DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-825-833
ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ-ТАРБИЯВИЙ ОНГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ХДМКОРЛИКНИНГ УРНИ ВА
АХДМИЯТИ
Хол Жумаевич Худойкулов
Мирзо Улугбек номидаги Узбекистон Миллий унверситети, "Педагогика ва умумий психология"кафедраси профессори, педагогика фанлари доктори
Ушбу макола талаба ёшларнинг маънавий-тарбиявий онгини шакллантиришда педагогик хамкорликнинг урни ва ахамиятига багишланган. Хрзирги фан ва техника тараккиёти шиддат билан ривожланиб бораётган бир вактда маънавий-ахлокий тарбияга ахамият бериш ва хамкорлик масалаларига ахамият беришга муаллиф тухталиб утган. Маънавий-ахлокий жихатдан ёшларни камол топтиришда шарк анъаналари ва кадриятларидан фойдаланишга ургу берилган.
Калит сузлар: маънавий-ахлокий тарбия, ижтимоий тарбия, ватанпарварлик, тарбия тамойиллари, хамкорлик
Данная статья посвящена роли и значению педагогического сотрудничества в формировании духовно-воспитательного сознания учащихся. В условиях стремительного развития современной науки и техники автор акцентировал внимание на придании важности духовно-нравственному воспитанию и придании важности вопросам сотрудничества. Акцент сделан на использовании восточных традиций и ценностей в духовно-нравственном развитии молодежи.
Ключевые слова: духовно-нравственное воспитание, социальное воспитание, патриотизм, принципы воспитания, сотрудничество
This article is devoted to the role and importance of pedagogical cooperation in forming the spiritual and educational consciousness of students. At a time when modern science and technology development is rapidly developing, the author focused on giving importance to spiritual
АННОТАЦИЯ
АННОТАЦИЯ
ABSTRACT
and moral education and giving importance to issues of
April, 2023
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-825-833
cooperation. Emphasis is placed on the use of Eastern traditions and values in the spiritual and moral development of young people.
Keywords: spiritual and moral education, social education, patriotism, principles of education, cooperation
Инсон маънавий онгини шакллантиришда юртимизда жуда катта ишлар амалга оширилмокда. Янги мустакил Узбекистонда маънавият тушунчасининг мохияти, унинг ижтимоий-иктисодий ахамияти янгидан ривожлантириш имкони кашф этилди. Миллий мустакиллик ва маънавиятининг бир-бири билан богликлиги, ижтимоий тараккиёт конунияти эканлиги бугунги хаётда уз исботини топмокда.
Зеро, бизнинг асримиз - фан асри, маънавият ишлаб чиккариш кучига айланганлиги билан тавсифланади. Шунинг учун киска даврда маънавият ва маърифатнинг назарий асослари яратилди, укув кулланмаларнинг дастлабки намуналари нашрдан чикди. Булар халкимизнинг маънавий мустакиллигига замин яратилганлигидан, маърифат хазинаси бунёд булганлигидан, ёшлар тарбиясида маънавият-маърифат ишларининг ривожланишида педагогик хамкорликнинг мохияти зарурий муаммо эканлигидан далолат беради.
Аммо мамлакатимизда инсонпарвар демократик жамият куришнинг маънавий омили - комил инсонни шакллантиришнинг яхлит амалий педогогик асослари ва хар бир ижтимоий гурухнинг маънавий маданиятини таркиб топтириш, маърифат ишларининг самарадорлигини ошириш усуллари, шакллари, воситалари ханузгача етарли даражада ишлаб чикилмаган.
