Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
ЁШЛАРНИ КАСБГА ЙУНАЛТИРИШДА ИЖТИМОИЙ-ЩТИСОДИЙ ТАРБИЯНИНГ ПСИХОЛОГИК ИМКОНИЯТЛАРИ
Н. Ш. Умарова
ТДПУ, Амалий психология кафедраси, психология фанлари буйича фалсафа доктори PhD, доцент
Турсунбоева Х.С.
ТДПУ, Педагогика ва психология мутахассислиги магиситранти
АННОТАЦИЯ
В тезисе рассматривается, что социально-экономическое воспитание оказывает влияние на формирование экономического мышления молодежи, воспитанной в семейной среде в контексте экономических отношений, повышая их социальную активность.
Ключевые слова: социализация, воспитание, экономика, личность, общество.
ABSTRACT
The thesis examines that socio-economic education influences the formation of economic thinking of young people brought up in a family environment in the context of economic relations, increasing their social activity.
Keywords: socialization, education, economy, personality, society.
Мамлакатимизда иктисодий социализацияни урганиш ва тадкик этиш муаммоси соха мутахассислари, хусусан, ижтимоий психологлар олдида турган ва уз ечимини кутаётган глобал масалалардан бири эканлиги билан ажралиб туради. Бунинг учун биз ёшларимизга Тарихга назар ташлайдиган булсак, утган асрнинг урталарига келиб, хорижий «ижтимоий» ва «кросс-маданий» психологияда иктисодий социализацияни тадкик этиш бошланган. Хрзирги вактда бу муаммони илмий жихатдан тадкик этиш буйича хорижий иктисодий психологларда етарли даражадаги назарий ва эмпирик тажриба мавжуд. Хорижий психологлар томонидан иктисодий социализациянинг мазмуни ва мохиятини ёритувчи илмий изланишларда:
- катталар иктисодий дунёсининг болалар томонидан англанилиши (Berti ва Bombi, 1998; Bonn ва бошк., 1999 ва хоказо);
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
- иктисодий муносабатлар шароитида болаларнинг узини-узи бошкаруви ва иктисодий хулк-атвори (Ford, 1990; Webley, Levine ва Lewis, 1991; M.S. Sonuga-Barker ва Webley, 1993; Doss ва бошк., 1995; Webley ва бошк., 2001 ва хоказо);
- болаларнинг уй-хужалиги иктисодида бажарадиган роллари (Goodnow, 1988; Hill, 1992; Pliner, 1994; Zabukovich ва Polic, 1994; Lessarre, 1996 ва хоказолар);
- чунтак пуллари (Abramovitch, 1991; Feather, 1991, Furnham, 2001 ва хоказо) каби катор муаммолар тадкик этилган.
Ижтимоийлашувнинг мехнат жараёни боскичи уз ичига етук шахсни, яъни инсоннинг бутун мехнат фаолияти даврини камраб олган булиб, бунда ижтимоийлашувнинг мухим институти сифатида мехнат жамоасини таъкидлаш уринли саналади. Мехнатдан кейинги боскич хозирги замонавий психологиядаги бахс-мунозарали мавзулардан бири хисобланади. Хрзирда бу боскичга икки хил ёндашув мавжуд булиб, биринчи ёндашувга кура, шахснинг ижтимоий вазифалари кайта курилиб, бунда у десоциализация даврини бошдан кечиради. Иккинчи нуктаи-назарга кура бу ёшдаги ижтимоий тажриба ишлаб чикаришга ахамиятли тарздаги хиссани кушиши мумкин.
Фанда биринчи марта «иктисодий социализация» атамасидан бирваракайига уч олим, яъни С.Камингс, Д.Тибл, Б.Стаейлар уз илмий тадкикотлари тахлилини ёритишда фойдаланишган. Шунингдек, 20-асрнинг 50-йиллари бошида Шуслер ва Стросслар болаларнинг пул хакидаги тасаввурларини «иктисодий социализация»нинг аспекти сифатида урганишган. Кейинчалик «иктисодий социализация» боскичларини аниклашга доир илмий изланишларни Л.Ферби, В.Бурис, К.Данзигер, Д.Лейсер каби олимлар олиб боришган.
