ЁШЛАРНИ БАГРИКЕНГЛИК РУХ^ИДА ТАРБИЯЛАШДА ИЖТИМОИЙ ГУМАНИТАР ФАНЛАРНИНГ ТУТГАН УРНИ
Гулмира Аминовна Бердиева
Бухоро мухандислик-технология институти "Ижтимоий фанлар" кафедраси катта укитувчиси тарих фанлари номзоди
АННОТАЦИЯ
Маколада ёшлар тарбиясида ижтимоий-гуманитар фанларнинг урни ва самарадорлигини оширишнинг илмий-услубий масалаларини тахлил килишга багишланган. Узбекистонда ижтимоий-гуманитар соха учун малакали кадрлар тайёрлашга доир хулоса ва таклифлар берилган.
Таянч сузлар: маънавият, ижтимоий-гуманитар фанлар, фанларни укитиш зарурияти, жамият, таълим, тарбия, фанларни укитиш зарурияти.
АННОТАЦИЯ
Статья посвящена анализу научно-методических вопросов повышения роли и эффективности социальных и гуманитарных наук в воспитании молодежи. Даны выводы и предложения по подготовке квалифицированных кадров для социально-гуманитарной сферы в Узбекистане.
Ключевые слова: духовность, социальные и гуманитарные науки, необходимость преподавания наук, общество, образование, воспитание, необходимость преподавания наук.
ABSTRACT
The article is devoted to the analysis of the scientific and methodological issues of increasing the role and effectiveness of social and humanitarian sciences in youth education. Conclusions and suggestions on the training of qualified personnel for the social and humanitarian sphere in Uzbekistan are given.
Keywords: spirituality, social and humanitarian sciences, necessity of teaching sciences, society, education, upbringing, necessity of teaching sciences.
Маънан ва жисмонан етук ёшларни тарбиялаш масаласи бугунги Узбекистон учун умуммиллий, умумдавлат микёсидаги вазифа булиб, бу эзгу максад йулида амалга оширилаётган ишларни изчиллик ва катъийлик билан давом эттириш мазкур
April, 2023
232
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-232-240
coxagaru acocufi Me30Hra afiHaHgu. By Sopaga ^aMuaTHu gouMufi xapaKaTra KeHTupuS TypaguraH Kyn-MuHHufi Foa, muhhuh MaH^aaTra xH3MaT KuHaguraH KagpuaTHapHu, unrop geMoKpaTuK Kouga Ba TymyHnanapHu aHuK-paBmaH TacaBByp этнm, ynapHu ypraHum, SopuHu acpaS-aBafiHam, SofiuTum, puBo^naHTupum, xanKpu, aBBano, ycuS KeHaeTraH em aBHogHu aHa my Suhum Ba KyHuKManap SuHaH TapSuaHam-MatHaBufi TapSua coxacugaru энг ycTyBop Ba3u$a xucoSHaHagu. EmHap Sy ^aMuaTgaru ui^^MouS-geMo^a^^ rypyx xucoSHaHuS, yHap afipuM yMyMufi xycycuaTHap SuHaH xapaKTepHaHagu. ^yMHagaH зaмoнaвннннк Ba Suhumhuhuk; aHru KacSHap Ba aHruna TypMym Tap3ura uHTuHyBHaHHuK, ui^^moum ^MxaTgaH xapaKaTnaHHuK Ba y3 ^uKpura эгa emHapHu TapSua KuHum goH3apS Macanara afiHaHuS SopMoKga. EmHapga KagpuaTHapHu KafiTa SaxoHam Kananapra HucSaTaH y3ranapoK, atHu yHapga эxтнe^нap Ba ugeaHHap, axHoKufi MetepHap $aoH y3Hamagu. ByryHru KyHga emHap ypTacuga TatHuM TypuHu TaHHam Ba yHu эгaннam, MexHaT ^apaeHura Kupum, ouHaHu maKHHaHTupum, KacSufi ^uxaTgaH ycum Ba xu3MaT Syfiuna uHrapuHam KaSuHap acocufi MyaMMoHapgaH SyHuS xucoSHaHagu.