Дехккон экин экиш учун ернинг шарт-шароити, тобини хисобга олмай иложи йук. Акс холда экилган уруг хам, ернинг ва дехконнинг мехнати хам зое кетади. Маънавият уругини кишилар онгига етказиш, маърифатнинг самарадорлигини ошириш, таълим-тарбия жараёнининг умумий конуниятларига амал килини билан бирга узаро хамкорликни ривожланишни талаб этади. Тарбия шахсни хаётга, мехнатга тайёрлаш максадида маънавий ва жисмоний шакллантириш жараёни булиб,маънавият ва маърифат ишларининг бир бутунлиги, бир-бири билан богликлиги: маънавий тарбия ва маърифат максади, вазифалари: мазмуни ва методларининг узаро богликлиги: давр талабига истиклол мафкурасига мослиги: маънавий тарбия ва уз-узини тарбиялашнинг узаро богликлиги: маънавият маърифат ишлари шахснинг ривожланиши, ёш ва индивидуал
April, 2023
хусусиятлари, тарбияланганлик даражаси билан богликигини белгилайди
Маънавият ва маърифатнинг бир-бири билан богликлиги жамоатчилик томонидан уйгун ижтимоий муомала сифатида белгиланиб, маънавият шахс камолотининг мезони, инсонийлик мохияти ва жамият тараккиётининг омилидир. Яни инсоннинг дунёкараши, хаётий билим, куникмалари, рухияти жамиятга онгли муносабати ва унинг инсонпарварлиги, ватанпарварлиги, мехнатсеварлиги, ахлокий фазилатлари, зсгетик диди, хукукий маданияти, уз инсоний, фукоролик бурчига содикиги, иймон-эътикодли эканидан далолат беради ва бу борада узаро хамкорлик алохида ахамиятга эга. Х,ар бир ёшдаги инсонни узлигини билиши, уз маънавий маданиятини оширишни услубий ва етарли манбалар билан таъминлаши оркалигина маърифат ишларида самарадорликка эришиш мумкин ва бу борадан келиб чикиб, маънавият-маърифатнинг мазмуни, методлари ва воситаларига куйиладиган узига хос талаблар - педагогик тамойил мавжуд:
1.Истиклол мафкурасига, мустакил Узбекистон тараккиётининг маънавий ахлокий негизлари;
- умуминсоний кадриятларга содиклик;
- инсоннинг уз имкониятларини эркин намойиш килиши;
- ватанпарварлик гояларига асосланганлик;
2.Маънавият ва маърифатда миллийлик ва умуминсонийликнинг уйгунлиги:
3.Маънавий тарбия ва маърифатда изчиллик, узлуксизлик;
4. Маънавий тарбия ва маърифатнинг хаёт билан, истиклол туфайли эришилган ютуклар билан богликлиги:
5.Аклий, ахлокий хукукий, эстетик, иктисодий, мехнат, экологик маданиятни шакллантиришга яхлит (комплекс) ёндошиш кабилар.
Бу тамойиллар хаётда синалган асосий талаблар булиб маънавият -маърифат ишлари билан шугулланувчилар учун дастуруламал йурикномадир. Маънавий тарбия мазмуни, методларини, воситаларини танлашда ва амалий фаолиятда аник тамойилларга асосланилади. Шундай экан бу борада ёшларнинг узликгини англаш маънавий онгини шакллантириш камолот пойдевори эканлигини унутмаслигимиз лозим.
Янги Узбекистоннинг барча хаётий жабхаларида ижобий узгаришлар, иктисодий ривожланиш, юксак маънавий етуклик, таълим сохасидаги туб ислохатлар юз бераётган айни пайтда, энг юкори умуминсоний кадриятларга таянувчи мафкурани асос
April, 2023
827
килиб олган давлатгина чинакамига кудратли улуг давлат даражасига кутарилади хамда уз фукароларининг хаётий ва инсоний баркамолликларини кафолатлай олади. Таълим даргохларида ёшларнинг узлигини англаш даражаси, касбий шаклланиш жараёнлари, бевосита инсоний баркамолликка эришишнинг энг самарали сохалари хисобланади.
Маълумки, инсонда муайян ижтимоий фаолият ва инсоний хислатлар уч йул билан шакллантирилади:
а) Расмий кабул килинган ижтимоий меъёрларни ташвик килиш, панд-насихат, шиорлар, чакириклар, чекловлар, такиклар ва х.к. оркали;
б) Жазо хавфи оркали; в) Яxши ибрат, намуналар оркали.
