Научная статья на тему 'ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ-ТАРБИЯВИЙ ОНГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ҲАМКОРЛИКНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ'

ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ-ТАРБИЯВИЙ ОНГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ҲАМКОРЛИКНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ Текст научной статьи по специальности «Гуманитарные науки»

33
9
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
Ключевые слова
маънавий-аҳлоқий тарбия / ижтимоий тарбия / таълим / инновация / маънавият / маърифат / ҳуқуқий тарбия / эстетик тарбия / духовно-нравственное воспитание / социальное воспитание / воспитание / новаторство / духовность / просвещение / правовое воспитание / эстетическое воспитание

Аннотация научной статьи по Гуманитарные науки, автор научной работы — Хол Жумаевич Худойқулов

Мазкур мақола талаба-ёшларнинг маънавий-тарбиявий онгини шакллантириш ва такомиллаштиришда педагогик ҳамкорликнинг ўрни ва аҳамиятига бағишланади. Тарбия шахсни ҳаётга, меҳнатга тайёрлаш мақсадида маънавий ва жисмоний шакллантириш жараёни бўлиб,маънавият ва маърифат ишларининг бир бутунлиги, бир-бири билан боғлиқлиги билан характерланади. Ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантиришда муомала маданияти, ўз фикри, мaқсади ва ички дунёси сезги ор¬ганлари орқали намоён бўлиб, маълум даражада бошқа инсонлардан фарқи борлиги билан ажралиб туради. Шундай экан устозларнинг инсон қалбига йўл топиши бу катта маҳоратдир

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.
iНе можете найти то, что вам нужно? Попробуйте сервис подбора литературы.
i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.

Данная статья посвящена роли и значению педагогического сотрудничества в формировании и совершенствовании духовнопедагогического сознания учащихся. Воспитание – это процесс духовного и физического становления с целью подготовки человека к жизни и работе. В развитии духовно-воспитательного сознания молодых людей культура поведения, их мысли, цели и внутренний мир проявляются через органы чувств и в определенной степени отличаются от других людей. Поэтому найти путь к человеческому сердцу — это большое умение для учителя

Текст научной работы на тему «ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ-ТАРБИЯВИЙ ОНГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ҲАМКОРЛИКНИНГ ЎРНИ ВА АҲАМИЯТИ»

ТАЛАБА-ЁШЛАРНИНГ МАЪНАВИЙ-ТАРБИЯВИЙ ОНГИНИ ШАКЛЛАНТИРИШДА ПЕДАГОГИК ХДМКОРЛИКНИНГ УРНИ ВА

АХДМИЯТИ

Хол Жумаевич Худойкулов

Узбекистон Миллий унверситети, "Педагогика ва умумий психология"кафедраси профессори, педагогика фанлари доктори

АННОТАЦИЯ

Мазкур макола талаба-ёшларнинг маънавий-тарбиявий онгини шакллантириш ва такомиллаштиришда педагогик хамкорликнинг урни ва ахамиятига багишланади. Тарбия шахсни хаётга, мехнатга тайёрлаш максадида маънавий ва жисмоний шакллантириш жараёни булиб,маънавият ва маърифат ишларининг бир бутунлиги, бир-бири билан богликдиги билан характерланади. Ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантиришда муомала маданияти, уз фикри, максади ва ички дунёси сезги ор-ганлари оркали намоён булиб, маълум даражада бошка инсонлардан фарки борлиги билан ажралиб туради. Шундай экан устозларнинг инсон калбига йул топиши бу катта махоратдир.

Калит сузлар: маънавий-ахлокий тарбия, ижтимоий тарбия, таълим, инновация, маънавият, маърифат, хукукий тарбия, эстетик тарбия

АННОТАЦИЯ

Данная статья посвящена роли и значению педагогического сотрудничества в формировании и совершенствовании духовно-педагогического сознания учащихся. Воспитание - это процесс духовного и физического становления с целью подготовки человека к жизни и работе. В развитии духовно-воспитательного сознания молодых людей культура поведения, их мысли, цели и внутренний мир проявляются через органы чувств и в определенной степени отличаются от других людей. Поэтому найти путь к человеческому сердцу — это большое умение для учителя