AnSarra SyHga н:m,нмoнн-гyмaннтap ^aHHapHuHr ypHu SeKuecgup. Rm,нмoнн-гyмaннтap ^aHHapHuHr acocufi MaKcagu TuHraoBHuHuHr yKumra SyHraH u^oSufi MyHocaSaTuHu, SyryHru KyHga энг 3apyp SyHraH yKum, e3um caBogxoHHuru, TypHu MatHyMoTHap SuHaH umHam, acocufi Suhumhu yзнamтнpнmga SuHum Ba yHapHu KyHganuK xaeTga KyHHafi oHum, MaHTuKufi Ba u^ogufi ^uKpHam, yз-yзннн SomKapum, ®:aMoaga Ba ^aMuaTga y3uHu TyTa SuHum, e3Ma Ba oF3aKu MyHoKoT MagaHuaTu KpuganapuHu эгaннam, TatHuMufi ^aoHuarau TamKuH этнm KaSu KyHuKManapHu maKHHaHTupumgaH uSopaTgup.
^o3upru KyHga TatHuM ^apaeHuga нннoвaцнoн TexHoHoruaHap, negaroruK Ba axSopoT TexHoHoruaHapuHu yKyB ^apaeHura KyHHamra SyHraH KrouKum, эtтнSop KyHgaH-KyHra KynafiuS SopMoKga. ByHuHr acocufi caSaSHapugaH Supu-aHtaHaBufi TatHuMga TuHraoBnuHap ^aKaT Tafiep SuHuMHapHu эгaннamгa ypraTuHraH SyHca, н:m,нмoнн-гyмaннтap TatHuMga 3aMoHaBufi TexHoHoruaHap TuHrHoBHuHapHu эгaннaнaeтгaн SuHuMHapHu y3Hapu KugupuS TonumHapura, MycTaKuH ypraHuS, TaxHuH KuHumHapura, xano, xyHocanapHu xaM y3Hapu KeHTupuS nuKapumHapura ypraTagu. TuHraoBnu Sy ^apaeHga maxcHuHr puBo^naHumu, maKHHaHumu Suhum onumu Ba TapSuanaHumura mapouT apaTagu1.
^ocnMoBa M., TatHuM ycHyÖHapu. H®тнмoнн-гyмaннтap $aHHap caмapaцopннгннн omupumga gugaKTuK yfiuHHapgaH ^ofigaHaHnm. 42-6
April, 2023
Барча умумтаълим мактаблари ёхуд таълимнинг бошка боскичлари ижтимоий-гуманитар таълим сифат ва самарадорлигини оширишда илгор педагогик, инновацион ва ахборот технологияларни таълим жараёнига татбик этиш, илгор иш тажрибаларини оммалаштиришни такозо этмокда.
Кейинги йилларда Узбекистонда маънавиятни, уни ривожлантиришда мухим урин тутувчи ижтимоий гуманитар фанларни укитишнинг назарий ва амалий масалаларига доир муайян ишлар амалга оширилмокда. Бу уринда Тошкент давлат иктисодиёт университети профессори, фалсафа фанлари доктори Исмоил Саифназаровнинг "Ижтимоий-гуманитар фанларни укитишни
л
нега кучайтиришимиз керак?" , Файласуф, социолог ва антрополог Валерий Ханнинг "Бизга Эйнштейнлар керакми?" , Элдор Асановнинг "Гуманитар фанлардан нима наф?"4 номли тадкикотлари ва бошка катор ишларда эътиборга молик асосли фикр ва таклиф-тавсиялар илгари сурилган. Хусусан, уларда таълим тизимида фалсафа ва ижтимоий-гуманитар фанларни укитишнинг ижтимоий-функционал мохияти, бу борадаги долзарб муаммо ва вазифалар хамда тажрибалар атрофлича тахлил килинган. Айни пайтда, мавжуд ишларда бугунги таълим тизимида фалсафий ва ижтимоий-гуманитар фанларни укитишнинг инсон ва жамият хаёти ва тараккиёти талаб-эхтиёжларидан келиб чикувчи туб ижтимоий-фалсафий асослари, хусусан уларни тизимли укитишнинг "объектив" зарурияти ва ахамиятини белгиловчи хаётий омиллар етарлича ёритилмаган.