Жамият хаёти тажрибасининг курсатишича, инсон онги фикрлаш кобилияти ривожланган сари унинг фаолиятида хаёт тарзини белгилаб берувчи расмий коидалар урнини инсоннинг кундалик фаолиятида учровчи реал намуналар, ибратлар эгаллай бошлайди. Жамиятнинг ва айрим фукароларнинг иктисодий тукислиги ёки кашшоклиги уларнинг маънавий жихатдан на бардамлигини, на ночорлигини белгилаб бермайди ва аксинча, маънавий соглом фукаролар жамиятининг тезда иктисодий камолотга эришишини кутиш табиийдир. Онгдаги узгаришлар, маълумки, уз конуниятлари асосида боради. Укув юртлари укувчилари ва талабалари онгида энг соглом инсоний миллий ва фукаролик хислатларини шакллантиришда ва узлигини англашда куйидаги омилларга таяниш лозим, деб хисоблаймиз:
1.Х,ар бир талаба буюк инсоний кадриятларнинг бешиги булган шарк алломаларининг авлоди эканлигини унутмаслиги, вилоятлар, ^TOp кишлокларга хали хам инсон кадри, унга юкори хурмат анъаналари яхши сакланганлигини назарга олиш лозим.
2.Юртимиз фукароси ажойиб физикавий хислатларга эга булган мустакил юрт заминининг эгаси эканлигидан гурурланиши, юртдошлик, хамкорлик ва маслакдошлик кудратини хис килиши лозим.
3.Ушбу юртда яшаган, жахон фани ва маданиятининг илк асосларини яратган бобокалонларимиздан фахрланиш хисси бизга рухий кyдpaт багишлаши хамда бу меросни такомиллаштириш ва бойитиш борасидаги уларнинг рухи олдидаги бурчимиз ва масъулиятимиз тулик хис килиниши лозим.
4.Мустакил давлат фукароси, мустакил миллат ва эркин инсон тушунчалари онгли инсон учун энг олий неъматлар эканлигини хис килиш лозим.
April, 2023
828
Юкорида саналган хислатлар ва соглом инсоний онгни талабаларда шакллантириш учун укув юртларида амалга ошириш лозим булган бир кaгop тадбирларни курсатиш мумкин:
1.Талабанинг маънавий ва касбий тарбиясида укитувчининг маънавий, маданий ва ахлокий ибрати хал килувчи ахамиятга эга булганлиги туфайли педагог билан битим тузилаётганда бундай хислатли мутахассисларга имтиёз берилиши лозим.
2.Шарк ва узбек миллий анъаналарига кура, бир кагор худудларда хатто оилада хам фарзандларга "сиз" деб мурожаат килинади. (мумтоз адабиёт намуналарига хам эътибор беринг). Бунинг устига хар кандай муассасанинг ички муомала тамойилларида хам инсонга шундай хурмат билан мурожаат килиш кузда тутилади.
Афсуски, укув юртларида шаркона анъаналарга, утмиш авлодларимиз одатларига зид равишда баъзи педагогларнинг уз укувчиларига "сен"лаб мурожаати учраб туради. Талаба шахсини инсон сифатида юкори даражада хурмат килиш ва бундай муносабат оркали уларда хам бу хислатларни рагбатлантириш ва тарбиялаш максадида хусусан, талабаларга домлаларнинг факат "сиз"лаб мурожаат килиши, олий мактаб уставига эса, балки бу коиданинг катьий меъёр тарзида киритилгани маъкулдир.
3.Талабаларнинг маънавий рухий камолотида утмиш алломаларининг ибрати мухимлигини фаннинг ривожланиш тарихи нафосатининг фалсафий, мехнатсеварлик, ватанпарварлик ва миллий тарбиядаги ахамиятини назарга олиб, хар бир мутахассисликка оид фан тарихи укув режасига киритилмоги, турли фанларни укитишда эса, уларнинг маънавий инсоний тарбия имкониятларидан тулик фойдаланмоги лозим.
Мустакил Узбекистон Республикасининг миллий таълим муассасалари юртдаги барча тур ва боскич укув юртлари учун янги укув режалари, укув дастурлари ва укув кулланмалари яратишга киришди. Шу жараёнда укув кулланмаларининг факат илмий, укув-педагогик билимлар манбаигина эмас, миллий-рухий илмий тафаккур, маънавий тарбия воситаси вазифасини хам бажариши лозимлигини унутмаслик керак.
