Научная статья на тему 'ПЕДАГОГИК ЖАМОАНИ ПАРТИСИПАТИВ БОШҚАРИШ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА'

ПЕДАГОГИК ЖАМОАНИ ПАРТИСИПАТИВ БОШҚАРИШ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА Текст научной статьи по специальности «Социологические науки»

CC BY
287
49
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Аннотация научной статьи по социологическим наукам, автор научной работы — У. Х. Нурматов

В статье партисипативное управление педагогическим коллективом общеобразовательных школ рассматривается как социально-психологическая проблема.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

In the article, participatory management of the teaching staff of secondary schools is considered as a socio-psychological problem.

Текст научной работы на тему «ПЕДАГОГИК ЖАМОАНИ ПАРТИСИПАТИВ БОШҚАРИШ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА»

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

ПЕДАГОГИК ЖАМОАНИ ПАРТИСИПАТИВ БОШ^АРИШ ИЖТИМОИЙ-ПСИХОЛОГИК МУАММО СИФАТИДА

У. Х. Нурматов

Карши давлат университети мутакил изланувчиси

АННОТАЦИЯ

В статье партисипативное управление педагогическим коллективом общеобразовательных школ рассматривается как социально-психологическая проблема.

ABSTRACT

In the article, participatory management of the teaching staff of secondary schools is considered as a socio-psychological problem.

Рахбар ва ходим муносабатлари, гурухдаги психологик мухит, мехнат жамоаси фаолиятининг самарадорлиги куп жихатдан рахбар куллайдиган бошкарув услубига боглик. Бошкарув услуби - рахбарнинг уз ходимларига нисбатан, улар орасида ишни ташкил этиш буйича куллайдиган одатий хатти-харакатлари мажмуасидир. Классик бошкарув фанларида бошкарув услубларини фарклашга нисбатан турли-туман ёндашувлар мавжуд булса-да, амалда уларнинг хеч бири бошкарув вазиятига мос келувчи мукаммал бир услубни тавсия этолмайди. Психологик тадкикотларнинг курсатишича, хар бир услуб албатта биронта чекланишга эга. Масалан, тизимли ёндашув тамойилига асосланиш бошкарув услуби мавзусига бир мунча тула тахлил бериши мумкин. Бунга биноан, кулланилаётган бошкарув услуби ташкилот хаёти, унинг олдига куйган максад ва бирламчи равишда амалга оширилаётган вазифаларига мос келиши керак. Тизимли ёндашувга биноан рахбар узи бошкараётган тизимни яхши билиши, унинг холатини тугри бахолаши, келажакдаги киёфасини тасаввур эта олиши хамда узгаришларни амалга оширишда иштирок этувчи ходимларни фаолликка жалб эта олиши лозим (И.Махмудов, 2006).

Янги Узбекистонда хам эркин фукаролик жамияти куриш тамойилларининг янгидан белгиланганлиги, Президент Ш.М. Мирзиёев томонидан барча жабхаларда, хусусан, ижтимоий сохаларда инсонпарварлик сиёсатининг кенг сингдирилиши муносабати билан рахбар шахси ва унинг бошкарув услубларига нисбатан ижтимоий фикрда хам муайян узгаришлар руй

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

берди. Фанда К.Левин (чизмага каранг) томонидан киритилган типологияга асосланадиган бошкарув услубларининг уч хил классик: авторитар, либерал ва демократик шакллари кабул килинган булиб, сунгги йилларда утказилган изланишлар (масалан, А.В. Фроловичев, Н.Е. Севрюкова ва бошкалар) натижасига таянадиган булсак, демократик бошкарув услуби анчагина самарали хдсобланади.

1-чизма. К.Левин буйича бошкарув услублари

Тадкикотларда демократик бошкарув услуби:

1) бошкарувнинг ижтимоий-психологик ва иктисодий усулларига таянган;

2) инсонларга йуналган;

3) вазифалар таксимлаб берилган;

4) карор кабул килишда бамаслахдтлилик;

5) ташаббусларни куллаб-кувватлаш;

6) меъёрдаги назорат;

7) олдиндан хабардорлик ва кенг масштабдаги ошкоралик;

8) кайишкоклик;

9) танкидларга сабр-токатлилик;

10) мулокотда самимийлик, очиккунгиллик ва хушфеъллик каби рахбардаги фазилатлар шаклланганлигига боклиглиги уз исботини топган (И.Кравченко, 2006).