Албатта, бугунги кунда ёшларни тарбиялаш жараёнида уларни дунёвий ва диний кадриятлардан узлуксиз бохабар килиб бориш, бу кадриятларнинг инсон, жамият тараккиётидаги муштарак, гармонал урни бекиёслигини англаб етиш уринлидир.
Халкимиз тарихи гоят улкан булишига карамасдан, у хозирги авлод учун халигача мавхум булиб келаётгани сир эмас. У хакидаги хакикатни халкимизнинг фидойи, уз йулидан, маслагидан кайтмайдиган фарзандларимизга руй-рост айтиш мумкин.
Ёшлар тарбиясида ижтимоий-гуманитар фанлардан тарих фанининг урни бекиёсдир. Сабаби биз аждодларимиз маданиятини тарихимиз оркали билиб
2 Саифназаров И. "Ижтимоий-гуманитар фанларни укитишни нега кучайтиришимиз керак?" adolat.uz/news/izhtimoij-gumanitar-fanlarni-oqitishninega-kuchajtirishimiz-kera 29.10.2021 10:10:29. (Saifnazarov I. "Why should we strengthen the teaching of social sciences and humanities?)
3 Валерий Хан. "Бизга Эйнштейнлар керакми?"
https://www.gazeta.uz/uz/2020/09/16/optimization/#! (Valery Khan. "Do we need Einsteins?")
4 Асанов Э. "Гуманитар фанлардан нима наф?" // "Тафаккур" журнали. -Тошкент: 2021 йил. - №4. - Б. 24-31. (Asanov E. "What's the use of the humanities?" // "Tafakkur" magazine. - Tashkent: 2021. - №4. - B. 24-31.)
April, 2023
234
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-232-240
oHaMu3. TapuxuMroHu aHruna ypraHum Sopacugaru Basu^anapuHu SegrugaS oHumgaH ugrapu yTMumHuHr Sro SugumuMro mapT SyHraH caxu^anapuHu KyHT SuHaH BapaKHamuMro ho3um. TapuxuMro pocTgaH xaM KyxHa.
ByryHru KyHga xohuc TapuxuMroHu apaTumra KaTTa эtтнSop
BaTaHnapBapHuK xuccuHu yfiFoTagu, ysHuKHu aHrHam, uhcohuhhuk ^asugaTHap, muhhuh MagaHuaT, aHtaHa, ygyMHap MatHocuHu Sugum, Kagpura этнmнн ypraTagu. ffly SugaH Supra gaBHaraMro paxSapu MuHHufi-guHufi KagpuaTHapuMroHu TuKHam, SywK a^goggapuMroHuHr uchom puBo^ura KymraH yHKaH xuccacuHu TapFuS этнmгa anoxuga эtтнSop KapaTMoKga. npesugeHTuMro ffl. MupsueeB ys HyTKgapuga-xaMMa ys TapuxuHu ygyFHafigu. ^eKMH SroHuHr MaMHaKaTuMusgarugeK Sofi Tapux, SoSogapuMrogeK SywK angoManap xen Kaepga fiyK. By MepocHu nyKyp ypraHumuMro, xanKuMrora, gyHera eTKasa SugumuMro KepaK geS TatKuggamu Se^ro эмac. By Sopaga afiHu^ca SyryHru KyHga YsSeKucTOH эpнmaeтгaн, gyHe TaH ogaeTraH yHKaH Hara^anapHuHr Herrouga TypraH acocufi omuh MycTaKuHHuK gaBpuga ogaMHapuMroHuHr gyHe^apamu, xaeTra, MexHaTra, ys KacSura SygraH MyHocaSaiu KecKuH ysrapuS SopaeTraHuga aKKog HaMoeH SygaeTraHu TyFpucuga aipo^Huna $uKp ropuraHgu: ÄBBanaMSop, xaHKuMusHuHr MycTaKuH ^uKpgamu, MatHaBufi ogaMu, umuMoufi ^aogguru ycuS SopaeTraHu Sapna MTyKHapuMroHuHr nofigeBopura, KyH-KyBBaraMus MaHSaura afigaHaeTraHuHu cesum, Kypum KufiuH эмac.