4.Инсоннинг маънавий камолотини белгиловчи ва курсатувчи мухим омиллардан бири унинг огзаки ва ёзма нутк саводи ва маданиятидир.
5.Юртимизнинг чинакам камолоти унинг фукароларининг умуминсоний кадриятлардан бахрамандлигида, хаётнинг барча жабхаларида уларга амал
April, 2023
829
килишларида, узларининг тургун маънавий дастуруламалларига - имонлар даражасидаги эътикодга эга булишларидандир. Бу ажойиб хислатлар факат инсон манфаатларига каратилган конунлар ёрдамида ва соглом ижтимоий мухит ибратида шаклланади.
Мустакиллик йилларида Узбекистонда давлат тилига берилган юкори маком, кенг имкониятлар унинг кардош ва бошка тиллар билан узаро бир-бирини бойитув каби жараёнларнинг содир булишини таъмин этди. Миллий тилнинг кадр-киммати, ахамияти ошди.
Кабул килинган "Давлат тили хакида"ги конун миллий тилимизнинг кадр-кимматини оширадиган, халк хаётининг барча тармокларида кенг кулланилишини хамда юксак макоми, истикболи ва ривожини таъминлайдиган ва кафолатлайдиган мухим хужжат булди. У адабий тилимизнинг уз тарихий ва табиий-миллий манбаларидан озикланиб хамда жахон тиллари билан алокада бойиб, тараккий этиб бориши учун кенг майдон очиб берди. Эндиги вазифа унинг чинакам фаол хаётини таъмин этишдадир.
Республикамизнинг барча олий ва урта махсус укув юртларида ва умуман тизимимизда амалга оширилиши назарда тутилаётган ва айри холларда муваффакиятли бажарилаётган бундай тадбирлар, окибат-натижада, хам юкори малакали ва уз касбининг мохир устаси булган етук мутахассисни ва айни вактда, юксак маданиятли, маънавиятли, хар томонлама баркамол инсонни шакллантириш ва тарбиялаб етиштиришни таъмин этади. Ёшлар маънавият-маърифат ишларининг ривожланишида педагогик хамкорликнинг асосий мохияти оиланинг бугунги тарбиявий имкониятлари замон талабларига мос булишини давр талаби асосида шакллантириш хисобланади. Хрзирги даврда биз тасаввур килаётган оила узининг куп минг йиллик тарихига эга. Маълумки, хар кандай жамият оилалардан ташкил топади.
Узбек оиласининг узига хос бетакрор томонлари борки, бу фазилатлар куп асрлар давомида шаклланган ва ривожланган. Биз оиланинг куп киррали ва мураккаб вазифаларидан бири булган тарбиявий имкониятларга эътиборни каратмокчимиз ва ушалар асосида ёшлар маънавиятини ривожлантириш ва бу борада тарбиявий хамкорликни оиладан бошлаш долзарб масала хисобланади. Бу муаммоларни хал этишга инсоннинг ижодий мехнат фаолияти, фан-техника сохасини ривожлантириши билан бирга айни вактда маънавий-марифий онгни шакллантириш, ёшлар маънавий-марифий онгни юксалтириш муаммосини айнан оиладан бошлаш, унинг куп киррали фаолиятининг мухим булган инсон хусусиятларини урганиш,
April, 2023
830
муносабатларини, онгли шахсий сифатларини аниклаш алохида ахамиятга эгадир. Инсонлар борки, уз-узини, мехнат ва ижодий фаолиятини онгли бошкара олади, мувозанатини саклайди, хиссиётини яширишни уддалайди, узини тарбиялаш ва узгартиришга тайёр туради.
Оиланинг ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантириш ва тарбиявий имкониятларини юксалтиришда муомала масаласи мухимдир. Х,ар бир оила узининг индивидуал хусусиятига эга. Зеро, оилада шаклланган муомала маданияти барча оила аъзолари учун уз таъсир кучини утказади.
Ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантиришда муомала маданияти, уз фикри, максади ва ички дунёси сезги органлари оркали намоён булиб, маълум даражада бошка инсонлардан фарки борлиги билан ажралиб туради. Шу боисдан оилада муомала маданияти жуда катта ахамият касб этади. Одатда узбек оилаларида турли ёшдаги ва турли касб ва хусусиятга эга булган кишилар истикомат килишади. Бунда ёшларнинг (укувчи ёки талаба ёшлар) муаммосининг шаклланиши хам катталарга таклид килиш оркали намоён булади. "Куш уясида курганини килади" деган халк маколида айтилганидан ёшларда муомала маданиятининг асоси оиладан бошланади ва бошка ижтимоий омиллар оркали ривожланади.
Оиланинг тарбиявий имкониятларидан яна бир мухим жихати иисоният давомийлигининг баркарорлигини таъминлашдир. Яъни ахоли сонининг купайиши оиланинг асосий хисобланади. Оиланинг бу вазифасидан ташкари оила заруриятларидан бири факат тугилиш эмас, балки оилада тугилиб вояга етадиган ёшлар тарбиясини эътиборга олиш, маънавий ва ахлокий тарбияни олдинги уринга чикариш халкимизнинг азалий тарбиядаги хамкорлик натижаларидир десак хато килмаймиз.
Ахлокий тарбияни изчил ва тартибли амалга оширишда оила мухити гоят мухимлигини ахлокий, маънавий ва рухий киёфасининг пойдевори оилада куйилишини бизнинг бобокалонларимиз, машхур алломаларимиз Беруний, Навоий, Форобий, шунингдек дин уламолари ва бошкалар оила тарбиясига катта эътибор беришган хамда шу масалага багишлаб катор кимматли асарлар ёзишган. Бу муаммонинг яна бир мухим жихати шундаки, ота-оналар ва бо-лаларнинг узаро муносабатлари тадкик этилганда, ота-оналар болаларининг кизикишларига кандай муносабатда булишларига, улар учун зарур шароитни яратиш имконияти бор-йугига эътибор бериш лозим булади.
Намунали муносабат урнатилган оилаларда бола самимийлик ва сабр-токатни, хурмат ва мухаббатни
April, 2023
831
урганади. Бошка бирорта тарбия воситаси оиланинг бу функциясини хеч хачон уддасидан чиколмайди. Ота-она обрусини таъминлайдиган энг мухим омил уларнинг кундалик хаётдаги ибратли инсоний муносабатлари, мехнатдаги юксак фаолияти оила ва жамоат уртасидаги ахлокий сифатлари, шунингдек уларнинг билим доираси, дунёкараши хаётга нисбатан муносабати, аникроги ахлок-одоби билан алокадор булган фазилатлари ва бошкалар уларнинг инсоний фазилатларини белгиловчи мезон хисобланади.
Оиланинг тарбиявий имкониятларини хозирги замон фанида ота-оналарнинг болаларига муносабатлари турларини кайд килиш оркали урганиш мумкин. Уларни илмий жихатдан ота-оналарни турт тоифага булиш мумкин:
1).Болаларга самимият билан муносабатда булувчи, лекин уларга куп нарсаларни рухсат этувчи;
2).Болаларга самимият билан каровчи, лекин уларни куп жихатдан чекловчи;
3).Болаларга совук муносабатда булувчи, лекии уларга куп нарсаларни рухсат этувчи;
4).Болаларга совук муносабатда булувчи ва уларни куп сохаларда чекловчи.
Бу тоифадаги ота-оналарнинг хар бири узининг тарбия сохасида тутган йули тугри деб тушунади, бунинг окибатида турли даражада шаклланган ёшларни курамиз. Масалан, уз фарзандига самимий муносабатда булсада, у нимани истаса унга чексиз рухсат берса, ундай боланипг тарбияси бузилиши осонрок. Талабалар орасида хам шундайларни учратиш мумкин. Улар укиш, узлаштириш жихатдан яхши даражага эришган холда ахлок-одоб жихатдан: бировни менсимаслик, ота-она обрусига суяниш, моддий жихатдан кийналмаслик ва бошкаларда уртокларидан ажралиб турадилар.
