Научная статья на тему 'ЁШЛАРДА МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ СИФАТЛАРНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ АЙРИМ МАСАЛАЛАРИ'

ЁШЛАРДА МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ СИФАТЛАРНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ АЙРИМ МАСАЛАЛАРИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

21
6
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
Маънавий-аҳлоқий тарбия / ижтимоий тарбия / маънавият / маърифат / ёшлар / ижтимоий муҳит / Духовно-нравственное воспитание / социальное воспитание / духовность / просвещение / молодежь / социальная среда

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Д Қ. Хушбоқов

Мазкур мақола талаба-ёшларнинг маънавий-аҳлоқий тарбияси ва онгини такомиллаштиришнинг айрим жиҳатларига бағишланади. Маънавият жуда кенг тушунча бўлиб, маърифат, маданият, ахлоқий маданият, ижтимоий – сиёсий, ҳуқуқий, диний маданият тушунчаларини ўз ичига қамраб олади. Инсон моддий таъминланиш билан чегараланиб қолмайди, балки маънавиятга интилиб яшайди. Ёшларнинг маънавий-аҳлоқий тарбия масалалари ҳар қайси даврда ҳам долзарб бўлиб қолаверади.

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Данная статья посвящена некоторым аспектам духовно-нравственного воспитания и совершенствования сознания учащихся. Духовность — очень широкое понятие, включающее в себя понятия просвещения, культуры, нравственной культуры, общественно-политической, правовой, религиозной культуры. Человек не ограничен материальным обеспечением, а стремится к духовному. Вопросы духовно-нравственного воспитания молодежи остаются актуальными в любую эпоху

Текст научной работы на тему «ЁШЛАРДА МАЪНАВИЙ-АҲЛОҚИЙ СИФАТЛАРНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ АЙРИМ МАСАЛАЛАРИ»

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of ^^bM^an's^evelopmen^^^^^^^^

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston

ЕШЛАРДА МАЪНАВИЙ-АХЛОКИЙ СИФАТЛАРНИ ТАКОМИЛЛАШТИРИШНИНГ АЙРИМ МАСАЛАЛАРИ

Д. Хушбоков

УзМУ "Педагогика ва умумий психология кафедраси" таянч докторанти

АННОТАЦИЯ

Мазкур макола талаба-ёшларнинг маънавий-ахлокий тарбияси ва онгини такомиллаштиришнинг айрим жихатларига багишланади. Маънавият жуда кенг тушунча булиб, маърифат, маданият, ахлокий маданият, ижтимоий - сиёсий, хукукий, диний маданият тушунчаларини уз ичига камраб олади. Инсон моддий таъминланиш билан чегараланиб колмайди, балки маънавиятга интилиб яшайди. Ёшларнинг маънавий-ахлокий тарбия масалалари хар кайси даврда хам долзарб булиб колаверади.

Калит сузлар: Маънавий-ахлокий тарбия, ижтимоий тарбия, маънавият, маърифат, ёшлар, ижтимоий мухит

АННОТАЦИЯ

Данная статья посвящена некоторым аспектам духовно-нравственного воспитания и совершенствования сознания учащихся. Духовность — очень широкое понятие, включающее в себя понятия просвещения, культуры, нравственной культуры, общественно-политической, правовой, религиозной культуры. Человек не ограничен материальным обеспечением, а стремится к духовному. Вопросы духовно-нравственного воспитания молодежи остаются актуальными в любую эпоху.

Ключевые слова: Духовно-нравственное воспитание, социальное воспитание, духовность, просвещение, молодежь, социальная среда

ABSTRACT

This article is devoted to some aspects of spiritual and moral education and improvement of consciousness of students. Spirituality is a very broad concept that includes the concepts of enlightenment, culture, moral culture, socio-political, legal, and religious culture. A person is not limited by material security, but strives for spirituality. The issues of spiritual and moral education of young people remain relevant in any era.