Ривожланган мамлакатлар бошкарув амалиётида демократик бошкаришнинг икки хил: "консультатив" ва "партисипатив" куринишлари

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

мавжуд. Бошкарувнинг ушбу партисипатив услубида рахбар ташкилот максадига эришиш йулида ходимлар билан горизонтал йуналишдаги муносабатларни ривожлантириши назарда тутилади (И.Егоров, 2006). Мутахассислар айнан партисипативликни энг самарали услублар каторида курадилар (И.Махмудов, 2006; О.Хдйитов, 2021).

Бу услуб рахбарнинг куйидагича хулкида намоён булади:

1) рахбарнинг ходимлари билан мунтазам фикр алмашуви;

2) рахбар ва ходим муносабатидаги очиклик ва самимийлик;

3) ходимларнинг ташкилий карорлар кабул килишга жалб этилганлиги;

4) рахбар уз бурч ва хукукларининг маълум кисмини ходим зиммасига утказиши;

5) ташкилот вазифаларини режалаштириш ва амалга оширишда ходимларни жалб этиш;

6) мустакил карор кабул кила олиш хукукига эга булган махсус гурухлар тузиш (масалан, умумтаълим мактабларидаги "методбирлашмалар гурухи").

2017 - 2021 йилларда Узбекистон Республикасини ривожлантиришнинг бешта устувор йуналиши буйича Хдракатлар стратегиясини "Ёшларни куллаб-кувватлаш ва ахоли саломатлигини мустахкамлаш йили" давлат дастурини амалга оширилишидаги ислохотлар натижасида таълим муассасаларининг бугунги бошкарув амалиётида куйидаги:

1) ходимлар савиясининг юкорилиги шароитида, карор кабул килиш механизмини аста-секин марказлашмаган тарзда амалга ошириш;

2) карорнинг тезкор самарали ижросини таъминлаш;

3) куйи бугин рахбарлари ва ходимлар малакасини ошириш механизмини яратиш;

4) "инновацияларни жорий этиш" юзасидан таклифларни купайтириш максадида партисипативлик стратегиясига мурожаат этишлар сонининг ортаётганлиги муаммонинг долзарблигини белгилаб беради.

Махаллий шароитда умумтаълим мактаблари педагогик жамоасини партисипатив бошкаришнинг, яъни жамоадаги юкори даражадаги хамкорликни ва укитувчининг мактаб манфаати йулидаги жонбозлигини таъминловчи ижтимоий-психологик омиллар, жумладан, мактаб директори, укитувчилар, педагогик жамоа (гурух) олдида турган асосий вазифаларнинг ижтимоий-психологик томонларини ёритиб берувчи аник илмий тадкикот ишларининг деярли мавжуд эмаслиги долзарб илмий муаммо сифатида намоён булади.

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

Катор социологик концепцияларда партисипатив бошкарув услуби жамоани бошкариш маданиятининг ташки намоён булиш шакли сифатида эътироф этилган. Масалан, Е.Бабосов, Т.Баландина, В.Бетурлакин, И.Галкина, Н.Дмитриев ва бошкалар (А.Фролович, 2008).

Т.Базаров, А.Занковский, В.Хащенко, Н.Прокофьева, А.Краев, А.Фроловичев, Н.Севрюкова, А.Захарова, А.Блашова ва бошкалар томонидан олиб борилган илмий тадкикотлар мазмунини, хилма-хил бошкарув услублари, жумладан партисипатив бошкарув услубининг шаклланиши билан боглик психологик жихатларнинг индивидуал ва гурухий тарздаги урганилиши ташкил килади (И.Егоров, 2006).