TapuxHu ypraHum, yHuHr MaMHaKaT emgapu, xaeTugaru MyxuM ypHu, MuHHufi TapuxHu ypraHum MyaMMogapu Ha^a^ai xosupru KyHga, SaHKu Sy MyaMMogap ugrapu xaM KyTapugraH. MaxMygxy^a BexSygufi ys BacuaTuga: "TypKucToH SogagapuHu uhmcus KyfiMaHrgap. Crogapra BacuaT KugaMaH; X,aMMara osogguK fiyguHu KypcaTuHrgap!", - geraH эgн.
^oMycufi aKg эгacн, uHcoHnapBap maxc SygraH BexSygufi Tapux ^aHuHuHr axaMuaTu xaKuga ranupuS, uhcohhuot komuh Tonumuga Ba ^aMuaTHu Som^apumga Tapux ^aHuHuHr yTa MyxuMHuruHu Ha^a^ai ys acapgapuga, SaHKu Ma^oganapuga, CaMap^aHgga Hamp этrapгaн. "OfiHa" raseTacuHuHr 1914 fiug 27 -coHuga MaxMygxy^a BexSygufiHuHr "Tapux ^yFpo^ua" Ma^ogacu non этннagн. MaKpgaga Myangu^ xaHKgap Tapuxu, MaMHaKaT Tapuxu, uchom TapuxuHu SuHMafi TypuS, oggufi MycyHMoH ^y^apocugaH TopTuS to gaBHaT apSoSu, pyxoHufi Ba ygaMo, oguMy ^ysanogaprana Mapu^aTHu Syga ogumu anco MyMKuH эмac, gefigu.
SepugaeTraHHuru Se^uc эмac. ^yHKu y yHKaH TapSuaBufi axaMuaTra эгagнp. Ys
April, 2023
EexöygnfiHHHr ^HKpnna, Tapnx gaBHaraapHHHr ryHHaö arnHamH Ba e HHKupO3H caöaÖHapnHH, KnmnHapHHHr эtтнкogн gapa^acnHH TymyHTnpnö öepagn. "MyKaMMan, OgnH hhcoh öyHnö этнmнm ynyH TapnxHH öhhmo; gapKOp, xap ;aHgafi öhhhm xaM Tapnx hhmch3 TyHa Ba MyKaMMan эмac",-geögн Eexöygnö "OöHa" ra3eTacHHHHr 1915 hhh 28 ^eBpan Oönga Hamp этннгaн ra3eTacnHHHr xaM 10-cOHnga xp^H MynHHHHr "Mhhhhh Tapnx xaKHHga" Ma;OHacnga MaMHaKarga mhhhhh yfiroHum gaBpn öomnaHraHHra yH hhh öyHraH myHgaH öyeH hom-mhm geMaeTraHH Tapa;HH этгaн MaMHaKaraapga ÖOHanap y3 mhhhhh TapnxnapnHH öomnaHFHH cnH^HapgaH ypraHeTraHHapn, TypKncTOHga эca xen ;aHgafi y3rapnm fiy; geö e3agn. TypKHCTOH Tapnxnra gOnp MyanHH^ yHTa caBOHHH HHrapn cypnö, yHHHr эннмннн cypafign:
1.TapuxH hchom khtoÖHapngaH MatHyM öyHypKH, öypyHrn ÖOÖOHapnMH3 acpra xH^pHHHHHr nrnnxOgnga hchom gnHHnra KnpMnmHap. Eac yH 3aMOHgarn 6o6oHapuMH3, apaÖHapHHHr ^aöp Ba 3ypn HHaMH? Ekh y3 paFÖar HxraepHapn HHaMH MycyHMOH öyHyögypHap? Ba yHap ycTHra khm xyKMpoHHHK KHHap эgн?