May 6, 2023

697

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

Keywords: Spiritual and moral education, social education, spirituality, enlightenment, youth, social environment

TatnuM TH3HMHHHHr 6apna SocKKHnapuga, aHHuKca, onuft TatnuM Myaccacanapu TanaSanapuHu MKcaK MatHaBuaTnu, axnoKgu Ba Matpu^arau khhh6 Tap6uanamra anoxuga axaMuaT 6epnnHmH KOHyHHH Ba 3apypuH 6ynu6, yHuHr go-roapSnuru KyHHgarnnap 6unaH rooxgaHagu:

-6upuHHudaH, MaMnaKaruMro y3 MycTaKHnnnrHHH Ky^ra KHpHTHmn 6unaH 6ywK MatHaBHATHMH3HH TuKnam Ba aHaga roKcaTrapum xaMga yHu 6apna ^yKaponapra, энг aBBano, emnapra cuHrgupum gaBnarnMro cuecaraga ycTyBop HyHannm ku^h6 6enrnnaHHmH, h^thmohh xaeTHMH3HHHr 6apna coxanapugaru cuHrapu TatnHM TH3HMHHHHr 6apna 6ocKH^napnga, aHHHKca, OTM napga xaM 6ywK MatHaBuaTHMH3HH THKnam Ba aHaga WKcanTupum, yHHHr Munnufi Ba yMyM6amapuH 3aMHHHHu MycraxKaMnam acocuga Tana6a-ernnapra 3aMOH Tana6napu Ba ^axoH aHgo3anapu acocuga 6hhhm Ba MatnyMoT 6epum 6unaH 6upra, ynapga WKcaK MatHaBuH MagaHuaT, axnoK Ba Matpu^ar ^asunaraapuHu cuHrgupum Ba Tap6uanam MyaMMonapuHuHr enuMuHu gaBp TaKO3O этнmн;

-UKKUHHudaH, ^aBnarnMroHuHr энг MyxuM Basu^anapugaH Supu- MatHaBuM ^uxargaH 6apKaMon uhcohhu Tap6uanam, TatnuM Ba Maopu^ TrouMuHu TaKOMunnamTupum, Munnufi ucraKgon roacu acocuga MatHaBuM Ba pyxuM ^uxargaH em aBnogHu Boara eTKa3umga 3aMoHaBuH negaroruK TexHonoruanap, uHTep^aon eHgamyB acocuga TanKuH кнпнннmнгa ^m^MouM 3apypaT TyFunumu.

-ynumudaH, Munnufi мatнaвнaтнмнзнн TuKnam 6opacuga onu6 6opunraH, gaBoM этaeтгaн umnap, xa^K TatnuMuHuHr Ty6gaH ucnox кнпннaeтгaнн Y36eKucToHga н^тнмoнн $aon, MatHaBuaTu eTyK maxcnapHu Tap6uanam, xa^K xy^anuru, 6omKapyB ugopanapu, ^aH-TexHuKa Ba MagaHuaTHuHr 6apna coxanapu ynyH eTyK Myraxaccucnap Tafiepnam uMKoHuaTuHuHr By^ygra Kenumu;

-mypmumudaH, yHuBepcan TexHonoruanap 6unaH 6OFHUK rao6arnamyB ^apaeHuga emnapHu WKcaK MatHaBuM axnoKgu kmuS Tap6uanam muggarau Ma^KypaBufi Kypamnap ^apaeHuga aManra omнpнпaeтгaнпнгн. ffly ^uxargaH onraHga Ma^KypaBufi тнзнмнннг yзгapнmн, н^тнмoнн aHrunaHum MatHaBuM Mepocnapra aHruna eHgamum, KapamHu TaKo3o этнmн.

MatHaBHHT ^yga KeHr TymyHna 6ynu6, Matpu^ar, MagaHuaT, axnoKufi MagaHuaT, н^тнмoнн - cue^M, xyKyKuH, guHufi MagaHuaT TymyHnanapuHu y3 unura KaMpa6 onagu.

