Научная статья на тему 'ШАХСНИНГ АҲЛОҚИЙ ТАРАҚҚИЁТИ ПСИХОЛОГИК ТАДҚИҚОТЛАР ПРЕДМЕТИ СИФАТИДА'

ШАХСНИНГ АҲЛОҚИЙ ТАРАҚҚИЁТИ ПСИХОЛОГИК ТАДҚИҚОТЛАР ПРЕДМЕТИ СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
164
10
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — С. Х. Жалилова, Н. Умрзоқова

Статья посвящена проблеме нравственного развития личности. В ней рассматриваются различные аспекты изучения данной проблемы и анализируются некоторые подходы психологических исследований.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

This article is devoted to the issue of moral development of the individual, focusing on the existing research areas and their interpretation.

Текст научной работы на тему «ШАХСНИНГ АҲЛОҚИЙ ТАРАҚҚИЁТИ ПСИХОЛОГИК ТАДҚИҚОТЛАР ПРЕДМЕТИ СИФАТИДА»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ШАХСНИНГ А^ЛО^ИЙ ТАРАВДИЁТИ ПСИХОЛОГИК ТАДЦЩОТЛАР ПРЕДМЕТИ СИФАТИДА

С. Х. Жалилова

психология фанлари номзоди, доцент

Н. Умрзокова

Низомий номидаги ТДПУ 2-боскич магистранти

АННОТАЦИЯ

Статья посвящена проблеме нравственного развития личности. В ней рассматриваются различные аспекты изучения данной проблемы и анализируются некоторые подходы психологических исследований.

ABSTRACT

This article is devoted to the issue of moral development of the individual, focusing on the existing research areas and their interpretation.

Шарк фалсафаси ва ислом таълимотида ахлок-одоб масалаларига доимо катта эътибор бериб келинган. Хрзирги кунда ахлокка доир муаммолар яна жамиятнинг диккат марказига кучган. Чунки, бугунги кунда оммавий маданият деган никоб остида ахлокий бузуклик ва зуравонлик, индивидуализм, эгоцентризм гояларини таркатиш, керак булса, шунинг хисобидан бойлик орттириш, бошка халкларнинг неча минг йиллик анъана ва кадриятлари, турмуш тарзининг маънавий негизларига беписандлик, уларни купоришга каратилган хатарли тахдидлар долзарб масалалардан бири булиб хисобланади.

Тадкикотларнинг курсатишича, ахлокий тараккиётга нисбатан мустакил булган турт тадкикий соха мавжуд. Биринчи соха- ахлокий хулк атворга доир. Ахлокий хулк атвор деганда ахлокий меъёрларга, уларни четлаш кишига маълум бир манфаат келтирган ва уз килмишларига яраша жазо олмаслигини билган такдирда хам, ихтиёрий равишда риоя килиш назарда тутилади. Бошкача килиб айтганда, холис ва тугри карор чикара олиш. Ахлокий кадриятларни деб инсоннинг уз манфаатларидан воз кечишлиги мумкинлиги, унинг негизида кандай психологик механизмлар ётиши, уларнинг шаклланиш йулларини аниклаш ушбу сохага доир асосий муаммолардир.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Иккинчи соха - узга кишиларга нисбатан инсонпарварлик ва альтруистик хис-туйгулар асосида муносабатлар урнатишга оид соха. Бу муносабатлар узгаларнинг эхтиёж ва манфаатларига эътиборли булишда, улар билан хисоблашишда, узгалар гам-кайгусига хамдардлик билдира олишда уз ифодасини топади. Мазкур сохага доир асосий муаммолар ушбу ходисаларнинг келиб чикиши ва психологик табиатини урганиш билан боглик

Учинчи соха - когнитив соха булиб, уз ичига ахлокий билимлар, тасаввурлар ва мушохадаларни олади. Болалар томонидан ижтимоий ахлокий онгнинг турли жихатларини узлаштирилиши мазкур соха предмети сифатида талкин килинади. Бунга ахлокий талабларни тушуниш, адолат ва масъулият тушунчасининг шаклланиши, ахлокий мезонларни узлаштириш ва х., киради. Ушбу сохага доир асосий муаммолар мазкур когнитив жихатдан шаклланиш боскичлари билан хамда бир боскичдан иккинчисига утишни белгилайдиган омилларни аниклаш билан, шунингдек, ахлокий тараккиётнинг когнитив ва хулкий аспектлари муштараклиги муаммоси билан боглик.

Шахснинг ахлокий кечинмалари туртинчи тадкикий сохага тааллуклидир. Бунга ахлокий меъёрларни бузганда руй берадиган гунохкорлик хиссини туйишни киритиш мумкин. Бунда ушбу кечинмаларнинг келиб чикиши ва уларнинг реал хулк-атвор билан муштараклиги масаласи асосий муаммо хисобланади.