2. ^hhh hchomhh KaöyHHgHH HHrapn TypKHCTOH xanKgapn Kaöcn gHHga эgн? ABBanru gHHHapHHHr axKOM Ba moxhath HHMagnH nÖOpar эgн? yh BaKTgarn yp$ Ba pacMHapu ;aHgaö эgн.
3. TypKHCTOHHHHapHHHr ^oxuhhat 3aMOHHgHH kohfoh pacM Ba OgaraapngnH öa3HCH öy KyHru MycyHMOHHapra xaM öopMH?
4. HcHOMH^TgHH aBBan TypKncTOHHHHap Kaöcn thh HHa cy3HamapgnHap? ÄnapHHHr yMyMHH THHHapn Kaöcn thh эgн?...
5. HcHOMH^TgHH My;aggaM yMyM TypKncTOHHHHap ^hhchat M3acngaH MHHHaTra MaHcyö эgннap?
6. X,O3nprn TypKHcTOH MycyHMOHHapHHHHr öapnacn TypKMH?
7. ApaÖHap hcthhocngnH öepn, xO3nprana TypKHcTOH MycyHMOHHapn Hena nogmoxra TaötannK этмнmнap?
8. Coöh; TypK HMnepaTypu AMnp TeMypHHHr yH ;agap Fanaöa ^axOHrupHHrura HHMa caöaö öyHgn? Ba Oxnp xyKyMaTHHHr MyH;apn3 öyHnö KeTraHHra caöaö Hagyp?
9. Amhp TeMyp gaBpnga yHyM Ba agaöneT Ha Kaö^naTga эgн?
10. TypK TapuxHgHH HO3HMHHna ncra^Oga этмaк ynyH Kaficu acapHapHH MyTOHaa этмaк KepaK?"5
ro;Opuga caHaö yTHHraH yHTa caBOH Ha$a;ar "OöHa" ra3eTacn MyxnncHapnHH, öaHKH öyTyH TypKHcTOH xan;n
5 "OHHa"(1914-1915H) "AKageMna" HampneTn. T.2001. 51-52 6eraap
April, 2023
236
HoMugaH esugraH эgн gecaK Sygagu. ^yHKu uhcoh SopKu, y TapuxHuHr ^ohhu Ba ^o^Kanu caxu^anapura gouM KusuKagu Ba yHu ypraHumra uHTugagu.
Hhcoh SopKu, y yTMumura gouM Hurox Tamgafigu, yTMum xox KafiFygu, xox FanaSanu SygcuH y gouM uhcohhu KrouKTupraH Ba SyHgaH cyHr xaM KusuKTupuS Kegagu. 3epo, Tapux-Sy ^a^aT caHanap, xogucanap эмac, y aBBano, ys ^aoguaTu SugaH uHcoHuaT xoTupacuga yHMac us KoggupraH a^goggap xaKugaru ^aHgup gecaK Ma^cagra MyBo^us; Sygap эgн.