May 6, 2023

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston ^^^^^^^araqqiyotining^oydevor^

"Маънавият инсонни рухий покланиш ва юксалишга даъват этадиган, инсон ички оламини бойитадиган, унинг иймон-иродасини, эътикодини мустахкамлайдиган, виждонини уйготадиган кудратли ботиний кучдир". Дархакикат, маънавият инсон рухий оламининг йигиндиси сифатида инсонга рухий озука беради, кудрат багишлайди. Инсон моддий таъминланиш билан чегараланиб колмайди, балки маънавиятга интилиб яшайди.

Тарихий шарт-шароит ёки географик, худудий якинлик, хар бир халк уз миллати билан якин алокада булса, унга таъсир курсатади ва уз навбатида узига хам таъсирланади.

Маданий тараккиёт узлуксиз давом этувчи жараён булиб, миллий анъаналар, урф-одатлар, маданий меърос сакланади.Хдр бир давлат, жамият тараккиёти давомида янги авлод моддий ва маънавий маданиятини янгидан яратмайди, балки аждодлардан колган моддий ва маънавий маданият негизларига таянади, аждодлардан бойликларни кабул килиб, уларни ижодий давом эттиради. Янги кадриятларни яратиш учун эса аждодлар маънавий меросини узлаштириш зарур булади.

Илмий ишланмаларда талаба ёшларнинг манавий-ахлокий сифатларини тадкик этган олима Ш.Абдуллаева фикрига кура "талаба ёшларнинг манавий-ахлокий сифатлари инсонлар билан мулокотида, жамиятнинг ривожланишига боглик холда, давлатнинг маънавият ва марифатни самарали бошкара олиш кобилиятига боглик шаклланади. Бундай холда манавий-ахлокий сифат даражаси ривожланади".

Уз карашлари билан тахсил олувчиларнинг ахлокий сифатларининг ривожланишига хисса кушган олима Г. Ибрагимова: "Ахлокий сифат ижтимоий категория сифатида ёшларнинг шахсий ва манавий эхтиёжларини кондириш, ривожланишга булган шахсий манфаатларини руёбга чикариш максадида ёшларнинг шахсий ривожланиш юзасидан буладиган ижтимоий муносабатларни ифодалайди",- деб ахлокий сифат тушунчасига таъриф беришган.

Виленский М.Я., А.Г. Горшковлар "маънавий-ахлокий сифатларнинг ривожланиши жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланиш мунтазамлигига кура, ёшларнинг спорт билан бандлиги ва атроф мухит фаолиятидаги иштироки натижасидаги муносабатлар тизими" деб тариф беришган. Ушбу таърифни куллаб-кувватлаб Закревская Н.Г. "манавий-ахлокий сифатларнинг ривожланиши ёшларнинг спорт билан шугулланишларига шароитлар яратилиши ва уларнинг

May 6, 2023

699

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of

Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston

спортдаги иштироеига оид ижтимоий муносабатлар йигиндиси" деб тарифлаган.

Маънавий-ахлокий сифатлар ва спорт билан шугулланиш муаммоларини тадкик этган олим Ермаков В.А. фикрига кура "манавий-ахлокий сифатларнинг ривожланишига нафакат ёшларнинг жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишлари учун яратилган шароитлар, балки уларнинг шугулланишлари учун зарур булган мотивацион факторларни юзага келтириш ва таминлашдан иборатдир" -деб такидлаган.

Педагог олимлардан бири И.Б.Акимов "Манавий-ахлокий сифат" тушунчасини факат жисмоний тарбия ва спорт билан шугулланишга богламаслик зарурлигини айтиб, "манавий-ахлокий сифатлар ёшларнинг мунтазам спорт ва бошка машгулотлар билан машгул булиб, уз хаётий максадларини руёбга чикаришга каратилган харакатлари ва у ёки бу сабабларга кура машгул булиш жараёнларининг чекланмаганидан иборат карама-каршиликларни уз ичига олган ижтимоий холат ёки ижтимоий муносабатларнинг бир тури" шаклида тавсифлайди. Шунингдек И.Б.Акимов "маънавий-ахлокий сифатларни ижтимоий хаётда мавжуд булган маълум бир меёрий даража ва хажмдаги малум шартларга боглик машгулотлар билан банд булган ёшлар уртасидаги мутаносиблик" деб тарифлаб, "манавий-ахлокий сифатлар машгулотлар билан банд булган ёшларнинг, машгулотлар малум бир шартларига нисбатан харакатларини назарда тутган холда, уз фикрини ривожлантириб, ёшларнинг маълум бир машгулотда банд булиши, балки яшаш жараёнининг табиий куринишини ифодалайди"[ ],- деб хисоблайди.