Мазкур тадкикий сохаларни урганишнинг анъанавий усуллари, шаклланган методлар тизими ва хусусий муаммолар доиралари мавжуд. Хрзирги кунгача альтруистик хулк билан меъёрларга риоя килиш, меъёрларга риоя килиш билан ахлокий мушохадалар уртасидаги хамда ахлокий мушохадалар билан кечинмалар уртасидаги узаро муносабатлар тугрисида аник тасаввурлар мавжуд эмас.

Ахлокий онг ва ахлокий хулк уртасидаги муносабатлар тадкикотчиларнинг алохида эътиборини тортган. Кдтор тадкикотларда (Сампбелл Д.Т., 1975; Милграм С., 1974 ва х.) ахлокий хатти харакат турли хулкий тенденцияларнинг узаро таъсир хосиласидир деган нуктаи назар илгари сурилади. Ушбу нуктаи-назарга кура, унинг когнитив жихатлари (кузатиш, фарклаш, хотира) бошка хар кандай хулкий актлар сингари белгиланади. Когнитив тараккиёт назарияси тарафдорлари илгари сурадиган яна бир нуктаи-назарга кура, ахлокий хатти харакат ахлокий мушохадалар ва тасаввурлар билан белгиланиб, умумий ахлокий мезонлардан келиб чиккан холда, индивид томонидан англаниладиган ахлокий кадриятларга мос келиши лозим.

Материалы международной конференции. ^^^ Халкаро анжуман туплами.

Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Иккинчи ёндашув доирасида ахлокий мушохадалар билан реал хулк атвор уртасидаги корреляцион алокалар хусусиятларини урганишга харакат килинади. Альтруистик муносабат ва ахлок меъёрларига мувофик хатти харакат кила олиш кобилияти махсус тадкик этилмаган. Бирок шуни таъкидлаш жоизки, ахлокий хулкни урганишга каратилган тадкикотларда ахлокий меъёрларга риоя килиш ёки риоя килмаслик бошкаларга тугридан тугри зарар етказмайдиган вазиятлар устиворлик килади. Масалан, вазифани уддалай олмаган бола ёлгон йули оркали мукофотга эга булади. Вазият берилган вазифани бажариш имкониятини такозо этгани боис (мукофот шунинг учун берилади) бола шарт-шароитлар яхши булганда олиши мумкин булган нарсани кулга киритади, ахлокий мезонларни бузиш бунда шахсан хеч кимнинг манфаатларини оёк ости килмайди.

Альтруистик хулк-атворни урганишда хам шунга ухшаш вазият яратилади: негатив хулк-атвор, масалан, ёрдам курсатмаслик меъёрларни тугридан тугри бузиш саналмайди. Болаларга халол йул билан эришилган ютукларни бошкалар билан булишиш таклиф этилади. Бундай хулк-атвор маъкуллансада, гарбона ахлок тамойилларида бирон нарсага мухтож кишиларга узингда бор нарсани улашиб беришинг керак, деган принцип илгари сурилмайди. Шунинг учун хам альтруизмнинг мавжуд эмаслиги ёлгон ёки узгалар мулкини узлаштириш каби ахлокий меъёрларни тугридан тугри бузиш эмас.

Шундай килиб, ахлокий тараккиётнинг туртта сохаси хам узаро бир-бири билан боглик холда эмас, балки нисбатан алохида холда урганилади. Бу бир томондан, ахлокий тараккиётнинг айни кунда фаркланган барча жихатларини камраб оладиган яхлит манзарасини куриш имкониятини бера олмайди, бошка томондан мазкур жихатлар уртасидаги узаро муносабатларга доир интуитив равишда тушуниладиган тасаввурларга зиддир, зотан ахлокий хулк-атвор инсон томонидан англаниладиган ахлокий кадриятлар ва тамойиллар тизимидан ташкарида каралиши мумкин эмас. Бундан ташкари, ахлок меъёрларида жамият томонидан эътироф этилган узгалар хак хукуклари ва манфаатлари умумлашган холда уз аксини топган. Меъёрлар ва уларда уз ифодасини топган узгалар манфаатлари уртасидаги муштаракликнинг йуколиши ахлокий меъёрларга риоя килишни маълум даражада расмийлаштиради, яъни бунда суз ва амал бирлиги йуколади. Шу билан бирга узгалар кечинмаларига бевосита жавоб тарикасида тушуниладиган айрим альтруистик хулк (Брян Ж., 1975; Хоффман М.Л., 1981) ахлокан окланадиган ва кадрли булмаслиги мумкин.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Муаммонинг хозирги холатини мухим хусусияти ахлокий тараккиётни шахс тараккиёти билан назарий жихатдан боглаш имкониятини бермаслигидадир. Аввал бошда ахлокий тараккиёт шахснинг умумлашган сифатларини шаклланиши тарзида урганилган. Масалан, тугрилик, хамкорлик ва х. Бирок кейинчалик шахс хислатлари Г.Айзенк томонидан кескин назарий танкид остига олинди (1975). Унинг таъкидлашича, шахснинг ижтимоий ахлокий ва психологик хусусиятларини фарклаш лозим. Ижтимоий ахлокий деганда, Г.Айзенк кундалик турмушда биз кузатадиган инсонларнинг халоллик, мехрибонлик, тугрилик каби хусусиятларини назарда тутган.