XX acp Somgapuga Muggufi yfiFoHumra saMuH TafiepgaS, xaHKHu KoHoKguKgaH Matpu^aira eTaKHoBnu aHru, ^agug agaSueTu SomgoBnugapugaH Supu-uHFop ^uKpgu guH apSoSu My^Tufi MaxMygxy^a BexSygufi эgн. y "MycTaKuH ^yMxypuaT agoBSapgopu, gyHeBufi uHM-^aHHap yKuTugaguraH, aHru ycyggaru MaKTaSgapHu onraH SupuHnu gpaMaTypr, Teaipnu, Homup, ^ypHagucT эgн"6. ^
YsSeK xaHKuHuHr ygyF cufiMogapu KoggupraH Mepoc yHKaH Ba SeSaxo. Ammo, xanKuMro ysoK gaBpgap MoSafiHuga Sy MepocgaH MatgyM gapa^aga SeSaxpa Koggu. KaguMru TapuxuMro SygoKgapuHuHr Kysgapu SepKuiugraH, Matpu^aT maMHapu ynupugraH эgн. MycTaKuHHuK mapo^ara Ty^afigu, SygoKgap Kysu onuggu Ba maMHap eKuggu. ByHgaH SyTyH xanKuMroHu SaxpaMaHg этнm Sypn Ba Basu^agup. Bus ysoK fiuggap xoTup^aMHuK Kafi^uara ocTuga amaguK. Ys-ysuMrogaH MaMHyHHuK TyfiFycu KanSuMusra xyKMpoH эgн. TapuxuMrora xaM xoTup^aMHuK Kafi^uaTu SugaH MyHocaSaTga SygguK. BaxogaHKu, MagaHuaTu TaHassygra ynparaH wpT uHKuposra w TyTraH xaHKHuHr Kega^aru ryMoH ocTuga Kogagu. X,aKuK;aTaH xaM, SyryHru KyHga ropraMroga ogaMHapHuHr gyHe^apamu TySgaH ysrapMoKga, WKcaHMoKga. ByryHru saMoHgomgapuMro SugaH 90-fiuggapgaru uHcoHHapHuHr gyHe^apamu, oHry Ta^aKKypuga ep SugaH ocMoHna $apK Sop. .eKuH SyHu SatsaH ysuMro xaM cesMafi KoganMro, rye aBBaggaH myHgafi SyguS KegraHgeK. 3Hr MyxuMu, ougaMrogaru, MexHaT ^aMoaMrogaru, ^apsaHggapuMro TatguM ogaeTraH Suhum MacKaHHapugaru, Sapna maxap Ba KumgoKHapuMusgaru, SyTyH YsSeKucToHuMusgaru SeKuec aHrugaHumgap Mucoguga Sy ysrapumgapHuHr Hara^anapuHu xap KagaMga KypanMro.
MaMHaKaraMro Tapuxuga SaFpuKeHrguKra oug Foagap puBo^naHumuHuHr энг MyxuM SocKu^napgaH SupuHu XIX acpHuHr ukkuhhu apMu Ba XX acpHuHr SupuHHu noparuHu ysura KaMpaS ogaguraH gaBp TamKug этagн. yHuHr xycycuaT Ba MaBKeuHu YpTa Ocue my BaKiga KenraH fiupuK Ba KeHr
6 Kocumob B. KapBoHSomu // MaxMygxy^a BexSygufi. TaHHaHraH acapgap. -T.: "MatHaBuaT", 1997. - B. 5.
April, 2023
237
куламли тарихий жараён ва вокеалар белгилайди, улар эса уз навбатида тарихий-фалсафий тафаккурда багрикенглик ва ёшлар муаммоларига алохида эътибор каратганлиги, уларнинг чамбарчас, узвий богланганликларини таккозо этди. Шу билан бирга у уз мустамлакасидан тулик ва хар томонлама фойдаланиш, хомашёларга эга булиш, улка халкларини итоатда саклаш, унинг ахволидан хабардор булиб туриш максадларида Туркистонга саноат ва маданият воситаларини олиб кела бошлади. Бу воситалар мустамлакачилик зулми ва сиёсатини мустахкамлаш учун хизмат килиши назарда тутилган эди ва улар объектив равишда Туркистоннинг Европа маданий ходисалари билан алокада булишига, бу ерда узгача янги шахар маданияти ютукларининг кириши
п
ва таркалишига олиб келди .