Ключевые слова: духовно-нравственное воспитание, социальное воспитание, воспитание, новаторство, духовность, просвещение, правовое воспитание, эстетическое воспитание

ABSTRACT

May 6, 2023

47

This article is dedicated to the role and importance of pedagogical cooperation in forming and improving the spiritual and educational consciousness of students. Education is a process of spiritual and physical formation in order to prepare a person for life and work. In the development of the spiritual and educational consciousness of young people, the culture of behavior, their thoughts, goals and inner world are manifested through the senses, and they differ from other people to a certain extent. Therefore, it is a great skill for teachers to find a way to the human heart

Keywords: spiritual and moral education, social education, education, innovation, spirituality, enlightenment, legal education, aesthetic education

Инсон маънавий онгини шакллантиришда юртимизда жуда катта ишлар амалга оширилмокда. Янги мустаккил Узбекистонда маънавият тушунчасининг мохияти, унинг ижтимоий-иктисодий ахамияти янгидан ривожлантириш имконияти яратилди. Миллий мустакиллик ва маънавиятининг бир-бири билан богликлиги, ижтимоий тараккиёт конунияти эканлиги бугунги хаётда уз исботини топмокда.

Зеро, бизнинг асримиз - фан. инновация асри, маънавият ишлаб чиккариш кучига айланганлиги билан тавсифланади. Шунинг учун киска даврда маънавият ва маърифатнинг назарий асослари яратилди, бу борада янги укув кулланмаларнинг дастлабки намуналари нашрдан чикди. Булар халкимизнинг маънавий мустакиллигига замин яратилганлигидан, маърифат хазинаси бунёд булганлигидан, ёшлар тарбиясида маънавият-маърифат ишларининг ривожланишида педагогик хамкорликнинг мохияти зарурий муаммо эканлигидан далолат беради.

Аммо мамлакатимизда инсонпарвар демократик жамият куришнинг маънавий омили - комил инсонни шакллантиришнинг яхлит амалий педогогик асослари ва хар бир ижтимоий гурухнинг маънавий маданиятини таркиб топтириш, маърифат ишларининг самарадорлигини ошириш усуллари, шакллари, воситалари ханузгача етарли даражада ишлаб чикилмаган.

Дехккон экин экиш учун ернинг шарт-шароити, тобини хисобга олмай иложи йук. Акс холда экилган уруг хам, ернинг ва дехконнинг мехнати хам зое кетади. Маънавият уругини кишилар онгига етказиш, маърифатнинг самарадорлигини ошириш, таълим-тарбия жараёнининг умумий конуниятларига амал килини билан бирга узаро хамкорликни ривожланишни талаб этади. Тарбия шахсни хаётга, мехнатга

тайёрлаш максадида маънавий ва жисмоний шакллантириш

May 6, 2023

жараёни булиб,маънавият ва маърифат ишларининг бир бутунлиги, бир-бири билан богликдиги: маънавий тарбия ва маърифат максади, вазифалари: мазмуни ва методларининг узаро богликлиги, давр талабига истиклол мафкурасига мослиги, маънавий тарбия ва уз-узини тарбиялашнинг узаро богликлиги, маънавият-маърифат ишлари шахснинг ривожланиши, ёш ва индивидуал хусусиятлари, тарбияланганлик даражаси билан богликдгини белгилайди

Маънавият ва маърифатнинг бир-бири билан богликлиги жамоатчилик томонидан уйгун ижтимоий муомала сифатида белгиланиб, маънавият шахс камолотининг мезони, инсонийлик мохияти ва жамият тараккиётининг омилидир. Шундай экан давлатимиз томонидан олиб борилаётган бугунги давлат сиёсати бевосита яни инсоннинг дунёкараши, хаётий билим, куникмалари, рухияти жамиятга онгли муносабати ва унинг инсонпарварлиги, ватанпарварлиги, мехнатсеварлиги, ахлокий фазилатлари, зсгетик диди, хукукий маданияти, уз инсоний, фукоролик бурчига содикиги, иймон-эътикодли булишини талаб этади ва бу борада узаро хамкорлик алохида ахамиятга эга. Х,ар бир жамиятга кириб келаётган ёш инсон узлигини билиши, уз маънавий маданиятини оширишни услубий ва етарли манбалар билан таъминлаши оркалигина маърифат ишларида самарадорликка эришиш мумкин ва шундан келиб чикиб, маънавият-маърифатнинг мазмуни, методлари ва воситаларига куйиладиган узига хос талаблар - педагогик тамойил мавжуд:

