Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
ОИЛАДА ОТА-ОНА ВА ФАРЗАНД МУНОСАБАТЛАРИНИНГ УЗИГА
ХОСЛИГИ
Д. У. Абдуллаева
ТДПУ Амалий психология кафедраси, психология фанлари буйича фалсафа доктори ( PhD), доцент в.б.
АННОТАЦИЯ
В статье говорится о проблемах, возникающих в отношениях отца-матери и ребенка, различных подходах родителей к воспитанию, а также моделях родительского поведения.
ABSTRACT
The article discusses the problems that arise in the relationship between parents and children, different approaches of parents to parenting, as well as models of parental behavior.
Ота - она ва фарзандлар уртасидаги муносабатлар масаласи инсоният жамияти тараккиётининг энг долзарб муаммоларидан бири булиб келган. Чунки одамзод эришган хаётий тажриба, билим, малака, куникмалар авлоддан авлодга айнан ана шу муносабатлар тизими - она ва бола муносабатлари оркали узатилади.
Ота-она ва фарзанд муносабатлари шунчаки бирон оила куламидаги масала эмас, балки глобал ахамиятга эга долзарб муаммо эканини ЮНИСЕФ нинг бир неча йиллардан буён жахоннинг купчилик мамлакатларида "Яхши ота-она булишни урганамиз" дастурини руёбга чикариб келаётганида хам куриш мумкин. Узбекистон Республикаси хукумати ва ЮНИСЕФ уртасида 2016-2020 йилларга мулжалланган хамкорликдаги харакатлар дастурида хам болаларга муносабатдаги носоглом холатлар билан курашиш устувор йуналишлардан бири сифатида ажратиб курсатилади1.
Бу борада Президентимиз Ш.М.Мирзиёевнинг фарзандлар билан узаро ишончга асосланган, очик самимий мулокот хар бир ота-она зиммасидаги катта вазифа эканлигини англатувчи мулохазалари хам диккатга сазовор: "Каерда, кайси лавозимда ишлашимиздан катъий назар болаларимиз билан гаплашиб,
1 Программа сотрудничества Правительства Республики Узбекистан и Детского фонда Организации Объединенных Наций. - Ташкент, 2016. Материалы международной конференции. 225 Халкаро анжуман туплами.
Ташкент. 24 ноября 2021г Тошкент 24 ноябрь 2021й.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
уларнинг кунглига йул топиш, юриш-туриш, хатти харакатларидан хабардор булиб боришимиз керак"2.
Дархакикат, боланинг хар жихатдан соглом, баркамол шахс сифатида шаклланиши оилавий муносабатларга, оилада она - бола муносабатларини тугри йулга куйилганлигига, оилавий тарбия асосларига куп жихатдан боглик.
Фарзанд тарбияси инсон хаётидаги энг масъулиятли, энг кийин ва энг нозик масала. Чунки, ота ёки онанинг хар бир сузи ёки уларнинг узлари учун ахамиятсиздек туюлган хар бир хатти-харакати бола учун унинг характерида кайсидир ижобий фазилат ёки нуксонни шакллантириши мумкин.
Ота-она ва фарзанд муносабатлари муаммоси хакида мулохаза юритар эканлар шарк мутафаккирлари бола шахсида шаклланган куплаб хусусиятлар айнан ушбу узаро муносабатнинг натижаси эканини кайд этадилар. Абу Хдмид Газзолий "Агар бола эътиборсиз ташлаб куйилса, ёмонлик ичида усса, бадбахтликка юз тутади ва халок булади. Бунда гунохи болани шу куйга солганларнинг, ота-онанинг зиммасига юкланади", деб ёзади [6; 62-б.].
Хрзирда ёшлар орасида куп учраётган жиноятчилик, наркомания, ичкиликбозлик, уз жонига касд килиш каби холатларнинг туб негизи оилавий тарбияга бориб такалади. Фарзанд тарбиясига эътиборсизлик нафакат ота-она учун балки жамият учун хам фожеадир. Бугунги кунда ёшлар уртасида юзага келаётган турли хил жамиятимиз учун ёт булган иллатлар айнан шу оилавий тарбиянинг тугри йулга куйилмаганлиги, ота-оналарнинг болалар психологиясини, уларнинг узига хос индивидуал психологик хусусиятларини ва таъсир курсатиш усулларини билмасликлари туфайли содир этилаётгганлиги оилада ота-она ва болалар уртасидаги муносабатларнинг узига хос томонларини психологик конуниятларини очиб беришни таказо этади.