Диний багрикенглик гоясига таянган давлатимизда хилма-хил диний эътикодга эга булган турли миллат вакиллари хамжихат булиб, бир заминда яшаб, мехнат килиб келмокда. Бу эса кишиларнинг бир замин, бир Ватан учун, олижаноб гоя ва ниятлар йулида хамкор ва хамжихат булиб яшашини англатади. бутун жамият аъзоларининг хамкорлигини назарда тутади, тинчлик ва баркарорликни мустахкамлашнинг мухим шарти хисобланади.
Хулоса килиб айтганда, мустакил Узбекистонда вояга етаётган хар бир ёшни маънавий баркамол, иродаси бакувват, имон-эътикоди бутун, миллий гоя билан куролланган, кучли мафкуравий иммунитетга эга шахс сифатида тарбиялашда, онгу тафаккурини ривожлантириб, хаётга, мехнатга, мулкка муносабати тубдан узгартиришда, уз фукаролик бурчини чукур англаб, Ватанга мухаббат ва садокат, дахлдорлик туйгуси билан яшашида, уз такдирини Ватани такдири билан муштарак деб хис килишида асрлар оша юртимизда яшаб келаётган дунёвий-диний кадриятларнинг урни бекиёс. Шунингдек ёшларда замонавий тафаккурни тарбиялашда дунёвий ва диний кадриятлар омилининг ахамиятини ошириш усуллари ва илгор тажрибаларини аниклаш, уларни такомиллаштириш зарур.
REFERENCES
1. ^осимова М., Таълим услублари. Ижтимоий-гуманитар фанлар самарадорлигини оширишда дидактик уйинлардан фойдаланиш. 42-б
2. Саифназаров И. "Ижтимоий-гуманитар фанларни укитишни нега кучайтиришимиз керак?" адолат.уз/неwс/изхтимоиж-гуманитар-фанларни-окитишнинега-кучажтиришимиз-кера
Узбекистонда ижтимоий-фалсафий фикрлар тарихидан. Т.: "Узбекистон", 1995. 213-б. 38
https://nuu.uz/
April, 2023
International Scientific and Practical Conference
29.10.2021 10:10:29. (Саифназаров И. "Wx,ü шоулд we стренгтхен тхе теачинг оф сосиал ссиенсес анд хуманитиес?)
3. Валерий Хан. "Бизга Эйнштейнлар керакми?" Xттпc://www.газeта.уз/уз/2020/09/16/оптимизатион/#! (Валерй Кхан. "До we неед Эинстеинс?").
4. Асанов Э. "Гуманитар фанлардан нима наф?" // "Тафаккур" журнали. -Тошкент: 2021 йил. - №4. - Б. 24-31. (Асанов Э. "Wx^'c тхе усе оф тхе хуманитиес?" // "Тафаккур" магазине. - Ташкент: 2021. - №4. - Б. 24-31.)
5. "Ойина"( 1914-1915й) "Академия" нашриёти. Т.2001. 51-52 бетлар
6. Косимов б. Карвонбоши // Махмудхужа Бехбудий. Танланган асарлар. - Т.: "Маънавият", 1997. - Б. 5.
7. Узбекистонда ижтимоий-фалсафий фикрлар тарихидан. Т.: "Узбекистан", 1995. 213-б.
8. Jahongir, S. (2020). Philosophical views of Umar life. Academicia. An International Multidisciplinary Research Journal.-India, 10(4), 360-364.
9. Shodiev, J. J. (2020). Interpretation of moral facts in the opinions of Umar Khayyam. International engineering journal for research & development. -India, 5(3), 143-148.