Махаллий шароитда бошкарув услублари, хусусан, партисипатив услуб тугрисидаги карашлар:

а) бошкарув социологияси (М.Бекмуродов, А.Холбеков ва бошк.);

б) бошкарув психологияси (М.Давлетшин, Э.Гозиев, В.Каримова, О.Хдйитов, Э.Сатторов, И.Махмудов, Х.Алимов, Н.Боймуродов ва бошк.);

в) сиёсий психология (А.Файзуллаев, Р.Самаров ва бошк.);

г) персонални бошкариш (К.Абдурахмонов, Д.Рахимова, Ю.Одегов, А.Сотволдиев, А.Хдйитов, Б.Муртазоев, З.Худойбердиев ва бошк.);

д) менежмент (С.Гуломов, Ш.Зайнутдинов, ДДосимова ва бошк.) каби сохаларда номлари зикр этилган олимлар томонидан назарий жихатдан кисман асосланган. Шундай булса-да, умумтаълим мактаблари мисолида педагогик жамоани партисипатив бошкаришнинг ижтимоий-психологик омилларини тадкик этиш хали бирор бир мустакил тадкикот предмети сифатида урганилмаган.

Бизнингча, фаолият давомида рахбарнинг демократик услубдан фойдаланиши афзалликлари ва кандай шароитларда сайкалланиб бориши куйидаги куринишларга эга:

Т/р Афзалликлари: Т/р Сайкалланиб бориши:

1. ташаббусларни куллаб-кувватлаш, бажарувчиларнинг ижодий имкониятларини кашф этиш; 1. баркарор, тургун жамоада;

2. ностандарт ва инновацион вазиятлар билан боглик муаммоларни ечишда муваффакиятли карор; 2. юкори малакали ходимлар даврасида;

Central Asian Research Journal for Interdisciplinary Studies (CARJIS) «Психологические особенности развития современной "Жамиятнинг баркарор ижтимоий-иктисодий

личности в годы устойчивого социально- ривожланиш йилларида замонавий шахс

экономического развития общества» ривожланишининг психологик хусусиятлари"

3. мехнат жараёнида шахсни маънавий рагбатлантириш омилларидан самарали фойдаланиш; 3. кам сонли булса-да, фаол, ташаббускор ва ностандарт фикрловчи ходимлар куршовида;

4. мехнатга мотивацияни оширишда психологик механизмларга эътиборни каратиш; 4. тезкорликни талаб этмайдиган ишлаб чикариш шароитларида;

5. бажарувчиларнинг уз мехнатидан коникиш хиссини тарбиялаш; ■5. салмокли моддий харажатларни амалга ошириш имкониятига эга булган даврда.

6. жамоа аъзолари учун кулай психологик мухитни яратиш.

Шу жихатдан олиб Караганда, яъни умумтаълим мактаблари педагогик жамоасини партисипатив бошкаришнинг ижтимоий-психологик омилларини аниклаш ва уларнинг бошкарув самарадорлигига таъсирини тадкик хамда комплекс тахлил этиш максадини амалга оширишда:

1. Рахбар шахси ва педагогик жамоанинг ижтимоий-психологик хусусиятларини урганишга оид психология фанидаги илмий манбаларни тахлил килиш;

2. Педагогик жамоани партисипатив бошкаришда рахбар шахси, ходимлар ва гурух вазифалари каби омилларнинг тутган урни ва уларнинг партисипативлик стратегияси ривожланишига курсатадиган таъсирини комплекс тахлил этиш;

3. Рахбар шахсининг кучли ва кучсиз томонларини диагностика этиш хисобига унинг "англанмаган ва англанган аутонокомпетентлиги"ни аниклаш хамда умумтаълим мактаби бошкарувчиси типологиясини урганиш;

4. Педагогик жамоани бошкариш фаолиятида партисипативлик стратегиясини ривожлантиришга ёрдам берувчи мезонлар тизимини ишлаб чикиш;

5. Ишлаб чикилган мезонлар ёрдамида рахбардаги макбул (партисипатив) бошкарув услубини шаклланганлигининг алохидалик ва умумийлик хусусиятларини бахолаш ва худудий таккослаш каби вазифалар соха мутахассисларининг олдида турган ва ечимини кутаётган энг мухим амалий ишлар сифатида эътироф этиш мумкин.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.