1.Истиклол мафкурасига, мустакил Узбекистон тараккиётининг маънавий ахлокий негизлари;

- умуминсоний кадриятларга содиклик;

- инсоннинг уз имкониятларини эркин намойиш килиши;

- инсонпарварлик ва ватанпарварлик гояларига асосланганлик;

2. Маънавият ва маърифатда миллийлик ва умуминсонийликнинг уйгунлиги:

3.Маънавий тарбия ва маърифатда изчиллик, узлуксизлик;

4. Маънавий тарбия ва маърифатнинг хаёт билан, истиклол туфайли эришилган ютуклар билан богликлиги:

5.Аклий, ахлокий хукукий, эстетик, иктисодий, мехнат, экологик маданиятни шакллантиришга яхлит (комплекс) ёндошиш кабилар.

Бу тамойиллар хаётда синалган асосий талаблар булиб маънавият -маърифат ишлари билан шугулланувчилар учун дастуруламал йурикномадир. Маънавий тарбия мазмуни, методларини, воситаларини танлашда ва амалий фаолиятда

May 6, 2023 Republican Scientific and Practical Conference

49

Uzbekistan'sdveomem^^^^^^^m

aHHK TaMofiuggapra acocgaHugagu. fflyHgafi экан 6y Sopaga emgapHuHr y3HHKrHHH aHrgam MatHaBufi oHruHu maKggafflupum KaMogoT nofigeBopu экaнgнгннн yHymacnnrHMro go3uM.

ro^opnga afiTugraH Ha3apufi ^uKpgap y3gyKcu3 этнpo$ этнgнS KeguHMoKga Ba goHMHfi oTa-oHagap, ycTO3gap Ba TapSuanugap TOMOHHgaH agoxuga эtтнSop KaparngMoKga. Hara^agap xaMuma ^aMuaT TagaSgapu Ba HopMagapura moc эмaс. AfiHHKca gaBnaTHMH3 TOMoHugaH TatguM coxacuga oguS SopugaeTraH aHru ucgoxaraap, 2020 fiug 23 ceHTaSpgaru "TatguM Tyrpucugaru" ^oHyHra acocaH SygaeTraH y3rapumgap, ^Hru УзSeкнстоннннг Sapna xaeTufi ^aSxagapuga u^oSufi y3rapumgap, uKgucogufi puBo^gaHum, MKcaK MatHaBufi eTyKguK, TatguM coxacugaru TyS ucgoxaraap W3 SepaeTraHugaH gagogaT Sepagu. TatguM gaproxgapuga emgapHuHr yзпнгннн aHrgam gapa^acu, KacSufi maKggaHum ^apaeHgapuga ygapHuHr oHrguguK ^aoguara, SeBocuTa uHcoHufi SapKaMogguKKa эpнmнmнннг энг caMapagu coxagapu xucoSgaHagu.

MatgyMKu, uHcoHga MyafiaH umuMoufi ^aoguaT Ba uHcoHufi xucgaraap yn fiyg SugaH maK^naHTupunagu:

a) PacMufi KaSyg KuguHraH umuMoufi MetepgapHu TamBuK Kugum, naHg-HacuxaT, muopgap, naKnpuKgap, neKgoBgap, TaKuKgap Ba x.K. opKagu;

S) ^a3o xaB^u opKagu;

b) Sxmu uSpaT, HaMyHagap opKagu.