Шу билан бир каторда, унинг фикрича, ижтимоий ахлокий сифатларни бевосита шахснинг психологик хусусиятлари билан айнанлаштириш мумкин. Чунки, биринчидан, ушбу шахс хислатлари тугрисидаги мавжуд тушунчалар илмий психологик тавсифга эга эмас, иккинчидан, маиший фаркланадиган сифатлар билан уларни узида ифодалайдиган психологик хосилалар уртасидаги узаро муносабатлар тугрисидаги фикр асоссиздир.

Маълумки, гарбона шахс психологияси айнан шу йулдан кетди, натижада экстра ва интровертлик, агрессивлик каби шахснинг психологик хусусиятлари диккат марказига кучди. "Ижтимоий харакатларга доир маданий коидаларнинг интериоризацияси" (Колберг Л.,1964) сифатида талкин этиладиган ахлокий тараккиёт билан ушбу хусусиятларни боглаш анча мураккаб.

Хулоса килиб таъкидлаш мумкинки, куплаб тадкикий ишлар олиб борилганига карамасдан ахлокий тараккиётга доир яхлит караш хали яратилмаган. Утказилган тадкикотларнинг курсатишича, мазкур жараён ортидаги психологик вокелик, унинг негизида ётган психологик хосилалар, яъни ахлокий тараккиётнинг психологик мазмуни хусусида аниклик мавжуд эмас. Шу сабабли хам шахснинг ахлокий тараккиёти, унинг ахлокан шаклланиши масалалари бугунги кунда тадкикотлар предмети сифатида уз долзарблигини йукотмайди.

REFERENCES

1. Валиахметов Х.Х. Духовно-нравственное развитие личности в учебно-событийной деятельности. Казань, 2003.

2. Бесова A.K. Духовно-нравственное воспитание личности в процессе литературного образования учащихся. - M., 2000.

3. Умарова, Н. Ш. (2021). ШАРК МУТАФАККИРЛАРИНИНГ ЩТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВ ХДОИДАГИ КАРАШЛАРИ. Academic research in educational sciences, 2(11), 1225-1233.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

4. Umarova, N. S. (2019). Economic socialization of the individual in the context of age periods. Bulletin of Science and Education,(22-3 (76)).

5. Умарова, Н. Ш. (2021). СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ВОПРОСЫ СПОРТИВНОЙ МАРКЕТИНГОВОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ.

6. УМАРОВА, Н. (2020). СПОРТЧИЛАРНИ ПСИХОЛОГИК ТАЙЁРЛАШ ЖАРАЁНИДА ИРОДА КУЧИНИ НАМОЁН БУЛИШИНИНГ ТЕМПЕРАМЕНТАЛ ХУСУСИЯТЛАРИ. Фан-Cпортга, (3), 42-44.

7. Умарова, Н. Ш., & Каримова, В. М. (2020). ШАХС ЩТИСОДИЙ ИЖТИМОИЙЛАШУВИДА ПУЛГА БУЛГАН УСТАНОВКАЛАРИНИ АНЩЛАШНИНГ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК ТАДЛИЛ. Science and

Education, 1 (Special Issue 4), 51-63.

8. Умарова, Н. Ш. (2019). Экономическая социализация личности в контексте

возрастных периодов. Вестник науки и образования, (22-3 (76)), 60-64.

9. Atabaeva, N. B. (2019). Psychological factors affecting the development of altruism in humans. Central Asian Journal of Education, 3(1), 98-119.

10. Атабаева, Н. Б. (2018). Психологические особенности проявления

альтруизма у детей. Вестник интегративной психологии, 27-30.

11. Taskarevna, N. Z., Yuldibaevna, B. G., Batirovna, A. N., & Ziyodullayevna, J. D.

(2020). National features which are necessary to be developed in a

person. International Journal of Psychosocial Rehabilitation, 24(6), 548-564.

12. Атабаева, Н. Б. (2020). The formation of altruism as a national feature in

students. In Актуальные проблемы психологии и педагогики в современном

образовании (pp. 176-177).