Ота-она ва фарзанд муносабатлари муаммолари узбекистонлик ва хорижий изланувчиларнинг куплаб тадкикотлари предмети булган. Мамлакатимизда бу йуналишда В.М.Каримова, Г.Б.Шоумаров, Р.И.Суннатова, Т.Г.Ядгарова, У.С.Сарибаева, М.С.Салаева, Г.А.^урбанова, Г.В.Хрульнова, Х.К.Каримов, Ф.Р.Рузикулов, О.А.Абдусатторова, Р.Н.Хикматуллаева, М.Х.Файзиева, У.Б.Шамсиевларнинг илмий изланишларида ёшларнинг оилавий хаётга психологик тайёрлиги, эр-хотин муносабатларида низолар ва уларнинг оила мухитига, фарзандлар психик ривожланишига таъсири, оиладаги шахслараро муносабатлар билан боглик муаммолар, нотулик оилаларда бола
2 Мирзиёев Ш. Буюк келажакни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: Узбекистан НМИУ 2017. - Б. 138.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
тарбияси, оилада устувор булган эр-хотин муносабатлари усмир фарзандларда жинсий идентификация шаклланишига таъсир курсатиш хусусиятлари, узбек оилаларида ота-она ва фарзанд муносабатларига хос булган этнопсихологик хусусиятларни аниклаш, оилада шахслараро муносабатлар фарзанд ижтимоий перцептив жараёнларига таъсири, ота-она ва бола муносабатларининг ёшга оид хусусиятлари, турли таркибли оилаларда болаларнинг ижтимоийлашуви урганилган.
Хдммамизга маълумки, оилавий муносабатларда юзага келадиган вазиятлар бир-бирига ухшамайди. Шунингдек, оилавий муносабатларда юзага келадиган турли хил муаммоли вазиятларнинг ечимини олдиндан билиш ёки уларнинг окилона ечимларини топиш хамма онага хам насиб этавермайди.
Ота-оналар бола тарбиясига турлича ёндашадилар. Шунингдек, "ота-она" хулк-атворининг асосий уч модели мавжуд булиб, психолог Д.Баумринд бу моделларни куйидагича изохлаган:
1. Либерал модели
2. Авторитар модели
3. Авторитет модели
Тулик маълумотга эга булиш учун ва хар бир моделнинг боланинг шахс сифатида ривожланиши ва мулокотчанлик куникмаларига кай даражада таъсир курсатишини батафсил куриб чикамиз. Тупланган фикр ва мулохазаларга кура, либерал модел бола тарбиясида, узига нисбатан ишончни ривожлантира олмас экан. Либерал моделга кирувчи ота-оналар болага нисбатан эътиборсиз булиб, боланинг ёшлигиданок унга алохида гамхурлик курсатмайдилар. Купгина холларда бундай моделга кирувчи ота-оналар, болани уз холига ташлаб куядилар, бундай фарзандлар купинча узларини хеч кимга кераксиздек хис килишади.
Авторитар моделни танлаган ота-оналар, фарзанд тарбиясида мехр ва хайрихохлик курсатишга кам эътибор каратишар экан. Улар бола тарбиясида купрок тартиб - интизом, каттиккулликка эътибор каратадилар. Фарзанд билан дустона муносабатда булиш, дилдан сухбатлашиш, уни тушуниш, узининг кизикишлари тугрисида гапиришдан кура, купрок уз кизикишлари ва хохиш-истаклари асосида иш юритадилар. Уларнинг фикрича тарбиянинг бундай усули болани «хакикий инсон» сифатида тарбиялайди. Авторитар моделидаги ота-оналарни атрофдагиларнинг фарзандлари тугрисидаги фикрлари кизиктиради. Тарбия жараёнидаги куядиган меъёрдан ортик талаблари болада
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
ишончсизликни уйготади, бу эса уз-узидан болани кунгли колишига, болада ички зурикишни пайдо булишига олиб келади. Ота ва она доим фарзанди учун хамма нарсани хал килиши, боланинг узи мустакил у ёки бу вазифаларни бажара олишига ишонч ва имкон бермаслик, унинг иродасини, узига нисбатан ишончини сундириш, болага доим айтилган вазифаларни бажарувчи инсондек караш ва рухий жихатдан болани куллаб-кувватлашнинг йуклиги болани худбин, жиззаки, асабий ёки аксинча, пассив, узини кераксиз инсондек, ёлгиз хис килишига олиб келади.