Бугунги замонавий жамиятга хос омиллар ва шарт-шароитларга ёшларнинг адаптация хосил килиши хамда ижтимоий тараккиёти масалаларини А.И. Ковалева, П.А. Чукреев, В.А. Ддовлар илмий муаммо сифатида тадкик этишган. Шунингдек, ёшлар ижтимоий тараккиёти ва иктисодий социализацияси хамда бозор муносабатларига нисбатан кадриятлар йуналганлиги динамикаси муаммоларини юкори синф укувчилари мисолида И.Л. Винтин, Л.Г. Борисова, В.В. Гаврилюк, Ю.А. Зубок, З.К. Селивановалар урганишган.
В.Г. Криско уз тадкикотларида, иктисодий социализация мохиятини очиб берувчи омилларнинг ижтимоий ва индивидуал-шахсий каби иккита катта
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
гурухини ажратиб курсатади. Муаллифнинг фикрича, ижтимоий гурух таркибини - макро-, мезо-, ва микроомиллар ташкил этиб, бу омиллар шахс тараккиётининг ижтимоий-сиёсий, иктисодий, тарихий, миллий ва бошка катор хусусиятларига уз таъсирини курсатади. Ижтимоий омилларни куйида куринишда тулаконли тасаввур килиш мумкин:
- макроомиллар: мамлакат, давлат, маданият;
- мезоомиллар: этнос (миллат), худудий шарт-шароитлар, шахар ва кишлоклар, ОАВ;
- микроомиллар: оила, мехнат жамоаси, диний идоралар ёки таълим муассасалари.
Фикримизча, шахс иктисодий ижтимоийлашувининг муваффакиятли амалга ошгани куйидаги:
а) жон бошига оила бюджети даромадининг усиши;
б) оила аъзолари яшаш тарзини фаровонлиги каби белгиларда намоён булиб, иктисодий тарбия амалиётининг биринчи босцичи сифатида каралади. Фарзанднинг нафакат оилада (ота-она-фарзандлар), балки таълим муассасаларида (устоз-шогирд) бериладиган иктисодий тарбияни узлаштириши оркали, уларда иктисодий социализациялашув жараёни намоён булади хамда буни биз, иктисодий тарбия амалиётининг иккинчи босцичи сифатида бахолаймиз.
Биринчи босцични ахамиятли томони шундаки, унинг таъсирида шахс иктисодий муносабатларга, жумладан, оила иктисоди ва бюджетини тузишга тайёрланади, иктисодий онги шаклланиб боради. Бозор иктисодиёти муносабатлари шароитида оила мухитида тарбияланаётган болаларда иктисодий тафаккур теранлашиб, жамиятга фойдали максадга мувофик хулк сохибига айланади. Шу боис, ижтимоий-иктисодий тарбиянинг асл маъноси хам, вазифаси хам фарзандларимиздаги ижтимоий фаолликни ошириш оркали, улардаги ижобий фазилатларни камол топтиришга каратилгандир.
Кадимдан оиланинг ёши катта аъзолари угил-кизларни иктисодий жихатдан тарбиялашда катор анъанавий усуллардан фойдаланиб келишади. Шундай усуллардан бири «панд-насихат» усулидир. Масалан, фарзандларимизга хамиша таъкидлаб, ургатиб келинаётган ноннинг моддий ресурслигини англатувчи «Ноннинг ушоги хам - нон» деган насихатни олайлик. Оддийгина шу угит ёрдамида ота-она боласида тежамкорлик, келажакни уйлаш, коникиш хиссини бошкара олиш, бойликни асраш каби сифатларни шакллантиради.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
Болани кучадан, богчадан, мактабдан келган захоти ораста ва киммат кучалик кийимларини кундалик уйда киядиган тоза ва арзон кийимларга алмаштиришини одат килишга куниктириш хам узига хос иктисодий тарбия усули сирасига киради. Бу усул ёрдамида, болада мулкий муносабатларга нисбатан тугри йуналганликни, яъни эхтиёткорлик, мерос колдиришга интилиш, туплаган бойлик ва мол-давлатини саклай олиш, зарур булса, уни яшира олиш кобилиятини шакллантиради.