^aMuaT xaeTu Ta^puSacuHuHr Kypcaramuna, uhcoh oHru ^uKpgam KoSuguaTu puBo^gaHraH capu yHuHr ^aoguaraga xaeT Tap3uHu SegrugaS SepyBnu pacMufi Kougagap ypHuHu uhcohhu^ KyHgaguK ^aoguaraga ynpoBnu peag HaMyHagap, uSparaap эгaggafi Somgafigu. ^aMuarauHr Ba afipuM ^yKapogapHuHr uKTucogufi TyKucguru eKu KammoKguru ygapHuHr MatHaBufi ^uxaTgaH Ha SapgaMguruHu, Ha HonopguruHu SegrugaS SepMafigu Ba aKcuHna, MatHaBufi corgoM ^yKapogap ^aMuaraHuHr Te3ga uKgucogufi KaMogoTra эpнmнmннн Kyram TaSuufigup.

Eu3 SugaMu3Ku Sy fiug y3SeKucTOHga "HHcoHgapHu эtзoзgam Ba TatguM cu^araHu omupum" fiugu geS эtgoн KnguHraH.fflyHgafi экaн Sy Sopaga ^aoguaT wpuTaguraH Sapna npo^eccop-yKuTyBnugap, TapSuanugap^Ta-oHagap, Maxagga, ^aMoaT TamKugoTgapu xaMKop SygMac экaн, xen KanoH aMagufi ^uxaTgaH WKcaK Hara^agapra эpнma ogMafiMu3. MaKcaguMro ropraMro ynyH xap TaMoHgaMa MyKaMMag maKggaHraH, oHrgu, SuguMgu, yзннн-yзн Ha3opaT Kuga ogaguraH Ba SomKapaguraH, ^MCMoHaH corgoM Ba SaKyBBaT emgapHu ®;aмнaтнмнз ynyH maKggaHTupumgup. y^yB

May 6, 2023

50

юртлари укувчилари ва талабалари онгида энг соглом инсоний миллий ва фукаролик хислатларини шакллантиришда ва узлигини англашда куйидаги омилларга таяниш лозим, деб хисоблаймиз:

1.Х,ар бир талаба буюк инсоний кадриятларнинг бешиги булган Шарк алломаларининг авлоди эканлигини унутмаслиги, вилоятлар, катор кишлокларга хали хам инсон кадри, унга юкори хурмат анъаналари яхши сакланганлигини назарга олиш лозим.

2.Юртимиз фукароси ажойиб физикавий хислатларга эга булган мустакил юрт заминининг эгаси эканлигидан гурурланиши, юртдошлик, хамкорлик ва маслакдошлик кудратини хис килиши лозим.

3.Ушбу юртда яшаган, жахон фани ва маданиятининг илк асосларини яратган бобокалонларимиздан фахрланиш хисси бизга рухий кудрат багишлаши хамда бу меросни такомиллаштириш ва бойитиш борасидаги уларнинг рухи олдидаги бурчимиз ва масъулиятимиз тулик хис килиниши лозим.

4.Мустакил давлат фукароси, мустакил миллат ва эркин инсон тушунчалари онгли инсон учун энг олий неъматлар эканлигини хис килиш лозим.

Юкорида саналган хислатлар ва соглом инсоний онгни талабаларда шакллантириш учун укув юртларида амалга ошириш лозим булган бир катор тадбирларни курсатиш мумкин:

1.Талабанинг маънавий ва касбий тарбиясида укитувчининг маънавий, маданий ва ахлокий ибрати хал килувчи ахамиятга эга булганлиги туфайли педагог билан битим тузилаётганда бундай хислатли мутахассисларга имтиёз берилиши лозим.

2.Шарк ва узбек миллий анъаналарига кура, бир катор худудларда хатто оилада хам фарзандларга "сиз" деб мурожаат килинади. (мумтоз адабиёт намуналарига хам эътибор беринг). Бунинг устига хар кандай муассасанинг ички муомала тамойилларида хам инсонга шундай хурмат билан мурожаат килиш кузда тутилади.

Афсуски, укув юртларида Шаркона анъаналарга, утмиш авлодларимиз одатларига зид равишда баъзи педагогларнинг уз касбдошлари ва укувчиларига "сен"лаб мурожаати учраб туради. Талаба шахсини инсон сифатида юкори даражада хурмат килиш ва бундай муносабат оркали уларда хам бу хислатларни рагбатлантириш ва тарбиялаш максадида хусусан, бу коидаларга катьий меъёр тарзида амал килиш

May 6, 2023

51

MatKyggup.