Бу моделларнинг болаларга таъсирини урганиш натижасида, доктор Д.Браумринд шундай хулосага келдики, моделларнинг орасида энг самарали ва кулай модел бу авторитет моделидир. Бу моделни маъкуллаган ота-оналар, боланинг айнан хар бир ёш давридаги кобилиятлари тугрисида объектив тасаввурга эга, улар мунтазам болалари билан мулокотда булиб, уларнинг фикрларини хам инобатга олишади. Бундай ота-оналар узлари кабул килган карорларини ва тарбия йуналишларини узгартиришга хеч хам чучишмайди, чунки, боланинг психологик ва физиологик хусусиятларини инобатга олган холда иш курадилар.
Тарбия жараёнида болага булган муносабатларда йул куйилган айрим хатолар бола улгайган пайтда, унинг келгуси хаётида жиддий муаммоларга айланиши мумкин. Ота-оналарнинг бола тарбияси хакидаги тасаввурларининг саёзлиги натижасида хам айрим муаммо, кийинчилик ва тушунмовчиликлар келиб чикиши мумкин. Гап шундаки, ота-оналар аксарият холларда тарбия жараёнида фарзандининг узига хос хусусиятларини, унинг кобилият, майл ва истакларини етарлича хисобга олмайдилар. Улар купинча бола тарбиясини узлари уйлаган йуналиш асосида, маълум бир "колип"га мослаб ва маълум натижани кузда тутиб амалга оширадилар. Назаримизда, ота-онанинг вазифаси - боладаги ижобий ва салбий томонларни кабул килиш билан бирга ундаги афзал жихатларни рагбатлантириб боришдан иборатдир.
Тарбияни муваффакиятли амалга оширишнинг бирдан бир йули - болани билим билангина эмас, балки уни мехр билан чин кунгилдан тарбиялашдир. Яхши тарбия бу яхши муносабат деганидир. Бу эса уз навбатида боланинг кунглида нималар кечаётганини хис кила билишни, унинг хатти - харакатлари ва намоён этаётган хулкининг сабабларини тугри тушунишни хамда уни адекват бахолашни талаб этади. Тарбия жараёнида болага булган муносабатларда йул куйилган айрим хатолар бола улгайган пайтда унинг келгуси хаётида жиддий муаммога айланиши мумкин.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
Шундай экан тарбияни ота-оналар тизимли равишда масъулиятни хис килган холда, боланинг ёш ва индивидуал психологик хусусиятларини хисобга олган холда ташкил этишлари керак. Бунинг учун эса албатта ота-онанинг узи хам бу нарсага тайёр булишлари яъни фарзандлари учун "намуна" була олишлари лозим.
REFERENCES
1. Мирзиёев Ш. Буюк келажакни мард ва олижаноб халкимиз билан бирга курамиз. - Тошкент: Узбекистон НМИУ 2017. - Б.138.
2. Каримова В.М. Оила психологияси. Дарслик. -Т: Фан ва технология. 2007. -152 б
3. Андреева Т. В. Семейная психология: Учеб. пособие - СПб.: Речь, 2004. -244 с.
4. Abdullayeva D.U. Imaginations of mother about woman social roles as a factor of attitudes towards children // European Journal of Research and Reflection in Educational Sciences-Birmingham, 2019. № 12. -P. 24-27.
5. Khasanova, A. R., & Ismailova, N. I. Mutual coordination of sensorimotor activity
for physical development of children with autism spectrum disorders.
6. Ismailova, N., & Grahova, S. Mythological stories about house-spirit: Themes,
structure, psychological particularities.
7. Ismailova, N., Panfilov, A., Ljdokova, G., & Farhatovich, K. Gender aspects of confounding factors in the preparation of powerlifters.
8. Ismailova, N., & Grahova, S. Bylichkas in folklore for children: Psychology of being.
9. Gaifullina, N., Ismailova, N., Makarova, O., Panfilov, A., & Ljdokova, G. Individual psychological singularities of persons with disabling diseases.
10. Ismailova, N., Tsagarelli, Y., & Shumikhin, S. (2017). Computerised system to rate junior athletes' psycho-emotional stability in team and individual sport disciplines. SCOP US00403601 -2017-8-SID85039420339.
11. Ismailova, N., Ljdokova, G., Panfilov, A., Gaifullina, N., & Makarova, O. (2015). Individual psychological singularities of persons with disabling diseases. SCOPUS-2015-7-1-SID84922724007.
12. Tashkent, D. S., Abduazizova, V., & Komilova, G. (2021). Health-Saving Problems of Children and Adolescents in Emergency Situations. Biomedical Journal of Scientific & Technical Research, 38(4), 30634-30636.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
13. Камилова, Н. Г., & Соипова, М. Л. (2020). Правовые и социокультурные основы интеграции в общество детей с ОВЗ в Узбекистане. In Инклюзивное образование и психолого-педагогическое сопровождение лиц с ОВЗ и инвалидов: от раннего возраста до профессиональной подготовки. Региональные практики и модели (pp. 96-103).