Ота-боболаримиз угил болаларни 7 ёшга тулгандан унга харид килишни ургатиш учун, уларни хамиша узлари билан бирга бозорга олиб чикишган. Бунинг замирида хам катор хикмат яширинган булиб, бола ёшлигидан ота-онаси килган харид жараёнида иштирок этади, нимани олиш заруру, нимани олиш шарт эмаслигини, харидор-сотувчи муносабатларини узлаштиради хамда узида истемолчи хулк-атворини шакллантиради. Бундай амалиёт тури болаларнинг аклли, фаросатли булиб шаклланишларига замин яратиб, уларнинг бозор муносабатлари шароитида молиявий карорларни кабул килишга доир иродасини мустахкамлашга ёрдам беради.
Иккинчи босцич саналмиш ижтимоий-иктисодий тарбиянинг асл маъноси хам, вазифаси хам ёшлардаги ижтимоий фаолликни ошириш оркали, улардаги ижобий фазилатларни камол топтиришга каратилгандир. Одатда таълим муассасасида ижтимоий-иктисодий фаолликни ошириш укувчи иродасини чиниктириш оркали амалга оширилади. Чунки купинча укитувчилар укувчиларининг аклли, фаросатли булиб етишларига эътибор бериб, унинг рухиятини хамда жисмоний кувватини оширишга, бозор муносабатлари шароитида молиявий карорларни кабул килишга доир иродани мустахкамлашга беэътибор коладилар. Бунинг окибатида булажак мутахассис турли иктисодий вазиятларда кийинчиликларни енга олмайдиган, молиявий низоларни хал этиш йулида мухим бошкарув карорларини кабул кила олиш компетенциясига эга эмас кадр булиб шаклланади. Шунинг учун хам иктисодий социализацияда булгуси иктисодчиларнинг ижтимоий-психологик компетенцияси, ижтимоий куникмаларини оширишга каратилган чора-тадбирларга алохида ургу берилиши максадга мувофик саналади.
А.Руфан уз вактида иктисодий онг хакида фикр юритар экан: «аклли булишнинг икки усули бор: огир дамларда сабрли булиш, мул-кулчиликда узини тийиш», - деб алохида таъкидлаган. Бугунги кун, яъни жахон молиявий инкирози шароитида хам таълим-тарбия мутаносиблиги ёшларда иктисодий онгни шакллантиришнинг мухим воситаси хисобланади. Х,озирги ёшларни,
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
хусусан, уюшмаган ёшларни:
а) замонавий иктисодиёт фани даражасида тезкор фикрлашга, унинг ютукларни амалиётда самарали куллашга;
б)окилоно хужалик юритиш стратегиясини, тадбиркорлик фаолиятини ривожлантириш тактикасини, уз хусусий бизнес-режасини манёврлашни амалга оширишга;
в) фойда олиш максадида конун доирасидаги молиявий-иктисодий карорларни кабул килишга;
г) давлат иктисодий кудратини оширишда фаол ва ижодий равишда иштирок этишга ургатиш зарур.
Бу борада олиб борган назарий изланишларимиз натижасига таяниб хулосалайдиган булсак, булажак-иктисодчиларда иктисодий тафаккурни шаклланиши жамият ривожланишининг муайян бир даражасидан юкори даражага муваффакиятли утиши учун ишончли шарт-шароитни яратади. Зеро, иктисодий социализация билан хужалик юритиш амалиёти узаро жуда тигиз богланган ва уларнинг богликлиги оддий ходиса эмас, Н.Ерес таъбири билан айтганда, фикр ва хулк-атворнинг мослашувчанлиги инсонни билимларга элтувчи фазилатдир.
REFERENCES
1. Вэбли П. Экономическое поведение в течение жизни // Экономическая психология в структуре жизненных реалий. - Иркутск: Изд-во ИГЭА, 2001. - С. 87.
2. Вяткин А.П. Динамика рыночных и этических представлений студенческой молодежи в процессе социализации // Сибирский педагогический журнал. - Новосибирск: НГПУ, 2009. - № 1. - С. 234-242.
3. Мухина В.С. Возрастная психология. Феноменология развития: учебник для студ. высш. учеб. заведений / В.С. Мухина. - 10-е изд., перераб. и доп. -М.: Издательский центр "Академия", 2006. - 608 с.
4. Социальная идентификация личности / Под. ред. Ядова В.А. - М.: РАН. Инст-т социол., 1994. - 213 с.