3.TagaSagapHuHr MatHaBufi pyxufi KaMogoTuga yTMum aggoMagapuHuHr uSparn MyxuMguruHu ^aHHuHr puBo^gaHum Tapuxu Ha^ocarnHuHr ^agca^ufi, MexHaTceBapguK, BaraHnapBapguK Ba Muggufi TapSuagaru axaMuaTuHu Ha3apra oguS, xap Sup MyTaxaccucguKKa oug $aH Tapuxu yKyB pe^acura KupuragMoFu, Typgu ^aHgapHu yKuramga эсa, ygapHuHr MatHaBufi uHcoHufi TapSua uMKoHuaTgapugaH TyguK ^ofigagaHMoru go3uM.

MycTaKug Y3SeKucTOH PecnySguKacuHuHr Muggufi TatguM Myaccacagapu wpTgaru Sapna Typ Ba Sockuh yKyB wpTgapu ynyH aHru yKyB pe^agapu, yKyB gacTypgapu Ba yKyB KyggaHMagapu aparamra Kupumgu. ffly ^apaeHga yKyB KyggaHMagapuHuHr $aKaT ugMufi, yKyB-negaroruK SuguMgap MaHSauruHa эмaс, Muggufi-pyxufi ugMufi Ta^aKKyp, MatHaBufi TapSua Bocnracu Basu^acuHu xaM Sa^apumu goзнмgнгннн yHyTMacguK KepaK.

4.MHcoHHuHr MatHaBufi KaMogoTuHu SegrugoBnu Ba KypcaTyBnu MyxuM oMuggapgaH Supu yHuHr oF3aKu Ba e3Ma HyTK caBogu Ba MagaHuaTugup.

5.ГОpтнмнзнннг nuHaKaM KaMogoTu yHuHr ^yKapogapuHuHr yMyMuHcoHufi KagpuaTgapgaH SaxpaMaHgguruga, xaerauHr Sapna ^aSxagapuga ygapra aMag Kugumgapuga, y3gapuHuHr TypFyH MatHaBufi gacTypygaMaggapura - uMoHgap gapa^acugaru эtтнкogгa эгa SygumgapugaHgup. By a^ofiuS xucgaraap $aKaT uhcoh MaH^aaraapura KaparngraH KoHyHgap epgaMuga Ba coFgoM um^Moufi MyxuT uSpaTugaH maKggaHagu.

By fiugHu "TatguM cu^araHu omupum" ra atgoxuga эtтнSop Sepap экaнмнз, Sy Sopaga myHu yнyтмaсgнгнмнз go3uMKu, SyHga ukku ^aoguarauHr Sup MaKcagra KaparngraHguK ^apaeHu Ha3apga тyтнgagн.АgSaттa SyHga negarorauHr eTaKnuguru ^asugaraapu agoxuga axaMuaTra эгagнp.fflyнgafi axmu maKggaHra, ugMura naHKoK TagaSagap SopKu Sy Su3HuHr ^axpuMro Ba ygap y3 oHrguguru SugaH, KoSuguaTu SugaH, Sypnura cagoKarauru SugaH y3u эгaggaeтгaн KacS cupgapuHu oHrgu paBumga yзgamтнpнS Sopagugap.

Ammo aHa Sup tomohu SopKu, Sapna ycTO3gapHu TamBumgaHTupaguraH, MactyguaTcro, SenapBo, gaHraca, goKafiT Ba yMyMaH Sy gaproxra y3 xoxumu SugaH эмaс oTa-oHacuHuHr TonmupuFu Ba TagaSura acocaH KegraHura gyn Kegacu3. npo^eccop-yKuTyBHuHuHr acocufi Maxopara MaHa myHgafi MyaMMogu TagaSagapHu y3 KacSura KrouKTupum Ba Sy Sopaga WKopu HaTu^agapHu maKggaHTupumgup.SHr aBBago morup xaM uhcoh экaнннн yHymacguruMro go3uM. A.C.MaKapeHKo afiTaguKu энг eMoH, yFpu, agKoB Ba um eKMac Soga SugaH xaM aMagufi um oguS

May 6, 2023

52

бориб, калбига тугри йул топиб у билан ишла, улар юртимизни фвхри буюк инсони булиши мумкин. Бекорга Абдулла Авлоний "Тарбия биз учун - ё хаёт, ё маомат, ё нажот, ё халокат, ё фалокат масаласидир" деган эди.

Ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантиришда муомала маданияти, уз фикри, максади ва ички дунёси сезги органлари оркали намоён булиб, маълум даражада бошка инсонлардан фарки борлиги билан ажралиб туради.Шундай экан устозларнинг инсон калбига йул топиши бу катта махоратдир.

Республикамизнинг барча олий ва урта махсус укув юртларида ва умуман тизимимизда амалга оширилиши назарда тутилаётган ва айри холларда муваффакиятли бажарилаётган бундай тадбирлар, окибат-натижада, хам юкори малакали ва уз касбининг мохир устаси булган етук мутахассисни ва айни вактда, юксак маданиятли, маънавиятли, хар томонлама баркамол инсонни шакллантириш ва тарбиялаб етиштиришни таъмин этади Маълумки, хар кандай жамият оилалардан ташкил топади.

Узбек оиласининг узига хос бетакрор томонлари борки, бу фазилатлар куп асрлар давомида шаклланган ва ривожланган. Оиланинг ёшлар маънавий-марифий онгини ривожлантириш ва тарбиявий имкониятларини юксалтиришда муомала масаласи мухимдир. Х,ар бир оила узининг индивидуал хусусиятига эга. Зеро, оилада шаклланган муомала маданияти барча оила аъзолари учун уз таъсир кучини утказади.

Шу боисдан оилада муомала маданияти жуда катта ахамият касб этади. Одатда узбек оилаларида турли ёшдаги ва турли касб ва хусусиятга эга булган кишилар истикомат килишади. Бунда ёшларнинг (укувчи ёки талаба ёшлар) муаммосининг шаклланиши хам катталарга таклид килиш оркали намоён булади. "Куш уясида курганини килади" деган халк маколида айтилганидан ёшларда муомала маданиятининг асоси оиладан бошланади ва бошка ижтимоий омиллар оркали ривожланади.

Ахлокий тарбияни изчил ва тартибли амалга оширишда оила мухити гоят мухимлигини ахлокий, маънавий ва рухий киёфасининг пойдевори оилада куйилишини бизнинг бобокалонларимиз, машхур алломаларимиз Беруний, Навоий, Форобий, шунингдек дин уламолари ва бошкалар оила тарбиясига катта эътибор беришган хамда шу масалага багишлаб катор кимматли асарлар ёзишган. Бу муаммонинг яна бир мухим жихати шундаки, ота-оналар ва болаларнинг узаро муносабатлари тадкик этилганда, ота-оналар болаларининг кизикишларига кандай

May 6, 2023

53

p

MyHocaSaTga Synumnapura, ynap ynyH 3apyp mapourau aparam hmkohhath Sop-fiyrura эtтнSop Sepum no3uM Synagu.

OunaHuHr TapSuaBufi uMKoHuaTnapuHu xp3Hpru 3aMOH ^aHuga OTa-oHanapHuHr Sonanapura MyHocaSaraapu TypnapuHu Kafig Kunum opKanu ypraHum MyMKHH. YnapHu unMufi ^MxaTgaH oTa-oHanapHu TypT Tou^ara Synum MyMKuH:

1).Eonanapra caMuMuaT SunaH MyHocaSaTga SynyBHu, neKuH ynapra Kyn HapcanapHu pyxcaT этyвнн;

2).Eonanapra caMuMuaT SunaH KapoBHu, neKuH ynapHu Kyn ^MxaTgaH neKnoBHu;

3).Eonanapra coByK MyHocaSaTga SynyBHu, neKuu ynapra Kyn HapcanapHu pyxcaT этyвнн;

4).Eonanapra coByK MyHocaSaTga SynyBHu Ba ynapHu Kyn coxanapga neKnoBHu.