14. Шарипова, Д. Д., & Камилова, Н. Г. (2020). Развитие действенной мотивации к здоровому образу жизни у неорганизованной молодежи как эффективный путь становления личности. In Современная реальность в социально-психологическом контексте-2020 (pp. 71-74).
15. Комилова, Н. Г., & Шарипова, Д. Д. (2018). Повышение эффективности
формирования идеологического иммунитета у молодёжи. Наука и образование
сегодня, (4 (27)), 58-59.
16. Камилова, Н. Г., & Парпиева, Ш. А. (2018). Деформации ценностно-
смысловой системы как фактор дезадаптации личности подростка.
In Образование как фактор развития интеллектуально-нравственного
потенциала личности и современного общества (pp. 196-201).
17. Камилова, Н. Г., & Инагамова, Л. У. (2016). Психологические особенности
конфликтности во взаимоотношениях студенческой молодежи i. In Личность в
современном мире (pp. 109-113). 18. Khayitov, O. E. (2022). Leading Factors in the Psyche of Adolescent Girls
Gymnasts. International Journal of Multicultural and Multireligious Understanding, 9(1), 610-615.
19. Khayitov, O. E. (2022). Socio-Psychological Views of Eastern Thinkers and
Scholars on Management. International Journal of Social Science Research and
Review, 5(1), 184-189.
20. Хайитов, О. Э. (2020). Моделирование психологической компетентности
руководителя: концептуальный эмпирический анализ. Academic research in
educational sciences, (3), 526-540.
21. Хайитов, О. Э. (2020). Рахбарда психологик компетентликни ривожлантиришнинг комплекс модели. Academic Research in Educational Sciences, 7(2), 120-136.
22. ХДЙИТОВ, О. (2019). Психологик компетентликни шакллантиришга замонавий ёндашув (назарий жихдт). Фан^портга, (1), 59-64.
23. Хайитов, О. Э. (2019). Научное обоснование формирования социального статуса молодежи в контексте акмеологических взглядов. Вопросы педагогики, (11-1), 261-264.
Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий
личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс
экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"
24. Каримова, В. М., & Хдйитов ОЭ, О. Г. Иктисодий психология ва психологик иктисод тугрисида. Ицтисодиёт ва таълим, 2007(4), 145-150.
25. Hayitov, O. E., & Eshboev, A. O. (2019). Sports marketing in Uzbekistan: problems and prospects. Economics, (5), 43.
26. HAYITOV, O. E. (2021). CHARACTERISTIC OF STRUCTURAL COMPONENTS OF PSYCHOLOGICAL COMPETENCY OF A LEADER. International Journal of Philosophical Studies and Social Sciences, 1(1), 119-131.
27. Хдйитов, О. Э. (2021). РАХБАР ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИНГ ТАРКИБИЙ КОМПОНЕНТИ: УСТУВОР ПСИХОЛОГИК СИФАТЛАРДАН ИЖТИМОИЙ ЙУНАЛГАНЛИК САРИ. Academic research in educational sciences, 2(6), 1212-1226.
28. Эшбоевич, Х. О. (2020). ОЛИЙ ТАЪЛИМ МУАССАСАСИ УРТА БУТИН РАХБАРИ ПСИХОЛОГИК КОМПЕТЕНТЛИГИНИ ОПТИМАЛЛАШТИРИШНИНГ КОМПЛЕКС МОДЕЛИ. Современное образование (Узбекистан), (9 (94)), 38-47.
29. Исаева, У., & Джалилова, С. (2018). The usage of new pedagogical technologies in lessons. Молодой ученый, (5), 169-171.
30. Халикова, Ш. Т. (2021). РОЛЬ ЭМОЦИОНАЛЬНО-ВОЛЕВЫХ
ОСОБЕННОСТЕЙ ЧЕЛОВЕКА В ЭКСТРЕМАЛЬНЫХ
СИТУАЦИЯХ. Проблемы науки, 9(68), 62-64.
31. Халикова, Ш. Т., & Саматова, З. К. (2021). ВЛИЯНИЕ КАЧЕСТВ
ЛИЧНОСТИ НА ФОРМИРОВАНИЕ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ
ТОЛЕРАНТНОСТИ. "ZAMONAVIY TA "LIM TIZIMINI RIVOJLANTIRISH VA UNGA QARATILGANKREATIVG"OYALAR, TAKLIFLAR VA YECHIMLAR", 503505.