10. Шодиев, Ж. Ж. Interpretation of the image of may in the ruba of Umar Khayyam. Monografíapokonferencyjna science, research, development, 33, 2020-30.
11. Шодиев, Ж. Ж. (2020). Умар Хайём фалсафий карашларида инсон такдири ва эркин ирода масаласи. Наманган давлат университети Илмий ахборотномаси, 2, 197-204.
12. Шодиев, Ж. Ж. (2020). Умар Хайёмнинг асосий асарлари ва рубоийларининг тузилиши, мазмуни ва тахлили. Илм Сарчашмалари.-Урганч, 10, 44-47.
13. Шодиев, Ж. Ж. (2020). Умар Хайём рубоийларининг талкин ва тавсифи. Наманган давлат университети Илмий ахборотномаси, 9, 206-210.
14. Шодиев, Ж. Ж. (2020). Умар Хайёмнинг ижтимоий-ахлокий карашлари. Фалсафа ва %уцуц.-Тошкент, 3, 107-110.
15. Shodiev, J. (2021). The problem of knowledge in the philosophical views of Umar Khayyam. Imam al-Bukhari IBS Journal, 2.
16. Шодиев, Ж. (2022). Илк уйгониш даврида-комил инсонни шакллантириш ватарбиялашда тасаввуф таълимотининг урни. Scientific
Bullettin of NamSU-Научный вестник НамГУ-NamDU ilmiy axborotnomasi-2022-yil_4-сон, 229.
April, 2023
239
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-232-240
17. Шодиев, Ж. Ж. Мамлакатимизда инсон кддрини юксалтиришнинг ижтимоий-фалсафий масалалари. Карду хабарлари. Илмий-назарий, услубий журнал. Махсус сон (Ижтимоий фанлар).
18. Shodiev, J. J. (2020). INTERPRETATION AND DESCRIPTION OF UMAR KHAYYAM RUBAYA. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2(9), 206211.
19. SJ Jurakulovich-AGAINST IGNORANCE-FIGHTING WITH ENLIGHTENMENT THE MAIN CRITERIA IN IMPROVING HUMAN VALUE. 2022/10/30. 1160-1164.
20. Jurakulovich, S. J. (2022). ATTITUDE TO HUMAN DIGNITY IN THE PERIOD OF AMIR TEMUR AND TEMURIDS DYNASTY. Web of Scientist: International Scientific Research Journal, 3(5), 43-47.
21. Shodiyev, J. (2021). JAMIYATDAGI MEHNAT MUNOSABATLARI SHAROITIDA MA'NAVIY SALOHIYAT. Журнал истории и общества, (2).
22. J SHODIEV - SOCIO-POLITICAL LIFE AND THE DEVELOPMENT OF SCIENCE IN THE PERIOD OF UMAR KHAYAM, 2021/4/21
23. Shodiyev, J. (2021). O'ZBEKISTONDA IJTIMOIY-SIYOSIY KOMMUNIKATSIYA RIVOJLANISHIDA RAQAMLI TPANSFORMATSIYA SIYOSATI. Academic research in educational sciences, 2(2), 409-416.
24. JJ Shodiyev - U THE QUESTION OF HUMAN DESTINY AND FREE IN THE PHILOSOPHICAL VIEWS OF OMAR KHAYYAM. Scientific Bulletin of Namangan State University, 2021. 197-202.
25. Shodiev Jahongir Jurakulovich. Interpretation of moral facts in the opinions of Umar Khayyam. International Engineering Journal For Research & Development 2020/4/16.
26. Туляев, А. И. (2021). "VIRTUAL OLAM" TUSHUNCHASINI O „RGANISHGA DOIR FALSAFIY YONDASHUVLAR. ФИЛОСОФИЯ И ЖИЗНЬ МЕЖДУНАРОДНЫЙ ЖУРНАЛ, (4 (15)).
April, 2023