13. Атабаева, Н. Б. (2020). ДИНАМИКА РАЗВИТИЯ АЛЬТРУИЗМА КАК НАЦИОНАЛЬНОЕ СВОЙСТВО У МОЛОДЁЖИ. 1п ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (рр. 37-40). ^

14. Atabaeva, N. B. (2019). THE GENDER DIFFERENCES OF ALTRUISM BUILDING UP IN A PERSON. In ИННОВАЦИОННЫЕ ПОДХОДЫ В СОВРЕМЕННОЙ НАУКЕ (pp. 168-172).

15. Абдуллаева, Д. У. (2021). Психокоррекция во взаимоотношениях матери и подростка. Наука и образование сегодня, (4 (63)), 114-115.

16. Ubaydullayevna, A. D. (2019). IMAGINATIONS OF MOTHER ABOUT WOMAN SOCIAL ROLES AS A FACTOR OF ATTITUDES TOWARDS CHILDREN. European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences Vol, 7(12).

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

17. Абдуллаева, Д. У. (2018). ДЕТСКО-РОДИТЕЛЬСКИЕ ОТНОШЕНИЯ КАК ФАКТОР РАЗВИТИЯ КРЕАТИВНОСТИ ДЕТЕЙ. In Развитие интеллектуально-творческого потенциала молодежи: из прошлого в современность (pp. 335-336).

18. Абдуллаева, Д. У., & Маткаримова, Н. Б. (2017). ВЗАИМОДЕЙСТВИЕ ПСИХОЛОГА-ПЕДАГОГА В ИНФОРМАЦИОННОЙ СОЦИОКУЛЬТУРНОЙ СИТУАЦИИ XXI ВЕКА. Актуальные проблемы гуманитарных и естественных наук, (6-2), 127-130.

19. Абдуллаева, Д. У. (2016). Взаимодействие психолог-педагог: от парадигмы

исследования к парадигме обеспечения. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (5-4), 11-13.

20. Абдуллаева, Д. У. (2016). СУЩНОСТИ И ЗАКОНОМЕРНОСТИ ПРОЦЕССА СОЦИАЛЬНО-ПСИХОЛОГИЧЕСКОГО ОБЕСПЕЧЕНИЯ

ДЕЯТЕЛЬНОСТИ ПЕДАГОГА. Актуальные проблемы гуманитарных и

естественных наук, (5-6), 64-66

21. Махмудова, Д. А. (2017). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОТЕРАПЕВТИЧЕСКИХ

МЕТОДОВ ПРИ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и

мир, 2(5), 96-97.

22. Махмудова, Д. А., & ' Зуфарова, М. Х. (2016). ОСОБЕННОСТИ

ПРИМЕНЕНИЯ ПСИХОТЕРАПИИ ПРИ РЕАБИЛИТАЦИОННОЙ РАБОТЕ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. Наука и мир, 3(1), 130-132.

23. Махмудова, Д. А., & Зуфарова, М. Х. (2016). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ РАБОТЫ С НЕВРОЗАМИ У ДЕТЕЙ. Наука и мир, 3(6), 4142.

24. Эгамбердиева, Н. М., & Махмудова, Д. А. (2013). ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ

ОСОБЕННОСТИ ОЩУЩЕНИЯ СЧАСТЬЯ ОДАРЕННЫХ ДЕТЕЙ В

УЧЕБНОЙ ДЕЯТЕЛЬНОСТИ. SCIENCE AND WORLD, 77.

25. Махмудова, Д. А. (2013). ОСОБЕННОСТИ ПСИХОЛОГИЧЕСКОЙ РАБОТЫ С ЖЕРТВАМИ ТОРГОВЛИ ЛЮДЬМИ. SCIENCE AND WORLD, 116.

26. Kurbanova, F. K. (2022). METHODS OF DEVELOPING INTERCULTURAL COMPETENCE OF FUTURE TEACHERS IN THE CONDITION OF TEACHING A FOREIGN LANGUAGE. Mental Enlightenment Scientific-Methodological Journal, 2022(2), 202-213.

27. Kurbanova, F. (2021). PECULIAR FEATURES OF ENGLISH AND UZBEK SPEECH ETIQUETTE. Academic research in educational sciences, 2(4), 18501855.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

28. Kurbanova, F. K. (2020). LANGUAGE UNITS DENOTING CULTURAL FEATURES OF A NATION. Academic research in educational sciences, (3), 980984.

29. Реджабаева, М. З., Махмудова, Д. А., & Газиханова, Ш. ПСИХОЛОГИЧЕСКИЕ ОСОБЕННОСТИ ОКАЗАНИЯ КОМПЛЕКСНОЙ ПОМОЩИ ОДАРЕННЫМ ДЕТЯМ.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.