Талабаларда маънавий-ахлокий сифатларни ривожлантиришда педагогик жараён муайян шароитларда давом этади, унинг таркибий кисмлардан бирортасининг кемтиклиги педагогик жараённинг яхлитлигини бузади, самарадорлигини пасайтиради. «Педагогик жараёнда объектив, ижтимоий субъектив омиллар тахсил олувчининг индивидуал-аклий мулкига айланади ва шахснинг ривожланишини таъминлайди. Шунинг учун педагогик жараён - бу укитиш, тарбиялаш, укитиш ва ривожланиш жараёнларининг органик бирлиги сифатида кабул килинади» [69,41-б.]. Олий таълим муассасасидаги педагогик жараённинг вазифалари, мазмуни, усуллари ва шакллари нафакат эхтиёжларга, балки жамиятнинг имкониятларига, ушбу жараён содир буладиган шароитларга (моддий, гигиеник, ахлокий ва психологик ва бошкалар) боглик. Педагогик жараённинг юкорида ифодаланганлиги унинг ташки алокалари билан боглик.

May 6, 2023

700

National University of Uzbekistan Quality education — the foundation of Uzbekistan's development

Volume 4 | NUU Conference 3 | 2023 Sifatli ta'lim — O'zbekiston taraqqiyotining poydevori

REFERENCES:

1. Абдуллаева, Ш. А. (2018). СОВРЕМЕННЫЕ ПЕДАГОГИЧЕСКИЕ ПРОБЛЕМЫ СРЕДНЕЙ ШКОЛЫ. Редакционная коллегия, 459.

2. Абдуллаева, Г. А., & Аллаярова, С. Н. (2021). ТАРБИЯ ЖАРАЁНИ СИФАТИНИ КВАЛИМЕТРИК МОНИТОРИНГ ^ИЛИШ: МУАММО ВА ЕЧИМЛАР. Современное образование (Узбекистан), (12 (109)), 63-70.

3. Акимов И.Б. Содержание и методы приобщения учащихся к нравственным ценностям в процессе физического воспитания.2015.-с.87.

4. Виленский, А.Г. Горшков. - Москва : КНОРУС, 2012. - 240 с.

5. Erkaboeva, N. S., & Bakhromovna, M. M. (2022). A MODERN APPROACH TO THE FORMATION OF PROFESSIONAL COMPETENCE IN FUTURE DEFECTOLOGISTS. Galaxy International Interdisciplinary Research Journal, 10(12), 1723-1725.

6. Нишанбаева, Э. З. (2023). ИЖТИМОИЙ ШЕРИКЛИКНИ РИВОЖЛАНТИРИШ МЕХАНИЗМЛАРИ. Academic research in educational sciences, 5(NUU Conference 2), 472-477.

7. Закревская Н.Г. Здоровый образ жизни и социальное здоровье //-Санкт-Петербург, 2015.- С. 90-103.

8. Хамрокулова, Ш., & Тулишов, Г. (2023). ОИЛА-ИЖТИМОИЙ ЭКОЛОГИК ТАРБИЯ СУБЪЕКТИ. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 291-296.

9. Худайназаров, Т. А. (2021). УСМИР У^УВЧИЛАРДА ШАХСЛАРАРО МУНОСАБАТЛАР ШАКЛЛАНИШИДА "РАТБАТ ВА ЖАЗО" ФЕНОМЕНЛАРИНИНГ РОЛИ. Academic research in educational sciences, 2(NUU Conference 1), 437-441

May 6, 2023 Republican Scientific and Practical Conference

701

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.