривожланган. Бунга тошбитиклар, Иссиккургондан топилган, Селунгурда сакланиб колган адабий ёдгорликлар гувохдир. Эътибор килинса, тошбитиклардаги тасвирларда хак-нохак, халолхаром, тугри-нотугри каби тушунчалар тилга хам олинмайди, Култигин, Билгакоон ва бошка кахрамонларнинг тутумлари муайян ахлокий улчамлар асосида бахоланмайди. Бу битиклардаги ягона мезон - кудрат ва галаба.
Амалий таклифлар. Укувчида маънавий туйгуларни уйготиш ва баркарорлаштириш ваколати ёки вазифаси факат мактабнинг зиммасидагина эмас. Бола оила, богча, махалла, кариндош-уруг ва таниш-билишлараро муносабатлар жараёнларида хам тарбияланади. Шу боис таълим тизимида куп кулланган «Бутун хаёт давомида таълим» ифодаси «Барча хаёт тарзи оркали таълим» ифодаси билан алмаштирилди. Дархакикат, тарбия-таълим турмушнинг барча жабхаларида, инсон умрининг охиригача давом этади. Шунга карамай, УУТМ, ижод мактаблари, академик лицей, касб-хунар коллежлари ва улардаги адабий таълимнинг ёшларни ватанпарварлик рухида тарбиялашдаги урнини камситиб булмайди. Бу муассасалар адабий таълими муваффакиятида:
- укитиш укувчининг турли хил кабул килиш жихатларига самарали таъсир этадиган булиши;
- укувчилар улар олдига куйилган вазифалар буйича аник тасаввурга эга булишлари;
- янгиликлар билан таништириш, мураккабликларини соддалаштириб бериш йуллари;
- дедукция билан индукцияни амалда бирлаштириб куллаш каби омилларга богликдир. Мазкур омиллар укитишнинг тезкорлиги ва кафолатини хам белгилайди.
Педагогика, жумладан, адабиёт укитиш методикаси ижодкор болаларни ривожланишининг келажак истикболини куйидагиларда куради:
- укув-тарбия жараёнини инсонпарварлаштириш;
- укитишни дифференциациялаш (фарклаш, ажратиш);
- предметлар ва аник методларни интеграциялаш (уйгунлаштириш);
Oriental Renaissance: Innovative, (E)ISSN:2181-1784
educational, natural and social sciences www.oriens.uz
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7 3(11), November, 2023
- укитиш савиясини хозирги замон фани ва маданияти савиясига якинлаштириш;
- укитишнинг янги шаклларини излаш; дарсларини лойихалаштириш;
- дастурга мос дарсларнинг янги технологияси хамда технологик харитасининг яратишни кузда тутади.
Адабий таълимини такомиллаштириш эса, олиб борилган илмий тадкикотларимиз асосида укувчиларда куйидагиларга эришишни таъминлайди:
- бадиий адабиёт укишга кдзикдшини ривожлантиради;
- таълим боскичларида укитувчи эътибори бадиий асарнинг укувчига маънавий, эстетик ва хиссий таъсир этишига каратади;
- укувчида гузалликни хис этишини шакллантириш оркали онгли муносабат ва мустакил фикр эгасини тарбиялашга хизмат килади;
- адабиётга ижодий, индивидуал ёндашувни шакллантириш компетенцияси ривожланади;
- максадли таълимнинг турли боскичларидаги бундай ёндашувлар адабиёт укитиш борасидаги тизимли алокани мустахкамлайди.
Ана шундай юмушларни амалга ошириш баробарида шиддатли илмий-техник инкилоблар замонида муваффакиятли фаолият юрита оладиган янги авлод кадрларини етиштириш, ёшларни бунёдкор, ватанпарварлик каби умрбокий гоялар билан туйинтирилган таълим оркали касб-хунарга йуналтириш, адабий таълимни илгор педагогик воситалар билан таъминлаш, мактабда ташаббус ва ижодга кенг йул очиш, уларга мувофик тизимларни яратиш каби зарур омилларни яратади.
АДАБИЁТЛАР РУЙХАТИ (REFERENCES)
1. Узбекистон Республикаси Президенти Шавкат Мирзиёев. Маънавий-маърифий ишлар тизимини тубдан такомиллаштириш, бу борада давлат ва жамоат ташкилотларининг хамкорлигини кучайтириш масалалари. - Тошкент. "Янги Узбекистон" 2021 йил 19 январь.
2. Азбаров Ю.Т. Болаларни севиш санъати.-Т.:"Укитувчи", 1991.- 138 б.
3. Азизходжаева Н.Н. Инновационные и образовательные технологии в подготовке педагогических кадров // Халк таълими. - Тошкент, 2001. - №4.-C.123-126.
4. Азизхужаева Н.Н. Укитувчи тайёрлашнинг педагогик технологияси. - Т.: ТДПУ, 2000. - 52 б.
SJIF 2023 = 6.131 / ASI Factor = 1.7
3(11), November, 2023
5. Активные формы преподавания литературы. Лекции и семинары на уроках в старших классах (составитель: Р.И. Альбеткова). - М.: "Просвещение", 1991.
6. Ал Бухорий Абу Абдуллох Мухаммад ибн Исмоил. Хддис. -Тошкент: Комуслар бош тахририяти, 1991. - 560 б.
7. Аледова Р.Ш. Амир Темурнинг маърифий-тарбиявий карашлари: Пед. фан. номз. ... дисс. автореф. - Тошкент, 2006. - 23 б.
8. Алиев А. Маънавият, кадрият ва бадиият.- Т.:Маънавият,2000.- 630 б.
175 с.