Иккинчи тоифадаги ота-оналар, яъни болаларга самимият билан караб, уларни куп жихатдан чеклаб, бизнингча, тарбияда тугри йулни тутадилар. Албатта, бу ерда хам "чеклаш" уз урнида, тарбия даражасида булгани маъкул.
Хулоса килиб айтганда, ёшлар маънавият-маърифат ишларининг ривожланишида педагогик хамкорликнинг мохияти ёритишда тарбиявий имкониятлари жуда кенг ва куп киррали, мураккаб жараёнлардан фойдаланиш яхши натижа беради ва бу борада маънавият-маърифат ишларининг ривожланиши ва хамкорлик килиш зарурий ва долзарб масаладир. Айникса улардан тугри ва уз вактида фойдалана олган оилаларда вояга етган ва етаётган угил ва кизлар
April, 2023
832
DOI: 10.24412/2181-1385-2023-2-825-833
мустакил ва янги Узбекистоннинг келажаги учун муносиб кишилар булиб
етишади деган умиддамиз. REFERENCES
1. Узбекистон Республикаси Президенти Ш.М.Мирзиёевнинг "Узбекистон. Республикасини 2022-2026 йилларда янада ривожлантириш стратегияси буйича
2. Мирзиёев Ш.М. Миллий тараккиёт йулимизни катъият билан давом эттириб, янги боскичга кутарамиз. - Т.: Узбекистон, НМИУ, 2017 й. 592-б.
3. Jumaevich, K. K., & Abdullajonovna, A. G. (2021). Technology of Cooperation in the Formation of Spiritual and Moral Education of Young People in Society and Its Qualimetry. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 7062-7068.
4. Исмаилова, З. К., & Худайкулов, Х. Ж. (2013). Принципы гуманитаризации в процессе образования. In Педагогика: традиции и инновации (pp. 158-159).
5. Ш. О. Садикова (2021). ПЕДАГОГИК ФАОЛИЯТГА ТАЙЁРЛАШДА ШАХСГА ЙУНАЛТИРИЛГАН ТЕХНОЛОГИЯЛАРНИНГ УРНИ. Academic research in educational sciences, 2 (NUU Conference 1), 377-380.
6. Хайдарова, Х. Р. (2021). ОТА ОНАЛАР ВИРТУАЛ-ПЕДАГОГИК МАДАНИЯТИНИ РИВОЖЛАНТИРИШДА МЕДИАПЕДАГОГИКАНИНГ РОЛИ. In Инновационные подходы в современной науке (pp. 93-96).
7. Худайкулов, Х. Ж. (2011). Педагогика. Психология. Учебное пособие.
8. Maxmudov, Y. F., & Xudoyqulov, X. J. (2011). МйНу g'urur-ma'naviy komillik mezoni. T, Dizayn-Press 2011.327 b.
9. Хайдарова, Х. Р. (2020). ПОВЫШЕНИЕ ВИРТУАЛЬНОЙ ПЕДАГОГИЧЕСКОЙ КУЛЬТУРЫ РОДИТЕЛЕЙ НА ОСНОВЕ КОМПЕТЕНТНОСТНОГО ПОДХОДА. Новые импульсы развития: вопросы научных исследований, (2), 366-370.
10. Hamrokulova, S. (2022). PEDAGOGICAL-PROGRAMM IMPLEMENTATION OF THE DEVELOPMENT OF ENVIRONMENTAL EDUCATION IN HIGHER CLASS PUPILS OF SECONDARY SCHOOLS. CENTRAL ASIAN JOURNAL OF EDUCATION AND COMPUTER SCIENCES (CAJECS), 1(4), 52-56.
11. MUXAMEDJANOVA, L. (2022). Philosophical classification of the concepts of modernization of society and moral values. https: //scienceweb.uz/publication/5222
12. MUXAMEDJANOVA, L. (2022). ОИЛА КАДРИЯТЛАРИНИНГ ШАХС КАМОЛОТИДА ТУТГАН
бешта устувор йуналишлар юзасидан Фармони, -Т.: Узбекистон,2022 й.
УРНИ. https://scienceweb.uz/publication/4488
April, 2023