Ey Tou^agaru OTa-OHanapHuHr xap Supu y3uHuHr TapSua coxacuga TyTraH fiynu Tyrpu geS TymyHagu, SyHuHr oKuSaraga Typnu gapa^aga maKnnaHraH emnapHu KypaMro. Ynap yKum, y3namTupum ^uxaTgaH axmu gapa^ara эpнmraн xonga axnoK-ogoS ^MxaTgaH: SupoBHu MeHcuMacnuK, oTa-oHa oSpycura cyaHum, Moggufi ^uxaTgaH KufiHanMacnuK Ba SomKanapga ypTOKnapugaH a^panuS Typagunap.

Hkkuhhu Tou^agaru oTa-oHanap, atHu Sonanapra caMuMuaT SunaH KapaS, ynapHu Kyn ^MxaTgaH HeKnaS, SroHuHrna, TapSuaga Tyrpu fiynHu TyTagunap. AnSaTTa, Sy epga xaM "neKnam" y3 ypHuga, TapSua gapa^acuga SynraHu MatKyn.

Xy^oca kh^hö aHTraHga, emnap MatHaBuaT-Matpu^aT umnapuHuHr puBo^naHumuga negaroruK xaMKopnuKHuHr MoxuaTu epuTumga TapSuaBufi uMKoHuaTnapu ^yga KeHr Ba Kyn Kuppanu, MypaKKaS ^apaeHnapgaH ^ofiganaHum axmu Hara^a Sepagu Ba Sy Sopaga MatHaBuaT-Matpu^aT umnapuHuHr puBo^naHumu Ba xaMKopnuK Kunum 3apypufi Ba gon3apS Macanagup. AfiHuKca ynapgaH Tyrpu Ba y3 BaKTuga ^ofiganaHa onraH ounanapga Boara eTraH Ba eTaeTraH yrun Ba Ku3nap MycTaKun Ba aHru y3SeKucToHHuHr Kena^aru ynyH MyHocuS Kumunap SynuS eTumagu geraH yMuggaMro.

REFERENCES:

1. Y3SeKucToH PecnySnuKacu npe3ugeHTu ffl.М.Мнpзнeeвнннr "Y3SeKucTOH PecnySnuKacuHu 2022-2026 fiunnapga aHaga puBo^naHTupum cTpaTeruacu Syfiuna SemTa ycTyBop fiyHanumnap W3acugaH

OapMoHu, -T.: Y3SeKucToH,2022 fi.

May 6, 2023

P

2. KapuMOB H.A.^KcaK MatHaBuar -eHrumMac Kyn.- T.:MatHaBH^T,2008 h.

3. A6y Hocup OopoÔHH. Oo3um ogaMmap maxpu. -T.: A.^ogupufi HOMugaru HampuëTH. 1993 h.

4. A.ABmoHufi. TypKuH rymucTOH ëxyg axmoK. -T.: OaH.1996 h.

5. KaHKOByc. KoöycHOMa.- T.: YKuTyBnu , 2011 h.

6. AôgymmaeBa, r. A., & Pag^aööoeBa, P. A. (2020). OILA, MAKTAB VA MAHALLA HAMKORLIGI. O'QUVCHI-YOSHLARNI TARBIYALASH SAMARADORLIGINING MUHIM OMILI SIFATIDA. HHHОBAЦHH B nE^ArOrHKE H nCHXO^OrHH,(SI-2 № 7).

7. Abdullayeva, G. A. (2020). THE IMPORTANCE OF MORAL NEEDS IN THE UPBRINGING OF THE INDIVIDUAL. Scientific and Technical Journal of Namangan Institute of Engineering and Technology, 2(6), 463-469.

8. Jumaevich, K. K., & Abdullajonovna, A. G. (2021). Technology of Cooperation in the Formation of Spiritual and Moral Education of Young People in Society and Its Qualimetry. Annals of the Romanian Society for Cell Biology, 7062-7068.

9. XaMpoKymoBa, m., & TymumoB, r. (2023). OHHA-H^THMOHH 3KO^OrHK TAPEHH CYELEKTH. Results of National Scientific Research International Journal, 2(1), 291-296.

May 6, 2023

i Надоели баннеры? Вы всегда можете отключить рекламу.